Eli opiskelen tällä hetkellä liiketalouden perustutkintoa ensimmäistä vuotta ja haluaisin kovasti lähteä vaihto-oppilaaksi johonkin maahan, mutta ongelmana on raha. Meidän perheeseen kuuluu mun lisäksi kaksi siskoa, äiti ja isä, jotka molemmat käyvät töissä. Me emme pystyisi maksamaan niin suurta summaa vaikka säästäisimme, eivätkä pienemmät stipenditkään riitä. Eli mulle olisi välttämätöntä saada isompi stipendi kuten YFUn täysstipendi. Tiedättekö muita isoja stipendejä? Kuitenkin kun kaikki nuo stipendit jaetaan tosi lahjakkaille ja koulussa hyvin menestyville nuorille, en oikein usko mahdollisuuksiini koska en koe olevani erityisen lahjakas missään. Vai mitä luulette, onko mulla mahdollisuuksia? tai toinen vaihtoehto on halvempi järjestö, onko jollain tietoa jostain halvemmasta mutta silti luotettavasta järjestöstä? Olisin tosi kiitollinen jos saisin hieman lisää tietoa ja mielipiteitä :)
Vaihto-oppilaaksi ilman rahaa?
6
6016
Vastaukset
- Ulkom.opisk.-
Mitään ihan täysin ilmaista vaihtoa ei ole olemassakaan, mutta kävisikö sinulle Rotarit? Vuosi tulee erittäin edulliseksi Euroopassa Rotareiden kautta ja Euroopan ulkopuolellakin kulut jäävät pienemmiksi kuin normijärjestöillä. Ihan ilmaiseksi vuosi ei kuitenkaan tule ja suurin menoerä onkin juuri lentolippu ja sitten vakuutus ja viisumi. Rotarit maksavat pientä kuukausirahaa vaihto-oppilailleen, joten siitäkin tulisi hieman säästöä. Rotareilla asutaan vuoden aikana noin kolmessa isäntäperheessä ja kaikille se ei kuitenkaan sovi. Lisäksi Rotareiden kautta joudut tekemään hieman enemmän paperitöitä mm. viisumin eteen (Euroopan ulkopuolelle lähdettäessä) ja ostamaan itse lentolippusi. Muista järjestöistä AFS myöntää aika isojakin stipendejä, mutta ensin pitäisi olla hyväksytty ohjelmaan ja stipendin saaminen on epävarmaa, joka tapauksessa se on parhaimmillaankin muutaman tonnin, joten itse maksettavaa jäisi joka tapauksessa.
Lue lisää: http://vaihtarit.takeforum.com/2009/01/20/rotary-6/
Rotareiden sivu, jossa yhtystietoja: http://www.ryefinland.com/
Jos et pääsisi nyt vaihto-oppilaaksi, voit lähteä vaihtoon myös yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta, jolloin etuna on se, että siinä ei ole ohjelmamaksuja, saat opintotukea sekä usein myös apurahan. Opintotukeahan ei saa lukio/amattikouluvaihtoon.- Ulkom.opisk.-
Rotareista vielä sen verran, että joidenkin piirien kautta paikkoja on todella vähän, joskus jopa vain yksi, mutta kannattaa kysellä lähellä olevista piireistä, että voitko hakea heidän kauttaan, jolloin mahdollisuutesi saattavat parantua.
Lisäksi Rotareiden kanssa ei kannata olla nirso maavalinnan suhteen, sillä maata ei itse saa päättää. Haettaessa laitetaan kolme vaihtoehtoa ja saatat päätyä niistä ihan mihin tahansa. Tosin esim. USA (ja ehkä myös Saksa) on sellainen maa, jonne pääsee suht varmasti, jos siis on vaihtariksi hyväksytty, mutta mm. Australia on puolestaan sellainen maa, jonne kaikki halukkaat eivät pääse.
Kannattaa lueskella lisää esim. vaihtarifoorumilla ja rekisteröityä, jotta pääset mukaan keskusteluun. - ulkomaille haluava..
Ulkom.opisk.- kirjoitti:
Rotareista vielä sen verran, että joidenkin piirien kautta paikkoja on todella vähän, joskus jopa vain yksi, mutta kannattaa kysellä lähellä olevista piireistä, että voitko hakea heidän kauttaan, jolloin mahdollisuutesi saattavat parantua.
Lisäksi Rotareiden kanssa ei kannata olla nirso maavalinnan suhteen, sillä maata ei itse saa päättää. Haettaessa laitetaan kolme vaihtoehtoa ja saatat päätyä niistä ihan mihin tahansa. Tosin esim. USA (ja ehkä myös Saksa) on sellainen maa, jonne pääsee suht varmasti, jos siis on vaihtariksi hyväksytty, mutta mm. Australia on puolestaan sellainen maa, jonne kaikki halukkaat eivät pääse.
Kannattaa lueskella lisää esim. vaihtarifoorumilla ja rekisteröityä, jotta pääset mukaan keskusteluun.Kiitos tiedoistasi :) kysyisin vielä että kun rotareiden sivuilta sain sellaisen kuvan että pitäisi hakea vaihtokesää edeltävänä syksynä niin ensi kesänä minun ei enää ole mahdollista lähteä. Monissa maissa ikärajana näytti olevan 17.5 ja sinä kesänä kun minun pitäisi lähteä, olisin 17 tai pian 18 kun täytän marraskuussa eli miten tarkkaa se on tuon iän kanssa? Ja jos lähtee rotareiden kautta vaihto-oppilaaksi niin pitääkö vastaavasti omaan perheeseen ottaa vaihto-oppilas?
- fsndkjs
ulkomaille haluava.. kirjoitti:
Kiitos tiedoistasi :) kysyisin vielä että kun rotareiden sivuilta sain sellaisen kuvan että pitäisi hakea vaihtokesää edeltävänä syksynä niin ensi kesänä minun ei enää ole mahdollista lähteä. Monissa maissa ikärajana näytti olevan 17.5 ja sinä kesänä kun minun pitäisi lähteä, olisin 17 tai pian 18 kun täytän marraskuussa eli miten tarkkaa se on tuon iän kanssa? Ja jos lähtee rotareiden kautta vaihto-oppilaaksi niin pitääkö vastaavasti omaan perheeseen ottaa vaihto-oppilas?
Iästä kannattaa kysyä suoraan Rotareilta, tietääkseni se on kuitenkin aika tarkkaa. Latinalaiseen Amerikkaan näyttää olevan 19-v. ikäraja. Omaan perheeseen ei tarvitse ottaa vaihtaria, mutta sinun pitäisi etsiä mielellään 3 perhettä, jotka ottavat vaihto-oppilaan kotiinsa. Vaihto-oppilas viettää yhdessä perheessä noin kolmisen kuukautta. Joissain piireissä autetaan perheiden etsimisessä.
- rye vaihtari
Ulkom.opisk.- kirjoitti:
Kannattaa lueskella lisää esim. vaihtarifoorumilla ja rekisteröityä, jotta pääset mukaan keskusteluun.että on tehtävä ero piirin ja clubin välillä. Suomessa on yhteensä 6 piiriä ja niissä on sisällä monta monta monta clubia. Yleensä jokaisella paikkakunnalla on yksi ja suuremmissa kaupungeissa useampi. Jokainen piiri voi lähettää siis käytännössä niin monta oppilasta kuin on lähettäviä clubejakin ja yksi klubi voi ottaa yhden lähetettävän oppilaan kerrallaan. Omassa piirissäni meitä on reilu 15 lähtijää 2010-2011 vuodelle.
Kannattaa vain ottaa yhteys mahdollisimman nopeasti lähimpään clubiin ja kysyä ensi vuodesta ja ikärajoista. - +-+-+-+-+-+-+
ulkomaille haluava.. kirjoitti:
Kiitos tiedoistasi :) kysyisin vielä että kun rotareiden sivuilta sain sellaisen kuvan että pitäisi hakea vaihtokesää edeltävänä syksynä niin ensi kesänä minun ei enää ole mahdollista lähteä. Monissa maissa ikärajana näytti olevan 17.5 ja sinä kesänä kun minun pitäisi lähteä, olisin 17 tai pian 18 kun täytän marraskuussa eli miten tarkkaa se on tuon iän kanssa? Ja jos lähtee rotareiden kautta vaihto-oppilaaksi niin pitääkö vastaavasti omaan perheeseen ottaa vaihto-oppilas?
Kuulemieni tapausten perusteella ilmeisesti ei vaadita, että omaan perheeseen pitäisi ottaa vastavuoroisesti vaihtari. Mutta kun lähtijöitä valitaan niin tasaväkisessä tilanteessa saatetaan suosia sellaista, jonka perhe on valmis sijoittamaan vaihtarin kotiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549