Kuoliko Jeesus ristillä vai ei?

alex-kasi

Täällä on selvästi kaksi käsitystä asiasta.

Ensimmäinen jossa uskotaan että ei Jeesus kuollut vaan "astui alas tuonelaan" ...

Toinen että Jeesus kuoli kun antoi henkensä "Isän käsiin"...

Siis miten näet asian?
Oma käsitykseni on:
Että Jeesus kuoli ristillä kun hän antoi henkensä Isän käsiin.
Hän kertakaikkiaan lakkasi elämästä. Mutta samalla täytyy ymmärtää että Jumala ei voi kuolla - siksi ei se Jumaluus joka "ON" ja joka oli osana Jumalan Pojassa ei voi muuttua tai kuolla.

Mietin että mitä Timo oikein tarkoitti sillä yllättävällä väitteellä että Jahve naulittiin ristille, mutta kun Timo sitten kirjoitti että Jumalauus ei voi kuolla niin aloin pikkuhiljaa ymmärtämään mitä hän tarkoittaa sanonnallaan. Jumaluus on Jahve ... tai ehkä Jahve on Jumaluus Timolle.. minulle Jumalan "Minä Olen" nimikin osoittaa Jumaluuden olevaisuutta siten että se ei ole vain Jumalassa oleva ikäänkuin henkilökohtainen ominaisuus vaan Jumalasta lähtevä oikeudenmukaisuus ja rakkaus ja niin edelleen - minä kutsun sitä myös Jumalan tahdoksi jossa on iankaikkinen elämä.

Olen siis Timon kanssa samassa ymmärrylsessä että Jumalaluus ei voi kuolla, mutta ehkä hieman eri mieltä siinä että kuoliko Jeesus todella vai eikö. Minä uskon että Jeesus erottautui Jumaluudesta kun huusi:

Matt. 27:46
Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

Sillä hetkellä Jeesus maksoi ihmiskunnan syntivelat - jokaisen joka haluaa sen vastaan otta ja on halukas elämään Jumalan tahdossa - tai Jumalan Jumaluudessa.

Mitä sanotte?

alex

43

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peku66

      Kuoli miten kuoli, mitäpäs hippi hihhuloi poikaporukoissa. Nykyisin olisi todennäköisesti tiputettu singolla Harrikan selästä.

    • e.k-i

      Ensimmäinen jossa uskotaan että ei Jeesus kuollut vaan "astui alas tuonelaan" ...

      Toinen että Jeesus kuoli kun antoi henkensä "Isän käsiin"...
      ____________________________________________

      Eihän tuossa ole ristiriitaa, kun sen ymmärtää oikein. Vaikka antaa Henkensä Isän käsiin,ei se estä Jeesusta "vierailemassa" tuonelassa

      • alex-kasi

        sinun "oikea" käsityksesi?
        Että Jeesus kuoli (lakkasi elämästä) ja meni kuolon unesta herättyään tuonellaan saarnaamaan sinne tuomituille hengille. Vai mikä ?


      • Tietenkää Jumalaan uskovat eivät usko että heidän mielestään olematon Jeesus olisi kuollut ristillä.
        Mutta tottakai uskoat uskovat.
        Kenen puolesta Jeesus ei muka kuollut ristillä ja mennyt alas Tuonelaan ja sitten taas - Isän käsksytä - herännyt
        elämään ja noussut taivaisiin -- hän jää ainaisesti kuolleeseen tilaan.

        Pitääkö alexia yhä uudelleen näissä perusasioissa valistaa? eki jo valistikin. Mutta minä tahdon uskontunnustusta taas kerrata. Isä hylkäsi Jeesuksen Tuonelan ja Kuoleman valtakuntaan ihan riittävästi.
        Meidän kuolemamme hän kuoli, sen peruuttamattomasti. Mutta koska Hänellä oli lunastushinnan sinetti
        kyljessään, hän voi Isän käskystä ottaa takaisin paiikansa Elämän Herrana.

        Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

        Jeesuksella oli, ssarnattuaan vanhan liiton omilleen, tuoda heidät takaisin elämään Tuonelasta.

        Aam. 9:2
        Jos he tunkeutuvat tuonelaan, sieltäkin minun käteni tavoittaa heidät.
        Jos he nousevat taivaisiin, sieltäkin minä noudan heidät.

        (1.Piet.3:18-22 Ps. 68:18))


      • alex-kasi kirjoitti:

        sinun "oikea" käsityksesi?
        Että Jeesus kuoli (lakkasi elämästä) ja meni kuolon unesta herättyään tuonellaan saarnaamaan sinne tuomituille hengille. Vai mikä ?

        Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

        Jeesuksella oli, ssarnattuaan vanhan liiton omilleen, tuoda heidät takaisin elämään Tuonelasta.

        Aam. 9:2
        Jos he tunkeutuvat tuonelaan, sieltäkin minun käteni tavoittaa heidät.
        Jos he nousevat taivaisiin, sieltäkin minä noudan heidät.

        (1.Piet.3:18-22 Ps. 68:18))

        TOTTAKAI Jeesus on pelastaja aataminaikuisillekin ihmisille. Uhritoimituksillakin vain "peitettiin" synnit.
        Jeesus otti pois maailman synnin. Room. 3:25

        jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit.

        Lue Jes. 53. ja usko se omakohtaiseksi pelastukseksesi, alex!


      • Hu, huh, en paremmin
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Tietenkää Jumalaan uskovat eivät usko että heidän mielestään olematon Jeesus olisi kuollut ristillä.
        Mutta tottakai uskoat uskovat.
        Kenen puolesta Jeesus ei muka kuollut ristillä ja mennyt alas Tuonelaan ja sitten taas - Isän käsksytä - herännyt
        elämään ja noussut taivaisiin -- hän jää ainaisesti kuolleeseen tilaan.

        Pitääkö alexia yhä uudelleen näissä perusasioissa valistaa? eki jo valistikin. Mutta minä tahdon uskontunnustusta taas kerrata. Isä hylkäsi Jeesuksen Tuonelan ja Kuoleman valtakuntaan ihan riittävästi.
        Meidän kuolemamme hän kuoli, sen peruuttamattomasti. Mutta koska Hänellä oli lunastushinnan sinetti
        kyljessään, hän voi Isän käskystä ottaa takaisin paiikansa Elämän Herrana.

        Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

        Jeesuksella oli, ssarnattuaan vanhan liiton omilleen, tuoda heidät takaisin elämään Tuonelasta.

        Aam. 9:2
        Jos he tunkeutuvat tuonelaan, sieltäkin minun käteni tavoittaa heidät.
        Jos he nousevat taivaisiin, sieltäkin minä noudan heidät.

        (1.Piet.3:18-22 Ps. 68:18))

        että Jeesus on itse Isä Jumala, voit selittää tämän? Miten hän olisi itsensä hyljännyt? Kyllä teillä on selittämistä valheoppinne kanssa! Usko nyt vaan sinäkin, että Jeesus on Jumalan Poika ja sitäkautta myös Jumala, mutta että Jeesus kuitenkin Jumalan Poika ja Jumala on hänen Isänsä. Siinä on kaksi persoonaa.

        #Isä hylkäsi Jeesuksen Tuonelan ja Kuoleman valtakuntaan ihan riittävästi.
        Meidän kuolemamme hän kuoli, sen peruuttamattomasti. Mutta koska Hänellä oli lunastushinnan sinetti
        kyljessään, hän voi Isän käskystä ottaa takaisin paiikansa Elämän Herrana.#


    • vanha virsu

      Eikö Jeesus ollut täälä maan päällä eläessään puoleksi ihminen,
      naisesta syntynyt.Eli elämänsä samojen elämänlakien mukaan,kuin ihmiset.
      Kuitenkin Jumala hänet kirkasti, Hermonin vuorella kolmelle opetuslapselle.
      Kun hän kuoli, niin hän todella kuoli, ihmisten syntien tähden, eikä mennyt
      minnekkään muualle kuin hautaan, josta hänet Isä herätti.
      Siksi mekin voimme turvallisin mielin kuolla, jos uskomme häneen,
      niin meidätkin herätetään Kristuksen tullessa, emme ehdi ennen muita,
      jälkeen tulevia.Autuas se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa.
      Terv.Virsu

      • vaan kokonaan :) (tosi Jumala JA tosi ihminen)

        Timo


      • "eikä mennyt
        minnekkään muualle kuin hautaan, josta hänet Isä herätti"

        Oli kyse Jeesuksen jumaluudesta ja siinä olen tietysti Timon kanssa samassa uskossa.
        Mutta tuo on aivan eri kiistan aihe, että järjestikö Jumala vain valekuoleman vaiko ihan oikean.
        Ainakin minä uskon että Jeesuksen täytyi kuolla enemmän kuin vain mennä odottamaan maatumista.
        Minun syntini ei lähde sillä että joku kolme päivää maatuu puolestani.


      • Raam.mies

        "eikä mennyt
        minnekkään muualle kuin hautaan, josta hänet Isä herätti."

        Kyllä Jeesus kuoli ihan tosissaan. Hautaan menemisestä Jeesus sanoi "nukkuu", tarkoittaen ettei ole kuollut
        olemattomaksi. Eikä sisäiset aistit ollenkaan tiedottomat siellä ole, sillä Lasaruskin kuuli uloskutsun.
        Jos ihmisen hautaan meneminen on loppu, niin ei kolme päivää kuolleena ollut jumalaton jo haiseva
        Lasarus olisi mitenkään voinut kuulla Jeesusta. Ei mitenkään! Mikset voi iloiten yhtyä tähän totuuteen?

        "Astui alas tuonelaan ..." -- http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html

        Joh. 10:17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."
        19 Nämä sanat synnyttivät taas kiistaa juutalaisten kesken.
        20 Monet heistä sanoivat: "Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?"


      • 345456456
        Raam.mies kirjoitti:

        "eikä mennyt
        minnekkään muualle kuin hautaan, josta hänet Isä herätti."

        Kyllä Jeesus kuoli ihan tosissaan. Hautaan menemisestä Jeesus sanoi "nukkuu", tarkoittaen ettei ole kuollut
        olemattomaksi. Eikä sisäiset aistit ollenkaan tiedottomat siellä ole, sillä Lasaruskin kuuli uloskutsun.
        Jos ihmisen hautaan meneminen on loppu, niin ei kolme päivää kuolleena ollut jumalaton jo haiseva
        Lasarus olisi mitenkään voinut kuulla Jeesusta. Ei mitenkään! Mikset voi iloiten yhtyä tähän totuuteen?

        "Astui alas tuonelaan ..." -- http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html

        Joh. 10:17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."
        19 Nämä sanat synnyttivät taas kiistaa juutalaisten kesken.
        20 Monet heistä sanoivat: "Hänessä on paha henki, hän on järjiltään. Mitä te häntä kuuntelette?"

        Ellen White kirjoitti selkeästi, että Jeesus kuoli todellisen kuoleman. Miksi te aina heitätte EGWn päälle tänne kirjoittavien mielipiteet???????????????


    • Jumala oli Jeesuksessa. Se ei kuitenkaan tee heistä samaa persoonaa, vaikka he ovatkin kaikessa yhtä. Vaan kuten seuraava raamatunlasekkin todistaa on kysymys silti kahdesta eri persoonasta. Sillä tuskimpa kukaan "sinuttelee" itseään? Monessa muussakin paikkaa Raamatunsana osoittaa, että Jeesus puhuu Isästä.

      John 17:3 "Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

      Hyvää alkavaa työviikkoa veljelle!

      • Saksalaiset teitittelevät yhtä persoonaa ja niin myös Jumala - itseään.

        1. Moos. 1:26
        Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ...

        1. Tess. 5:23
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän
        henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

        Matt. 28:18
        Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
        "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Jes. 9:6 (9:5)
        Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus,
        ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

        Siunaten
        Antti


      • ihminen ihmisestä
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Saksalaiset teitittelevät yhtä persoonaa ja niin myös Jumala - itseään.

        1. Moos. 1:26
        Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ...

        1. Tess. 5:23
        Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän
        henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

        Matt. 28:18
        Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
        "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Jes. 9:6 (9:5)
        Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus,
        ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

        Siunaten
        Antti

        #Saksalaiset teitittelevät yhtä persoonaa ja niin myös Jumala - itseään.#

        =Tuskin sentään itseään? Minä en puhunut tetittelystä.

        1. Moos. 1:26
        #Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ...#

        =Jumala puhui Jeesukselle!

        1. Tess. 5:23
        #Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän
        henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen#

        =Paavali puhui Tessalonikalaisille!

        Matt. 28:18
        #Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:
        "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.#

        =Hän ei sanonut ISÄN JEESUKSEN PYHÄNHENGEN nimeen, vaan eroitelli ja sanalla kaikki.Hän ei siis puhunut pelkästään itsestään.

        En minäkään sinusta puhuessani sano, että Antin ja Villen ja Kantolan kanssa olen täällä keskustellut, vaan sanon että Antti Ville Kantolan kanssa olen täällä keskustellut.

        Jes. 9:6 (9:5)
        #Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus,
        ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.#

        = Tottakai on! Sillä Jeesus on Jumalan Poika. Jumalan Poika on Jumala. Ihmisen lapsi on ihminen. Koiran pentu on koira. Apinan pentu on apina. Kissan pentu on kissa. Linnun poikanen on lintu ja niin edelleen loputtomiin. AINOASTAAN se siinä on kysymyksestä, että Jumala Jumalasta. EI MUUTA:



      • uskova_1 kirjoitti:

        Aina vaan annat kuvan, että Jeesus ei ollut maan päällä täysi ihminen ja täysi Jumala.

        Tuosta yritin sinulta kysyä, mutta selvää vastausta et vaan osannut antaa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8440918/thread

        Että uskomme Jeesuksen täysin valtuutetuksi.
        "Tuosta yritin sinulta kysyä, mutta selvää vastausta et vaan osannut antaa"
        Kun Jeesus allekirjoitti opin ja sopimuksen että antaa henkensä minusta lunnaiksi ja ottaa
        henkensä jälleen takaisin, niin täytyy Hänen olla Kaikkivaltias Jumala sekä täydellinen ihminen.

        Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

        Vihaisesti meidän tulee repäsitä itsemme irti läheistemme omalsumista harhaanjohtavista opetuksista:
        Luuk. 14:26 :
        "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan
        ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Hepr. 4:12
        Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka
        ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa
        sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

        Iloitkaamme yhdessä totuuden kanssa! (1.Kor. 13:4-7)
        Antti


      • 65+
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Että uskomme Jeesuksen täysin valtuutetuksi.
        "Tuosta yritin sinulta kysyä, mutta selvää vastausta et vaan osannut antaa"
        Kun Jeesus allekirjoitti opin ja sopimuksen että antaa henkensä minusta lunnaiksi ja ottaa
        henkensä jälleen takaisin, niin täytyy Hänen olla Kaikkivaltias Jumala sekä täydellinen ihminen.

        Joh. 10:17
        "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."

        Vihaisesti meidän tulee repäsitä itsemme irti läheistemme omalsumista harhaanjohtavista opetuksista:
        Luuk. 14:26 :
        "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan
        ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Hepr. 4:12
        Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka
        ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa
        sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

        Iloitkaamme yhdessä totuuden kanssa! (1.Kor. 13:4-7)
        Antti

        Että uskomme Jeesuksen täysin valtuutetuksi.

        Et todellakaan paljon Raamatusta tajua - en minä väitä että ei Jumala sinua pelastaisi sillä se on Jumalan päätös - mutta et ole perillä siitä mikä on pelastusken "valtuutus".

        Tuo sinun uskosi muistuttaa aika paljon kaikkia muita maailman uskontoja.


    • anti-kristitty

      Minun näkemys asiasta on... (sori, tuli nyt vain kirjoitettua taas tällaiseen saarnaavaan tyyliin... enkä jaksa ruveta putsaamaan enää sitä)

      Minun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella tuon Jeesuksen kuoleman suhteen, kun uskon, että Jeesus ei ole ollenkaan Jumala vaan "vain pelkkä" ihminen. Jumalan jo ennen luomista lukkoon lyömän suunnitelmansa ja myöhemmin antamien lupaustensa Kuningas ja siksi erityisasemassa, mutta silti vain ihminen, jonka Hän loi toisena ja viimeisenä Aadamina Marian kohtuun samaan tyyliin kuin Hän loi ensimmäisen Aadamin. Jeesus ollen täysin ja vain ihminen yksinkertaisesti vain kuoli niinkuin kuka tahansa muukin ihminen ja tuonelaan meneminen on vain vanha VT:n mukainen tapa ilmaista sama asia toisella tavalla.

      Antoi henkensä Isän käsiin... onko tuossa jotain monimutkaista tai käsittämätöntä? Tuo on vain pelkkä tavallinen sanonta samoin kuin aiemmatkin. On täysin tarpeetonta ruveta repimään siitä mitään äärikirjaimellisia tulkintoja, joissa Jeesus kirjaimellisesti ottaisi oman henkensä, ojentaisi sen Isälle ja laskisi Hänen kämmenelleen. Parempi vain kun lukee sen niinkuin ainakin luulen tuollaisen tavallisesti luettavan. Mitä minä tarkoittaisin, jos minä sanoisin noin? Mitä jos Pietari olisi joutunut ristille ja sanonut noin? Mitä hän olisi tarkoittanut? Onko mitään syytä olettaa, että Jeesus olisi tarkoittanut jotain muuta? Mitä tuo yleisesti ja tavallisesti tarkoittaisi kenen tahansa vastaavassa tilanteessa olevan suusta tulevana? Tarviiko minun oikeasti muka selittää tätä asiaa tämän enempää? Jeesus yksinkertaisesti ilmaisi jättävänsä tulevaisuutensa luottavaisin mielin Jumalan vastuulle.

      Ymmärrän myös tuon "maksoi ihmiskunnan syntivelat" todennäköisesti hyvin erilaisella tavalla kuin muut kirjoittelijat täällä... en ollenkaan perinteiseen kristilliseen legalistiseen tyyliin lain, rangaistuksen ja kaupankäynnin näkökulmasta vaan kiusausten ja synninvastaisen taistelun näkökulmasta, jonka Jeesus voitti. Näen asian niin, että Jeesus toisena Aadamina haastoi Saatanan uusintaotteluun hävinneen ensimmäisen Aadamin puolesta ja sitä kautta saadun voiton kautta ja ansiosta sai Jumalalta kuninkuuden. Tuntuu siltä, että tämä selitysmalli myös on paremmin linjassa apostolisen opetuksen sen puolen kanssa, että Jeesus on Messias ja voittaja. Siis "Jeesus syntyi tänne voittaakseen" eikä "Jeesus syntyi tänne kuollakseen"... luulen, että ero painotuksessa on varsin selkeä. Perinteisesti kristityt ovat painottaneet erityisesti Jeesuksen kuolemaa ydinasiana kun taas Paavali ja muut tuntuivat painottavan päinvastoin Jeesuksen ylösnousemusta, jonka kautta hän sen voiton otti ja sinetöi.

      Tosin on nähdäkseni aika luonnollista, että kristityt painottavat erityisesti Jeesuksen kuolemaa ylösnousemuksen sijaan, koska suurin osa kristityistähän käytännössä näyttää uskovan, että ylösnousemuksella ja pelastuksella ei ole mitään olennaista yhteyttä, vaan taivaaseen mennään suoraan kuoleman jälkeen jonkinlaisena haamuna, jonka takia ylösnousemuksella ei enää olemitään varsinaista merkitystä.

      • ##Paavali ja muut tuntuivat painottavan päinvastoin Jeesuksen ylösnousemusta, jonka kautta hän sen voiton otti ja sinetöi.##

        Minä ainakin tahdon uskoa siihen, että Taivaallinen Isämme herätti Jeesuksen esikoisena "tieksi" meille jotka uskomme hänen nimeensä!


      • Uskotaan
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        ##Paavali ja muut tuntuivat painottavan päinvastoin Jeesuksen ylösnousemusta, jonka kautta hän sen voiton otti ja sinetöi.##

        Minä ainakin tahdon uskoa siihen, että Taivaallinen Isämme herätti Jeesuksen esikoisena "tieksi" meille jotka uskomme hänen nimeensä!

        Jeesus on tie elämään. Kristus - ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu kuten Paavali asian ilmaisi. :)


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        ##Paavali ja muut tuntuivat painottavan päinvastoin Jeesuksen ylösnousemusta, jonka kautta hän sen voiton otti ja sinetöi.##

        Minä ainakin tahdon uskoa siihen, että Taivaallinen Isämme herätti Jeesuksen esikoisena "tieksi" meille jotka uskomme hänen nimeensä!

        Efes. 4:5-10
        5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
        6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

        8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
        9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?

        10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.

        Jes. 53:9
        Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa,
        sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

        Siunausta!
        Antti


      • xcvbfgh


      • 2222222-----------

        Anti-kristitty sanoo näin.......Minun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella tuon Jeesuksen kuoleman suhteen, kun uskon, että Jeesus ei ole ollenkaan Jumala vaan "vain pelkkä" ihminen. Jumalan jo ennen luomista lukkoon lyömän suunnitelmansa ja myöhemmin antamien lupaustensa Kuningas ja siksi erityisasemassa, mutta silti vain ihminen, jonka Hän loi toisena ja viimeisenä Aadamina Marian kohtuun samaan tyyliin kuin Hän loi ensimmäisen Aadamin. Jeesus ollen täysin ja vain ihminen yksinkertaisesti vain kuoli niinkuin kuka tahansa muukin ihminen ja tuonelaan meneminen on vain vanha VT:n mukainen tapa ilmaista sama asia toisella tavalla.
        ___________________________________________

        Sama näkemys kuin muslimeilla. siksi anti-kristityn nimimerkki on oikea.


      • anti-kristitty
        2222222----------- kirjoitti:

        Anti-kristitty sanoo näin.......Minun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella tuon Jeesuksen kuoleman suhteen, kun uskon, että Jeesus ei ole ollenkaan Jumala vaan "vain pelkkä" ihminen. Jumalan jo ennen luomista lukkoon lyömän suunnitelmansa ja myöhemmin antamien lupaustensa Kuningas ja siksi erityisasemassa, mutta silti vain ihminen, jonka Hän loi toisena ja viimeisenä Aadamina Marian kohtuun samaan tyyliin kuin Hän loi ensimmäisen Aadamin. Jeesus ollen täysin ja vain ihminen yksinkertaisesti vain kuoli niinkuin kuka tahansa muukin ihminen ja tuonelaan meneminen on vain vanha VT:n mukainen tapa ilmaista sama asia toisella tavalla.
        ___________________________________________

        Sama näkemys kuin muslimeilla. siksi anti-kristityn nimimerkki on oikea.

        "Sama näkemys kuin muslimeilla"

        Niin? Ja? Mitä sitten? Ihan niinkuin ei olisi olemassa myös kristillisiä kirkkokuntia, joiden näkemys Jeesuksesta on sama kuin minulla. Aivan normaalia unitarismia tämä on. Onko sinulla jotain nokankoputtamista asian suhteen? Miksi et samantien ala naputtamaan kaikesta siitä muustakin, joka on yhteistä kristityillä ja muslimeilla?


      • anti-kristitty
        2222222----------- kirjoitti:

        Anti-kristitty sanoo näin.......Minun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella tuon Jeesuksen kuoleman suhteen, kun uskon, että Jeesus ei ole ollenkaan Jumala vaan "vain pelkkä" ihminen. Jumalan jo ennen luomista lukkoon lyömän suunnitelmansa ja myöhemmin antamien lupaustensa Kuningas ja siksi erityisasemassa, mutta silti vain ihminen, jonka Hän loi toisena ja viimeisenä Aadamina Marian kohtuun samaan tyyliin kuin Hän loi ensimmäisen Aadamin. Jeesus ollen täysin ja vain ihminen yksinkertaisesti vain kuoli niinkuin kuka tahansa muukin ihminen ja tuonelaan meneminen on vain vanha VT:n mukainen tapa ilmaista sama asia toisella tavalla.
        ___________________________________________

        Sama näkemys kuin muslimeilla. siksi anti-kristityn nimimerkki on oikea.

        Ja mitä minun nimimerkistä? Olen moneen kertaan selittänyt, mitä tasan tarkkaan sen kautta haluan sanoa. Turha siis yrittää vinoilla... mikä itse muka olet?


      • 23523452345

        et usko Raamattua, joka sanoo, että Jeesus on Jumala.


      • anti-kristitty kirjoitti:

        "Sama näkemys kuin muslimeilla"

        Niin? Ja? Mitä sitten? Ihan niinkuin ei olisi olemassa myös kristillisiä kirkkokuntia, joiden näkemys Jeesuksesta on sama kuin minulla. Aivan normaalia unitarismia tämä on. Onko sinulla jotain nokankoputtamista asian suhteen? Miksi et samantien ala naputtamaan kaikesta siitä muustakin, joka on yhteistä kristityillä ja muslimeilla?

        kieltävä yhteisä ei ole kristillinen kirkko.

        Timo


      • anti-kristitty
        TimoFlink kirjoitti:

        kieltävä yhteisä ei ole kristillinen kirkko.

        Timo

        Sori vaan, kun nyt sanon jotain harvinaisen itsestäänselvää. Ei ole tarkoitus saarnata tai vihjata, että et jo valmiiksi tietäisi sitä, mitä sanon.

        Kuka noin sanoo ja kenellä on oikeus määrätä siitä, kuka saa kutsua itseään kristityksi? Kristityt? Kuka tai mikä on antanut kristityille oikeuden määrätä tuosta? Enemmistö saa määrätä?

        Ja puhutaanko nyt kristillisyyden merkityksestä ennen vai sen jälkeen, kun kirkon ajattelijat, teologit ja kirkolliskokoukset uudelleenloivat koko käsitteen merkityksen omien epämääräisten opillisten näkemyksiensä kuvaksi?

        Kun sanon olevani kristitty minä en tarkoita olevani kristitty siinä mielessä kuin miten kyseinen sana yleensä ymmärretään, joka on se merkitys, mitä sinä todennäköisesti käytät, vaan sen merkityksen mukaan, joka sanalla alunperin Raamatun mukaan oli, eli minun kielenkäytössä se tarkoittaa yksinkertaisesti Jeesuksen opetuslasta. Kuka tahansa, joka sanoillaan ja teoillaan tunnustaa olevansa Herran Jeesuksen opetuslapsi, on minun kirjoissa kristitty.

        Miksi kukaan ei ole valmis selittämään minulle, miksi ja miten luen väärin Joh.17:3 tekstiä? Onko siitä tekstistä muka niin vaikea puhua?


      • anti-kristitty
        23523452345 kirjoitti:

        et usko Raamattua, joka sanoo, että Jeesus on Jumala.

        Ai sitä samaa Raamattua, jossa Jeesus itse nimenomaan sanoo selkeästi ja yksiselitteisesti, että yksin Isä on todellinen Jumala?

        (John 17:3)
        Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Jos Jeesus on Jumala, niin miten tuon tekstin selität? Valehteliko sinun mielestä Jeesus sanoessaan, että yksin Isä on todellinen Jumala? Vai onko väittämäsi Jeesuksen jumaluus jotain muuta kuin todellista jumaluutta? Vai uskotko Jeesuksen yksinkertaisesti olleen väärässä tai puhuneen mitä sattuu?


      • 65+
        anti-kristitty kirjoitti:

        Ai sitä samaa Raamattua, jossa Jeesus itse nimenomaan sanoo selkeästi ja yksiselitteisesti, että yksin Isä on todellinen Jumala?

        (John 17:3)
        Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Jos Jeesus on Jumala, niin miten tuon tekstin selität? Valehteliko sinun mielestä Jeesus sanoessaan, että yksin Isä on todellinen Jumala? Vai onko väittämäsi Jeesuksen jumaluus jotain muuta kuin todellista jumaluutta? Vai uskotko Jeesuksen yksinkertaisesti olleen väärässä tai puhuneen mitä sattuu?

        mitä sillä tarkoitetaan - jos sanotaan että Isän Jumalauus on Pojassa.
        Kelpaako se sinulle?


      • anti-kristitty kirjoitti:

        Sori vaan, kun nyt sanon jotain harvinaisen itsestäänselvää. Ei ole tarkoitus saarnata tai vihjata, että et jo valmiiksi tietäisi sitä, mitä sanon.

        Kuka noin sanoo ja kenellä on oikeus määrätä siitä, kuka saa kutsua itseään kristityksi? Kristityt? Kuka tai mikä on antanut kristityille oikeuden määrätä tuosta? Enemmistö saa määrätä?

        Ja puhutaanko nyt kristillisyyden merkityksestä ennen vai sen jälkeen, kun kirkon ajattelijat, teologit ja kirkolliskokoukset uudelleenloivat koko käsitteen merkityksen omien epämääräisten opillisten näkemyksiensä kuvaksi?

        Kun sanon olevani kristitty minä en tarkoita olevani kristitty siinä mielessä kuin miten kyseinen sana yleensä ymmärretään, joka on se merkitys, mitä sinä todennäköisesti käytät, vaan sen merkityksen mukaan, joka sanalla alunperin Raamatun mukaan oli, eli minun kielenkäytössä se tarkoittaa yksinkertaisesti Jeesuksen opetuslasta. Kuka tahansa, joka sanoillaan ja teoillaan tunnustaa olevansa Herran Jeesuksen opetuslapsi, on minun kirjoissa kristitty.

        Miksi kukaan ei ole valmis selittämään minulle, miksi ja miten luen väärin Joh.17:3 tekstiä? Onko siitä tekstistä muka niin vaikea puhua?

        "Kuka noin sanoo ja kenellä on oikeus määrätä siitä, kuka saa kutsua itseään kristityksi?
        Kristityt? Kuka tai mikä on antanut kristityille oikeuden määrätä tuosta? Enemmistö saa määrätä?"

        Kun Timo sanoi että Kristuksen jumaluuden kieltävä ei ole kristitty, niin sehän on selvää faktaa.
        Kristinuskohan on juuri sitä että uskotaan Jeesuksen jumalalliseen syntyperään. Ihmiseksi neitseestä.
        Paljon on toki muitakin Raamattuun tukeutuvia uskontoja, ensimmäisenä tietysti juutalaisuus.
        Ja eihän anti-kristitty mitenkään voi olla kristitty niinkuin ei antikristus voi olla Kristus.

        Tietenkin kuka tahansa voi lässyttää olevansa kristitty tai islaminuskoinen tai mitä vaan, mutta tällä
        foorumilla pysytään faktoissa, ollaan sivistyneitä. Et sinä anti-kristitty ainakaan voi määritellä kristillisyyttä.
        Pitkässä juoksussa voidaan vaelluksesta nähdä kuka on kristitty. Suun tunnustus ja rakkausteot.


      • Kristitty´
        anti-kristitty kirjoitti:

        Ja mitä minun nimimerkistä? Olen moneen kertaan selittänyt, mitä tasan tarkkaan sen kautta haluan sanoa. Turha siis yrittää vinoilla... mikä itse muka olet?

        "Sama näkemys kuin muslimeilla. siksi anti-kristityn nimimerkki on oikea."

        Niinkin voi sanoa sillä tosiaan islaminuskossa tunnustetaan toki Maria ja Jeesus, mutta Jeesus vain eräänä
        pikkuprofeettana. Eikä kristinuskoa tunnusteta islamissa lainkaan.
        Mutta anti-kristitty tarkoittaa antikristuksen kätyriä tietysti, eikä mitään muuta.
        Elikkä tietää kuka Jeesus on mutta koettaa kaikin tavoin peittää totuuden valheiden alle.


      • 65+
        anti-kristitty kirjoitti:

        Sori vaan, kun nyt sanon jotain harvinaisen itsestäänselvää. Ei ole tarkoitus saarnata tai vihjata, että et jo valmiiksi tietäisi sitä, mitä sanon.

        Kuka noin sanoo ja kenellä on oikeus määrätä siitä, kuka saa kutsua itseään kristityksi? Kristityt? Kuka tai mikä on antanut kristityille oikeuden määrätä tuosta? Enemmistö saa määrätä?

        Ja puhutaanko nyt kristillisyyden merkityksestä ennen vai sen jälkeen, kun kirkon ajattelijat, teologit ja kirkolliskokoukset uudelleenloivat koko käsitteen merkityksen omien epämääräisten opillisten näkemyksiensä kuvaksi?

        Kun sanon olevani kristitty minä en tarkoita olevani kristitty siinä mielessä kuin miten kyseinen sana yleensä ymmärretään, joka on se merkitys, mitä sinä todennäköisesti käytät, vaan sen merkityksen mukaan, joka sanalla alunperin Raamatun mukaan oli, eli minun kielenkäytössä se tarkoittaa yksinkertaisesti Jeesuksen opetuslasta. Kuka tahansa, joka sanoillaan ja teoillaan tunnustaa olevansa Herran Jeesuksen opetuslapsi, on minun kirjoissa kristitty.

        Miksi kukaan ei ole valmis selittämään minulle, miksi ja miten luen väärin Joh.17:3 tekstiä? Onko siitä tekstistä muka niin vaikea puhua?

        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Mikään ei voisi olla enemmän totta kuin tuo.
        Iankaikkinen elämä on mahdollista ainoastaan Jumalan tahdossa (että he tuntevat sinut , joka yksin olet totinen Jumala) ja Jeesus joka eli Jumalan tahdossa ja kuoli meidän puolestamme on tie ... iankaikkiseen elämään sillä hän kuoli synnittömänä tuomittuna ..


      • anti-kristitty
        65+ kirjoitti:

        mitä sillä tarkoitetaan - jos sanotaan että Isän Jumalauus on Pojassa.
        Kelpaako se sinulle?

        "Riippuu vähän mitä sillä tarkoitetaan - jos sanotaan että Isän Jumaluus on Pojassa. Kelpaako se sinulle?"

        Se riippuu täysin siitä, mitä käytännössä tuo oikein tarkoittaa. Mitä on Isän tuo jumaluus? Mitä sen pojassa oleminen?

        Jos tuolla tarkoitetaan vain Isän pyhää henkeä ja voimaa, niin silloin voin olla samaa mieltä.

        Minulle riittää se, että Jeesus toimii Isän nimissä siinä voimassa ja hengessä, jonka ainoa todellinen Jumala Jahve hänelle antaa, niinkuin Jahven enkelit, profeetat, jne toimivat Jahven nimissä VT:ssa. Erona Jeesuksen ja muiden ihmisten välillä on se, että hän tuntee Jumalan paremmin kuin kukaan muu ja on lähempänä Jumalaa kuin kukaan, jonka takia hänen sanotaan olevan Isän helmassa. Ei minun mielestä tämä sen monimutkaisempaa "selitystä" vaadi.


      • 345435345345
        anti-kristitty kirjoitti:

        "Riippuu vähän mitä sillä tarkoitetaan - jos sanotaan että Isän Jumaluus on Pojassa. Kelpaako se sinulle?"

        Se riippuu täysin siitä, mitä käytännössä tuo oikein tarkoittaa. Mitä on Isän tuo jumaluus? Mitä sen pojassa oleminen?

        Jos tuolla tarkoitetaan vain Isän pyhää henkeä ja voimaa, niin silloin voin olla samaa mieltä.

        Minulle riittää se, että Jeesus toimii Isän nimissä siinä voimassa ja hengessä, jonka ainoa todellinen Jumala Jahve hänelle antaa, niinkuin Jahven enkelit, profeetat, jne toimivat Jahven nimissä VT:ssa. Erona Jeesuksen ja muiden ihmisten välillä on se, että hän tuntee Jumalan paremmin kuin kukaan muu ja on lähempänä Jumalaa kuin kukaan, jonka takia hänen sanotaan olevan Isän helmassa. Ei minun mielestä tämä sen monimutkaisempaa "selitystä" vaadi.

        ummistat silmäsi niiltä Raamatun jakeilta, joissa sanotaan, että Jeesus on Jumala, yhtä Isän kanssa.


      • anti-kristitty
        AnttiVKantola kirjoitti:

        "Kuka noin sanoo ja kenellä on oikeus määrätä siitä, kuka saa kutsua itseään kristityksi?
        Kristityt? Kuka tai mikä on antanut kristityille oikeuden määrätä tuosta? Enemmistö saa määrätä?"

        Kun Timo sanoi että Kristuksen jumaluuden kieltävä ei ole kristitty, niin sehän on selvää faktaa.
        Kristinuskohan on juuri sitä että uskotaan Jeesuksen jumalalliseen syntyperään. Ihmiseksi neitseestä.
        Paljon on toki muitakin Raamattuun tukeutuvia uskontoja, ensimmäisenä tietysti juutalaisuus.
        Ja eihän anti-kristitty mitenkään voi olla kristitty niinkuin ei antikristus voi olla Kristus.

        Tietenkin kuka tahansa voi lässyttää olevansa kristitty tai islaminuskoinen tai mitä vaan, mutta tällä
        foorumilla pysytään faktoissa, ollaan sivistyneitä. Et sinä anti-kristitty ainakaan voi määritellä kristillisyyttä.
        Pitkässä juoksussa voidaan vaelluksesta nähdä kuka on kristitty. Suun tunnustus ja rakkausteot.

        "Kristuksen jumaluuden kieltävä ei ole kristitty, niin sehän on selvää faktaa"

        Ja mikä se muka täsmälleen on, jonka perusteella tuota väitettä muka pystytään kutsumaan faktaksi? Kerro vain... minua kiinnostaa kovasti. Miten perustelet tuon?

        "Kristinuskohan on juuri sitä että uskotaan Jeesuksen jumalalliseen syntyperään. Ihmiseksi neitseestä."

        Hetkinen nyt... jumaluus ja jumalallinen syntyperä ovat kaksi täysin eri asiaa. Voi olla jumala ilman jumallista syntyperää aivan yhtä hyvin kuin voi olla jumalallista syntyperää olematta jumala.

        Teidän kristinusko on kenties juuri tuota, mutta tuo tuskin on Jeesuksen ja apostolien sanoman ydin, vai onko? Minua ihmetyttää, miten te kirkkokristityt luette esimerkiksi Johanneksen evankeliumia niinkuin Johanneksen päätarkoitus olisi ollut tekstillään vakuuttaa, että Jeesus on itse Jahve (mitä lie se sitten oikein tarkoittaakaan teille), vaikka Johannes nimenomaan sanoo, että hän on kirjoittanut evankeliuminsa vakuuttaakseen lukijat siitä, että Jeesus on Messias ja Jumalan poika, joka on tietysti täysin eri asia.

        "Ja eihän anti-kristitty mitenkään voi olla kristitty niinkuin ei antikristus voi olla Kristus."

        Niin... teidän sanakirjan mukaan. Toisaalta samaan aikaan juutalaisten sanakirjan mukaan teidän Jeesus ei ikinä ollut juutalainen muuten kuin korkeintaan syntyperänsä puolesta... ainakin hänen jumalakäsityksensä on teidän mukaan täysin erilainen kuin VT:n väellä, jotka uskoivat, että on vain yksi todellinen Jumala ja Hänen (eikä heidän) nimensä on Jahve.

        Sanonpa nyt taas saman vanhan asian uusiksi, koska näytät tämän unohtavan tuon tuostakin. Olen moneen kertaan selittänyt, miksi kutsun itseäni anti-kristityksi vaikka samaan aikaan koen olen kristitty (sen mukaan miten Raamatussa tuo sana määritellään enkä teidän kirkollisen jälkiapostolisen määritelmän mukaan). Tuo anti- etuliite on nimimerkissäni juuri sen takia, että minä vastustan sitä ajatusta, että teillä kirkkokristityillä ja teidän kirkolla olisi valta Sanan ja totuuden ylitse muutella ja määritellä niitä miten teillä mieli tekee, jota tämä teidän halunne päästä määräämään, kuka on opetuslapsi ja kuka ei ole ja kuka on oikeasti uskossa ja kuka ei, juuri edustaa. Vai pitäisikö minun vaihtaa nimimerkkini tarkempaan ja helpommin ymmärrettävään "anti-kirkkokristittyyn", että viestini menisi perille? Ei sillä, että kaikki sitäkään tajuaisivat.

        Luulisi, että kun vaadit sivistyineisyyttä, niin ymmärtäisit edes muistaa tai kysyä, että mitä minä tarkoitan tuolla nimimerkilläni, mutta ei... sinä taas vain vetäisit jonkun oman kuvitelmasi asiasta esille. Onko se sivistynyttä, että ei edes pyri ymmärtämään, että mitä keskustelun toinen osapuoli tarkoittaa niillä sanoilla, joita käyttää?

        Ja miten sivistyneisyys liittyy siihen, että sinun mielestä tiettyjen kirkkojen mielipide siitä, mitä on oikea kristinusko, on fakta? Sivistyneisyys ja faktat ovat kaksi eri asiaa, niinkuin sinun pitäisi hyvin tietää.

        Ja te voitte lässyttää, että Jeesus on Jumala ja että Jumala on kolmiyhteinen, mutta mitäpäs merkitystä sillä on, jos te ette pysty edes selittämään, että mitä te tuolla oikein tarkoitatte? Yrittäkääpäs tarkentaa noiden käyttämienne sanojen merkitykset siihen pisteeseen asti, että voisitte selittää ne lapselle tai agnostikolle niin, että he ymmärtäisivät täsmälleen, että mistä te puhutte. Ja jos ette siihen kykene, niin eikö se tarkoita juuri sitä, että te ette itsekään ymmärrä, että mihin te uskotte ja mistä te evankelioidessanne puhutte? Jos ette ymmärrä, niin ilmeisesti ette voi myöskään perustella ja siksi teidän uskonne on väkisinkin ilman pohjaa. Vai voitko tosiaan sanoa, että miksi uskot, jos et edes pysty omalla äidinkielelläsi selittää, että mihin uskot?

        Itse törmäsin juuri tuohon ongelmaan ja siksi hylkäsin kirkon totuudet huuhaana siirtyen pelkän Raamatun pitämiseen opin ja ajattelun ohjenuorana... joka on asia, jota kirkon tradition perässä kulkevat eivät voi tehdä.

        Hedelmistään puu tunnetaan vai? Juuri niin. Katso vähän mitä kirkkokristillisyys saa aikaan ja kauhistu.


      • anti-kristitty
        65+ kirjoitti:

        3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Mikään ei voisi olla enemmän totta kuin tuo.
        Iankaikkinen elämä on mahdollista ainoastaan Jumalan tahdossa (että he tuntevat sinut , joka yksin olet totinen Jumala) ja Jeesus joka eli Jumalan tahdossa ja kuoli meidän puolestamme on tie ... iankaikkiseen elämään sillä hän kuoli synnittömänä tuomittuna ..

        "Jeesus joka eli Jumalan tahdossa ja kuoli meidän puolestamme on tie ... iankaikkiseen elämään sillä hän kuoli synnittömänä tuomittuna .."

        Itse sanoisin:
        Jeesus, joka pelasti meidät kukistamalla synnin, Saatanan ja kuoleman vallan elämällä elämänsä Jumalan tahdon mukaan tekemättä syntiä ja nousemalla kuolleista, on se tie, jota meidänkin pitää kulkea siinä samassa hengessä ja voimassa, jonka Jumala hänelle antoi.


      • anti-kristitty
        345435345345 kirjoitti:

        ummistat silmäsi niiltä Raamatun jakeilta, joissa sanotaan, että Jeesus on Jumala, yhtä Isän kanssa.

        Enkä ummista. Olen valmis milloin tahansa puhumaan mistä tahansa tekstistä Raamatussa. Toisaalta miksi te kristityt lähes joka ainoa kerta kieltäydytte käsittelemästä niitä Raamatun tekstejä, joissa Jeesus yksiselitteisesti kieltää olevansa Jumala, kuten Joh.17:3?

        Ymmärrätkö sinä, että siitä ajatuksesta, että Jeesus on yhtä Isän kanssa, on vielä oikeasti hyvin pitkä matka siihen johtopäätökseen, että hän olisi sen perusteella Jumala?

        (John 17:20)
        Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        (John 17:21)
        että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        (John 17:22)
        Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
        (John 17:23)
        minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

        Voivatko sinun mielestäsi siis opetuslapsetkin olla Isän ja Jeesuksen kanssa yhdessä Jumala, kun he kerta voivat olla yhtä Isän ja Jeesuksen kanssa? Siltä sinun jutut vähän kuulostaa...

        "Olla yhtä" voi tarkoittaa niin montaa eri asiaa. Miksi te kirkkokristityt perusteetta valitsette teille mieleisen merkityksen sen sijaan, että katsoisitte tekstistä itsestään, että mitä sillä yhtä olemisella kirjoittaja oikeasti tarkoitti?


      • anti-kristitty
        Kristitty´ kirjoitti:

        "Sama näkemys kuin muslimeilla. siksi anti-kristityn nimimerkki on oikea."

        Niinkin voi sanoa sillä tosiaan islaminuskossa tunnustetaan toki Maria ja Jeesus, mutta Jeesus vain eräänä
        pikkuprofeettana. Eikä kristinuskoa tunnusteta islamissa lainkaan.
        Mutta anti-kristitty tarkoittaa antikristuksen kätyriä tietysti, eikä mitään muuta.
        Elikkä tietää kuka Jeesus on mutta koettaa kaikin tavoin peittää totuuden valheiden alle.

        Pötypuhetta. Jos sinä muka tiedät omasta mielestäsi, että olen antikristuksen kätyri, niin kerropas sitten, että kuka se antikristus on, jonka kätyri olen?

        Ja ei... te kirkkokristityt te niitä Jeesuksen todellisen identiteetin peittelijöitä olette. Tiedätte varsin hyvin, että Jeesus kieltää olevansa Jumala, mutta jostain syystä haluatte harhauttaa sekä itsenne että kaikki muut uskomaan, että Jeesus väitti olevansa.


    • alex-kasi

      Raamattu sanoo, että Jeesus nukkuin kuolon unessa. kunnes Jumala herätti hänet siitä - kolmantena päivänä.

      Uskotko mitä Raamattu sanoo? Minä uskon - ja siksi uskon tuohonkin.

      Ihminen on kuoleva elämä, mutta miksi?

      Mitä Raamattu sanoo siitä?
      Ihminen kuolee koska ihminen itse TUHOAA omaa elämäänsä - synneillään, tekemisillään ja tekemättä jättämisillään.

      Ei ole niin että Jumalan tarvitsisi tuhota syntiset - sillä he tuhoaisivat itse itsensä aivan varmasti omien tekojensa seurauksena.

      Mutta Raamattu sanoo, että jos ei Jumala lopettaisi pahuuden toimia, ei mikään liha pelastuisi.

      Raamatun mukaan - lopun aikana syntiset eivät enää tuhoaisi vain itseään ja muita lähellään - vaan koko maailman -- Jeesuksen sanat ovat käymässä toteen uskomattomalla tarkkuudella Maailman syntisyys (esim. rahan ahneus) on viemässä maailmaa väärään suuntaan ja jos ei Jumala lopettaisi synnin etenemistä .. se tuhoiaisi lopulta koko maailman.

      Raamattu siis lupaa että ne päivät tullaan lyhentämään - että kaikki liha ei tuhoudu.

      On selvää että syntiset eivät koskaan lopettaisi itse pahan tekoaan - ihminen ei koskaan "kehityisi" tämän maailman pahuudessa ja rakkaudettomuudessa synnittömyyteen - siksi pahuuden marssi kohti maailman ja omaa tuhoaan - tullaan Jumalan Sanan mukaan estämään ennenkuin kaikki liha on tuhotunut. Jumala säästää luomansa maailman ja pelastaa syntiset - jotka haluavat oppia elämään Jumalan tahdossa ja lopettaa kaiken pahuuden ja ne jotka pahuutta rakastavat..
      ----

      Kuinka Jumala voi pelastaa syntiset kuolemasta –
      Unohtamalla että .. äsh ei se mitään -- no olkoon ?
      Ei, sillä synti on elämän tuhoamista. Ei se auta että sen unohtaa, synti tuhoaa elämän .. aina.

      Syntisen voi pelastaa vain jos
      a) se tehdään ilman syntiä.
      b) hän haluaa opetella elämään synnittömyydessä
      c) maksamalla hänen syntivelkansa.

      Kuinka? Synnit voi maksaa synnittömyydessä?

      Vain kuolemalla hänen puolestaan
      Moni rakastaa esimerkiksi omia lapsiaan niin paljon että olisi valmis kuolemaan heidän puolestaan, mutta ei kukaan joka on itse syntinen ja kuoleman oma voi kuolla toisten puolesta. Ihmisellä on vain yksi elämä ja se on synnin turmeleva ja siksi kuoleva - ei siitä ole lunnaaksi toisille. Se olisi kuin yrittäis maksaa muiden laskuja samalla rahalla minkä jo on itse tuhlannut.

      Jeesus eli ilman syntiä – se on Jumalan (Isän) tahdossa (Jumaluudessa, jos joku haluaa sen siten ilmaista) eikä ollut kuolemaa ansainnut - sillä ei kukaan joka elää Jumalan tahdossa ole kuolemaa ansainnut – ja Jumalan tahdossa ole syntiä.

      Jeesuksen ruumis kyllä oli perisynnin runtelema, mutta Jeesus eli Jumalan tahdossa .. ja tuomittiin kuolemaan ja tuomio pantiin täytäntöön - niinkuin tiedämme - siis synnitön kuoli sanoo Raamattu - uskotko se? - Minä uskon.

      Nyt Jeesuksen kuolema on siis ihmisten käytössä, liittymällä Jeesukseen tunnustamalla oman syntisyytensä ja sen seurauksena tulevan kuoleman - voi jokainen saada armon siinä Jeesuksen kuolemassa joka jää hänen synnittömyytensä tähden ikäänkuin YLI - Jumala ikäänkuin sanoo "Hei - synnitön on kuollut, onko ketään joka haluaa käyttää hänen kuolemansa omanaan"..

      Onko ketään joka HALUAA opetella elämään synnittömyydessä?? Jumalan tahdossa ja siten kerran saamaan oman iankaikkisen elämän - sitten kun kuolema on vihollisista viimeisenä voitettu (ja synnittömyys saavutettu) - kun ihminen on oppinut elämään Jumalan tahdossa, Jumalan valtakunnassa missä Kristus hallitsee omiaan - kunnes hän jättää kaiken Jumalalle – itsensäkin - kun synnin vahingolliset seuraukset on voitettu, kun kuolemaa ei enää ole .. silloin Jumala on kaikki kaikessa..

      Kuka haluaa ?? olla mukana.
      Jumalan Poika on luvannut heille Pyhän Hengen (Jumalan synnittömän Hengen välttämättömän avun) ja kaikki ne jotka haluavat - ovat osallisia Jumalan Pojan kuolemasta..

      Joku ehkä ajattelee, että miten YHDEN synnittömän kuolema voisi pelastaa koko maailman kattavan synnin ja syntiset? Ihmetellä että ”yhden kuolemako riittää kaikkien kuolevien palastukseksi - eikö Jumala ole "liian" armollinen? - eikö ??? ...

      EI OLE - koska synti tuli maailmaan yhden ihmisen kautta on oikeudenmukaista, että armokin tulee yhden ihmisen kautta (toisen Aadamin - kuten Ramattu sen ilmaisee ..

      Uskotko muuten Jumalaan LUOJANA ja Raamatun syntiinlankeemus kertomukseen? Jos uskot, että Raamatun Jumala on luonut taivaan ja maan ja kaiken mitä niissä on - kunnioitatko ’Herran sapattia’ sen merkkinä? Mietihän asiaa – minä tein. (huomaa nyt minä en ole sanonut että joku toinen päivä olisi pedon merkki).

      Siis - vaikka me emme voi omassa elämässämme täyttää iankaikkiselle elämälle välttämätöntä synnittömyyttä - niin kuolematon synnitön Jumala voi - sillä kaikki synnittömyys on Jumalan - ELÄ ILMAN SYNTIÄ on Jumalan TAHTO, vapaaehtoisuudessa, oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa - niinkuin Jumalan Poika eli.. Ota vastaan armo ja opettele sitä Jumalalta - ala Jumalan Pojan opetuslapseksi.. jos et jo ole..

      alex

    • Ps 22:2 huutaessaan "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" Kyseinen psalmi on avain tässä asiassa. Se on synnintuskan alla murskaantuvan IHMISEN huuto. On totta, että Isän ja Pojan suhde katkeaa tuona hetkenä, mutta ei se sitä tarkoita, että Pojan jumaluus kuolisi, vaan sitä, että ihmiseksi tullut Poika kuolee ristillä. Eli Jeesus kuolee. Luultavasti ajattelemme samalla tavalla, mutta ilmaisemme sen eri tavalla.

      Timo

      • alex-kasi

        Jes. 53
        Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
        Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

        Ps. 22
        .. "Aamuruskon peura"; Daavidin virsi. Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
        Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
        Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
        Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
        He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
        Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
        Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
        "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
        Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla; sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta. Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
        Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut, avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
        Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
        Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
        Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
        Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen; he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
        Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.
        Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
        Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista-vastaa minulle.
        Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
        Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
        Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
        Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
        Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
        Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä; sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
        Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
        Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
        He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.


      • Toisten kohdalla en voi tietää kovin tarkkaan, mutta minun tapauksessani kävi niin, että Jeesus kuoli sen
        kuoleman ja sen hylkäämisen koki, jonka minä olisin joutunut aikanaan kohtaamaan, jos Jeesus ei olisi
        puolestani kuollut. Ja sitten noussut ylös.

        Joh. 10:18
        Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois.
        Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2091
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1264
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1027
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      912
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      880
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      834
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe