En ole facebookissa, mitä sitten?

ei riitä ymmärrys

On alkanut todella paljon ottaa päähän se, että ihmiset pitävät jotenkin itsestäänselvyytenä sitä että facebook kuuluu jokaisen arkipäivään. Sitten kun ilmenee että joku ei kyseistä sivustoa käytä, ollaan ihan silmät ymmyrkäisinä että herranen aika mikä sinua vaivaa. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Ei se tarkoita että olisi jotenkin outo, ufo, viallinen tai vähintään kavereita vailla, jos ei facebookissa aikaansa vietä. Minä olen kyseisellä sivustolla aikaani viettänyt ja tullut vaan siihen tulokseen että minun on parempi ilman sitä. En halua laittaa osaa elämästäni esille kaiken kansan nähtäväksi. Kyllä siellä niitä yksityisyysasetuksia piisaa, mutta en vaan tunne oloani mukavaksi siellä. Olen vaan todella alkanut ihmetellä, että miksi se tuntuu olevan monelle muulle niin kummallinen asia. Onko se todellakin niin kamalan kummallista jos vaan ei tunne sivustoa omakseen? miksi tehdä jotain sellaista joka tuntuu vastenmieliseltä? Ei siinä muuten mitään, mutta en käsitä miten tällaisesta asiasta on voinut muodostua niin iso itsestäänselvyys monelle...

166

13183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ikinä

      Mutta jostain syystä kuitenkin kun tekee Googlella haun omalla nimellä se väittää että on mukana Facebookissa. Olen laittanut huomautuksen Facebookille siitä että kuinka tietoni ovat heidän käytössään ja sen pitäisi poistua sieltä mutta hidasta on.
      En keksi ainuttakaan hyvää syytä, miksi liittyisin siihen "Naamakirjaan" jota "Esko Roine sanoi sanoi näyttelijänb työkaluksi ja sitten hänellä oli tehtynä naamakirja jossa oli erilaisia ilmeitä jotta ohjaaja voi sanoa ota naamanumero X, joka kuulemma nopeuttaa ohjaajan työtä" :D

      • Nuamaton

        Jospa saman nimisiä ihmisiä on muitakin kuin sinä yksin. Jos sinulla ei ole tuiki harvinainen nimi, kuten minulla, on paljon mahdollista että jossain päin maailmaa on yksi tai useampi henkilö joilla on sama nimi kuin sinulla. Eli kun olet löytänyt oman nimesi Facebookista, se ei välttämättä tarkoita juuri sinua. Kaikkien Facebookin käyttäjien ainakin pitäisi ymmärtää tämä seikka. Eli siellä kun etsii kaverihaussa jotain henkilöä voi eteen tupsahtaa useita aivan prikulleen saman nimisiä ehdotuksia: joissakin tapauksissa jopa kymmeniä saman nimisiä. Ehdotusten joukossa on kuvallisia ja myös kuvattomia profiileja. Kun esimerkiksi hakee tuttavaa jopa kymmenien vuosien takaa, voi olla ettei edes profiilikuva auta keksimään kuka siinä joukossa on just se tarkoittettu henkilö. Arvopa niistä sitten kuka on juuri se etsimäsi tyyppi vaikka nimi täsmää. Ei Facebook voi ainakaan poistaa sieltä kaikkia niitä joilla on samat nimet.


      • Facebookia kokeillut
        Nuamaton kirjoitti:

        Jospa saman nimisiä ihmisiä on muitakin kuin sinä yksin. Jos sinulla ei ole tuiki harvinainen nimi, kuten minulla, on paljon mahdollista että jossain päin maailmaa on yksi tai useampi henkilö joilla on sama nimi kuin sinulla. Eli kun olet löytänyt oman nimesi Facebookista, se ei välttämättä tarkoita juuri sinua. Kaikkien Facebookin käyttäjien ainakin pitäisi ymmärtää tämä seikka. Eli siellä kun etsii kaverihaussa jotain henkilöä voi eteen tupsahtaa useita aivan prikulleen saman nimisiä ehdotuksia: joissakin tapauksissa jopa kymmeniä saman nimisiä. Ehdotusten joukossa on kuvallisia ja myös kuvattomia profiileja. Kun esimerkiksi hakee tuttavaa jopa kymmenien vuosien takaa, voi olla ettei edes profiilikuva auta keksimään kuka siinä joukossa on just se tarkoittettu henkilö. Arvopa niistä sitten kuka on juuri se etsimäsi tyyppi vaikka nimi täsmää. Ei Facebook voi ainakaan poistaa sieltä kaikkia niitä joilla on samat nimet.

        Tunnen kolme ihmistä joilla prikulleen sama nimi , joten olet oikeassa siinä että saman nimisiä voii olla .
        Itse olin Faceb..... hetken , eiii ollut minun juttuni . Eii myöskään nimeni ole enää siellä kokeilin juuri .
        Joten varmaan on saman nimisiä muitakin vaan . Omanikin on harvinainen nimi joten sillai helppo todeta .
        Ehkä se sillai tuttujen , vanhojen sellaisten hakuun onkin hyvä , en vaan tykännyt siitä . Eiii sillä etteikös vanhoja tuttuja vois moikkaillakkin .


      • mij-
        Nuamaton kirjoitti:

        Jospa saman nimisiä ihmisiä on muitakin kuin sinä yksin. Jos sinulla ei ole tuiki harvinainen nimi, kuten minulla, on paljon mahdollista että jossain päin maailmaa on yksi tai useampi henkilö joilla on sama nimi kuin sinulla. Eli kun olet löytänyt oman nimesi Facebookista, se ei välttämättä tarkoita juuri sinua. Kaikkien Facebookin käyttäjien ainakin pitäisi ymmärtää tämä seikka. Eli siellä kun etsii kaverihaussa jotain henkilöä voi eteen tupsahtaa useita aivan prikulleen saman nimisiä ehdotuksia: joissakin tapauksissa jopa kymmeniä saman nimisiä. Ehdotusten joukossa on kuvallisia ja myös kuvattomia profiileja. Kun esimerkiksi hakee tuttavaa jopa kymmenien vuosien takaa, voi olla ettei edes profiilikuva auta keksimään kuka siinä joukossa on just se tarkoittettu henkilö. Arvopa niistä sitten kuka on juuri se etsimäsi tyyppi vaikka nimi täsmää. Ei Facebook voi ainakaan poistaa sieltä kaikkia niitä joilla on samat nimet.

        Jos etsii esim. jotakin vanhaa koulututtavaa monen vuoden takaa niin ainahan voi kysyä et onko käynyt samaa koulua samaan aikaan kuin sinä ja onko mahdollisesti sama henkilö jota etsii.


      • pipopiukka
        mij- kirjoitti:

        Jos etsii esim. jotakin vanhaa koulututtavaa monen vuoden takaa niin ainahan voi kysyä et onko käynyt samaa koulua samaan aikaan kuin sinä ja onko mahdollisesti sama henkilö jota etsii.

        tähän nyt ruveta sepustamaan mitään hevonkuusen käyttöopasta! Siks toisekseen ihmisillä on, sitten ymmärrät kun kasvat aikuiseksi, muitakin tuttavia kertynyt vuosien saatossa kuin ne koulubestikset:-) Mut ei nyt aleta väsäämään mitään manuaalia.


      • mun nimee ei löydy!

        siis tarkoitan samannimistä


      • -lknvkvklkv
        pipopiukka kirjoitti:

        tähän nyt ruveta sepustamaan mitään hevonkuusen käyttöopasta! Siks toisekseen ihmisillä on, sitten ymmärrät kun kasvat aikuiseksi, muitakin tuttavia kertynyt vuosien saatossa kuin ne koulubestikset:-) Mut ei nyt aleta väsäämään mitään manuaalia.

        Jos haluaa olla yhteyksissä niin facebook on helppo tapa.


      • jeesus4
        -lknvkvklkv kirjoitti:

        Jos haluaa olla yhteyksissä niin facebook on helppo tapa.

        Ajatellu että on myös helppo tapa olla yhteydessä ihmisiin tapaamalla heitä kasvotusten,tai puhumalla puhelimessa,säälittävää ku on paljon ihmisiä joille facebook tuntuu olevan elämäntapa,kokoajan pitää olla raportoimassa olen paskalla,nyt pyyhin,nyt pesen käsiä ja niin edelleen,menkää ulos,tavatkaa ystäviänne kasvotusten


      • 1%
        -lknvkvklkv kirjoitti:

        Jos haluaa olla yhteyksissä niin facebook on helppo tapa.

        eikös puhelin ole keksitty,mese,skype ym muita..hanki sinäkin elämä tai hyppää junan alle


    • jakfjöaksj

      samat sanat. Olen lisäksi alkanut miettimään langattomasta puhelimesta luopumista...Minua ei tarvitse saada aina kiinni.

      • Ideoita

        Siinä on siinä "langattomassa puhelimessa" sellaisia jänniä toimintoja, joilla sen saa vaikkapa äänettömälle tai jopa kokonaan kiinni, silloin kun ei halua olla tavoitettavissa... Kannattaa tutustua! Tai sitten jättää puhelimen kotiin, kun lähtee vaikkapa lenkille.


      • hjklhisfhouw
        Ideoita kirjoitti:

        Siinä on siinä "langattomassa puhelimessa" sellaisia jänniä toimintoja, joilla sen saa vaikkapa äänettömälle tai jopa kokonaan kiinni, silloin kun ei halua olla tavoitettavissa... Kannattaa tutustua! Tai sitten jättää puhelimen kotiin, kun lähtee vaikkapa lenkille.

        Facebookissakin on semmoinen jännä toiminto ettei sitäkään tarvitse seurata muulloin kun siltä tuntuu. Tietysti sen toiminnon lisäksi ettei sinne tarvitse pakolla profiiliaan laittaa. Sekin on ihan fiksu toiminto, eikä siinä kenelläkään mitään valittamista pitäisi olla, jos joku tuota toimintoa käyttää.
        Joskus vuonna kaks tai kuusi, kun hankin itselleni kännykän, porukat narisivat että mitä mä sillä teen kun en edes pidä sitä mukanani. Sama jännä toiminto minulla on vielä nykyäänkin. Se vaan pakkaa unohtumaan tuohon porstuan piirongin päälle kun lähden ulos. Voe, voe! Ei todellakaan ole pakko olla aina tavoitettavissa, ekä ole pakko olla Facebookissa. Hassujahan semmoiset ihmiset ovat jotka pitävät itsestään selvyytenä jonkun henkilön siellä olemista. Itse kylläkin pidän sitä hienona yhteydenpitovälineenä.

        Olen löytänyt paljon takavuosien tuttaviani ja nyt viestitellään vaihtelevaan tahtiin. Eräs ystäväni siellä kirjoitti että vaikka hän ei aina kiireiltään kerkiä tai välttämättä aina osaa mitään kommentoida, hän voi silti seurata olemistani silloin kun aika sallii. Se lähentää mukavasti, vaikka en sinne kovin paljon infoa tekimisistäni ja olemisistani kirjoitakaan. Se on todella hyvä toiminto se ettei ole pakko olla aina ja jatkuvasti tavoitettavissa, mutta jos haluaa - on sekin mahdollista nyky tekniikalla.


      • jjsdfj
        Ideoita kirjoitti:

        Siinä on siinä "langattomassa puhelimessa" sellaisia jänniä toimintoja, joilla sen saa vaikkapa äänettömälle tai jopa kokonaan kiinni, silloin kun ei halua olla tavoitettavissa... Kannattaa tutustua! Tai sitten jättää puhelimen kotiin, kun lähtee vaikkapa lenkille.

        jos tietää, että toisella ei ole olemassakaan puhelinta niin tuskin häntä moni yrittää edes tavoittaa...


      • JJJJJJJJ

        PUHUT ASIAA.


      • Paniikki!
        Ideoita kirjoitti:

        Siinä on siinä "langattomassa puhelimessa" sellaisia jänniä toimintoja, joilla sen saa vaikkapa äänettömälle tai jopa kokonaan kiinni, silloin kun ei halua olla tavoitettavissa... Kannattaa tutustua! Tai sitten jättää puhelimen kotiin, kun lähtee vaikkapa lenkille.

        Sen puhelimen äänettömäksi laittaminen ei auta mitään. Muiden ihmisten mielestä kun sinun pitäisi olla velvollinen vastaamaan niihin puheluihin tai sitten soittaa takaisin, ellet halua ihmisten loukkaantuvan.

        Kovin tunkeilevaksi on nämä nykypäivän ihmiset menneet kännyköidensä kanssa. Jos minä en halua olla heihin yhteydessä, niin sitä asiaa pitää selitellä anteeksi pyydellen ja selitellen.
        Toinen saasta on nämä ihmiset, jotka väkipakolla urkkivat puhelinnumeroa ja sitten kun sen niille annat, niin alkaa satelemaan kohtuuttomia tekstiviestejä ja soitellaan pitkin yötä kännissä.

        Tästä sitten vielä hypätäänkin tänne virtuaalimaailman puolelle, eli naamakirjaan. Sieltä kun joku epämääräinen tuttu sinut löytää, laittaa kaveripyyntöä ja ystävällisesti hyväksyt tämän hyvänpäivän tutun kaveriksesi, niin sitten onlinetilassa ollessasi alkaa chatti vilkkua. Aluksi hieman kysellään kuulumisia ja sitten alkaa se tunkeileva osuus, eli kysellään puhelinnumerot ja aletaan tyrkyttämään treffejä, vaikka periaatteessa olla noin niinku ikinä oltu työpaikan, koulun tms. ulkopuolella missään tekemisissä. Yritä siinä sitten vaikeroiden sanoa tälle tyrkylle, että "Minulla on jo tarpeeksi kavereita, joiden kanssa vietän vapaa-aikaani. Yksinkertaisesti aika ei riitä sinulle välttämättä ikinä, etkä koskaan ole ollut minulle erityisen läheinen".

        Että näin.


      • tsik tsik

        Olen kanssa ajatellut, miksi aina pitäisi vastata kun se känny soi, kun sieltä soittaa kaikii myyjiä, ja sitten joskus on väsynyt tai muuten apea olo ettei jaksa kuunella jonkun muun tekemisiä, olen usein ollut vastaamatta varsinkin kun on outo numero, jos jostain virastosta soittaisi niin saisivat lähettää postina kuten ennen on tehty, jos joku tutava soittelee niin ja et vasta niin sitä olla ihmeissään tai jopa vihaisia,Kuulokin on mennyt, ja itse tiedän lasteni koulun numerot jos sieltä soitetaan.


      • tt
        Ideoita kirjoitti:

        Siinä on siinä "langattomassa puhelimessa" sellaisia jänniä toimintoja, joilla sen saa vaikkapa äänettömälle tai jopa kokonaan kiinni, silloin kun ei halua olla tavoitettavissa... Kannattaa tutustua! Tai sitten jättää puhelimen kotiin, kun lähtee vaikkapa lenkille.

        viisaampi ku nuo sätit vaan ei välttämätön muutakon ict hommissa


      • Mina vaan
        hjklhisfhouw kirjoitti:

        Facebookissakin on semmoinen jännä toiminto ettei sitäkään tarvitse seurata muulloin kun siltä tuntuu. Tietysti sen toiminnon lisäksi ettei sinne tarvitse pakolla profiiliaan laittaa. Sekin on ihan fiksu toiminto, eikä siinä kenelläkään mitään valittamista pitäisi olla, jos joku tuota toimintoa käyttää.
        Joskus vuonna kaks tai kuusi, kun hankin itselleni kännykän, porukat narisivat että mitä mä sillä teen kun en edes pidä sitä mukanani. Sama jännä toiminto minulla on vielä nykyäänkin. Se vaan pakkaa unohtumaan tuohon porstuan piirongin päälle kun lähden ulos. Voe, voe! Ei todellakaan ole pakko olla aina tavoitettavissa, ekä ole pakko olla Facebookissa. Hassujahan semmoiset ihmiset ovat jotka pitävät itsestään selvyytenä jonkun henkilön siellä olemista. Itse kylläkin pidän sitä hienona yhteydenpitovälineenä.

        Olen löytänyt paljon takavuosien tuttaviani ja nyt viestitellään vaihtelevaan tahtiin. Eräs ystäväni siellä kirjoitti että vaikka hän ei aina kiireiltään kerkiä tai välttämättä aina osaa mitään kommentoida, hän voi silti seurata olemistani silloin kun aika sallii. Se lähentää mukavasti, vaikka en sinne kovin paljon infoa tekimisistäni ja olemisistani kirjoitakaan. Se on todella hyvä toiminto se ettei ole pakko olla aina ja jatkuvasti tavoitettavissa, mutta jos haluaa - on sekin mahdollista nyky tekniikalla.

        Facebook tuntuu olevan nykyään koko kansan asia. Sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta jos yhtään ajattelee omilla aivoillaan, niin tuskin sinne kukaan haluaa koko elämäänsä kertoa ja kaikille tutuille ja tuntemattomille niistä kertoa. Ehkä on näitäkin ihmisiä, jotka oikeasti haluavat antaa kaikki tietonsa julkiseen levitykseen. Itselläkin on profiili facebookissa, mutta siellä onneksi on sellainen toiminto millä sen profiilin voi inaktivoida. Tämä tarkoittaa sitä, että kun sen inaktivoi niin silloin muut ei sitä näe. Joka tapauksessa on hyvä muistaa, että maailmassa on niin paljon facettajia, että kyllä sinne joukkoon mahtuu paljon kaikenlaista. Itse henkilökohtaisesti olen tullut siihen tulokseen, että mitä sinne itsestään siirtää tietojaan, sillä on olemassa muutenkin niin paljon erilaisia portaaleja, jonne noita tietoja tulee muutenkin sullottua. Ja kaikki nämä tiedot säilyvät melkein loputtomiin siellä internetin maailmassa. Kannattaakin harkita mitä nettiin kirjoittaa, sillä google kyllä löytää kaiken. Valitettavasti yksittäiset ihmiset eivät vielä voi poistattaa googlesta tietojaan. Ehkä vasta sitten kun google pystyy kaikki maailman ihmiset katalogoimaan ja pystyy myös oikeasti ja aidosti tunnistamaan nuo ihmiset. Muuten tämä voi olla melkoisen hankala tapaus.


    • Omaperäistä?

      Onhan se vähän niinkin, että aluksi tuli puhelimet vain yhteen taloon kylällä ja muut kävi sitten siitä soittamassa. Ja sitten tuli sähköposti ja osa porukasta tuumasi, että "minähän en moisiin hullutuksiin lähde mukaan!" Vaan kuinkas sitten kävikään :)

      Tokihan voit olla ilman. Minullakaan ei ole televisiota ja ihan hyvin pärjään. Mutta minusta tuntuu, että yrität nyt vaan esittää jotain, kun noin pitkän ajan käytit, että tuollaisen viestin tänne aiheesta veistelit...

      Ja onhan niitä muitakin sosiaalisen median työkaluja (Twitter, blogit jne.), joilla voit osallistua tähän uuteen viestinnän aikakauteen vaikkei Facebook miellytä.

      • varovaisuus

        Ajatelkaa järjellä asiaa ja teitä voi kaduttaa 5-10 vuoden päästä kun olette avoimesti esillä koko maailmalle. Ihmiset ovat hölmöjä, sinisilmäisiä, itserakkaita ja impulsiivisia kun käyttävät facebookia liian avoimesti. Yhtäkkiä liitytään johonkin fanikerhoon kaverin pyynnöstä. Onko se hyvämainenen, luotettava niin sitä ei tutkita. Suositaan vaikka huijarifimaa ja ollaan sen faneja. Ennen tutiin jonkin tuotteen faniksi vuosien kokemusten kautta. Firmoja on facebookissa haukkana haukkaamassa itselleen ihmisten profiilitietoja ja hyödyntämään niitä. Tietoja voidaan nyt jo tallennella. Onko järkeä kertoa koko maailmalla omaa tarkaa syntymäaikaa. Kai siellä on huijarisovelluksiakin ja muutenkin voi tulla huijatuksi. Facebookkin kirjaudutaan omalla sähköpostiosoitteella joka on jo tietoturvariski. Kyttääjiä ja urkkijoita löytää ja taitava huijari pääsee sun tietoihin tai sun "kaveripiiriin" kyttäämään. Facebookissa esitetään lasten, oman talon ja muiden arvoesineiden kuvia ja kerrotaan milloin ollaan pois kotona etelänmatkalla. Facebook on siis varkaiden paratiisi. Pieni harmiton sisäpiirin vitsi voi olla käyttäjän mielestä kiva ja mukava mutta ulkopuolinen voi saada sinusta vaikka hyvin epäluotettavan kuvan. Mitähän työnantaja tai muut sukulaiset ajatteleee sinusta. Ajattelee mitä ajattelee mutta ehkä et saa vakityöpaikkaa tai jäät perinnöttömäksi. Profiilikuvat ovat monella hyvin epäasiallisia mm. silmät ristissä kaljapullon kanssa heilutaan. Sinun profiilikuvasi on avoin koko maailmalle ja mistä asiayhteydestä sen sitten löydät joskus vaikka rajojen ulkopuolelta. Kuka sitä kieltää hyödyntämästä. No kommentoikaa sitten olenko epäluuloinen ja liian arka vai olenko oikeassa. Keskustelkaa. Hyvä vinkki teille OLKAA VAROVAISIA!


      • Skitsoko?
        varovaisuus kirjoitti:

        Ajatelkaa järjellä asiaa ja teitä voi kaduttaa 5-10 vuoden päästä kun olette avoimesti esillä koko maailmalle. Ihmiset ovat hölmöjä, sinisilmäisiä, itserakkaita ja impulsiivisia kun käyttävät facebookia liian avoimesti. Yhtäkkiä liitytään johonkin fanikerhoon kaverin pyynnöstä. Onko se hyvämainenen, luotettava niin sitä ei tutkita. Suositaan vaikka huijarifimaa ja ollaan sen faneja. Ennen tutiin jonkin tuotteen faniksi vuosien kokemusten kautta. Firmoja on facebookissa haukkana haukkaamassa itselleen ihmisten profiilitietoja ja hyödyntämään niitä. Tietoja voidaan nyt jo tallennella. Onko järkeä kertoa koko maailmalla omaa tarkaa syntymäaikaa. Kai siellä on huijarisovelluksiakin ja muutenkin voi tulla huijatuksi. Facebookkin kirjaudutaan omalla sähköpostiosoitteella joka on jo tietoturvariski. Kyttääjiä ja urkkijoita löytää ja taitava huijari pääsee sun tietoihin tai sun "kaveripiiriin" kyttäämään. Facebookissa esitetään lasten, oman talon ja muiden arvoesineiden kuvia ja kerrotaan milloin ollaan pois kotona etelänmatkalla. Facebook on siis varkaiden paratiisi. Pieni harmiton sisäpiirin vitsi voi olla käyttäjän mielestä kiva ja mukava mutta ulkopuolinen voi saada sinusta vaikka hyvin epäluotettavan kuvan. Mitähän työnantaja tai muut sukulaiset ajatteleee sinusta. Ajattelee mitä ajattelee mutta ehkä et saa vakityöpaikkaa tai jäät perinnöttömäksi. Profiilikuvat ovat monella hyvin epäasiallisia mm. silmät ristissä kaljapullon kanssa heilutaan. Sinun profiilikuvasi on avoin koko maailmalle ja mistä asiayhteydestä sen sitten löydät joskus vaikka rajojen ulkopuolelta. Kuka sitä kieltää hyödyntämästä. No kommentoikaa sitten olenko epäluuloinen ja liian arka vai olenko oikeassa. Keskustelkaa. Hyvä vinkki teille OLKAA VAROVAISIA!

        Puhut täyttä asiaa! Ollaan immeiset varovaisia ja aikuiset vahtikoot tarkkaan mitä lapset ja lapsenmieliset sinnekin laittavat. Ihmisen pitää olla fiksu ja varovainen myös Facebookissa. Eihän meistä kukaan, ainakaan täyspäiset, käytännön elämässäkään turuilla ja toreilla huutele asioitaan tuikituntemattomille. Emme me kadulla kerro vastaantulijalle sähköpostiosoitettamme, syntymäaikaa, emme kerro milloin olemme poissa kotoa, emmekä huoli kaveriksemme jokaista tyrkyllä olijaa. Emme myöskään levittele kotibilevalokuvia tms. jokaiseen sähkötolpaan naulattavaksi. OLLAANHAN IHMISET VAROVAISIA ja ajatellaan huomistakin pidemmälle. Omille Facebook kavereilleni sanoisin, että jos ja kun tiedätte minun olevan esimerkiksi lähdössä matkalle tms.. Ettehän kommentoi asiaa Facessa vaan jutellaan siitä vaikkapa tavatessamme - ei julkisesti.


      • Skitsoko?
        Skitsoko? kirjoitti:

        Puhut täyttä asiaa! Ollaan immeiset varovaisia ja aikuiset vahtikoot tarkkaan mitä lapset ja lapsenmieliset sinnekin laittavat. Ihmisen pitää olla fiksu ja varovainen myös Facebookissa. Eihän meistä kukaan, ainakaan täyspäiset, käytännön elämässäkään turuilla ja toreilla huutele asioitaan tuikituntemattomille. Emme me kadulla kerro vastaantulijalle sähköpostiosoitettamme, syntymäaikaa, emme kerro milloin olemme poissa kotoa, emmekä huoli kaveriksemme jokaista tyrkyllä olijaa. Emme myöskään levittele kotibilevalokuvia tms. jokaiseen sähkötolpaan naulattavaksi. OLLAANHAN IHMISET VAROVAISIA ja ajatellaan huomistakin pidemmälle. Omille Facebook kavereilleni sanoisin, että jos ja kun tiedätte minun olevan esimerkiksi lähdössä matkalle tms.. Ettehän kommentoi asiaa Facessa vaan jutellaan siitä vaikkapa tavatessamme - ei julkisesti.

        Kävin pikaisesti laskemassa oman profiilini tilanteen. Minulla on alle kaksikymmentä (20) kaveria siellä. Mutta heillä taas on yhteensä 4960 kaveria eli ovat minulle kavereiden kavereita. Eli pelkästään nuo voisivat katsella tietojani ihan vapaasti, jos en sitäkään vertaa asiaa pyrkisi rajoittamaan.


      • hurmus
        varovaisuus kirjoitti:

        Ajatelkaa järjellä asiaa ja teitä voi kaduttaa 5-10 vuoden päästä kun olette avoimesti esillä koko maailmalle. Ihmiset ovat hölmöjä, sinisilmäisiä, itserakkaita ja impulsiivisia kun käyttävät facebookia liian avoimesti. Yhtäkkiä liitytään johonkin fanikerhoon kaverin pyynnöstä. Onko se hyvämainenen, luotettava niin sitä ei tutkita. Suositaan vaikka huijarifimaa ja ollaan sen faneja. Ennen tutiin jonkin tuotteen faniksi vuosien kokemusten kautta. Firmoja on facebookissa haukkana haukkaamassa itselleen ihmisten profiilitietoja ja hyödyntämään niitä. Tietoja voidaan nyt jo tallennella. Onko järkeä kertoa koko maailmalla omaa tarkaa syntymäaikaa. Kai siellä on huijarisovelluksiakin ja muutenkin voi tulla huijatuksi. Facebookkin kirjaudutaan omalla sähköpostiosoitteella joka on jo tietoturvariski. Kyttääjiä ja urkkijoita löytää ja taitava huijari pääsee sun tietoihin tai sun "kaveripiiriin" kyttäämään. Facebookissa esitetään lasten, oman talon ja muiden arvoesineiden kuvia ja kerrotaan milloin ollaan pois kotona etelänmatkalla. Facebook on siis varkaiden paratiisi. Pieni harmiton sisäpiirin vitsi voi olla käyttäjän mielestä kiva ja mukava mutta ulkopuolinen voi saada sinusta vaikka hyvin epäluotettavan kuvan. Mitähän työnantaja tai muut sukulaiset ajatteleee sinusta. Ajattelee mitä ajattelee mutta ehkä et saa vakityöpaikkaa tai jäät perinnöttömäksi. Profiilikuvat ovat monella hyvin epäasiallisia mm. silmät ristissä kaljapullon kanssa heilutaan. Sinun profiilikuvasi on avoin koko maailmalle ja mistä asiayhteydestä sen sitten löydät joskus vaikka rajojen ulkopuolelta. Kuka sitä kieltää hyödyntämästä. No kommentoikaa sitten olenko epäluuloinen ja liian arka vai olenko oikeassa. Keskustelkaa. Hyvä vinkki teille OLKAA VAROVAISIA!

        Ennen ku paasaa tommosta, ois hyvä tietää mistä paasaa. Ei siellä näy tiedot kuin niille keille haluaa, on olemassa erilaisia asetuksia, torspo!!


      • rikkkinäinen puhelin
        Skitsoko? kirjoitti:

        Kävin pikaisesti laskemassa oman profiilini tilanteen. Minulla on alle kaksikymmentä (20) kaveria siellä. Mutta heillä taas on yhteensä 4960 kaveria eli ovat minulle kavereiden kavereita. Eli pelkästään nuo voisivat katsella tietojani ihan vapaasti, jos en sitäkään vertaa asiaa pyrkisi rajoittamaan.

        Eipä käy mielessä, että ihmiset juoruavat edelleen. Ne 4960 ihmistä voi kuulla sinusta vaikka mitä ja minkälaista vääristeltyä "totuutta" ihan reaalimailmassakin.
        Etenkin eräskin kavereiden kaveri, joka ei käytä fb:a tietää tarkkaan mitä milloinkin puuhaan jo pari viikkoa ennenkun puuhaan. Ja itselleni ei ole minkäänlainen kaveri, päinvastoin.


    • fb - pöh

      En kuulu facebookiin enkä ikinä tule kuulumaankaan. Aika monelta vanhalta kaverilta (joita näen harvoin) on tullut sähköpostitse "painostusta", että liittyisin fb:iin. Mutta kun en halua. En halua laittaa aikaani vielä yhteen asiaan lisää - vietän jo nyt paljon aikaa sähköpostissa, toisinaan keskustelupalstoilla, ylläpidän kahta nettisivustoa.

      Kyllä nämä "painostajat" ovat sitten pitkin hampain hyväksyneet sen, etten fb:iin kuulu. Itselläni on fiilis, että fb-innostus tulee pikkuhiljaa hiipumaan, vuosien saatossa. Ensinnäkin, muita vastaavia foorumeita tulee jatkuvasti markkinoille ja toisekseen, hypetys asiassa kuin asiassa kestää aikansa ja loppuu sitten.

      Mutta niinhän muutenkin "pitäisi" nykyään olla mukana yhdessä jos toisessa tekniikassa, ja kännykkäänkin "pitäisi" aina vastata ja tekstareihin vastata 10 min. sisällä. En haluaisi palata kännykättömään ja internetittömään aikaan, mutta on siinä ollut hyvätkin puolensa.

    • kiukustunujapettyny

      en todellakaan ole enää facen kannattaja.... oon todennut että mun elämä helpottu kun suljin sivuni! jotkut tykkää, mutta makuasioist ei voi kiistellä.... tosin siitä oli hyötyä että sain selville millasia pari tyyppiä olikin sitten.... kieroja kavereiksi itseään kutsuvia selkään puukottavia kusipäitä. (nähnyt livenäkin näit tyyppejä,en pelkässä facessa) joten älkää immeiset ihmetelkö jos joku jossain tulee ja sanoo että ootko facessa.

    • Bonttoons

      Hyvä kirjoitus.

      En myöskään kokenut fb:a omakseni. Jos jonkun kuulumiset todella kiinnostavat/omat kuulumiseni kiinnostavat toisia, kannatan kasvokkain tapaamista tai vaikka soittamista, vaikka se onkin NIIN 1900-lukua ;)

      Syvimpiä tuntemuksia jaan mielummin henkilökohtaisissa keskusteluissa, enkä koe tarpeelliseksi kertoa kaikille ystäville-puolitutuille, millon olen imuroinut kotini tai käynyt lenkillä koiran kanssa.

      Korostan, että tämä on vain yksi mielipide muiden joukossa. Fb:ssa on hyvätkin puolensa ja jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.

    • Kapinaan vaan!

      Joo kyllä tuo FB on minustakin arvelluttava, vaikka itse siellä olenkin. omaa tyhmyyttäni liityin ilman tarkempaa ja kriittisempää tarkastelua, kun yksi ulkomaan ystävä pyysi kaveriksi. Nytkin siellä roikun juuri näiden muualla maailmaa asuvien kavereitteni takia, voin helposti katsella heidän valokuvia ja seurata heidän kuulumisia, mutta kyllä vanha kunnon kirje lämmittäisi paljon enemmän kuin pinnalliset, yksoikoiset kommentit. "what a day!" "The sun is shining" Life is an experience! etc...
      ja sitten kun kyseisellä foorumilla on tarve todistella kaveripiirin laajuutensa, niin minäkin olen jos jonkinnäköisen hyvän päivän tutun kaveri. Olen kuitenkin kiltisti hyväksynyt kaveripyynnöt jokaiselta, koska en viitsi kieltäytyäkään. Voin nyt sitten seurailla heidänkin elämäänsä, jos innostusta riittää. tosin arjessa on niin paljon muuta, että en FBssa ehdi käydä. Luulen myös, että innostus laantuu vähitellen ja joku muu tulee tilalle ja suurin osa pulliaisista ottaa sen vastaan kritiikittömästi iloiten. Niin kai meidän toivotaankin tekevän, valtavirrastahan ei saa poiketa. Hatun nosto teille kaikille, jotka olette jättäytyneet Facebookin ulkopuolelle!

    • Mii-mu

      En ole ikinä edes harkinnut liittyväni, vaikka moni suurin osa kavereista siellä onkin..

    • Santeri777

      Suomen laki ei viimeisimmän muistikuvani mukaan ketään pakota k.o virtuaaliyhteisöä käyttämään, käyttö perustuu vapaaehtoisuuteen.
      Yhteisön hyvinä puolina on enemmän tai vähemmän pinnalliset suhteet ihmisiin joita ei kasvokkain usein näe mutta joihin kuitenkin riittää kiinnostusta persoonina, sekä pitkistä välimatkoista johtuvat syyt.

      Viimeisimmän muistini mukaan yhteisössä kuitenkin vallitsee (käyttäjistä riippuen) ns.vastuu siirtyy lukijalle-mentaliteetti eli sinne harva yleisesti kirjoittaa mitään järjellisyyteen viittaavaakaan, lähinnä small talk-jupinaa joita nyt harva tosissaan ottaa. Jonkinverran on peiliin katsomisen paikka jos teilaa ihmisen face-kirjoitusten perusteella selkäänpuukottajaksi tai umpikieroksi, kyseessä on small talk-jupinaa jossa huvittavuuskerroin on tärkeämpää kuin sisältö (persoonat esiin, verbalistit kunniaan).

      Itselläni facebookin käyttö on hetkittäistä viihdettä sekä chat-jutustelua kavereideni kanssa (live-kaverit) sekä hyvin pintaa raapaiseva itsensä esilletuonti, muutama vanha ystävä vuosikymmenten takaa on minut bongannut joihin yhteyttä olen halunnut pitää (nimet vaihtuneet, asuinpaikat vaihtuneet, yhteystiedot vaihtuneet, ..).

      Loppukaneettina totean yksinkertaistaen:
      Mikäli facebookista iloa on...käytä.
      Mikäli facebook rasittaa/ärsyttää etkä saa mitään iloa itsellesi, älä käytä.
      Facebook kestää aikansa ja kuolla kupsahtaa mutta samaa ideaa tullaan hyödyntämään niin kauan kuin internet on osa nykyihmisen elämää, pidit tai et.

    • 7+)=?

      Vietän tunteja netissä lähes päivittäin, mutta naamakirjailu ei kuulu harrastuksiini. Eikä tule kuulumaan!

      • OMA ELÄMÄ

        JOO APINA EN OO LASTENTARHAKIN JO TAAKSE JÄÄNYTTÄ ELÄMÄÄ JOTEN EN TODELLAKAAN KOSKAAN TULE OSALLISTUMAAN TÄHÄN LASTEN / APINATARHAAN


      • Apinamummo
        OMA ELÄMÄ kirjoitti:

        JOO APINA EN OO LASTENTARHAKIN JO TAAKSE JÄÄNYTTÄ ELÄMÄÄ JOTEN EN TODELLAKAAN KOSKAAN TULE OSALLISTUMAAN TÄHÄN LASTEN / APINATARHAAN

        nykyisistä Facebookin käyttäjistä on keski-ikäisiä:-) vaikka juttu alkujaan alkoi opiskelijamaailmasta.


    • mie vaan..

      Olet ihan oikeassa siinä et miksi olla siellä.Minäkään en siihen ole suostunut,mut viikko sit avasin sen ja oli tosi ihana asia,kun löytyi sitä kautta "kadonnut"kummi tyttöni ja siitä olen tyytyväinen.
      Muuten se tuntuu levan kaikille niinkamalan tärkeä vaikk a sitä ilmankin pärjää.Olen harkinnut lopettavani sen käytön koska miks kaikkien pitää saada tietää mun eleämästäni ja muutenkin.Ihan turha se on tavallaan.

      • facebookkaaja

        Liityin facebookiin jo aikoja sitten. Hyvä palvelu omalla tavallaan, parikin vanhaa kaveria löysin sitä kautta joiden numeroa ei enää ole ollut vuosiin ja joiden kanssa vaan joskus jäi yhteyden pito kokonaan pois kun elämäntilanteet muuttui. Nyt liitettiin toisemme kavereiksi ja huomattiin että on nykyäänkin samanlaisia harrastuksia ja vaihdettiin taas numerot ja ruvettiin tapaamaan uudestaan. Kaukana asuviin ja ei niihin läheisimpiin sukulaisiin pidän yhteyttä paljon facebookin yksityiskeskustelun avulla. Ei aina vaan oikeesti tule soitettua, mutta samaa aikaa ku satutaan olemaan koneen äärellä niin helpostikin tulee kuulumiset vaihdettua mikä on kiva asia. Omia asioitani en sinne muiden nähtäväksi kovinkaan usein päivitä, lähinnä esim kun bändilleni tulee uusi keikka tietoon niin siitä kerron ja kutsun ihmisiä kuuntelemaan. Tai jos jotain mielenkiintoisia uutisia tulee ilmoille kotimaasta tai maailmalta, on siitä kiva kertoa mielipiteensä ja herättää keskustelua kavereiden kesken. Jatkuvat päivitykset tyyliin "imuroin lattian ja ulkoilutin koiran" on mielestäni turhia ja turhauttavia. Kaikki me ollaan ihmisiä, me kaikki syödään, imuroidaan, käydään lenkillä ja jonkun sorttisissa töissä päivittäin. Ei ketään kiinnosta kuulla et suoritit nuo ihan normaaliin elämään kuuluvat toimenpiteet taas tänäänkin :D

        Mut kaiken kaikkiaan hyvä palvelu. Se on tasan tarkkaan ihan vaan susta itestäs kiinni että miten sä sitä käytät. Kukaan ei pakota siellä levittelemään asioitaan enempää kuin ite haluaa.


    • Dremeli

      Kyllähän tuo facebook on hyvä sinänsä että voi olla yhteydessä tuttuihin/sukulaisiin keihin ei muuten tuu piettyä yhteyttä, mutta se kaikki krääsä mitä siinä sivussa tulee polttaa sulakkeet. Kaikin pahin on ku houkutellaan joihinkin ryhmiin "asian x puolesta" ja muihin kantaa ottaviin hommiin.

    • Erilainen nuori =)

      sellaiset ovat jotka vasta FB:n avulla ovat yhteyksissä...Nykyään on niin helppoa laittaa esim. tekstari! Ja todellakin ihmiset laittavat liikaa itsestään esille! Luodaan ehkä myös uusi parempi ja julkisempi minä, otetaan mallia julkisuudesta päästään leikkimään jotain... Huomionhakuisuutta...

      • Facebookkaaja

        "Ja mitä kavereita sellaiset ovat jotka vasta FB:n avulla ovat yhteyksissä...Nykyään on niin helppoa laittaa esim. tekstari!"

        Ihmissuhteet on sellaisia, ne vaatii ylläpitoa tai muuten ne helposti hiipuu. Joskus vaan käy niin elämänmuutokset vie ihmiset mennessään maailman tuuliin :) Se ei tarkoita etteikö niitä vois ja haluais herätellä uudestaan. Mutta ei se vanhan tuttavan löytäminen välttämättä oo sit enää helppoa, tekstari on helppo laittaa joo, mutta joskuspa numerot on vaihtunut tai on salaisena tai käytössä prepaid liittymä jotka ei mistään numeropalveluista löydy. Milläs siinä tekstaria laitat?

        Jotenkin tuntuu et joillakin ihmisillä on oikein tullut sellanen periaate facebookista että sitä pitää vaan vastustaa koska se on niin suosittu, ei voi kannattaa sitä jos haluaa olla erilainen, ärsyttää kun kaikki käyttää sitä vaikkei siinä varsinaisesti mitään vikaa oliskaan :D

        Käyttäkää ihmiset rohkeasti omaa päätänne, sillä selviää jo pitkälle.


    • Private-72

      Minua myös ihmetellään ystäväpiirissä, kun en ole vieläkään liittynyt Facebookiin. Jotenkin se, että työskentelen tietotekniikan parissa, tuntuu lisäävän ihmetystä vielä entisestään!

      Perusteluksi (vaikka mielestäni asiaa ei edes tarvitsisi perustella) olen sanonut sen, että mieluummin tapaan ystäviäni kasvotusten kuin näyttöpäätteen välityksellä. Toisekseen, elämäni varrella on ollut ihmisiä, joita en enää elämääni missään muodossa halua, en edes virtuaaliystävikseni.

      Se, että kuulun siihen alati pienenevään vähemmistöön, joka ei Facebookiin kuulu, on minulle vain ylpeyden aihe. Menkööt muut massan mukana, jos haluavat. Minä odotan sitä hetkeä, kun internet vihdoin kaatuu ja koko maailma joutuu pysähtymään ja miettimään, että mitenkäs nyt tästä eteenpäin... ;)

      • krisseminna

        "Toisekseen, elämäni varrella on ollut ihmisiä, joita en enää elämääni missään muodossa halua, en edes virtuaaliystävikseni."

        Sama juttu...:) En halua että kaikki tietää mitä teen koko ajan, ihme touhua. Itsensä esittelyä.

        Itsekin olen siis aina pitänyt fb:ssä olemista huomionhakuisuutena. Ja juu, kyllähän niitä lautasen kokoisia silmiä aina näkee kun kertoo ettei kuulu eikä ole kuulunut fb:hen. (ja olen nuori, 24 v. ja friikki, koska en kuulu fb:hen);)


    • lopen uupunut

      Olet oikeassa. Kaikki eivät tajua, että fb on hyvää vauhtia astumassa markkinatalouden vietäväksi. Kaikki ryhmät ym. perustetaan sitä varten, että kohta sitä kautt sinulle tuputetaan kaikenmaailman markkinointiviestiä...

    • Saman kokenut

      Olen aivan samaa kokenut. Minäkään en kannata koko facebookia. Se ei vaan tunnu menevän kaikkien kaaliin. Lähes jokatoinen päivä joku on sähköpostiin lähettänyt pyynnön liittyä, mutta kun en niin en. Eräs ystäväni joka asuu kaukana laittaa joka viikko ja se on alkanut jopa vähän ärsyttää! Eli ei liitytä kun ei haluta :D

    • Järki hoi!

      Liityin ystäväni pyynnöstä kyseisille sivuille, mutta jouduin toteamaan, etta kyseisíllä sivustoilla ensiksikin toimitaan erittäin kökköjen englannin kielestä tulevien käännöskomentojen varassa. Muutenkin kyseinen touhu on tuntunut ajan haaskaukselta. Niinpä en vaivaa päätäni sillä, että loukkaantuujo joku siitä, etten käy viikoihin koko sivustoilla, puhumattakaan siitä, että pitäisin velvollisuutenani vastata kaikkiin ko. sivuston kautta minulle tulleeseen "tökkäyksiin" tms.

      Sen sijaan SKYPE-puheluita kokeiltuani voin todeta, että siinä yhteydenpitovälineessä on jotain järkeäkin. Niinpä käytän sitä mahdollisuutta enenevässä määrin.

    • skype

      mutta täällä suomi24:ssa on kiva nimettömänä liikkua?

      • muhis-65

        minusta facebooka aikas tylsä paikka,joskus käyn siellää,mutta sitä mietin saako esim.työaikana istua chattailemassa ja hoitamassa jotain virtuaalipeliä..heh,facebookissa...Tyttäreni kertoi ,että heidän miesope istuu tunnilla chattailemassa ...samaan aikaan valittaa opettaja ettei aika riitä opettamiseen...heheheh...


    • Peukutusta

      Sinä itse päätät asiasta!

    • HERÄTKÄÄ HOHHOIJAA

      mitättömät murheet ja tälläsestä sonnasta piti alottaa uusi keskustelu

      Samaan kastiin kuuluu toinen aihe, jos joku pitää jotain laisia väärin kädessään

      • hhkljiopujtlmk

        ruveta seriffiksi! Voit sitten päättää mikä on sinua kiinnostava keskustelu. Onko tuo oma kommenttisi sitten ihan välttämätön - on sitten sinullakin murheet!?
        Ei tänne kirjoittaessaan tarvitse, ainakin luulisin, asian olla aina maailmaa mullistava murhe! Jutustellaan!
        PS. Mitä "laisia"! Puhutaanko siitä aiheesta, sopiiko se sinulle. Mun murheeni se ei ole;-)


      • hutyy b

        laisia? kerro murheesi! me autamme sinut yli niistä!


      • Koobecaf

        Katsopa kuinka paljon aloittaja on saanutkin jo keskustelua syntymään, puolesta ja vastaan, valaisevasti ja asiallisesti! Keskustelu asiasta kuin asiasta on virikkeellistä eikä tarkoita sitä että meillä ei olisi muuta korvien juuressa kuin tämä aihe.
        Mökötä sinä vaan ja hae uusi keskustelunaloitus jota taas mollaat tuttuun tyyliisi tai aloita itse joku vakavaa murhettasi käsittelevä. Otamme osaa.


    • hop hop

      Liityin viime helmikuussa, mutta kyllästyin nyt joulukuussa koko palveluun ja tuhosin tilini sieltä. En enää käytä Facebookkia -- turha pinnallinen elvistelymesta ihmisille, joilla on tarvetta avata elämänsä kaikille.

      Ei oo mun juttu.ö

      • Tirskuntaa

        Harmi että sun FB-kaverisi ovat/olivat elvistelijöitä!
        Älä ole milläsikään!


    • heipppps

      Kyllä se Fb kuitenkin on hyvä juttu koska itse olen monen montakertaa aikanani vaihdellut kouluja ja fb:n kautta löytänyt heidät uudestaan. Nyt voin halutessani kysellä ja seurata heidän kuulumisiaan. Ja kai siitä ny tulee itsestään selvyys, sillä luulis että ihmiset haluais säilyttää vanhat sosiaaliset suhteet ja pitää tuttuihin pitää heihin yhteyttä. =))) Nykyajan kiireinen elämäntapa kun ei anna aikaa tavata ihmisiä henk.koht. Näin se vaan menee.

      • ihan normihemmo vaan

        Eiköhän kysymys ollut ennemminkin siitä minkä takia ihmiset eivät halua ymmärtää miksi joku ei liity naamariin, eikä siitä kuinka iiiihana ja loistava naamari on kun kaiken maailman vanhat puolitutut löytävät toisensa niin monen hukassa kuljetun vuoden jälkeen ja voivat nyt seurata mihin aikaan päivästä tai viikosta kukin imuroi ja ulkoiluttaa koiraansa.

        Itse en naamariin ole liittynyt enkä tule liittymään jatkuvasta ruikutuksesta huolimatta. Joskus tuntuu siltä että naamariin liittyneet ovat kuin Jehovan todistajat - ovat niin tohkeissaan uudesta uskostaan, että eivät malta olla tuputtamatta sitä kaikille muillekin.

        Enkä todellakaan vastusta naamaria sen suosion takia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko naamari suosittu vai ei. Vaikka vain viisi ihmistä käyttäisi sitä, en siltikään haluaisi sinne liittyä.

        Joten hyvät naamariuskovat, yrittäkäähän ymmärtää että kaikki ihmiset eivät vain halua liittyä lahkoonne. Ja turhat käännytysyritykset vain ärsyttävät meitä "ateisteja", joten lopettakaahan ajoissa jos haluatte pitää meidät ystävinä.


      • Oma valinta
        ihan normihemmo vaan kirjoitti:

        Eiköhän kysymys ollut ennemminkin siitä minkä takia ihmiset eivät halua ymmärtää miksi joku ei liity naamariin, eikä siitä kuinka iiiihana ja loistava naamari on kun kaiken maailman vanhat puolitutut löytävät toisensa niin monen hukassa kuljetun vuoden jälkeen ja voivat nyt seurata mihin aikaan päivästä tai viikosta kukin imuroi ja ulkoiluttaa koiraansa.

        Itse en naamariin ole liittynyt enkä tule liittymään jatkuvasta ruikutuksesta huolimatta. Joskus tuntuu siltä että naamariin liittyneet ovat kuin Jehovan todistajat - ovat niin tohkeissaan uudesta uskostaan, että eivät malta olla tuputtamatta sitä kaikille muillekin.

        Enkä todellakaan vastusta naamaria sen suosion takia. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko naamari suosittu vai ei. Vaikka vain viisi ihmistä käyttäisi sitä, en siltikään haluaisi sinne liittyä.

        Joten hyvät naamariuskovat, yrittäkäähän ymmärtää että kaikki ihmiset eivät vain halua liittyä lahkoonne. Ja turhat käännytysyritykset vain ärsyttävät meitä "ateisteja", joten lopettakaahan ajoissa jos haluatte pitää meidät ystävinä.

        on ettei sinne ole minkään valtakunnan pakko liittyä! Se on tullut jo monissa kommenteissa ilmi. Hyvä kuitenkin huomauttaa että on lopetettava tuputus ja suositteleminenkin. Ei mitään saa tyrkyttää. Paukapäitä on joka lähtöön. Yksi tyrkyttää uskontoa, toinen pölynimuria, kolmas urheilua jne...


    • epäsosiaalinenko?

      Olen aivan samaa mieltä asiasta, facebook on lähinnä sellaisille joita kiinnostaa muitten ihmisten elämä ylettömän paljon ja näin ollen heillä harvoin on omaa elämää... Siis eletään muitten kautta.
      Mitä taas tulee tohon asiaan että siellä tapaa vanhoja tuttuja joihin ei muuten tulisi pidettyä yhteyttä, sanoisin että hyvin on tähänkin asti kännykkä ja sähköposti toiminut.
      Ottaa päähän ihmiset jotka töissä päivittävät statusta kahden minuutin välein ja sitten kertovat muiden asioita kovaan ääneen, niin kuin meitä muita kiinnostaisi kauheasti.
      Painostettu on minuakin liittymään nassukirjaan, mutta en aio liittyä,(ennemmin rupean vaikka mormooniksi).

      • vbkjrpåafjh

        "Ottaa päähän ihmiset jotka töissä päivittävät statusta kahden minuutin välein ja sitten kertovat muiden asioita kovaan ääneen, niin kuin meitä muita kiinnostaisi kauheasti".

        Tuommoinen oman profiilin tapahtumien jatkuva ihmettely ja selittely saattaa olla aloittelijoiden alkuinnostusta. Kyllä ne siitä tasoittuvat. Itse en kyllä hyväksy työaikana tapahtuvaa.... ainoana poikkeuksena pidän sitä että profiili on luotu työasioiden ylläpitämistä varten. Joillakin taiteilijoilla, seurakunnan työntekijöillä jne.. homma toimii luonnikkaasti osana yhteydenpitoa ja läsnäoloa. Tunnen pari FB-kaveriani, jotka ovat ulkomaisen seurakunnan työntekijöitä ja pitävät FB-profiiliiaan vain työkaluna olla läsnä. Sinä et nyt kait kuitenkaan tarkoittanut tätä ja tämmöistä asiaa.
        Ottais minuakin päähän!


      • No on!

        Samaa mieltä! Kyllä sitä tulee oltua oikeasti tärkeiden ihmisten kuulumisista perillä ilman mitään facebookia.
        Ihmisiä voi jopa oikeasti tavata ja heidän kanssaan voi keskustella. Facebook ja muut erkaannuttavat ihmiset todellisesta elämästä. Ihmiset eivät enää osaa jutella kohdatessaan mutta netissä kerrotaan kaikille kaikki ja vähän maustettuna. Toinen asia on itsekkyys, yksi kaverini koitti saada minua facebookkiin ja perusteli ihan suoraan että koska hän laittaa sinne kaikki asiansa, niin jotta minä pysyisin kärryillä hänen elämästään pitäisi minunkin liittyä ja lueskella sitten mitä hänelle kuuluu. Voi "@£¤&!! Hänellä kun on kuulemma niin paljon kavereita ettei sitä kaikille ehdi soitella niin se on käytännöllistä. Hoh hoijaa, ehkä käytännöllistä mutta kaukana elämästä. Voi niitä parkoja joiden ainoat kontaktit muihin ihmisiin on facebookin varassa.


      • meiccis86

        ihmisluonteeseen kuuluu monilla se, että ollaan kiinnostuneita muista ihmisistä...kai se on ihan normaalia..kunhan ei ole mitään sairasta kyttäämistä..eikä itselläni ainakaan ole kaikkien vanhojen tuttujen mailiosoitetta tai kännynumeroa mihin voisi soittaa tai viestittää..ja jotenkin kuulumisten kysyminen vanhoilta tutuilta käy helpommin FB:ssä..luontevammin jos voi sanoa.. mutta missä vika jos noin pahasti patittaa että facebookkaamista pidetään itsestään selvyytenä??huono itsetunto?tuskin..ei kaikki voi tykätä kaikesta..ne on siellä ketkä lystää.piste.


      • ........

        "Olen aivan samaa mieltä asiasta, facebook on lähinnä sellaisille joita kiinnostaa muitten ihmisten elämä ylettömän paljon ja näin ollen heillä harvoin on omaa elämää... Siis eletään muitten kautta."

        Tuosta olen eri mieltä. En ole Facebookissa enkä olekaan juuri siksi että olen todella yksityisyyttä vaaliva ihminen ja laumasielun vastakohta. Minusta juuri ne sosiaaliset ja laumasieluiset ihmiset on FB:ssa.


      • <3

        Asian voi kyllä ajatella toisinkin päin, että joillakin FB.ssä olevalla on TODELLAKIN ELÄMÄ. esim. minulla. Joudun työni kautta liikkumaan ja matkustelemaan paljon, kuin myös istumaan palavereissä ja vastailemaan aika moneen puheluun päivässä, joten ilman Fb:tä jäisi nämä minun sosiaaliset kontaktit vähiin (meinaan kontaktit noihin kavereihin). Sitten, kun on kotona on sen verran väsy, että ei todellakaan jaksa enää roikkua puhelimessa/olla menossa kavereitaan tapamaan. Joten Fb on oiva keino pysyä kavereiden elämässä mukana, kuin myös kaverit tietää missäpäin minä viiletän, vaikka ei jatkuvasti soitella/tapailla. Toisellapuolen maapalloa asuviin sukulaisiin tulee pidettyä yhteyksiä Fb.n kautta. Ilman Fb.tä tulisi sukulaisille lähetettyä vain kerranvuodessa joulukortti, ja siinä olisi ainut yhteys niihin. Joten Fb antaa myöskin mahdollisuuksia, jos sen oikein oivaltaa. Ja kunnioitan niitä henkilöitä, jotka ei koe Fb.tä omaksi jutukseen, mutta ketkä siellä haluaa olla, niin suotakoot se heille . Kaikki kun ei voi olla MIUN MAUN MUKKAAN.


    • .............

      kaikki päivittäiset asiansa kuten "menen syömään" tai "katson elokuvaa". Kun et halua olla mukana tässä laumasielujen orgiassa etkä halua kerätä kaverilistaasi 200 puolituttua ihmistä joiden kanssa et ole missään tekemisissä, sinua pidetään erikoisena.

      • facebookaaja

        "Laumasielut siellä jakavat kaikki päivittäiset asiansa kuten "menen syömään" tai "katson elokuvaa". Kun et halua olla mukana tässä laumasielujen orgiassa etkä halua kerätä kaverilistaasi 200 puolituttua ihmistä joiden kanssa et ole missään tekemisissä, sinua pidetään erikoisena."

        Mutta tuokaan ei sulje pois sitä etteikö facebookia hyvin voisi käyttää. Siis vaikka jattelisikin noin. Ihan oikeesti, vastaapa tähän: kuka sut pakottaa jakamaan kaikki ajatukset siellä?? Eikö tuollaista yhteisöpalvelua voi käyttää järkevästi ja hyödyntäen sen parhaita puolia??


      • Mies 42

        Facebook tuhoaa vielä pitkällä aikavälillä monen ihmisen ihmissuhteet. Siellä kun kirjoitellaan kaikenlaista toisista ihmisistä ja luullaan että vaan hyvät ystävät sen näkevät, mutta kaverillakin on kavereita ja kuitenkin viimekädessä ne jutut näkyy niilläkin joille ei pitäisi.
        Itse en koskaan liity Facebookiin, mun ei tartte jakaa kavereille tietoa koska menen pas***le ja koska syön, mutta naamailkoon ne jotka haluavat, mulla jos on kaverille asiaa niin soitan tai menen käymään.

        Sosiaalisuus katoaa Suomesta niinkuin työpaikatkin, kohta täällä on vaan sulkeutuneita, masennuslääkkeitä syövää kansaa jotka eivät pysty pitämään edes avioliittojaan kasassa vaan pienenkin erimielisyyden tullessa erotaan heti, lapsiperheissähän se onkin surullista.

        T: 20 v samassa parisuhteessa joista 15 avioliitossa, kaikki hyvin.


      • ...........
        facebookaaja kirjoitti:

        "Laumasielut siellä jakavat kaikki päivittäiset asiansa kuten "menen syömään" tai "katson elokuvaa". Kun et halua olla mukana tässä laumasielujen orgiassa etkä halua kerätä kaverilistaasi 200 puolituttua ihmistä joiden kanssa et ole missään tekemisissä, sinua pidetään erikoisena."

        Mutta tuokaan ei sulje pois sitä etteikö facebookia hyvin voisi käyttää. Siis vaikka jattelisikin noin. Ihan oikeesti, vastaapa tähän: kuka sut pakottaa jakamaan kaikki ajatukset siellä?? Eikö tuollaista yhteisöpalvelua voi käyttää järkevästi ja hyödyntäen sen parhaita puolia??

        on laumasieluja, tuo oli vain kärjistys niistä ääripään ihmisistä siellä. On paljon ihmisiä jotka ei käy FBssa ku ehkä kerran kuussa ja harvemmin päivittämässä tietojaan ja etsimässä tuttuja jne...


      • ............
        Mies 42 kirjoitti:

        Facebook tuhoaa vielä pitkällä aikavälillä monen ihmisen ihmissuhteet. Siellä kun kirjoitellaan kaikenlaista toisista ihmisistä ja luullaan että vaan hyvät ystävät sen näkevät, mutta kaverillakin on kavereita ja kuitenkin viimekädessä ne jutut näkyy niilläkin joille ei pitäisi.
        Itse en koskaan liity Facebookiin, mun ei tartte jakaa kavereille tietoa koska menen pas***le ja koska syön, mutta naamailkoon ne jotka haluavat, mulla jos on kaverille asiaa niin soitan tai menen käymään.

        Sosiaalisuus katoaa Suomesta niinkuin työpaikatkin, kohta täällä on vaan sulkeutuneita, masennuslääkkeitä syövää kansaa jotka eivät pysty pitämään edes avioliittojaan kasassa vaan pienenkin erimielisyyden tullessa erotaan heti, lapsiperheissähän se onkin surullista.

        T: 20 v samassa parisuhteessa joista 15 avioliitossa, kaikki hyvin.

        on yksinkertainen: minulla on hyvin vähän kavereita ja niihin ihmisiin joihin haluan pitää yhteyttä, minulla on kännynumero ja meseosoite. Se riittää mulle. Niihin entisiin työ- tai opiskelukavereihin joista ei tullu kavereita, minulla ei ole mitään tarvetta pitää yhteyttä.


      • pontuspilatus

        Tuommoiset viestit: "menen syömään" tai "katson elokuvaa" kertovat ehkä jotain joillekin kavereille. No, mulle sisarentyttäreni teksti " menen töihin" , "nukuttaa" , "menen taas töihin" profiilissaan kertovat ainakin sen että tytöllä on tylsää ja jotenkin puuduttavaa elämää. Tai voinhan olla väärässäkin.

        Puolituttaja on minunkin kavereissani, mutta he kuuluvat entiseen harrastukseeni ja edelleenkin muistelojen muodossa intohimoihini. Terveyteni puolesta en enää voi olla aktiivinen harrastaja - olen vain sivusta seuraaja, jos sitäkään. Nämä kautta maailman olevat harrastajat pitävät minut ainakin jotenkuten touhussa vielä mukana. Mutta jos todellakin jollain on sekalainen seurakunta tuntemattomia tai puolituttuja, jotka eivät millään tavalla kuulu omaan elämänkuvaan, voi siitäkin vetää omat johtopäätökset. Itse olen suht koht yksinäinen - voisin kuvitella että sadoilla tuntemattomilla FB-kavereilla voisi yrittää peittää tai kieltää itseltäänkin totuuden. Voi esittää olevansa edes jossakin sosiaalisesti mukana.


    • .......
    • The_Evil_Of_Silence

      Olemme siis samassa aaltopituudessa, ainakin osittain... Olen osittain samaa mieltä kanssasi. Olen kyllästynyt kuulemaan Facebook-asioista. Syynä on tietoturvien takia. Esim. jos joku vihamiehistä teeskentelee olevansa jonkun hyvä ystävä, hän saa kaiken selville uhrien tiedoista. En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville! Siksi Facebook on minun suurin "inhokkisivuni". Youtubessa ja Skypessä voi tehdä omat bloginsa salaisesti, mutta IRC-galleriasta en ole täysin varma. Kyllä Facebookissa voi tehdä myös oman tilin salaisesti, esim. minä, mutta toisinaan käytän sitä lähinnä viihteitten vuoksi (kuten näyttelijöistä ja laulajista). Enkä edes viitsi/halua etsiä kavereita ollenkaan tuossa sivustossa. Ironista mutta myös sääliitävää...

    • miksimuksumuksu

      Eiköhän jokainen tiedä millä sivulla on ja rekisteröinnyt ,sitpaitsi jotka tykkää käydä facebookissa ne käy ,monelle se on lapsellinen paikka ,mutta onhan se sama käytkkös sit suomichatis jne sama asia ,etsitään ystäviä,kavereita ja moni jopa löytää pitepiaikasen ystävän ,itse käyn pelailemassa tuola aapelissa ja siellä saa myös pelikavereita ja sitten monien aikojen pästä jopa ystävän ,mutta omia tietoja ei tarvi antaa eikä salasanaa ja sähköposti osiitetta koska ne on todella tärkeitä ,jotka voi sitten tuodä lopulta epäonnea ,mut facebookissa voi vaihtaa oman nimen mutta kanatta olla rehellinen itselle sekä muile ja siellä voi piilottaa omat tiedot kyllä ,,mulla ainaskaan ole vielä mittän sattunnut mut koskan ei voi tietää ,eläkää aina moittikos ,tarvitsette varmasti ystäviä moni ,ja ne on tosi tärkeitä .

    • kans pois

      facebookista koska alkoi tuntumaan siltä, että kavereita alkoi satelemaan tyyliin yhden tapaamiskerran perusteella. Minusta ei ole mitään järkeä haalia kavereita vaan saldon vuoksi. Jostain kumman syystä minä päädyn ihmisten silmätikuksi, se on ollut pienestä pitäen niin. Liekö kyseessä karisma, mutta välillä se vaan on niin perseestä. Haluan suojella yksityisyyttäni tarkemmin.

      • so

        jos jollain on 500 ns kaveria,niin ne eivät ole oikeita....ja vaikka useilla on paljon kavereita,ei ne oikeesti välitä vaan kyylävät juorun aiheita.ehdottomasti pitää kirjoittaa mahtavia juttuja tyyliin:olipa hauskaa vetää kännit tai leivoin sata pullaa.ihan paskaa koko touhu.mulla on vielä,mutta masentaa sen käyttö,kun ei ketään kiinnosta oikea elämä.mulla oli listalla paras kaveri joka on mun eka serkku,oli siis 15 vuotta bestis.facebookissa lämmitettiin ystävyys uudelleen,mutta vaikka hän oli kesälomalla kuukauden minun lähellä,niin emme tavanneet....outoa ystävyyttä,jos vain netissä nähdään.


    • ikinä

      IHANAA!itselläni ihan sama juttu,en ole koskaan siellä "notkunut",enkä ole rekisteröitynyt kyseiselle sivustolle.minullekkin on tullut ns.oudon maine,kun minua ei kiinnosta kyseinen juttu.ihanalta tuntuu,että jollain muullakin on sama ajatus,kuin itselläni,pystyn elämään ihan onnellista normaalia arkea ilman facebookkia.Tsemppiä sinulle ja iloista kevään odotusta!(kiva,että on ollutkaan ainut!!!!).

      • pahis

        Ei facebookille! Ärsyttää ja kovasti, vaikka en itse kuulu kyseiseen yhteisöön, niin kaverit jotka kuuluvat laittavat näytille valokuvia, joissa myös itse olen. Ihmetystä/ärtymystä sitten ilmenee kun pyydän poistaan kuvia sieltä. En myöskään pidä siiitä, että asioitani/tekemisiäni pohditaan josain nettiyhteisössä. En itse ole liittynyt fb:iin, joten en myöskään halua osallistua siihen "välillisesti" joku muun facebooktili kautta!


      • Apinamummo

        Et todellakaan ole ainut! Facebookin käyttäjämäärä ylitti viime keväänä 200 miljoonan rajan. Et siltikään ole ainoa joka ei tuohon kerhoon kuulu! Minkäs verran immeisiä onkaan koko maailmassa - 6,7 miljardia! Hmmmh... ja vaikka siitä laskettaisiin pois väkirikkaiden kehitymaiden immeiset yms. tms. et siltikään jää läheskään ainoaksi poissaolijaksi.


    • Mr.tuntematon

      Mä olen sitä mieltä et Facebook on niille jotka sen haluaa.

    • 4niinkureal

      huomasin saman aisian. aivan umpeen tungettu yksinhuoltaja äitejä jotka vuodattavat lapsen sairautta ja odottavat muiden sitten tukevan sitä kautta. sama homma koirien kanssa. ähhhhhh. saati sitten miesten!!
      siellä jauhetaan paskaa muista niin että kattopellit heiluu talossa. olen kovasti miettinyt nostavani exääni kohtaan syytettä puheista joita siellä levittelee. en kuulu enää facebookiin mutta kaverini kyllä ilmoittavat kun siellä paskaa puhutaan. lapsetkin kärsii kun äitit istuvat levittämässä ilosanomaansa eiväkä huomioi lastansa. arvelin rueta keräämään kaikki ne jutut ylös josta hän puhuu esim lapsen jättämistä kouluun kun ei jaksa hakea. kerään nämä kaikki talteen, käyn näytän lapsensuojeluviranomaiselle ja haen huoltajuutta. thats it.

    • Romanttinenko?

      Tottahan se on, että facebook Ei ole romanttinen. Siis mitään romantiikkaa se ei sisällä! Tietokone ja netti yleensä voi viedä ajan siltä, että saisi viettää romanttisiakin hetkiä. Voi viedä ajan romanttisten hetkien järjestämisestä kuten siivoukselta. Mikäli kämppä on hujan hajan epäsiisti, pölyinen ja likainen, se ei ole romanttinen

    • annuliini64

      Aivan samaa mieltä olen minäkin. Tuntuu, että ihmiset vaihtavat kuulumisensa vain naamakirjan kautta ja ellei tuohon ryhmään kuulu, niin sitäkös ihmetellään.
      Aika monella tuntuu olevan tärkeää se, että näyttäisi kuin niitä kavereita olisi miljoona, vaikka todellisuudessa valtaosa heistä onkin tuttuja tai tutun tuttuja...
      Noh - jokainen voi kuulua mihin ryhmään tahtoo, mutta mielummin itse kuulen ystävistäni ihan livenä tai puhelinkeskustelun kautta. Ja teksiviestin saaminenkin kyllä aina piristää.
      Hienoa olisi kuitenkin se, että ne kun tähän facabook ryhmään halua kuulua, niin sitä ei niin kovin kummasteltaisi.

    • Minun kantani..

      Boikoton facebookia pitkään. Saivat houkuteltua joukkoon tummaan mutta hyvin pian ymmärsin mihin olin joutunut ja ryhtynyt. Nopeasti löytyi reilut parisataa "kaveria", joista suurimman osan kanssa en ole ollut tekemisissä vuosikausiin ja tottapuhuen ei heidän elämänsä minua paljon kiinnostakaan, mitäs sitä ventovieraiksi muuttuneista.. Muutama kymmenen ihmistä fb:ssa ovat minulle joten kuten merkityksellisiä sosiaalisesti mutta näihinkin pidän enemmän yhteyttä suorilla kontakteilla, joista paras on henkilökohtainen tapaaminen. Kyseinen foorumi on mielestäni tekstiviestimittaan lyhennettyä pakkopositiivistapaskaa. Kuka oikeasti haluaa tietää, minkä väriset villasukat lapsellasi on päällä, mitä söit, joit, kävitkö lenkillä vai etkö, onko krapula, söitkö jouluna kinkkua, oletko töissä, onko lapsesi onnellinen ja aviomiehesi -tai vaimosi lunta kolaamassa? Ed. rimpsua voisi jatkaa loputtomiin.. Mutta suomihan on murheellisten laulujen, perheväkivallan, työpaikkakiusaamisen, alkoholismin ja masennuksen sekä nuorison pahoinvoinnin luvattu maa, valitettavasti. Kuka uskaltaa avata yksityisyytensä rajoja ja kertoa negatiivista asioista ja tapahtumista elämässään facebookissa, kun kaikki ei olekaan ruusunpunaista onnen hekumaa. Hyvin harva, tuskin kukaan. Ja mielestäni sosiaalisuuteen ja hyviin ihmissuhteisiin kuuluu myös kielteisten ja vaikeiden asioiden jakaminen ja toisen tukeminen. Tämä ei toteudu virtuaalisesti. Olen pari kielteistä kommenttia heittänyt facebookiin ja palaute oli häkellyttävää, pääpiirteittäin "oletko hullu tai muuten sekaisin", kun sellaista kirjoitat. Joko jatkan "räyhähenkenä" tai häivyn koko foorumista. Poistuminen ei kyllä aiheuta minkäänlaisia tunteita, ei luopumisen tuskaakaan.. Eli tämä kaikki kiteytettynä: Facebook on aikuisten leikkikenttä ja nukketeatteri, suomenkielen raiskaus ja hymiöiden riemuvoitto.. Kivaa kevään odotusta kaikille hymiö

    • enkeli1

      näin on,on ihmisillä muutakin elämää kun facebook ja on ihan kiva soittaa jollekin kaverille ja kysyy että mitä kuuluu eikä kattoo naamakirjasta että jaahas se on sitten tommosta menny tekemään empäs soitakaan:)

    • zx

      sit tulet purkamaa tunteitas. :) suurin osa ystävistäni eivät kuulu naamakirjaan ja mä en pidä sitä mitenkään ihmeellisenä asiana.

    • Paaperoinen

      Onneksi aikuisen ihmisen ei ainakaan tarvitse tehdä kaikkea niin kuin muut tekevät.
      Mua on aina pidetty pimeenä siksi kun en välitä telkkarista. En omista semmoista, enkä välitä koko aparaatista. Ihan sama juttu ton naamakirjan kanssa. Mitä kettua se kellekkään kuuluu mitä joku tekee tai on tekemättä. Mikään laki, moraali tai yhteinen/yleinen sopimus ei pakota ketään mihinkään tuommoiseen. En minä ainakaan hanki rumaa töllötintä kämppääni vain sen vuoksi että muillakin se on (paitsi että ei sitä ihan kaikilla muillakaan ole) Lapsellista edes vaatia että kaikkien pitää tehdä samoin ja osallistua jokaiseen halvatun kouhotukseen. Ihmetelkööt, jos haluavat!

      • mietintätäliiankauan

        facebook on tulevaisuuden kommunikointi keino ihan siinä missä kännykkä oli aikoinaan. kännyköistä kieltäytyjiäkin oli, mutta se olkoon heidän oma asiansa. facebook on täällä jäädäkseen, sillä sen avulla pystyt jakamaan informaatiota ja saada informaatiota sosiaalisesta piiristäsi nopeammin kuin minkään muun palvelun avulla. sen takia voit jäädä sosiaalisen tiedonjaon ulkopuolelle, mutta siitä ei pitäisi valittaa, sillä sehän on oma valintasi. joten älä valita siitä, että muiden mielestä olisi helpompaa, jos tiedon saisi jaettua kaikille yhtä nopeasti, eikä ruveta erikseen ottamaan kontaktia niihin jotka eivät ole jäseniä esim. soittamalla tai lähettämällä tekstiviestiä. tämä on, toisin kuin facebookin käyttö, maksullista.


    • UlkomaanSuomalainen

      Itse asun ulkomailla ja facebook vähän senkin takia kommunikointi väline.

      Ymmärrän "ärtymyksesi" siitä, että se on joillekkin "itsestäänselvyys". Tämä on nimittäin totta. Minun mielestäni siinä ei ole mitään omistuista, jos ei halua sinne kuulua.

      Itse tosiaan kuulun lähinnä kommunikointi mielessä facebookkiin ja yksityisyys asetukseni olen laittanut siten, ettei niitä löydä kuin ystäväni. Ystävälistanikin olen jakanut kahtia. Toiselle puoliskolle näkyy kaikki kuvani yms., mutta toiselle puoliskolle paljon vähemmän. En siis esittele elämääni koko maailmalle. Vain lähimmät ystäväni näkevät kuvani yms. "henkilökohtaisemmat" asiat.

      Mikäli facebookissa ei olisi näitä yksityisyysasetuksia, ei minulla siellä olisi mitään kuvia. Ei edes profiilikuvaa. Mutta koen helpommaksi jakaa elämääni Suomessa asuvien rakkaideni kanssa sitä kautta, kuin lähettää kuvia ja muita kuulumisia jokaiselle erikseen. Elämääni kun kuuluu muutakin kuin kirjeiden kirjoittelua ja tietokoneella istumista.

      Mutta jokainen mielestäni saa tehdä itse valintansa kuuluuko tuonne vai ei.. Eikä kenenkään sitä tulisi ihmetellä, jos joku ei halua sinne kuulua.

    • ??

      OMG!! onpas sulla suuret murheet!!

    • koska olen vain 11-vuotias

      Enkä aiokaa liittyä!!!!!

    • Buddhist99

      Minua ärsyttää kun elämää pidetään itsestäänselvyytenä. Voit kuolla nyt, ja nyt, ja nyt, ja nyt - mutta silti ihmiset tekevät joka päivä asioita joita he eivät edes halua tehdä.

      • No eikö

        Regata jos ärsyttää


    • fdnfvishdffvbw

      joo. feispooki on täysin turha... ja ihan tyhjänpäiväistä paskaa joka pitäisi lailla kieltää, jossa vain idiootit käytää aikaansa... eletään tässä virtuaalimaailmassa

    • Blondi30

      Toi viesti oli just niinku mun suusta. No, mä tietysti tein sen virheen ,että liityin Facebookiin jossa en yleensä koskaan käy. (Enkä osaa käyttää!) Mun ongelma on nyt se, että miten Facebook-jäsenyydestä pääsee eroon? Osaako joku sanoa? Käytän tietokonetta muutenkin harvoin ja pidän ihmisiin yhteyttä mieluummin puhelimella tai kasvotusten. Ainaki näkee heti ihmisten reaktiot...

      • rdoulajaaa

        Jos teitä ei facebookki kiinnosta niin miksi tollainen älymölö.
        Olkaa hiljaa ja antaa niiden olla facebookissa ja kuka missäki haluaa.
        Tuskin ketään kiinnostaa noi arvelut ja ns varoitukset jos homma ei teistä tunnu omalta ei muuta kun ovi lukkoon ja suu tukkoon.
        Minua ei ainakaan kiinnosta onko joku viettäny lomansa Kiinassa, ihan samalaista on tuo teidän narina, ei voi muuta sanoa etteikö teillä ole muuta tekemistä ja halipat suilaaaaaaaaaa.


      • gjhoog

        Paljonkin jotka eivät siellä ole.Eroon,en tiedä miten pääsee kun en ole siellä.
        Kurjaa kun menee kyläänkin,niin jommankumman talonväestäkin pitää välttämättä käydä Facebookissa.
        Ja joskus usenkin illan aikana.
        Ei ole tervettä sanon minä.
        Jos ei muuten niin laitetaan joku leffa pyöriin.
        Eihän siitä mitään tule jos koneet noin alkaa ohjaileen,
        tai menköön mukaan kuka haluaa,mutta ei ole kiva istua¨
        kylässä kun joku vempain on aina nokan edessä.


      • Nörtti? :D

        Facebookin käyttäjätilin asetuksista löytyy kohta "poista käyttäjätili".. Ei se sen vaikeampaa ole :)


    • mummeli-55

      Sehän vaan on nykypäivä ja jos ei halua olla mukana ei sitten, mutta se on ihan oma maailma ja maailma kehittyy ja sen mukaa pitää kehittyä, jos ei sitä halua, pitäisi elää omaa elämä. näin ajattele 55v mummo

      • etjtyjkl

        ainakin vielä vähän aikaa.
        Moni ajattelee,ettei voi olla pois kun muutkin,
        Mehän mennään kaiken uuden perässä jos siitä
        vaan ilmaistaan,että tämä se jus se,mahtava.


    • Ei kiitti

      En minäkään ole facebuukissa enkä aio liittyäkkään.
      Joskus tutkailin kyseistä sivustoa ja jopa ajattelin liittyä sinne,mutta tulin siihen tulokseen että liian paljon siinä itsestään joutuu esille laittamaan.
      Eli ei kiitti mulle!
      Ja ihmettelen ketä kaikkia siellä on...Tyttär vierailee aika ajoin fasebookissa ja silloin saatan katsastella mitä siellä tapahtuu..mutta ei ole mun juttu.
      Silti jos ketä sellainen kiinnostaa niin oma on asiansa.

    • FlowerPower

      Minua on pyydetty Facebookiin, mutta en ole toistaiseksi siihen liittynyt. Minua hieman ihmetyttää,
      että onko todellakin järkevää kaivaa jotain ala-asteen kavereita esiin. Minusta tietyt ihmiset kuuluvat tiettyyn elämänvaiheeseen ja sitten ne luonnostaan jäävät taka-alalle, kun tulee uusi tilanne. Tietenkin
      noista eri tilanteista voi saada todellisia ystäviä, jotka pysyvät rinnalla koko elämän, mutta miksi kaivaa
      sellaisia ihmisiä esiin, joitten kanssa ei ole ollut tekemisissä vuosikymmeniin. Tuntuu, että tietyt ihmiset
      on tarkoitettukin joihinkin vaiheisiin ja sitten mennään eteenpäin. Jotkut koulutoverit ovat jääneet tärkeämpinä mieleen, samoin työkaverit ja joistain heistä voisi olla kiva kuulla jotain, mutta tavallaan
      monen kanssa on kasvanut erilleen. Toinen asia mikä mietityttää on turvallisuus, en nykypäivänä uskal-
      taisi ottaa itselleni aivan vieraita ihmisiä kaveriksi, joista en oikeasti tiedä mitään, kyllä niiden sitten
      pitäisi olla tuttuja. Lisäksi minua hieman ärsyttää se, että joku on olevinaan suosittu sillä, että on muka
      200 kaveria, vaikka se ei ole edes totta...eihän tuo henkilö oikeasti edes tunne puoliakaan heistä ja ovatko ne sitten muka kavereita. Naamakirjasta on tullut vähän sellainen tietynlaiseen elämäntapaan kuuluva villitys, että "mulla on talo, 2 koiraa, farmariauto ja 100 kamua Facebookissa", sellainen fiilis
      mulla ainakin on. Tietenkin asiaan voi suhtautua niinkin, että pitää yhteyttä vain läheisiin ihmisiin, joista
      pitää ja jotka tuntee, silloin se on vähän erilaista puuhaa ja varmaan ihan mukavaakin, kunhan muistaa
      suojata itsensä ulkopuolisilta. Ai niin ja sitten noi ryhmät, mihin voi liittyä...tiedän ihmisiä jotka vain
      kiillottavat omaa kuvaansa noilla, esim. yksi nainen, joka ei koskaan ehdi olla lapsiensa kanssa ja jolle
      vain omat asiat on tärkeitä, julistaa kuuluvansa mm. ryhmiin "I love my children so much" jne. Osoittaisi
      sen mielummin oikeassa elämässä. Teini-ikäinen poikani liittyi hiljattain Facebookiin ja kaikki kaverit ovat
      omasta koulusta, tuon ikäisille siellä on ihan kivoja pelejä ja voi olla mesessä juttelemassa, eli ihan mukava.

    • Minulla ei ole profiilia Facebookissa, eikä sen puoleen IRC-galleriassakaan. Kukaan ei ole tullut minulle siitä valittamaan, mikä tosin voi johtua siitä, että olen aika epäsosiaalinen ja omituinen.

      Facebookiin törmäsin ensimmäisen kerran Riemurasiassa, jonne joku laittanut kuvan facebookkaajien naurettavasta keskustelusta. Ajattelin, että koko sivusto on pelkkä vitsi, ennen kuin huomasin sen olevan oikeasti suosittu mesta. :D

    • varmariville

      Ite oon facebookissa mutta lähinnä siksi että tykkään pelata farmvilleä.Myös kielitaitoa pääsee hieman käyttämään kun olen "tutustunut" sen kautta muutamaan ihmiseen jotka asuvat ihan eripuolella maailmaa (afrikka,australia,usa,englanti..) Ja näihin siis samojen kiinnostuksen kohteiden myötä tutustunut.
      Pääasiassa kavereina siellä on kuitenkin samat ihmiset joiden kanssa tekemisissä ihan oikeassakin elämässä,jopa muutama naapuri ;)

      Väillä oon aatellu profiilin poistamista,mutta se farmi koukuttaa :D

      • jämpti-o-näin

        on ihan kiva paikka jutella nopeasti kavereiden, sukulaisten, tuttavien ym. kanssa.
        jokainen voi itse tykönään päättää kenen haluaa näkevän omat tietonsa, kuvansa ja kaiken muun.
        sinne ei velvoiteta kuvan, tahi edes oikean nimen laittamista. kaikkia puolituttuja EI tarvitse hyväksyä kaverikseen.
        Kyllä se on aivan omaehtoista, ja hyvin hallittavissa mitä siellä näyttelee, ja mitä muut pääsee tarkastelemaan.
        Onnetonta tulla tänne kirjoittelemaan "kulutan aikani paremmin" ja "olen paljon aikuisempi ja parempi ihminen kun en ole siellä".. mitä moiset kommentit sitten kertovatkaan kirjoittajasta..

        Minulle se tosiaan on halpa tapa olla yhteydessä ihmisiin.


    • ÖLmdölmölmö

      ei se ole itsestään selvyys, ei edes netin omistaminen pidä olla itsestään selvyys.

      Facebook ei tule koskaan olemaan kaikkien mieleen kuten ei tule YLEkään.

      • nörtit sucks!

        ..ei oo facebookissa!!
        miksi mennä faceen jos ei ole yhtään kaveria?
        Miksi mennä sinne jos kukaan ei pyydä kaverikseen, tai ketään ei kiinnosta vaihtaa kuulumisia?
        Lopulta kääntyy itseään vastaan naurettava vastarannankiiskeys "minähän en sinne mene!". Siinähän et mene, jos kerran haluat olla ulkopuolinen kaikesta! Hahahaaa!!


    • Ufo

      Koko Facebook on ohimenevä muoti-ilmiö, niinkuin esim. lävistykset, tatuoinnit. Nyt tietty moni parahtaa, että ne eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, mutta miettikääpä, miten kävi aikoinaan esim. niin suositulle hammaskorulle. Pakko oli saada, koska se oli niiiiiiiin ihana, ja nykyään ei kukaan suostuisi moiseen koruun. Kauaa ei mene, kun porukat poistavat pikkuhiljaa lävistyksiään ja yrittävät haalia rahaa kokoon tatuointiensa poistoon, tai sitten vain kärsivät niistä loppuelämänsä.
      Samoin moni tulee katumaan FB:ssä ikinä julkaisemiaan tietojaan ja yksityiselämänsä levittämistä.
      Ja arvet jää kaikista.......

    • mieltä

      mutta samaa voi sanoa suomi24 treffeistä.Ehkä se on sillee,että näihin nettijuttuihin jää helposti koukkuun.Itse poistuin treffeiltä,kun tapasin pari sellaista naista,jotka tuntuivat olevan koukussa ja eivät pystyneet unohtamaan entisiä suhteita ja tapaamiaan miehiä,joten etsinpä naista jolla ei ole tälläista riippuvuutta.

      • tirlitttani

        ystävyyssuhteiden ylläpito on ohimenevä muoti-ilmiö..?

        anna mun kaikki kestää näitä pölkkypäitä täällä..

        kateellisia ovat kun ei itsellä kavereita jotta voisi facebookiin mennä..tai sitten jokin muu ongelma..

        kohta joku neropatti varmaan lohkasee että niin ne kännykätkin on ohimenevä ilmiö vaan..

        *tukehtuu nauruunsa*


      • noloja ootte
        tirlitttani kirjoitti:

        ystävyyssuhteiden ylläpito on ohimenevä muoti-ilmiö..?

        anna mun kaikki kestää näitä pölkkypäitä täällä..

        kateellisia ovat kun ei itsellä kavereita jotta voisi facebookiin mennä..tai sitten jokin muu ongelma..

        kohta joku neropatti varmaan lohkasee että niin ne kännykätkin on ohimenevä ilmiö vaan..

        *tukehtuu nauruunsa*

        joo kyllähän hammaskoru ja facebook onkin tosiaan IHAN sama asia.. :D :D
        Ei luoja..!


      • *-lento
        tirlitttani kirjoitti:

        ystävyyssuhteiden ylläpito on ohimenevä muoti-ilmiö..?

        anna mun kaikki kestää näitä pölkkypäitä täällä..

        kateellisia ovat kun ei itsellä kavereita jotta voisi facebookiin mennä..tai sitten jokin muu ongelma..

        kohta joku neropatti varmaan lohkasee että niin ne kännykätkin on ohimenevä ilmiö vaan..

        *tukehtuu nauruunsa*

        Ihanaa; yksi pölkkypää vähemmän, tää "tirlitttani" on jo toivottavasti tukehtunut nauruunsa!!!
        Ja perikunnallle tiedoksi: jos "ystävät" on tosiaankin vain FB:ssa olevia, ja hautajaiset aiotte pitää, niin toivottavasti saatte edes kantajat kokoon tästä "ystäväpiiristä".

        Elämä ei ole ohimenevä muoti-ilmiö, siis eläkää ihan oikeesti.


    • naamataulu

      Naamakirja termi kertoo jo kaiken. Miksi ketussa kaikkien tuttujen puhumattakaan puolitutuista, pitäisi tietää viimeisin käänne elämässäsi ja sinun stressata facebookin päivittämistä, joutavia... Jo pelkästään se, että jotkut "naamat", joita ei ole tavannut vuosiin ovatkin "ystäviäsi" on teennäistä ja ärsyttävää. Itselläni mesessä kulkee raja ja sekin saisi olla kiinni enemmän :) Mikään muuten ei ole välillä vapauttavampaa, kuin laittaa jopa se kännykkä kiinni joksikin ajaksi... Lomilla testattu juttu, suosittelen kokeilemaan ;)

    • jaa et tyhmää muka

      moni hakee senkautta itseleen läheisiä ystäviä kuin välimatkat on pitkiä en itsekään kuvia laittele tuone sivustolle enkä kaikille tekemisiäni kerro , tun sivuston tarkoitus han on ystävät ja tutut et voit pitää jolaion tavalla yhteyttä niihin ei pakolinen juttu kun keran jokaisella on netti yhteys samoin on mese ja skyp jola voi pitäää yhteyttä, monella kuin ei ole varaa käydä tai puhelinta luukuttaa , onhan se kiva joskus uusia ystäviä saada noitten kautta on monia yksinäisiä ihmisiä jotka muuten vain juttelee kun ei muuten saa kontaktia ihmisiin luotua seon niin kuin terapiaa monelle yksinäiselle,, ei sivuston tarkotus ole leuhkia siellä et nyt on tätä ja tätä vaan todellakin pitää yhteyttä ja pelata ystävien ja tutujen kanssa eri pelejä seon niin kuin komunikointi joka jää muuten pois monelta ujolta ja hiljaselta ja vetäytyjältä joka taasen uskaltaa ilmaista ja ehkäpä löytää usia ystäviä jotka on saman kaltaisia,, ei todelakaan kadehdittava jos ei muuten uskalla ihmisiin yhteyttä pitää moni ei pysty infaditeetinsä takia edes käymään missään niin tuola voi jutella ja jolain lailla piristää itseään,, on eri keskustelu treffi paikoja joissa ihmiset hakee seuraa ja juttelu kumpania moni jopa huolia kertoo tuntematomille ja käyvät toisten kanssa läpi niittä ....

    • allu+

      No kuka pakottaa sua liittymään bookkiin!!?? RELAA!! hengitä syvään, laske hitaasti kymmenestä alaspäin...

    • samaa mieltä-----

      • D.Orka

        että sinne ei ole pakko lisätä kuvan kuvaa!!! ei ole pakko myöskään päivittää kuulumisiaan! voit ainoastaan jutella ystäviesi kanssa, jos sinulla sellaisia sattuu olemaan!!

        ei voi viedä noin kauan aikaa ymmärtää, että sieltä voi itse kukin muokata mitä jakaa ja näyttää ihmisille, ja ketä lisää kaverikseen!!

        mollauspuheet on vaan ennakkoluuloisten ja tavallisia asioita pelkäävien ihmisten vouhotusta!

        jos noin kovasti pelottaa, kannattaa myös sulkea kännykkäliittymä, ja pysyä neljän seinän sisällä! (ja luulen että niin teettekin, eihän tuollaisilla nynnyillä voi olla klavereita, kun kaikki asiat pelottaa!)

        SEN SIJAAN KANNATTAA:

        kirjoitella päivät pitkät vaikkapa tänne suomi24 sivustolle ANONYYMISTI, ja sekin lienee jo liian hurjaa teille..


        ei voi muuta kuin nauraa... :DDDDDD


    • Ei vois vähemmän kii

      niin et ole.Mikä tuossa on niin ihmeellistä?

    • Keittiöfanclup

      Mulla palo Makaroonilaatikko uuniin! On mentvä!

    • I_f important

      Jotta on näin paljon immeisiä jotka uskaltavat olla ilman FB:tä.

      Onhan se hieno väline, löytää varmasti ne kouluajan kaverit joita ei hirveästi enää tässä iässä kaipaa.
      Elämä menee eteenpäin, ja tuntuu, että monella on vaikeuksia kohdata elämä elämänä, täytyy olla kaikenmaailman välineitä joiden taakse voi hautautua. Paljon kavereita = hyvä tyyppi virtuaalisesti, jee.

      Toivosin jotta FB:n suosio vähenisi pian, niinkuin joku tässä ketjussa jo niin ennustikin. Toki tilalle tulee joku muu älytön virtuaaliyhteisö, mihin siitä päästään ...

      Harmi että ihmiset kohtaavat toisiaan niin harvoin kasvotusten, ja vielä harvemmin itseään...

    • OlliKurava

      Juu samalla kannalla täysin kanssasi.Ei vois olla jotain yhtä tyhjänpäiväistä kuin facebook.Siellä ei ole kuin petturit ja sen sellaset.akka viettää siel joka päivä useita tunteja.kavereita vaan moikkaamas..;=))) ei siel kuulemma kuin jutellaan mukavia.Vittu ihan samanlainen deittipalsta se on kuin mikä deitti tahansa ja jopa pahempi.se on vaan peite juttu kun ollaan bookissa ja luullaan toista tyhmäksi ettei siellä seuraa etsitä ja sovita treffejä.olen siitä aivan sata varma.hankkisivat aikuiset elämän.ilmeisesti en ole tarjonnut elämää kun siellä aika menee paremmin elämä kuin muuten;=))) toinen verrata asia oli BB telkussa.ei voi kun nauraa jotka moista sontaa katsoo.Olkaa mitä mieltä tahansa se ei mua liikuta.ja nyt rupes toi varmistuskin vittuileen ettei 13 6=ole 19..täytyy mennä kouluun ja hankkia elämä..naama siis facebookkin kaikki miehet ja pettäkää vaimoanne,tyttöystävääne ym niin paljon kuin kerkeätte.annetaan takaisin samalla mitalla.sitä nsaa mitä tilaa

    • Vanha Pelaaja

      Miksi se, jos jolla kulla ei ole kännykkää, ihmetyttää? Siksi, koska on NORMAALIA pitää yhteyttä ihmisiin.

      Tänä internetin aikana Facebook on yksinkertaisesti PARAS, halvin ja helpoin tapa pitää yhteyttä ystäviin.

      Muuuttta jos joku haluaa välttämättä lämmittää ruokansa hankaamalla aluksi kahta puun palaa yhteen, niin be my guest?

    • Nou Neim

      Liityin runsas vuosi sitten naamakirjaan ja totesin melko pian, että se ei ole minun juttuni. Pyysin paria tuttua kaverikseni ja he suostuivatkin. Siinä kaikki. Kukaan ei ole pyytänyt minua kaverikseen. Nimeni on sen verran harvinainen, että en tiedä Suomessa olevan yhtään täyskaimaa. Seurailin aikani noiden kavereideni edesottamuksia ja päätin poistua kuvioista. Poistin siis käyttäjätilini totaalisesti. Se ei ole sama kuin tunnuksen deaktivoiminen.

      Yritin alunperin etsiä vanhoja koulukavereita. Heitä oli siellä tasan yksi. Ne muut kaverit ovat työelämästä.

      Jälkeenpäin olen kuullut ihmettelyjä, miksi olen tehnyt niin. Siksi koska en välitä vastata kysymykseen "mitä juuri parhaillaan teet". Miksi kertoisin? Olen syömässä, pihalla, kadulla, paskalla, kusella. Mitä ihmettä kukaan sillä tiedolla tekee? Saisin muka uusia ystäviä. Niitä saan ihan varmasti elävässäkin elämässä. Niiden lisäksi, joita minulla jo on. Haluan tavata ystäviäni livenä, en missään virtuaalisessa tietokonemaailmassa.

    • 3

      Itseänikään ei tippaakaan kiinnosta mitkään facebookit yms. Kaikki kaverini puolestaan käyttävät ja aina jaksavat ihmetellä ja marmattaa että miksi minä en käytä. Ei uppoa niiden aivoihin ettei minua yksinkertaisesti kiinnosta mikn naamakirja, twitter, irc tai muu vastaava. Vähän väliä tulee sähköpostia facebookin tiimoilta(jtn friend juttuja tms, heitän heti roskiin enkä ole perehtynyt) kun joku kaveri on laittanut >< antaisivat jo olla

    • reinoprkl

      Facebook on vastaa minun mielestäni tärkeydessä sosiaaliturvatunnusta. Eihän sinua ole melkeimpä olemassakaan jos et omista facebookia. Ja facebook on myös pirun kätevä paikka jos kavereita on kadonnu maapallon toiselle puolelle hukkaan.

      • ole!

        En voi liittyä facebookiin, koska minulla ei ole ystäviä.


      • HOHOHOHOHOHOH
        ole! kirjoitti:

        En voi liittyä facebookiin, koska minulla ei ole ystäviä.

        Turha naamakirjaan on liittyä jos ei niitä kavereitakaan ole keneen pitää yhteyttä!!! Todellakin helpompi kuin puhelin.......Voi että te olette aaseja!!!!


      • Jävlar Fyfan

        Totta tosiaan, jos ei käytä facebookia, miksi pitäis edes käyttää puhelinta tai postia :D
        Kyllä se kertoo ihmisestä paljon, jos on parisataa facebook kamua! Ei ne sinne tyhjästä ilmesty, joten varmasti on hyvä tyyppi!


      • male81
        Jävlar Fyfan kirjoitti:

        Totta tosiaan, jos ei käytä facebookia, miksi pitäis edes käyttää puhelinta tai postia :D
        Kyllä se kertoo ihmisestä paljon, jos on parisataa facebook kamua! Ei ne sinne tyhjästä ilmesty, joten varmasti on hyvä tyyppi!

        No niin no kumpi se sitten on sitä oikeampaa ystävyyttä fb ystävyys vaiko ihan oikeat kongreettiset ihmissuhteet? En tosin väitä etteikö monella olisi siellä fb.ssa niitä ihan oikeitakin ystäviä, mutta epäilen myös että jonkun sadoista kavereista ihan kaikki ei välttämättä ole edes kovinkaan tuttuja. Voihan sitä sitten tietysti pullistella paljoilla fb kavereillaan sun muuta, mutta se jääköön omaan arvoonsa. Itse en kuulu kyseiseen organisaatioon! No nyt joku jo tietysti äkkiä sanoo että hanki jo hyvä mies äkkiä elämä itselles... =)


    • jokapäiväinen info

      kuinka kukaan voi elää ilman facebookia! Tottakai on kiinnostavaa tietää kuinka hyvin aamupaskalla käynti onnistui ja miltä nyt tuntuu!

    • Saku Semmakko

      Jos ei lue sanomalehtiäkään niin ollaan silmät pyörällä ja sama on myös jos ei ole kiinnostunut sosiaalisista asioista niin tarkasti että haluaa pitää "pientä punaista vihkoa" jokaisesta henkilöstä ja perheestä ja "vieläpä iästä".

      Monet on paljon enemmistä asioista silmät pyöreinä että eiköhän ihmisten kannattaisi katella mistä ollaan silmät pyöreinä ja yrittää lähestyä asiaa kohtaan jollain positiivisemmalla ja rakentavammalla lähestystavalla.

      • ei yksiselitteistä

        Se ettei ole facebookissa ei johdu automaattisesti siitä ettei ihmisellä ole kavereita. Ihmisellä voi tosielämässä olla vaikka kuinka vilkas sosiaalinen elämä, mutta henkilö saattaa todellakin haluta pitää sen elämän netin ulkopuolella. Itse olen kyllä monesti miettinyt, että käteväähän se olisi voida pitää yhteyttä ulkomaillakin asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa vaikka naamakirjan kautta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että parempiakin keinoja löytyy. Tottakai se on tiedossa, että itse voi päättää mitä sinne kirjoittaa eikä kukaan pakota jokaista asiaa raportoimaan, mutta minä vaan en näe mitään syytä miksi tarvitsisin facebookia. Ei kaikilla ihmisillä ole edes tarvetta etsiä vuosien takaisia luokkakavereitaan tai sitä yhtä jannua sieltä festareilta vuodelta miekka ja kirves... monia ei edes oikeasti kiinnosta yhtään mitä heille kuuluu, ne vaan tuovat mukamas hyvän lisän kaverilistaan.
        Tämän keskustelun ppointtihan ei ole lytätä facebookia maanrakoon ja taistella siitä kuka on nynny ja kuka ei, vaan aloittaja ihmetteli sitä miksi naamakirjasta on tullut niin itsestäänselvä asia niin monelle, ja miksi sitä ihmetellään jos ei sieluaan ole sille myynyt.

        Olen myös ihmetellyt sitä, että miksi moni facebookin käyttäjä ei kunnioita toisten yksityisyyttä... monet laittavat jotain enemmän tai vähemmän noloja kuvia kaveristaan sinne esille tai kirjoittelevat muiden asioista siellä. Kyllähän sitä on ihan hauska hyvässä hengessä nauraa toisen perjantai-illasta otetuille kännikuville, mutta moni ei oikein ymmärrä sitä että ei niitä kannattaisi välttämättä ihan noin vaan laittaa facebookiin, varsinkaan kysymättä toiselta lupaa. Saati sitten kirjoitella päivityksiin tai muiden seinille jonkun toisen ihmisen asioista, oli sitten arkipäiväisiä tai eivät, ne ovat ysityistä elämää eikä kaikki halua niitä jokaisen sinun facebook-kaverisi tietoon.


      • niinpä.
        ei yksiselitteistä kirjoitti:

        Se ettei ole facebookissa ei johdu automaattisesti siitä ettei ihmisellä ole kavereita. Ihmisellä voi tosielämässä olla vaikka kuinka vilkas sosiaalinen elämä, mutta henkilö saattaa todellakin haluta pitää sen elämän netin ulkopuolella. Itse olen kyllä monesti miettinyt, että käteväähän se olisi voida pitää yhteyttä ulkomaillakin asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa vaikka naamakirjan kautta, mutta olen tullut siihen tulokseen, että parempiakin keinoja löytyy. Tottakai se on tiedossa, että itse voi päättää mitä sinne kirjoittaa eikä kukaan pakota jokaista asiaa raportoimaan, mutta minä vaan en näe mitään syytä miksi tarvitsisin facebookia. Ei kaikilla ihmisillä ole edes tarvetta etsiä vuosien takaisia luokkakavereitaan tai sitä yhtä jannua sieltä festareilta vuodelta miekka ja kirves... monia ei edes oikeasti kiinnosta yhtään mitä heille kuuluu, ne vaan tuovat mukamas hyvän lisän kaverilistaan.
        Tämän keskustelun ppointtihan ei ole lytätä facebookia maanrakoon ja taistella siitä kuka on nynny ja kuka ei, vaan aloittaja ihmetteli sitä miksi naamakirjasta on tullut niin itsestäänselvä asia niin monelle, ja miksi sitä ihmetellään jos ei sieluaan ole sille myynyt.

        Olen myös ihmetellyt sitä, että miksi moni facebookin käyttäjä ei kunnioita toisten yksityisyyttä... monet laittavat jotain enemmän tai vähemmän noloja kuvia kaveristaan sinne esille tai kirjoittelevat muiden asioista siellä. Kyllähän sitä on ihan hauska hyvässä hengessä nauraa toisen perjantai-illasta otetuille kännikuville, mutta moni ei oikein ymmärrä sitä että ei niitä kannattaisi välttämättä ihan noin vaan laittaa facebookiin, varsinkaan kysymättä toiselta lupaa. Saati sitten kirjoitella päivityksiin tai muiden seinille jonkun toisen ihmisen asioista, oli sitten arkipäiväisiä tai eivät, ne ovat ysityistä elämää eikä kaikki halua niitä jokaisen sinun facebook-kaverisi tietoon.

        Naulan kantaan! Kaikkein törkeintä mielestäni on, jos et itse edes kuulu kyseiseen naamakirjaan, ja silti kaikkitietävät puolitutut analysoivat suurinpiirtein koko elämäsi ympäri nettiä. Ihan vain paskaa jauhamalla kun "kuulin muuten tutuntutulta" tai peräti kuvia laittelemalla. Tuohon täytyisi tulla jokin laki. Tai saahan sitä nostaa kunnianloukkaussyytteen halutessaan.

        Laitetaas vähän keksittyä ja liioiteltua tietystä tyypistä juttuun mukaan, niin se on vain kepeää "huumoria" toisen kustannuksella. Vai onko se oikeasti huumoria tai sittenkin pelkkää ilkeyttä? Kas siinä kysymys. Mutta hei, tunteehan sitä sillai olevansa jotain ja kuuluvansa johonkin. Ja mitä vaan et minusta voi ainakaan hölöttää, sillä näen juttusi koska kuulun hei Tahan Uhteisooon. Teinimäistä? Jaa kyllä.
        Siellä ne vanhat mummeli/paappeli(teinitkin) roikkuvat, kun ei ole muuta elämää? Tulee väkisinkin mieleen.

        Joskus olen hakenut huvikseni netissä nimillä vanhoja tuttuja ja kun saa sitten naamataulun näkyviin, ei voi kuin nauraa. Pitihän se arvata, että tuonkin on PAKKO päteä naamaklubissa. Mutta mitäs läksit!

        Aivan sama mitä itsestänne jakelette, mutta pitäkää nyt edes muut täysin ulkopuoliset poissa typeristä keskuteluistanne. Se on kuitenkin julkista, eivätkä kaikki sellaista halua.


    • ...

      Tuo taitaa olla se nykyajan vastine seuraavalle. "Häh etkö sä muka ryyppää?, siis juo alkoholia. Mikä sua oikein vaivaa? Ottasit nyt ees yhen huikan, kyllä mä tarjoon. Lähtään sitten illalla baariin kattoon kissoja häh mitä niin juu siis bilettää. Huh vitt# mä oon kännissä. Huomenna kyllä lentää pala." Tokihan tämä pätee edelleen. Facebook-mania on vain tullut niin sanotuksi yleiseksi normiksi ja kaikkien oletetaan siihen liittyneen tai ainakin liittyvän heti jos ei jo ole. Itsehän en myöskään ole, mielessä on käynyt, mutta en usko että se rikastuttaisi omaa elämää sen kummemmin. Kavereihin voi olla yhteydessä muutenkin, eikä sentään tarvi istua koneen ääressä...

    • MarkFhki

      Mahtavaa. Erosin juuri Facebookista, alusta saakka olin mukana ja kaks kuukautta meni lopettamispäätöksessä.

      Tunnen oloni hyväksi ja vapautuneeksi.

    • Retu Kivinen

      En ole Facebookissa, enkä mene! Ihmiset ovat kyllä hölmöjä kun jakavat tietoa pitkin nettiä vieläpä omalla nimellään ja kuvalla. Sitten nämä tiedot säilyy netissä vuosikaudet. Joidenkin mielestä on mukavaa tietää mikä on serkun lempiasento sängyssä.

    • näin marjat

      Puhut asiaa, joutavaa p-skan jauhamista suurin osa koko touhusta ja siellä kun sattuu paljastumaan liikaa tietoja henkillöllisyydestäsi niin johan olet kohta nestemäisessä eriteessä

      • jljhljhl

        Minua ahdistaa facebook. Jos ei vaikka halua lisätä jotakuta kaverilistallesi, sitten kiva kun törmää kyseiseen henkilöön ja joutuu selittelemään miksi ei ole lisännyt häntä. Itse olen käynyt varmaan kaks kertaa puolen vuoden aikana feissarissa ja yritän selittää, että ei oikein kiinnosta homma ja vois melkein tilin poistaa. JA jos ei käy siellä niin jotkut ihmettelee, kun et vastaa johonkin tyhjänpäiväisiin viesteihin. Ärsyttää kun siellä on semmosia tutun tuttuja keille ei halua kertoa tiettyjä asioita, niin tietävätpä sitten kaiken omasta yksityiselämästä hekin... Eikä oikeasti voisi vähempää kiinnostaa mitä joillekin tutuille kuuluu. Eivätpä muutenkaan soittele, mutta feissarissa kyllä pyydetään kaverilistan jatkeeksi. Kaikilla on oma elämäntyylinsä, minun elämäni on parempi ilman feispuukkia.


      • On se noloa
        jljhljhl kirjoitti:

        Minua ahdistaa facebook. Jos ei vaikka halua lisätä jotakuta kaverilistallesi, sitten kiva kun törmää kyseiseen henkilöön ja joutuu selittelemään miksi ei ole lisännyt häntä. Itse olen käynyt varmaan kaks kertaa puolen vuoden aikana feissarissa ja yritän selittää, että ei oikein kiinnosta homma ja vois melkein tilin poistaa. JA jos ei käy siellä niin jotkut ihmettelee, kun et vastaa johonkin tyhjänpäiväisiin viesteihin. Ärsyttää kun siellä on semmosia tutun tuttuja keille ei halua kertoa tiettyjä asioita, niin tietävätpä sitten kaiken omasta yksityiselämästä hekin... Eikä oikeasti voisi vähempää kiinnostaa mitä joillekin tutuille kuuluu. Eivätpä muutenkaan soittele, mutta feissarissa kyllä pyydetään kaverilistan jatkeeksi. Kaikilla on oma elämäntyylinsä, minun elämäni on parempi ilman feispuukkia.

        arastelen pyytää kaveriksi ketään sellaista, joka oikeasti minua kiinnostaa ihmisenä, ja jonka oikeaa kaveruutta haluaisin.
        Jotain minulle yhdentekevää puolituttua voisin pyytää helposti, mutta mitä heidän elämänsä minuun kuuluu? En halua sivuilleni lärpätystä ihmisiltä, joiden kanssa oikeasti vaihdan ehkä pari lausetta vuodessa.
        Oikeassa elämässä ystäväpiirini käsittää sukulaisia sekä muutaman muun ystävän. Tilanne on ollut sama koko elämäni ajan.
        Kysymys kuuluukin, mitä ihmettä teen koko aparaatissa?


      • selitellä!!
        jljhljhl kirjoitti:

        Minua ahdistaa facebook. Jos ei vaikka halua lisätä jotakuta kaverilistallesi, sitten kiva kun törmää kyseiseen henkilöön ja joutuu selittelemään miksi ei ole lisännyt häntä. Itse olen käynyt varmaan kaks kertaa puolen vuoden aikana feissarissa ja yritän selittää, että ei oikein kiinnosta homma ja vois melkein tilin poistaa. JA jos ei käy siellä niin jotkut ihmettelee, kun et vastaa johonkin tyhjänpäiväisiin viesteihin. Ärsyttää kun siellä on semmosia tutun tuttuja keille ei halua kertoa tiettyjä asioita, niin tietävätpä sitten kaiken omasta yksityiselämästä hekin... Eikä oikeasti voisi vähempää kiinnostaa mitä joillekin tutuille kuuluu. Eivätpä muutenkaan soittele, mutta feissarissa kyllä pyydetään kaverilistan jatkeeksi. Kaikilla on oma elämäntyylinsä, minun elämäni on parempi ilman feispuukkia.

        En ymmärrä miten voi alkaa tuntua selitysvelvolliselta jos ei hyväksy kaveripyyntöä, tai jos ei ole vastaamassa puhelimeen, laittamassa tekstiä. Jos asiat tekee itselleen selväksi, niin ei synny selitysvelvollisuutta.

        Mulla on aina ollut puhelimessa tehtynä sellainen profiili, joka hälyttää vain tiettyjen ihmisten soitot. Tietysti se kirjaa myös muitten yritykset, mutta jos olen päättänyt, etten reagoi muihin kuin näitten tiettyjen soittoihin, ei minua häiritse ja vaivaa jonkun ulkopuolisen tavoitteluyritykset. En edes jälkeenpäin soittele perään, että mikä sulla oli. Jos on oikeastaan tärkeää, soittaa toisen kerran, ehkä paremmalla ajalla. Näin olen saanut tiputettua esimerkiksi baarin sulkemisajan jälkeen seuraa etsivän, ei koskaan selvinpäin tapaamista ehdottavan miehen hyvinkin pois. Numeroaan pidän puhelimessa sarjassa ei tarvitse vastata.
        Faceb.. olin vähän aikaa, ja aloin ihmetellä itsekseni, miksi. En löytänyt mitään erinomaista syytä ja poistin itseni. Erinomainen piirre on se, että jotkut, ketkä kommentoi tekemisiäni ehkä ahkerastikin fbssa eivät kommentoi eikä ota yhteyttä IRL. Monelle on tainnut fbsta tulla reaalielämän korvike, vaikka käytännössä istuukin yksin koneellaan, eikä puhu kellekään mitään. Sitä vaan ei tarvitse huomata, kun voi kuvitella kuuluvansa joukkoon. Ihan sama efekti jossain nettitreffeillä. Ei oikeasti tarvitse laittaa itseään likoon, eikä oikeasti tarvitse ajatella yksinäisyyttään, kun vastailee toisten samanlaisten viesteihin, ottaa kontaktia itse virtuaalisesti. Oikeille treffeille ei lähdetä muuten kuin korkean kynnyksen kanssa, jos sittenkään.

        Korvikemaailmaan minulla ei ole aikaa, eikä halua. Jos joku tahtoo olla aina tavoitettavissa, tai hiljaisen kontrollin alainen, niin eipä se minua liikuta, kukin tekee niinkuin parhaakseen näkee. Minä olen nähnyt parhaakseni olla näinkin itsekäs. En tunne syyllisyyttä, mutta en myöskään levottomuutta. Selittämisvelvollisuus ei kuulu hyveisiin. Yksinäisyyteni kestän yksin, en halua kuulua mihinkään sokean näkennäisesti.

        Puhelinnumeron antamisesta.. sitäkään ei ole pakko antaa. Numeroa kysyvältä voi viimekädessä kysyä, että miksi antaisin?


    • hurmus

      Ole liittymättä. Miksi edes siitä nuriset? Itse olen siellä, koska asun eri puolella maapalloa kuin ystäväni ja se on siten tosi kätevä ja ilmainen yhteydenpitoväline.

      • *

        Fb=pahemmanpuoleinen juoruiluvirsikirja.


    • Face this

      Hei. En minäkään ole Facebookissa. Eihän se ole kovin vakavasti otettava areena. Kyllä ihmisen on hyvä pitää yksityiselämänsä rajat. Hyvää Uutta Vuotta sinulle! Ja ihan ilman Facebookia.

    • Auringonkukka2010

      että täytyykö ihmisen tosiaan kertoa ja päivittää kaikki asiansa Facebookiin, "Lähden lenkille",
      "Olen uimahallissa", "Tulin nyt kaupasta" jne. Pitääkö niiden Facebook tuttujen tosiaan pysyä toisen
      elämässä perässä koko ajan, täytyykö koko ajan olla tavoitettavissa, mitä muka tapahtuu, jos menee lenkille ja kaverit ei tiedä sitä, jääkö joku jostain paitsi, pätkiikö kommunikaatio?
      Toinen asia mikä mietityttää on se, että eräs tuttuni kutsui vieraat häihinsä Facebookissa ja kutsu
      oli sellainen linkki, jota välttämättä ei olisi edes kaikki huomanneet. Eli jos joku tärkeä vieras ei olisi
      huomannut sitä, tai ei olisi jostain syystä käynyt Facebookissa, olisi mennyt juhlat sivusuun. Eli joskus
      tuntuu, että jokin inhimillisyyskin olisi sallittua, että esim. tuossa hääasiassa, olisi kutsuttu tärkeät
      vieraat jotenkin muuten.

      • SIPULI*

        voi ei :( kyllä sun nyt vaan on PAKKO liittyä... Nyt astuu voimaan uusi laki että viranomaiset tarkistaa koko kansan.. ketkä eivät ole bookissa, saavat sakkoa... jos angstaa vastaan, suoraan linnaan.. että sinuna nyt liittyisin ja vähän äkkiä!! BUAHAHAHAHAHAHAAAAA....HAHAHAHAHAA....


    • naamaton kirjani

      En katso naamakirjaa mitenkään tarpelliseksi itselleni. En ole liittynyt siihen enkä aiokaan.Suurin osa ystävistäni ja kavereistani ovat liittyneet ja ihmettelevät miksi en ole mukana. Kun voin tehdä ja haluan tehdä muutakin kuin istua naamatusten tietokoneen ruutuni kanssa. Enkä todellakaan liity siihen toisten ihmettelyn ja äimistelyn painostuksen vuoksi. Naamailkoot ne jotka haluaa ja siis kukin taaplatkon omia polkujaan mihin suuntaan milloinkin välittämättä ympäristön paineesta!!!

    • kotiäiti-09

      Minusta jotenkin tuntuu että aito kaveraaminen ja kiinnostus mitä oikeasti niille tärkeille ihmisille kuuluu puuttuu naamailusta. En aio liittyä koskaan, ei ole mielenkiintoa kertoa ja kysellä kautta rantain kuulumisia. Mukaan ollaan houkuteltu, mutta nämä ihmiset ei kyllä pahemmin sitten kuulumisia kyselekään, no eihän siinä kerkiä kun kuvakirjan kamut vie kaiken ajan. omassa elämässä on tärkeintä mitä siinä lähellä oleville kuuluu, oikeita ystäviä on kyllä säilynyt ilman naamailua ulkomaita myöten. ja yhteyttä pidetään siltikin usesti. Tietty jokaisen oma asia mut tämä olikin oma mielipiteeni. Puolison olen löytänyt sokkotreffien kautta ,vuosia oltu yhdessä. Jokainen taplaa tyylillään..

      • Naamansa pitänyt

        Se ihmisellä aika huonosti täytyy mennä että naamakirjaan itsensä rekisteröi kaikkien naurettavaksi. Säälittävää kun ei pysty hoitamaan asioita kasvotusten vaan lässytetään paskaa interhelvetin ihmeellisessä maailmassa ja ollaan sitten olevinaan niin vitun virallista tyyppiä. En enempää jaksa kirjottaa kun tähänkin kommenttiin joku naamattaja käy louskuttamaan uutta paskaa.


    • mamilla333

      Joo, facebook on kiva jossain määrin. Tiedän juurikin missä mennää monessa asiassa ja otan kantaakin moneen tarinaan. Mutta, voiko joku kertoo tästä treffijutusta, että jos haluu jollekkin jotain viestiä laittaa ja kone pyytää tekee omaa profiilia, tuleeko yllärilasku sitte perään?

    • ....

      ole pakko olla. Sä teet ja olet niin kuin sä itse parhaaksesi koet, eikös niin?

    • karmivaa..

      Halusin tuoda esimerkin tuohon turvallisuuteen liittyen.. Työskentelin asiakaspalvelussa ja kerran yksi asiakas katsoi facebookista samalla kuvani kun puhuin hänen kanssaan puhelimessa! Halusi kuulemma tietää onko minulla facebook ja miltä näytän. Vähän tuli epämukava olo ja mietin että minkähän ahdistelijan sain vaivoikseni. Onneksi kyseisessä firmassa voi työskennellä myös valenimellä.

      • työssäkäyvä

        joka ei kuulu naamakirjaan:) En oo kokenu Facebookia omakseni, koska oon jo sellasessa työssä, etten halua esitellä itseäni kaikille julkisesti. En halua, että esimerkiksi asiakkaat tiirailee yksityiselämääni tai sitä, ketkä on sukulaisiani tai ystäviäni. Melkein kaikki kaverini on facebookissa, ja he ovat yrittäneet houkutella minua mukaan jo pitkään, mutta "painostuksesta" huolimatta en oo halunnu liittyä nassukirjaan. Jotkut pitävät minua sen takia outona, kun en ole "siellä", mutta oikeet ystävät kyllä ymmärtävät tämän asian. Olen miettinyt, että käytännön asioiden kannalta voisinkin liittyä fb:hen, mutta tässä vaiheessa en ainakaan vielä halua. Voi myös olla, että fb-huuma menee pian ohi, ja sitten ollaan taas joukolla poistamassa profiileja. Tähän mennessä olen pärjännyt ilmankin, ja olen kyllä käyttänyt fb:tä jonkin verran etsiessäni entisiä luokkakavereita ja "vanhoja tuttuja". Ja aika yllättävää, olen huomannut, että saan facebookin kautta myös paljon tietoa ihmisistä ilman omaa rekisteröitymistäni:) Mutta on minulla myös ystäviä, jotka eivät naamakirjasta paljoakaan perusta. Minun puolestani naamakirjan käyttäminen /käyttämättä jättö on jokaisen oma asia. En myöskään sen takia ole liittynyt naamakirjaan, sillä en oikein luota sen turvallisuuteen pitkällä tähtäimellä..


      • apfoooo
        työssäkäyvä kirjoitti:

        joka ei kuulu naamakirjaan:) En oo kokenu Facebookia omakseni, koska oon jo sellasessa työssä, etten halua esitellä itseäni kaikille julkisesti. En halua, että esimerkiksi asiakkaat tiirailee yksityiselämääni tai sitä, ketkä on sukulaisiani tai ystäviäni. Melkein kaikki kaverini on facebookissa, ja he ovat yrittäneet houkutella minua mukaan jo pitkään, mutta "painostuksesta" huolimatta en oo halunnu liittyä nassukirjaan. Jotkut pitävät minua sen takia outona, kun en ole "siellä", mutta oikeet ystävät kyllä ymmärtävät tämän asian. Olen miettinyt, että käytännön asioiden kannalta voisinkin liittyä fb:hen, mutta tässä vaiheessa en ainakaan vielä halua. Voi myös olla, että fb-huuma menee pian ohi, ja sitten ollaan taas joukolla poistamassa profiileja. Tähän mennessä olen pärjännyt ilmankin, ja olen kyllä käyttänyt fb:tä jonkin verran etsiessäni entisiä luokkakavereita ja "vanhoja tuttuja". Ja aika yllättävää, olen huomannut, että saan facebookin kautta myös paljon tietoa ihmisistä ilman omaa rekisteröitymistäni:) Mutta on minulla myös ystäviä, jotka eivät naamakirjasta paljoakaan perusta. Minun puolestani naamakirjan käyttäminen /käyttämättä jättö on jokaisen oma asia. En myöskään sen takia ole liittynyt naamakirjaan, sillä en oikein luota sen turvallisuuteen pitkällä tähtäimellä..

        Ahhh... "ei facebookille" -thread! Itse menin aluksi lankaan kun ystävä-invitaatio tuli ystävältä, mutta puolen vuoden päästä poistin profiilini. On aina syytä huolestua jostakin mihin ihmiset ryntää mukaan aivottomana massana. Jonain päivänä Facebook vielä tekee ikävän tempun käyttäjilleen. Pientä tällaista on jo nähtykin.


      • 20000
        apfoooo kirjoitti:

        Ahhh... "ei facebookille" -thread! Itse menin aluksi lankaan kun ystävä-invitaatio tuli ystävältä, mutta puolen vuoden päästä poistin profiilini. On aina syytä huolestua jostakin mihin ihmiset ryntää mukaan aivottomana massana. Jonain päivänä Facebook vielä tekee ikävän tempun käyttäjilleen. Pientä tällaista on jo nähtykin.

        Sääliksi lähinnä käy FB:n käyttäjiä kun pitää virtuaalitodellisuudessa jakaa elämänsä.


      • ffffffffffffffffffff
        20000 kirjoitti:

        Sääliksi lähinnä käy FB:n käyttäjiä kun pitää virtuaalitodellisuudessa jakaa elämänsä.

        Itse olen facebookissa mutta olen aika epäaktiivinen käyttäjä. Haluan kuitenkin olla siellä, koska sitä kautta saa joskus kutsuja tapahtumiin ja muita viestejä, ja lisäksi kavereiden kanssa on tosi mukava silloin tällöin jutella chatissä. Kynnys aloittaa keskustelu hieman kaukaisempien kavereiden kanssa on matalampi kuin mitä se esim. tekstareita lähetettäessä on. Ja onhan se välillä kiva nähdä muiden kuulumisia ja kuvia, ja ilmaista mielipiteitä kuulumalla yhteisöihin.

        Mutta välillä minua ahdistaa koko juttu. Se kuinka ihmiset esittelevät itseään ja elämäänsä siellä,ja kaiken maailman kännisekoilu-päivitykset ärsyttävät. Ja kuinka julkisesti koko elämä on siellä kaikkien nähtävillä (kaikista yksityisyysasetuksista huolimatta). Kahden henkilön väliset keskustelut näkyvät omalla etusivullani,ja tietoa muiden touhuista tulee aivan liikaakin. Ja jos itsellä on huono päivä, tuntee pientä kateutta muiden ulkomaanmatkoista ja kaikista kivoista tapahtumista mitä facessa hehkutetaan. Usein tulee kuva siitä,että kaikilla on niin mahtavaa koko ajan, koska kukapa niitä huonoja puolia sinne kirjoittaisi(vaikka kyllä niitäkin joskus tosin näkyy)

        Lisäksi tuo kaverimäärän kasvattaminen kaiken maailman puolituttuja lisäilemällä on teennäistä. Miksi kaverimäärä edes näkyy profiilissa? Mitä sillä tiedolla oikeasti tekee kuin mitataan ihmisen suosiota?
        Vaikka oikeastaan nyt olen huomannut että ihmiset ovat alkaneet jo poistella ihmisiä kaverilistoiltaan. Itse huomasin etten enää ollutkaan muutaman tuttuni facebook-kaveri. Tämä ei siinä mielessä haitannut, koska en ollut heille oikeastaan koskaan mitään puhunut, mutta jotenkin silti tuli vähän paha mieli.

        Lisäksi joskus kun profiileja selailee, niin jos profiilissa ei ole tuoreita tapahtumia (tai koko profiilia ei ole), tulee sellainen kuva ettei henkilöllä mitään elämää olekaan. Vaikka hän saattaakin elää elämäänsä facebookin ulkopuolella eikä raportoi tekemisiään muille!
        Itse en ole pitkään aikaan laittanutkaan mitään tilapäivityksiä. Minua stressaa tehdä itsestäni näyteikkunaa, vaikka nykyään näköjään pitäisikin, ja olen sen verran ujo, että en halua puolitutuille(joita kavereissani on) paljastaa asioitani. Ja välillä mietin että jos kukaan ei tykkääkään tilastani tai kukaan ei kommentoi sitä,ja kiinnostaako tämä edes ketään. Sitten yleensä jätän koko statuksen lähettämättä .Sopivan profiilikuvankin ottaminen aiheuttaa stressiä, koska olen niin itsekriittinen. Toisten ihmisten suosion voi facebookissa mitata, että jonkun vähän suositumman ja menevämmän ihmisen päivitys kerää parikymmentä tykkäystä ja toisen vastaava vain muutaman jos yhtään.
        Yleensä käyn facebookissa vain muutamia kertoja viikossa, koska päädyn siihen että en tarvitse lisää stressiä elämääni ja teen jotain muuta kuin olen koneella:) Tiedän että mietin liikaa mitä muut ajattelevat minusta,ja siksi facebook aiheuttaa minulle turhaa stressiä,mutta jotenkin maailma on muuttunut ja siirtynyt liikaa nettiin... Haluan kuulla kavereiden kuulumiset heiltä itseltään, en lukea niitä kaikille jaossa olevilta profiilisivuilta. Siksi suosinkin tekstareita ja puheluita jos en pääse näkemään tärkeitä ihmisiä, ja synttärionnittelutkin lähetän heille yleensä aina muuten kuin facebookissa.

        Facebook on sellainen itsensä brändäyskanava, ja sinne täytyisi saada aikaan kiillotettu kuva itsestä. Minua sellainen stressaa, mutta facebookilla on niin paljon hyviäkin puolia etten halua jäädä kokonaan sen ulkopuolelle.


      • 1234455
        ffffffffffffffffffff kirjoitti:

        Itse olen facebookissa mutta olen aika epäaktiivinen käyttäjä. Haluan kuitenkin olla siellä, koska sitä kautta saa joskus kutsuja tapahtumiin ja muita viestejä, ja lisäksi kavereiden kanssa on tosi mukava silloin tällöin jutella chatissä. Kynnys aloittaa keskustelu hieman kaukaisempien kavereiden kanssa on matalampi kuin mitä se esim. tekstareita lähetettäessä on. Ja onhan se välillä kiva nähdä muiden kuulumisia ja kuvia, ja ilmaista mielipiteitä kuulumalla yhteisöihin.

        Mutta välillä minua ahdistaa koko juttu. Se kuinka ihmiset esittelevät itseään ja elämäänsä siellä,ja kaiken maailman kännisekoilu-päivitykset ärsyttävät. Ja kuinka julkisesti koko elämä on siellä kaikkien nähtävillä (kaikista yksityisyysasetuksista huolimatta). Kahden henkilön väliset keskustelut näkyvät omalla etusivullani,ja tietoa muiden touhuista tulee aivan liikaakin. Ja jos itsellä on huono päivä, tuntee pientä kateutta muiden ulkomaanmatkoista ja kaikista kivoista tapahtumista mitä facessa hehkutetaan. Usein tulee kuva siitä,että kaikilla on niin mahtavaa koko ajan, koska kukapa niitä huonoja puolia sinne kirjoittaisi(vaikka kyllä niitäkin joskus tosin näkyy)

        Lisäksi tuo kaverimäärän kasvattaminen kaiken maailman puolituttuja lisäilemällä on teennäistä. Miksi kaverimäärä edes näkyy profiilissa? Mitä sillä tiedolla oikeasti tekee kuin mitataan ihmisen suosiota?
        Vaikka oikeastaan nyt olen huomannut että ihmiset ovat alkaneet jo poistella ihmisiä kaverilistoiltaan. Itse huomasin etten enää ollutkaan muutaman tuttuni facebook-kaveri. Tämä ei siinä mielessä haitannut, koska en ollut heille oikeastaan koskaan mitään puhunut, mutta jotenkin silti tuli vähän paha mieli.

        Lisäksi joskus kun profiileja selailee, niin jos profiilissa ei ole tuoreita tapahtumia (tai koko profiilia ei ole), tulee sellainen kuva ettei henkilöllä mitään elämää olekaan. Vaikka hän saattaakin elää elämäänsä facebookin ulkopuolella eikä raportoi tekemisiään muille!
        Itse en ole pitkään aikaan laittanutkaan mitään tilapäivityksiä. Minua stressaa tehdä itsestäni näyteikkunaa, vaikka nykyään näköjään pitäisikin, ja olen sen verran ujo, että en halua puolitutuille(joita kavereissani on) paljastaa asioitani. Ja välillä mietin että jos kukaan ei tykkääkään tilastani tai kukaan ei kommentoi sitä,ja kiinnostaako tämä edes ketään. Sitten yleensä jätän koko statuksen lähettämättä .Sopivan profiilikuvankin ottaminen aiheuttaa stressiä, koska olen niin itsekriittinen. Toisten ihmisten suosion voi facebookissa mitata, että jonkun vähän suositumman ja menevämmän ihmisen päivitys kerää parikymmentä tykkäystä ja toisen vastaava vain muutaman jos yhtään.
        Yleensä käyn facebookissa vain muutamia kertoja viikossa, koska päädyn siihen että en tarvitse lisää stressiä elämääni ja teen jotain muuta kuin olen koneella:) Tiedän että mietin liikaa mitä muut ajattelevat minusta,ja siksi facebook aiheuttaa minulle turhaa stressiä,mutta jotenkin maailma on muuttunut ja siirtynyt liikaa nettiin... Haluan kuulla kavereiden kuulumiset heiltä itseltään, en lukea niitä kaikille jaossa olevilta profiilisivuilta. Siksi suosinkin tekstareita ja puheluita jos en pääse näkemään tärkeitä ihmisiä, ja synttärionnittelutkin lähetän heille yleensä aina muuten kuin facebookissa.

        Facebook on sellainen itsensä brändäyskanava, ja sinne täytyisi saada aikaan kiillotettu kuva itsestä. Minua sellainen stressaa, mutta facebookilla on niin paljon hyviäkin puolia etten halua jäädä kokonaan sen ulkopuolelle.

        että on muitakin, jotka eivät ole facebookissa... :) Hyviä pointteja tällä sivustolla puolesta ja vastaan....


      • 20000 kirjoitti:

        Sääliksi lähinnä käy FB:n käyttäjiä kun pitää virtuaalitodellisuudessa jakaa elämänsä.

        Ite oon FB:ssa, mutta en käy siellä joka päivä.


    • uusi uljas maailma

      No joo. Voi FaceZooBookista pois jäädä, mutta ei sillä yksityisyyttä turvata millään tavalla. Kaikki tiedot on digitaalisena verkossa, nykymaailma on täynnä kameroita, tavallisten ihmisten puheluita kuunnellaan aina vaan enemmän. Ei ole enää samaa "yksittyiselämää" kuin ennen ellei sitten aivan täysin irtaannu yhteiskunnasta.

    • maailmasta

      Noin parin vuoden käyttökokemuksen jälkeen päätin deletoida profiilini sieltä. Vaikka hyvä yhteydenpitovälinehän tuo on, mutta enemmän koin siitä olevan itselleni haittaa kuin hyötyä. Tuona aikana ehti jo tulla jonkin sortin riippuvuus ja tajusin miten paljon aikaa vietänkään huomaamattani Naamakirjassa päivän aikana - se on paljon harrastuksista ja ystävien tapailemisesta pois. Aika monta tuntia on mennyt hukkaan elämästä istuessa ruudun toisella puolella liittyen erilaisiin sivustoihin ja tykkäillessä ihmisten tilapäivityksistä. Tulin järkiini ja poistin itseni sieltä. Jos on asiaa, puhelin on keksitty.

      • näinpä,,

        Tuli kans oikeen hyvä olo ku lähti sieltä veks.


      • marianne54321
        näinpä,, kirjoitti:

        Tuli kans oikeen hyvä olo ku lähti sieltä veks.

        Oikein teit.
        Minä en ole koskaan kuulunut Facebookiin ja mielestäni monella ihmisellä aito yhteydenpito kasvotusten on toden teolla vaakalaudalla, jos kaiken keskustelun saa hoidettua nopeasti pois alta netin kautta.

        Jos menetän muutaman kaverin vain sen takia, etten käytä Facebookia, tiedän, että se kaveri ei ole ollut todellinen! Kyllä todelliset kaverit tunnistaa siitä, että tapaamme kasvotusten, järjestämme illanistujaisia soittelemme kuulumisia. Aito välittäminen ilmenee myös postikortilla ja kirjeellä, joka kolahtaa postiluukusta. Se on kosketeltava, säilyttämisen arvoinen ja yksilöllinen.

        Muistakaa erottautua joukosta! Älkää liittykö yhteisöön vain siksi, että kaverit käskee. Muistakaa, että liittymisen täytyy olla omasta halusta/tarpeesta kiinni. Tai jos mahdollista, olkaa itsepäisiä ja päättäkää itse mitä teette vapaa-ajallanne :D Tsemppiä!


      • mävaan...
        marianne54321 kirjoitti:

        Oikein teit.
        Minä en ole koskaan kuulunut Facebookiin ja mielestäni monella ihmisellä aito yhteydenpito kasvotusten on toden teolla vaakalaudalla, jos kaiken keskustelun saa hoidettua nopeasti pois alta netin kautta.

        Jos menetän muutaman kaverin vain sen takia, etten käytä Facebookia, tiedän, että se kaveri ei ole ollut todellinen! Kyllä todelliset kaverit tunnistaa siitä, että tapaamme kasvotusten, järjestämme illanistujaisia soittelemme kuulumisia. Aito välittäminen ilmenee myös postikortilla ja kirjeellä, joka kolahtaa postiluukusta. Se on kosketeltava, säilyttämisen arvoinen ja yksilöllinen.

        Muistakaa erottautua joukosta! Älkää liittykö yhteisöön vain siksi, että kaverit käskee. Muistakaa, että liittymisen täytyy olla omasta halusta/tarpeesta kiinni. Tai jos mahdollista, olkaa itsepäisiä ja päättäkää itse mitä teette vapaa-ajallanne :D Tsemppiä!

        Moi!
        Mä en oo koskaan ollu Facebookissa ja nyt oon tosi ärsyyntyny ku kaikki kaverit painostaa liittymään ja jokainen kysyy että miks en oo facessa...ne pitää mua jotenki tyhmempänä ku en oo siellä...se ärsyttää...


      • Vipsis
        mävaan... kirjoitti:

        Moi!
        Mä en oo koskaan ollu Facebookissa ja nyt oon tosi ärsyyntyny ku kaikki kaverit painostaa liittymään ja jokainen kysyy että miks en oo facessa...ne pitää mua jotenki tyhmempänä ku en oo siellä...se ärsyttää...

        Ole ollut feissarissa, ja olen sitä mieltä, että mitään en ole menettänyt.
        Ihmiset siellä ovat kavereita vain koska haalivat ihmisiä, ja mikä olet oikeasti, on toisarvoista.

        Hirvee hypetys jossa ei mitään oikeaa sisältöä.

        Ketä oikeasti kiinnostaa, mitä näet, haistat, maistat, ajattelet.
        Törkeän itsekeskeinen foorumi, jossa kasvaa vain lisää minä itse- kulttuurin edustajia.
        Niinkuin niitä ei olis tarpeeksi.
        Kuka naamakirjan kamuista tulee sun sairaalavuotees ääreen, ja kenet oikeastaan edes haluat sieltä viereesi, jonkun vieraan, jonka olet oppinut tuntemaan jonkun toisen kautta... ? hei, oikeesti.


    • enkeksiotsikkoa

      Minkä ikäsiä ootte?
      Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn:)

    • rehdfhdddffdhd

      Itse en oo myöskään fbees. Olin joskus hetken, poistuin. Vaikeinta oli se, koska se tosi asia on, että mulla on elämässä n.10 ystävää, joiden jutut mua kiinnostaa, ja joihin mua kiinnostaa pitää yhteyttä. Parit tutut ja sukulaiset siihen päälle, niin luku ei kauheen suureksi kasva. Ja siis kun en sitten halua näitä yläastekavereita, kerran bileissä tavattuja tai luokkalaisia joiden kaa et oikeesti ees kaveri ole kavereikseni pistää. Niin en kestänyt sitä painetta että joku kattoo et miks tolla on vaa 20 kaveria :D.
      En mä halua jakaa mun elämääni yhtään joillekin ihmisille ketä en oo nähnyt pitkään aikaan, ihmisille jotka ei tietäis mun jutuista muutenkun facesta.
      Silti tuntuu että jostain on jäänyt paitsi, ja uusiin ihmisiin tutustuminen ja niiden kanssa ystävystymine on vaikeampaa kun en siellä ole. :(

    • Ei ikinä vasepookkii

      onhan se kumma että siellä ystäviä saa kaikista kenelle lähettää jonkun ystäväpyynnön. sellasia on paljon, joilla on koko koulun ihmiset ystävinä, mutta eivät oo koskaan oikeessa elämässä puhuneet toisilleen

    • kmnhbgfv

      En ole viellä fb.ssä, mutta aion kesän aikana liittyä.Kaikki aina kysyy, et ootko faces ja ku sanon, en ne pitää mua ihan outona!mikä siinä on niin tärkeetä, että joka ainoan ihmisen täytyy olla siellä?

    • Mies, 35-v

      En ole facebookissa, enkä tule menemään. En koe siellä olevan mitään minulle. Tapaan ystäväni livenä ja mitään "leikkiystäviä" en halua, enkä tarvitse.

      Olen huomannut sivukorvalla kuuntelevani ihmisiltä, kuinka Facebook onkin paljolti vain juorukirja.. ihmiset siis täyttävät nykyaikansa toisten elämillä, sen sijaan, että elisivät omaansa. Ei ole minua varten.

      ja ei, en koe olevani psykopaatti, enkä hullu :-) minulla on perhe ja oikeita ystäviä. Alkuun kaikki kyseli, että tule faceen ja miks et tuu. Nykyään ei enää kukaan, osaavat ymmärtää, ettei vaan kaikki halua. Ai niin, ei mulla ole älypuhelintakaan. sekin tuntuu olevan nykyään joku status-merkki. Mulla puhelin on sitä varten, että sillä soitetaan ja voi tekstatakin.

    • 14-v

      Minä en ole facebookissa, koska en ymmärrä mitä järkeä sinne on laittaa profiili ja lopulta kertoo siellä koko elämäntarina.
      Minä kullä vietän aikaa netissä, mutta "naamakirjaan" en itteäni laita. Kaverit kyllä koko ajan painostaa et "tee profiili facebookiin", mutta minä tapaan kavereita ulkosalla livenä enkä oo netissä joidenkin tuntemattomien kanssa.
      Tämä nyt vaan on mun mielipide. Enkä nää siinä mitään väärää vaikka kaverit oli suu ammollaan kun kerroin et en oo facessa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      139
      8511
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1393
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1165
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1156
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1057
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      139
      1000
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      785
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      778
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      761
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      674
    Aihe