Onko kenelläkään kokemuksia Tampereen tanssiseuroista? Hurmiosta, Swingteamista ym? Kertokaa! Olen itse aloittamassa harrastusta, enkä oikein tiedä mihin seuraan menisin.
Kokemuksia Tampereen tanssiseuroista?
56
5421
Vastaukset
On. Suosittelen molempia.
Voit mennä kumpaan tahansa tai molempiin. Valinta riippuu ihan siitä mitä lajeja aiot harrastaa. Molemmat tarjoavat paljon ohjattuja harjoituksia ja ohjaajat ovat pääosin hyviä tai erittäin hyviä.
Hurmion esittelytilaisuus on ensi sunnuntaina klo 15 uudessa tanssikeskuksessa Hervannassa, Hepolamminkatu 20. Harjoitukset alkavat ensi maanantaina ja muistaakseni ensimmäisen viikon treenit ovat ilmaisia.
Swingteamin harjoitukset alkavat myös tulevana maanantaina.- Mikko......
Käydään paljon tanssimassa,jos liittyy tanssi seuraan,
paljon alennusta,jos lippu maksaa 15€ esim. Mikko...... kirjoitti:
Käydään paljon tanssimassa,jos liittyy tanssi seuraan,
paljon alennusta,jos lippu maksaa 15€ esim.RIippuu aivan tanssien järjestäjistä, illoista ja esiintyjistä. Etelä-Suomen tanssinjärjetäjämogulin paikoissa (esim. Kerhola, Satulinna, Pesis, Kisis, Jenkka) keskellä viikkoa alennukset jopa pari kolme euroa ja viikonloppuisin euron, pois lukien Finkkuillat. Tietyissä paikoissa (esim. Pavi, Häijää) ei alennuksia saa kuin leimakortilla.
- Mikko....
avanaq kirjoitti:
RIippuu aivan tanssien järjestäjistä, illoista ja esiintyjistä. Etelä-Suomen tanssinjärjetäjämogulin paikoissa (esim. Kerhola, Satulinna, Pesis, Kisis, Jenkka) keskellä viikkoa alennukset jopa pari kolme euroa ja viikonloppuisin euron, pois lukien Finkkuillat. Tietyissä paikoissa (esim. Pavi, Häijää) ei alennuksia saa kuin leimakortilla.
Kiitos!
- Linda899
Lavatanssien alkeita olisi tarkoitus aloittaa, eli silloin varmaankin hurmioon? Ikäluokka on varmaankin sieltä sun täältä, eli ikärajaa tuskin on? Eikö seuroissa kuitenkin ole parempi todennäköisyys saada hyvää ja kannustavaa opetusta kuin esim. opistojen tanssikurssit?
- Mukana ollut
Linda899 kirjoitti:
Lavatanssien alkeita olisi tarkoitus aloittaa, eli silloin varmaankin hurmioon? Ikäluokka on varmaankin sieltä sun täältä, eli ikärajaa tuskin on? Eikö seuroissa kuitenkin ole parempi todennäköisyys saada hyvää ja kannustavaa opetusta kuin esim. opistojen tanssikurssit?
Lavatanssi=Hurmio. Porukkaa on kaiken ikäistä, nuorista vanhoihin. Lapsille on oma ryhmä. Jäseniä lähes tuhat, joten jotakin taikaa Hurmiossa pitää olla.
Hurmion opet käyvät itsekin lavoilla tanssimassa, joten opetus tähtää käytännön taitoihin. Opettajasta aina riippuu missä saa hyvää opetusta. - tantantanssimaan
Linda899 kirjoitti:
Oma mielipiteeni noista opistojen tanssikursseista on hyvin positiivinen, kyllä niissäkin on osaavat opettajat, todella ammattitaitoisia, ja tulee huomattavasti halvemmaksi kun nuo edellä mainitut paikat, niistä mulla ei mitään kokemusta, mutta jotenkin tuntuu että ainakin Hurmio olisi jotenkin sisäänpäin kääntynyt kerho, missä pitäisi melkein asua jotta tuntisa saavansa vastinetta rahoilleen, oikaiskaa jos olen väärässä. Myös tanssikoulu Tanssiksessa saa erittäin hyvää opetusta, ja heillä on ns. tasokurssit, joten jokaiselle löytyy varmasti sopiva taso, ja voi aloittaa lavatanssin alkeista, tai alkeisjatkosta, ja siirtyä seuraavalle tasolle siitä silloin kun itsestä siltä tuntuu, jne.,
- mielipiteeni!
tantantanssimaan kirjoitti:
Oma mielipiteeni noista opistojen tanssikursseista on hyvin positiivinen, kyllä niissäkin on osaavat opettajat, todella ammattitaitoisia, ja tulee huomattavasti halvemmaksi kun nuo edellä mainitut paikat, niistä mulla ei mitään kokemusta, mutta jotenkin tuntuu että ainakin Hurmio olisi jotenkin sisäänpäin kääntynyt kerho, missä pitäisi melkein asua jotta tuntisa saavansa vastinetta rahoilleen, oikaiskaa jos olen väärässä. Myös tanssikoulu Tanssiksessa saa erittäin hyvää opetusta, ja heillä on ns. tasokurssit, joten jokaiselle löytyy varmasti sopiva taso, ja voi aloittaa lavatanssin alkeista, tai alkeisjatkosta, ja siirtyä seuraavalle tasolle siitä silloin kun itsestä siltä tuntuu, jne.,
Mun mielestä Hurmiolaiset on aika rentoa porukkaa.
Tanssis on taas mielestä erittäinkin kireä paikka ja sinne en mielelläni jo tästä kireästä tunnelmasta johtuen mene. - tantantanssimaan
mielipiteeni! kirjoitti:
Tanssis on taas mielestä erittäinkin kireä paikka ja sinne en mielelläni jo tästä kireästä tunnelmasta johtuen mene.kuinka se kireys Tanssiksessa ilmenee? Olis ihan kiva tietää, onko kenties liian "ammattimaista bisneksen tekoa"?
- fuskaaja
mielipiteeni! kirjoitti:
Tanssis on taas mielestä erittäinkin kireä paikka ja sinne en mielelläni jo tästä kireästä tunnelmasta johtuen mene.monta vuotta tanssiksessa käyneenä en tunnista sanomaasi kireää ilmapiiriä. Porukka joka opettelee on huumorintajuista ja rentoa, opettajat ammattitaitoisia ja persoonallisia. ei muuta kuin mukaan vaan !
- tantantanssimaan
eikä ajeta, tietysti jos alat kinaamaan opettajan kanssa jostakin asiasta, niin siööoin voit olla väärässä paikassa, koska eri opettajat opettavat hieman eri tavalla, kun on useampaa koulukuntaa, itse olen treenannut myös kansanopistojen kursseilla, ekä se ole mitään ongelmaa Tanssiksessa tuottanut. Eikä se ole mitään panettelua jos paikan omistaja hieman v-mäisesti joskus letkauttaa, kuten hänellä on tapana. Hurmiosta ja sen opetuksesta en tiedä, mutta kyllä Tanssiksessa opetelleena on paljon helpompi tanssia Tanssiksessa opetelleen daamin kanssa kun Hurmiolaisen, mutta niin se kai on toisinkin päin?
Mitä nuo opiston kurssit oikein maksavat? Niiden täytyy olla erittäin edullisisa jos halvemmalla pääset. Molemmilla tamperelaisseuroilla on viikkotuntutitarjontaa niin paljon, että vähänkin aktiivisemman treenaajan tuntihinnat ovat kyllä erittäin matalat.
Sisäänpäinlämpiävyys nimenomaan Hurmion kohdalla tuntuu melkoisen huvittavalta. Se lienee Suomen suurin lavatanssiseura ja jäseniä on lähemmäs tuhat. Harjoituksissakin väkeä käy satoja henkilöit jopa yhden illan aikana, joten eiköhän piirit ole aika laajat ja ovet kaikille auki.
Hurmiossa kursseja pidetään neljälle tasoryhmälle. Korkeimmalle tasolle järjestetään erikseen tasokurssit ja niille otetaan vain rajattu määrä osallistujia. Ohjaajien taso on myös erinomainen- tantantanssimaan
avanaq kirjoitti:
Mitä nuo opiston kurssit oikein maksavat? Niiden täytyy olla erittäin edullisisa jos halvemmalla pääset. Molemmilla tamperelaisseuroilla on viikkotuntutitarjontaa niin paljon, että vähänkin aktiivisemman treenaajan tuntihinnat ovat kyllä erittäin matalat.
Sisäänpäinlämpiävyys nimenomaan Hurmion kohdalla tuntuu melkoisen huvittavalta. Se lienee Suomen suurin lavatanssiseura ja jäseniä on lähemmäs tuhat. Harjoituksissakin väkeä käy satoja henkilöit jopa yhden illan aikana, joten eiköhän piirit ole aika laajat ja ovet kaikille auki.
Hurmiossa kursseja pidetään neljälle tasoryhmälle. Korkeimmalle tasolle järjestetään erikseen tasokurssit ja niille otetaan vain rajattu määrä osallistujia. Ohjaajien taso on myös erinomainenopistossa 30 -40 € kausi, riippuen opistosta ja tasosta. Kestää tammikuusta huhtikuuhun. Mulle vaan ei ole ikinä selvinnyt että kuinka kauan noi Hurmion kurssit kestää, jos hintaan 75 € saa esim.kevätkauden ja käy vaikka fuskun alkeilla, niin mikäli oikein ymmärsin, noita alkeita käydään koko kevät, vai kuinka? Niin tuossa ainakin oli kirjoitettu. Joten jatkolle pääsisi vasta syksyllä? Jos et ehdi jostakin syystä aloittaa tammikuussa, seuraava mahdollisuus on syksyllä? Tanssis on ainakin paljon joustavampi, koska uusi kurssi alkaa aina kuukauden kuluttua. Mun mielestä tuosta Hurmion sivulta ei saa ihan todellista kuvaa toiminnasta, vaan jää paljon epäselviä asioita, siitä tulee tuo sisäänpäinlämpiäminen mieleen, oonko väärässä? Onko tuo tanssikeskus jossakin Hervannan teollisuusalueella?
opistossa 30 -40 € kausi, riippuen opistosta ja tasosta. Kestää tammikuusta huhtikuuhun. Mulle vaan ei ole ikinä selvinnyt että kuinka kauan noi Hurmion kurssit kestää, jos hintaan 75 € saa esim.kevätkauden ja käy vaikka fuskun alkeilla, niin mikäli oikein ymmärsin, noita alkeita käydään koko kevät, vai kuinka? Niin tuossa ainakin oli kirjoitettu. Joten jatkolle pääsisi vasta syksyllä? Jos et ehdi jostakin syystä aloittaa tammikuussa, seuraava mahdollisuus on syksyllä? Tanssis on ainakin paljon joustavampi, koska uusi kurssi alkaa aina kuukauden kuluttua. Mun mielestä tuosta Hurmion sivulta ei saa ihan todellista kuvaa toiminnasta, vaan jää paljon epäselviä asioita, siitä tulee tuo sisäänpäinlämpiäminen mieleen, oonko väärässä? Onko tuo tanssikeskus jossakin Hervannan teollisuusalueella?
Opiston hinta on siis suurin piirtein sama kuin Swingteamissa. Kerrotko vielä kuinka paljon opetusta tuohon hintaan on tarjolla? Eli jos vaikka olet aloittelija niin kuinka montaa lajia voit opetella viikossa? Tuohan nimittäin vaikuttaa merkittävästi rahalla saatavaan vastineeseen. ST:lläkin on muuttuneesta salitilanteesta huolimatta peräti kahdeksan eri alkeiskurssia käynnissä joka viikko sekä ilmaiset vapaaharjoitukset.
Hurmion kurssit kestävät seuraavasti: "Tanssiseura Hurmio ry harjoitusaikataulu kevät 2010
Kausi alkaa 18.1.2010 ja päättyy 2.5.2010." Harjoituskertoja on siis noin 15. Ja kyllä, alkeita käydän koko kevät. Tai parempi sanoa, että alkeisryhmä jatkaa koko kevään, sillä luonnolisesti tuolla edetään koko ajan.
Alkeisryhmän jälkeen seuraava luonnollinen askel on alkeisjatko. Jos sinulla on jo tanssitaustaa fuskusta ja/tai olet erittäin nopea oppimaan, voit toki mennä suoraan siihen ryhmään. Kysy kuitenkin opettajalta arvioi omata tanssitaidostasi. Valitettavan usein omat taidot arvioidaan liian hyviksi eikä jakseta tehdä töitä perusasioiden kanssa. Ryhmiin voi tietysti myös mennä mukaan kesken kauden, mutta mitä aiemmin aloittaa, sitä paremmin pääsee mukaan.
Tanssiksella näyttää todellakin alkavan uusi kurssi kuukausittain, mutta ko. kurssihan kestääkin vain neljä kertaa. Hurmion lavatanssien kurssi kestää (noin) 15 kertaa ja sinä aikana noita lajeja ehtii jo vähän oppiakin.
Minusta Hurmion sivuilla on harvinaisen laajasti ja selkeästi kerrottu mitä, missä ja miten seurassa toimitaan :). Todellista kuvaa sieltä ei varmasti saa - kuten ei miltään nettisivulta. Kannattaa saapua sinne Hervannan teollisuusalueelle toteamaan itse asia.- tantantanssimaan
avanaq kirjoitti:
Opiston hinta on siis suurin piirtein sama kuin Swingteamissa. Kerrotko vielä kuinka paljon opetusta tuohon hintaan on tarjolla? Eli jos vaikka olet aloittelija niin kuinka montaa lajia voit opetella viikossa? Tuohan nimittäin vaikuttaa merkittävästi rahalla saatavaan vastineeseen. ST:lläkin on muuttuneesta salitilanteesta huolimatta peräti kahdeksan eri alkeiskurssia käynnissä joka viikko sekä ilmaiset vapaaharjoitukset.
Hurmion kurssit kestävät seuraavasti: "Tanssiseura Hurmio ry harjoitusaikataulu kevät 2010
Kausi alkaa 18.1.2010 ja päättyy 2.5.2010." Harjoituskertoja on siis noin 15. Ja kyllä, alkeita käydän koko kevät. Tai parempi sanoa, että alkeisryhmä jatkaa koko kevään, sillä luonnolisesti tuolla edetään koko ajan.
Alkeisryhmän jälkeen seuraava luonnollinen askel on alkeisjatko. Jos sinulla on jo tanssitaustaa fuskusta ja/tai olet erittäin nopea oppimaan, voit toki mennä suoraan siihen ryhmään. Kysy kuitenkin opettajalta arvioi omata tanssitaidostasi. Valitettavan usein omat taidot arvioidaan liian hyviksi eikä jakseta tehdä töitä perusasioiden kanssa. Ryhmiin voi tietysti myös mennä mukaan kesken kauden, mutta mitä aiemmin aloittaa, sitä paremmin pääsee mukaan.
Tanssiksella näyttää todellakin alkavan uusi kurssi kuukausittain, mutta ko. kurssihan kestääkin vain neljä kertaa. Hurmion lavatanssien kurssi kestää (noin) 15 kertaa ja sinä aikana noita lajeja ehtii jo vähän oppiakin.
Minusta Hurmion sivuilla on harvinaisen laajasti ja selkeästi kerrottu mitä, missä ja miten seurassa toimitaan :). Todellista kuvaa sieltä ei varmasti saa - kuten ei miltään nettisivulta. Kannattaa saapua sinne Hervannan teollisuusalueelle toteamaan itse asia.kai sen kaikki tietää millä systeemillä opistojen kursseilla edetään? Esimerkiksi näin, kerran viikossa on 1,5 tuntia, siis 2 oppituntia sisältävä harjoitus, yhtenä päivänä voidaan opetella esim. kahta tanssilajia, uutta ja kerrataan vanhaa. Se mikä opistojen kursseissa on hyvää on se että ne on tiettynä päivänä, niin voi varata sen ajankohdan kerran viikossa tähän tarkoitukseen, ja oppii useita eri tansseja, ja kun eri kursseja on eri päivinä, voi valita juuri itselleen sopivan päivän. Hurmiossa ja aivan sama Tansssiksessa, on se että jos aikoo oppia useampaa tanssia, pitäisi siellä olla melkein aina, mutta kun monella, ainakin minulla, on paljon muutakin tekemistä ja muita kursseja, ei Hurmion kausikortista saa paljoa hyötyä. Tuo tanssiksen 4 oppituntia sisältävä kurssi on siitä hyvä, että jos joudut olemaan pois vaikka kahtena kertana, voit mennä seuraavana kuukautena uudestaan jatkamaan siitä mihin lopetit, ja kun homma etenee, siirryt aina seuraavalle tasolle. Onneksi on monta vaihtoehtoa missä opiskella, niin luulisi jokaiselle löytyvän sopiva.
- Kaaostanssikurssi
kai sen kaikki tietää millä systeemillä opistojen kursseilla edetään? Esimerkiksi näin, kerran viikossa on 1,5 tuntia, siis 2 oppituntia sisältävä harjoitus, yhtenä päivänä voidaan opetella esim. kahta tanssilajia, uutta ja kerrataan vanhaa. Se mikä opistojen kursseissa on hyvää on se että ne on tiettynä päivänä, niin voi varata sen ajankohdan kerran viikossa tähän tarkoitukseen, ja oppii useita eri tansseja, ja kun eri kursseja on eri päivinä, voi valita juuri itselleen sopivan päivän. Hurmiossa ja aivan sama Tansssiksessa, on se että jos aikoo oppia useampaa tanssia, pitäisi siellä olla melkein aina, mutta kun monella, ainakin minulla, on paljon muutakin tekemistä ja muita kursseja, ei Hurmion kausikortista saa paljoa hyötyä. Tuo tanssiksen 4 oppituntia sisältävä kurssi on siitä hyvä, että jos joudut olemaan pois vaikka kahtena kertana, voit mennä seuraavana kuukautena uudestaan jatkamaan siitä mihin lopetit, ja kun homma etenee, siirryt aina seuraavalle tasolle. Onneksi on monta vaihtoehtoa missä opiskella, niin luulisi jokaiselle löytyvän sopiva.
Ns. "kaaoskurssit" on hyviä kun muistaa sietää sen useiden samanaikaisesti opetettavien tanssilajien oppimisen vaikeuden. Ensimmäisiä kertoja kun näillä kursseilla kävin, niin aika kaaosmaisia ne tuntui olevan. Sitten kun niihin pääsi sisälle, niin kaikista parhaita kursseja ovat olleet, koska niissä oppii luonnostaan tanssimaan eri tanssilajeja samaan tapaan kuin tanssilavoillakin.
- tantantanssimaan
Kaaostanssikurssi kirjoitti:
Ns. "kaaoskurssit" on hyviä kun muistaa sietää sen useiden samanaikaisesti opetettavien tanssilajien oppimisen vaikeuden. Ensimmäisiä kertoja kun näillä kursseilla kävin, niin aika kaaosmaisia ne tuntui olevan. Sitten kun niihin pääsi sisälle, niin kaikista parhaita kursseja ovat olleet, koska niissä oppii luonnostaan tanssimaan eri tanssilajeja samaan tapaan kuin tanssilavoillakin.
kaaos syntyy jos aletaan opettamaan liian montaa tanssia samana päivänä, se on varma. tiedän kanssa erään opettajan joka opetti alkeistunneilla reilun tunnin kutakin, ja kun tunteja oli viisi peräkkäin, olis siinä todellinen kaaos ylänupissa, mutta joskus tuntuu että opettajat kuvittelevat että oppilaat osaavat jo tanssia alkeistunneille tullessaan. Yksi uusi juttu per tunti on sopiva määrä.
- lavari_
kai sen kaikki tietää millä systeemillä opistojen kursseilla edetään? Esimerkiksi näin, kerran viikossa on 1,5 tuntia, siis 2 oppituntia sisältävä harjoitus, yhtenä päivänä voidaan opetella esim. kahta tanssilajia, uutta ja kerrataan vanhaa. Se mikä opistojen kursseissa on hyvää on se että ne on tiettynä päivänä, niin voi varata sen ajankohdan kerran viikossa tähän tarkoitukseen, ja oppii useita eri tansseja, ja kun eri kursseja on eri päivinä, voi valita juuri itselleen sopivan päivän. Hurmiossa ja aivan sama Tansssiksessa, on se että jos aikoo oppia useampaa tanssia, pitäisi siellä olla melkein aina, mutta kun monella, ainakin minulla, on paljon muutakin tekemistä ja muita kursseja, ei Hurmion kausikortista saa paljoa hyötyä. Tuo tanssiksen 4 oppituntia sisältävä kurssi on siitä hyvä, että jos joudut olemaan pois vaikka kahtena kertana, voit mennä seuraavana kuukautena uudestaan jatkamaan siitä mihin lopetit, ja kun homma etenee, siirryt aina seuraavalle tasolle. Onneksi on monta vaihtoehtoa missä opiskella, niin luulisi jokaiselle löytyvän sopiva.
Niin että on parempi että on kursseja vain yhtenä päivänä viikossa, kuin monena? Ja sitten tuona tiettynä päivänä viikossa et sitten pääsekään, esim iltatöiden takia koko kautena? Hurmiossa et missaa koko viikkoa jos yhtenä päivänä et pääse.
Olen ollut Swing Teamin kursseilla vuosia ja mukana olen pysynyt vaikka on jäänyt välillä parikin viikkoa väliin. - Kaaoskurssilainen
kaaos syntyy jos aletaan opettamaan liian montaa tanssia samana päivänä, se on varma. tiedän kanssa erään opettajan joka opetti alkeistunneilla reilun tunnin kutakin, ja kun tunteja oli viisi peräkkäin, olis siinä todellinen kaaos ylänupissa, mutta joskus tuntuu että opettajat kuvittelevat että oppilaat osaavat jo tanssia alkeistunneille tullessaan. Yksi uusi juttu per tunti on sopiva määrä.
Kaaoskurssin idea onkin se kun opetetaan useita tanssilajeja samalla opetuskerralla. Esimerkiksi kolmen tunnin aikan opetellaan viittäkin eri tanssilajia. Tarkoitus ei olekaan oppia kerralla, vaan oppiminen perustuu pitempään ajanjaksoon samaan tapaan kuin luomuoppiminen. Nämä kaaoskurssit ovat olleet kaikkein parhaita kursseja missä olen ollut, mutta siinä pitää omaksua tiettyä pitkäjännitteisyyttä. Useampi tanssilaji saman opetuskerran aikana opettaa nimenomaan lavatanssiin liittyviä perusasiaoita erittäin hyvin, esimerkiksi erottamaan erilaisia tanssirytmejä toisistaan samaan tapaan kuin tanssilavaympäristöissäkin. Noin viidenkymmenen tunnin kaaoskurssi antaa erinomaisen hyvät valmiudet lavatanssiin. Siinä samalla kun oppii siirtymään joustavasti rytmistä toiseen - yhden tanssilajin kurssilla siihen ei oikein opi. Yhden rytmin tahkoaminen kokonaisen illan ehkäisee tehokkaasti seuraavaa oppimista - siinä kun se yksi rytmi jää tehokkaasti alitajuntaan uuden oppimisen jarruksi.
- tantantanssimaan
lavari_ kirjoitti:
Niin että on parempi että on kursseja vain yhtenä päivänä viikossa, kuin monena? Ja sitten tuona tiettynä päivänä viikossa et sitten pääsekään, esim iltatöiden takia koko kautena? Hurmiossa et missaa koko viikkoa jos yhtenä päivänä et pääse.
Olen ollut Swing Teamin kursseilla vuosia ja mukana olen pysynyt vaikka on jäänyt välillä parikin viikkoa väliin.taitaa puuttua sinulta ymmärrys siitä mitä tarkoitin. On paljon helpompaa käydä vaikka joka lauantai tanssikurssilla, koska on varannut siihen sen ajan, eikä siihen oteta mitään iltatöitä sille päivälle. Mutta jos oletkin vuorotyössä, kuinka luulet pysyväsi ottamaan töistä vapaata esim. kolmena tai neljänä iltana useamman tunnin jotta pääset tanssikursseille? Tietysti jotkut ei edes tiedä mitä on vuorotyö, ja harrastusten järkkääminen siinä tilanteessa.
- mitä ihmettä
eikä ajeta, tietysti jos alat kinaamaan opettajan kanssa jostakin asiasta, niin siööoin voit olla väärässä paikassa, koska eri opettajat opettavat hieman eri tavalla, kun on useampaa koulukuntaa, itse olen treenannut myös kansanopistojen kursseilla, ekä se ole mitään ongelmaa Tanssiksessa tuottanut. Eikä se ole mitään panettelua jos paikan omistaja hieman v-mäisesti joskus letkauttaa, kuten hänellä on tapana. Hurmiosta ja sen opetuksesta en tiedä, mutta kyllä Tanssiksessa opetelleena on paljon helpompi tanssia Tanssiksessa opetelleen daamin kanssa kun Hurmiolaisen, mutta niin se kai on toisinkin päin?
"Tanssiksessa opetelleena on paljon helpompi tanssia Tanssiksessa opetelleen daamin kanssa kun Hurmiolaisen, mutta niin se kai on toisinkin päin?"
Käsittämätön kommentti! Tanssin opetuksen tulee tähdätä siihen, että kykenee tanssimaan kaikkien kanssa. Kehitelläänkö Tanssiksessa jotain omia juttuja, joita muut lavatanssijat eivät käytä yleisesti? Kaaoskurssilainen kirjoitti:
Kaaoskurssin idea onkin se kun opetetaan useita tanssilajeja samalla opetuskerralla. Esimerkiksi kolmen tunnin aikan opetellaan viittäkin eri tanssilajia. Tarkoitus ei olekaan oppia kerralla, vaan oppiminen perustuu pitempään ajanjaksoon samaan tapaan kuin luomuoppiminen. Nämä kaaoskurssit ovat olleet kaikkein parhaita kursseja missä olen ollut, mutta siinä pitää omaksua tiettyä pitkäjännitteisyyttä. Useampi tanssilaji saman opetuskerran aikana opettaa nimenomaan lavatanssiin liittyviä perusasiaoita erittäin hyvin, esimerkiksi erottamaan erilaisia tanssirytmejä toisistaan samaan tapaan kuin tanssilavaympäristöissäkin. Noin viidenkymmenen tunnin kaaoskurssi antaa erinomaisen hyvät valmiudet lavatanssiin. Siinä samalla kun oppii siirtymään joustavasti rytmistä toiseen - yhden tanssilajin kurssilla siihen ei oikein opi. Yhden rytmin tahkoaminen kokonaisen illan ehkäisee tehokkaasti seuraavaa oppimista - siinä kun se yksi rytmi jää tehokkaasti alitajuntaan uuden oppimisen jarruksi.
Hmm, minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä opistojen kursseista, kun en ole sellaisella ikinä ollut. No,nyt olen paljon viisaampi.
Jos haluat oppia useita lajeja on esim. Hurmiossa tarjolla ryhmä Lavatanssin alkeet, jolla harjoitellaan ainakin neljää eri tanssilajia. Samoin Lavalattarit-kurssilla opetetaan neljää eri tanssilajia.- tantantanssimaan
avanaq kirjoitti:
Hmm, minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä opistojen kursseista, kun en ole sellaisella ikinä ollut. No,nyt olen paljon viisaampi.
Jos haluat oppia useita lajeja on esim. Hurmiossa tarjolla ryhmä Lavatanssin alkeet, jolla harjoitellaan ainakin neljää eri tanssilajia. Samoin Lavalattarit-kurssilla opetetaan neljää eri tanssilajia.kerroppa kun kerta tiedät, koska Hurmiossa opetetaan humppaa? Se on ollut mulle koko ajan niin vastenmielinen tanssi että olis melkein pakko opetella kunnolla jotta lakkaisi villuttamasta tuo jatkuva humpan soitto tanssipaikoilla. Eli koska ja montako tuntia? Voiko mennä keralipuilla?
kerroppa kun kerta tiedät, koska Hurmiossa opetetaan humppaa? Se on ollut mulle koko ajan niin vastenmielinen tanssi että olis melkein pakko opetella kunnolla jotta lakkaisi villuttamasta tuo jatkuva humpan soitto tanssipaikoilla. Eli koska ja montako tuntia? Voiko mennä keralipuilla?
En ole seuran toiminnassa sen kummemmin mukana, joten tiedän sen mitä nettisivulla lukee. Humppa on yhtenä lajina Lavatanssit-ryhmässä. Saat varmaan parhaan tiedon ottamalla yhteyttä ko. ryhmän vetäjiin. Yhteystiedot löytyvät nettisivuilta www.hurmio.fi
- danssaaja30+
Ei Tanssiksesta pois ajeta, vaikka kävisi/olisi käynyt muualla opettelemassa. Aivan varmasti Tanssiksessa käy monia jotka käyvät myös Hurmiossa ja muualla. Mutta joidenkin lajien kohdalla, (erityisesti Bugg ja Suomalainen tango) tämä aiheuttaa ongelmia, jotka liittyvät siihen, mitä tyyliä näissä eri paikoissa opetetaan. Hurmiossa tangoa opiskelleen kannattaa siellä pysyä, he kun opettavat sitä kisatangoa, jota tanssitaan polvet koukussa, kyynärpäät ylhäällä, ja josta johtuen naisille tulee helposti notkoselkä eli tanssiasento on mahdollisimman epämiellyttävä. Bugg puolestaan on ilmeisesti Hurmiossa sellaista lampsimistanssia, jota tanssitaan pitkin askelin, ja joka sekoittuu jollain tasolla kävelyhumppaan. Tanssiksen opettajat ovat tietääkseni käyneet Ruotsissa kouluttautumassa ja tekevät asiakasmatkoja sinne suuntaan säännöllisesti.
Tanssiksessa ei myöskään panetella tanssiseuroja. Tietynlainen selkeä linja niitä kohtaan kyllä on, mutta mistähän se johtuu? Tanssis on ollut olemassa 14 vuotta, Hurmio reilut 5 vuotta. Miksi kuitenkin Hurmio käyttää kurssitarjonnastaan joitakin samoja nimikkeitä? "Lavalattarit", "alkeisjatko" jne? (tietenkin nämä nimikkeet ovat levinneet yleisemminkin...) Ja mitäköhän mieltä Tanssiksessa mahdetaan ollaan siitä, että jotkut Hurmion ohjaajat kertovat ansiokseen sen että ovat opiskelleet tanssia Tanssiksessa? Jokainen voi itse pohtia näitä kysymyksiä, ja tehdä niistä älykkäitä johtopäätöksiä. Ammattiopettajat ovat ammattiopettajia, harrastajat harrastajia. danssaaja30+ kirjoitti:
Ei Tanssiksesta pois ajeta, vaikka kävisi/olisi käynyt muualla opettelemassa. Aivan varmasti Tanssiksessa käy monia jotka käyvät myös Hurmiossa ja muualla. Mutta joidenkin lajien kohdalla, (erityisesti Bugg ja Suomalainen tango) tämä aiheuttaa ongelmia, jotka liittyvät siihen, mitä tyyliä näissä eri paikoissa opetetaan. Hurmiossa tangoa opiskelleen kannattaa siellä pysyä, he kun opettavat sitä kisatangoa, jota tanssitaan polvet koukussa, kyynärpäät ylhäällä, ja josta johtuen naisille tulee helposti notkoselkä eli tanssiasento on mahdollisimman epämiellyttävä. Bugg puolestaan on ilmeisesti Hurmiossa sellaista lampsimistanssia, jota tanssitaan pitkin askelin, ja joka sekoittuu jollain tasolla kävelyhumppaan. Tanssiksen opettajat ovat tietääkseni käyneet Ruotsissa kouluttautumassa ja tekevät asiakasmatkoja sinne suuntaan säännöllisesti.
Tanssiksessa ei myöskään panetella tanssiseuroja. Tietynlainen selkeä linja niitä kohtaan kyllä on, mutta mistähän se johtuu? Tanssis on ollut olemassa 14 vuotta, Hurmio reilut 5 vuotta. Miksi kuitenkin Hurmio käyttää kurssitarjonnastaan joitakin samoja nimikkeitä? "Lavalattarit", "alkeisjatko" jne? (tietenkin nämä nimikkeet ovat levinneet yleisemminkin...) Ja mitäköhän mieltä Tanssiksessa mahdetaan ollaan siitä, että jotkut Hurmion ohjaajat kertovat ansiokseen sen että ovat opiskelleet tanssia Tanssiksessa? Jokainen voi itse pohtia näitä kysymyksiä, ja tehdä niistä älykkäitä johtopäätöksiä. Ammattiopettajat ovat ammattiopettajia, harrastajat harrastajia.Pikkaisen tuo edellinen kirjoitus vaikuttaa provolta, mutta vastaanpa silti. Ja jos kyseessä ei ole provo vaan ihan tosissaan kirjoitettu mielipide niin pyydän anteeksi - ja oikaisen vähän käsityksiä :)
Jossain määrin erilaiset tyylit voivat aiheuttaa sopeutumisongelmia. Ne ovat kuitenkin lyhytaikaisia ja helpostikin ratkaistavia, mikäli tunneilla on keskitytty sosiaalitanssin tärkeimpiin asioihin eli vientiin ja seuraamiseen. Näihin panostetaan erittäin vahvasti ainakin niillä Hurmion tunneilla joilla itse olen käynyt.
Hurmiossa opetetaan tyypillistä suomalaista lavatangoa (lisäksi wanhaa tangoa), joissa luonnollisesti on myös erilaisia tyylejä ja tapoja. Lavatangoon ei kuulu polvet koukussa konkkaaminen vaan nimenomaan jalkojen ojentaminen, siis sekä ponnistavan jalan että vastaanottavan jalan mahdollisimman hyvä suoristaminen. Näihin asioihin keskitytään Hurmiossa alusta alkaen. Myöskään ylävartalon kunnollinen kannatus, jonka voi sekoittaa kyynärpää ylhäällä menoon :), ei luonnollisestikaan aiheuta naiselle epämukavaa asentoa tai notkoselkää. Mikä tahansa opetettu asento tai tyyli voi sen tietysti epämukavuuden aiheuttaa, jos sen tekee väärin, mutta vika ei tällöin ole opetetussa asennossa vaan sen toteutuksessa.
Bugg on lähes kaikkialla Suomessa ollut pääosin lampsimistanssia ja siltähän se suurelta osin näyttää edelleenkin lavoilla. Mutta voin vakuuttaa, ettei sitä ainakaan Hurmiossa tai ST:ssä opeteta :). Edellä mainitun kouluttautumisen lisäksi Hurmion/ST:n Bugg-opettajien meriittejä voi myös etsiä rock´n´swing -kisojen tuloslistoilta.
Tuo termien käyttökritiikki, "lavalattarit", "alkeisjatko" , sai minut epäilemään provoa. Kuten itsekin kirjoitit, ne ovat levinneet laajemminkin. Johtuisiko vaikka siitä, että ne ovat tanssimaailmassa yleisesti käytössä olevia termejä. Niiden alkuperästä en sen tarkemmin tiedä, mutta tuskinpa ne kenenkään yksityisen henkilön tavaramerkkejä ovat :).
Viimeisintä kritiikikohtaasi en ymmärrä alkuunkaan. En tosin voi tietääkään mitä Tanssiksessa siitä ollaan mieltä, mutta ansioluetteloissa on yleensä tapana mainita mitä on tehnyt ja missä .) Ja tuon viimeisen lauseesi muuttaisin muotoon, että hyvät opettajat ovat hyviä, huonot ovat huonoja.
Ja korostettakoon nyt vielä lopuksi, että minulla ei ole yhtään mitään Tanssista vastaan enkä sitä ole tässäkään kirjoituksessa kritisoinut sanallakaan. Olen vastannut vain Hurmiota ym. koskeviin mielestäni vääriin mielipiteisiin. Päin vastoin mielelläni kävisin myös Tanssiksen kursseilla, koska ainoa siellä toimiva tuntemani opettaja on ainakin erittäin ammattitaitoinen. Jos muut ovat puoliksikaan hänen tasollaan, on opetus hyvällä tasolla.- tantantanssimaan
mitä ihmettä kirjoitti:
"Tanssiksessa opetelleena on paljon helpompi tanssia Tanssiksessa opetelleen daamin kanssa kun Hurmiolaisen, mutta niin se kai on toisinkin päin?"
Käsittämätön kommentti! Tanssin opetuksen tulee tähdätä siihen, että kykenee tanssimaan kaikkien kanssa. Kehitelläänkö Tanssiksessa jotain omia juttuja, joita muut lavatanssijat eivät käytä yleisesti?ei mitään erikoista opeteta, tai yleisestä tyylistä poikkeavaa, olen opetellut kahden muunkin opettajan opettamaa fuskua, ja hyvin sama tyyli kaikilla, mutta olin hieman ihmeissäni kun tanssin fuskua Hurmiolaisen kanssa, ehkä seillä on hieman eri tyyli, tai sitten vain homma ei hänen kanssa natsannut. :-)
- tantantanssimaan
avanaq kirjoitti:
Pikkaisen tuo edellinen kirjoitus vaikuttaa provolta, mutta vastaanpa silti. Ja jos kyseessä ei ole provo vaan ihan tosissaan kirjoitettu mielipide niin pyydän anteeksi - ja oikaisen vähän käsityksiä :)
Jossain määrin erilaiset tyylit voivat aiheuttaa sopeutumisongelmia. Ne ovat kuitenkin lyhytaikaisia ja helpostikin ratkaistavia, mikäli tunneilla on keskitytty sosiaalitanssin tärkeimpiin asioihin eli vientiin ja seuraamiseen. Näihin panostetaan erittäin vahvasti ainakin niillä Hurmion tunneilla joilla itse olen käynyt.
Hurmiossa opetetaan tyypillistä suomalaista lavatangoa (lisäksi wanhaa tangoa), joissa luonnollisesti on myös erilaisia tyylejä ja tapoja. Lavatangoon ei kuulu polvet koukussa konkkaaminen vaan nimenomaan jalkojen ojentaminen, siis sekä ponnistavan jalan että vastaanottavan jalan mahdollisimman hyvä suoristaminen. Näihin asioihin keskitytään Hurmiossa alusta alkaen. Myöskään ylävartalon kunnollinen kannatus, jonka voi sekoittaa kyynärpää ylhäällä menoon :), ei luonnollisestikaan aiheuta naiselle epämukavaa asentoa tai notkoselkää. Mikä tahansa opetettu asento tai tyyli voi sen tietysti epämukavuuden aiheuttaa, jos sen tekee väärin, mutta vika ei tällöin ole opetetussa asennossa vaan sen toteutuksessa.
Bugg on lähes kaikkialla Suomessa ollut pääosin lampsimistanssia ja siltähän se suurelta osin näyttää edelleenkin lavoilla. Mutta voin vakuuttaa, ettei sitä ainakaan Hurmiossa tai ST:ssä opeteta :). Edellä mainitun kouluttautumisen lisäksi Hurmion/ST:n Bugg-opettajien meriittejä voi myös etsiä rock´n´swing -kisojen tuloslistoilta.
Tuo termien käyttökritiikki, "lavalattarit", "alkeisjatko" , sai minut epäilemään provoa. Kuten itsekin kirjoitit, ne ovat levinneet laajemminkin. Johtuisiko vaikka siitä, että ne ovat tanssimaailmassa yleisesti käytössä olevia termejä. Niiden alkuperästä en sen tarkemmin tiedä, mutta tuskinpa ne kenenkään yksityisen henkilön tavaramerkkejä ovat :).
Viimeisintä kritiikikohtaasi en ymmärrä alkuunkaan. En tosin voi tietääkään mitä Tanssiksessa siitä ollaan mieltä, mutta ansioluetteloissa on yleensä tapana mainita mitä on tehnyt ja missä .) Ja tuon viimeisen lauseesi muuttaisin muotoon, että hyvät opettajat ovat hyviä, huonot ovat huonoja.
Ja korostettakoon nyt vielä lopuksi, että minulla ei ole yhtään mitään Tanssista vastaan enkä sitä ole tässäkään kirjoituksessa kritisoinut sanallakaan. Olen vastannut vain Hurmiota ym. koskeviin mielestäni vääriin mielipiteisiin. Päin vastoin mielelläni kävisin myös Tanssiksen kursseilla, koska ainoa siellä toimiva tuntemani opettaja on ainakin erittäin ammattitaitoinen. Jos muut ovat puoliksikaan hänen tasollaan, on opetus hyvällä tasolla.Tanssiksessa jokusen kerran käyneenä sanoisin että sielläkin on Opettajia ja opettajia, ja Raili on juuri tuo Opettajia, isolla O;lla Mitä tulee tuhon "kyynerpäät ylhäällä" tanssimisesta, pitäisi se rajoittua ainoastaan kilpailuihin, ei ahtaille tanssipaikoille, se on vaaraksi muille tanssijoille.
- Lavantallaaja
...sanoisin, että seuroissa edetään tanssinopetuksessa rauhallisesti ja perusteellisesti. Monella valmentajista kisa- ja lavatanssitaustaa, joten tekniikka ja myös ymmärrys tanssilavojen menosta on hallussa. Opetus myöskin ajantasalla, "tanssityylit" kun elävät koko ajan. Esim. bugg muuttuu koko ajan vapaammaksi tanssiksi, kuviot eivät ole kovin isossa roolissa.
Opistosta jäi mieleen semmoinen lievähkö pysähtyneisyys, opetus hyvää, mutta metodit eivät juuri muutu.
Kaupalliset palvelujen tarjoajat lavatanssin puolella ovat vähän sellaisia pikahuoltoja, joissa pääsee nopeasti jyvälle tanssimisesta - oppii aika äkkiä sen verran, että uskaltautuu jo lavalle. Tanssitekniikka ei ole kovin isossa roolissa. Varsinaisia (yleisesti hyväksytyn tutkinnon suorittaneita ammatti-) tanssinopettajia Tampereelta ei kovin montaa löydy, seuroissa heitä on vähintään yhtä paljon kuin tanssikouluissa.
Seuroissa tanssin opiskelu on suht edullista, jäsenet saavat alennusta lavojen pääsylipuista ja tanssitarvikkeista ymv. Kurssitarjontaa on paljon, mutta aikatauluissa on sovittelemista, koska suurin osa tanssivalmentajista/-ohjaajista tekevät hommaa vapaa-ajallaan ja ovat päivät ansiotyössä.
Mutta noista kaikista voi käydä poimimassa jotain itselleen ja rakentaa palasista oman tanssinsa. Nälkä kasvaa syödessä - pääasia että uskaltautuu kursseilta lavoille ja tanssimaan. Turhan monen kurssinkävijän tanssinälkä tulee tyydytettyä jo kurssilla... - Tanssiva jalka
Yrittäjän näkökulmasta ajatellen olisi ihan hyvä, että seuratoiminta Suomesta loppuisi. Kansalaisten enemmistö taas nousisi kapinaan moista ajatusta vastaan. Seuratoimintaa Suomessa on hiihdossa, yleisurheilussa, jalkapallossa, jääkiekossa jne. Miten tanssi eroaa edellä mainituista? Seuratoiminnalla on Suomessa paljon pidemmät perinteet kuin sillä, että joku taho yrittää rahallisesti hyötyä toisten harrastuksesta. En olenkaan pidä kansalaistoimintaa huonona asiana. Koko elämän ei tule olla pelkkää bisnestä, vaikka nykyään näin moni ajatteleekin. Seuratoiminta opettaa epäitsekkyyttä ja toisten huomioon ottamista.
Tehdäänpä pieni ajatusleikki: tanssia opettaisivat vain tanssikoulut. Mitä tapahtuisi tanssille ja sen harrastukselle? Todennäköisesti tulisi erilaisia klubeja ja suljettuja harrastuspiirejä, jotka tanssisivat koulun omalla tyylillä ja kuvioilla. Tanssin harrastaminen vaatisi nykyistä enemmän rahaa ja nykyisen kaltainen sosiaalitanssiharrastus hiipuisi pois.
Fiksut tanssikoulut ovat oivaltaneet kehityksen ja tarjoavat lisäarvoa yhdessä tanssiseurojen kanssa ja menestyvät erinomaisen hyvin. Tämä tosin vaatii sitä, että mainittua lisäarvoa on annettavana.
Annetaan ihmisten äänestää tanssijaloillaan ja kaikkien kukkien kukkia eikä heti huudeta EU:ta, valtiovaltaa ja äitiä apuun jos en pääsekään maksimoimaan omaa etuani. - tantantanssimaan
Tanssiva jalka kirjoitti:
Yrittäjän näkökulmasta ajatellen olisi ihan hyvä, että seuratoiminta Suomesta loppuisi. Kansalaisten enemmistö taas nousisi kapinaan moista ajatusta vastaan. Seuratoimintaa Suomessa on hiihdossa, yleisurheilussa, jalkapallossa, jääkiekossa jne. Miten tanssi eroaa edellä mainituista? Seuratoiminnalla on Suomessa paljon pidemmät perinteet kuin sillä, että joku taho yrittää rahallisesti hyötyä toisten harrastuksesta. En olenkaan pidä kansalaistoimintaa huonona asiana. Koko elämän ei tule olla pelkkää bisnestä, vaikka nykyään näin moni ajatteleekin. Seuratoiminta opettaa epäitsekkyyttä ja toisten huomioon ottamista.
Tehdäänpä pieni ajatusleikki: tanssia opettaisivat vain tanssikoulut. Mitä tapahtuisi tanssille ja sen harrastukselle? Todennäköisesti tulisi erilaisia klubeja ja suljettuja harrastuspiirejä, jotka tanssisivat koulun omalla tyylillä ja kuvioilla. Tanssin harrastaminen vaatisi nykyistä enemmän rahaa ja nykyisen kaltainen sosiaalitanssiharrastus hiipuisi pois.
Fiksut tanssikoulut ovat oivaltaneet kehityksen ja tarjoavat lisäarvoa yhdessä tanssiseurojen kanssa ja menestyvät erinomaisen hyvin. Tämä tosin vaatii sitä, että mainittua lisäarvoa on annettavana.
Annetaan ihmisten äänestää tanssijaloillaan ja kaikkien kukkien kukkia eikä heti huudeta EU:ta, valtiovaltaa ja äitiä apuun jos en pääsekään maksimoimaan omaa etuani.Kyllä kansa tietää, ainakin Tanssiksessa käy niin paljon väkeä tällä hetkellä että alkaa olla jo ahdasta niissä tiloissa, siinä olisi Raililla tehtävää, joten voisi sanoa että ihmiset todella haluavat ammattitaitoista tanssin opetusta, ja sitä Tanssis tarjoaa, vaikka siinä samalla he tekevät bisnestä ja työllistävät näin itsensä, ja maksavat myös verot. Ainahan riittä yrittäjän kadehtijoita, mutta siitä vaan, kuka tahansa voi alkaa yrittäjäksi ja saa nauttia tuonne puoleen yöhön venyvistä työpäivistä.
- Hyvä näin
Kyllä kansa tietää, ainakin Tanssiksessa käy niin paljon väkeä tällä hetkellä että alkaa olla jo ahdasta niissä tiloissa, siinä olisi Raililla tehtävää, joten voisi sanoa että ihmiset todella haluavat ammattitaitoista tanssin opetusta, ja sitä Tanssis tarjoaa, vaikka siinä samalla he tekevät bisnestä ja työllistävät näin itsensä, ja maksavat myös verot. Ainahan riittä yrittäjän kadehtijoita, mutta siitä vaan, kuka tahansa voi alkaa yrittäjäksi ja saa nauttia tuonne puoleen yöhön venyvistä työpäivistä.
Jos kerran bisnes luistaa, miksi pitää yrittää torpedoida muiden harrastusta?
- Vahva harrastaja
Hyvä näin kirjoitti:
Jos kerran bisnes luistaa, miksi pitää yrittää torpedoida muiden harrastusta?
Heikot ammattilaiset pelkää omaa asemaansa. Vahvat ovat aina vahvoilla ja ei tarvi mitään oman asemansa keinotekoiseksi vahvistamiseksi.
- tantantanssimaan
mitä ihmettä kirjoitti:
Käsittämätön kommentti! Tanssin opetuksen tulee tähdätä siihen, että kykenee tanssimaan kaikkien kanssa. Kehitelläänkö Tanssiksessa jotain omia juttuja, joita muut lavatanssijat eivät käytä yleisesti?Otan hieman takaisin. Tänä viikonloppuna olen ollut kolmessa paikassa tanssimassa, ja myös Hurmiossa oppineiden kanssa tuli tanssittua hieman enemmän, ja nyt täytyy sanoa että tuo edellinen kokemukseni on ollut hieman harhaanjohtava, kyllä nämä tytöt osasivat tanssia, ja upeasti. Itse jonkin verran Tanssiksessa opetelleena, ja edelleen siellä toisinaan käyvänä oli mukava opettaa Hurmiossa käyneelle Daamille myös niitä juttuja mitä itse on Tanssiksessa aikoinaan oppinut fuskuun ja jiveen, ja kivaa oli. ;-)
Muutamia huomioita. Pitäydyn seuraavassa vain em. kirjoitukset irrationaalisten väitteiden korjaamiseen.
"Tanssikoulussa ja tanssiseurassa jokainen tunnille tuleva joutuu maksamaan tunnista jotain. Molemmat siis harjoittavat aivan tasan samanlaista LIIKEtoimintaa. "
Yrityksen pääasiallisena tehtävänä on tuottaa omistajalleen voittoa palkan, osinkojen tai myyntitulojen muodossa. Yhdistyksen, tässä seuran, tehtävän on tarjota jäsenilleen palveluja, ei kerryttää liikevoittoa. Seura ja yhdistys siis harjoittavat pohjimmiltaan hyvin erilaista toimintaa.
"Ei ole lainkaan totta, ainakaan tanssin osalta, että seuratoiminnalla olisi Suomessa pidemmät perinteet kuin tanssikouluilla. Seuroja on aiemmin ollut vain kilpapuolella. Vasta viimeisen noin 6 vuoden aikana lavatanssiseurojen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Niin että kumpi onkaan tullut kumman tontille ja kumpi taho yrittääkään hyötyä rahallisesti ja minkä tahon kustannuksella? Lisäksi jalkapallo, jääkiekko ym. ovat monissa maissa myös yritystoimintaa, jossa liikkuu tähtitieteellisiä summia rahaa."
Suomessa on useitakin paikkakuntia, joissa on lavatanssiseura, mutta ei tanssikoulua. Kilpatanssiseurat ovat myös vuosikymmeniä tarjonneet sellaista tanssin opetusta, jonka avulla on saanut valmiuksia lavoilla ja sosiaalitansseissa selviytymiseen. Joillain paikkakunnilla, lähinnä isoissa ja keskisuurissa kaupungeissa, on ollut tarjolla sosiaalitanssin opetusta jo vuosikymmeniä. Molemmat ovat siis tulleet molempien tonteille, jos sen noin välttämättä haluaa ilmaista.
Rahallisesti opetuksesta haluavat hyötyä lähinnä liiketoimintaperiaatteella toimivat tanssikoulut, koska niiden tulee tuottaa omistajilleen voittoa. Tämä voiton tavoittelu on täysin ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Se kuitenkin väistämättä myös lisää asiakkaan kustannuksia.
Jokereiden tai Arsenalin liigajoukkueiden vertaaminen seura- ja yhdistystoimintaan ontuu varsin pahasti. Eivätköhän ne ole ihan virallisestikin yrityksiä, kuten tanssikoulutkin. Pääosa seura- ja yhdistystoiminnasta Suomessa on ruohonjuuritason toimintaa, joissa rahaa liikkuu niukasti. Ja jos sitä liikkuu enemmänkin, se lähes kaikissa tapauksissa suunnataan jäsenistönsä toimintamahdollisuuksien edistämiseen.
"Toisin sanoen, ei ole tanssin harrastajan kannalta tässä mielessä kovinkaan suurta merkitystä sillä, oppiiko hän tanssimaan seurassa vai tanssikoulussa."
Mikäli opetus on ammattitaitoista, ei suurta eroa olekaan.
"Ero on vain siinä, että seuroissa kaikki tehdään talkoilla eikä palkkoja makseta. Mitenkähän mahtaa olla verojen laita? Tätä taustaa vasten ei oikein voi ymmärtää väitettä, että seuratoiminta opettaa epäitsekkyyttä ja toisen huomioon ottamista."
Tämä logiika ei nyt auennut ollenkaan. Mutta kumpaahan yleensä pidettäisiin epäitsekkäämpänä toimintana: lääkäriä, jolle maksetaan markkinoiden mukainen korvaus katastrofilalueella tms. tehtävästä työstä vai sellaisesta lääkäristä, joka tekee saman työn samalla ammattitaidolla matkakuluja ja ruokaa vastaan?
"Parin vuoden kokemuksella tanssinopen työstä voin sanoa, että juurikin ammattiopettajan täytyy osata olla epäitsekäs. Seuroissa on myös tapana, että harrastaja saattaa alkaa ohjaamaan. ... ... Ja mikä onkaan harrastajaopettajan motivaatio ja tavoitteet, kun ei saa opettamisesta palkkaa eikä tarvitse välittää siitä tuleeko oppilas toisenkin kerran vai ei? "
Valitettavasti tuon voi myös sanoa niin, että oppilasmäärästä riippuvainen ammattiopettaja joutuu opettamaan sellaisia asioita ja sellaisilla menetelmillä, jotka käyvät kaupaksi suurelle joukolle. Ne eivät välttämättä ole niitä asioita, joita tämä ko. ryhmä kipeimmin tarvitsisi. Yksi seuraus tästä on se, että tanssilavoilla on suuri joukko tanssijoita, joilla kyllä on hallussa kymmeniäkin kuvioita, mutta ei todellista tanssitaitoa.
Suuri osa surojen opettajistahan on nimenomaan harrastajia :). Rahapalkkaa saamattoman opettajan motivaatio tulee usein juuri siitä, että hän saa palkan oppilaidensa tyytyväisydestä ja kehittymisestä - ei siis euroista pankkitilille. Mainittakoon tässä, että myös ammattiopettan "palkka" tulee suurelta osin tuosta samaisesta tyytyväisyydetä, ainakin toivottavasti näin on."Ja millaiset tiedot ja taidot tähän hommaan antaa esim. nykyään niin suosittu Suselin muutaman viikon ohjaajakurssi?"
Lähtökohtaisesti huomattavasti heikommat kuin esimerkiksi ansiokkaan Oulun ammattikorkeakoulun seuratanssiopettajalinjan useita vuosia kestävät opinnot. OAMK:in opettajia ei kuitenkaan riitä kuin muutamalle paikkakunnalle. Ei-ammattilaisopettajia tarvitaan mm. juuri tämän vuoksi. OAMK on tietääkseni ainoa taho, josta Suomessa valmistuu ammattitutkinnon omaavia opettajia.
"Niinkö? Hurmion kertamaksu on nykyään 6 euroa, eli saman verran kuin Tanssiksessa, jos ostaa 25 lippua. Ja jälkimmäisessä on tarjontaa yli tuplasti enemmän."
Miksi kummassa joku ostaisi 25 kertalippua, kun koko lukukauden saa harjoitella maksamalla seuran jäsen- ja harjoitusmaksun, joka on noin 70 euroa :). Tanssiksessa kausikortti (20 viikkoa eli noin viisi viikkoa enemmän kuin Hurmiossa) maksaa 370 euroa eli yli viisi kertaa enemmän. Ja tarjonnan osalta lienee tällä hetkellä niin, että sitä on kutakuinkin yhtä paljon.
"Jatkuvasti kuulen nykyään juttuja lähinnä naisilta, ettei seuroissa välitetä siitä pääseekö siellä lainkaan tanssimaan."
Tanssikoulujen välillä on suuria eroja siinä, miten ne suhtautuvat paripakkoon tai tasapareihin. Joissain kouluissa ei ole mitään rajoituksia, useat vaativat tasaparit. Samankaltaisia eroja on myös seurojen välillä.
Kerrottakoon nyt vielä kerran, ettei minulla ole mitään Tanssista ja/tai tanssikouluja kohtaan. Itse asiassa olen ollut niiden suurkuluttaja ja käyttänyt niiden palveluita viimeisten vuosien aikana jopa tuhansilla euroilla. Kaupallisille tanssikouluille ei silti ole eduksi, että niiden suulla levitetään epäasiallista informaatiota.- tantantanssimaan
avanaq kirjoitti:
Muutamia huomioita. Pitäydyn seuraavassa vain em. kirjoitukset irrationaalisten väitteiden korjaamiseen.
"Tanssikoulussa ja tanssiseurassa jokainen tunnille tuleva joutuu maksamaan tunnista jotain. Molemmat siis harjoittavat aivan tasan samanlaista LIIKEtoimintaa. "
Yrityksen pääasiallisena tehtävänä on tuottaa omistajalleen voittoa palkan, osinkojen tai myyntitulojen muodossa. Yhdistyksen, tässä seuran, tehtävän on tarjota jäsenilleen palveluja, ei kerryttää liikevoittoa. Seura ja yhdistys siis harjoittavat pohjimmiltaan hyvin erilaista toimintaa.
"Ei ole lainkaan totta, ainakaan tanssin osalta, että seuratoiminnalla olisi Suomessa pidemmät perinteet kuin tanssikouluilla. Seuroja on aiemmin ollut vain kilpapuolella. Vasta viimeisen noin 6 vuoden aikana lavatanssiseurojen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Niin että kumpi onkaan tullut kumman tontille ja kumpi taho yrittääkään hyötyä rahallisesti ja minkä tahon kustannuksella? Lisäksi jalkapallo, jääkiekko ym. ovat monissa maissa myös yritystoimintaa, jossa liikkuu tähtitieteellisiä summia rahaa."
Suomessa on useitakin paikkakuntia, joissa on lavatanssiseura, mutta ei tanssikoulua. Kilpatanssiseurat ovat myös vuosikymmeniä tarjonneet sellaista tanssin opetusta, jonka avulla on saanut valmiuksia lavoilla ja sosiaalitansseissa selviytymiseen. Joillain paikkakunnilla, lähinnä isoissa ja keskisuurissa kaupungeissa, on ollut tarjolla sosiaalitanssin opetusta jo vuosikymmeniä. Molemmat ovat siis tulleet molempien tonteille, jos sen noin välttämättä haluaa ilmaista.
Rahallisesti opetuksesta haluavat hyötyä lähinnä liiketoimintaperiaatteella toimivat tanssikoulut, koska niiden tulee tuottaa omistajilleen voittoa. Tämä voiton tavoittelu on täysin ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Se kuitenkin väistämättä myös lisää asiakkaan kustannuksia.
Jokereiden tai Arsenalin liigajoukkueiden vertaaminen seura- ja yhdistystoimintaan ontuu varsin pahasti. Eivätköhän ne ole ihan virallisestikin yrityksiä, kuten tanssikoulutkin. Pääosa seura- ja yhdistystoiminnasta Suomessa on ruohonjuuritason toimintaa, joissa rahaa liikkuu niukasti. Ja jos sitä liikkuu enemmänkin, se lähes kaikissa tapauksissa suunnataan jäsenistönsä toimintamahdollisuuksien edistämiseen.
"Toisin sanoen, ei ole tanssin harrastajan kannalta tässä mielessä kovinkaan suurta merkitystä sillä, oppiiko hän tanssimaan seurassa vai tanssikoulussa."
Mikäli opetus on ammattitaitoista, ei suurta eroa olekaan.
"Ero on vain siinä, että seuroissa kaikki tehdään talkoilla eikä palkkoja makseta. Mitenkähän mahtaa olla verojen laita? Tätä taustaa vasten ei oikein voi ymmärtää väitettä, että seuratoiminta opettaa epäitsekkyyttä ja toisen huomioon ottamista."
Tämä logiika ei nyt auennut ollenkaan. Mutta kumpaahan yleensä pidettäisiin epäitsekkäämpänä toimintana: lääkäriä, jolle maksetaan markkinoiden mukainen korvaus katastrofilalueella tms. tehtävästä työstä vai sellaisesta lääkäristä, joka tekee saman työn samalla ammattitaidolla matkakuluja ja ruokaa vastaan?
"Parin vuoden kokemuksella tanssinopen työstä voin sanoa, että juurikin ammattiopettajan täytyy osata olla epäitsekäs. Seuroissa on myös tapana, että harrastaja saattaa alkaa ohjaamaan. ... ... Ja mikä onkaan harrastajaopettajan motivaatio ja tavoitteet, kun ei saa opettamisesta palkkaa eikä tarvitse välittää siitä tuleeko oppilas toisenkin kerran vai ei? "
Valitettavasti tuon voi myös sanoa niin, että oppilasmäärästä riippuvainen ammattiopettaja joutuu opettamaan sellaisia asioita ja sellaisilla menetelmillä, jotka käyvät kaupaksi suurelle joukolle. Ne eivät välttämättä ole niitä asioita, joita tämä ko. ryhmä kipeimmin tarvitsisi. Yksi seuraus tästä on se, että tanssilavoilla on suuri joukko tanssijoita, joilla kyllä on hallussa kymmeniäkin kuvioita, mutta ei todellista tanssitaitoa.
Suuri osa surojen opettajistahan on nimenomaan harrastajia :). Rahapalkkaa saamattoman opettajan motivaatio tulee usein juuri siitä, että hän saa palkan oppilaidensa tyytyväisydestä ja kehittymisestä - ei siis euroista pankkitilille. Mainittakoon tässä, että myös ammattiopettan "palkka" tulee suurelta osin tuosta samaisesta tyytyväisyydetä, ainakin toivottavasti näin on.Joutuuko tanssiseura Hurmio tekemään tilinpäätöksen? Sen verran tiedän että ainakaan aiemmin yhdistysten ei tarttenut maksaa veroja voitostaan, mutta miten on nyt, ja minne tai kenelle mahdolliset voitot menevät?
- harrastaja7
"...ohjaaminen on aloitettu vain siksi, että on "hurahdettu" tanssiin. Ja mikä onkaan harrastajaopettajan motivaatio ja tavoitteet, kun ei saa opettamisesta palkkaa eikä tarvitse välittää siitä tuleeko oppilas toisenkin kerran vai ei? Ja millaiset tiedot ja taidot tähän hommaan antaa esim. nykyään niin suosittu Suselin muutaman viikon ohjaajakurssi?..."
En pidä siitä, että harrastajia mollataan opettajina.Omalle kohdalleni sattunut paras tanssinopettaja oli ihan puhdas harrastaja, ehkä siksi juuri hän oli erittäin tarkka opetuksessaan ja oikeasti innostunut.
Minäkin olen ammattilainen tietokonealalla, mutta tiedän sata harrastajaa jotka ovat paljon parempia ja jaksavat touhuta tällä alalla paljon enemmän vuorokaudessa kuin minä, teen tätä palkan takia.
Miksi muissa urheilulajeissa voi harrastaja valmentaa maailmanmestaria kuten nyt olympialaisten aikana on lehdissä esitelty? Ilman palkkaa!
Jos tanssinopetus poistettaisiin tanssiseuroilta niin se olisi suuri tappio Suomen tanssille, uudet tuulet tulevat nimenomaan innostuneiden harrastajien toimesta. Yritys ei voi lähteä keksimään uutta tanssityyliä, todennäköisyys sen suosioon on lähes nolla, paljon tuottavampaa on seurata maailmaa ja otta ohjelmaan se mitä INNOKKAAT HARRASTAJAT ovat jo keksineet.
Tässä vaiheessa - kun ammattiopet ja yrittäjät jo kiehuvat - voin sanoa olevani myös yrittäjä ja seuraavani kotinörttien touhuja työni puolesta, heidän jalanjäljistään kasvaa minun leipäni. tantantanssimaan kirjoitti:
Joutuuko tanssiseura Hurmio tekemään tilinpäätöksen? Sen verran tiedän että ainakaan aiemmin yhdistysten ei tarttenut maksaa veroja voitostaan, mutta miten on nyt, ja minne tai kenelle mahdolliset voitot menevät?
Hurmion osalta en tiedä, koska en ole sen toiminnassa mukana, mutta eiköhän Hurmio toimi ihan samalla tavalla kuin muutkin yhdistykset - voittoa ei tule, koska rahat menevät toiminnan pyörittämiseen. Muissa yhdistyksissä ja seuroissa toimineena voi taata, että rahareikiä riittää: suorituspaikat ja -välineet, harjoittelu- ja matkakulut, vuokrat, puhelinlaskut, toimistokulut, koulutus- ja kilpailutoiminta jne. Valitettavasti voittorahaa ei ole ikinä hotelliyöpymisiin tai etelänmatkoihin riittänyt edes minulle :)
- tantantanssimaan
harrastaja7 kirjoitti:
"...ohjaaminen on aloitettu vain siksi, että on "hurahdettu" tanssiin. Ja mikä onkaan harrastajaopettajan motivaatio ja tavoitteet, kun ei saa opettamisesta palkkaa eikä tarvitse välittää siitä tuleeko oppilas toisenkin kerran vai ei? Ja millaiset tiedot ja taidot tähän hommaan antaa esim. nykyään niin suosittu Suselin muutaman viikon ohjaajakurssi?..."
En pidä siitä, että harrastajia mollataan opettajina.Omalle kohdalleni sattunut paras tanssinopettaja oli ihan puhdas harrastaja, ehkä siksi juuri hän oli erittäin tarkka opetuksessaan ja oikeasti innostunut.
Minäkin olen ammattilainen tietokonealalla, mutta tiedän sata harrastajaa jotka ovat paljon parempia ja jaksavat touhuta tällä alalla paljon enemmän vuorokaudessa kuin minä, teen tätä palkan takia.
Miksi muissa urheilulajeissa voi harrastaja valmentaa maailmanmestaria kuten nyt olympialaisten aikana on lehdissä esitelty? Ilman palkkaa!
Jos tanssinopetus poistettaisiin tanssiseuroilta niin se olisi suuri tappio Suomen tanssille, uudet tuulet tulevat nimenomaan innostuneiden harrastajien toimesta. Yritys ei voi lähteä keksimään uutta tanssityyliä, todennäköisyys sen suosioon on lähes nolla, paljon tuottavampaa on seurata maailmaa ja otta ohjelmaan se mitä INNOKKAAT HARRASTAJAT ovat jo keksineet.
Tässä vaiheessa - kun ammattiopet ja yrittäjät jo kiehuvat - voin sanoa olevani myös yrittäjä ja seuraavani kotinörttien touhuja työni puolesta, heidän jalanjäljistään kasvaa minun leipäni.Erot on suuret opettajien ammattitaidossa. Olen ollut kuuden eri tanssinopettajan opetusta saavana, ja täytyy sanoa että kyllä erot on valtavat. Tässä keskustelussa useasti esiintyvän Hurmion opetuksesta en tiedä mitään, koska se on vielä kokematta, mutta kun keskustelin erään opettajan kanssa heidän koulutuksesta, niin kyllä siitä syntyi selkeä käsitys miksi jotkut opettajat hutaisevat hommansa vain hieman sinne päin. Ilmeisesti kun hommaa tehdään sivutyönä, ei vaivuduta kiinnittämään ihan perusasioihin riittävästi huomiota.
- teepeeh
Erot on suuret opettajien ammattitaidossa. Olen ollut kuuden eri tanssinopettajan opetusta saavana, ja täytyy sanoa että kyllä erot on valtavat. Tässä keskustelussa useasti esiintyvän Hurmion opetuksesta en tiedä mitään, koska se on vielä kokematta, mutta kun keskustelin erään opettajan kanssa heidän koulutuksesta, niin kyllä siitä syntyi selkeä käsitys miksi jotkut opettajat hutaisevat hommansa vain hieman sinne päin. Ilmeisesti kun hommaa tehdään sivutyönä, ei vaivuduta kiinnittämään ihan perusasioihin riittävästi huomiota.
Hurmion säännöt löydätte täältä:
http://www.hurmio.fi/hurmiory/saannot.pdf
Kuten toisesta kohdasta voi lukea, tavoite on edistää tanssien harrastusta taloudellista voittoa tavoittelematta. Näin ollen se on yhdistyslain mukainen yhdistys:
2 § Soveltamisalan rajoitukset
Tämä laki ei koske yhteisöä, jonka tarkoituksena on voiton tai muun välittömän taloudellisen edun hankkiminen siihen osalliselle taikka jonka tarkoitus tai toiminnan laatu muuten on pääasiassa taloudellinen.
Tätä voi verrata esim. osakeyhtiölain 5. pykälään:
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Kärjistäen voisi siis sanoa, että yrittäjät (tanssikoulut) tekevät töitä rahasta ja harrastajat (tanssiseurat) rakkaudesta. Kumpi on suurempi innostuksen lähde?
Suomessa yleishyödyllisten, voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toiminta on lähtökohtaisesti verovapaata. Jos tämä ei tyydytä niin kannattaa hakea muutosta lainsäätäjien (kansanedustajien) kautta eikä Suomi24:ssä valittamalla, spekuloimalla ja valheita levittämällä.
P.s. Luonnollisesti Hurmio laatii tilinpäätöksen kuten muutkin yhdistykset, ja jäsenet voivat käydä siihen tutustumassa Hurmion kevätkokouksessa. - tantantanssimaan
teepeeh kirjoitti:
Hurmion säännöt löydätte täältä:
http://www.hurmio.fi/hurmiory/saannot.pdf
Kuten toisesta kohdasta voi lukea, tavoite on edistää tanssien harrastusta taloudellista voittoa tavoittelematta. Näin ollen se on yhdistyslain mukainen yhdistys:
2 § Soveltamisalan rajoitukset
Tämä laki ei koske yhteisöä, jonka tarkoituksena on voiton tai muun välittömän taloudellisen edun hankkiminen siihen osalliselle taikka jonka tarkoitus tai toiminnan laatu muuten on pääasiassa taloudellinen.
Tätä voi verrata esim. osakeyhtiölain 5. pykälään:
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Kärjistäen voisi siis sanoa, että yrittäjät (tanssikoulut) tekevät töitä rahasta ja harrastajat (tanssiseurat) rakkaudesta. Kumpi on suurempi innostuksen lähde?
Suomessa yleishyödyllisten, voittoa tavoittelemattomien yhdistysten toiminta on lähtökohtaisesti verovapaata. Jos tämä ei tyydytä niin kannattaa hakea muutosta lainsäätäjien (kansanedustajien) kautta eikä Suomi24:ssä valittamalla, spekuloimalla ja valheita levittämällä.
P.s. Luonnollisesti Hurmio laatii tilinpäätöksen kuten muutkin yhdistykset, ja jäsenet voivat käydä siihen tutustumassa Hurmion kevätkokouksessa.Jos tämä vastaksesi oli tosiaan tarkoitettu minulle, niin kyllä täytyy pitää käytöstäsi todella törkeänä. Oliko kyseessä Hurmion virallinen kanta? Jos niin, on parempi pysyä tästäkin edes pois kyseisestä seurasta ja sen kursseilta. Mitään valheita en ole levittänyt Hurmiosta, ja jos ei yhdistyksen asioista ja sen verovapaudesta saa edes kysellä niin jo on ihmeellistä. Jos joku opettaa ilmaiseksi ilman palkkaa, niin ihmettelen että miksi, eikö palkallista työtä ole tarjolla ammattitaitoiselle opettajalle, vai onko hänen harrastuksenaan opettaminen?
- jaahas...
Jos tämä vastaksesi oli tosiaan tarkoitettu minulle, niin kyllä täytyy pitää käytöstäsi todella törkeänä. Oliko kyseessä Hurmion virallinen kanta? Jos niin, on parempi pysyä tästäkin edes pois kyseisestä seurasta ja sen kursseilta. Mitään valheita en ole levittänyt Hurmiosta, ja jos ei yhdistyksen asioista ja sen verovapaudesta saa edes kysellä niin jo on ihmeellistä. Jos joku opettaa ilmaiseksi ilman palkkaa, niin ihmettelen että miksi, eikö palkallista työtä ole tarjolla ammattitaitoiselle opettajalle, vai onko hänen harrastuksenaan opettaminen?
Provohan tuo oli, mutta eihän täällä ole Hurmio esiintynyt seurana missään vastuksissa. Moni vastaajista ei edes tiedä mitään Hurmiosta. Miksi pitäisi keskittyä Hurmioon kun kyse on tanssikoulut vs. tanssiseurat?
Miksi koko elämä ei ole bisnestä? Joku tekee asioita rahasta, joku toinen rakkaudesta.
Varmaankin lukijoille on jo tullut Tanssiksen kanta täysin selväksi!
Ja minäkään en ole Hurmio;) - teepeeh
Jos tämä vastaksesi oli tosiaan tarkoitettu minulle, niin kyllä täytyy pitää käytöstäsi todella törkeänä. Oliko kyseessä Hurmion virallinen kanta? Jos niin, on parempi pysyä tästäkin edes pois kyseisestä seurasta ja sen kursseilta. Mitään valheita en ole levittänyt Hurmiosta, ja jos ei yhdistyksen asioista ja sen verovapaudesta saa edes kysellä niin jo on ihmeellistä. Jos joku opettaa ilmaiseksi ilman palkkaa, niin ihmettelen että miksi, eikö palkallista työtä ole tarjolla ammattitaitoiselle opettajalle, vai onko hänen harrastuksenaan opettaminen?
Vastaus oli tarkoitettu nimimerkille, joka oli muistaakseni EA/Tanssis eli ilmeisesti Tanssiksen työntekijä Eero Aronpuro. Valitettavasti alkuperäinen viesti on poistettu - syitä voi vain arvailla. Jostain syystä vastaus näkyi viestisi perässä, josta pahoittelut. Se ei ollut tarkoitus, ja ihmettelen että viestiketjujen keskeltä voi poistaa viestejä.
- tantantanssimaan
teepeeh kirjoitti:
Vastaus oli tarkoitettu nimimerkille, joka oli muistaakseni EA/Tanssis eli ilmeisesti Tanssiksen työntekijä Eero Aronpuro. Valitettavasti alkuperäinen viesti on poistettu - syitä voi vain arvailla. Jostain syystä vastaus näkyi viestisi perässä, josta pahoittelut. Se ei ollut tarkoitus, ja ihmettelen että viestiketjujen keskeltä voi poistaa viestejä.
Ok. Tämä on aika jännä sivu sen takia että sheriffi poistelee osan viesteistä.
- Hurmiossakin
Joutuuko tanssiseura Hurmio tekemään tilinpäätöksen? Sen verran tiedän että ainakaan aiemmin yhdistysten ei tarttenut maksaa veroja voitostaan, mutta miten on nyt, ja minne tai kenelle mahdolliset voitot menevät?
Jos harrastusseurat haluaa saada yhteiskunnalta toiminta-avustusta, niin niiden on pakko pitää talous kunnossa ja rahavirroista on oltava kunnon dokumentit, eli tilinpäätökset on tehtävä jos aikoo toiminta-avustusta hakea.
- Hurmiooon
kuinka se kireys Tanssiksessa ilmenee? Olis ihan kiva tietää, onko kenties liian "ammattimaista bisneksen tekoa"?
Siellä on tapana haukkua tanssikerhot ja tanssikerhojen opettajat.
- ettäsellainenpaikka
Hurmiooon kirjoitti:
Siellä on tapana haukkua tanssikerhot ja tanssikerhojen opettajat.
Jep. Kyllähän Tanssiksessa haukkua osataan, vaikka eivät itse edes osaa opettaa boogie woogien perusaskelta oikein.
Tai sitten eivät edes halua ihmisten tanssivan tanssipaikoissa (muiden kanssa), vaan käyvän ainoastaan heidän tunneilla pyörimässä. - Oikeaoppista
mitä ihmettä kirjoitti:
Käsittämätön kommentti! Tanssin opetuksen tulee tähdätä siihen, että kykenee tanssimaan kaikkien kanssa. Kehitelläänkö Tanssiksessa jotain omia juttuja, joita muut lavatanssijat eivät käytä yleisesti?Tanssiksessa opetellaan tarkasti oikeaoppista tanssia mistä seuraa että lavoille ne ei oikein sovellu, koska oikeaoppisuus johtaa törmäyksiin.
- Anonyymi
mielipiteeni! kirjoitti:
Tanssis on taas mielestä erittäinkin kireä paikka ja sinne en mielelläni jo tästä kireästä tunnelmasta johtuen mene.Juu tiedän kaksi ihmistä, jotka on lopettanut siellä, koska opettajat ja apuviejät on kommentoinut tosi epäystävällisesti.
- Anonyymi
mitä ihmettä kirjoitti:
Käsittämätön kommentti! Tanssin opetuksen tulee tähdätä siihen, että kykenee tanssimaan kaikkien kanssa. Kehitelläänkö Tanssiksessa jotain omia juttuja, joita muut lavatanssijat eivät käytä yleisesti?Juu heiilä on omiaan ja Hurmiossa kanssa. Molemmissa paikoissa naisten täytyy tehdä kuviot oikein, vaikka mies veisi huonosti. Se se vasta taitoa kysyy, kun välillä täytyy tehdä erilailla kun mies vie.
- Mukaan vaan
Pyyhkii hyvin !
- Entinentanssilainen
Kävin 2 vuotta Tanssiksessa eri lajeja opettelemassa ja kokemuksieni mukaan siellä kyllä oppii tanssitaidon hyvin. Mutta itsellä kävi vähän ikävästi kun en enää viitsinyt ostaa kausikorttia vaikka opettaja niin pyysi tekemään enkä tulemaan 30km päästä ilmaiseksi viikonloppuna alkeistason kurssille tasaamaan paritilannetta kun miehiä puuttui kurssilta niin tämän jälkeen oma tanssitaito olikin sen verta huonontunut että kursseilla muiden kuullen kehoitettiin menemään takaisin alkeistunneille, muutuin myös ilmeisesti näkymättömäksi koska enää ei turhaa tervehditty käytävällä ja harmillisesti sähköpostiosoitteeni tippui 2 kertaa pois postituslistalta jolloin ei enää kuukausi infot tipahdeleet s-postiin. Mutta muuten ihan kiva kokemus joka opetti paljon.
- ettäsellainenpaikka
Jos yhtään lohduttaa, et ole ainoa jolle on käynyt juuri noin.
Myös naisia kohdellaan todella törkeästi. Vaikka olisi maksanut kausimaksun, ei pääsekkään tunnille vaikka olisi ollut koko alkuillan odottamassaviimeisen tunnin alkamista.
Myös itse opetus perustuu pelkkään rahastukseen. Joillakin tunneilla tulee niin vähän asiaa ettei siitä hyödy kukaan muu kuin koulun pitäjä.
- latelaukaisija
Opettaako kukaan sänkypolkkaa ?
- jjhuhhhh
....
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082