Kukaan käynyt kandilla?

hammastus

Haluaisin kuulla minkälaisia kokemuksia on ollut niillä jotka on käyneet hammaslääketieteen opiskelijan luona hoidossa? Tekivätkö virheitä ja oliko epämiellyttävää? Ainakin hoito ois halvempaa siellä..

33

8147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen kyllä

saako edes missään hammasklinikalla enää tavallinen asiakas hoitoa. Eikö se ainakin Hesassa loppunut se käytäntö että Ruskeasuolle saattoi hammaslääkärin lähetteellä päästä opiskelijalle hoitoon. Silloin kun se vielä oli mahdollista, minä kävin pitkän hoitosarjan siellä, hoito etenee hitaammin, koska kyseessä on opiskelija, jolla on opiskelussa muutakin kuin kliinistä hoitoharjoittelua, on lomat jne. Valvottua työtä tekevät, opettaja eli siis oikea hammaslääkäri on tarvittaessa kutsuttavissa paikalle, lopputarkastuksen tekee oikea hammaslääkäri, mulla oli joku professori, en viitsi nimeä laittaa, kehui kumpaakin sekä minua että opiskelijaa että hyvin hoidettu. Toistaiseksi on homma kestänyt.......... Mutta mikään ei ole ikuista.

Ei taida hesassa ainakaan enään päästä opetuspotilaaksi samalla lailla kuin ennen. Oliko se jotenkin kytketty Kirurgiseen sairaalaan se opetuspotilaiden ottaminen vastaan.

• päivystyksessä

Olen viime vuosina joutunut useinkin käymään tuolla Helsingin päivystysvastaanotolla kun hampaat ovat murentuneet yllättäen suuhun ja aiheuttanut ongelmia. En ole koskaan kysellyt työn tehneeltä lääkäriltä pätevyyttä, eikä ole tullut syynättyä sitä laskuakaan että selviäisikö se siitä. Viimeksikin oli niin nuori naislääkäri että epäilin kandiksi tai "talon porukaksi". Työnsä teki hyvin ja perusteli asiat paremmin kuin terveyskeskuslääkäri, joten tuntui että opit oli tuoreena mielessä. Yksin ovat aina työskennelleet hoitajan kanssa eikä ole opettaja käynyt työtä tarkastamassa, joten eivätköhän ole olleet laillistettuja, ovatko sitten olleet kandeja tai lisensiaatteja.

Joskus vuoroani odotellessa joku on viety sinne opetuspuolenkin työtiloihin, joten eiköhän siellä ole jotain potilastoimintaa.

• eka kommentoija
        päivystyksessä kirjoitti:

Olen viime vuosina joutunut useinkin käymään tuolla Helsingin päivystysvastaanotolla kun hampaat ovat murentuneet yllättäen suuhun ja aiheuttanut ongelmia. En ole koskaan kysellyt työn tehneeltä lääkäriltä pätevyyttä, eikä ole tullut syynättyä sitä laskuakaan että selviäisikö se siitä. Viimeksikin oli niin nuori naislääkäri että epäilin kandiksi tai "talon porukaksi". Työnsä teki hyvin ja perusteli asiat paremmin kuin terveyskeskuslääkäri, joten tuntui että opit oli tuoreena mielessä. Yksin ovat aina työskennelleet hoitajan kanssa eikä ole opettaja käynyt työtä tarkastamassa, joten eivätköhän ole olleet laillistettuja, ovatko sitten olleet kandeja tai lisensiaatteja.

Joskus vuoroani odotellessa joku on viety sinne opetuspuolenkin työtiloihin, joten eiköhän siellä ole jotain potilastoimintaa.

tutkin itsekin sitä Helsingin yliopiston hammaslääketieteen nettisivua, ja tosiaan Helsingin kaupungin opetushammashoitolassa tekevät opiskeluunsa kuuluvaa harjoittelua.

Mutta siis silloin, kun minä kävin pitkässä hoidossa hammasklinikalla, jonka hoidon siis alusta loppuun teki yksi ja sama opiskelija, niin se oli Yliopiston rakennuksessa, siinä punatiilisessä, Ruskeasuolla, oli iso sali, jossa oli valtavasti työpisteitä avokonttorityyliin, ja opiskelijat tekivät töitään siellä. Oikea lääkäri oli käytettävissä, vaan ei tietenkään seisonut siinä vieressä koko ajan. Ja kun koko pitkä prosessi oli valmis, niin työ tarkastettiin, tarkastuksen ja varmaankin opiskelijan arvioinnin teki tässä tapauksessa professori. Sillä pitäähän se työ arvioida! Mun kohdalla se hoito kesti jotain vuoden verran - mutta siis siinä nyt ei käyty joka viikko siellä hoidossa, ja välillä oli niitä lomajaksoja.

Näin siis ennen, ehkä nyt on niin kuin sinä kerrot, että välillä jopa sinne opetuspuolelle meni joku, mutta sua siis hoiti tavallisessa hoitolassa siis kandi? Ihan sama.

• paikka.
        eka kommentoija kirjoitti:

tutkin itsekin sitä Helsingin yliopiston hammaslääketieteen nettisivua, ja tosiaan Helsingin kaupungin opetushammashoitolassa tekevät opiskeluunsa kuuluvaa harjoittelua.

Mutta siis silloin, kun minä kävin pitkässä hoidossa hammasklinikalla, jonka hoidon siis alusta loppuun teki yksi ja sama opiskelija, niin se oli Yliopiston rakennuksessa, siinä punatiilisessä, Ruskeasuolla, oli iso sali, jossa oli valtavasti työpisteitä avokonttorityyliin, ja opiskelijat tekivät töitään siellä. Oikea lääkäri oli käytettävissä, vaan ei tietenkään seisonut siinä vieressä koko ajan. Ja kun koko pitkä prosessi oli valmis, niin työ tarkastettiin, tarkastuksen ja varmaankin opiskelijan arvioinnin teki tässä tapauksessa professori. Sillä pitäähän se työ arvioida! Mun kohdalla se hoito kesti jotain vuoden verran - mutta siis siinä nyt ei käyty joka viikko siellä hoidossa, ja välillä oli niitä lomajaksoja.

Näin siis ennen, ehkä nyt on niin kuin sinä kerrot, että välillä jopa sinne opetuspuolelle meni joku, mutta sua siis hoiti tavallisessa hoitolassa siis kandi? Ihan sama.

Tuo Helsingin kaupungin hammashoidon päivystyspiste on ilmeisesti sama paikka hammaslääketieteen laitoksella Ruskeasuolla josta puhut. Tuo "avokonttori" on siinä salin alkupäässä, minkä vieressä on odotustilakin. Päivystyspotilaat viedään salin taka-osan hoitokopperoihin tai käytävän varren hoitohuoneisiin. Kuten sanoinkin, en tiedä hoitaneen lääkärin (joka kerralla eri hammaslääkäri) koulutusastetta kun se ei selvinnyt papereista.

• dfdöfföghö

samaa että kun se yks esitti ilman koulutusta lääkäriä - no, kuule näissä hammasjutuissa on se ero ollut ja on kai edelleenkin, että se on täysin valvottua toimintaa, tapahtuu koulun tiloissa ja paikalla on aina joku oikea lääkäri. Todennäköisesti toimenpidesuunnitelmatkin on opiskelijan hyväksytettävä lääkärillä? Ei toimi ominpäin, ei.

Tekiskö sun itte mieli mennä puoskaroimaan, no, nyt taitaa olla tosi paha yrittää......

• ouluuu

Ainakin oulussa pääsee harjoituspotilaaksi jos on vaan tarpeeksi huonossa kunnossa hampaat, mutta sitä pitää ite pyytää kunnallisen tiskiltä. Siellä ne kandit hoitaa yksin ilman hoitajaa ja opettaja tulee kutsuttaessa kattoo.

• seuranta

Mitä seurataan?
        Seurataanko esim. purennan tasapainoa, ja sen pysymistä oikeana?

• hampinen

Tarvitset lähetteen kaupungin hammashoitolasta, ottavat potilaita kaksi kertaa vuodessa. Voit joutua odottelemaan aika pitkään.

• Äläkoskaanmene

Itsellä juuri tuolta Ruskeasuolta järkyttäviä kokemuksia oikomishoitoajoiltani. Käynnit joihin normaalilla hammaslääkärillä olisi mennyt noin 10minuuttia saattoivat venya jopa neljään tuntiin ja yhdellä kerralla hammasta revittäessä kandi otti ja lähti ja jätti puoliksi revityn hampaan verta valuen suuhuni roikkumaan kun ei itse kuulemma "pystynyt" jatkamaan. Nyt neljän vuoden jälkeen kärsin mahdottomista hammaslääkäripeloista enkä voi kiittää siitä kuin helsingin yliopistollisen hammaslääkärin kandeja ja opettajia joiden "hyvän" hoidon olen saanut kokea enkä voi hyvällä omallatunnolla sitä kenellekkään suositella.

• copypaste

Anoppi käy Turussa kandeilla ja saa hyvää hoitoa.

• kandipandi

Olipa mukavasti sanottu :) Parhaamme yritämme!
        T. Turun kandi

• av.va

Turussa opetushammashoitola toimii kiitettävästi. Parasta hoitoa kuin koskaan ennen.

• fasdflkajsdfl

Pääseekö myös suuhygienistin harjoituspotilaaksi? Jos käy 4x vuodessa hygienistin puhdistuksessa ja on hyvä kotihoito, on lähes 100% mahdotonta saada uusia reikiä. Pitäis vaan löytää hygienisti joka ei käytä hampaita liikaa kuluttavia puhdistusmenetelmiä jotta voi käydä usein puhdistuksessa.

Hammaslääkärin tärkein tehtävä on siis kirjoittaa lähete hygienistille jotta saa kela-korvausta tai jotta saa halvalla kunnallisen suuhygienistin, jälkimmäiselle kai pääsee vain kerran 2 vuodessa useimmissa kunnissa??

• Niksniks

Mie käyn myös Turussa kandin hoidettavana. Voi miten hyvin se hoitaa ja hyvin pitkälle koulutetut tarkastajahammaslääkärit tarkastavat vielä. En olisi koskaan voinut maksaa yksityisellä niitä summia, mitä nyt saan aika edullisesti.

Suosittelen Turun opetushammashoitolaa. Menen sinne mielelläni, aina on vielä mukavat jutut opettajaa odotellessa. Nyt ainakin saan perusteellista hoitoa ilman pankkitilin tyhjennystä, mitä yksityisellä koin Tampereella nääs muuten.

• Anonyymi
        av.va kirjoitti:

Turussa opetushammashoitola toimii kiitettävästi. Parasta hoitoa kuin koskaan ennen.

Turun opetushammashoitolasta pitkähkö kokemus, pääosin myönteinen. Kandit ovat kauttaaltaan mukavia, juttelevaisia ja ystävällisesti opastavia vaikka minkälaista kauhupotilasta. 99-prosenttia heistä oikealla alalla, sellaisia reippaita nuoria.

Mutta.

Ikävä kokemus sieltä hoitolasta tällainen: työn tarkastava valmis hammaslääkäri (lisäksi oma yksityisvastaanotto muualla), nuorehko henkilö, alkoi tarkastuksen jälkeen kautta rantain syyllistää potilasta, joka on vuosikaudet tunnollisesti käynyt jokaisessa tarkastuksessa, hoidossa ja ottanut onkeensa pitkän linjan kautta hyvät neuvot ja opit. Potilasta on pidetty tavallaan mallioppilaana, hän on saanut nyt ensimmäistä kertaa elämässään kunnon hoitoa ja kunnon neuvontaa. Kaikki eivät synny kultalusikkasukuihin tai jokaiselle ei ole koko elämänsä aikana kymmeniä lääkäreitä naapurustossaan.

En tiedä mistä syystä monivuotista uskollista potilasta alettiin kautta rantain syyllistää ja turkulaiseen tyyliin suorastaan vittuilla, mutta sikäli viesti meni perille, että tuo potilas kertoo aika monelle henkilölle, että välttäkääpäs moista lekuria. Potilasta nöyryytettiin, hän joutui ikävän kohtelun kohteeksi, mutta selvisi siitäkin. Monelle tulee yllätyksenä jotkin terveysasiat, vaikka muuten hoitaisikin itseään keskivertoa paremmin. Monta vuotta sitten aloitettu hoito ja neuvonta ovat kantaneet satoa, suun tilanne saatu kuntoon ja asiakas aisoihin. Miksi piti palata vuosien taakse menneisyyteen ja alkaa ilkeillä? Eiköhän se opetuspotilas ole ollut motivoitunut, kun on vuosikausia käynyt siellä opetushoitolassa, noudattanut neuvoja ja parantanut tapansa?

Kandeille kiitos mukavista tuokioista. He tekevät parhaansa valvovan silmän alla, ja eivät tee mitään ilman neuvoa kysymättä. Ovat huolellista porukkaa, kunpa asenne säilyisi työuran ajan. Ikävää, jos asenne muuttuu. Menkää valmistuneet ihan oikeasti pieniin kuntiin töihin, siellä on oikeasti töitä. Eivät kaikki voi elää yliopistokaupunkien kulmilla ja hoitaa hupenevia potilasmääriä. Tulee kai sitten tuollainen asenne työhön, kun oma vastaanotto ei kannata ja joutuu palaamaan opetushammashoitolaan tarkastamaan kandien työtä. Ilkeys pois siis ja mieluummin ystävällisyyttä, jos "toivoton" tapaus tulee kohdalle.

• hhhj29

En ole

• joihugy

ei kandille

• njkbjkbj

onko hoito ilmaista

• Tyytyväinenpotilas

Itse käyn Turun opetushammashoitolassa jatkuvasti. Kandit ovat loistavia ja tekevät hyvää työtä valvotusti. Aikaa kyllä menee, kun opettajille (eli hammaslääkäreille/professoreille) täytyy jokainen välivaihe näyttää erikseen. Hintakin on kohtuullinen, kun käyntimaksuja ei laskuteta, vain toimenpiteistä saa laskun. Protetiikasta saa lisäksi muistaakseni 20% alennusta.
      Ja kaikkihan sen tietävät, että Turusta valmistuu suomen parhaimmat hammaslääkärit.

• HLK

Kiitos! Kiva kuulla! Parhaamme yritetään. Meidän potilaatkin ovat aivan mahtavia! Terveisin yksi kandi :)

• Anonyymi

Ehkä vuonna 2016 ei laskutettu käyntimaksuja, mutta kyllä viime vuonna ainakin laskutettiin. Ja tänä vuonnakin, myös suuhygienistikäynnin yhteydessä.

• Anonyymi

Protetiikan laskuttaa hammasteknikko suoraan asiakkaalta. Ehkä joku teknikko antaa alennusta, minun tapauksessa ei alennusta ollut. Ilmeisesti käytetään eri teknikkoja vähän tapauksesta riippuen.

Ja käyntimaksu veloitetaan joka käynnistä. Silti on huokeampaa kuin yksityisillä hammaslääkäreillä.

Nämä kokemukset ovat nimenomaan Turun opetushammashoitolasta. Hoito on kyllä huolellista ja suhtautuminen asiakkaaseen hyvää. Onnekas on, kun tuonne pääsee, jos hammashoitoa tarvitsee.

• Juupajoopatu

Pakko munkin kehua Turun kandeja. Mulla on ihan hillitön hammaslääkärikammo, mutta ihanat kandit ja heidän opettajat ovat lievittäneet pelkoani. Kiitos! :)

• Kiitollinen

Olen tosi tyytyväinen Helsingin yliopiston tekemiin hoitoihin .
      Paradontiitti saatiin aisoihin ( siitä ei edes puhuttu kun kävin yksityisillä yli 50 vuotta) tehtiin myös 3 kultakruunua.
      Ja nyt 10 v myöhemmin pääsin sinne taas kun 30 v vanha silta rikkoutui.
      Olen tosi kiitollinen ja onnekas kun pääsin sinne.
      Lähete pitää saada kunnalliselta puolelta.

• Anonyymi

Turun kandien antama hoito ensiluokkaista. Kohtelu kunnioittavaa, opettajat myös hyvin ystävällisiä. Loistopaikka👑

• Anonyymi

Tässä ketjussa on puhuttu koko ajan kandeista, vaikka tarkoitettiin hammaslääketieteen opiskelijaa. Hammaslääketieteen kandidaatti on jo valmistunut ja usein työskentelee ammattitaitoisena hammaslääkärinä. Jokainen kandi ei välttämättä tee tohtorinväitöstä.

• Anonyymi

Kyllä niitä kandeiksi sanotaan, jotka vielä opiskelijoita ovat. Kandit eivät työskentele itsenäisesti. Valmis hammaslääkäri on lisensiaatti, ei kandi.

• Anonyymi

Kävin Helsingin Ruskeasuolla Kandila hammashoidoissa.
      En tykännyt.
      Oppilas joutui hakemaan opettajan apuun tässä saattoi kestää yli 10min.
      Hoito oli todella hidasta.
      Pelkoa ja päänsärkyä vähäteltiin sanomalla koita vaan kestää.

• Anonyymi

Olen käynyt Turun Opetushammashoitolassa marraskuusta 2018 - 2019 jatkuu....
      Parasta mahdollista hoitoa olen saanut.
      Aikaa kuluu, mutta ei haittaa kun lopputulos on hyvä.
      Olen tyytyväinen kandin kanssa on myös kiva jutustella siinä välissä kun odotellaan että hammaslääkäri/ professori tulee tarkistamaan työn jäljen! ; ) Suosittelen, kukkaronikin on tyytyväinen : D

• Anonyymi

Helsingissä Ruskeasuolla olen käynyt. Aikaahan tuo vie, varsinkin juurihoidot ja paikkaukset, mutta ihanan empaattinen kandi ainakin minulla. Puudutuskammostakin olen päässyt kun rauhassa opettajan ohjaamana pistettiin ilman että edes tuntui. Kandeilla on usein myös aikaa jutustella opettajaa odottaessa ja mukavia tyyppejä ovat olleet niin opettajat kuin opiskelijatkin.

• Anonyymi

Kandit saavat hoidettavakseen vain sellaisia tapauksia, jotka he pystyvät hoitamaan. Jokaisen kandin työtä valvoo kokenut opettaja.

Yleensä kandit ovat erittäin mukavia ja taitavia, joskin työskentely on usein hitaampaa.

• Anonyymi

Aloitin tänä vuonna hieman haastavamman hoitojakson Turun opetushammashoitolassa.
      Mielestäni kandi oli aluksi ihan yhtä pelokas ja epävarma kuin minäkin.

Hienoa ollut seurata, että miten kandin taito ja itsevarmuus on kasvanut kerta toisensa jälkeen. Esm. tällä hetkellä puunnuttaa paljon paremmin kuin opettajalääkärit;)
      Uskon, että suutani operoivasta kandista tulee aikanaan aivan loistava hammaslääkäri!

En suosittele opetushammashoitolaa erityisen suuresta hammashoitopelosta kärsiville, mutta pienemmistä peloista kärsiville sopii hyvinkin. Kandit reagoivat herkemmin potilaan kipureaktioihin(?)

Kustannukset on kohtuullisia ja ainakin mun mielestäni ihan hienoa osallistua uusien hammaslääkärien koulutukseen.

• Anonyymi

Kannattaa miettiä kustannuksia. Käynti on halvempi, mutta käyntejä kertyy tuplasti enemmän.
      Kaikki, kivuliaatkin, toimenpiteet tehdään kahteen kertaan. Ensin oppilas ja sitten opettaja...
      Yksinkertainen paikka on halvempi, mutta pitkäaikaishoidot tulevan pitkässä juoksussa kalliimmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2364
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      172
      2080
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      44
      2053
    4. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      74
      1742
    5. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1710
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      197
      1560
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1281
    8. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1209
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      32
      1164
    10. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1123
    Aihe