Väärä parannus

Utsjoen Sammeli

Tässä ote Schmalkaldenin artikloista, jossa luterilaiset teologit puhuvat paavilaisesta opista ja sen "väärästä parannuksesta".
Minusta tässä on vanhaa perinteistä pohjaa ja neuvoa. Mitä te ajattelette?

PAAVILAISTEN VÄÄRÄ PARANNUS
Tästä johtui väistämättä, että parannusta tehtiin ainoastaan tekosynneistä, kuten sellaisista pahoista ajatuksista, joihin oli suostuttu, pahoista sanoista ja teoista, joita vapaa tahto olisi voinut välttää. Paha mielenliike, himo ja viettymys eivät muka olleet syntiä.

Tämän parannuksen he jakoivat kolmeen osaan: katumus, rippi ja hyvitys. Siihen liitettiin lohdutus ja lupaus: jos ihminen oikealla tavalla katuu, ripittäytyy ja hyvittää syntinsä, hän on sillä Jumalan edessä ansainnut anteeksiantamuksen ja maksanut syntivelkansa. Näin he ohjasivat ihmisiä luottamaan parannusta tehdessään omiin tekoihinsa. Siitä on peräisin yleisen ripin yhteydessä saarnatuolista kansalle lausuttu sana: "Herra Jumala, anna minulle elinaikaa, kunnes ehdin tehdä parannuksen synnistäni ja parantaa elämäni."

Tässä ei ensinkään mainittu Kristusta eikä uskoa, vaan toivottiin, että synti voitaisiin omin teoin voittaa ja pyyhkiä pois Jumalan näkyvistä. Siinä tarkoituksessa meistäkin tuli pappeja ja munkkeja, että itse torjuisimme synnin.

Katumusta toteutettiin seuraavaan tapaan. Koska kukaan ei saanut mieleensä kaikkia syntejään, ei ainakaan koko vuoden aikana tehtyjä, löydettiin porsaanreikä: jos piiloon jäänyt synti sittemmin muistuisi mieleen, pitäisi sitäkin katua, se ripissä tunnustaa jne. Siihen asti saataisiin olla Jumalan armohuomassa.

Rippi toimitettiin seuraavaan tapaan. Jokaisen oli kerrottava kaikki syntinsä, mikä ei edes ole mahdollista. Se oli kovaa kidutusta. Unohtuneet synnit annettiin anteeksi sillä ehdolla, että ne olisi vielä ripissä tunnustettava, jos ne palautuisivat mieleen. Niinpä ihminen ei voinut koskaan tietää, oliko hän jo kyllin puhtaaksi ripittäytynyt vai tulisiko ripittäytymisestä ikinä loppua. Joka tapauksessa hänet ohjattiin turvautumaan omiin tekoihinsa ja sanottiin, että kuta puhtaammin hän tunnustaisi syntinsä, kuta enemmän häpeäisi ja myös häpäisisi itseään papin silmissä, sitä pikemmin ja paremmin hän hyvittäisi syntinsä. Sellainen nöyryys hankkisi varmasti Jumalan armon.

Tässä ei tarvittu uskoa eikä Kristusta eikä myöskään kerrottu, mikä on synninpäästön voima. Lohdutus perustui siihen, että ihminen luetteli syntinsä ja häpesi niitä. On mahdotonta luetella kaikkea sitä kidutusta, petkutusta ja epäjumalanpalvelusta, mitä moinen rippi on saanut aikaan.

10

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamenta

      Edellä luetellut rippisäännökset ovat ihmisoppia, jossa Jumalan armon ja Kristuksen täydellisen lahjavanhurskauden sijasta rakennetaan autuus ihmistekojen ja tunteiden varaan.

      • Tähtien sodassa

        >>Olen hibernatuksen kanssa samaa mieltä. Yksipuolinen informaatio ei oole todellista missään kiistakysymyksessä. >>>

        Norppa on uskolleen kuuliainen. Nyt hän on vetänyt herneen nenäänsä siitä, että MikkoL on
        moittinut 1500-luvun roomalaiskatolilaista käsitystä parannuksesta - ja lainannut pitkän rotlan
        "Schmalkaldenin artikloista" Nettiruukkuun.
        Moni esikoislestadiolainen muistaa tämän katolisen käsistyksen ripistä ja parannuksesta hyvin.
        Silloin sitä kutsuttiin "kristillisyyden ymmärrykseksi". Moni seuraa tätä vaatimusten tietä vieläkin.

        Nyt sitä on tarvinnut ruveta tukemaan. Asian vähättely on yksi kätevä keino, kun
        varsinaiset argumentit puuttuvat.
        Ei mikään sen paremmin sovikaan perinnelestadiolaiselle, joka turvaa vanhaan pohjaan elämässään ja uskossaan. Linja on selvä: missä tahansa tulee esille plakaatti joka julistaa uskon vanhurskautta, pitää Norpan se jollakin tavalla repiä alas. Tärkeä virka, mutta nähtäväksi jää, kuka siitä viimein palkan maksaa?


      • Tähtien sodassa kirjoitti:

        >>Olen hibernatuksen kanssa samaa mieltä. Yksipuolinen informaatio ei oole todellista missään kiistakysymyksessä. >>>

        Norppa on uskolleen kuuliainen. Nyt hän on vetänyt herneen nenäänsä siitä, että MikkoL on
        moittinut 1500-luvun roomalaiskatolilaista käsitystä parannuksesta - ja lainannut pitkän rotlan
        "Schmalkaldenin artikloista" Nettiruukkuun.
        Moni esikoislestadiolainen muistaa tämän katolisen käsistyksen ripistä ja parannuksesta hyvin.
        Silloin sitä kutsuttiin "kristillisyyden ymmärrykseksi". Moni seuraa tätä vaatimusten tietä vieläkin.

        Nyt sitä on tarvinnut ruveta tukemaan. Asian vähättely on yksi kätevä keino, kun
        varsinaiset argumentit puuttuvat.
        Ei mikään sen paremmin sovikaan perinnelestadiolaiselle, joka turvaa vanhaan pohjaan elämässään ja uskossaan. Linja on selvä: missä tahansa tulee esille plakaatti joka julistaa uskon vanhurskautta, pitää Norpan se jollakin tavalla repiä alas. Tärkeä virka, mutta nähtäväksi jää, kuka siitä viimein palkan maksaa?

        Heikkoa on tavara, jos sen pystyy yhdellä pienellä viestillä repimään alas. Kannattaa tarkistaa, kestääkö se viimeisessä kilvoituksessa.


      • Utsjoen Sammeli
        vihne kirjoitti:

        Heikkoa on tavara, jos sen pystyy yhdellä pienellä viestillä repimään alas. Kannattaa tarkistaa, kestääkö se viimeisessä kilvoituksessa.

        Ei Vihnekään varmaan pidä Jumalan sanaa tavarana?!

        Toiseksi, repiminen on kuvakieltä eli metafora.
        Jumalan sanaa kukaan ei voi repiä. Kysymys on siitä, että kun Kristuksen vanhurskaudesta
        pistetään seinälle juliste tai kirje, on muutamilla aivan elämäntehtävänä repiä se juliste kiireesti alas.
        Sitten alkaa omanvanhurskauden tukeminen. Hanslankariksi kelpaa aina vaikka katolilainen, kunhan vain on evankeliumia vastaan.
        Missä pienikin verso pääsee ylös omanvanhurskauden rojun alta, on yksi ja sama mies yleensä tallaamassa sen ruttuun. Onhan se surkeeta, enkä usko että Herra siitä palkan maksaa.


      • Utsjoen Sammeli kirjoitti:

        Ei Vihnekään varmaan pidä Jumalan sanaa tavarana?!

        Toiseksi, repiminen on kuvakieltä eli metafora.
        Jumalan sanaa kukaan ei voi repiä. Kysymys on siitä, että kun Kristuksen vanhurskaudesta
        pistetään seinälle juliste tai kirje, on muutamilla aivan elämäntehtävänä repiä se juliste kiireesti alas.
        Sitten alkaa omanvanhurskauden tukeminen. Hanslankariksi kelpaa aina vaikka katolilainen, kunhan vain on evankeliumia vastaan.
        Missä pienikin verso pääsee ylös omanvanhurskauden rojun alta, on yksi ja sama mies yleensä tallaamassa sen ruttuun. Onhan se surkeeta, enkä usko että Herra siitä palkan maksaa.

        Otetaampa nyt sitten Lutherista malli sinulle.

        Hän halusi harjoittaa raamatullisempaa uskoa katolilaisuuden keskellä. Tiedämme, että se ei onnistunut ja hän joutui sen ulkopuolelle. Jos hän olisi tehnyt pienehköjä myönnytyksiä, niin olisi saattanut onnistua. Periaatteen ihmiset eivät tee kompromisseja eivätkä näinollen voi roikkua mukana, vai voiko?


    • Jesse222

      Väärä parannus tai väärä parannussaarna ei tee tyhkjäksi oikeaa parannusta ja oikeaa parannussaarnaa. On olemassa oikea parannus, parannus, joka on tehtävä ja joka toteutuu Jumalan sanan voimasta. Vaikka pelastus on armosta, se ei silti tarkoita sitä, etteikö ihmisen olisi tultava tuntemaan syntinsä. Jopa sana "armosta" edellyttää kääntäen, että ihminen on täydellisesti syntinen ja että hänen on se tunnustettava. Muuten emme puhu pelastuksesta yksin armosta Kristuksen tähden. Tämä puoli tahtoo unohtua näissä keskusteluissa. On ajateltava, että laki saa aikaan sen, mitä se sanoo ja antaa sen mitä se tarjoaa, eli parannuksen ensimmäisen osan, katumuksen. Usko syntyy katumuksessa, näin toteaa kirkkomme Tunnustuskirjat. Luther kuvaa oikeaa Jumalan sanasta nousevaa parannusta hengelliseksi. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että emme ole tekemisissä tekojen kanssa tai asioiden kanssa, jotka olisivat meidän ratkaistavissa. En pysty poistamaan syntiä itsestäni, en syyllisyyttä. Helvettiä en pysty omin voimin välttämään, en mahda saatanalle mitään. Kuolema tulee ja ottaa minut, tein mitä tein. Samoin Jumalan vihan edessä olemme täysin avuttomia. Emme voi luoda sydämeemme itse rakkautta, uskoa tai kristillistä toivoa. Emme pääse taivaaseen tai tavoita Pyhää Henkeä itsellemme omin keinoin. Lakikin on hengellinen, henki, joka vaatii puhdasta sydäntä, joka tutkii ajatukset, himot, pienet sanat, eleet ja käyttäytymisen.

      Luther:

      "46. Samoin Kristuskin Johanneksen Evankeliumin 16. luvussa (Joh. 16:8. jakeessa) sanoo Pyhän Hengen — parannussaarnalla — nuhtelevan maailmaa synnin tähden jne. Tällaista parannusta ei, niinkuin yllä sanottiin, järki kykene opettamaan, vielä vähemmin omine voiminensa aikaansaamaan, vaan sitä täytyy saarnata, niinkuin Kristus tässä sanoo, yli järjen, ymmärryksen ja viisauden käyvänä ilmaisemuksena, niinkuin pyhä Paavalikin Roomalaiskirjeen 1. luvussa (Room. 1:18. jakeessa) sitä nimittää taivaalliseksi ilmestykseksi sanoessaan: "Jumalan viha ilmestyy taivaasta». Mikään järki, kukaan lainoppinut ei sano minulle, että minä olen syntinen, Jumalan vihan ja kadotustuomion alainen silloin, kun olen varastamatta, ryöstämättä, aviota rikkomatta, vaan ne sanovat minulle, että minä olen hurskas, kunniallinen mies, jossa kenelläkään ei ole mitään nuhdeltavaa eikä moitittavaa, jopa lisäksi pyhä munkki. Ken ottaisi uskoaksensa, että minä tämmöisellä erinomaisella elämälläni, mikäli olen vailla uskoa, ansaitsen ainoastaan Jumalan vihan ja moisella kauniilla jumalanpalveluksella ja ankaralla harjoituksella, johon olen ryhtynyt ilman Jumalan sanaa, omasta mielijohteestani, harjoitan pelkkää kauhistavaa epäjumalanpalvelusta, näin itse tuomiten itseni syvemmälle helvetin kadotukseen kuin muut, julkisyntiset?"

    • Jesse222

      Parannus on tehtävä, ja se toteutuu, niin kuin Jumalan sana yleensä toteutuu. Eihän ehtoollisestakaan kysytä, miten "tämä on minun ruumiini" on mahdollista, miten leipä voi olla Kristuksen ruumis. Se vain tapahtuu. Kääntymyksessä ihmisen tulee tulla ja kääntyä lapsen kaltaiseksi, sellaiseksi, joka ei voi enää turvata mihinkään, joka ei löydää yhtään mistään lohdutusta, ei voimaa vastustaa Jumalaa. Yleensä tapahtuu, että ihminen kääntyy vasta pakon edessä, kuopan pohjalla, silloin, kun kaikki omat ja kaiken maailman konstit on käytetty ja kokeiltu loppuun

      Luther:.

      "49. Katsohan, tämä on oikean parannussaarnan ensimmäinen kohta. Se ei ainoastaan nuhtele jotakin roskajoukkoa, jota maailmakin ja lakimiehet syntisiksi nimittävät — vaikka heitäkin on vakavasti nuhdeltava —, vaan se käy kadotustuomioin juuri sellaisten kimppuun, jotka maailman silmissä ovat kaikkein hurskaimpia ja pyhimpiä — vaikkakin vailla sekä oman syntinsä että Kristuksen tuntemista —, tekemättä katumuksesta meidän omaa, omilla ajatuksillamme toteutettua tekoa, sillä sellainen katumus käsittää ainoastaan muutamia irrallisia tekoja: siinä ihmisen ensin täytyy kauvan etsiskellä ja mietiskellä, millä tavalla, milloin ja kuinka usein hän on tehnyt syntiä, vaikka totta on, että se voi saada alkunsa yhdestä ainoasta synnistä, esimerkiksi siten, että Daavidia nuhdeltiin aviorikoksesta ja murhasta; vaan se käsittää koko elämän, se paiskaa sinut kerta kaikkiaan kuin taivaasta tulevalla ukonnuolella Jumalan vihan alle, selittää sinut helvetin lapseksi ja kauhistaa sydämesi, niin että maailma käypi sinulle lopen ahtaaksi.

      50. Teepä siis seuraava erotus. Se parannus, joka vielä kuuluu omien tekojemme piiriin, esimerkiksi oma katumuksemme, ripittäytymisemme ja hyvittämisemme, sijoitettakoon lakimiesten tai lastenkoulujen huostaan — siellä avittakoon kurinpitoa ja ulkonaista harjoitusta —, mutta ehdottomasti se erotettakoon oikeasta, hengellisestä katumuksesta, jonka vaikuttaa Jumalan sana, missä ja milloin se on sattuaksensa sydämeen: sydämen täytyy väristä ja vapista Jumalan vakaata ja kauhistavaa vihaa, tuskaltaan tietämättä, mikä neuvoksi."

      Kirkkopostilla. II

      • Kaltimon Kalle

        Hupaisaa, että Jesse kutsuu Lutheria oppi-isäkseen!
        Koko sanoma on kuitenkin Lutherin opetusta vastaan. Aivan takuulla lapinvanhimpienkaan oppi-isä ei ole Luther, vaan pikemminkin Ratzinger eli paavi Benedictus XVI. Sanon tämän tietysti vitsinä, mutta hyvin katolilaista se poikien vanhurskauttamis - ja seurakuntaoppi on.


    • Pattijoen Himmeli

      Jouluista, ERITTÄIN jouluista - ja paavilaista. Juuri tuotahan meille vaatimuksella, ajoittaan falsettiin kohonneella Vanhan Aatamin äänellä OM:n toimesta opetettiin. Niin jouluna Gällivaresta, kuin loppiaisena Turusta.

      • Jesse222

        Luther olikin sitten salapaavilainen. :)

        Ihmisen ei pidä olla kuin tuuliviiri, jota riepotellaan laidasta toiseen. Jos es. lest. ovat joissakin asioissa väärässä, ei siellä KAIKEN tarvitse olla väärää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      1997
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      108
      1774
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      117
      1288
    4. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1014
    5. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      134
      967
    6. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      88
      920
    7. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      66
      751
    8. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      38
      738
    9. Mies jos ottaisit yhteyttä

      Minuun.. kysyisit vaikka että mitä kuuluu? Eihän se paha ois..
      Ikävä
      47
      713
    10. On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus

      Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista
      Hindulaisuus
      228
      683
    Aihe