Tänään ja huomena on sitte taas vaihteeksi meillä hernekeittopäivä. Heinolan Heilasta hain hyvän lihaisan
savu-potkan ja siitä sitte lihat keittoon, tuoksu on taas mahtava kun keitto tuolla kiehuapurpattaa...
Jälkkäriksi tietysti pannukakku...
Mikä on sinun *paras pannukakku* ohje...? ? ?
Mä oon tottunut tekemään pannukakun suurinpiirtein tolla ohjeella, mut vois kokeilla jotain muutakin...
5 dl vehnäjauhoja
1½ dl sokeria
1 tl leivinjauhetta
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
1l maitoa
3 kananmunaa
50 g sulatettua voita
Sulata voi ja anna jäähtyä. Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää joukkoon maito, munat ja voi.
Kaada taikina leivinpaperin päälle uunipellille ja paista 225 asteessa noin 40 minuuttia.
.
Ruokajuttua väliin.....
58
722
Vastaukset
muuten sama ohje.
Teillä on sitten Nuutinpäivä-soppaa,meillä oli loppiaisena tuo sama menu.Savupotka tai kylki(itse laitoin tuota)antaa kyllä tosi hyvän maun hernesoppaan.:)Sikra kirjoitti:
Laitatko omenapannariin raakoja omenalohkoja/kuutioita vai jotain omenasosetta ?
kaneli-sokeria hiukan sirotellaan päälle,täytyykin joskus kokeilla sosetta :)
hauvanmamma kirjoitti:
kaneli-sokeria hiukan sirotellaan päälle,täytyykin joskus kokeilla sosetta :)
Mä luulen et on parempaa noista raaka-omenoista, voi tulla vähän ällöä hillonkanssa paistaa...
Täytyy munkin kokeilla tota omppu-pannaria jokukerta, nyt on myöhäistä, kun pannari on just lähössä uuniin...
Suunnilleen sama ohje, jauhoja en yleensä kyllä mittaa vaan laitan vähän sormituntumalla.
Yhdessä lehdessä oli ohje jossa tosta sokerimäärästä kolmasosa vähennettiin pois ja sen sijaan sulatettiin voin sekaan 3 ruokalusikallista hunajaa, sitä pitäis kokeilla ehkä.
Mä keitin hernesoppaa viimeviikolla joten tällä viikolla hypätään sen yli.Joo näppituntumalla mäkin jauhot laitan, toi ohje vaan oli sellanen noin pohja...
Noista jauhoista/kuiva-aineista...jotku laittaa ne nesteen sekaan (munamaito), mut mä tykkään laittaa toisinpäin..nesteen kuivien ainesten päälle/sekaan...
Jos tekisin ihan itselleni pannaria en laittaisi mitään makeutusaineita, mut isäntä tykkää et pitää olla makea taikinakin, niin pitäähän se sitte olla... ;)))Sikra kirjoitti:
Joo näppituntumalla mäkin jauhot laitan, toi ohje vaan oli sellanen noin pohja...
Noista jauhoista/kuiva-aineista...jotku laittaa ne nesteen sekaan (munamaito), mut mä tykkään laittaa toisinpäin..nesteen kuivien ainesten päälle/sekaan...
Jos tekisin ihan itselleni pannaria en laittaisi mitään makeutusaineita, mut isäntä tykkää et pitää olla makea taikinakin, niin pitäähän se sitte olla... ;)))Vohvelitaikinaan mä laitan aika vähän sokeria, siihen kun kuitenkin laitetaan päälle marjoja tai hilloja tms.
Mä teen niin päin että ensin kananmunat ja sokeri, seuraavaksi neste, sitten muut kuiva-aineet ja lopuksi rasva.Haukullinen kirjoitti:
Vohvelitaikinaan mä laitan aika vähän sokeria, siihen kun kuitenkin laitetaan päälle marjoja tai hilloja tms.
Mä teen niin päin että ensin kananmunat ja sokeri, seuraavaksi neste, sitten muut kuiva-aineet ja lopuksi rasva.Noin mäkin oon joskus tehnyt pannaritaikinan, mutta jossain vaiheessa olen siirtynyt päinvastaiseen...voisulan mäkin laitan viimeseksi...
Sikra kirjoitti:
Joo näppituntumalla mäkin jauhot laitan, toi ohje vaan oli sellanen noin pohja...
Jos tekisin ihan itselleni pannaria en laittaisi mitään makeutusaineita, mut isäntä tykkää et pitää olla makea taikinakin, niin pitäähän se sitte olla... ;)))ensimmäistä vaihto-ehtoa.Onhan se makeaa oltava taikina:)
hauvanmamma kirjoitti:
ensimmäistä vaihto-ehtoa.Onhan se makeaa oltava taikina:)
Se makeus on makuasia, ite en tykkää makeasta, mutta isännän maunmukaan mä muutkin eväät teen...
Sikra kirjoitti:
Se makeus on makuasia, ite en tykkää makeasta, mutta isännän maunmukaan mä muutkin eväät teen...
puoliksi ja toiseen puoleen lisäät sokerin. molemmat saa omanlaisensa ;-)
pellille kahteen eri leivinpaperiin.
- issu56
ja muusia oli meillä tänään, huominen on vielä mietinnässä :).
Pannarin teen ilman voisulaa ja vaniljasokeria. Joskus laitan kardemummaa ja toisinaan myös keitettyä riisiä kardemumman lisäksi ja silloin myös vaniljasokeria.
Näppituntumalla teen...ensin munat, sokeri ja ripaus suolaa, sitten vesi ja lopuksi jauhot.- Myy-Pikkuinen
Sikra kirjoitti:
Teetkö sä pannarin veteen ?
tekee pannrit ja yleensä kun leipovat niin useimmiten korvalaakitkin veteen. Maku siit kärsii ihan vähän mut hyviä ne on ollut. =)
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
tekee pannrit ja yleensä kun leipovat niin useimmiten korvalaakitkin veteen. Maku siit kärsii ihan vähän mut hyviä ne on ollut. =)
Nykyään on kaikkia maidon korvikkeita viljatuotteista saatavana...makuasia...
Mäkin oon lopettanut maidon juonnin kokonaan, mutta ruuanlaitossa kyllä käytän maitoa/kermaa...- Myy-Pikkuinen
Sikra kirjoitti:
Mäkin oon lopettanut maidon juonnin kokonaan, mutta ruuanlaitossa kyllä käytän maitoa/kermaa...ja mä tykkään tosi kylmästä maidosta, voisin juoda vaikka kuin paljon. =))
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
ja mä tykkään tosi kylmästä maidosta, voisin juoda vaikka kuin paljon. =))
Mäkin ennen tykkäsin...jos ei juonut maitoa ruuan päälle, tuntui ettei ollut hyvin edes syönyt...Mä oon nyt ollu vähän toista kuukautta maidotta, enään en sitä oikeastaan kaipaa kuin joskus...
- issu56
Sikra kirjoitti:
Teetkö sä pannarin veteen ?
sen veteen samoin kuin myös lätytkin heh. Suola onkin se juttu tuossa mun taikinassani...se kun vie sen veden maun pois. Kokeile joskus, niin huomaat, ettei siinä oikeastaan ole mitään eroa...sokeria ehkä vain pitää laittaa pikkuisen enemmän ;).
- issu56
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
mut teen noi taikinat veteen...olen aina tehnyt ja kun lisää ripauksen suolaa ja vähän enemmän sokeria, niin ... heh ... kukaan ei huomaa mitään eroa :).
- issu56
Sikra kirjoitti:
Mäkin oon lopettanut maidon juonnin kokonaan, mutta ruuanlaitossa kyllä käytän maitoa/kermaa...milloin viimeeksi olen maitoa hörppinyt...siitä on ikuisuus. Ruokiin kyllä käytän maitoa ja kermaakin...paitsi niihin tiettyihin taikinoihin. Niin ja ettei tulisi "keltään" napinoita, niin teen äidin vuoksi aina kahdet sapuskat. Eli hänelle tarkoitettuihin en käytä maitoa, enkä liioin kermaa sillä hänellä ihan oikeasti on niin keliakia kuin myös laktoosi-intoleranssi...hänen kohdallaan se ei ole keksitty juttu, vaan ihan diagnosoitu jo aikoja sitte.
- issu56
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
ja mä tykkään tosi kylmästä maidosta, voisin juoda vaikka kuin paljon. =))
ja mua etoo jo pelkkä näky, kun tuo isäntä on varsinainen maitofani...vetelee sitä niinkuin minä vettä.
- Myy-Pikkuinen
lihaperuna lootaa ihan vaan kaupasta ostettua mikroon heitettävää safkaa.
Jälkkäriks kahvii ja karkkii! =)))
Huomenna ehkä teen jotain soppaa mut en vielä tiedä laitanko soijarouhetta vaiko nakkii sekaan.- Myy-Pikkuinen
Sikra kirjoitti:
Tota soijarouhetta ei ole tullut käytettyä koskaan, sitähän pitää jokukerta kokeilla....
se on ekakerralla sopassa vähän oudon makuinen, tai mun mielestä vahvan makuinen mut kyllä siihen tottuu. Soijasuikaleet taas korvaa kastikkeissa lihan niist tykkään enemmän.
Sikra kirjoitti:
Tota soijarouhetta ei ole tullut käytettyä koskaan, sitähän pitää jokukerta kokeilla....
Tuota saa vaaleena ja tummana,vaalea on vähän miedompaa mielestäni.Erinomainen proteiinin ja valkuaisen lähde, ja esim.padoissa ja muhennoksissa oikkeen hyvää ;)
Niin,ja terveysvaikutteinen.Jotkut asiantuntijat epäilee,että saattaa olla esim.vaikutusta naistenjuttuihin.Siis positiivisesti.Maissa,jossa paljon syödään soijaa,niin ei noita "mummovaivoja" pahemmin ole.molossi kirjoitti:
Tuota saa vaaleena ja tummana,vaalea on vähän miedompaa mielestäni.Erinomainen proteiinin ja valkuaisen lähde, ja esim.padoissa ja muhennoksissa oikkeen hyvää ;)
Niin,ja terveysvaikutteinen.Jotkut asiantuntijat epäilee,että saattaa olla esim.vaikutusta naistenjuttuihin.Siis positiivisesti.Maissa,jossa paljon syödään soijaa,niin ei noita "mummovaivoja" pahemmin ole.Tuota on pakko kokeilla, myydäänkö sitä ihan marketeissa ?
molossi kirjoitti:
Niin,ja terveysvaikutteinen.Jotkut asiantuntijat epäilee,että saattaa olla esim.vaikutusta naistenjuttuihin.Siis positiivisesti.Maissa,jossa paljon syödään soijaa,niin ei noita "mummovaivoja" pahemmin ole.minkähän vaikutuksen tekee miehille?:)
hauvanmamma kirjoitti:
minkähän vaikutuksen tekee miehille?:)
Eiköhän tuo ole terveellistä kaikille...tuolta jostain luin että sitä kätetään eläintenkin ruokaan...
Sikra kirjoitti:
Tuota on pakko kokeilla, myydäänkö sitä ihan marketeissa ?
Luulisin,että on ihan päivittäistavarakamaa myös vähän yhdessä sun toisessa nykyään,siis tuollaisena ainesosana.Ainakin täälläpäin Prismoissa on ja yleensäkin isoissa putiikeissa
.Mutta nyt tuli oikosulku höh,enkä muista missä tavarahyllyssä sitä on.Ja halvimmillaan saa,verrattuna erikoisliikkeisiin.
Kuivana minusta toi on vähän kuin näkkileipä.hauvanmamma kirjoitti:
minkähän vaikutuksen tekee miehille?:)
...tiäs vaikk riippuis siitä mistä roikkuu :DDD
- Myy-Pikkuinen
molossi kirjoitti:
Niin,ja terveysvaikutteinen.Jotkut asiantuntijat epäilee,että saattaa olla esim.vaikutusta naistenjuttuihin.Siis positiivisesti.Maissa,jossa paljon syödään soijaa,niin ei noita "mummovaivoja" pahemmin ole.tumma on ainoa mitä olen käyttänyt ja nyt tyhmänä kysyn että milloin se vaalea on tullut käyttöön? Siihen en vielä ole törmännyt missään, mut kiitti tiedosta.
Eli jos vielä lisään soijan syöntiä niin ei tule vanhana mummotautia, jeee olenkin kuullut niist kauhutarinoita!! =)))) molossi kirjoitti:
Niin,ja terveysvaikutteinen.Jotkut asiantuntijat epäilee,että saattaa olla esim.vaikutusta naistenjuttuihin.Siis positiivisesti.Maissa,jossa paljon syödään soijaa,niin ei noita "mummovaivoja" pahemmin ole.tosipaljon kaikenlaisia soija tuotteita ja niitä käytetään paljon. "soijajauhelihasta" tulee ihan hyvä kastike.
valmiita pihvejäkin saa ja ihan ok. soijamakkaroista en niin hirmusti tykännyt mutta jos ne paistaa ja
maustaa paremmin niin nekin menee. sitten on nuita jugurtteja ja maitoja jne.
kaikki muutkin pavuthan on hyvä proteiinilähde. täältä löytyy ihan monen metrin hylly erinlaisia
papuja. vegetaarisia valmistuotteita on enemmän ja enemmän muutenkin.- Myy-Pikkuinen
Sikra kirjoitti:
Tuota on pakko kokeilla, myydäänkö sitä ihan marketeissa ?
on tosi hyviä!! Niitäkin jostain saa ostettu valmiina.
http://ohjehaku.fi/ruoka-ja-juoma/ohjeet/falafelin-valmistaminen
http://nalkakuolema.blogspot.com/2008/09/falafel-pyrykt-pivn-pelastavi.html Myy-Pikkuinen kirjoitti:
tumma on ainoa mitä olen käyttänyt ja nyt tyhmänä kysyn että milloin se vaalea on tullut käyttöön? Siihen en vielä ole törmännyt missään, mut kiitti tiedosta.
Eli jos vielä lisään soijan syöntiä niin ei tule vanhana mummotautia, jeee olenkin kuullut niist kauhutarinoita!! =))))Itseasiassa ei tietoo,koska toi vaalee on tullut käyttöön,mutta ois mielikuva,että oisin sen jokusen aikaa jo nähnyt.Mausta en osaa sanoa,poikkeeko jotenkin vaaleasta,kun meillä vaan tuota tummaa ollut.
Juu syö vaan,niin voit sitten mummuna tulla kirjoittelemaan jäikö mummis väliin :Dmajorica kirjoitti:
tosipaljon kaikenlaisia soija tuotteita ja niitä käytetään paljon. "soijajauhelihasta" tulee ihan hyvä kastike.
valmiita pihvejäkin saa ja ihan ok. soijamakkaroista en niin hirmusti tykännyt mutta jos ne paistaa ja
maustaa paremmin niin nekin menee. sitten on nuita jugurtteja ja maitoja jne.
kaikki muutkin pavuthan on hyvä proteiinilähde. täältä löytyy ihan monen metrin hylly erinlaisia
papuja. vegetaarisia valmistuotteita on enemmän ja enemmän muutenkin.Maistoin kerran yhessä ekokaupassa soijanakkia.Mutta tulin tulokseen,että nakit ihan sitä epäterveellistä ihteään ja soijat jossain muussa...
Mutta tofujuustosta tykkään.Harmi vaan,että on täällä ainakin melko tyyristä.Myy-Pikkuinen kirjoitti:
tumma on ainoa mitä olen käyttänyt ja nyt tyhmänä kysyn että milloin se vaalea on tullut käyttöön? Siihen en vielä ole törmännyt missään, mut kiitti tiedosta.
Eli jos vielä lisään soijan syöntiä niin ei tule vanhana mummotautia, jeee olenkin kuullut niist kauhutarinoita!! =))))Kuinka varmaa on soijaa ostaessa ettei se ole gm-soijaa.
Jostain luin että suurin osa on just sitä ja minä en halua tukea gm-soijan kasvatusta.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Kuinka varmaa on soijaa ostaessa ettei se ole gm-soijaa.
Jostain luin että suurin osa on just sitä ja minä en halua tukea gm-soijan kasvatusta.minulla ole muuta tietoa kuin että sitä käytetään eläinten safkoissa. Täytyykin muuten etsiä tietoo onko niit noissa soija tuotteissa...
- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Kuinka varmaa on soijaa ostaessa ettei se ole gm-soijaa.
Jostain luin että suurin osa on just sitä ja minä en halua tukea gm-soijan kasvatusta.No löytyihän sitä tietoa, eli suomeenkin se on rantautunut. Mutta se gmo on ilmoitettava pakkauksessa ja jos se määrä alittaa 0,9% niin sitä ei ilmoiteta. Eli nyt suositaan sitten ainoastaan luomu soijaa! =)
Tuon linkin takaa se löytyi.
http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/09/geenimuunneltu-soija-saapuu-suomen.html Myy-Pikkuinen kirjoitti:
No löytyihän sitä tietoa, eli suomeenkin se on rantautunut. Mutta se gmo on ilmoitettava pakkauksessa ja jos se määrä alittaa 0,9% niin sitä ei ilmoiteta. Eli nyt suositaan sitten ainoastaan luomu soijaa! =)
Tuon linkin takaa se löytyi.
http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/09/geenimuunneltu-soija-saapuu-suomen.htmlJossain pikku-uutisessa kerrottiin ennen joulua että jotain (luontaisjuttuja muistaakseni) oli palautettu alkuperämaahan kun olikin ollut gm:ää.
En muista mitä ne oli, ei kuitenkaan soijaa.
Keksisinköhän hakusanan jolla se uutinen löytyisi.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Jossain pikku-uutisessa kerrottiin ennen joulua että jotain (luontaisjuttuja muistaakseni) oli palautettu alkuperämaahan kun olikin ollut gm:ää.
En muista mitä ne oli, ei kuitenkaan soijaa.
Keksisinköhän hakusanan jolla se uutinen löytyisi.No onneksi ne edes tutkii niitä. Sen verran löysin tuosta gmosta juttua että sitä soijarehua missä sitä on niin syötetään eläimille, eli kana, sika ja mitä muita niit onkaan niin eikös ne sitäkin kautta kulkeudu ihmisiin.
Tuntuu vähän hassulta tuo koko juttu kun ensin ei saa olla niis tuotteissa mitä me ihmiset syödään, mut sitten kuitenkin joillekkin eläimille joita me syödään niin niille saa sitä syöttää?? Myy-Pikkuinen kirjoitti:
No onneksi ne edes tutkii niitä. Sen verran löysin tuosta gmosta juttua että sitä soijarehua missä sitä on niin syötetään eläimille, eli kana, sika ja mitä muita niit onkaan niin eikös ne sitäkin kautta kulkeudu ihmisiin.
Tuntuu vähän hassulta tuo koko juttu kun ensin ei saa olla niis tuotteissa mitä me ihmiset syödään, mut sitten kuitenkin joillekkin eläimille joita me syödään niin niille saa sitä syöttää??Periaatteessahan jos esimerkiksi kasviin siirretään kylmänkestävyyden parantamiseksi kalan geenejä se vilja saattaa saada kala-allergikolle oireilua ihan kuin jos se ihminen söisi kalaa mutta jos sitä samaa viljaa syötetään possulle jonka ihminen sitten popsii niin niitä kalan geenejä ei siinä possun lihassa ole ja siksi se on turvallista syödä.
Suurempi vaara gm-kasveista mun mielestäni on kuitenkin siinä että ne saattavat päästä leviämään kontrolloidusta kasvuympäristöstä ja aiheuttaa kasveihin geenimutaatioita ristiinpölyttyessään alkuperäiskasvien kanssa.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Periaatteessahan jos esimerkiksi kasviin siirretään kylmänkestävyyden parantamiseksi kalan geenejä se vilja saattaa saada kala-allergikolle oireilua ihan kuin jos se ihminen söisi kalaa mutta jos sitä samaa viljaa syötetään possulle jonka ihminen sitten popsii niin niitä kalan geenejä ei siinä possun lihassa ole ja siksi se on turvallista syödä.
Suurempi vaara gm-kasveista mun mielestäni on kuitenkin siinä että ne saattavat päästä leviämään kontrolloidusta kasvuympäristöstä ja aiheuttaa kasveihin geenimutaatioita ristiinpölyttyessään alkuperäiskasvien kanssa.sieltä sitä tietoa tuli! =)))))))))))))
Mutta mietin että miksei se muka imeydy siihen possunlihaan? =)) Myy-Pikkuinen kirjoitti:
sieltä sitä tietoa tuli! =)))))))))))))
Mutta mietin että miksei se muka imeydy siihen possunlihaan? =))No jos sinä syöt gm-viljaa se ei vaikuta sun geeneihin tai muuta sua mitenkään mutta ne muunnetut geenit saattaa saada sulle sen yliherkkyysreaktion ihan kuin jos söisit silakkaa jolle olisit allerginen.
Samaten se ei mitenkään tartu possun geenistöön, possu polttaa sen ravinnokseen ihan kuin minkä muun ruuan tahansa.
Esimerkiksi jos possu syö kalaa tai viljaa jossa on kalan geenejä niin ei se estä kala-allergikkoa syömästä sitä sikaa kun ei ne kalan geenit ole siinä possun kinkussa.- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
No jos sinä syöt gm-viljaa se ei vaikuta sun geeneihin tai muuta sua mitenkään mutta ne muunnetut geenit saattaa saada sulle sen yliherkkyysreaktion ihan kuin jos söisit silakkaa jolle olisit allerginen.
Samaten se ei mitenkään tartu possun geenistöön, possu polttaa sen ravinnokseen ihan kuin minkä muun ruuan tahansa.
Esimerkiksi jos possu syö kalaa tai viljaa jossa on kalan geenejä niin ei se estä kala-allergikkoa syömästä sitä sikaa kun ei ne kalan geenit ole siinä possun kinkussa.asia harvinaisen selvä.
Mut aattele jos mä syön soijaa jossa on kalaa, aamulla kun herään niin huomaankin että minulla ei olekkaan enää jalkoja vaan kalanpyrstö... ;))))) Myy-Pikkuinen kirjoitti:
minulla ole muuta tietoa kuin että sitä käytetään eläinten safkoissa. Täytyykin muuten etsiä tietoo onko niit noissa soija tuotteissa...
Toi mitä ostetaan Prismasta,ei ole geenimuunneltua.Tai ainakin niin siinä lukee.
- X-rekattu
Viikko sitten oli meillä jo tuo rokkapäivä. Kinkun loppu ja vähän savupotkaa kyytipojaksi oli höysteenä.
Pannarin tein ns. pihkamaidosta, eli ternimaidosta. Lähiseudulla on suuri lypsykarjatila, josta saa ympäri vuoden tuota herkkua, pidän aina pakkasessa muutaman litran.
Harvoin tulee muuta pannaria tehtyä. Oliko niin, että sinullekin oli tuo pihkamaito uunijuusto tuttua? On sellainen muistikuva, että joskus olemme keskustelleet tuosta. Voin muistaa väärinkin, saattoi olla joku muukin. Mutta jonkun kanssa kuitenkin.
Kyselit, millä ohjeella pannari.
No, tällä: ½ l pihkamaitoa
½ l tav. maitoa
1 ½ dl. sokeria
6 dl. jauh.
vaniljasok. ripaus.
Kuivat aineet sekoitetaan, lisätään maitoseos.
Annetaan turvota tunti ennen paistamista.- X- rekattu
Pannarista jäi pois suola.
1 ½ tl. suolaa myös mukaan. uunijuustoa mikä oli tosi hyvää,sukulaislla oli lehmiä keltä usein ternimaitoa saatiin,saakohan sitä mistään kaupasta?
- X - rekattu
hauvanmamma kirjoitti:
uunijuustoa mikä oli tosi hyvää,sukulaislla oli lehmiä keltä usein ternimaitoa saatiin,saakohan sitä mistään kaupasta?
Täältä saa Prismasta ja Kauppahallista. Hallissa on luomumyymälä, sieltä saa. Kysäise sieltä teidän Prismasta, jos sitä on sielläkin.
siis maitoa litra ja kananmunia kolme, ja muita aineita en kyllä mittaa pannaria tehdessä. :) Laitan pikkuisen vaniljasokeria mutta tavallista sokeria en laita. Ja yleensä ostan, jos muistan, vähälaktoosista "makeampaa" maitoa, en tiedä tuleeko siitä parempaa mutta minulla on vain sellainen uskomus.
Tosin elämäni maistuvimmat pannarit on tehty aikoinaan yhdellä mökillä jossa leivottiin joka kerta pannukakkua ja siihen laitettiin maitojauhetta. Sekin voi olla ihan psyykkistä, vaikka jotkut kyllä väittävät että maitojauheella tulee paras... minä en vaan ole sitä koskaan ostanut kotiin.että yleensä mökillä tai retkellä on aina ruoka maistuvampaa. maitojauhetta en noin yleensä käytä mutta kun lapset olivat pienempiä niin ostin sitä kotiin ihan siltä varalta kun maito aina joskus loppui.
kävi se kahvissakin ;-))))))majorica kirjoitti:
että yleensä mökillä tai retkellä on aina ruoka maistuvampaa. maitojauhetta en noin yleensä käytä mutta kun lapset olivat pienempiä niin ostin sitä kotiin ihan siltä varalta kun maito aina joskus loppui.
kävi se kahvissakin ;-))))))maitojauhetta on kyllä hyvä olla varalla aina:)
Olin jo unohtanut koko maitojauheen, silloin kun vaunuiltiin ja retkeiltiin oli meillä maitojauhetta aina...
Nyt kun ollaan kumpikin lopetettu maidon juonti, niin toi maitojauhe oliskin hyvää olla kotona ruuan valmistusta varten....
Mä join montavuotta hylamaitoa, mutta ruuanvalmistukseen käytin oikeata maitoa...esim. riisipuurosta ja maitokastikkeesta tuli rumanväristä, kun sen ne teki hylämaitoon...
Tein juustoteeleipiä ja kuinka ollakkaan hurahti sinne sekaan vaniljasokeriakin(purkit olivat vaihtaneet paiikkaa)tarkoitus oli syödä ne suolaisena iltapalana.Noh,menihän ne mansikkahillon kanssa jotenkin=)))
- neljän suora
Äitini,yksi parhaita ruoanlaittajia mitä tiedän opetti näin:
3 munaa(huoneenlämpöistä) 1 l maitoa 4-5dl vehnäjauhoja(riippuen uunin kapasiteetista),n.1 tl suolaa
Sekoita kylmä maito ja huoneenlämpöiset munat.
Lisää jauhot vähän kerrallaan,käsivispilä riittää.
Lisää suola,anna turvota,uuni päälle 225(sähkö-),kun valo sammuu lätkäise uunipellille leivinpaperin päälle,älä avaa luukkua ennenkuin VÄHINTÄÄN 30 min. menyt,näet kun on valmis.
Anna vetäytyä lieden päällä väh. 1h,valmis syötäväksi!
Et tarvitse sokeria etkä rasvaa,leivinjauhetta voit laittaa 1 tl jos et luota itseesi,oikeasti sitä ei tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4011158- 641096
- 61842
- 60779
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99698Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,15670- 71664
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49661- 26653
- 58623