Pesin juuri hampaat ja huomasin, että aivan hampaan reunassa ikenessä on haava, selvisipä syy siihen, miksi on niin pirun kipee toi ien jos sillä puolen uten jotain kovaa. Mitähän hammaslääkäri osaisi asialle tehdä vaiko ei mitään?
ikenessä haava
14
26419
Vastaukset
- Epg
Heh, olet ainoa kohtalotoveri kuka mulle on tullut vastaan :) Mulla on kans ollut noita haavoja ikenissa ja vielapa monta kertaa vuodessa. Kysyin hammashoitajalta tarkastuksen yhteydessa niista, mutta han sanoi ettei ole koskaan edes KUULLUTKAAN mistaan haavoista! Mika oli aika suuri shokki mulle. Mulla ne yleensa kestaa viikon tai pari. Huomasin etta ne haviaa nopeammin jos puhdistan suuta suolavedella/alkoholilla. Etta oisko sitten kyseessa jonkinlainen bakteeri??
- hammaspeikkonen
Eiköhän oo kyseessä ihan normaali ientulehdus.. Noita on kaikilla jotka eivät pese hampaitaan tarpeeksi tai vastaavasti pesevät liian voimakkaasti :)
- Bolt85
Mulla on kans ollut sama juttu, mutta se ei kylla ole ientulehdusta! Koska sehan tulee hampaan ja ikenen valiin, mutta minulla nuo haavat ovat olleet ihan ylhaalla ikenissa, ns. taitoskohdassa! Ja hampaita hoidan erityisen hyvin, mutta en liian voimakkaasti. Laakari on aina vaan kehunut! Mietinkin, etta johtuukohan haavat esim. jostain vitamiinin puutteesta?
- näkkärikäkkäri
Bolt85 kirjoitti:
Mulla on kans ollut sama juttu, mutta se ei kylla ole ientulehdusta! Koska sehan tulee hampaan ja ikenen valiin, mutta minulla nuo haavat ovat olleet ihan ylhaalla ikenissa, ns. taitoskohdassa! Ja hampaita hoidan erityisen hyvin, mutta en liian voimakkaasti. Laakari on aina vaan kehunut! Mietinkin, etta johtuukohan haavat esim. jostain vitamiinin puutteesta?
Itse söin jotain terävää, mikä sitten raapaisi ikeneen haavan
- haavauma
Haavaumat suussa voi johtua melkein mistä vaan. Hammaslääkäri ei välttämättä voi tehdä mitään mutta haavaumia pitää aina käydä näyttämässä, koska kyse voi olla vakavasta sairaudesta.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00784- kiitos-._._.3
arvatkaapa viisaat, tai muuten tietävät....kun söin eräs päivä tossa kovaa namia... niin nää vanhastaan hieman krooniset ientulehduksen vaivaamat romuhampaat tuli sitten ihan kipeeks. ELi nyt vesikelloja ienrajassa ja painoarkuutta... ja jotain millin kokosia valkosia pilkkuja( en usko aftoja)...vaan oisko sit mätää tai valkosolujutskaa(en tunne )...eli kun sitten nyt syön 6 nappia v-peniä, niin ei tunnu toimivan vielä, eli ei vie sitä pikkujomotusta veks noista 5 hampaasta.. ja pallukasta....mutta puolikkaita ibuja kun syö pitkin päivää ni se tehoo.??? Oletin että taas toimii antibiootti, mutta eikö sitten liene bakteeritulehdusta siellä etc...vai onko jo menny tehot v-penistä, kun syöty 50 kuuria elämässä... kai... ? ELi, miksiköhän siis ibu toimii...vaikka nyt onkin kipua poistava,mutta mikäs näistä kummastakaan nyt sitten, kun ei tulehdus, pilkut ja pallukat häivy.. No, oli tarkotus sitten lähteä vetelemään noita veks, kunhan tulehdus laskee, mutta tuntuu ottavan aikansa.. Miten lie sitten joku laajakirjonen antibiootti... ??
- hhehe...
kiitos-._._.3 kirjoitti:
arvatkaapa viisaat, tai muuten tietävät....kun söin eräs päivä tossa kovaa namia... niin nää vanhastaan hieman krooniset ientulehduksen vaivaamat romuhampaat tuli sitten ihan kipeeks. ELi nyt vesikelloja ienrajassa ja painoarkuutta... ja jotain millin kokosia valkosia pilkkuja( en usko aftoja)...vaan oisko sit mätää tai valkosolujutskaa(en tunne )...eli kun sitten nyt syön 6 nappia v-peniä, niin ei tunnu toimivan vielä, eli ei vie sitä pikkujomotusta veks noista 5 hampaasta.. ja pallukasta....mutta puolikkaita ibuja kun syö pitkin päivää ni se tehoo.??? Oletin että taas toimii antibiootti, mutta eikö sitten liene bakteeritulehdusta siellä etc...vai onko jo menny tehot v-penistä, kun syöty 50 kuuria elämässä... kai... ? ELi, miksiköhän siis ibu toimii...vaikka nyt onkin kipua poistava,mutta mikäs näistä kummastakaan nyt sitten, kun ei tulehdus, pilkut ja pallukat häivy.. No, oli tarkotus sitten lähteä vetelemään noita veks, kunhan tulehdus laskee, mutta tuntuu ottavan aikansa.. Miten lie sitten joku laajakirjonen antibiootti... ??
joo täähän on tuttua, tulee sillontällöin hammaslangalla tehtyä haava ikeneen ja se punoittaa sitten muutamia päiviä, on niin hiton ahtaat hammasvälit että niistä tulee aina melkein verta langatessa, ei hammaskiveä ei plakkia ja kirkkaan vaaleanpunaiset ikenet.
- hyvämiäs...
hhehe... kirjoitti:
joo täähän on tuttua, tulee sillontällöin hammaslangalla tehtyä haava ikeneen ja se punoittaa sitten muutamia päiviä, on niin hiton ahtaat hammasvälit että niistä tulee aina melkein verta langatessa, ei hammaskiveä ei plakkia ja kirkkaan vaaleanpunaiset ikenet.
joo, hammasharjalla saa helposti aikaan haavaumia jos huolellisesti puhdistaa joka puolelta lujaa, minulla tulee usein johonkin kohtaan vaikka pehmeä harja onkin.
- jlhiihiuigigoig
kiitos-._._.3 kirjoitti:
Ettei olisi herpes tms suun limakalvoilla?
Myös kondylooman tai muun sukupuolitaudin voi saada suuseksissä suuhunsa. - Anonyymi
hyvämiäs... kirjoitti:
joo, hammasharjalla saa helposti aikaan haavaumia jos huolellisesti puhdistaa joka puolelta lujaa, minulla tulee usein johonkin kohtaan vaikka pehmeä harja onkin.
Minulla taitaa olla sama juttu, mutta mietin, että miltä ne teidän ien haavat näyttävät? En tiedä mikä minun ikenessäni on vaikuttaa ien haavalta, mutta en kyllä ole ihan varma.
- Anonyymi
hyvämiäs... kirjoitti:
Ostin kaupasta jotaki halpis sähköhammasharjan harja päitä jotka ovat aivan kivikovia ja sitten heti ensinmäisen pesukerran jälkeen haava ikenessä.
- Sattui_perkeleesti
Huomasin ittelläni viillon taka ikenessä kun sattu ihan pirusti kun kävi siellä sähköhammasharjalla joko ruuan tuottama viilto tai afta
- syöpätulossa
voiko aftoja tulla ikeniin? ikenessä on ympyrän muotoinen haava ihan huulen ja ikenen välissä. Mikä voisi olla?
- Anonyymi
Kyllä.Aftoja voi tulla ikeneen ainakin google haun mukaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767