Ajokoe maanantaina... mieliala ihan pohjalla.

Mielipohjalla

Minulla on ajokoe maanantaina... mutta en jaksa uskoa, että se menee läpi. Minulla on liian vahva tunne, että persiilleen menee. Ensimmäisellä tunnilla meni ajolinjat pieleen, ja siitä sitten meni mahdollisuus ajokorttiin sillä kertaa. Jo silloin minulla oli tunne, ettei mene hyvin. Minua pelottaa mennä inssiin... Pelkään, että kokeet menevät sen verran pieleen, että joudun ottamaan seuraavan kokeen helmikuulle... haluaisin mieluiten kortin samalle kuulle, kuin olen syntynyt. Epäilen, että juuri pessimistinen asenne pilasi kokeeni. Toisaalta liian itsevarma ei tulisi olla. Mitä oikein teen? Miten saan itselleni lisää itsevarmuutta?

18

5586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korttia kohti

      Pää pystyyn, siinä käy pian niinkuin uskoo ja kumpaako haluat,,

    • Näin se vaan on

      Jos olet teoriakokeenkin mennyt läpi, koska ajokoe on täyttä totta, ja siinä ei ole esim kompakysymkyisä, ja siinä saa käyttää myöskin omaa järkeä, eikä tule kaikkea tehdä kuten laki määrää.

      Esim ajokokeessa ei lasketa virheeksi sitä, jos et aja pyöräilijan päälle.

      Eli kun on teoriakoe suoritettu, on ajokoe lastenleikkiä

      • 42-vuoden ajokok

        Jännittää saa hiukan, mutta ei pelätä. Monet ajokortin saaneet ovat käyneet "inssinajossa" enemmän kuin yhden kerran.
        Rauhallinen ote ja rauhallisuus muutoinkin on paras avu tuollaisessa tilanteessa. Kun suhteutat tuon tulevan tapahtuman elämän eri käänteissä tuleviin tapahtumiin ei se ole kummoinenkaan tapahtuma.

        Sitä tapahtumaa tulee pelätä suunnilleen yhtä paljon kuin sitä, että taivas maanantaina putoaa meidän niskaan. Sitten kun saat ajokortin, niin sama rauhallisuus on paras valtti liikenteessä. Kun esim. kaupunkiajossa ei oikein tiedä minne ajaisi pelkääminen aiheuttaa äkkinäisiä liikkeitä mm. kaistanvaihtoja, jotka altistavat sitten kolareihin.

        Rauhallisuutta matkaan ajokokeeseen !


    • inssioninha

      mittaa todellista valmiuttasi itsenäiseen ajamiseen liikenteessä. Jos handlaat liikennemerkit, kaistanvaihdot, ajovuorot..jne. kaiken pitäis mennä ihan hyvin. Ainut mikä koko homman voi pilata on jännitys, nimimerkillä kokemusta on. Jos inssi menee todella metsään on myös syytä miettiä kokeeko olevansa valmis liikenteeseen. Tosin en tiedä tuleeko niistä inssin määrämistä muutamista lisäajoista sen paremmaksi kuskiksi..eli onhan tuo pitkälti tuuristakin kiinni. En aijo sanoa että hyvin se menee koska itse ainakin koin ettei tuo auttanut yhtään mitään. En halua lannistaa, mut niinhän se vaan menee, että pessimisti ei pety. :D Suhtaudu inssiin avoimin mielin ja turha jännitys veks. Jos menee läpi voit olla onnesi kukkuloilla ja ehkä maailman helpottuneimassa olotilassa, jos ei mene läpi niin koko maailma ei kaadu.

    • Teija - 72

      ...Ei kai se niin kauheeta sitten ollutkaan...?!

      • Näin se vaan menee

        Koska nimimerkki "Mielipohjalla" jäi tuollaiskeksi yhden kerran huutelijaksi (kuten moni muukin täällä) eikä tule enää ikinä palaaamaan tänne palstalle...


    • KroisosP

      Ajokoe on aivan hirveää hommaa. Itse olen mokannut sen jo kahdesti. Kolmannella kerralla pakko onnistua.

      • 87k

        Kerro oikeasti että miten on mahdollista että itse pääsin ajokokeen ja teoriakokeen läpi ekalla

        1. Autona oli 86 vuoden halpa pikkuauto (vuonna 2007 siis)

        2. Opettajani oli äitini, eikä taloudessamme ollut ollut omaa autoa viiteen vuoteen, joten ajokemus melko vähistä äidillänikin

        3. Sen verran mitä äitini on ajanut autoa, on kyseessä ollut aina uudehkot isot jenkkiautot

        4. Asumme Turun keskustassa, joten opetusympäristökin on melko mielenkiintoinen

        5. Teoriatunnit käytiin läpi "nopealla aikatululle"

        6. Ajokokeet ja teoriat varattiin niin pian kuin se oli mahdollista

        Eli miten on mahdollista, että sain ajokortin ekalla yrittämällä näin huonoilla edellytyksillä???

        Autokoulussa kuitenkin on vain 3 vuotiaita autoja, joissa on esim ohjaustehostimet yms. mukavuudet, ja opettajalla paljon kokemusta opetuksesta, teoriatunnit pidetään kunnolla, diaesityksineen yms


    • hei haloo

      dia???

    • autokoulun oppilas

      Toisille teoria on helpompaa, kuin käytäntö.
      Itse olemn kussun inssin kahdesti, ja tiistaina ois kolmas kerta sit.

      Itse olen ajotunneilla ajanut hyvin, mut sitten itse inssi menee aina pieleen, koska jännittän sitä niin paljon..mut jospa nyt kolmannella kerralla en jännittäis niin älyttömästi ja saisin sen kortin lopulta.

      Ai nii, ja mulla oli noilla kahdella aikasemmalla inssi kerralla 2 tyyppiä autos eli tutvo ja sit yks joka vissiinkin opiskeli/opiskelee tutkinnonvastaanottajaksi tms.

      • Apinaa koijataan

        Joo, mulla sama juttu, eli tutvoksi opiskeleva toimi tutvona ja hänen opettajansa takepenkillä tutkimassa tutvon toimintaa, arvatkaa oliko tarkkaa puuhaa, no inssin jälkeen tutvo (opiskelija) sanoi: " joo periaatteessa tämä meni läpi, MUTTA joudun laittamaan 3 ajokertaa ja hylkäämään suorituksen, kun et kääntänyt päätäsi tarpeeksi tasa-arvoisissa risteyksissä ja peileihin voisi katsella useimmin, kyllä se seuraavalla kerralla menee läpi ".
        Voi pyhä tsiisus sentään, mielestäni ennenkuin lähdetään inssiä suorittamaan, pitäisi kysyä sopiiko, että opiskelija suorittaa arvostelun, olisin sanonut EI, no saipahan autokoulu lisää rahaa, niinkuin Ajovarmakin, uusinta edessä viikon päästä....... olisiko tuosta voinut valittaa johonkin?


    • turhautunut

      Itse en myöskään saanut toisella yrittämällä korttia. Syynä oli inssin yhtäkkinen puuttuminen tilanteeseen liikennevaloissa ( punaisten palaessa) kun auto sammui.Teki minulle kokeen jälkeen selväksi että se että hän alkoi antaa yhtäkkiä ohjeita merkitsi ajokokeen hylkäämistä. 95%:sesti kaikki muu oli mennyt hyvin ja itselläni oli kokeen jälkeen hyvä fiilis. Tyhjä tosin, koska en käsittänyt miksi inssi puuttui tilanteessa jossa kaikki oli itsestään selvää minulle kuinka toimia, eikä mihinkään ollut hengenhätää.. Ajokokeiden reputtaminen on aiheuttanut minulle pelkkää tuskaa, koska kortin saaminen olisi niin tärkeää.. Kahden ajokokeen välillä monet asiat ovat ristiriidassa.. mm. ensimmäinen inssi sanoi minun ajavan liian rauhallisesti kun taas viimeisin sanoi että tarvitsen lisää rauhallisuutta.. Tiedostan jännittäväni, mutta ajo-opettajat ovat sanoneet ettei sitä huomaa minusta ulospäin. Kuulin jopa samalta taholta että olen "keskitasoa parempi kuljettaja" näillä tuntimäärillä. Heille tuli yllätyksenä etten edes toisella yrittämällä onnistunut.. Totta puhuakseni niin itsellenikin, koska koe meni kokonaisuutena sujuvasti.

      • vuonna 2012

        Onpa hassua, että puuttui auton sammumiseen...itselläni sammui USEITA kertoja auto inssissä ja läpi meni.


    • jännittynyt

      ''Toisille teoria on helpompaa, kuin käytäntö.
      Itse olemn kussun inssin kahdesti, ja tiistaina ois kolmas kerta sit.

      Itse olen ajotunneilla ajanut hyvin, mut sitten itse inssi menee aina pieleen, koska jännittän sitä niin paljon..mut jospa nyt kolmannella kerralla en jännittäis niin älyttömästi ja saisin sen kortin lopulta.

      Ai nii, ja mulla oli noilla kahdella aikasemmalla inssi kerralla 2 tyyppiä autos eli tutvo ja sit yks joka vissiinkin opiskeli/opiskelee tutkinnonvastaanottajaksi tms.''



      Ihan kun olisin itse kirjoittanut, täysin sama tilanne :D mullakin oli joku opiskelija kyydissä. Kysyin ennen koetta opettajalta että jos valot muuttuu oranssiksi niin missä kohtaa jarrutan niin ettei siitä tule hylättyä ja opettaja sanoi 'valotolpan takana, jos takana ei ole autoja' (ns.äkkijarrutuksesta siis puhun.) ja näin tein ja hylsy tuli.. kolmas inssi on nyt torstaina ja tuntuu että kuolen tähän jännitykseen. molemmissa insseissä olen jännittänyt niin paljon että jalat ovat tärisseet kuin kaalimato.. toivotaan että torstaina kävisi paremmin! :)

    • autokoulun oppilas

      Kiva kuulla, ett muillakin on ollut sama tilanne, kuin itselläni.

      Mut joo, itselläni oli tuos 26.6 kolmas inssi ja silloin mulla oli tutvona vain tämä tutvoksi opiskeleva. Eipä mennyt vieläkään inssi läpi ja jäi kiinni taas havannoinnista. Omasta mielestäni kyllä pysähdyin joka risteykseen ja katsoin, että tuleeko väistettäviä. Mut tutvon mielestä mulla pää ei kääntynyt ollenkaan.

      Ihmettelen vaan sit, ett miks muka ei sit tullut yhtään läheltä piti tilannetta, jos en muka katsonut ollenkaan risteyksissä, ett tuleeko ketään. Tutvohan ei siis kertaankaan joutunut painaan jarrua.

      Mut no, 20 päivä ja 23 päivä on vielä ajotunnit ennen inssiä, joka on sit 24 päivä.
      Saa nähä kuinka käy neljännen inssin kohalla, pitäis vaan yrittää saada kysyttyä ajo-opea inssiin mukaan.

      • Apinaa koijataan

        Niinpä, mutta käännä "korostetusti" päätäsi myös kun katsot peileistä, voi olla ettei se tutvo muuten huomaa, että seuraat muuta liikennettä, niin meinaan itse ainakin tehdä, ehkä sen tutvon on vaikea huomata jos vaan seuraa silmiään kääntelemällä, joka itselle riittää, tsemppiä inssiin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei varmasti ole


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe