MISSÄ AUTOISSA ON SINKKI KORI?

auto...

Elikkä missä merkeissä vuosina 92-98 on sinkki kori?
Muuta kuin audissa?

22

10410

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinkitys

      on sinkkikori jo 90-luvun malleissa. Erittäin luja auto muutenkin.

      • ruostuva on

        Camry kuuluu samaan herkästi ruostuvien autojen ryhmään kuin muutkin Toyotat.


      • liian ohut

        Joo, onhan niissä "sinkitys" mutku sinkityksissä on eroa, kuten maksalaatikoissa.

        Meinaan, että lopputulokseen vaikuttaa myös sinkityksen paksuus. Ohuen ohut kerros on enemmänkin pelkkä rasti ominaisuuslistalla. Plus vaikuttaa ruosteen kestoon moni muukin seikka, kuten likaa keräävien "hyllyjen" & kolojen määrä auton alustassa yms.


      • mitä?
        liian ohut kirjoitti:

        Joo, onhan niissä "sinkitys" mutku sinkityksissä on eroa, kuten maksalaatikoissa.

        Meinaan, että lopputulokseen vaikuttaa myös sinkityksen paksuus. Ohuen ohut kerros on enemmänkin pelkkä rasti ominaisuuslistalla. Plus vaikuttaa ruosteen kestoon moni muukin seikka, kuten likaa keräävien "hyllyjen" & kolojen määrä auton alustassa yms.

        mistä tuon maksalaatikon putkautit?
        ps. maksalaatikko pahaa


      • höpöjuttu
        ruostuva on kirjoitti:

        Camry kuuluu samaan herkästi ruostuvien autojen ryhmään kuin muutkin Toyotat.

        näy tietävän mitään asiasta. Kateellinen vain olet. Luultavasti jonkun shitroenin omistaja.


      • koppalakki
        liian ohut kirjoitti:

        Joo, onhan niissä "sinkitys" mutku sinkityksissä on eroa, kuten maksalaatikoissa.

        Meinaan, että lopputulokseen vaikuttaa myös sinkityksen paksuus. Ohuen ohut kerros on enemmänkin pelkkä rasti ominaisuuslistalla. Plus vaikuttaa ruosteen kestoon moni muukin seikka, kuten likaa keräävien "hyllyjen" & kolojen määrä auton alustassa yms.

        Kirjoitat täyttä asiaa. Kyllä auton korin sinkkikerroksen paksuus on todellakin niin ohut ettei sillä suomen suolateillä jatketa korin ikää kovinkaan paljon. Kyllä kunnollinen ruosteenestosuojaus on paras keino pitää kori kunnossa. Kysykääpä auton myyjältä sinkkikerroksen paksuutta. Ette saa vastausta. Jos saatte jonkun lukeman niin pyytäkää se kirjallisena. Tuskin kukaan pystyy sitä esittämään. Ilman rikkipitoisuus on laskenut mm. poltettavien öljyjen rikkipitoisuuden alenemisen johdosta. Tämän vuoksi myöskin teräsrakenteiden sinkkikerroksen paksuutta on ohennettu. Auton korin teräslaadulla on suurempi merkitys ruostumisherkkyyteen kuin mitättömän ohuella sinkkikerroksella. Suolaisessa merivedessäkään ei ohut sinkkikerros estä syöpymistä.


      • erterterte
        koppalakki kirjoitti:

        Kirjoitat täyttä asiaa. Kyllä auton korin sinkkikerroksen paksuus on todellakin niin ohut ettei sillä suomen suolateillä jatketa korin ikää kovinkaan paljon. Kyllä kunnollinen ruosteenestosuojaus on paras keino pitää kori kunnossa. Kysykääpä auton myyjältä sinkkikerroksen paksuutta. Ette saa vastausta. Jos saatte jonkun lukeman niin pyytäkää se kirjallisena. Tuskin kukaan pystyy sitä esittämään. Ilman rikkipitoisuus on laskenut mm. poltettavien öljyjen rikkipitoisuuden alenemisen johdosta. Tämän vuoksi myöskin teräsrakenteiden sinkkikerroksen paksuutta on ohennettu. Auton korin teräslaadulla on suurempi merkitys ruostumisherkkyyteen kuin mitättömän ohuella sinkkikerroksella. Suolaisessa merivedessäkään ei ohut sinkkikerros estä syöpymistä.

        niin kauan kun sen sinkin päällä olevat maali- ja massakerrokset pysyy ehjinä. Jos sinkitys paljastuu niin silloin se syöpyy, ohut kerros nopeammin kuin paksu, mutta se paksukin syöpyy aikanaan. Ohutkaan ei syövy ikinä jos maali pysyy ehjänä. Eihän se pysy ilman massaa alustassa tietysti, eikä muualla missä kiveniskemät pääsee suoraan maalia rikkomaan. Mutta sinänsä ohutkin sinkkikerros suojaa hyvin koska happi ja vesi ei pääse raudan kanssa kosketuksiin. Ei ne sen sinkin läpi mene.


      • kivisade
        erterterte kirjoitti:

        niin kauan kun sen sinkin päällä olevat maali- ja massakerrokset pysyy ehjinä. Jos sinkitys paljastuu niin silloin se syöpyy, ohut kerros nopeammin kuin paksu, mutta se paksukin syöpyy aikanaan. Ohutkaan ei syövy ikinä jos maali pysyy ehjänä. Eihän se pysy ilman massaa alustassa tietysti, eikä muualla missä kiveniskemät pääsee suoraan maalia rikkomaan. Mutta sinänsä ohutkin sinkkikerros suojaa hyvin koska happi ja vesi ei pääse raudan kanssa kosketuksiin. Ei ne sen sinkin läpi mene.

        > niin kauan kun sen sinkin päällä olevat maali- ja massakerrokset pysyy ehjinä.

        Ja sitähän ei tarvitse loppujen lopuksi kauaa odotella, kunnes on ensimmäinen (maalikerroksen rikkonut) kiveniskemä auton kyljessä tai konepellin reunassa ja/tai alustassa tulee pieni pohjakosketus ts. = massaa pois.


      • Auto Masentaja 2
        kivisade kirjoitti:

        > niin kauan kun sen sinkin päällä olevat maali- ja massakerrokset pysyy ehjinä.

        Ja sitähän ei tarvitse loppujen lopuksi kauaa odotella, kunnes on ensimmäinen (maalikerroksen rikkonut) kiveniskemä auton kyljessä tai konepellin reunassa ja/tai alustassa tulee pieni pohjakosketus ts. = massaa pois.

        Joo, ei tarvi. Minulla 21-vuotias Pösö 205 jolla ajettu 386 tuhatta km Eteläsuomen kestosuolatuilla loskateillä. On muutama ruostekupla maalin alta pitänyt paikata jo viime kesänä. Tällä vauhdilla kestää korin puolesta kauemmin kuin minä. Ne autot joissa ei ollut sinkittyä koria, ruostuivat pois 10-vuotiaina vaikka ruostesuojaus oli silloisten parhaitten oppien mukaan tehty. Niin että ei sinkityksellä ole merkitystä, vai?


    • Lurppahaitari

      Volvon 900-sarjassa on. Taitaapa olla myös 850-mallissa.

      • fnfdsndfnb

        ainakin 89 lähtien 740 volvoissa on sinkitty kori eikä ruostu millään.


      • 490tuhatta
        fnfdsndfnb kirjoitti:

        ainakin 89 lähtien 740 volvoissa on sinkitty kori eikä ruostu millään.

        900 farkussa on lisäksi alumiininen takaluukku ja kaikki 200-sarjan ruosteloukut on korvattu muovilla jne.

        Nämä autot ovat ajossa vielä silloinkin,kun tänäpäivänä ostetut romutetaan! bensaMoottori kestää noin 500-800tuhatta..siinä joutuu kori koville.

        Auton koria ei normaalikäytössä saa ruostumaan, jos vielä viitsii tarkkailla lokarin taitoksien kiveniskemiä. Eikä niistäkään helposti lähde jos laittaa vahaa päälle.
        Kyllähän tämäkin ruostuu teoriassa sivukotelojen sisältä,jos ei tuuletus ja vedenpoistoreijistä ruiskuteta vähintään 10-vuoden välein jotain ököttiä.


    • sinkkikoria

      Autojen korit ovat teräspeltiä tai alumiinipeltiä, sinkistä ei voi peltiä tehdä.
      Teräspellin ruostumista yritetään viivyttää SINKITYKSELLÄ. Sinkityksiä on erilaatuisia. Parhaiten sen on käytännössä osannut toteuttaa Volkswagen-konserni, joka käyttää muitakin hyviä ruosteenestokeinoja tuotannossaan.

      • ruoste Suoja

        Vaan eipä ole VAG mikään edelläkävijä muuten kuin Audin osalta. Esim. Golfissa ei ollut pitään sinkitystä lainkaan. Kori oli kyllä muuten hyvin suojattu vahalla tms. perinteisillä ruostesuoja-aineilla.

        90-luvun alkupuolen autoista ruostetta kestivät hyvin vain "täyssinkityt" audit ja oikeat Volvot joissa oli kai muuten vain korkealaatuista terästä ja hyvä ruostesuojaus. Sen sijaan 1990-luvun alun pikkuvolvot olivat todennäköisesti maailman herkimmin ruostuvia autoja. Saabit olivat varsinkin 1990-luvun alussa jokseenkin herkästi ruostuvia autoja vaikka jostain syystä Volvon maine tarttui niihinkin.

        1990-luvulla oli muilla merkeillä yksittäisiä automalleja joissa oli aikalaiseksi erinomaisesti toteutettu ruostesuojaus koska edeltäjän maine oli mennyt pilalle ruostumisen takia mutta tuosta on niin kauan ettei tule mieleen kuin 405 peugeot ja BX citroen (ja seuraajat 406/Xantia) jotka aloittivat kunnollisesti ruostesuojattujen ranskalaisten vyöryn. Nykyäänhän esim. isommat rellut ja C5 citroen ovat skandinaavisten tutkimusten kärjessä.


      • sinkkiä...
        ruoste Suoja kirjoitti:

        Vaan eipä ole VAG mikään edelläkävijä muuten kuin Audin osalta. Esim. Golfissa ei ollut pitään sinkitystä lainkaan. Kori oli kyllä muuten hyvin suojattu vahalla tms. perinteisillä ruostesuoja-aineilla.

        90-luvun alkupuolen autoista ruostetta kestivät hyvin vain "täyssinkityt" audit ja oikeat Volvot joissa oli kai muuten vain korkealaatuista terästä ja hyvä ruostesuojaus. Sen sijaan 1990-luvun alun pikkuvolvot olivat todennäköisesti maailman herkimmin ruostuvia autoja. Saabit olivat varsinkin 1990-luvun alussa jokseenkin herkästi ruostuvia autoja vaikka jostain syystä Volvon maine tarttui niihinkin.

        1990-luvulla oli muilla merkeillä yksittäisiä automalleja joissa oli aikalaiseksi erinomaisesti toteutettu ruostesuojaus koska edeltäjän maine oli mennyt pilalle ruostumisen takia mutta tuosta on niin kauan ettei tule mieleen kuin 405 peugeot ja BX citroen (ja seuraajat 406/Xantia) jotka aloittivat kunnollisesti ruostesuojattujen ranskalaisten vyöryn. Nykyäänhän esim. isommat rellut ja C5 citroen ovat skandinaavisten tutkimusten kärjessä.

        "1990-luvulla oli muilla merkeillä yksittäisiä automalleja joissa oli aikalaiseksi erinomaisesti toteutettu ruostesuojaus koska edeltäjän maine oli mennyt pilalle ruostumisen takia mutta tuosta on niin kauan ettei tule mieleen kuin 405 peugeot ja BX citroen (ja seuraajat 406/Xantia) jotka aloittivat kunnollisesti ruostesuojattujen ranskalaisten vyöryn."

        PSA aloitti valmistamiensa autojen korien laajemman sinkityksen 405 Pösön valmistuksen alkaessa 1987. Samasta vuodesta eteenpäin myös ainakin 205 ja BX ovat olleet täysin sinkittyjä. 92 vuonna ilmeisesti kaikissa PSA:n (henkilö)autoissa oli jo täysin sinkitty kori. Tosin siitä huolimatta ainakin vanhempia XM Citikoita ruoste raiskaa...


      • Fe2O3
        ruoste Suoja kirjoitti:

        Vaan eipä ole VAG mikään edelläkävijä muuten kuin Audin osalta. Esim. Golfissa ei ollut pitään sinkitystä lainkaan. Kori oli kyllä muuten hyvin suojattu vahalla tms. perinteisillä ruostesuoja-aineilla.

        90-luvun alkupuolen autoista ruostetta kestivät hyvin vain "täyssinkityt" audit ja oikeat Volvot joissa oli kai muuten vain korkealaatuista terästä ja hyvä ruostesuojaus. Sen sijaan 1990-luvun alun pikkuvolvot olivat todennäköisesti maailman herkimmin ruostuvia autoja. Saabit olivat varsinkin 1990-luvun alussa jokseenkin herkästi ruostuvia autoja vaikka jostain syystä Volvon maine tarttui niihinkin.

        1990-luvulla oli muilla merkeillä yksittäisiä automalleja joissa oli aikalaiseksi erinomaisesti toteutettu ruostesuojaus koska edeltäjän maine oli mennyt pilalle ruostumisen takia mutta tuosta on niin kauan ettei tule mieleen kuin 405 peugeot ja BX citroen (ja seuraajat 406/Xantia) jotka aloittivat kunnollisesti ruostesuojattujen ranskalaisten vyöryn. Nykyäänhän esim. isommat rellut ja C5 citroen ovat skandinaavisten tutkimusten kärjessä.

        meillä oli Golf III jossa tuli ruostereikiä jo kurakaarten alaosaan reilu 10 vuotiaana ja ruoste kukkia muuallekin, ei hyvä suojaus mutta ei ihan huonoimpiakaan. Sen jälkeiset on kai paremmin kestäviä.

        Sitikka Xantia -95 ei ruostunut pelleiltään ollenkaan mutta apurungot kylläkin ruostui, mutta nehän on paksumpaa tavaraa. Muuta hyvää siinä ei paljon ollutkaan...

        Volvo V70 -99 ei ole ruostunut myöskään ollenkaan, eikä ole mitään jälkisuojauksia tehty, ihan parasta ryhmää, jopa pakoputkisto on alkuperäinen (joka on saavutus Etelä-Suomen käytössä 10 vuotiaassa autossa, muissa meni jo 6 vuoden ikään puhki). Volvot (siis ne "isot") kestää Suomen oloja.

        Japseista ei itellä ole kokemuksia, eikä ole niin väliksikään...


      • ei kestä !
        Fe2O3 kirjoitti:

        meillä oli Golf III jossa tuli ruostereikiä jo kurakaarten alaosaan reilu 10 vuotiaana ja ruoste kukkia muuallekin, ei hyvä suojaus mutta ei ihan huonoimpiakaan. Sen jälkeiset on kai paremmin kestäviä.

        Sitikka Xantia -95 ei ruostunut pelleiltään ollenkaan mutta apurungot kylläkin ruostui, mutta nehän on paksumpaa tavaraa. Muuta hyvää siinä ei paljon ollutkaan...

        Volvo V70 -99 ei ole ruostunut myöskään ollenkaan, eikä ole mitään jälkisuojauksia tehty, ihan parasta ryhmää, jopa pakoputkisto on alkuperäinen (joka on saavutus Etelä-Suomen käytössä 10 vuotiaassa autossa, muissa meni jo 6 vuoden ikään puhki). Volvot (siis ne "isot") kestää Suomen oloja.

        Japseista ei itellä ole kokemuksia, eikä ole niin väliksikään...

        Mulla alkaa olemaan 940-95 alkuperäinen putki aika loppu, kylläkin meni katsastuksesta vielä !


      • voipas tehdä

        Voipas tehdä. Armeijan hermeettiset patruunalaatikot on ehtaa sinkkipeltiä. Ja paristojen kennot on sinkkiä, miksi muka sinkistä ei peltiä saa? Melkein kaikista valssattavista metalleista on olemassa peltiä, eli levyä. Valurauta taitaa olla ainut mistä ei ole peltiä tehty, paitsi piipun savupellit...Mutta siinä olet oikeassa että autojen pellit ei ole sinkkiä.


      • 22
        voipas tehdä kirjoitti:

        Voipas tehdä. Armeijan hermeettiset patruunalaatikot on ehtaa sinkkipeltiä. Ja paristojen kennot on sinkkiä, miksi muka sinkistä ei peltiä saa? Melkein kaikista valssattavista metalleista on olemassa peltiä, eli levyä. Valurauta taitaa olla ainut mistä ei ole peltiä tehty, paitsi piipun savupellit...Mutta siinä olet oikeassa että autojen pellit ei ole sinkkiä.

        Primerassa on sinkitys 90 asti mutta jostain syystä kynnyskotelot ruostuu niitä ei varmaan ole sinkitty, lokasuojat ei esim ruostu vaikka maalipinta viottui vaan tulee semmoinen vaaleakerros viottuineen kohdan päälle. Primera ei muuten ruostu mutta kynnyskotelo on akilleenkantapää, joten kotelot kannattaa öljytä.


    • autistinen auti

      Kaikkiin audeihin tuli täyssinkitty kori vuonna -87, Audi 100 mallissa jo vuonna -82 muistaakseni. Meillä on kotopuolessa vm -90 Audi 80 ajettu n. 440 tkm ja kori edelleen ruosteeton. (konekin avaamaton =)

    • olympiarenkaat

      Audi on tässä suhteessa paras. Täyssinkitys paksulla sinkkikerroksella ja kuumavahaupotukset koteloihin jo vuodesta 1987 lähtien. Eipä juurikaan ruostu.

      Liikenteessä on paljon vanhoja Audeja joita ei koskaan ole erikseen ruostesuojattu missään liikkeessä eivätkä ne silti mätäne.
      Tämä näkyy jälleenmyyntiarvossakin.

    • Rellesti

      Jos haluat halvalla päästä niin osta Rellu pilkkahintaan. Jonkun Laakeri- tai voimansiirtovian korjauttaa pikkukorjaamossa yllättävän halvalla. Kori meinaan kestää ja kestää vaikka olisi maalilohkeamiakin.

      Ja moottori tuntuu olevan myös Rellun vahvoja puolia, ihmeen pienellä bensalla kulkee. Kaikenkaikkiaan halpaa ajoa.

      Eikä sureta pistää paaliin kun jonkun vuoden ajelee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      865
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      849
    Aihe