Tappouhkaus juniorien jääkiekko-ottelussa

futisfaija

Vuonna 1996 syntyneiden juniorien ottelussa pelasivat Lahden Kiekkoreipas Jarnat ja HPK Siniset. Ottelussa jaettiin yhteensä 229 jäähyminuuttia, joista lähes kaikki tuomittiin vierasjoukkueelle. Tilanne kärjistyi huippuunsa kolmannen erän lopussa. Kolme vierasjoukkueen pelaajaa ajettiin ulos, kun he taklasivat vaarallisesti Kiekkoreippaan pelaajia. Kaksi poikaa passitettiin sairaalaan tutkittavaksi. Kun ottelun tuomaristo ajoi HPK Sinisten pelaajia ulos, alkoi vierasjoukkueen vaihtopenkillä kiehua. Silminnäkijän mukaan joukkueen toimihenkilöt huusivat tuomaristolle runsaasti alatyylisiä ilmaisuja ja kiroilivat lasten edessä. Kolme HPK Sinisten toimihenkilöä sekä kaksi pelaajaa sai pelirangaistuksen käytöksestä. Heidät ajettiin pukuhuoneen puolelle. Yksi toimihenkilöistä yritti palata vaihtoaitioon. Silminnäkijöiden mukaan mies huusi toimitsijoille ensin, että "väistäkää tai kävelen yli". Toimitsijat eivät väistyneet, minkä jälkeen mies uhkasi toimitsijoiden henkeä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1878136

Aivan uskomatonta. Lasten pitäisi saada harrastaa koska se on kivaa, eikä aina pelata verenmaku suussa voitosta! Itse en vanhempana ymmärrä miksi ihmiset laittaa omia lapsiaan huippiurheiluun jo näin nuorina. Kyllä lasten urheilusta on tullut jo liian kilpailullista.

69

4311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfda

      kyllä niiden lapsien kannattaa totutella kilpailuun, kun sitä on nyky yhteiskunta niin täynä että joudut joka asiasta kilpailemaan.

      • katsomosta

        Kyllä tuon ikäisten peleissä pitäisi aloittaa se valistustyö tuomarien koulutuksesta. Useimmitenhan he
        ovat kotijoukkueen porukkaa, joille "oma" voitto on saatava, konstilla millä hyvänsä. Hetken kun ovat puolueellisia, saavat provosoitua vastapelurit "aggressioon" ja jäähylle. Olen usein ihmetellyt, että miten nuo joukkueet tulevat pärjäämään vierasotteluissa, joissa tuomitaan oikeasti pelisääntöjen mukaan.
        Miten he pärjäävät yleensä elämässä ilman yhteishenkeä, reilua peliä sekä sitä, ettei kaikki voi aina voittaa,
        eikä väkivalta tuo kunniaa (ei ainakaan pitäisi) ? Eikö kasvatus kuulukkaan tuomari-virkaan?
        Välillä on kyllä järkyttävää ja säälittävää katseltavaa nuo matsit.


      • realielämää
        katsomosta kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäisten peleissä pitäisi aloittaa se valistustyö tuomarien koulutuksesta. Useimmitenhan he
        ovat kotijoukkueen porukkaa, joille "oma" voitto on saatava, konstilla millä hyvänsä. Hetken kun ovat puolueellisia, saavat provosoitua vastapelurit "aggressioon" ja jäähylle. Olen usein ihmetellyt, että miten nuo joukkueet tulevat pärjäämään vierasotteluissa, joissa tuomitaan oikeasti pelisääntöjen mukaan.
        Miten he pärjäävät yleensä elämässä ilman yhteishenkeä, reilua peliä sekä sitä, ettei kaikki voi aina voittaa,
        eikä väkivalta tuo kunniaa (ei ainakaan pitäisi) ? Eikö kasvatus kuulukkaan tuomari-virkaan?
        Välillä on kyllä järkyttävää ja säälittävää katseltavaa nuo matsit.

        Mutta aina on kotijoukkue. Tuon ajatuksen mukaan aina kotijoukkuetta suositaan. Ehkä pitäisi pelata kaikki ottelut puolueettomalla kentällä, ja ehkä vielä ulkomaiset tuomarit. Sitten ei kukaan vedä kotiinpäin.
        Olisiko tuo sitten ratkaisu?

        Ei koskaan ennenkään C-B-junnu tasolla ole ollut tuolaista vääntöä. itse pelasin B-junnu tasolle ja jos asiat olisi mennyt tuolle tasolle, niin olisin lopettanut pelaamisen jo aikaisemmin.


      • katsomosta
        realielämää kirjoitti:

        Mutta aina on kotijoukkue. Tuon ajatuksen mukaan aina kotijoukkuetta suositaan. Ehkä pitäisi pelata kaikki ottelut puolueettomalla kentällä, ja ehkä vielä ulkomaiset tuomarit. Sitten ei kukaan vedä kotiinpäin.
        Olisiko tuo sitten ratkaisu?

        Ei koskaan ennenkään C-B-junnu tasolla ole ollut tuolaista vääntöä. itse pelasin B-junnu tasolle ja jos asiat olisi mennyt tuolle tasolle, niin olisin lopettanut pelaamisen jo aikaisemmin.

        Taisit sitten kuulua juuri tuollaiseen "tuomarijoukkueeseen", joka ei pärjää
        pelaamalla vaan väkivallalla. Hyvä, että ymmärsit lopettaa, vai potkittiinko sinut pois,
        pelitaidottomana.


      • Nuhtelija
        katsomosta kirjoitti:

        Taisit sitten kuulua juuri tuollaiseen "tuomarijoukkueeseen", joka ei pärjää
        pelaamalla vaan väkivallalla. Hyvä, että ymmärsit lopettaa, vai potkittiinko sinut pois,
        pelitaidottomana.

        Toi katsomosta on juuri niitä lössykkämahoja jotka löhöää kaljamakkara kädessä penkillä ja räyhää. Yllyttäisivät oman lapsensa väkivaltaan jos niille vaan olisi luoja suonut sen verran pidemmän vehkeen että sillä olis yltäny sen mahan alta tehä muutakin kun vaan valuttaa se ylimääräinen kusi sieltä päästä maahan ja yleensä vessanpytyn reunoille kun ei nää tähdätä jos ei ole peiliä ja peilin kanssa on vaikea tähdätä tollasella älykkyysosamäärällä.
        Jos katsomossa olisi puoletkaan älykästä ja lajia kunnioittavaa yleisöä, niin pelithän siistiytyisivät itsestään. Ai että minkäköhän takia?? No sen vuoksi juuri että älykkäät ihmiset eivät mene katsomaan sellaisia pelejä jotka ovat väkivaltaisia ja antavat nuorisolle väärän singnaalin siitä miten pitää käyttäytyä elämässä ja urheilussa. Jos oletetaan että suurin osa ihmisistä ei halua että heidän lapsensa käyttäytyy väkivaltaisesti myöskään urheilussa, niin miksi te rassukkavanhemmat sit yllytätte lapsianne sinne väkivaltaisiin urheiluseuroihin. Olen itse jo yli kymmenen vuotta boikotoinut koko jääkiekkoa, vaikka pelasin nuorena itsekin jääkiekkoa. Jo silloin 60 luvulla oli nähtävissä joissakin jopa pikkukylien keskinäisissä matseissa miten nyrkit helposti heilui kun taito loppui kesken.
        Siirryinkin siitä sit nyrkkeilemään oikeaan kehään, jossa otellaan mies miestä vastaan oikeilla säännöillä, eikä huidota mailalla päähän takaapäin tai mennä viiden miehen voimalla yhden kimppuun nyrkit ojossa. Surkeeta toimintaa nykyisiltä seurojen valmentajilta ja muilta siihen liittyviltä idiooteilta kun eivät saa pelejä siisteiksi.
        Kyllä meidän pojat on terveitä ja hyväkyntoisia asevelvollisuutensa tunnollisesti suorittaneita nuoria miehiä ilman pelivammoja kehossa tai henkisellä puolellakaan. Kyllähän näitä peleissä riehujia ja tappelevia miehiä on käynyt meidänkin salilla puntteja kolistelemassa monia, mutta eipä ole yksikään vielä yskaltanut edes harjoitusvastustajaksi tällaisellekaan vanhemmelle suoraryhtiselle ukkelille. Saattaisivat varmaankin uskaltaa jos saisivat tulla koko joukkueen voimalla yhtäaikaa päälle.
        Ei ole meidän pojat pelanneet kiekkoa missään seurassa, mitä nyt pikkasen huvikseen pelailleet. Pärjäisivät siitä huolimatta pienellä lisäpanoksella vaikka karatekisoissa tai nyrkkeilyurallakin, mutta eivät vaan ole kiinnostuneet sellaisesta liiallisesta lajikohtaisesta omaan terveyteen ja joillekin mielenterveyteenkin haitallisesta treenaamisesta. Punttejakin nousee pojilla siihen malliin, että piirikunnallisissa kisoissa pärjäisivät omissa sarjoissaan jopa palkintopallille saakka.
        Itsekin katselen joskus jos satun olemaan telkkarin ääressä nuo arvokisojen loppuottelut. Varsinkin jos niissä sattuu joskus olemaan suomikin mukana. Muulloin kyllä vaihtuu kanava heti kun jääkiekkopeli alkaa telkkarissa. Ei siinä edes ole mitään kiinnostavaakaan. Suurimmalla osalla jääkiekkoilijoista on jo nuorella aikuisiällä sellaisia vammoja ettei heitä kelpuuteta A1 luokkaan sotatantereella jos sellainen syttyis ja heidän panostaan isänmaan puolustamiseen ihan oikeasti tarvittaisiin. Saattaisi käydä niin että jäisivät kotijoukkoihin kasaamaan panssariesteitä ja vapisemaan naisten helmoihin rassukat olevinaan kovat tappelupukarit. Ei kenenkään lasten tarvitse harrastaa sellaista urheilulajia josta ei tykkää. Sellaiset vanhemmat ovat säälittäviä ja tekevät lapsilleen vaan vääryyttä jos yllyttävät heitä pikku pakolla pelaamaan jääkiekkoa yms.


      • Nuija vaan.
        katsomosta kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäisten peleissä pitäisi aloittaa se valistustyö tuomarien koulutuksesta. Useimmitenhan he
        ovat kotijoukkueen porukkaa, joille "oma" voitto on saatava, konstilla millä hyvänsä. Hetken kun ovat puolueellisia, saavat provosoitua vastapelurit "aggressioon" ja jäähylle. Olen usein ihmetellyt, että miten nuo joukkueet tulevat pärjäämään vierasotteluissa, joissa tuomitaan oikeasti pelisääntöjen mukaan.
        Miten he pärjäävät yleensä elämässä ilman yhteishenkeä, reilua peliä sekä sitä, ettei kaikki voi aina voittaa,
        eikä väkivalta tuo kunniaa (ei ainakaan pitäisi) ? Eikö kasvatus kuulukkaan tuomari-virkaan?
        Välillä on kyllä järkyttävää ja säälittävää katseltavaa nuo matsit.

        Mielenkiintoinen näkökulma, mutta kuten nimimerkki kertoo niin laidan ulkopuolelta. Tämän ikäisten peleissä tuomarit otteluihin nimetään paikallisen tuomarikerhon toimesta ja he ovat tuolle tasolle tarvittavan koulutuksen käyneet (omistavat erotuomarikortin ja käyvät kertauskoulutuksen vuosittain). Joukkueilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen kuka tuomariksi tulee.

        Jos taasen tarkoitat kotijoukkueen porukalla sitä, että tuomarit ovat kotoisin samalta paikkakunnalta niin lienet myös, lajin ystävänä, seurannut SM-Liigan kotituomarikokeilua. En usko, että D-juniori joukkueet haluavat kustantaa peleihinsä tuomarit ulkopaikkakunnalta kun ylimmällä sarjatasollakin pyritään tähän hakemaan säästöjä. Tuomareille näet tulee maksaa ottelupalkkion lisäksi myös kilometrikorvaukset à 0,45€/km.

        Tuomarilla on toki kaukalossa myös kasvatuksellinen rooli, toki lähinnä nuorimpien peleissä. Tämän vuoksi vetäisinkin rajan siihen, että joukkueen toimihenkilöiden asennekasvatus ei kuulu tuomarille. Sitä tässä olisi varmaan eniten tarvittu. Pelaaja pelaa voittaakseen ja pitääkseen hauskaa. Rajat kaukalossa vetää tuomari ja kentän ulkopuolella joku muu. Kannattanee miettiä vielä toistamiseen kuka on epäonnistunut omassa rajanvedossaan.


    • Hutikuti

      Nyt aletaan niittää sitä satoa mitä Jääkiekkoliitto on halunnut. Liittohan on hyväksynyt ja myös johtoportaasta kuultu että tappelut ovat osa pelin luonnetta.
      Peruslaissa kielletään kaikenlainen pahoinpitely ja mm. kotiväkivalta on yleisensyyttäjän asia. Miksi jääkiekossa tapahtuvaan väkivaltaan ei puututa lain suomilla keinoilla.
      En pitäisi minään ihmeenä, jos harrastajamäärät alkavat pienetä hyvinkin nopeasti, niin kuinka silloin suu pannaanniiden päättäjien naamoissa, jotka ajavat väkivalltaa kiekkoiluun.

      • ole kysymys

        Ei tartte alkaa kirjottamaan höpöjä asianvierestä, vaikka kuinka viirais.


      • Jurppiiko,mitä?
        ole kysymys kirjoitti:

        Ei tartte alkaa kirjottamaan höpöjä asianvierestä, vaikka kuinka viirais.

        Toimitsijoille turpaan ja lapset urheilemaan!


      • kiekko-nikkarit äiti
        Jurppiiko,mitä? kirjoitti:

        Toimitsijoille turpaan ja lapset urheilemaan!

        Suurin osa tähänkin vastanneista näyttää olevan turpaan vaan "miehiä".Oma poikani pelaa -98 syntyneissä,ainakin Lahdesta löytyy asiaton joukkue tästä ikäryhmästä.Monissa muissakin joukkueissa on paljon vanhempia jotka harrastavat lastensaharrastusta.Tällä tarkoitan kyseenalaistaa kummallekko se on tärkeämpää vanhemmille vai lapsille.Aika vähän olen nähnyt huonoja tuomareita,paljon huonoja katsojia.Lapsia tulisi kannustaa oli ne oman tai vierasjoukkueen.


    • Köpi 999

      Kun vanhemmat ihannoivat väkivaltaa, mitä muuta voi olla seurauksena, kuin lasten saman suuntainen toiminta.
      Onneksi joskus kehitys menee niinkin, että pistää miettimään: "miten noin viksuja lapsia voi kehittyä noista vanhemmista?"
      Suomi on väkivaltainen maa. Tunteet tulevat pinnalle helposti ja järkevyys unohtuu. Tämä väkivallan ketju pitää saada pysähtymään.

    • Jokaiselle jotain

      Ton ikäsillä on kilpasarjat ja harrastajasarjat erikseen, joten kaikille luulisi löytyvän noissa mainituissa isoissa seuroissa omaa kiinnostusta ja taipumuksia vastaava joukkue.

      Mitä itse olen junnulätkähommissa ollut mukana, niin aina ei heikointa esitystä tarjoa pelaajat vaan erotuomari. Noin kerran kaudessa (eli yhden pelin kolmestakymmenestä) onnistuu tuomari sotkemaan lasten pelin perusteellisesti vetämällä linjaa, joka ei kuulu sen ikäluokan sille tasolle, joko sallimalla kaikki koiruudet tai sitten ylitiukalla kaukalopallomaisella tuomiolinjalla, jossa pienet lätkäpelaajat eivät enää tiedä mitä ihmettä heidän pitäisi tehdä kentällä.

      • duommari

        Vai tuomarin vika jos pelaajat tappelee ja taustat huutelee, haloo?? Tuomariko niitä käskee tappeleen ja huuteleen....jokainen tekee itse valintansa jos lähtee tappeleen tai huutelee tuomarille, sillon lentää penkiltä pihalle.NI!


      • Puusilmän vika
        duommari kirjoitti:

        Vai tuomarin vika jos pelaajat tappelee ja taustat huutelee, haloo?? Tuomariko niitä käskee tappeleen ja huuteleen....jokainen tekee itse valintansa jos lähtee tappeleen tai huutelee tuomarille, sillon lentää penkiltä pihalle.NI!

        Lätkätappelu ei ole spontaani luonnonilmiö. Sitä edeltää poikkeuksetta erotuomarin virhe. Tuomari on jättänyt viheltämättä jonkun kentällä tapahtuneen törkeyden, mitä sitten kostetaan.


    • eli kuunnelkaa vaikka tv-kommentaattoreita.kun toinen lyö, sitä kehutaan tsempiksi. onneksi säätömuutokset vieneet osan turhasta mailalla heiluttamista.nyt voisi antaa ottelurangaistuksen suoraan kun hanskat lentää ja käyttää nyrkkkejä.toisesta kerrasta tupla

      • Tarvitaan kaveri

        Tanssiin tarvitaan kaksi. Jos toinen ei ole halukas ottamaan haastetta vastaan, matsia ei tule...


      • Pölötin
        Tarvitaan kaveri kirjoitti:

        Tanssiin tarvitaan kaksi. Jos toinen ei ole halukas ottamaan haastetta vastaan, matsia ei tule...

        Väkivallan kohteeksi joutuneet ovat siis mielestäsi "ottaneet haasteen vastaan"! Just juu ja saavat mitä ansaitsevatkinko? Näin pahaksi ja epäreiluksi maailma on muuttunut!


      • jos ei halua
        Pölötin kirjoitti:

        Väkivallan kohteeksi joutuneet ovat siis mielestäsi "ottaneet haasteen vastaan"! Just juu ja saavat mitä ansaitsevatkinko? Näin pahaksi ja epäreiluksi maailma on muuttunut!

        Lätkäpelaaja ei ole mikään maahan juntattu aidantolppa, joka joutuu ottamaan vastaan kaiken mitä päälle tulee. Hänellä luistimet jalassa ja hän voi väistää hyökkäyksen, jos itse haluaa.


      • jos ei halua kirjoitti:

        Lätkäpelaaja ei ole mikään maahan juntattu aidantolppa, joka joutuu ottamaan vastaan kaiken mitä päälle tulee. Hänellä luistimet jalassa ja hän voi väistää hyökkäyksen, jos itse haluaa.

        niin, aidantolppahan on se joka hyökkää päälle


    • verta pakkiin

      No miksi mennä kilpaurheilemaan jos ei saa kilpailla.

    • Lätkä ei syypää

      Meidän lasten koulussa kävi maahanmuuttajaisä oppitunnilla uhkaamassa koko koululuokkaa tappamisella, kun hänen poikansa oli jäänyt aloittamassaan lumisodassa hopealle.

    • EiUrheiluhullu

      Näin se nähdään miten hauskaa ja virkistävää urheilu on! Itse sain sellaista aliarvostusta koulussa urheiluopettajalta etten ole koskaan seurannut enää urheilua ja siitä tuli inho urheilua kohtaan. Kiitos Oulunkylän yhteiskoulun!

      • urheiluseurat ei

        Onko koululiikunnalla ja urheiluseuratoiminnalla jotain tekemistä keskenään?


    • eetu 65

      eräitten osalta,mukaanlukien vanhemmat/jotkut valmentajat,kannustetaan että tapa se ja runttaa se..
      Oma poika pelaa myös -d96 pojissa,eräässä pelissa kävi jo tuomari sanomassa valmentajalle ettei saa provosoida poikia,siinä se sitten katseli naama punasena..
      Eilen piti 2 tunnin harkat ja sen jälkeen hiestä märkänä olevat pojat vielä juoksemaan -16 asteen pakkaseen,no ainakin se seuraus,että meidän poika oli aamulla kipeä..
      Ja minunkin mielestä tämähän on tässä vaiheessa harrastus ja piti olla ns hauskaa pelata.
      Mutta sitten on näitä idiootti valmentajia ja vanhempia jotka ajattelee toisin,ei muuta kun turpaan jne jne
      On se sitten kivaa,kun poika tai miksei tyttökin,on pyörätuolissa liian kovan tilanteen takia...
      Kyllä myös onneksi sarjatasolla on alettu siistiä peliä,tämä ei ole mikään Nhl..eikä sielläkään peli ole enää niin rajua..

      • paljon vartija

        Ja hyvä valmentaja aloittaa jo poikkikenttäpelivaiheessa terottamaan pikkukiekkoilijoille, että "Älä koskaan käännä selkää pelille" ja opettaa myös miten taklaukset otetaan vastaan.


    • erkki erimieltä

      Olen itse toiminut junioritoiminnassa seurassa, jonka juniorit on usein palkittu ns. siististä toiminnasta laatikossa ja sen ulkopuolella. Ja jonka silloisia junioreita pelaa ylemmällä sarjatasolla vieläkin, alemmista puhumattakaan. Johtoajatuksena oli aina, että valmentajat, huoltajat ja joukkueen johtajat olivat koulutettuja. Liiton tai alueen kursseilla. Seura asetti heille raamit missä toimittiin. Epäasiallisuudet karsittiin
      heti pois. Vain kerran olen joutunut poistamaan epäasiallisesti käyttäytyneen Äidin laatikon laidalta. Hänkin
      oli hieman maistanut, mikä oli vielä suurempi häpeä, joukkueelle ja äidin pojalle. Tuomareiksi turnauksiin ei saa otta kouluttamattomia tuomareita. Heiltä karkaa homma lapasesta hyvin helposti. Seuran vastuulla on heidän joukkueensa, kun ne lähtevät turneelle ja joukkueen johto vastaa ensikädessä pelaajien (poikien)
      vanhemmille ja seuran johdolle tekemisistään tai jopa raastuvassa.

      • Jalkapalloilijan isä

        Jääkiekon säännöt on sellaiset että tappelut kuuluvat niiden kautta lajiin.
        Kun tietää että väärästä taklauksesta tulee pelaajilta rangasitus heti (pataan kentällä) niin väärät taklaukset pysyy yleensä minimissään.
        Tämä ei kuitenkaan ole oikein vaan lajin pitäisi muuttaa sääntöjään niin että myös tuomarien rangaistukset tehoasivat pelotteena. Nyt jos et halua tapella ei ole mahdollista harrastaa jääkiekkoa.

        Kaikki muut lajit pystyvät pitämään asiattomuudet poissa, koska niitä ei vaan hyväksytä.
        ja kuinka paljon sitäkin lajia hyysätään ja kerätään sponsorirahaa aivan turhaan.


      • ei pakkopullaa

        Lapsilta viedään lapsuus liian aikaisin. Joka paikassa täytyy suorittaa ja osata, olla paras, muuten jäät "huonojen"sakkiin. Kun viet lapsesi hoitoon, osaahan se pukea itse, osaahan se syödä itse, osaahan se käydä vessas itse, ettei vaan aikuisten tarvitse vaivautua auttamaan. Päiväkodissa tehdään kaikki kellon mukaan, ja aikuisten suunnittelemien toimintasuunnitelmien mukaan, lapsen tarvitsee vain toteuttaa.
        Lapselle tärkeä vapaaleikki on unohdettu, eivät osaa enää itse keksiä edes leikkejä, koska aikuiset
        suunnitelee kaiken valmiiksi, ei tarvitse ajatella omilla aivoilaan . Mielestäni siitä johtuu pitkälti että lapset ns.aikuistuavat liian varhain, paineita ja tavoitteita saavutuksia pienen pään menoksi, ei lapsi ajattele samalla tavalla kuin aikuinen. Leikki on lapsen työtä vielä pitkälti ala-astellakin (mielestäni). Toki sieltä löytyy harrastuksia ja vahvuuksia joita tulee kannustaa ja toteuttaa, nutta lapsen ehdoilla.
        Mikäs sen mukavampaa on touhuta lasten kanssa, kun sieltä lapsesta paistaa aito tekemisen ja touhamisen riemu, silloin kun joku asia väsyttä ja nyppii, laitetaan odottamaan. EI PAKKOPULLALLE!


      • macmac
        ei pakkopullaa kirjoitti:

        Lapsilta viedään lapsuus liian aikaisin. Joka paikassa täytyy suorittaa ja osata, olla paras, muuten jäät "huonojen"sakkiin. Kun viet lapsesi hoitoon, osaahan se pukea itse, osaahan se syödä itse, osaahan se käydä vessas itse, ettei vaan aikuisten tarvitse vaivautua auttamaan. Päiväkodissa tehdään kaikki kellon mukaan, ja aikuisten suunnittelemien toimintasuunnitelmien mukaan, lapsen tarvitsee vain toteuttaa.
        Lapselle tärkeä vapaaleikki on unohdettu, eivät osaa enää itse keksiä edes leikkejä, koska aikuiset
        suunnitelee kaiken valmiiksi, ei tarvitse ajatella omilla aivoilaan . Mielestäni siitä johtuu pitkälti että lapset ns.aikuistuavat liian varhain, paineita ja tavoitteita saavutuksia pienen pään menoksi, ei lapsi ajattele samalla tavalla kuin aikuinen. Leikki on lapsen työtä vielä pitkälti ala-astellakin (mielestäni). Toki sieltä löytyy harrastuksia ja vahvuuksia joita tulee kannustaa ja toteuttaa, nutta lapsen ehdoilla.
        Mikäs sen mukavampaa on touhuta lasten kanssa, kun sieltä lapsesta paistaa aito tekemisen ja touhamisen riemu, silloin kun joku asia väsyttä ja nyppii, laitetaan odottamaan. EI PAKKOPULLALLE!

        Kuinkahan moni näistä pienistä haluaa itse sinne "laatikkoon"toteuttamaan isän tai äidin unelmaa?


      • Jokaiselle jotakin
        ei pakkopullaa kirjoitti:

        Lapsilta viedään lapsuus liian aikaisin. Joka paikassa täytyy suorittaa ja osata, olla paras, muuten jäät "huonojen"sakkiin. Kun viet lapsesi hoitoon, osaahan se pukea itse, osaahan se syödä itse, osaahan se käydä vessas itse, ettei vaan aikuisten tarvitse vaivautua auttamaan. Päiväkodissa tehdään kaikki kellon mukaan, ja aikuisten suunnittelemien toimintasuunnitelmien mukaan, lapsen tarvitsee vain toteuttaa.
        Lapselle tärkeä vapaaleikki on unohdettu, eivät osaa enää itse keksiä edes leikkejä, koska aikuiset
        suunnitelee kaiken valmiiksi, ei tarvitse ajatella omilla aivoilaan . Mielestäni siitä johtuu pitkälti että lapset ns.aikuistuavat liian varhain, paineita ja tavoitteita saavutuksia pienen pään menoksi, ei lapsi ajattele samalla tavalla kuin aikuinen. Leikki on lapsen työtä vielä pitkälti ala-astellakin (mielestäni). Toki sieltä löytyy harrastuksia ja vahvuuksia joita tulee kannustaa ja toteuttaa, nutta lapsen ehdoilla.
        Mikäs sen mukavampaa on touhuta lasten kanssa, kun sieltä lapsesta paistaa aito tekemisen ja touhamisen riemu, silloin kun joku asia väsyttä ja nyppii, laitetaan odottamaan. EI PAKKOPULLALLE!

        Jos sä pidät harrastajien sarjaa huonojen sakkina, niin vika on sinussa, ei jääkiekossa.


      • pussikaljajengit
        macmac kirjoitti:

        Kuinkahan moni näistä pienistä haluaa itse sinne "laatikkoon"toteuttamaan isän tai äidin unelmaa?

        Jos isän tai äidin unelma on se, että lapsi on typeryyksille alttiissa teini-iässä edes jonkinlaisen järjestetyn harrastuksen piirissä ja omaksuu urheilullisen elämäntavan, niin varmaan aika moni.


    • arvot pielessä

      Huippu-urheilu, erityisesti jääkiekko kouluttaa nuorista väkivaltafantasioissa eläviä rikollisia. Syy: koko ala konnien hallussa. Siellä heiluu kaiken maailman bandidoseja ja heidän ihailijoitaan. Joten eipä ole ihme kun ihmisten henkiä jo uhataan ja huumebisnestä pyöriteään samoissa tiloissa.. Jääkiekko on jo tie narkomaiaan ja rikollisjärjestöihin. Mutta porvarimaa ei puutu asiaan mitenkään, vaikka Suomessa tehdään vähän väliä massamurhia. Tämän maan arvot ovat pahasti pielessä. Porvarit ovat paskanatenaet tämän maan yhteisöllisyyden päälle isolla ja ahneella perseellään.

      • junnukiekkoon?

        Huippu-urheiljat ovat poikkeusyksilöitä, jotka ovat lahjakkuutensa lisäksi tehneet kovaa ja uhrauksia vaativaa työtä saavuttaaksen korkeat urheilulliset tavoitteensa. Kun elämän suurelta osin täyttänyt urheilu-ura päättyy, moni entinen huippu joutuu uuteen tilanteeseen aika lailla tyhjän päälle. Se ei kuitenkaan riipu harrastetusta urheilulajista, vaan sitä tuntuu esiintyvän lajissa kuin lajissa.

        Useimmilla lätkäjunnuilla lätkä on vain yksi koulunjälkeinen harrastus muiden joukossa. Sellaista mukavaa ajanvietettä kavereiden kanssa, ei sen ihmeempää. Ja niin sen pitää ollakin.


      • athletics n:o 1
        junnukiekkoon? kirjoitti:

        Huippu-urheiljat ovat poikkeusyksilöitä, jotka ovat lahjakkuutensa lisäksi tehneet kovaa ja uhrauksia vaativaa työtä saavuttaaksen korkeat urheilulliset tavoitteensa. Kun elämän suurelta osin täyttänyt urheilu-ura päättyy, moni entinen huippu joutuu uuteen tilanteeseen aika lailla tyhjän päälle. Se ei kuitenkaan riipu harrastetusta urheilulajista, vaan sitä tuntuu esiintyvän lajissa kuin lajissa.

        Useimmilla lätkäjunnuilla lätkä on vain yksi koulunjälkeinen harrastus muiden joukossa. Sellaista mukavaa ajanvietettä kavereiden kanssa, ei sen ihmeempää. Ja niin sen pitää ollakin.

        vaan väkivaltaista kaljamainospaidoissa kaartelua ja sopu- ja tuuripelailua. Urheilijat löytyvät yleisurheilukentiltä. Tervetuloa katsomaan ja harrastamaan. Lapsiperheet voisivat miettiä tarkemin, onko se pikku jääkiekkoilijan halvaantumisriski ihan pakko ottaa liittymällä lätkäjengiin. Oikeassa tulosurheilussa ei ketään pahoinpidellä ja jokainen voi etsiä rajojaan ja saada onnistumisen kokemuksia, kun huomaa sekuntikellon tai mittanauhan kertomana kehittyvänsä. Kilpakumppanit yleisurheilussa kannustavat toisiaan tappouhkauksien sijaan.


      • lollollol..

        Voisin kyllä kertoa monia muita paljon mahdollisempia teitä narkomaniaan ja rikollisuuteen...


    • Toi on kyl niin harmittavaa et heti pienestä pitäen kaikki otetaan niin vakavasti ja kilpaillen.

      Iteltäkin meni aikalailla kaikki liikunnan ilo heti ala-asteella, ku oli aina se heikoin lenkki ni kukaan ei halunnu ottaa joukkueeseen mukaan ja heti valitetaan jos mokaakin vaikka jotain. Sit just kaikki urheilukisatki mitä ala-asteel, aina ne samat, vahvat tyypit voitti ja heikkoja ei kannusteta tai palkita millään.

      Tää nyt ei liittyny tohon kiekkoiluun mitenkä mut siihen miten liikunnan ilo just pilataan ja palkinnot on vaan silmissä. :S

    • repair kit

      jääkiekko on laillistettua väkivaltaviihdettä.

      • vaan väkivalta

        Sen verta harvoin lätkässä mäiskitään, että niistä toimittajat jaksaa kirjottaa joka ainoosta.

        Jos lätkää mainostettais väkivaltaviihteenä, niin useimpien matsien jälkeen tarttis hakee lippurahat takas, kun jäi luvattu vastine saamatta.


    • paf

      Näin on. Lätkän pelaajat valmennetaan koviin jätkämäisiin tapoihin kaukalossa ja sen ulkopuolella.

      • miten se toimii

        Joukkueurheilutaustasta on hyötyä liike-elämässä. Osaa toimia porukan osana eikä jää ihmettelemään kun pitää tehdä ratkaisuja.


      • 12345678910
        miten se toimii kirjoitti:

        Joukkueurheilutaustasta on hyötyä liike-elämässä. Osaa toimia porukan osana eikä jää ihmettelemään kun pitää tehdä ratkaisuja.

        "Joukkueurheilutaustasta on hyötyä liike-elämässä. Osaa toimia porukan osana eikä jää ihmettelemään kun pitää tehdä ratkaisuja."

        Ai että liike-elämässä sitten on tarkoitus uhata kilpailijan tai lainvalvojien henkeä siinä tilanteessa kun oma firma ei menesty, niinkö?


      • tärkeä opetus
        12345678910 kirjoitti:

        "Joukkueurheilutaustasta on hyötyä liike-elämässä. Osaa toimia porukan osana eikä jää ihmettelemään kun pitää tehdä ratkaisuja."

        Ai että liike-elämässä sitten on tarkoitus uhata kilpailijan tai lainvalvojien henkeä siinä tilanteessa kun oma firma ei menesty, niinkö?

        Peli pelataan loppuun kaukalossa peliajan puitteissa, eikä pelaajat niitä kaukalon asioita enää jälkeenpäin kelaa, mitä nyt joskus mehukkaimpia juttuja naureskelevat.

        Se on yhteistä sekä lätkälle että liike-elämälle, että molemmissa pyörii aina todellisten tekijöiden ympärillä kaikkitietävänä itseään pitävä perskärpäsparvi, joka ei osallistu itse pelaamisen, vaan ainoastaan tuijottaa, kommentoi ja silloin tällöin innostuu liikaa.


      • 12345678910
        tärkeä opetus kirjoitti:

        Peli pelataan loppuun kaukalossa peliajan puitteissa, eikä pelaajat niitä kaukalon asioita enää jälkeenpäin kelaa, mitä nyt joskus mehukkaimpia juttuja naureskelevat.

        Se on yhteistä sekä lätkälle että liike-elämälle, että molemmissa pyörii aina todellisten tekijöiden ympärillä kaikkitietävänä itseään pitävä perskärpäsparvi, joka ei osallistu itse pelaamisen, vaan ainoastaan tuijottaa, kommentoi ja silloin tällöin innostuu liikaa.

        se on totta, jääkiekko erityisesti kerää niitä besserwissereitä, jotka katsomossa seisovat kädet puuskassa ja arvioivat kaukalon tapahtumia esim. "tuo ei kuulu jääkiekkoon" tai toisin päin. osa voi osua kommenteillaan oikeaan, soa ei. mutta niin tai näin, tämän keskusteluketjun ydin, tai sen jonka itse keskeiseksi asiaksi tässä näen, on mielestäni tappouhkaus; se ei kuulu jääkiekkoon eikä liike-elämään eikä sellaisenaan mihinkään inhimilliseen, hyväksyttävään toimintaan.


    • another one

      Vaikeapa tuommoista käytöstä on ymmärtää mutta varmasti tälläisten toimihenkilöiden taso ei kovin kummoinen ole ja onko kavereilla muutenkaan kaikki asiat oikein kunnossa...Ei tietenkään tuommoinen käytös ole täysipäisen käytöstä! erittäin huno asia koko suomen juniori jääkiekon kannalta.

    • YETSKA

      nämä ovat niitä samoja liikennekaheleita, jotka roikkuvat automatiikka-autoillaan muiden peräpuskurissa kiinni pitkiä matkoja ja tekevät niiden päätteeksi kahjoja ohituksia. Säälin näiden miesten perheitä, jos heillä nyt sellaista enää edes on :)

      • YATZKA YÄÄ (Y=P)

        Ja mikä loistava viesti: Ei mitään asiasisältöä, vaan elkästään mitätöntä tuntemattomien ihmisten henkilöominaisuuksien arvailua!


    • ymmärtäväinen

      Otan kantaa vain ja ainoastaan alkuperäiseen viestiin. Osa vastauksista oli niin ala-arvoisia, että en niitä ala tässä kommentoimaan.

      Eli se vastuu. Kyse on 14-15 vuotiaiden poikien pelistä, joten kyllä heidänkin pitäisi jo ymmärtää mikä kaukalossa on sallittua ja mikä ei. Mutta se vastuu kuuluu tässä kohtaa valmentajille ja vanhemmille. Junioreille pitää jo varhaisessa vaiheessa opettaa, mikä on oikein ja mikä väärin. Vastustajan kunnioittaminen. Ei kumartaminen, vaan kunnioittaminen. Toista ei tahallisesti saa kaukalossa satuttaa! Jääkiekko on fyysinen peli, jossa vammoja tulee väkisinkin, mutta ei niitä tahallisesti saa kanssa pelaajille aiheuttaa. Ja kai kaikkien vanhempienkin pitäisi tietää, että jääkiekossa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Jos se hirvittää, niin pistäkäähän lapset balettikouluun.

      Tämä toimihenkilöiden toiminta onkin sitten jo aivan toinen juttu. Aikuiset ihmiset lasten peleissä ja tuollaista käytöstä. Jääkiekko kuumentaa tunteina nyt ja tulevaisuudessa, mutta kyllä kuitenkin aikuisten, tässä tapauksessa toimihenkilön/toimihenkilöiden tulisi ymmärtää juurikin tämä kasvatuksen vastuu. Ei lasten nähden/kuullen tule käyttäytyä tuolla tavalla. Lasten valmentamisessa,kasvattamisessa ja johtamisessa paljolti kyse on esimerkistä. Usein junioirit ihailevat valmentajiaan. Jos valmentaja käyttäytyy tuolla tavoin, niin kuka iskostaa lapsen päähän, että tuollainen käyttäytyminen ei oo soveliasta. Toivottavasti valmentaja tai kuka toimihenkilö sitten onkaan törttöillyt, on tajunnut pyytää lapsilta anteeksi käytöstään ja kertoa, että näitä sattuu, vaikkei saisi!

      Sitten vielä tuohon lasten urheilun kilpailullisuuteen. Ainakin jääkiekossa on monia tasoja, joille lapsensa voi laittaa pelaamaan. Kilpataso, tasoista kovin on niille, jotka haluavat kehittyä todellisiksi pelaajiksi. Kilpataso on se, jossa painetaan sata lasissa ja verenmaku suussa. Sitten on tasoja harrastelijoille, niille jotka haluavat pelata sen liikunnan tuoman hyvän mielen vuoksi ja siksi, koska se vaan on niin hauskaa. Tottakai myös kilpatasolla pelaamisen on oltava hauskaa, mutta siellä tavoite on tulla huippu-urheilijaksi. Kivenkovaksi jääkiekkoilijaksi. Se vaatii paljon verta, hikeä ja kyyneleitä. Ja se vie aikaa, paljon aikaa. Heti pienestä pitäen se vie kaiken ajan. Tämän alkuperäisen viestin kirjoittaja ei ymmärrä, miksi lapset laitetaan niin ajoissa huippu-urheiluun. Ei huippu-urheilijoita tule sillai, että sanot 16-vuotiaalle pikku Pentillesi, että nyt olis Pentti aika siirtyä huippu-urheiluun. Ei näin! Huippu-urheilijaksi kasvetaan. Ja se vie koko lapsuuden ja nuoruuden. Ja niiden lisäksi kaiken ajan, niin pitkään kun urheilu-ura tulee jatkumaan.

      Tällä hetkellä esimerkiksi juuri -96 syntyneitä jääkiekkojunioreita on tuhansia kautta maan. Näistä muutamalla kymmenellä on eväät kehittyä huippupelaajaksi, vielä. Vuosi vuodelta mahdollisuudet pienenee, kun kilpailu kovenee kovenemistaan. Jyvät alkavat erottua akanoista. Katsotaan 5-10 vuoden kuluttua, monta -96 syntynyttä suomalaista pelaajaa pelaa jääkiekkoa ammatikseen. Sanoisin, että noin 5-10. Niimpä. Ja heistä jokainen on käyttänyt kaiken aikansa pienestä pitäen vain ja ainoastaan jääkiekkoon. He ovat käyneet kovan koulun. Paljon rankemman kuin yksikään lukio, ammattikoulu, yliopisto tai mikään muukaan koulu. Mutta he saavat tehdä ammatikseen sitä mitä rakastaa, eli pelata jääkiekkoa.

      Kirjoittaja itse on pelannut, valmentanut ja toiminut kaikin tavoin lajin parissa 25 vuotta.

      • sääli sinänsä

        Mutta pienillä paikkakunnilla ei riitä lapsia moneen joukkueeseen. Siispä harrastusjoukkueita
        on vaikea saada kokoon. Valmentajistakin on pulaa, koska he yleensä haluavat viedä joukkuensa
        sinne "huipulle", eivätkä tyydy pelkkään harrastus-toimintaan.


      • Monitaito

        jotain maailman kuvastasi: "Jos se hirvittää, niin pistäkäähän lapset balettikouluun". Vain väkivaltaisuudestaan tunnettu jääkiekkoko on sitä ainoaa ja oikeaa.... Muutenko pojuista tulee balleriinoja?????????? Hienoa huomata ettet arvosta koulunkaan käyntiä.


      • ymmärtäväinen
        Monitaito kirjoitti:

        jotain maailman kuvastasi: "Jos se hirvittää, niin pistäkäähän lapset balettikouluun". Vain väkivaltaisuudestaan tunnettu jääkiekkoko on sitä ainoaa ja oikeaa.... Muutenko pojuista tulee balleriinoja?????????? Hienoa huomata ettet arvosta koulunkaan käyntiä.

        Se oli lähinnä vain vertauskuva, että jos lajit, jossa on fyysisiä ja osittain myös väkivaltaisia piirteitä eivät kiinnosta, niin löytyy myös muita vaihtoehtoja!! Anteeksi putkinäköisyyteni.

        Tietääkseni jääkiekkoa ei tunneta vain sen väkivaltaisuudesta. Kyseisellä lajilla on kuitenkin eniten harrastajia maassamme, sekä ehdoton ykköslajin asema. Tuskin satoja tuhansia harrastajia on lajilla joka tunnetaan vain väkivaltaisuudesta, vaikkei sitä todellisuudessa ole! Ja jääkiekon synnyinmailla, eli Kanadassa ei jakseta kohista koko ajan tappeluista. Tappelut kuuluu jääkiekkoon. Mielestäni. NHL:ssä tappelusta saa 5minuutin jäähyn, joka on mielestäni juuri oikea rangaistus tappelusta. Ja niin sen pitäisi olla Suomessakin. Tappelut ovat olleet jääkiekossa vuosikymmeniä, miksi ne nyt yhtäkkiä pitäisi kitkeä pois. Jos sinua kohdellaan kaltoin jäällä, eikö saa puolustaa itseään. Toinen asia. Jääkiekkojoukkue on kuin toinen perhe. Sitä ei ymmärrä ihminen, joka ei ole pelannut kyseistä lajia. Jos toisen perheesin heikoimpia kohdellaan kaukalossa kaltoin, eikö häntä saa puolustaa. Tätähän ihmiset tekevät öisin nakkikioski jonossakin. Puolustavat kaveria, toiset nyrkein, toiset puhumalla. Ymmärrän myös tappeluiden vastustajia, mutta tällä asialla on aina kaksi puolta. Ja niin tulee olemaan vastedeskin. Ketkä ei tätä tosiasiaa hyväksy, voivat hyvin olla seuraamatta jääkiekkoa!

        Ja arvostan koulunkäyntiä todella suuresti. Itsekin olen kouluni käynyt ja vielä menestyksekkäästi. Mutta jääkiekko oli nuorempana ehdoton ykkösasia. Ja niin se on nykyajankin kiekkoilijoilla, joilla tavoitteet ovat ammattilaisuudessa. Niin se vaan menee. Nykyään jääkiekkoilijoille on räätälöityjä koulutusohjelmia, jossa koulunkäynti ja huippu-urheilu nivoutuvat paremmin yhteen. On sitten se koulutuskin, jos ei ammatilaisura ota tuulta alleen. Ja suurimmalle osallehan näin käy. Arvostan koulutusta ja kouluja suuresti. Mutta mainitsinpa vaan, että lukio ei ole sama asia kun tie(koulu) huippu-urheilijaksi.


    • ...Mutta

      ... MIksi puhutte "lapsista" jos he ovat jo 12-vuotiaita? Ymmärrän kyllä et tuollainen käytös ei todellakaan ole missään nimessä sopivaa mutta 12-vuotiaat? Kyllä he tietätävät noita "alapää" juttuja

    • JIIIIHAAAAAAA!!!!!

      Eikö jo vittu aleta ymmärtämään, että puukot ja steroidit kuuluvat jo junnurheiluun!?!? Painukaa kaikki kesyt moralistimulkut hiiteen! Puukot ja Steroidit opettavat! Lisää aineita ja aseita peliin!

      • kiekkoilijalla.

        on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Jääkiekkoon ei kuulu väkivalta,ei lyömiset eikä potkimiset,kun taito loppuu alkaa väkivalta. Sitten taas löytyy eri lajeja,joita kutsutaan yhteisellä nimikkeellä kamppailulajit,näissä lajeissa on sallittua lyöminen, esimerkkinä nyrkkeily,kickboxing,thainyrkkeily jne. Mutta jääkiekkoon nämä eivät kuulu,koska laji kuuluu kategoriaan palloilulajit. Monen junnun vanhemmat kaukalonlaidalla elää omia saavuttamattomia unelmiaan lapsensa kautta,siinä ei ole motivaationa lapsen paras,vaan omien unelmien toteuttaminen. Tunnen suurta myötähäpeää, kun näen tällaisen vanhemman.Sama koskee myös muita urheilulajeja. Valmentajien pitäisi tällaiseen puuttua ehdottomasti,mutta näin ei tapahdu,koska he hyväksyvät myös väkivallan vetoamalla,se "kuuluu" pelinluonteeseen. Sehän ei pidä paikkaansa,vaan se kuuluu häiriintyneeseen luonteeseen.


    • kilpakuntourheilija

      Kilpaurheilu on syntynyt alunperin maskuliinisesta (miehisestä) näyttämisen tarpeesta. Väli-Amerikan intiaanien pallopelit saattoivat olla erittäin verisiä. Niissä surmattiin ihmisiä. Toisaalta, jossain vaiheessa ihminen on muuttunut eläimestä ajattelevaksi olennoksi ja ymmärtänyt, että kilpaurheilun voi ottaa myös leikkinä, teatterina. Siinä voi purkaa alkukantaisia viettejään, jotta ei sitten tarvitse potkia kadulla vastaantulijoita ja katulamppuja tai yrittää helpottaa psyykkis-fyysistä ahdistustaan päihteiden avulla.

      Nuoret miehet ovat siinä mielessä aika kriittinen ryhmä, että heillä on hyvin paljon patoutunutta seksuaalista energiaa, jonka purkamisessa urheileminen kyllä helpottaa. Mutta jos urheilun avulla päinvastoin pyritää lisäämään aggressiota entisestään, jos halutaan, ettei ole opittu mitään tuhansissa vuosissa, niin silloin urheilua aletaan rinnastaa esimerkiksi palveluskelpoisuuteen sodassa tai käyttää markkinatalouden tappoviihteenä, joka ei itse asiassa poikkea mitenkään räiskintäleffoista. Yhteistä on se, että kumpikaan ei kehitä ketään yksilöä älyllisesti (eikä fyysisesti) vaan päinvastoin taannuttaa.

      Jääkiekko on lajeista kaikkein alttiimpia, koska se on kontaktilaji. Kun Suomi 1995 voitti maailmanmestaruuden, lajin luonne muuttui maamme mediassa ja myös ihmisten kollektiivisessa tajunnassa. Sitä ennen se oli selkeästi urheilua, mutta se valjastettiin jonkinlaisen kansalliskiihkoilun välineeksi. Nationalismi on (ikävä kyllä) erottomaton osa urheilua, niin kauan kuin on kansallisvaltioita ja muista erottumaan pyrkiviä etnisiä ryhmiä, mutta Jääkiekko ei kuitenkaan ole pohjimmiltaan väkivaltalaji. Esimerkiksi Neuvostoliiton punakone voitti vastustajat taidon, kunnon ja yhteispelin avulla ja voittaisi vieläkin. Kommunismista ideologiana voidaan olla mitä mieltä tahansa, mutta Neuvostoliiton jääkiekkomaajoukkueen ollessa kentällä sen jaloimmat ajatukset toteutuivat hyvin ja siitä soisi ottavan mallia myös kapitalististen maiden maajoukkueiden ja seurojen. Vaikkakin toki esim pohjoisamerikkalainen tapa pelata kiekkoa on ollut kautta aikojen kenties kontaktinhakuisempi. Mutta sielläkin on ollut poikkeuksia, Gretzky jne.

      Eikä tosiaankaan kannata yksisilmäisesti julistaa jääkiekkoa yksistään pahaksi. Esim jalkapallo ei ole ihan niin rajua lajina, mutta entä katsomon puolella? Voiko kukaan järjissään väittää, että esim jalkapallohuliganismi olisi tervettä käytöstä? Tai tietyt kamppailulajit, vapaaottelut ym, niissä saa murjoa vastustajan lähes hengiltä. Sellainen ei ole kehittävää, vaikka kaikenlaisia tekosyitä ja selityksiä aina puolustukseksi keksitään. Varmasti yleisurheilunuoret ovat toisilleen enempi kannustavia, mutta on täyttä huuhaata väittää, etteikö sielläkin kukostaisi jo nuoresta lähtien melkoinen egoismi. Lajin luonne nyt on vain sellainen, ettei tarvitse kauheasti toisia tyrkkiä, vaikka jotkut mailerintyperykset tätä Ruotsi-otteluissa ovatkin harrastaneet. Ja valtavia eroja eri lajien ja eri seurojen ja eri ihmisten välillä on. * jatkuu *

      • kilpakuntourheilija

        * jatkoa * :

        Kyse on nyt pelkästään siitä, halutaanko säilyttää urheilun surulliset maya-kulttuurista perityt juuret vaiko kehittää sitä johonkin älyllisesti ylevämpään ja siten myös aidosti nautinnollisempaan suuntaan. Historiassa runsaasti hyviäkin esimerkkejä, esim juoksevat Tarahumara-intiaanit, eivät varmasti vahingoittaneet vastustajaa, heille urheilu oli pelkkä ilo ja leikki, saatettiin edetä tuntikausia juosten, samalla palloa eteenpäin potkien, joukkueet kisailivat keskenään, mutta oikeasti: etsivät omia rajojaan, rajattomuuttaan, tai pikemminkin nauttivat elämästä ja kehollisuudestaan.

        Mutta tämä ei nyt ole kehoitus siihen, että kaikkien pitäisi alkaa juosta ultrapitkiä matkoja. Itse nuorena kestävyysurheilun harrastajana koin jopa siinä - sinänsä hyvin rauhanomaisessa lajissa - ajoittain aggressiivisuuden ilmapiiriä ja olen tätä havainnut vielä myöhempinä aikuisvuosina. Mietin paljon, onko kyse vain omasta "heikkoudestani", että pitäisi olla "jämäkämpi", mutta nyt olen ymmärtänyt, että nimenomaan pitkäjänteisyys, rauhoittuminen, on se vahvuus, jota kestävyyslajit parhaimmillaan opettavat. Toki tämän parhaimmillaan voivat tehdä kaikki lajit, joissa vaaditaan taitoa, älyä ja fysiikkaa. Itsellä ehkä epävarmuus aiheutti sellaisen teennäisen rauhattomuuden, joka saattoi sitten jopa suorituksen yhteydessä - ironista kyllä - purkautua jopa aggressiivisena räyhäämisenä.

        Toki sellainen osaltaan kuuluu ihmisluontoonkin, juuri sen verran olemme eläimiä, mutta näkisin, että jos urheilulla on joku kasvatuksellinen tehtävä, niin nimenomaan tästä primitiivikäytöksestä pois. Siksi on erittäin tärkeää, että tuollaiset uutiset nostetaan lööppeihin, vaikka sen tekisikin iltalehti ym. kyseenalainen media. Mutta vielä tärkeämpää on, että niistä keskustellaan järjellisesti ja keskustelut johtavat rakentaviin toimenpiteisiin. Miksei täällä, mutta myös seuroissa ja ehkä laajemmissakin yhteyksissä. Urheilun tiimoilta järjestetään hirveästi kaikenlaisia seminaareja, joista liian suuri osa on täyttä höpöhöpöä lajista riippumatta, niissä pitäisi kaikissa keskittää tarmo näihin urheilun peruskysymyksiin. Olkoon se sitten etiikkaa, filosofiaa vai mitä, kuitenkin.

        Toisaalta on virhe ajatella, että suljettaisiin kokonaan pois urheilusta se aggressiivinen perusvire, joka monia kiehtoo. Ehkäpä liittotasolla on lasten ja nuorten urheilun kehittämisprojekteissa joskus sorruttu tähänkin, suljettu silmät kovalta todellisuudelta niin, että se kova todellisuus on päässyt "selän takana" muuttumaan yhä kovemmaksi. Jotkut pikkupojat on niin kovia jätkiä olevinaan, ettei niitä kiinnosta paskaakaan "nuori suomi kaikki urheilee"-henkisyys, vaan ottavat vaikutteet ronskimmista arvoista ja jos siellä sektorilla on tarjolla vain turpiinvetoa ja dollareita, niin mitä muuta voi lopulta odottaa kuin tuollaista sekoilua, mitä nyt Lahdessakin tapahtui. Missä oli näemmä kyse urheiluasioissa pikkupojan tasolle jääneiden (ei pakosti loppuiäksi, jos älyävät pysähtyä miettimään) ukkojen riehunnasta, jota sitten osa pojista jatkaa aikuisena, kun kuvittelevat, että aikuisten typeryys on ok.

        Suosittelen kaikkia lasten ja nuorten urheilusta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä perehtymään ensi alkuun Jyri Puhakaisen teoksiin. Lapsen aika ja Kohti ihmisen valmentamista ovat hyvä alku. Myös Tapio Kosken johdatukset zen-filosofiseen, uuteen liikuntakulttuuriin, ovat lukemisen arvoisia.

        Ei kilpaurheilu ole kiellettyä, mutta siihen pitäisi ehdottomasti palauttaa leikin ja sitä kautta kasvattavuuden luonne. Toki ymmärrän tavallaan ylläolleen nyrkkeilijäisän postituksen, siitä, miten kehässä oppii kunnioittamaan toista ja säännöt. Se on totta, nyrkkeily on herrasmieslaji ja varmasti maailman kolmen kovimman urheilun joukossa. Jätetään sanomatta ne kaksi muuta. * jatkuu *


      • kilpakuntourheilija
        kilpakuntourheilija kirjoitti:

        * jatkoa * :

        Kyse on nyt pelkästään siitä, halutaanko säilyttää urheilun surulliset maya-kulttuurista perityt juuret vaiko kehittää sitä johonkin älyllisesti ylevämpään ja siten myös aidosti nautinnollisempaan suuntaan. Historiassa runsaasti hyviäkin esimerkkejä, esim juoksevat Tarahumara-intiaanit, eivät varmasti vahingoittaneet vastustajaa, heille urheilu oli pelkkä ilo ja leikki, saatettiin edetä tuntikausia juosten, samalla palloa eteenpäin potkien, joukkueet kisailivat keskenään, mutta oikeasti: etsivät omia rajojaan, rajattomuuttaan, tai pikemminkin nauttivat elämästä ja kehollisuudestaan.

        Mutta tämä ei nyt ole kehoitus siihen, että kaikkien pitäisi alkaa juosta ultrapitkiä matkoja. Itse nuorena kestävyysurheilun harrastajana koin jopa siinä - sinänsä hyvin rauhanomaisessa lajissa - ajoittain aggressiivisuuden ilmapiiriä ja olen tätä havainnut vielä myöhempinä aikuisvuosina. Mietin paljon, onko kyse vain omasta "heikkoudestani", että pitäisi olla "jämäkämpi", mutta nyt olen ymmärtänyt, että nimenomaan pitkäjänteisyys, rauhoittuminen, on se vahvuus, jota kestävyyslajit parhaimmillaan opettavat. Toki tämän parhaimmillaan voivat tehdä kaikki lajit, joissa vaaditaan taitoa, älyä ja fysiikkaa. Itsellä ehkä epävarmuus aiheutti sellaisen teennäisen rauhattomuuden, joka saattoi sitten jopa suorituksen yhteydessä - ironista kyllä - purkautua jopa aggressiivisena räyhäämisenä.

        Toki sellainen osaltaan kuuluu ihmisluontoonkin, juuri sen verran olemme eläimiä, mutta näkisin, että jos urheilulla on joku kasvatuksellinen tehtävä, niin nimenomaan tästä primitiivikäytöksestä pois. Siksi on erittäin tärkeää, että tuollaiset uutiset nostetaan lööppeihin, vaikka sen tekisikin iltalehti ym. kyseenalainen media. Mutta vielä tärkeämpää on, että niistä keskustellaan järjellisesti ja keskustelut johtavat rakentaviin toimenpiteisiin. Miksei täällä, mutta myös seuroissa ja ehkä laajemmissakin yhteyksissä. Urheilun tiimoilta järjestetään hirveästi kaikenlaisia seminaareja, joista liian suuri osa on täyttä höpöhöpöä lajista riippumatta, niissä pitäisi kaikissa keskittää tarmo näihin urheilun peruskysymyksiin. Olkoon se sitten etiikkaa, filosofiaa vai mitä, kuitenkin.

        Toisaalta on virhe ajatella, että suljettaisiin kokonaan pois urheilusta se aggressiivinen perusvire, joka monia kiehtoo. Ehkäpä liittotasolla on lasten ja nuorten urheilun kehittämisprojekteissa joskus sorruttu tähänkin, suljettu silmät kovalta todellisuudelta niin, että se kova todellisuus on päässyt "selän takana" muuttumaan yhä kovemmaksi. Jotkut pikkupojat on niin kovia jätkiä olevinaan, ettei niitä kiinnosta paskaakaan "nuori suomi kaikki urheilee"-henkisyys, vaan ottavat vaikutteet ronskimmista arvoista ja jos siellä sektorilla on tarjolla vain turpiinvetoa ja dollareita, niin mitä muuta voi lopulta odottaa kuin tuollaista sekoilua, mitä nyt Lahdessakin tapahtui. Missä oli näemmä kyse urheiluasioissa pikkupojan tasolle jääneiden (ei pakosti loppuiäksi, jos älyävät pysähtyä miettimään) ukkojen riehunnasta, jota sitten osa pojista jatkaa aikuisena, kun kuvittelevat, että aikuisten typeryys on ok.

        Suosittelen kaikkia lasten ja nuorten urheilusta oikeasti kiinnostuneita ihmisiä perehtymään ensi alkuun Jyri Puhakaisen teoksiin. Lapsen aika ja Kohti ihmisen valmentamista ovat hyvä alku. Myös Tapio Kosken johdatukset zen-filosofiseen, uuteen liikuntakulttuuriin, ovat lukemisen arvoisia.

        Ei kilpaurheilu ole kiellettyä, mutta siihen pitäisi ehdottomasti palauttaa leikin ja sitä kautta kasvattavuuden luonne. Toki ymmärrän tavallaan ylläolleen nyrkkeilijäisän postituksen, siitä, miten kehässä oppii kunnioittamaan toista ja säännöt. Se on totta, nyrkkeily on herrasmieslaji ja varmasti maailman kolmen kovimman urheilun joukossa. Jätetään sanomatta ne kaksi muuta. * jatkuu *

        * jatkoa *

        Se minkä näen toisin, kun puhutaan perinteisistä arvoista ja vanhan hyvän ajan kasvatuksesta, on turha sotkea siihen armeijaa ja "asevelvollisuuden jämäkkää suorittamista", niinkuin Suomessa vielä tänäkin päivänä mielellään tehdään. On kokonaan toinen kysymys, pitääkö asevelvollisuus suorittaa. Itsekin armeijan käyneenä voin siltikin todeta, että eihän semmoisessa tappokoneistossa pohjimmiltaan mitään järkeä ole. Jos se oli pakko v. 1939 niin maailman soisi muuttuvan. Mutta oli miten oli, tuo kysymys ei ole mielestäni urheilun yhteydessä se ensimmäiseksi esille nostettava, ei urheilu ole enää eikä saa olla mitään suojeluskuntatouhua. Eli armeijan ihannointi urheilun yhteydessä, ei hyvä.

        Toki, ehkä aiemmin mainitsemani punakoneenkin häikäisevä osaaminen perustui osaltaan tiettyyn "sotilaalliseen kuriin", että asiat tehdään nöyrästi ja itseä säälimättä, mutta oletettavasti aikuisten huippu-urheilijoiden ollessa kyseessä, he ovat sitoutuneet siihen. Eikä Neuvostoliiton tie urheilussa ollut varmasti ainoa mahdollinen tie kauniiseen huippu-urheiluun. Lasten kanssa pitää joka tapauksessa lähteä jollain muulla logiikalla liikkeelle. Huippu-urheilijan vahvuus perustuu tosiaan itsekuriin, kuten joku mainitsikin, mutta itsekuri voi syntyä vain omasta tunnekokemuksesta, että tahtoo tehdä jotain mahdollisimman hyvin.

        Joku kysyi, mitä yhteistä on urheiluseuroilla ja koululiikunnalla. Kyllähän niillä on hyvin paljonkin yhteistä. Monet liikunnanopettajat ovat itse entisiä tai nykyisiä aktiiviurheilijoita ja lapsistakin monet harrastavat vapaa-ajalla urheilua sillä tasolla, että se on monellekin paljon kiinnostavampaa kuin koulunkäynti. Joskus vähän liikaakin... Mutta siihen voi syytä hakea myös koululaitoksesta, ei pelkästään ympäröivästä kulttuurista. Joka tapauksessa urheiluseura on yhteydessä ihan kaikkeen mahdolliseen ympäröivään kulttuuriin, lajista riippumatta. - LOPPU -


    • collina

      Olen ollut vuosia erotuomarina enkä oikein ymmärrä vatvomista puolueettomuuden menettäneistä erotuomareista. Ei kenelläkään erotuomarilla ole mitään intressiä viheltää puolueellisesti jotain D-juniori otteluita. Ja erotuomarin tehtäviin ei todellakaan mikään kasvatus kuulu. Erotuomari pitää olosuhteet kentällä turvallisina ja katsoo, että lajia pelataan sääntökirjan asettamilla ehdoilla. Häiriökäyttäytyminen on rangaistavaa ja näin ollen myöskin näiden vanhempien raivonpurkaukset ovat tuottaneet rangaistusminuutteja. Olen monesti todennut matsissa valmentajien ja toimihenkilöiden tunnetilojen nousevan hyvinkin korkealle ja joskus niihin tarvitsee puuttua rangaistuksilla. Nämä tilat ovat kuitenkin vain väliaikaisia ja yleensä johtuvat siitä, että oma poika tai tyttö pelaa mukana joukkueessa. Joskus myös erotuomarin virheiden vuoksi joku voi kiivastua. Näissä tilanteissa erotuomarin johtamistaitoa koetellaan ja hänen tulee onnistua puhumaan henkilö rauhalliseksi, joko elekielelle tai sitten vain keskustelemalla. Katsomossa korostuu junioriotteluissa sama tunnetilojen kohoaminen. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ja nyt kun esim. tapauksessa jääkiekko kentällä luistelee 2 puolueetonta seepraa, joista on helppo tehdä syyllisiä kaikkeen.

      Muistan omienkin vanhempieni sanoneen joskus matsin jälkeen, että tuomarit oli huonoja ja kyllä te olisitte muuten voittaneet. Voi hyvin olla, että he halusivat vain lohduttaa, mutta kyllä minä tiesin meidän olleen hyvin paljon huononpia itse ottelussa. Nyt olen nähnyt omin silmin mitä kaikkea se vaatii ollakseen tuomari. Usein joutuu tekemään vaikeita päätöksiä muutamassa sekunnissa. Kotikatsomossa usein mollataan erotuomarin vääriä ratkaisuja, mutta ei ymmärretä sitä että et:llä oli aikaa n. 1 sekunti kun taas kotikatsomo kävi jääkaapilla välissä miettimässä asiaa.

      Niin ja tappouhkauksesta voi tehdä aina oikeusjutun. :D Sen jälkeen kyseinen toimihenkilö-kaveri voi miettiä uudelleen, oliko se junnujen jääkiekko-ottelu kuitenkan niin vakavaa!

      • katsomosta

        En tosin hallitse jääkiekon sääntöjä, koska käyn vain joskus katsomassa lasteni lasten pelejä.
        Mielestäni kuitenkin on kyse lapsista, jotka harrastavat koulun ohella, jääkiekkoa ja senhän pitäisi joukkuepelinä olla hauskaa ja kasvattavaa. Liika tuomarien hyväksymä agressiivisuuhan vie jo yrittämisenhalun niiltä lapsilta, jotka ovat rehellisiä ja haluavat oppia pelaamaan, eikä tappelemaan.
        Mutta kyllä niitä puolueellisia tuomareita löytyy. Jos vastustajan maalivahti torjuu maalin ja kolme vastustajaa saa rauhassa hakata häntä mailoilla ja tuomari katselee ja odottaa, että lopettavat. Sama asia saa toistua useamman kerran otteleun aikana, niin onko se mielestäsi koulutettu, tasapuolinen tuomari?
        Ps. Käyppä joskus esim. Porin alueella katsomassa noita lasten matseja ja esitä sitten tuo liturgiasi.
        Ps. "nuhtelijalle" kiitos noista "kohteliaisuuksista", mutta olen kyllä nainen, raitis ja vieläpä hoikka.


      • kilpakuntourheilija

        "Ja erotuomarin tehtäviin ei todellakaan mikään kasvatus kuulu."

        Ymmärrän tätä käytännön näkökulmasta. Se on varmasti jo hankalaakin ja joka tapauksessa vastuu on valmentajilla ja muilla huoltajilla. Tosin noin laajemmin, kun nyt hyppää sinne koululiikunnan puolelle, siellähän liikuntatuntien peleissä erotuomarille kuuluu myös kasvatustehtävä...

        Voisiko tästä olla mitään opittavaa?

        En nyt tosissaan tarkoita, että kenenkään yksittäisen erotuomarin pitäisi alkaa omin päin "kasvattaa", mutta voisiko sääntöjä junioripeleissä jotenkin muuttaa siihen suuntaan, että tämä olisi mahdollista?

        En myöskään tarkoita, että opettajista käytännössä olisi kilpaurheilulla aina ja joka kerta kauheasti opittavaa, koska toisinaan opettajat saattavat olla koulun peleissä mieltyneitä nimenomaan erotuomarin tehtävään ja unohtavat kasvatuksen kokonaan, vaikka siellä se aina vähän niinkuin kuuluisi työhön...

        Nämä olivat lähinnä kysymyksiä. Neuvomaan en ala sellaisessa, mistä en juurikaan ymmärrä.


      • collina
        katsomosta kirjoitti:

        En tosin hallitse jääkiekon sääntöjä, koska käyn vain joskus katsomassa lasteni lasten pelejä.
        Mielestäni kuitenkin on kyse lapsista, jotka harrastavat koulun ohella, jääkiekkoa ja senhän pitäisi joukkuepelinä olla hauskaa ja kasvattavaa. Liika tuomarien hyväksymä agressiivisuuhan vie jo yrittämisenhalun niiltä lapsilta, jotka ovat rehellisiä ja haluavat oppia pelaamaan, eikä tappelemaan.
        Mutta kyllä niitä puolueellisia tuomareita löytyy. Jos vastustajan maalivahti torjuu maalin ja kolme vastustajaa saa rauhassa hakata häntä mailoilla ja tuomari katselee ja odottaa, että lopettavat. Sama asia saa toistua useamman kerran otteleun aikana, niin onko se mielestäsi koulutettu, tasapuolinen tuomari?
        Ps. Käyppä joskus esim. Porin alueella katsomassa noita lasten matseja ja esitä sitten tuo liturgiasi.
        Ps. "nuhtelijalle" kiitos noista "kohteliaisuuksista", mutta olen kyllä nainen, raitis ja vieläpä hoikka.

        Tuo asia jonka toit esille todistaa vain sen faktan, että myös huonoja erotuomareita on olemassa. Katsomosta erotuomarin tehtävä vaikuttaa hyvin helpolta. Sinulle ei ole paineita, joita asettavat pelaajat, valmentajat, katsomo sekä muut erotuomarit ja mahdollisesti myös tarkkailijat. En lähde haastelemaan eri alueiden erotuomaritoimintaa sen enemmän, mutta syitä erilaiseen toimintaan varmasti riittää. Ja koulutustakin voidaan aina kritisoida. Lähtökohta junioriotteluihin on kuitenkin se, että ne saadaan päätökseen kenenkään loukkaamatta itseään! Oikeudenmukaisuus pitäisi olla itsestäänselvyys erotuomarille! Jos pelaaja loukkaantuu niin yleensä siitä syytetään erotuomaria, vaikka tämä olisikin poistanut esim. taklaavan pelaajan kaukalosta. No onhan niitä varmasti paljon muitakin epäkiitollisia tehtäviä tässä maailmassa, mutta tässä hyvä esimerkki. En enää vihellä jääkiekkoa, mutta muita lajeja kyllä.


    • jk on sairas laji

      Onpa kummaa, että tällaista tapahtuu ainoastaan jääkiekossa. Tai ei se oikeastaan kummaa ole kun katselee uutisia mitä jääkiekosta tulee niin eihän muuta voi tapahtua kuin tällaista. Lajiin yritetään väkisin uittaa tappeluita ja ihmeellisiä termejä kuten rehellinen tappelu. Voisko joku selittää mitä se on. Jos toinen ihminen lyö toista paljaalla nyrkillä niin eikö siitä kuulu asianmukainen tuomio mikä on ihan muuta kuin jäähy. Kun lapset katselevat ja kuuntelevat tällaista niin lopputulema on aivan selvä.
      Tämä kaikki väkivallan ihailu on johtanut siihen, että katsomokäytöskin on aivan yhtä sairasta kuin lajikin. Täytyy ihmetellä mitä liikkuu ihmisten päässä kun huutaa tappouhkauksia yms kentälle.
      Jääkiekkoon pitäisi saada sama sääntö kuin koripalloon. Siinä erotuomari voi keskeyttää ja poistattaa katsomosta liian räävittömiä huutelevan henkilön.
      Lajia kuvaa mielestäni hyvin Rokin pelaajakoordinaattorin Jukka Suutarin kommentit noutajat hockeyn sivuilla, mm. mieluisin paikka on jäähyboksi.
      Voi hyvää päivää mikä laji.

      • ihme apinoita kans

        Niin ja lapsethan ei katsele televisiosta tappeluohjelmia..ultimate fighting ja mitä näitä kaikkia muita on, joissa toiselta lähes tulkoon viedään henki kuristamalla. Mites jalkapallo huliganismi..Ei ehkä Suomessa mutta muualla maailmassa. Sehän on pientä verrattuna kotoisen sm-liigan katsomorähinöihin. Katsoppa vaikka Ruotsin futista hetki, niin tiedät mitä takoitan.

        Ja tappelu on kuulunut jääkiekkoon vuosikymmeniä. Miksi nyt yhtäkkiä viime vuosina on tullut pakonomainen tarve poistaa ne kaukalosta. Onko suomalaiset todella niin pullamössö kansaa, ettei muutamaa hassua vääntöä kaukalossa kautta kohden siedä... Jalkapallokulttuuriin tappelut ei oo ikinä kuulunukkaan, vaan näkeepä sieläkin todella paljon ylilyöntejä, jos yhtään lajia seuraa, niin sen tietää. Itse hyväksyn kaukalotappelut, kunhan ne vaan on niitä sponttaaneja tappeluita. Ei mitää sovittuja viihde vääntöjä. Ja näitä tappeluitahan Suomessa on todella vähän. Moniko pelaaja tappelee kotoisessa sm-liigassa tällä kaudella..Ei kovinkaan moni!


      • D;))
        ihme apinoita kans kirjoitti:

        Niin ja lapsethan ei katsele televisiosta tappeluohjelmia..ultimate fighting ja mitä näitä kaikkia muita on, joissa toiselta lähes tulkoon viedään henki kuristamalla. Mites jalkapallo huliganismi..Ei ehkä Suomessa mutta muualla maailmassa. Sehän on pientä verrattuna kotoisen sm-liigan katsomorähinöihin. Katsoppa vaikka Ruotsin futista hetki, niin tiedät mitä takoitan.

        Ja tappelu on kuulunut jääkiekkoon vuosikymmeniä. Miksi nyt yhtäkkiä viime vuosina on tullut pakonomainen tarve poistaa ne kaukalosta. Onko suomalaiset todella niin pullamössö kansaa, ettei muutamaa hassua vääntöä kaukalossa kautta kohden siedä... Jalkapallokulttuuriin tappelut ei oo ikinä kuulunukkaan, vaan näkeepä sieläkin todella paljon ylilyöntejä, jos yhtään lajia seuraa, niin sen tietää. Itse hyväksyn kaukalotappelut, kunhan ne vaan on niitä sponttaaneja tappeluita. Ei mitää sovittuja viihde vääntöjä. Ja näitä tappeluitahan Suomessa on todella vähän. Moniko pelaaja tappelee kotoisessa sm-liigassa tällä kaudella..Ei kovinkaan moni!

        "jääkiekko" nimi kannattaisi vaihtaa "jäätappeluksi" ja kehittää joku muu peli, jossa tarvitaan peli-ja joukkuetaitoja, ilman tappeluita.


      • asialinja
        D;)) kirjoitti:

        "jääkiekko" nimi kannattaisi vaihtaa "jäätappeluksi" ja kehittää joku muu peli, jossa tarvitaan peli-ja joukkuetaitoja, ilman tappeluita.

        Johan on kantaaottavaa keskustelua :)

        Miksei tuo nimi oo sitten alunperin ollu jäätappelu.. Ja eiköhän pelikello ole aina seis kun kaukalossa tapellaan. Se 60 minuuttia keskitytään siihen itse peliin, jossa tarvii osata pelata hokia.

        Ite oon pelannu viimeset 10 vuotta tasolla, jossa tappeluita tulee. Oon itse tapellu kerran. Siksi, että kaveri pelas pikkusikaa koko pelin. Ja si vielä lopuks tyhmä niitti meidän heikoimman pelaajan selkään, silloin tappelin ja näytin vastustajalle, että tommosta ei tehä ilman et saa kärsiä. Siinä on kyse myös joukkueurheilusta. Kaveria puolustetaan jos on tarvis!


      • vai miten on ?
        asialinja kirjoitti:

        Johan on kantaaottavaa keskustelua :)

        Miksei tuo nimi oo sitten alunperin ollu jäätappelu.. Ja eiköhän pelikello ole aina seis kun kaukalossa tapellaan. Se 60 minuuttia keskitytään siihen itse peliin, jossa tarvii osata pelata hokia.

        Ite oon pelannu viimeset 10 vuotta tasolla, jossa tappeluita tulee. Oon itse tapellu kerran. Siksi, että kaveri pelas pikkusikaa koko pelin. Ja si vielä lopuks tyhmä niitti meidän heikoimman pelaajan selkään, silloin tappelin ja näytin vastustajalle, että tommosta ei tehä ilman et saa kärsiä. Siinä on kyse myös joukkueurheilusta. Kaveria puolustetaan jos on tarvis!

        Eikös täällä keskusteltu nimenomaan lasten jääkiekko-harrastuksesta. Ammattilaiset nyt
        tuskin kuuluu tälle palstalle. D;))


    • jojo äiti

      Olen ollut viimeiset 10 vuotta mukana lasten jääkiekkoharrastuksessa. Juuri noitten lieveilmiöitten, eli valmentajien, joukkueenjohtajien, huoltajien ja vanhempienkin järkyttävä voitontahto ajaa aikuiset ihmiset typeriin tekoihin, joita osa ei ymmärrä edes jälkikäteen hävetä. Rupesinkin sitten joukkueenjohtajaksi kun osa vanhemmista toivoi vähän inhimillisempää otetta touhuun. No, saatiinhan siihen harjoitteluun ja peleihin vähän rotia mutta ei se kovin helppoa ollut.

      Totesin lopulta poikani kanssa että koska me haluamme harrastaa monipuolisesti erilaisia lajeja, jätimme tämän kilpailullisen joukkueen taaksemme ja haimme toisen seuran, missä harjoitusmäärä on mahdollista säätää paremmin itselle sopivaksi.

      Mutta sitten.... löysimme JÄÄPALLON! Aivan loistava laji, siellä otetaan ainakin meidän joukkueessamme rennosti mutta pojat pääsevät pelaamaan ja saavat raitista ulkoilmaa ja kaikilla on hymy naamalla kun ollaan kopissa vaihtamassa vehkeitä. Jääpallo on siis oikeasti tosi hieno laji, siinä kun ei taklailla eikä tönitä niin nyrkitkin pysyy hyvin kurissa.

      Jos jollakulla tuo lätkän tosikkomaisuus tökkii niin kehotan käymään kokeilemassa jääpalloa, jos lähistöltä sattuu seura löytymään (ainakin Helsingissä Vestaan pääsee pelaamaan), meillä löytyi aivan uusi innostus tähän tekemiseen ja jääkiekkokin on vielä kuvioissa mukana ja tietysti partiokin.

      Iloista nuorta on kiva katsoa - siis mun poika on 14 v.

      Että sillee....

      • mukanaollut

        Jääkiekko on taantuva laji, harrastajamäärät ovat kansainvälisesti niin pieniä ettei siitä saa riittävää businesta. Tämä häviää seuraavien 10-15 vuoden kulusessa marginaali lajiksi, saadaan MM-kisat joissa on 6 joukkuetta!
        Hyvä näin, muutenkin lajiin suuntautuu ADHD ym. käytöshäiriöiset harrastajat sekä entiset peaajat joista tupsahtelee näitä isivalmentajia. Sinäänsä sääli tämän laji harrastaja harrastaa koulun (menestyksen) kustannuksella. Ainoastaan suomessa ja kanadassa laiji on ykköslajin asemmassa, tosin ei meilläkään harrastajamäärän perusteella,


      • kovempi
        mukanaollut kirjoitti:

        Jääkiekko on taantuva laji, harrastajamäärät ovat kansainvälisesti niin pieniä ettei siitä saa riittävää businesta. Tämä häviää seuraavien 10-15 vuoden kulusessa marginaali lajiksi, saadaan MM-kisat joissa on 6 joukkuetta!
        Hyvä näin, muutenkin lajiin suuntautuu ADHD ym. käytöshäiriöiset harrastajat sekä entiset peaajat joista tupsahtelee näitä isivalmentajia. Sinäänsä sääli tämän laji harrastaja harrastaa koulun (menestyksen) kustannuksella. Ainoastaan suomessa ja kanadassa laiji on ykköslajin asemmassa, tosin ei meilläkään harrastajamäärän perusteella,

        on hyvää keskustelua. tommosia kirjottelee just semmoset, ketkä äiti on laittanu balettikouluun, ku ei siitä pekka irmelistä ollukkaa jääkiekkoilijaks!


    • Hienoa!!

      Etten matsia päässyt katsomaan, varmasti hyvää kamaa kun oikeasti pelataan sitä peliä, eikä vedetä mekot päällä, kuten sm liigassa toisinaan tapana.

      Kunhan eivät tappouhkauksiaan toteuta, niin taistelkoot!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe