Teisti,Ateisti ja Agnostikko keskustelivat..

Henna M.

Teisti ja ateisti olivat sulassa sovussa eri mieltä siitä onko jumalaa olemassa, porukan ärsyttävin henkilö oli agnostikko joka vastasi jatkuvasti "en tiedä" tai "en ota kantaa"

7

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

Luikerrellaan niin kauan kuin mahdollista.

Niin ja Onnea nimipäiväsankarille, Henna.

• Atte Ateisti

Niin. Suattaahan se olla niinni tai sitten jollai toisellainnii tappaa. Tai en minä tiedä.

Sitä vaan tänne tulin kertomaan.

Että.

• Ateismi ja teismi pyörivät uskon ympärillä.

Agnostismissä polttopisteessä ei ole usko, vaan tieto.

Arkipäiväisessä kanssakäymisessä uskovaiset ja uskonnonvastaiset väittävät tietävänsä, että jumalia on tai ei ole olemassa. Koska kummallakaan osapuolella ei itse asiassa ole mitään perusteita tiedolleen, kyseessä on vain se, että he uskovat tietävänsä. Siis kyse on uskosta.

Agnostismissä taas kysellään todisteiden perään. Koska niitä ei ole vielä kummaltakaan puolelta löytynyt, niin agnostikkojen pitää rehelisinä ihmisinä tyytyä siihen, että he eivät tiedä.

Koska agnostikoilta yleensä puuttuu henkilökohtainen usko jumaluuksiin, he kuuluvat uskoon perustuvassa jaottelussa ateisteihin.

Eikö näin yksinkertainen asia mene millään jakeluun, koska siitä pitää väitellä toistuvasti tälläkin palstalla?

• Muuten melko täydellinen kuvaus. Vaihtaisin vain termin "uskonnonvastainen" termiksi "uskonnoton". Itselläni ei ainakaan ole ihan hirveää uskonnon vastustamisen tarvetta. Vastustan kyllä vallanhimoa, sortoa, lähetystyötä ja käännytystä, mutta itse uskonto olisi ilman niitä sinällään harmiton hupsustus.

• kj
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Muuten melko täydellinen kuvaus. Vaihtaisin vain termin "uskonnonvastainen" termiksi "uskonnoton". Itselläni ei ainakaan ole ihan hirveää uskonnon vastustamisen tarvetta. Vastustan kyllä vallanhimoa, sortoa, lähetystyötä ja käännytystä, mutta itse uskonto olisi ilman niitä sinällään harmiton hupsustus.

En voi rehellisyyden nimessä luokitella itseäni ateistiksi, koska pidän jumalia mahdollisina, kunnes toisin todistetaan.

Siksi agnostikoille oma palsta.

• -.-...--.
        kj kirjoitti:

En voi rehellisyyden nimessä luokitella itseäni ateistiksi, koska pidän jumalia mahdollisina, kunnes toisin todistetaan.

Onpas tästä nyt hirveä jankkaaminen päällä...

Minä en usko, että heinäkuussa on lunta Tampereella. En minä edelleenkään sulje tuota lumen mahdollisuutta pois, pidän sitä vain hyvin epätodennäköisenä.

Samoin minä en usko, että jumalia on olemassa.

• kj kirjoitti:

Yritä vaan saada agnostikoille oma palsta, mutta voisitko ensin yrittää ymmärtää?

Minulle agnostikkona oli aikanaan vaikeaa hyväksyä se että agnostikot (ainakin pääosin) lasketaan ateisteiksi ja sekin pieni osa jota ei lasketa ateisteiksi kuuluu teisteihin. Yhteinen rahvas ei tiedä mitä ateismi on. Aiheeseen liittyy vahvaa yleistämistä ja erehdyksiä.

Minun tapauksessani kuulumiseni ateisteihin, tai paremminkin uskonnottomiin, ratkaisi kysymys uskosta.

Agnostismihan ei ole uskonasia, vaan siinä on kyse tiedosta ja tiedon verifioinnista.

Tieto on ihan oma asiansa, joten unohdamme sen ja siirrymme uskoon.

Jouduin kysymään itseltäni:"Uskonko jumalien/jumalan olemassaoloon?" Onko minulla henkilökohtainen usko jumaliin?

Ei ollut.

Siis olen uskonnoton, ateisti.

En edelleenkään voi väittää, etteikö jumalia voisi olla, koska en pysty varmentamaan asiaa puoleen enkä toiseen. Minä nyt en vaan usko yhteenkään niistä.

Miten olisi, jos ateismipalsta jaettaisiin osiin samoin kuin kristinuskopalstakin?

Sieltä löytyisi täsmätietoa vapaa-ajattelijoista, jumalankieltäjistä, agnostikoista ja mitä niitä sitten onkaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      70
      4650
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      106
      4142
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3720
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2911
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2663
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      69
      2660
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2627
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1967
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1938
    10. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      259
      1878
    Aihe