Löytyykö tältä palstalta ketään,jolla on ollut kuulohermokasvain ja joka on leikattu.Täällä haluttaisiin samanlaatuisista tapauksista saada kokemustietoa. Jälkisärky on tosi kova. Apua odottava.
Kuulohermokasvain
33
37018
Vastaukset
- Pelokas!
Itse olen menossa leikkaukseen toukokuun puolella ja kuulisin mielelläni konkreettisia kokemuksia asiasta.Informaatio on ollut vähäistä.Itse kaipasin keskustelua tilanteesta eikä sitä että asiat vain heitetään silmille. Korvan läpi kuulemma tullaan menemään ja sisällä noin pari viikkoa ja saikki noin kaksi kuukautta.Kiire kuulemma ei ole! Tämä oli ainut positiivinen informaatio!Ps!Tilanteen kokeneet yritetään pitää lippu korkealla1
- Päästä leikattu
Mistähän päin Suomea lienet? Suomen Akustikusneurinoomayhdistyksessä on noin 300 jäsentä ja yhdistyksen piirissä kyllä keskustellaan ja kerrotaan asiasta aikatavalla. Valitettavasti senkään ääni ei kuulu joka paikkaan. Yhdistys saa huonosti juttujaan lehtien palstoille ne kun eivät tunnusta mitään poliittista väriä jota päivälehdet poikkeuksetta ovat. Maakuntlehtiä pienemmät lehdet joillain paikoin julkaisevat yhdistyksen toimittamaa aineistoa. Se ei kuitenkaan vie tietoa tarpeeksi laajalle.
Omasta puolestani voin sanoa että tämän päivän leikkaukset ovat onnistuneet hyvin. Olin leikkauksessa noin 7 vuotta sitten. Kaikki meni hyvin, ainoastaan meteli jäi korvaan mutta ei se ole mielenrauhaani vienyt. Mitään särkyjä tai muita vaivoja ei ole ilmennyt. Lääkäri tosin kielsi katolle nousun mutta ei sekään minua haittaa. Voin kyllä keskustella myöhemmin lisääkin jos katsot sen tarpeelliseksi. Paljon jäi asiaa sanomatta. - Pelokas!
Päästä leikattu kirjoitti:
Mistähän päin Suomea lienet? Suomen Akustikusneurinoomayhdistyksessä on noin 300 jäsentä ja yhdistyksen piirissä kyllä keskustellaan ja kerrotaan asiasta aikatavalla. Valitettavasti senkään ääni ei kuulu joka paikkaan. Yhdistys saa huonosti juttujaan lehtien palstoille ne kun eivät tunnusta mitään poliittista väriä jota päivälehdet poikkeuksetta ovat. Maakuntlehtiä pienemmät lehdet joillain paikoin julkaisevat yhdistyksen toimittamaa aineistoa. Se ei kuitenkaan vie tietoa tarpeeksi laajalle.
Omasta puolestani voin sanoa että tämän päivän leikkaukset ovat onnistuneet hyvin. Olin leikkauksessa noin 7 vuotta sitten. Kaikki meni hyvin, ainoastaan meteli jäi korvaan mutta ei se ole mielenrauhaani vienyt. Mitään särkyjä tai muita vaivoja ei ole ilmennyt. Lääkäri tosin kielsi katolle nousun mutta ei sekään minua haittaa. Voin kyllä keskustella myöhemmin lisääkin jos katsot sen tarpeelliseksi. Paljon jäi asiaa sanomatta.Kiitos kommentista! On kiva tietää että tällainen yhdistys on olemassa.Minulla tätä tietoa ei ollut!Olen kotoisin Turun seudulta!
Kun on mahdollista saada tietoa asiasta niin eipä tuo enää niin kauhiasti hirvitä!Mehän koemme asiat kukin omalla tavallamme!Oireiden vähäisyyden vuoksi pystyn suhtautumaan asiaan hyvin positiivisesti. Olen ajatellut näin että se on vain yksi v:mäinen juttu mikä täytyy saada pois siksi ettei siitä tule isompia ongelmia!Toivottelen oikein aurinkoisia kevätpäiviä! - Päästäleikattu
Pelokas! kirjoitti:
Kiitos kommentista! On kiva tietää että tällainen yhdistys on olemassa.Minulla tätä tietoa ei ollut!Olen kotoisin Turun seudulta!
Kun on mahdollista saada tietoa asiasta niin eipä tuo enää niin kauhiasti hirvitä!Mehän koemme asiat kukin omalla tavallamme!Oireiden vähäisyyden vuoksi pystyn suhtautumaan asiaan hyvin positiivisesti. Olen ajatellut näin että se on vain yksi v:mäinen juttu mikä täytyy saada pois siksi ettei siitä tule isompia ongelmia!Toivottelen oikein aurinkoisia kevätpäiviä!Minulla olisi ylimääräinen Akustikusneurinooma potilaan opas jossa selostetaan kaipaamiasi asioita. Voisin postittaa sen sinulle, mikäli annat nimen ja osoitteen sähköpostilla minulle. Turussa ja Turun seudulla on meitä useampiakin. Minä olen Pohjanmaalta. Osoitteeni sähköpostitse
[email protected] - Apua odottava
Päästä leikattu kirjoitti:
Omasta puolestani voin sanoa että tämän päivän leikkaukset ovat onnistuneet hyvin. Olin leikkauksessa noin 7 vuotta sitten. Kaikki meni hyvin, ainoastaan meteli jäi korvaan mutta ei se ole mielenrauhaani vienyt. Mitään särkyjä tai muita vaivoja ei ole ilmennyt. Lääkäri tosin kielsi katolle nousun mutta ei sekään minua haittaa. Voin kyllä keskustella myöhemmin lisääkin jos katsot sen tarpeelliseksi. Paljon jäi asiaa sanomatta.Mistä saisi osoitteen Akustikusneurinoomayhdistyksen?
Täällä henkilö,joka haluaisi nimenomaan tietoa samanlaisen leikkauksen läpikäyneiltä. Näiden kovien jälkisärkyjen suhteen. Onko sellaisia,joilla on ollut näin kovia vaikeuksia?
Asuu Keski-pohjanmaan seudulla.
sisalu @jippii.fi
- Päästäleikattu
Kymmeniä vuosia sitten jäi leikkauksen jälkeen erilaisia "luontaisetuja" joista nykyään on lähes kokonaan päästy. Viimeaikojen leikkauksista en ole kuullut sanottavasti jälkivaivoista. Menetelmät ovat kehittyneet ja kasvaimen toteaminen magneettikuvauksen avulla havaitaan jo 2 mm. suuruisena. On eri juttu se että sairaaloihin tulee vieläkin potilaita joiden kasvain on 50 millimetrin suuruinen. Korvaläärit eivät aina ole selvillä kuulohermokasvaimesta mutta emme ole lähteneet sormella osoittamaan heitäkään. Se tie kun ei vie asiaa eteenpäin.
Erilaisia jälkivaivoja saattaa tosin ilmetä mutta itse olen selvinnyt ilman sellaisia.
Rohkeasti vain eteenpäin, siitä selviää hengissä.
Lue kuitenkin toinenkin viestini - Viime talvena leikattu
Minulta leikattiin viime talvena kuulohermokasvain eli akustikusneurinooma. Leikkaus tapahtui kallon kautta eli korvassani pystyttiin kuulo säilyttämään eikä tullut kasvohalvausta. Päänsärkyni on kovaa ja syönkin paljon särkylääkkeitä sekä kipukynnystä nostavaa lääkettä. Olen kuullut että päänsärky voi kestää jopa yli 10 vuotta. Mutta onneksi on lääkkeet. Olen kipulääkärin valvonnan alaisena joten saan parhaan mahdollisen hoidon. Pyydä eiku VAADI pääsyä kipulääkärille, muuten et saa parasta hoitoa. Yritä jaksaa.
- zaida
Hei kaikki jotka tiedätte enemmän kuin minä!
Isäni on menossa magneettikuvaukseen ja minä olen ihan sairas pelosta että löytyy jotain ikävää, sillä hänen veljensä menehtyi aivokasvaimeen. Toivon vain että se mitä löytyy olisi kuulohermokasvain jonka siis voi hoitaa, eikä mitään pahempaa!! Siksi mua kiinnostaa, millaisia oireita on ollut kuulohermokasvaimesta? Mun rakkaalla isällä on kuulo toiselta puolelta heikentynyt voimakkaasti mutta hitaasti, tinnitystä ja suhinaa tässä korvassa ja lisäksi käsittääkseni jotain tuntohäiriötä tai puutumista jaloissa. Mitä voi tehdä itsensä kanssa kun on hysteerinen pelosta toisen puolesta?!
Kiitollinen vastaamisesta!- Bansku
Tämä akustikusneurinooma eli kuulohermokasvain on onneksi hyvä laatuinen ja ainut hoito on leikkaus. Ja yleensä heti ensikerralla saadaan koko kasvain pois.kasvain sijaitsee pahassa paikassa jossa on aivan vieretysten kuulohermo,kasvohermo ja tasapainoelin.
Oireina minulla oli kuulon alenema ja "tinnutusta" oikeassa korvassa-kasvain oli kuitenkin vasemmalla puolella. Toinen oire oli väsymys -oli todella väsynyt vaikka nukuin hyvin. Päänsäystä kärsin jatkuvasti mutta sitä ei kaikilla ole ja nyt vasta kärsinkin -eli leikkaus ei välttämättä poista vaivoja. "tinnutus"minulta kuiteskin hävisi. aamuyöllä voin pahoin -en kuitenkaan oksentanut.Älä turhaan pelkää, kannattaa ladata energiansa positiiviseen ajatteluun eikä turhaan murehtia, kun isäsi on käynnyt kuvauksissa tiedätte ehkäpä mikä on, iloitakaa tai surkaa vasta sitten kun asiat on todellisia. Toivotan teille kaikkea Hyvää! - Päästä leikattu
Akustikusneurinooma potilasopas antaa tietoja myös oireista ehkä enemmän kuin isäsi kokeekaan niitä. Jos saat ko. oppaan hankittua joltain Akustikusneurinoomayhdistyksen henkilöltä niin hanki se. Minäkin voisin sen toimittaa, mutta siihen tarvittaisiin myös nimi ja osoite.Mikäli voit antaa sähköpostiosoitteesi käy tietojenvaihto
kätevästi. - zaida
Hei,
Se pelokas tytär täällä taas.(: Vielä en ole tullut viisaammiksi isäni suhteen, sillä magneettikuvaus on vasta ensi viikolla (jonot..). No, hyvä että on silloin, niin saa tietää sitten ja alkaa suhtautua jotenkin. Epätietoisuus rasittaa, kuten varmaan omastakin kokemuksesta tiedätte.
Kiitos vastaamisesta varsinkin Banskulle ja Päästäleikatulle. Ihminen -ainakin tämä ihminen- on sellainen, että se pelkää aina pahinta, varsinkin alkujärkytyksessään. (Totta on sekin, että suvussa on ollut aivokasvaimia..) Vaikka älyllisellä tasolla tietääkin, että asioita ei kannata surra etukäteen (ettei joutuisi suremaan kahteen kertaan), niin silti tunnepuoli ja pelko saa helposti vallan ja mielikuvat lähtee laukkaamaan. Onneksi olen minäkin jo hiukan rauhoittunut viimeisestä.. Nyt vain sitten toivotaan, että kyse todellakin olisi jostakin hyvänlaatuisesta ja hoidettavasta -oireet kyllä sopisi nimenomaan kuulohermokasvaimeen.
Päästäleikatulle vielä, että kiitos kyllä laitan mielelläni sulle s-postiosoitteeni osoitetta varten siinä tapauksessa, että kyseessä osoittautuisi olevan tämä kyseinen vaiva.
Banskulle ja muille säryistä vielä kärsiville paljon jaksamista ja sinisiä ajatuksia! - zaida
No niin, tänään saimme postia. Lyhyesti ja ytimekkäästi kirje kertoo: kuvauksessa ei todettu kuulohermokasvainta. Jatkotutkimuksia ei suunnitella.
Helpotus, tietysti, näin lähemmäs kahden kuukauden hermoilun jälkeen. Vaan jostainhan se kuulon menetys / heikkeneminenkin johtuu, ja se kysymys jää nyt auki. Toisaalta, magneettikuvauksessa pään alue tulee käsittääkseni tutkituksi varsin tarkkaan, joten mitään kovin hälyyttävää se ei kai voi olla...?
Hyvää juhannusta ja kesää kaikille, paljon voimia niitä tarvitseville.
- Säryistä päässyt
Minulta on leikattu kallon kautta kuulohermokasvain myöskin lähes 7 vuotta sitten. Kasvaimeni oli n. herneen kokoinen eikä ennakko-oireita ollut kuin kuulon aleneminen ja vähäinen tasapainon heikkeneminen. Leikkauksessa poistettiin oik. korvan kuulohermo ja tasapainoelin kokonaan. Tasapainoelimen poissaolon korvaamiseksi oli hurja opettelu pystyssä olemiseen ja kävelemiseen. Tämä oli kovempi juttu kuin kuulon menettäminen toisesta korvasta. Kova treenaaminen ja harjoittelu auttoivat suht normaaliin kulkemiseen.
Päänsäryt tai kipukohtaukset alkoivat välittömästi kotiin päästyä. Ne tulivat aallossa useita kertoja päivässä ja olivat kestoltaan n.puolesta tunnista tuntiin. Burana 400:sen kanssa yritin alkuun, mutta 800:sta sain purra päivittäin n. 3200 mg. Silti ensimmäisen puolen vuoden aikana kivut vain yltyivät, mutta pysyivät parissa kohtauksessa per päivä. Kaikki tarmo kivun hetkellä meni sen sietämiseen. Näihin hain apua Akupunktiosta , Shiatsuhieronnasta jne. Seuraavan puolen vuoden aikana kipukohtaukset alkoivat harveta niin, että 2 kohtausta per viikko. Seuraava puolivuotta 1 kipukohtaus per 2 viikkoa ja siitä sitten harventuen niin, että rajussa sykkeen nousussa tai pään alaspäin pitämisessä syntyy kipukohtaus, joka on hyvin siedettävä. Noihin aikoihin aloitin avantouinnin ja jollain tavalla sen mukanaan tuoma rentous ja hyvän olon fiilikset ( hyvä verenkierto)tuntuivat tekevän lopun kivuista. Voi olla, että ne muutenkin olisivat loppuneet mene ja tiedä. Toivon jälkisärkyä kokeneille tsemppiä ja alenevaa kipua.- Kati
Miehelläni on todettu voimakas kuulonalenema ja nyt edessä tutkimukset. Vaihtoehtoja ovat kuulohermokasvain tai menieren tauti. Ainoat oireet ovat tinnitus ja kuulonalenema. Olemme rakentamassa juuri ja kyselenkin joitakin asioita:
- joutuuko leikkaukseen kauan jonottamaan?
- kauanko sairaalassa?
- miten pitkä sairasloma?
- voiko palata takaisin tavalliseen työelämään?
- voiko urheilla ja elää normaalia elämää leikkauksen jälkeen?
Olemme vielä nuoria ja tämä tuntuu ihan kamalalta.
Olen kiitollinen, jos kerrotte jotakin! - Lauri
Kati kirjoitti:
Miehelläni on todettu voimakas kuulonalenema ja nyt edessä tutkimukset. Vaihtoehtoja ovat kuulohermokasvain tai menieren tauti. Ainoat oireet ovat tinnitus ja kuulonalenema. Olemme rakentamassa juuri ja kyselenkin joitakin asioita:
- kauanko sairaalassa?
Olen kiitollinen, jos kerrotte jotakin!Tervehdys!
Nythän ette ehkä vielä tiedä, mikä on kyseessä, joten turhaan ei kannata etukäteen hermoilla.
Tässä kuitenkin omia kokemuksiani tältä keväältä:
Minulta leikattiin 15.3.2005 Akustikus Neurinoma (kuulo-tasapainohermon kasvain) ja sen oireet kohdallani olivat aivan samankaltaiset kuin miehelläsi. Leikkaukseen pääsin reilun kahden kuukauden kuluttua lopullisesta diagnoosista (= magneettikuvaus) ja se on ainakin täällä Turun suunnassa kuuleman mukaan aika normaali odotusaika tähän leikkaukseen. (Minullakin oli aluksi epäiltynä sekä korvan pienten verisuonten verenkiertohäiriä ja Menieren tauti ilman suurempia huimaustuntemuksia). Toki on muistettava, että lopullisen leikkaustarpeen ja kiireellisyyden määritetään kullekin potilaalle erikseen.
Sairaalassa olin itse 11 päivää ja sairaslomaa on yhteensä n. 8 viikkoa tällä hetkellä määrättynä. Toipuminen on ymmärtääkseni hyvinkin yksilöllistä ja riippuu leikkauksen onnistumisesta. Itselläni leikkaus vaikutti eniten vasemman korvan kuuloon ja tasapainoaistimuksiin. Sairaalassa meni muutama päivä täydellisessä levossa ja sen jälkeen parin metrin kävelymatkoista lähtien aina vähän pidemmälle matkaten ensin hoitajien avustamana ja myöhemmin itsenäisesti liikkuen. Alku tuntui kovin vaikealta, mutta ilokseni huomasin, että vielä 46 - vuotiaanakin ihminen oppii hyvin asioita. Nyt kävelen jo muutaman kilometrin lenkkejä ja opettelen erilaisten portaiden ylös -alas menemistä. Kovin paljoa ei jaksa ensi alkuun päivässä touhuta ja on oppinut suoraan kiireisestä työelämästä tähän repäistynä "hitaasti kiiruhtamisen" - ajatuksen ytimen. Nopeasti kas kun ei minnekään voi eikä jaksa mennä. Ennuste on, että tasapaino palautuu veneilykuntoon kesään mennessä - harjoittamista se vaatii ja sinnikkyyttä, mutta itse ainakin siihen vielä uskon. Autolla ajaminen on ollut myös opettelua tasapainoaistin kanssa, sillä pään nopeat liikkeet sivuille olivat aluksi minulle tosi ikävän oloista tehtävää ja pitkiä ajomatkoja en ole vielä uskaltanut ajatellakaan - toivottavasti tähänkin asiaan jälleen sopeutuu täysin.
Yksi asia, joka teidän on hyvä ottaa huomioon, on se, että minkäänlainen raskaiden tavaroiden ja ns. kovan ruumiillisen työn tekeminen ainakaan ensimmäisiin kuukausiin leikkauksen jälkeen ei tule kysymykseen - itsensä ylityksen huomaa kyllä välittömästi.
Työelämään palaaminen riippuu varmasti omasta työstä, mutta itse olen pääosin toimistotyöläisenä toki palaamassa työhöni sairaslomani jälkeen. Tarkka ajankohta määräytyy jälkitarkastusten yhteydessä ja perustuu kuuleman mukaan omalta osaltani pääasiassa tuon pystyssä pysymisen ja liikkumisen myötä - eli mikäli se ei palaudu kunnolla ajoissa, on ilmeistä, että sairaslomaa tulee lisää. Työpaikalla pitää toispuoleisen kuuloni takia tehdä tietysti jotain teknisiä järjestelyjä ja kertoa työkavereille yms.
Itse koen kuitenkin näin pian leikkauksen jälkeen, että mahdollisuuteni jatkaa suhteellisen normaalia elämääni toipumisjakson jälkeen ovat aika hyvät - tietyt rajoitukset huomioonottaen. Tietysti matkan varrella voi tulla vielä monenmoista yllätystä eteen, mutta toistaiseksi toipuminen on mennyt omia odotuksiani positiivisemmissa merkeissä.
Elämän mottona olen jatkossa ajatellut pitää vähän päivässä - paljon vuodessa - ei tule ainakaan tehtyä liian tiukkaa ohjelmaa itselleen. - Juuri tiedon saanut...
Lauri kirjoitti:
Tervehdys!
Nythän ette ehkä vielä tiedä, mikä on kyseessä, joten turhaan ei kannata etukäteen hermoilla.
Tässä kuitenkin omia kokemuksiani tältä keväältä:
Minulta leikattiin 15.3.2005 Akustikus Neurinoma (kuulo-tasapainohermon kasvain) ja sen oireet kohdallani olivat aivan samankaltaiset kuin miehelläsi. Leikkaukseen pääsin reilun kahden kuukauden kuluttua lopullisesta diagnoosista (= magneettikuvaus) ja se on ainakin täällä Turun suunnassa kuuleman mukaan aika normaali odotusaika tähän leikkaukseen. (Minullakin oli aluksi epäiltynä sekä korvan pienten verisuonten verenkiertohäiriä ja Menieren tauti ilman suurempia huimaustuntemuksia). Toki on muistettava, että lopullisen leikkaustarpeen ja kiireellisyyden määritetään kullekin potilaalle erikseen.
Sairaalassa olin itse 11 päivää ja sairaslomaa on yhteensä n. 8 viikkoa tällä hetkellä määrättynä. Toipuminen on ymmärtääkseni hyvinkin yksilöllistä ja riippuu leikkauksen onnistumisesta. Itselläni leikkaus vaikutti eniten vasemman korvan kuuloon ja tasapainoaistimuksiin. Sairaalassa meni muutama päivä täydellisessä levossa ja sen jälkeen parin metrin kävelymatkoista lähtien aina vähän pidemmälle matkaten ensin hoitajien avustamana ja myöhemmin itsenäisesti liikkuen. Alku tuntui kovin vaikealta, mutta ilokseni huomasin, että vielä 46 - vuotiaanakin ihminen oppii hyvin asioita. Nyt kävelen jo muutaman kilometrin lenkkejä ja opettelen erilaisten portaiden ylös -alas menemistä. Kovin paljoa ei jaksa ensi alkuun päivässä touhuta ja on oppinut suoraan kiireisestä työelämästä tähän repäistynä "hitaasti kiiruhtamisen" - ajatuksen ytimen. Nopeasti kas kun ei minnekään voi eikä jaksa mennä. Ennuste on, että tasapaino palautuu veneilykuntoon kesään mennessä - harjoittamista se vaatii ja sinnikkyyttä, mutta itse ainakin siihen vielä uskon. Autolla ajaminen on ollut myös opettelua tasapainoaistin kanssa, sillä pään nopeat liikkeet sivuille olivat aluksi minulle tosi ikävän oloista tehtävää ja pitkiä ajomatkoja en ole vielä uskaltanut ajatellakaan - toivottavasti tähänkin asiaan jälleen sopeutuu täysin.
Yksi asia, joka teidän on hyvä ottaa huomioon, on se, että minkäänlainen raskaiden tavaroiden ja ns. kovan ruumiillisen työn tekeminen ainakaan ensimmäisiin kuukausiin leikkauksen jälkeen ei tule kysymykseen - itsensä ylityksen huomaa kyllä välittömästi.
Työelämään palaaminen riippuu varmasti omasta työstä, mutta itse olen pääosin toimistotyöläisenä toki palaamassa työhöni sairaslomani jälkeen. Tarkka ajankohta määräytyy jälkitarkastusten yhteydessä ja perustuu kuuleman mukaan omalta osaltani pääasiassa tuon pystyssä pysymisen ja liikkumisen myötä - eli mikäli se ei palaudu kunnolla ajoissa, on ilmeistä, että sairaslomaa tulee lisää. Työpaikalla pitää toispuoleisen kuuloni takia tehdä tietysti jotain teknisiä järjestelyjä ja kertoa työkavereille yms.
Itse koen kuitenkin näin pian leikkauksen jälkeen, että mahdollisuuteni jatkaa suhteellisen normaalia elämääni toipumisjakson jälkeen ovat aika hyvät - tietyt rajoitukset huomioonottaen. Tietysti matkan varrella voi tulla vielä monenmoista yllätystä eteen, mutta toistaiseksi toipuminen on mennyt omia odotuksiani positiivisemmissa merkeissä.
Elämän mottona olen jatkossa ajatellut pitää vähän päivässä - paljon vuodessa - ei tule ainakaan tehtyä liian tiukkaa ohjelmaa itselleen.Tervehdys!
Olisi mukava kuulla miten olet toipunut viestisi jälkeen. Sain itse "juhannuslahjaksi" tiedon 2x2cm:n kokoisesta kasvaimesta ja kiireellisenä ensi viikolla laitetaan eteenpäin. Pelko on per... ja unet vähissä! Toivottavasti ehditte laittaa toipumisista tietoa ennenkuin ehdin leikkauspöydälle.... - Nimetön
Juuri tiedon saanut... kirjoitti:
Tervehdys!
Olisi mukava kuulla miten olet toipunut viestisi jälkeen. Sain itse "juhannuslahjaksi" tiedon 2x2cm:n kokoisesta kasvaimesta ja kiireellisenä ensi viikolla laitetaan eteenpäin. Pelko on per... ja unet vähissä! Toivottavasti ehditte laittaa toipumisista tietoa ennenkuin ehdin leikkauspöydälle....Hei!
Toipumiseni on mennyt ymmärtääkseni todella hyvin. Leikkauksesta on nyt aikaa reilut 1 v 3 kk ja tänäänkin teen töitä lähes tulkoon kuin ennenkin.
Lienen niitten onnellisten joukossa, jotka eivät ole saaneet huonontunutta kuuloa ja joskus hieman kömpelöä liikkuvuutta (etenkin ns. nopeissa tilanteissa) kovinkaan paljon muita haittoja. Kasvohermonihan onnistuttiin säilyttämään leikkauksessa lähes vahingoittumattomana. Lievää päänsärkyä leikkauskohdassa on ajoittain ja etenkin väsyessä tuntuu jännää "sykkimistä" arven kohdalla. Tinnitus ei ole häipynyt vasemmasta korvasta (siis siitä leikatusta) minnekään, mutta ei se toisaalta ole pahentunutkaan, joten sen kanssa koitan tulla toimeen - onneksi unen lahjani ovat myös kiitettävät.
Eli summa summarum - porskutellaan kovasti eteenpäin ja pyritään elämään mahdollisimman normaalia elämää. Itselläni enemmän nykyään päivittäisiin toimiin vaikuttaa viime syksynä diagnostisoitu keliakia. Se, että onko suurella leikkauksella yhteyttä tuon keliakiani pahentumiseen niin, että sitä lähdettiin tutkimaan, on sitten toinen (ei kuitenkaan ihan poissuljettu) juttu. Näin ainakin jotkut sairaanhoitjat ovat väittäneet.
Eli vaikka olet varmasti juuri nyt todella monien kysymysten edessä, niin on mielestäni hyvä, että kasvain poistetaan mahdollisimman nopeasti. Mitä pienempänä se pois saadaan, sitä pienemmät lienevät leikkauksen aiheuttamat haitat ja sitä paremmat ovat toipumisen mahdollisuudet. Leikkauksen jälkeistä tilannetta ei kukaan voi valitettavasti ihan täysin ennustaa, koska me potilaat olemme kaikki hieman erilaisia yksilöitä.
Muistan, että aika ennen leikkausta oli kaikkein vaikein, koska omassa päässä pyöri luonnollisesti kaikki eri mahdollisuudet. Leikkauksen jälkeen alkuhankaluuksien ja hammasta purren tehtyjen kävely- ja tasapainoharjoitusten jälkeen on kaikki alkanut sujumaan koko ajan paremmin. Ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuoden aikana toki väsyi monesti turhan nopeasti, mutta siihenkin auttaa ulkoilu ja peruskunnon parantaminen kannattaisi varmastikin mahdollisuuksien mukaan aloittaa jo ennen leikkausta. Silloin ei olisi ihan niin paljon tekemistä leikkauksen jälkeen, kuin itselläni on ollut.
Ja mikäli Sinulla on jokin muita rakkaampi harrastus, niin siihen kannattaa palata mahdollisimman pian leikkauksen jälkeen. Itselläni harrastus on salibandyn nuorisotoiminnan vetäjänä oleminen ja oman joukkueen 12 - 13 vuotiaiden lasten kanssaeläminen oli todella tärkeä henkinen palapelin pala toipumisessani.
Sinun kannattaa myös liittyä jäseneksi Suomen akustikusneurinooma yhdistykseen, jossa meitä Akuja on jo varsin kiva määrä. Lisätietoa yhdistyksen toiminnasta saat www.akustikusneurinooma.com - sivuilta. Yhdistys järjestää kaikenlaista kuntoutus- ja matkailutoimintaa ja on tärkeä tiedotuskanava sairautemme osalta. Itse liityin tuohon yhdistykseen vasta leikkauksen jälkeen, mutta suosittelen liittymistä jo ennen leikkausta. Yhdistyksellä on myös hyvä ja tehtävään koulutettu tukihenkilökaarti, jotka kaikki ovat myös kohtalontovereitamme.
Eli voimia kaikkeen tulevaan ja muista, että oma positiivinen ja aktiivinen asenne on tässäkin jutussa yksi niistä tärkeistä jutuista leikkauksesta toipumisen päästyä alkuun. - isä.
Kati kirjoitti:
- kauanko sairaalassa?
Olen kiitollinen, jos kerrotte jotakin!minulla on neurofibramatoosi tyyppi 2 olen menossa 6 aivoleikkaukseen eli minulla on molemmissa korvissa kuulohermo kasvaimet ja isompi n.30 mm leikataan korvassa jo kuulon alenemaa hyvällä onnella kuulo voi siinä jonkunlaisena säilyä ennuste sairauteni vuoksi leikkaukseni alkoi jo 4v ja vasta vuosituhannen vaihteessa se diagnisoitiin kyseiseksi kromosomi 22 taudiksi olen menossa myöhemmin selkäranka leikkaukseen kun tästä selviän sielläkin kyseiset kasvaimet vaivaavat emme halua käyttää sanaa jos kirjoittaja on positiivisen nuorenmiehen isä millä on kaikesta huolimatta luja ja vahva itsetunto vammoistaan huolimatta t.isä
- Laura
etenkin akustikus-potilaat. Itselläni leikattu kuulohermonkasvain hiljattain. Meiliosoite: [email protected].
- vehkis
Hei !
Minulta on leikattu kuulohermokasvain vuonna 1991.
Vuosien mittaan olen selvinnyt aika hyvin.
Mitään pääkipuja ei ole ollut koskaan (ainakaan kuulohermokasvaimesta johtuvia).
Kiusallisin vaivani on ollut kasvohermohalvaus, ja siinä silmän kanssa on ollut ja on edelleenkin vaivoja. Olen käynyt läpi kolmivaiheisen "siirreleikkauksen". Se tehtiin Helsingissä vuosina 1992 - 1994. Leikkaukset suoritti Sirpa Asko-Seljavaara. Ne toimenpiteet palauttivat noin 30 % kasvojeni toimintaa leikatulta puolelta. Silmässäkään ei ole ollut vuosiin tulehduksia, mutta se on aina kuitenkin arka ja huollettava ja muistettava päivittäin kostutus. Mitään kultapainoja siinä ei ole. Siihen on siirretty purulihasta, se toimenpide pysäytti silmätulehduskierteeni, se tehtiin v. 1992.
Olisi mukavaa kuulla näistä asioista kommentteja ja muiden saman vaivan kanssa painiskelevien mielipiteitä.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä, 52-vuotias nainen Pohjoia-Suomesta.- anne
Hei!
Minulta leikattiin suurehko kuulohermokasvain viime kesänä ja minun kohdallani kaikki meni hyvin. Aluksi minulla oli hetken aikaa kasvohermohalvaus, mutta se meni ohitse n. kuukaudessa. Tuona aikana silmän kanssa oli hankalaa ja voin vain kuvitella, millaista se olisi, mikäli vaiva olisi jäänyt pysyväksi. Minut leikkasi Markku Terho Tampereella ja olen ollut kyllä aivan ihmeissäni hyvästä selviytymisestäni. Toki minulle on jäänyt toinen korva kuuroksi pysyvästi ja se myös suhisee lähes koko ajan, mutta siihen tottuu. Joskus, jos on kovaa ääntä tai itse olen väsynyt, kohina ja suhina on häiritsevää ja häiritsee myöskin kuulemista. Onko sinulle jäänyt ongelmia kuulon kanssa?
Toivottavasti pärjäät vaivasi kanssa, hyvää joulua joka tapauksessa! - Sinna
anne kirjoitti:
Hei!
Minulta leikattiin suurehko kuulohermokasvain viime kesänä ja minun kohdallani kaikki meni hyvin. Aluksi minulla oli hetken aikaa kasvohermohalvaus, mutta se meni ohitse n. kuukaudessa. Tuona aikana silmän kanssa oli hankalaa ja voin vain kuvitella, millaista se olisi, mikäli vaiva olisi jäänyt pysyväksi. Minut leikkasi Markku Terho Tampereella ja olen ollut kyllä aivan ihmeissäni hyvästä selviytymisestäni. Toki minulle on jäänyt toinen korva kuuroksi pysyvästi ja se myös suhisee lähes koko ajan, mutta siihen tottuu. Joskus, jos on kovaa ääntä tai itse olen väsynyt, kohina ja suhina on häiritsevää ja häiritsee myöskin kuulemista. Onko sinulle jäänyt ongelmia kuulon kanssa?
Toivottavasti pärjäät vaivasi kanssa, hyvää joulua joka tapauksessa!Onko muilla leikatuilla ollut leikkauksen jälkeen korvasärkyä? Itselläni aina ajoittain ja nyt ollut pidempi särkyjakso. Leikkauksesta on jo muutama vuosi aikaa ja kontrollissakin olin juuri syksyllä.
Päänsärky vaivaa myöskin ajoittain mutta onneksi särkylääkkeet ainakin osaksi lieventävät. - mirjam
Sinna kirjoitti:
Onko muilla leikatuilla ollut leikkauksen jälkeen korvasärkyä? Itselläni aina ajoittain ja nyt ollut pidempi särkyjakso. Leikkauksesta on jo muutama vuosi aikaa ja kontrollissakin olin juuri syksyllä.
Päänsärky vaivaa myöskin ajoittain mutta onneksi särkylääkkeet ainakin osaksi lieventävät.Minulla myös ajoittain korvasärkyä leikatulla puolella. Välillä särkee tunnin kaksi ja välillä useita päiviä peräkkäin. Sitten saattaa mennä aikaakin ettei ollenkaan särje. Korvassa myös jatkuva tinnitus. Mitä kautta sinulla leikattiin?
- alle 30v
anne kirjoitti:
Hei!
Toivottavasti pärjäät vaivasi kanssa, hyvää joulua joka tapauksessa!Minulta leikattiin isoksi kasvamaan päässyt akustikusneurinooma heinäkuussa tänä vuonna. Leikkaajana oli Markku Terho myöskin. Oikean korvan kuulo meni ja oik. silmästä ei tule kyyneleitä ja suu tuppaa pahasti kuivumaan. Lisäksi tasapaino-ongelmia on ollut, mutta ne ovat vähentyneet toipumisen myötä. Kasvainta jäi jonkinverran, joten nyt jännitetään, miten tämä jämä käyttäytyy. Minulla myös suhinaa ja tinnitusta oikeassa eli kuuroutuneessa korvassa. Olen huomannut saman, että väsyneenä pahempi ja silloin myös kuuleminen ja puheeseen keskittyminen / keskustelun seuraaminen hankalaaa. Mutta kaikenkaikkiaan voin sanoa että tunnen olevani onnekas vaikka kasvainta jäikin. Ennen leikkausta kävi kaikki mahdolliset vaihtoehdot leikkauksen onnistumisesta mielessä. Kertookahan jo aiemmin leikatut, miten teillä seurannat ja jatkot on mennyt?
- pelokas
Satuin huomaamaan tämän keskustelun ja rupesin etsimään lisätietoa kuulohermokasvaimesta. Huomasin että itselläni on paljon oireita, mitkä voivat johtua kuulohermokasvaimesta. Oikean korvani kuulo on heikentynyt jonkin verran, esineet eivät aina tahdo pysyä käsissä, välillä huimaa ja joskus yöllä oikeassa korvassa on sellainen outo tunne. Olen myös melkein aina väsynyt ja epämääräinen ja keskittymiskyky on huonontunut. Päänsärkyä on kylläkin erittäin harvoin. Kyseessä taitaa ikävä kyllä olla melkein varmasti kuulohermokasvain vai mitä luulette? :(
Nyt kannattaa varmaan mennä heti lääkärin puheille? Olen 16v poika.- "äiti2"
Täällä kaikki kirjoittavat omista kokemuksistaan,mutta onko kenelläkään tietoa minkä verran tätä esiintyy lapsilla?Miten lapset toipuvat leikkauksesta?Tuleeko lapsillekin päänsärkyä?Oma melkein 5v.poikani menossa leikkaukseenja pelottaa!!!
- R
"äiti2" kirjoitti:
Täällä kaikki kirjoittavat omista kokemuksistaan,mutta onko kenelläkään tietoa minkä verran tätä esiintyy lapsilla?Miten lapset toipuvat leikkauksesta?Tuleeko lapsillekin päänsärkyä?Oma melkein 5v.poikani menossa leikkaukseenja pelottaa!!!
Sen neuvon antaisin, että jos jäätte leikkauksen jälkeen kipupotilaaksi, niin älkää missään nimessä suostuko lopettamaan sairaslomaa. Kipu voi jäädä useiksi vuosiksi päälle ja särkylääkkeet tärvelevät vatsan pitkässä juoksussa. Itse olen saanut parhaan avun vaihtoehtopuolelta ja pärjäilen aika hyvin jo.
- omaishoitaja
mieheltäni leikattiin ko.kasvain vuoden 2006 lopussa.sen jälkeen vuonna 2009 todettiin sen kasvaneen uudelleen ja edessä oli uusi leikkaus joka ei sitten enää ollutkaan pikkujuttu.Kasvain oli kiinni aivorungossa ja siten hyvin vaikeasti leikattavissa.Lähes vuoden sairalassaolojen jälkeen hän on kotona ja ehkä vielä joskus saattaa kävellä, mutta kärsivällisyyttä ja kovaa kuntoutusta siinä tarvitaan.Hän on 65 vuotias.
- Tyytyväinen 1.4.2011
Kuulohermokasvain leikattu 2009.
minut leikkasi Markku Terho Tampereen sairaalasta,ja olen toipunut erittäin hyvin.Olin silloin 66vuotias,hiukan on jäänyt tasapaino häiriötä joka ilmenee äkkiä kääntyessä.Seuraavana päivänä osastolla aloin kävellä rollaattorin kanssa,olin sairaalassa 8 vuorokautta.Kuulo meni leikatusta korvasta kokonaan,mutta siinä oli jo alentunut kuulo muutenkin.Minunkin kasvain oli jo kiinnitynyt aivorunkoon,marraskuussa todettiin ja maaliskuussa leikattiin,lääkäri sanoi että se kävisi vaaralliseksi jos ei leikata.
Kärsin yli 10vuotta huimauksesta ja etovasta olosta,tällaisia jaksoja tuli useita vuodessa .jotka kestivät 5p,kahteen viikkoon korvalääkäri sanoi vain ettäse on vaaratonta kierto huimausta.Kiertohuimaus loppui kun leikkaus tehtiin,joten vaiva johtui kasvaimesta - pelokas
kuulohermokasvain
minut leikattiin Kuopiossa 2005. 2007 kuvauksessa huomattiin, että kasvi on alkanut kasvaa. Nyt toukokuussa on kuvaus jos vielä kasvaa niin leikataan. Pelko tilanteessa on kova. Ensimmäinen leikkaus ja kaikki sen jälkihoitotoimet veivät 1,5 kk. Aivonestehäiriöitä jotka aiheuttivat 5 uutta leikkausta. Kahdessa avattiin koko leikkaushaava. Näistä toimista sain päänsäryn joka on jatkuva eikä tietenkään toimivaa hoitoa. Syön Panacodia päivittäin . Kuulo on huono leikatulla puolella, tietenkin tasapaino-ongelmat ja väsymys.
- Toipilas 1 kk
Kävin 1. maaliskuuta kuulohermokasvain leikkauksessa. Leikkaus kesti 9 tuntia. Olin teho-osastolla yön ja herätessäni leikkauksesta minulla oli sietämätön päänsärky. Välillä huone tuntui olevan kallellaan. Leikkaaa lääkäri kävi minua teho-osastolla katsomassa ja totesi että leikkaus oli hyvin onnistunut. Minulla oli kuulo vielä teho-osastolla mutta kotiuduttuani sairaalasta en tunne leikatulla puolella lainkaan kuuloa. Korvaa särkee ja syön Ketorinia ja Panadolia särkyyn tarpeen mukaan. Kasvoni ovat leikatulta puolen halvaantuneet, kuitenkin pinnassa on tunto jäljellä. Huimausta oli varsinkin alussa kun yritin kävellä, jouduin makaamaan kolme vuorokautta vielä osastolla ennenkuin sain kävellä. Syynä oli lähinnä nieluun ja nenään valuva aivokudosneste. Valkosoluni ovat edelleen hieman koholla, joka johtuu juuri tuon kudosnesteen vuodon takia. Leikkauksestaa on nyt kolme viikkoa ja nestettä ei valu enää nieluun, kuitenkin leikatulla puolella on nenän sisäpuolella edelleen jonkin verran kuivunutta verensekaista nestettä. Tämä olisi tärkeä saada loppumaan ja valkosoluarvot kuntoon. Pahimmassa tapauksessa joudutaan avaamaan haava uudestaan ja laittamaan paikkaa vuotokohtaan, leikatessa se oli otettu ohimolihasta. Olen mielestäni jotenkin eri ihminen kuin ennen leikkausta ja toivottomuus iskee tuon tuosta. Suurin pelkonihan luonnollisesti on kuulon menetys lopullisesti kokonaan tai alentumana. Myös kasvohalvaus laskee mielialaa, kun olen ulkoisesti aika kurjan näköinen ja syöminen ja juominen on hankalaa, ruoan ja juoman valuessa suupielestä. En voi ulkoilla enkä rasittaa edes normaalikotitöillä vielä itseäni, jotta valkosoluarvot saadaan kohdilleen. Onneksi minulla on auttavainen ja huolehtivainen perhe ympärillä, jotka ymmärtävät tilanteeni vakavuuden ja suovat minulle toipilasaikaa.
Minulla oli alunperin 6 vuotta sitten n. 3mm kokoinen kuulohermokasvain, mutta koko kaksinkertaistui siitä ja vaihtoehtoina tarjottiin leikkaus, sädetys tai säännöllinen kontrolli parin vuoden välein, jolloin kuulo, tasapaino ym. olisivat olleet väistämättä jossain vaiheessa edessä. Kovan harkinnan tuloksena päädyin leikkaukseen, joskin riskeistä olin tietoinen. Toipuminen tästä kestänee 1-2 kk, joten maltillinen asenne lienee nyt tärkein, vaikka mieli onkin usein maassa. - S. Ukulainen
Markku Terho ja muut neurokirurgit ovat nyt suoraan sanottuna ********* (Sensuroitu asiattoman sisällön vuoksi)
- Pyörätuolissa
Olen täysin samaa mieltä. Koko Loppu elämä pilalla tämän kyseisen poropeukalon vuoksi. Jokaisella on vain yksi elämä. Suomessa ei vain ole listaa missä lueteltaisiin elinikäisiä vammoja aiheuttaneitten lääkäreitten nimet kuten esim. Ruotsissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462785Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632012- 401747
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351658Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281370Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328945Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782