Kuinka moni on tehnyt tinnituksen häiritsevyydestä kertovan kyselyn, englanniksi "tinnitus handicap inventory" tai "tinnitus handicap index"? Englanninkielinen kysely ainakin löytyy noilla hakusanoilla netistä, eli sen voi tehdä itse kotonakin.
Olisi kiva tietää millaisia tuloksia muut saavat. Itse olin HBO-hoitoihin mennessä vaikeusasteella 1, eli taulukon mukaan tinnitus häiritsee lievästi, mutta silti henkilökohtaisesti koettuna olo oli suorastaan sietämätön. Nyt puoli vuotta siitä olen asteella 2, eli tinnituksen aiheuttamat muut vaivat ovat vain kasvaneet. :/
Desibeleinä tinnitusääneni lienee jossain 30 db kieppeillä. Se taas tarkoittaa sitä, että kaupungin katumelu riittää peittämään vinkunan, mutta ilmastointilaite tai puiden humina ja tuuli ei siihen pysty.
tinnituksen häiritsevyys
27
5124
Vastaukset
- two-socks
No tein äsken ja sen mukaan olin asteella 4 :S
Kaipa tuon kanssa muuten pärjäis jos ei olis alkanu hysteerisesti pelkäämään sen pahenemista..- it-kokki
Sepä se onkin pirullinen juttu, kun pelko lisää sen tinnituksen aiheuttamaa häiritsevyyttä ja oravanpyörä onkin valmis.
Itse pidin aiemmin korvatulppia autolla ajaessakin. Mutta eihän autolla ajo oikeasti voi aiheuttaa mitään vauriota korvaan! Voi olla että tinnitus "virittyy" jos tien pinnasta välittyy pahasti rengasmelua tai jotain muuta resonanssia. Mutta muutos on vain hetkellinen, kuten äsken todettiin, normaalilla autolla ajo ei voi fyysisesti vaurioittaa kuuloa.
Niinpä aloinkin totutella itseäni jälleen autolla ajoon ilman tulppia. Ensin lyhyempiä matkoja, ja sitten hieman pidempiä. Ja ajamisen jälkeen pidän visusti huolta siitä, etten jää kuuntelemaan tai vertailemaan vinkunaa; minun täytyy vain luottaa siihen että se on ennallaan, eli ei ole pahentunut (eikä se olekaan!).
Edelleen minua hirvittää ohi ajava raskas liikenne. Pitääkö tuo rekka kovaa melua, entäpä tuo bussi tai tuo traktori? Joskus tekisi mieli laittaa tulpat korviin, "varmuuden vuoksi", mutta yritän pitää mielen lujana, ja kulkea ilman.
Tinnitukseenhan liittyy usein hyperakusiaa ja madaltunut kynnys kovien äänten aistimiselle. Minullakin se todettiin ihan kuulokokeessa.
Eli koen, että ääni on jo epämiellyttävän kova, suorastaan korvalle tuhoisa, vaikka desibelit ovat oikeasti vielä fysikaalisesti vaarattomat. Tästä johtuen lasten äänet ja astioiden ja aterimien kilinä, kolahdukset ja aivastukset kuuluvat korvassa repivän kovina. Tähän kuitenkin auttaa siedätys, eli se että käyttää aina mahdollisimman vähän kuulonsuojausta niissä tilanteissa joissa sitä oikeasti ei tarvita.
On todellakin surullista, että olen istunut kotona ruokapöydässä kuulosuojaimet päässä, koska lasten huudahdukset ja lautasten kilinä on tehnyt korvissa pahaa... Tästä olen kuitenkin nyttemmin päässyt eroon siedättämällä itseäni normaalin elämän äänille.
Sinulle two-socks sanoisin, että jos et ole vielä kokeillut, kokeile pientä (parin viikon) kuuria esim Triptyl-lääkettä (lääkäri määrää). Se kohottaa mielialaa ja auttaa nukahtamaan. Lääke auttaa myös keskittymään, lievittää kipua ja rentouttaa lihaksia.
Pari dokumenttia kannattaa myös lukaista netistä: pistäkää googleen hakusanoiksi "ylikoski tinnitus pdf " ja lukaiskaa alkupään tuloksien pdf-tiedostot. - two-socks
it-kokki kirjoitti:
Sepä se onkin pirullinen juttu, kun pelko lisää sen tinnituksen aiheuttamaa häiritsevyyttä ja oravanpyörä onkin valmis.
Itse pidin aiemmin korvatulppia autolla ajaessakin. Mutta eihän autolla ajo oikeasti voi aiheuttaa mitään vauriota korvaan! Voi olla että tinnitus "virittyy" jos tien pinnasta välittyy pahasti rengasmelua tai jotain muuta resonanssia. Mutta muutos on vain hetkellinen, kuten äsken todettiin, normaalilla autolla ajo ei voi fyysisesti vaurioittaa kuuloa.
Niinpä aloinkin totutella itseäni jälleen autolla ajoon ilman tulppia. Ensin lyhyempiä matkoja, ja sitten hieman pidempiä. Ja ajamisen jälkeen pidän visusti huolta siitä, etten jää kuuntelemaan tai vertailemaan vinkunaa; minun täytyy vain luottaa siihen että se on ennallaan, eli ei ole pahentunut (eikä se olekaan!).
Edelleen minua hirvittää ohi ajava raskas liikenne. Pitääkö tuo rekka kovaa melua, entäpä tuo bussi tai tuo traktori? Joskus tekisi mieli laittaa tulpat korviin, "varmuuden vuoksi", mutta yritän pitää mielen lujana, ja kulkea ilman.
Tinnitukseenhan liittyy usein hyperakusiaa ja madaltunut kynnys kovien äänten aistimiselle. Minullakin se todettiin ihan kuulokokeessa.
Eli koen, että ääni on jo epämiellyttävän kova, suorastaan korvalle tuhoisa, vaikka desibelit ovat oikeasti vielä fysikaalisesti vaarattomat. Tästä johtuen lasten äänet ja astioiden ja aterimien kilinä, kolahdukset ja aivastukset kuuluvat korvassa repivän kovina. Tähän kuitenkin auttaa siedätys, eli se että käyttää aina mahdollisimman vähän kuulonsuojausta niissä tilanteissa joissa sitä oikeasti ei tarvita.
On todellakin surullista, että olen istunut kotona ruokapöydässä kuulosuojaimet päässä, koska lasten huudahdukset ja lautasten kilinä on tehnyt korvissa pahaa... Tästä olen kuitenkin nyttemmin päässyt eroon siedättämällä itseäni normaalin elämän äänille.
Sinulle two-socks sanoisin, että jos et ole vielä kokeillut, kokeile pientä (parin viikon) kuuria esim Triptyl-lääkettä (lääkäri määrää). Se kohottaa mielialaa ja auttaa nukahtamaan. Lääke auttaa myös keskittymään, lievittää kipua ja rentouttaa lihaksia.
Pari dokumenttia kannattaa myös lukaista netistä: pistäkää googleen hakusanoiksi "ylikoski tinnitus pdf " ja lukaiskaa alkupään tuloksien pdf-tiedostot.Joo tiedän tosiaan tuon tunteen, olen itsekin viime kesän jälkeen alkanut pitää korvatulppia automatkoilla ja nykyään käytän niitä jo junassakin. Ja tästä huolimatta tinnitus tuntuu vain menevän pahemmaksi. Ja juurikin kaikki ihan normaalitkin ja suht hiljaiset äänet ottaa välillä tosi pahasti korviin, esim. jos joku vaikka tyhjentää vieressä astianpesukonetta(aterimien kilinä) tai penkoo pakastimesta jäisiä leipäpusseja yms. Ja tosiaan olen itsekin joutunut kahvipöydässä tai lautapelejä pelatessa kaivamaan korvatulpat esiin kun puolitoista vuotias kummityttöni on väsähtänyt ja se itku/kitinä ottaa kyllä korviin.
Matkustin juuri viime torstaina taas lomailemaan idästä tänne länsirannikolle ja päätin myös kokeilla junamatkan jälkeen tuota mentaliteettiä etten alkaisi kuunnella ääntä ja kuvitella sitä pahemmaksi. Tavallaan se auttoi, en ainakaan ahdistunut asian takia niin paljon, mutta vertailu on nyt hieman vaikeaa kun sain lauantaina ilmeisesti noro-viruksen aiheuttaman vatsataudin ja kolmatta päivää meni sitten melkein kokonaan sängyssä, eli nyt on niskat ja kaikki todella jumissa ja jostain syystä korvien paineenvaihtelu on ihan sekaisin, menevät koko ajan lukkoon. Eli tällä hetkellä tinnitus siis häiritseekin taas enemmän, toivon että ainakin tuo tukkoisuus menisi pikkuhiljaa ohi..
Mitähän muuta.. niin olen kyllä harkinnut jonkin mielialalääkkeiden kokeilemista, itseasiassa lääkäriaikakin on jo varattuna asiasta keskustelua varten. Olen vain tosi skeptinen kaikenlaisia lääkkeitä kohtaan, yleensä pelästyn viimeistään siinä vaiheessa kun luen pakkausselosteesta mahdolliset haittavaikutukset.. :S Kärsin kyllä mm. yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä (johon en ole lääkitystä vielä suostunut aloittamaan), mutta tämän tinnituksen takia voisin jotain kokeillakkin, jotta saisin tuon psykologisen tekijän suljettua pois.
Hyviä oli nuo linkitkin, TRT:tä ja sound therapyakin olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, opiskelijana se vain on taloudellisten syiden takia melko mahdotonta.. :/ - rips raps kauh
two-socks kirjoitti:
Joo tiedän tosiaan tuon tunteen, olen itsekin viime kesän jälkeen alkanut pitää korvatulppia automatkoilla ja nykyään käytän niitä jo junassakin. Ja tästä huolimatta tinnitus tuntuu vain menevän pahemmaksi. Ja juurikin kaikki ihan normaalitkin ja suht hiljaiset äänet ottaa välillä tosi pahasti korviin, esim. jos joku vaikka tyhjentää vieressä astianpesukonetta(aterimien kilinä) tai penkoo pakastimesta jäisiä leipäpusseja yms. Ja tosiaan olen itsekin joutunut kahvipöydässä tai lautapelejä pelatessa kaivamaan korvatulpat esiin kun puolitoista vuotias kummityttöni on väsähtänyt ja se itku/kitinä ottaa kyllä korviin.
Matkustin juuri viime torstaina taas lomailemaan idästä tänne länsirannikolle ja päätin myös kokeilla junamatkan jälkeen tuota mentaliteettiä etten alkaisi kuunnella ääntä ja kuvitella sitä pahemmaksi. Tavallaan se auttoi, en ainakaan ahdistunut asian takia niin paljon, mutta vertailu on nyt hieman vaikeaa kun sain lauantaina ilmeisesti noro-viruksen aiheuttaman vatsataudin ja kolmatta päivää meni sitten melkein kokonaan sängyssä, eli nyt on niskat ja kaikki todella jumissa ja jostain syystä korvien paineenvaihtelu on ihan sekaisin, menevät koko ajan lukkoon. Eli tällä hetkellä tinnitus siis häiritseekin taas enemmän, toivon että ainakin tuo tukkoisuus menisi pikkuhiljaa ohi..
Mitähän muuta.. niin olen kyllä harkinnut jonkin mielialalääkkeiden kokeilemista, itseasiassa lääkäriaikakin on jo varattuna asiasta keskustelua varten. Olen vain tosi skeptinen kaikenlaisia lääkkeitä kohtaan, yleensä pelästyn viimeistään siinä vaiheessa kun luen pakkausselosteesta mahdolliset haittavaikutukset.. :S Kärsin kyllä mm. yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä (johon en ole lääkitystä vielä suostunut aloittamaan), mutta tämän tinnituksen takia voisin jotain kokeillakkin, jotta saisin tuon psykologisen tekijän suljettua pois.
Hyviä oli nuo linkitkin, TRT:tä ja sound therapyakin olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, opiskelijana se vain on taloudellisten syiden takia melko mahdotonta.. :/Jostain syystä tuo ääniyliherkkyys on yleistä tinnistä kärsivillä, eli tässä voisi ajatella sitä geenijuttua. Olisko jokin geeni joka aiheuttaa yliherkkyyden ja tinnin Kaikki tinni ei tietenkään johdu samasta syystä.
Itsestä tuntuu pahalta vaikka esim ruskean paperikassin rapistelu, autonpyörien äänistä ei kannata mainitakaan...
Lapsen itku on kovaäänistä. Korvatulpat helpottavat terveenkin koliikkivauvan kanniskelijan oloa, muttei siinä hässäkässä moni jaksa ruveta miettimään semmoisia. - two-socks
rips raps kauh kirjoitti:
Jostain syystä tuo ääniyliherkkyys on yleistä tinnistä kärsivillä, eli tässä voisi ajatella sitä geenijuttua. Olisko jokin geeni joka aiheuttaa yliherkkyyden ja tinnin Kaikki tinni ei tietenkään johdu samasta syystä.
Itsestä tuntuu pahalta vaikka esim ruskean paperikassin rapistelu, autonpyörien äänistä ei kannata mainitakaan...
Lapsen itku on kovaäänistä. Korvatulpat helpottavat terveenkin koliikkivauvan kanniskelijan oloa, muttei siinä hässäkässä moni jaksa ruveta miettimään semmoisia.Minä olen kyllä sitä mieltä että se tinnituksesta seuraava hyperakusia on vain psykologinen "puolustautumis"keino. Tarkoitan siis, että kun kokee äänet uhkaaviksi, alkaa niitä helposti pelätä, jolloin alitajuisesti kokee äänet kovempina kuin normaalisti. Geeneihin kyllä liittyy korvien herkkyys yleisesti, mikä taas alistaa kuulovaurioiden synnylle.
- tyyyyyyt
two-socks kirjoitti:
Minä olen kyllä sitä mieltä että se tinnituksesta seuraava hyperakusia on vain psykologinen "puolustautumis"keino. Tarkoitan siis, että kun kokee äänet uhkaaviksi, alkaa niitä helposti pelätä, jolloin alitajuisesti kokee äänet kovempina kuin normaalisti. Geeneihin kyllä liittyy korvien herkkyys yleisesti, mikä taas alistaa kuulovaurioiden synnylle.
Ennen puhuttiin siitä että tulehtunut korva resonoi eli sieppasi äänen ja vahvisti ja kaiutti sitä.
Kyse ei siis psyykestä.
Niin, minulla on aina ollut ääniyliherkkyys. Tinni tuli vasta vuosikymmenten jälkeen, käsittääkseni pitkittyneen tulehduksen ja antibioottikierteitten seurauksena. En sanoisi että kyse oli pelkäämisestä. Ääni vaan kerta kaikkiaan tuntui kamalalta, varsinkin jos ei ollut mitään lepotaukoa aivoille, kuten eräissä musiikin lajeissa että vingutetaan ihan jatkuvasti. Rytminen musiikki ei niin pahalta ole tuntunut.
Minusta tuntuu että tinnissä liikaakin puhutaan pelkäämisen jne merkityksestä. Kyse on jostain muusta. Kun ääni on niin se on. Ei se pelkäämällä voi koventua. Kun ääni tuntuu epämiellyttävältä niin ei sitä saa tuntumaan miellyttävältä. Tämän käsittävät vain ne, joilla tämä ääniyliherlkkyys on. - IT-kokki
tyyyyyyt kirjoitti:
Ennen puhuttiin siitä että tulehtunut korva resonoi eli sieppasi äänen ja vahvisti ja kaiutti sitä.
Kyse ei siis psyykestä.
Niin, minulla on aina ollut ääniyliherkkyys. Tinni tuli vasta vuosikymmenten jälkeen, käsittääkseni pitkittyneen tulehduksen ja antibioottikierteitten seurauksena. En sanoisi että kyse oli pelkäämisestä. Ääni vaan kerta kaikkiaan tuntui kamalalta, varsinkin jos ei ollut mitään lepotaukoa aivoille, kuten eräissä musiikin lajeissa että vingutetaan ihan jatkuvasti. Rytminen musiikki ei niin pahalta ole tuntunut.
Minusta tuntuu että tinnissä liikaakin puhutaan pelkäämisen jne merkityksestä. Kyse on jostain muusta. Kun ääni on niin se on. Ei se pelkäämällä voi koventua. Kun ääni tuntuu epämiellyttävältä niin ei sitä saa tuntumaan miellyttävältä. Tämän käsittävät vain ne, joilla tämä ääniyliherlkkyys on.Minä taas olen lukemisieni perusteella sillä kannalla, että ääniyliherkkyys on aivojen (ja mielen) puolustusmekanismi, jonka nimenomaan laukaisee pelko. Tunnetilat laukaisevat erilaisia hormoneja, jotka taas vaikuttavat aivojen toimintaan. Tunteilla on siis suora vaikutus fyysisiin oireisiin.
Esim pelko on erittäin alkukantainen tunne, joka on syvällä aivoissa. Päättely ja asian tietoinen käsittely taas on aivojen pintakuorella.
Rankasti yksinkertaistettuna: kun tinnitusta (tai äkillisen kovan äänen) kuulee ensimmäistä kertaa, ihminen säikähtää ja aivotoiminta "putoaa" alemmille tasoille. Reaktion voimakkuudesta ja kestosta riippuen tinnitusääni leimautuu yhteen pelon, ahdistuksen jne tunteille. Jatkossa kun altistuu koville äänille tai jää kuuntelemaan tinnitusääntä, ihminen putoaa jälleen samaan tunteeseen kuin "leimautumiskerralla". Kun aivotoiminta on alemmilla tasoilla, on asian järkeily mahdotonta. Tämän kierteen kun saa katkeamaan, ääniyliherkkyys lievenee ja tinnitustakin alkaa sietämään. (Tämä on itseasiassa TRT-hoidon perusperiaate: oppia pois ajatuksesta, että tinnitus on jotain kamalaa).
Äänien kuuleminen on erittäin vahvasti aivotoimintaa. TInnitusäänikin syntyy aivoissa, ei korvassa. Tästä on selkeitä todisteita, koska nekin ihmiset jotka ovat hakeneet apua kuulohermojen katkaisusta (siis todellakin yhteys korvan ja aivojen välillä katkaistaan kirurgisesti!) kuulevat tinnituksen operaation jälkeenkin. Myös kuurot kuulevat tinnituksen.
Ongelma tinnituksen ja ääniyliherkkyyden hoidossa on, että tulokset näkyvät (tai kuuluvat) vasta kuukausien päästä.
Lukekaapa tämäkin: http://yle.fi/akuutti/arkisto2005/170505_a.htm - :O
two-socks kirjoitti:
Joo tiedän tosiaan tuon tunteen, olen itsekin viime kesän jälkeen alkanut pitää korvatulppia automatkoilla ja nykyään käytän niitä jo junassakin. Ja tästä huolimatta tinnitus tuntuu vain menevän pahemmaksi. Ja juurikin kaikki ihan normaalitkin ja suht hiljaiset äänet ottaa välillä tosi pahasti korviin, esim. jos joku vaikka tyhjentää vieressä astianpesukonetta(aterimien kilinä) tai penkoo pakastimesta jäisiä leipäpusseja yms. Ja tosiaan olen itsekin joutunut kahvipöydässä tai lautapelejä pelatessa kaivamaan korvatulpat esiin kun puolitoista vuotias kummityttöni on väsähtänyt ja se itku/kitinä ottaa kyllä korviin.
Hyviä oli nuo linkitkin, TRT:tä ja sound therapyakin olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, opiskelijana se vain on taloudellisten syiden takia melko mahdotonta.. :/Mielialalääkkeet eivät auta tinnitukseen tai sen sietämiseen paremmin.
Ne, joilla tätä ei ole, on turha selittää millaista tuskaa tämä tuottaa. Kärsin myös joistakin kovista äänistä, joista en välittänyt ennen lainkaan.
Tsemppiä kohtalotoverit. - two-socks
:O kirjoitti:
Mielialalääkkeet eivät auta tinnitukseen tai sen sietämiseen paremmin.
Ne, joilla tätä ei ole, on turha selittää millaista tuskaa tämä tuottaa. Kärsin myös joistakin kovista äänistä, joista en välittänyt ennen lainkaan.
Tsemppiä kohtalotoverit.kyllähän nuo mielialalääkkeet melko monillekin ovat käsittääkseni helpotusta tuoneet, jo esimerkiksi unirytmistä kiinni saaminen on merkittävä apu tinnituksen sietämisessä. Toki vasteet ovat aina yksilöllisiä. Itse haluaisin lääkkeitä kokeilla siksi, että tiedän pystyväni kehittelemään mieleni avulla itselleni vaikka mitä oireita, jos alan tarkkailla ja pelätä liikaa, siinä mielessä ahdistuslääkkeistä saattaisi omalla kohdallani ollakkin jotain hyötyä.
- :O
two-socks kirjoitti:
kyllähän nuo mielialalääkkeet melko monillekin ovat käsittääkseni helpotusta tuoneet, jo esimerkiksi unirytmistä kiinni saaminen on merkittävä apu tinnituksen sietämisessä. Toki vasteet ovat aina yksilöllisiä. Itse haluaisin lääkkeitä kokeilla siksi, että tiedän pystyväni kehittelemään mieleni avulla itselleni vaikka mitä oireita, jos alan tarkkailla ja pelätä liikaa, siinä mielessä ahdistuslääkkeistä saattaisi omalla kohdallani ollakkin jotain hyötyä.
Taidat olla oikeassa.
Voi olla, että olisin "pyöreässä huoneessa" ilman näitä lääkkeitä. Niissäkin on muuten valtavasti eri vaihtoehtoja. Olen kokeillut eri "merkkejä" ja minulle kävi vasta tämä kolmas.... - 77
:O kirjoitti:
Taidat olla oikeassa.
Voi olla, että olisin "pyöreässä huoneessa" ilman näitä lääkkeitä. Niissäkin on muuten valtavasti eri vaihtoehtoja. Olen kokeillut eri "merkkejä" ja minulle kävi vasta tämä kolmas....Mielialalääkkeet ovat ainakin olleet minulle pelastus. Tinnitus tuli aikanaan äkillisen kuulonmenetyksen kaverina ja shokki ja masennus olivat niin suuret, että tosissaan tuntui siltä ettei elämässä ole enää järkeä ja sen voisi vaan lopettaa. Lääkkeiden aloituksen jälkeen mieli alkoi parantua ja sitä myötä tinnituskin tuntui jäävän enemmän taka-alalle. Tinnitus sinäänsä ei muuttunut, mutta kun jaksoi ajatella muitakin kuin synkkiä ajatuksia, niin vähitellen sai elämästä kiinni ja jaksoi alkaa harrastamaan ja tinnitus alkoi helpottamaan. Itse en koe, että olisin ollut heikko tai huono ihminen kun turvauduin lääkkeisiin. Kaikki mahdollinen apu tuntui silloin kaikkein tärkeimmältä. Ei sitä tarvitse olla mikään super ihminen ja pitää hyväksyä itselleen, ettei kaikkea tarvitse jaksaa itse ja kaikesta selviytyä ilman apua, jos sitä on kuitenkin saatavilla. Ei mielialalääkkeet tee ihmisestä muita huonompia.
Kuulo minulla parani jokin verran mutta ei yli puhetaajuuden. Taitaa olla muistaakseni siellä jossain 30db paikkeilla.
Mitä äänien siedätykseen tulee, niin tunnistan hyvin paperinrapinan epämielyttävyyden tunteen. Itse työskentelin vielä toimistossa, jossa käsiteltiin jatkuvasti papereita ja töissä olo alkuun tuntui useasti tuskaiselta. Nykyään paperin rapina ei tunnu ollenkaan pahalta, joten uskon kyllä tuohon äänien siedättämiseen. Alkuun on toki tuskaa ja hammasta purren saa olla, että kestää. Itku oli usein lähellä kun ei halunnut jäädä pois töistä mutta siellä olo ja äänimaailma tuntuivat usein todella vaikeilta.
Vieläkin tinnittää ja lujaa, mutta pystyn jo usein olemaan tunteja ajattelematta asiaa ja varmaan joskun tulee päivä, jolloin en ole kiinnittänyt siihen huomiota koko päivän aikana.... Ja vähitellen viikon aikana jne... Ainakin toivon niin. Toivossa on mukavampi elää kuin epätoivossa;D
Tsemppiä todella tämän vaivan kanssa tarvitaan. Sitä ei voi kukaan muu tajuta kuin se , jolla vaiva on. - tinnitanni
77 kirjoitti:
Mielialalääkkeet ovat ainakin olleet minulle pelastus. Tinnitus tuli aikanaan äkillisen kuulonmenetyksen kaverina ja shokki ja masennus olivat niin suuret, että tosissaan tuntui siltä ettei elämässä ole enää järkeä ja sen voisi vaan lopettaa. Lääkkeiden aloituksen jälkeen mieli alkoi parantua ja sitä myötä tinnituskin tuntui jäävän enemmän taka-alalle. Tinnitus sinäänsä ei muuttunut, mutta kun jaksoi ajatella muitakin kuin synkkiä ajatuksia, niin vähitellen sai elämästä kiinni ja jaksoi alkaa harrastamaan ja tinnitus alkoi helpottamaan. Itse en koe, että olisin ollut heikko tai huono ihminen kun turvauduin lääkkeisiin. Kaikki mahdollinen apu tuntui silloin kaikkein tärkeimmältä. Ei sitä tarvitse olla mikään super ihminen ja pitää hyväksyä itselleen, ettei kaikkea tarvitse jaksaa itse ja kaikesta selviytyä ilman apua, jos sitä on kuitenkin saatavilla. Ei mielialalääkkeet tee ihmisestä muita huonompia.
Kuulo minulla parani jokin verran mutta ei yli puhetaajuuden. Taitaa olla muistaakseni siellä jossain 30db paikkeilla.
Mitä äänien siedätykseen tulee, niin tunnistan hyvin paperinrapinan epämielyttävyyden tunteen. Itse työskentelin vielä toimistossa, jossa käsiteltiin jatkuvasti papereita ja töissä olo alkuun tuntui useasti tuskaiselta. Nykyään paperin rapina ei tunnu ollenkaan pahalta, joten uskon kyllä tuohon äänien siedättämiseen. Alkuun on toki tuskaa ja hammasta purren saa olla, että kestää. Itku oli usein lähellä kun ei halunnut jäädä pois töistä mutta siellä olo ja äänimaailma tuntuivat usein todella vaikeilta.
Vieläkin tinnittää ja lujaa, mutta pystyn jo usein olemaan tunteja ajattelematta asiaa ja varmaan joskun tulee päivä, jolloin en ole kiinnittänyt siihen huomiota koko päivän aikana.... Ja vähitellen viikon aikana jne... Ainakin toivon niin. Toivossa on mukavampi elää kuin epätoivossa;D
Tsemppiä todella tämän vaivan kanssa tarvitaan. Sitä ei voi kukaan muu tajuta kuin se , jolla vaiva on."tunnistan hyvin paperinrapinan epämielyttävyyden tunteen. Itse työskentelin vielä toimistossa, jossa käsiteltiin jatkuvasti papereita ja töissä olo alkuun tuntui useasti tuskaiselta. Nykyään paperin rapina ei tunnu ollenkaan pahalta, joten uskon kyllä tuohon äänien siedättämiseen"
Jos kuulo on heikentynyt sen verran ettei kamalimpia vivahteita kuule???
Jospa elimistö korjaakin tuota ääniyliherkkyyttä heikentämällä kuuloa, sa sivuvaikutuksena tulee tinni??? - IT-kokki
tinnitanni kirjoitti:
"tunnistan hyvin paperinrapinan epämielyttävyyden tunteen. Itse työskentelin vielä toimistossa, jossa käsiteltiin jatkuvasti papereita ja töissä olo alkuun tuntui useasti tuskaiselta. Nykyään paperin rapina ei tunnu ollenkaan pahalta, joten uskon kyllä tuohon äänien siedättämiseen"
Jospa elimistö korjaakin tuota ääniyliherkkyyttä heikentämällä kuuloa, sa sivuvaikutuksena tulee tinni???Kuulotesteillä voidaan aina varmistaa ääniyliherkän tai tinnittäjän kuulo. Useinkin kuulo on ihan normaali tai jopa hyvä. Kaikilla tinnittäjilläkään ei ole välttämättä kuulonalenemaa, ei meluvauriota eikä muutakaan.
Itselläni on pieni meluvaurio, mutta kaikilla meluvaurioisilla ei tinnitä. Eli aivan suoraa yhteyttä ei tinnityksellä ja meluvauriolla tai huonolla kuulolla ole.
Lähes kaikki tulehduskipulääkkeet ovat ototoksisia, eli kuulosoluja tuhoavia! Myös jotkin antibiootit aiheuttavat kuulon heikentymistä, samoin liuottimet.
Kaikki voivat vain miettiä kuinka monta tulehduskipulääkettä (Burana!) ja antibioottikuuria on syönyt elämänsä aikana. Ja jos on ollut töissä tehtaassa tai verstaassa jossa on melua ja käsitellään liuottimia, sekin voi olla osasyyllinen tinnitukseen ja/tai huonoon kuuloon.
Eli oman syyllisyytensä tinnituksen aiheutumiseen voi unohtaa, sillä sen voi saada ihan ilman omaa toimintaakin, esim noudattamalla lääkärin kirjoittamia reseptejä...
Ja tinnitus on harvoin yhden tapahtuman seurausta, lähinnä silloin, jos on osallisena onnettomuuteen tai lähellä räjähdystä tms erittäin kovaa ääntä. Muissa tapauksissa kaikki elämän aikana tehty ja koettu (melu, lääkkeet, myrkyt, liuottimet) vaikuttaa kumuloituvasti kuuloon. Pieniä muutoksia ei huomaa, mutta eräänä päivänä, ehkäpä yhden tietyn tapahtuman jälkeen, "kamelin selkä katkeaa" ja ihminen huomaa kuulonsa huonontuneen ja ikävissä tapauksissa tinnituksensa alkaneen. (Vaikka todellisuudessa kuulo on huonontunut jo vuosia, ja ehkä tinnittänytkin). - 77
tinnitanni kirjoitti:
"tunnistan hyvin paperinrapinan epämielyttävyyden tunteen. Itse työskentelin vielä toimistossa, jossa käsiteltiin jatkuvasti papereita ja töissä olo alkuun tuntui useasti tuskaiselta. Nykyään paperin rapina ei tunnu ollenkaan pahalta, joten uskon kyllä tuohon äänien siedättämiseen"
Jospa elimistö korjaakin tuota ääniyliherkkyyttä heikentämällä kuuloa, sa sivuvaikutuksena tulee tinni???"Jos kuulo on heikentynyt sen verran ettei kamalimpia vivahteita kuule???
Jospa elimistö korjaakin tuota ääniyliherkkyyttä heikentämällä kuuloa, sa sivuvaikutuksena tulee tinni??? "
Voihan toki olla noinkin. Tosin pahimmillaan ääniyliherkkyys itselläni oli siinä vaiheessa, kun kuulo oli huonoimmillaan. Lääkäri totesi korvan olevan ihmeissään kun yht´äkkiä ei kuulu ääniä, kun ennen kuului. (minulla siis lähti kuulo täysin toisesta korvasta 7h aikana). Kun kuulo alkoi parantua, alkoi myös ääniyliherkkyys helpottaa. Siinä voi tietysti olla syy miksi se paperien rapina ei enää häirinnyt. Siis kuulon parantuminen ei heikentyminen... . Ilmeisesti muut aistit yliherkistyvät, jos yksi aisti äkillisesti katoaa. Itse uskon kuitenkin myös että päivittäinen altistuminen epämiellyttävälle äänelle siedätti korviani. Tinnitus oli tietysti pahimmillaan myös silloin kun korva oli kuuro. Tätä kesti n. 1,5 kk. Sinä aikanahan korvaan ei voinut tuottaa muuta tinnitusta peittävää ääntä. Voi sitä onnen päivää kun korvaan alkoi taas kuulopalautumaan ja on nyt siis jäänyt tasolle 30db.
"tinnitus handicap indexillä" olin alussa tosolla 5 ja nyt siellä 3-4 tasolla eli yhä siis kyllä elämää häiritsee jatkuvasti. - ei toivotonta
77 kirjoitti:
"Jos kuulo on heikentynyt sen verran ettei kamalimpia vivahteita kuule???
Jospa elimistö korjaakin tuota ääniyliherkkyyttä heikentämällä kuuloa, sa sivuvaikutuksena tulee tinni??? "
Voihan toki olla noinkin. Tosin pahimmillaan ääniyliherkkyys itselläni oli siinä vaiheessa, kun kuulo oli huonoimmillaan. Lääkäri totesi korvan olevan ihmeissään kun yht´äkkiä ei kuulu ääniä, kun ennen kuului. (minulla siis lähti kuulo täysin toisesta korvasta 7h aikana). Kun kuulo alkoi parantua, alkoi myös ääniyliherkkyys helpottaa. Siinä voi tietysti olla syy miksi se paperien rapina ei enää häirinnyt. Siis kuulon parantuminen ei heikentyminen... . Ilmeisesti muut aistit yliherkistyvät, jos yksi aisti äkillisesti katoaa. Itse uskon kuitenkin myös että päivittäinen altistuminen epämiellyttävälle äänelle siedätti korviani. Tinnitus oli tietysti pahimmillaan myös silloin kun korva oli kuuro. Tätä kesti n. 1,5 kk. Sinä aikanahan korvaan ei voinut tuottaa muuta tinnitusta peittävää ääntä. Voi sitä onnen päivää kun korvaan alkoi taas kuulopalautumaan ja on nyt siis jäänyt tasolle 30db.
"tinnitus handicap indexillä" olin alussa tosolla 5 ja nyt siellä 3-4 tasolla eli yhä siis kyllä elämää häiritsee jatkuvasti.Kyllä on niin monimutkainen ja yksilöllinen asia että!
No onneksi parantumistakin sentään tapahtuu. - ihmetellenn
ei toivotonta kirjoitti:
Kyllä on niin monimutkainen ja yksilöllinen asia että!
No onneksi parantumistakin sentään tapahtuu.Mistä on peräisin tuo Burana-tieto?
Olen välttänyt aspiriinia koska se vingutti kerran kovasti, ja syönyt (säästellen ja pienin annoksin) Buranaa. - IT-kokki
ihmetellenn kirjoitti:
Mistä on peräisin tuo Burana-tieto?
Olen välttänyt aspiriinia koska se vingutti kerran kovasti, ja syönyt (säästellen ja pienin annoksin) Buranaa.Burana sisältää ibuprofeenia, joka on ototoksinen, eli vaikuttaa haitallisesti kuuloon ja tasapainoaistiin.
Lisää tietoa löytyy netistä, mm suomalaisilta lääketiedesivustoilta; käytä hakusanoja "ototoksinen" ja "ibuprofeeni".
Hillitty Buranan ja Aspirinin syöminen on lukemani mukaan "turvallista". Suuret annokset pitkinä kuureina voivat aiheuttaa tinnitusta, joka sekin loppunee kun kuuri loppuu. - ??????????????????
IT-kokki kirjoitti:
Burana sisältää ibuprofeenia, joka on ototoksinen, eli vaikuttaa haitallisesti kuuloon ja tasapainoaistiin.
Lisää tietoa löytyy netistä, mm suomalaisilta lääketiedesivustoilta; käytä hakusanoja "ototoksinen" ja "ibuprofeeni".
Hillitty Buranan ja Aspirinin syöminen on lukemani mukaan "turvallista". Suuret annokset pitkinä kuureina voivat aiheuttaa tinnitusta, joka sekin loppunee kun kuuri loppuu.Buranan korvatoksisuutta ei mainita Pharmaca Fennicassa, ei ainakaan ykkösessä.
Mistä tieto on? - IT-kokki
?????????????????? kirjoitti:
Buranan korvatoksisuutta ei mainita Pharmaca Fennicassa, ei ainakaan ykkösessä.
Mistä tieto on?Ibuprofeeni on "harvinaisissa" tapauksissa ototoksinen. Vaikka kuulohäiriöitä ei luetella sivuvaikutuksena Buranan haittavaikutuksissa, se mainitaan joidenkin muiden ibuprofeenia sisältävien tulehduskipulääkkeiden haittavaikutuksissa.
Buranankin tapauksessa kuulohäiriöt mainitaan yliannostuksen oireissa. - ?????????????
IT-kokki kirjoitti:
Ibuprofeeni on "harvinaisissa" tapauksissa ototoksinen. Vaikka kuulohäiriöitä ei luetella sivuvaikutuksena Buranan haittavaikutuksissa, se mainitaan joidenkin muiden ibuprofeenia sisältävien tulehduskipulääkkeiden haittavaikutuksissa.
Buranankin tapauksessa kuulohäiriöt mainitaan yliannostuksen oireissa.Kiitos, perehdyn asiaan.
- Vanha punkkari
two-socks kirjoitti:
Hyviä oli nuo linkitkin, TRT:tä ja sound therapyakin olisi ihan mielenkiintoista kokeilla, opiskelijana se vain on taloudellisten syiden takia melko mahdotonta.. :/Hei!
Minulla tinnitus on peräisin Menieren taudista. Pari vuotta takaperin Menier lähti uusille kierroksille: huimaukset lisääntyivät, tinnitus voimistui ja sai uusia sävyjä. Lisäksi ääniyliherkkyys kasvoi.
Ääniyliherkkyyden vuoksi aloin vältellä kovia ääniä. Kiersin vilkkaat kadut, kauppoihin menin rauhallisina aikoina yms. Aloin pitämään tvtä pienellä kotona ja lapsia pyysin laskemaan äänen tasoa. Aloin pitää korvatulppia kaupungilla. Hiljalleen en kestänyt edes pieniä kodin normaaleja ääniä, tiskikoneen täyttämistä lasten leikkejä yms. Eristyin makuuhuoneeseen. Sitten sattui kuulolaitteen huoltoaika ja huoltaja sivumennen mainitsi kuuloherkkyydestä, että se pahenee vain ääniä välttämällä. Varsinaisesti ei ollut edes puhe koko asiasta. Siirryin toisenlaiseen toimintamalliin, Ollessani kotona yksin laitoin ainakin radion päälle tai CD:lle klassista ja musiikit melko kovalle (kuitenkin niin ettei vielä sattunut korviin). Hiljalleen pystyin korottamaan musiikin äänen tasoa kovemmaksi ja siirtymään Ramoihin ja lasten leikkien äänet ei enää tuntuneet missään. Tiskikoneen täyttäminenkin tuli mahdolliseksi. Nyt parin vuoden jälkeen tuntuu koko aika kuin järkyttävältä painajaiselta. Kuulo aiheuttaa kipuelämyksiä vain harvoin ja olen palannut työhönkin sen verran kuin muu sairastaminen sallii. Nyt olen jopa harkinnut mennä klubille kuuntelemaan Punk-musiikkia. Kuulotulppien kanssa tietysti.
- n3rd
Itsellä korvat valittanut jo n. 10 vuotta (ikää on kertynyt 30v). Tein tuon testin ja juuri ja juuri pysytään vielä ykkösen puolella. Toisaalta, jos olisin tehnyt testin vuodenvaihteen tietämillä niin lukema olisi ollut luultavasti 3.
Mulla tämä elämä tinnituksen kanssa on aikamoista vuoristorataa. Vauhti ei päätä huimaa, mutta alas mentäessä huuto on aikamoista. Alamäkien jälkeen kuitenkin aina noustaan ylös. :)
Positiivinen asenne auttaa asiaa. Suosittelen myös tutustumaan aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Syiden ja seurausten ymmärtäminen auttaa asennoitumaan eri tavalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Äänien kuuleminen on erittäin vahvasti aivotoimintaa. Tinnitusäänikin syntyy aivoissa, ei korvassa."
Juuri näin. Kuuleminen on monimutkainen prosessi. Ihmisen korva poimii jatkuvasti ympäristössä kuuluvia ääniä. Näitä ääniä verrataan "kuulomuistissa" jo olevaan dataan ja sen mukaan kuultu informaatio priorisoidaan. Näin esimerkiksi henkilö tunnistaa oman nimensä kovemmankin puheensorinan läpi. Ympärillämme vellova äänimassa on täynnä roskainformaatiota, joka ei ole meille (yksilölle) tärkeää tai kiinnostavaa. Siksi aivoilla onkin kova työ suodattaa läpi vain meitä koskeva äänidata. Tinnitus on malliesimerkki täysin hyödyttömästä roskainformaatiosta. Ääni ei edes synny ulkoisesta lähteessä... silti kuulemme sen. Tämä johtuu yksinkertaisesti siihen liitetyistä negatiivisista assosiaatioista, jotka syntyvät esimerkiksi lääkärin antamista lohduttomista sanoista: "Mitään ei ole tehtävissä". Myös ajatus siitä, että tulevaisuus ei enää koskaan tuo mukaanaan hiljaisuutta, ruokkii pelkoa. Lista on loputon. Nämä negatiiviset leimat ovat niin voimakkaita, pelottavia ja uhkaavia, että aivot päätyvät tarkkailemaan tinnitusta herkeämättä. Tinnitussignaali myös vahvistuu matkalla. Näin ollen pienikin tinnitus saattaa vahvistua "matkalla" miltei sietämättömäksi. Kyse on primitiivisestä puolustumekanismista, jonka alkujaan oli tarkoitus suojella meitä uhkaavilta vaaroilta. Mieti kuinka selkeästi kuulet metsässä rasahtavan oksan, narisevan lattian ullakolla tai askeleet takanasi pimeällä kujalla. Tinnitukseen liittyvät negatiiviset mielikuvat ovat useissa tapauksissa niin syvällä tajunnassa, että niiden poistaminen vaatii paljon työtä. Sopeutuminen on aina yksilöllistä, mutta adaptoituminen voi käydä nopeastikin. Tärkeintä on kuitenkin päästä eroon kaikista tinnitukseen liittyvistä negatiivisista assosiaatioista.
Nyt lähden sänkyyn vinkumaan. piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii- p
Miten suojautua rautatieaseman inhottavan kovaäänisiltä kuulutuksilta?
Itse käytän junaa työmatkoihin ja sain ihan karmeen sätkyn eilen, kun joku hemmetin eukko mölötti rautatieasemalla "extra"kuulutuksia junien poikkeusjärjestelyistä. Mulla seurauksena oli välitön paniikkireaktio ja tinni nousi ihan käsittämättömän korkeelle tasolle.
Työpäivä meni pilalle ja ilta meni panikoidessa. Onneksi oli lääkkeitä, että sai edes vähän hillittyä paniikkia.
Nyt sitten niitetään sitä satoa ja kuunnellaan v-mäistä vinkunaa ja vonkunaa ja sirkkeliä.
Miten helvetissä tässä edes voi käydä töissä, kun jatkuvasti saa tällaisia shokkipiikkejä? - IT-kokki
p kirjoitti:
Miten suojautua rautatieaseman inhottavan kovaäänisiltä kuulutuksilta?
Itse käytän junaa työmatkoihin ja sain ihan karmeen sätkyn eilen, kun joku hemmetin eukko mölötti rautatieasemalla "extra"kuulutuksia junien poikkeusjärjestelyistä. Mulla seurauksena oli välitön paniikkireaktio ja tinni nousi ihan käsittämättömän korkeelle tasolle.
Työpäivä meni pilalle ja ilta meni panikoidessa. Onneksi oli lääkkeitä, että sai edes vähän hillittyä paniikkia.
Nyt sitten niitetään sitä satoa ja kuunnellaan v-mäistä vinkunaa ja vonkunaa ja sirkkeliä.
Miten helvetissä tässä edes voi käydä töissä, kun jatkuvasti saa tällaisia shokkipiikkejä?Itselläni tuli tinnituspiikki noin tunti päivällä juodun kahvikupin jälkeen. Toinen korva alkoi soida entistä kovempaa, päästämällä ensin kovan vingahduksen. Usein vingahtaen alkavat piippausäänet vaimenevat minulla parissa minuutissa, mutta nyt vinkuna ei tuntunut laantuvan lainkaan. Kuuntelin vielä illallakin sängyssä kaameaa vinkunaa, stressitasot yli kaikkien rajojen...
Tällä hetkellä kuljen joka paikassa mp3-soittimen napit korvassa. Ulkona kulkiessani näiden päälle on vielä näillä keleillä hyödylliset korvalaput. Minulla on ainakin sellainen tunne, että sekä napit että korvalaput vaimentavat ympäröivää hälinää hieman miellyttävämmäksi. Mitää kuulosuojaustahan ne eivät ole... - tinnittäjä
IT-kokki kirjoitti:
Itselläni tuli tinnituspiikki noin tunti päivällä juodun kahvikupin jälkeen. Toinen korva alkoi soida entistä kovempaa, päästämällä ensin kovan vingahduksen. Usein vingahtaen alkavat piippausäänet vaimenevat minulla parissa minuutissa, mutta nyt vinkuna ei tuntunut laantuvan lainkaan. Kuuntelin vielä illallakin sängyssä kaameaa vinkunaa, stressitasot yli kaikkien rajojen...
Tällä hetkellä kuljen joka paikassa mp3-soittimen napit korvassa. Ulkona kulkiessani näiden päälle on vielä näillä keleillä hyödylliset korvalaput. Minulla on ainakin sellainen tunne, että sekä napit että korvalaput vaimentavat ympäröivää hälinää hieman miellyttävämmäksi. Mitää kuulosuojaustahan ne eivät ole...hei,
pari kuukautta sitten Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) -lehdessä julkaistiin tutkimus, jossa oli saatu joillekin tinnituksesta pitkään kärsineille ainakin lievää apua.
Homman ideana oli kuunnella omaa lempimusiikkiaan säännöllisesti, mutta niin että musiikista oli poistettu kunkin potilaan tinnitustaajuuden kohdalta taajuudet noin oktaavin leveydeltä. Eli jos tinnituksesi on 8 kHz, karkeasti arvioiden voisi musiikista poistaa taajuudet 6-10 kHz. Perimmäisenä toimintamekanismina on kai epäaktivoida kuulojärjestelmän tinnittäviä osia.
Taajuuksia voi poistaa esimerkiksi Goldwave-ohjelman bandstop-toiminnolla. Helsinki Ear Institute tarjoaa myös vastaavaa automatisoitua palvelua/softaa.
Lisäksi seuraavassa linkissä tietoa toisesta kokeilusta, jossa etsittiin apua pahasta tinnituksesta kärsiville potilaille. Tohtori Zeng käytti siihen hyvin matalataajuuksista ääntä (mp3-näyte linkissä):
http://today.uci.edu/iframe.php?p=/news/release_detail_iframe.asp?key=1570
Itse vasta aloitin näiden ohjeiden seuraamisen, joten en vielä voi kommentoida tehosta. - n3rd
tinnittäjä kirjoitti:
hei,
pari kuukautta sitten Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) -lehdessä julkaistiin tutkimus, jossa oli saatu joillekin tinnituksesta pitkään kärsineille ainakin lievää apua.
Homman ideana oli kuunnella omaa lempimusiikkiaan säännöllisesti, mutta niin että musiikista oli poistettu kunkin potilaan tinnitustaajuuden kohdalta taajuudet noin oktaavin leveydeltä. Eli jos tinnituksesi on 8 kHz, karkeasti arvioiden voisi musiikista poistaa taajuudet 6-10 kHz. Perimmäisenä toimintamekanismina on kai epäaktivoida kuulojärjestelmän tinnittäviä osia.
Taajuuksia voi poistaa esimerkiksi Goldwave-ohjelman bandstop-toiminnolla. Helsinki Ear Institute tarjoaa myös vastaavaa automatisoitua palvelua/softaa.
Lisäksi seuraavassa linkissä tietoa toisesta kokeilusta, jossa etsittiin apua pahasta tinnituksesta kärsiville potilaille. Tohtori Zeng käytti siihen hyvin matalataajuuksista ääntä (mp3-näyte linkissä):
http://today.uci.edu/iframe.php?p=/news/release_detail_iframe.asp?key=1570
Itse vasta aloitin näiden ohjeiden seuraamisen, joten en vielä voi kommentoida tehosta.1. Onko muuten mitään keinoa itse saada selville oman tinnituksen taajuutta vai vaatiiko selvitys vierailua korvalekurilla/Ear institutessa???
2. Mistä saa ostaa/ladata/tilata tuon Zengin matataajuuksisen äänen? Tosin saahan tuosta näytteestäkin kasattua pidemmän pätkän (jos kyseessä on siis tuo sekunnin pituinen sample joka kuulostaa resonoivalta pierulta :D ) - tinnittäjä
n3rd kirjoitti:
1. Onko muuten mitään keinoa itse saada selville oman tinnituksen taajuutta vai vaatiiko selvitys vierailua korvalekurilla/Ear institutessa???
2. Mistä saa ostaa/ladata/tilata tuon Zengin matataajuuksisen äänen? Tosin saahan tuosta näytteestäkin kasattua pidemmän pätkän (jos kyseessä on siis tuo sekunnin pituinen sample joka kuulostaa resonoivalta pierulta :D )1. varmaankin kannattaa käydä korvalääkärillä. itsekin voi yrittää vertailemalla eritaajuuksisia siniääniä (eri voimakkuuksilla) omaan tinnitukseensa. tämä tosin vaatii jonkin verran teknistä audio-osaamista.
2. en ole pidempää pätkää löytänyt kuin tuo lyhyt mp3-tiedosto. Tri Zeng ei ole myöskään tainnut julkaista aiheesta mitään varsinaista tutkimusta. ehkä voi yrittää mailailla UCI-yliopistolle suoraan, yhteystiedot varmaan löytyvät jostain noilta sivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791