mobile.de hinnoittelusta

Jake032

Terve!

Mikähän ero on esim. Mobile.de sivuston autojen GROSS ja NET hinnoilla? Kummanko suomipoika joutuu maksamaan auton ostaessaan?

Entä minkä verran autoista on tapana saada tingittyä? (esim 10000 euron autosta)

24

19843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turisti2006

      Saksassa netto tai net hinta tarkoittaa alvitonta hintaa. Tällä hinnalla ei voi yksityisen
      ostaa EU:n sisällä.

      Tinkausvara ? Se riippuu myyjästä. Tätä sinun kannattaa kysyä myyjältä.
      Voi olla ettei ole yhtään tinkausvaraa hinnassa (festpreis) tai on 2-800 euroa .
      Saksassa yleensä ennen koeajoa sovitaan mikä on kauppahinta. Jos koeajolla löytyy lisävikoja voi
      näistä yrittää saada hieman alennusta kauppahintaan. ELi koeajolle ei lähdetä jos ei oikeasti ole
      valmisostamaan autoa sovitulla hinnalla.
      Harvemmin saa alennusta tonneja alkuperäisestä pyyntihinnasta.

      • itse,

        en ainakaan ole valmis ostamaan autoa ennenkuin se on koeajettu. Toivottavasti ei kovin moni muukaan.


      • Herkkis ex Usko
        itse, kirjoitti:

        en ainakaan ole valmis ostamaan autoa ennenkuin se on koeajettu. Toivottavasti ei kovin moni muukaan.

        Viimeksi, en saanut alennusta ollenkaan. Ei niitä autoja alennuksilla osteta. Yksityisiltä ja Turkkilaisilta voi saada alennusta, mutta "hyvissä" liikkeissa olevat kiinnostavat mallit on monesti netti(o)hinnoiteltu.


      • -ihme pakkomielle!
        Herkkis ex Usko kirjoitti:

        Viimeksi, en saanut alennusta ollenkaan. Ei niitä autoja alennuksilla osteta. Yksityisiltä ja Turkkilaisilta voi saada alennusta, mutta "hyvissä" liikkeissa olevat kiinnostavat mallit on monesti netti(o)hinnoiteltu.

        Hyvästä autosta joutuu aina maksamaan eikä niistä täälläkään kukaan täysjärkinen tinkaa, mikä ihmeen pakkomielle aina itkeä hinnasta ja rutista kaikesta?

        Otat reippaasti käteistä mukaan, ja maksat ja jatkat elämääsi, niin se menee ei pitäisi olla kovin vaikeeta kuten kaikki tuntuu olevan tällä palstalla.

        Juo ja polta sen verran vähemmän tai tinkaa jostain oikeista asioista niin voit nauttia kunnon autosta aina.

        Miksiköhän suomalaiset tuovat aina ne halvimmat vikapesät jotka on vielä kaikenlisäksi kolaroituja, no siksi kun eivät käsitä maksaa hyvästä hyvän hintaa, menee varmaan työmieheltä yli ymmärryksen!


      • Pitkällä kokemuksell
        -ihme pakkomielle! kirjoitti:

        Hyvästä autosta joutuu aina maksamaan eikä niistä täälläkään kukaan täysjärkinen tinkaa, mikä ihmeen pakkomielle aina itkeä hinnasta ja rutista kaikesta?

        Otat reippaasti käteistä mukaan, ja maksat ja jatkat elämääsi, niin se menee ei pitäisi olla kovin vaikeeta kuten kaikki tuntuu olevan tällä palstalla.

        Juo ja polta sen verran vähemmän tai tinkaa jostain oikeista asioista niin voit nauttia kunnon autosta aina.

        Miksiköhän suomalaiset tuovat aina ne halvimmat vikapesät jotka on vielä kaikenlisäksi kolaroituja, no siksi kun eivät käsitä maksaa hyvästä hyvän hintaa, menee varmaan työmieheltä yli ymmärryksen!

        Se on tosiaan kumma, täälläkin jos laitaa omiaan ja tosiaan hyviä autoja myyntiin, jokku möykky tulee pihaan ja haluaa koeajaa auton. Käy lenkin ja tulee takaisin tupakki suussa ja tarjoo puolet, tai sitten tarjoo jotain aivan paskaa vaihossa. Silloin yleensä kävelen sisälle!


      • miehen logiikkaa
        -ihme pakkomielle! kirjoitti:

        Hyvästä autosta joutuu aina maksamaan eikä niistä täälläkään kukaan täysjärkinen tinkaa, mikä ihmeen pakkomielle aina itkeä hinnasta ja rutista kaikesta?

        Otat reippaasti käteistä mukaan, ja maksat ja jatkat elämääsi, niin se menee ei pitäisi olla kovin vaikeeta kuten kaikki tuntuu olevan tällä palstalla.

        Juo ja polta sen verran vähemmän tai tinkaa jostain oikeista asioista niin voit nauttia kunnon autosta aina.

        Miksiköhän suomalaiset tuovat aina ne halvimmat vikapesät jotka on vielä kaikenlisäksi kolaroituja, no siksi kun eivät käsitä maksaa hyvästä hyvän hintaa, menee varmaan työmieheltä yli ymmärryksen!

        Kyllähän aina voi yrittää tinkiä, se on kuulunut aina kaupankäyntiin.
        Jossain päin maailmaa jopa edellytetään sitä.
        Minusta on aivan hölmöä mennä ja maksaa heti pyyntihinta, se usein osoittaa
        vaan ettei olla oikein hintatietoisia. Pyynneissä on aina varaa, ainakin kymppitonnin
        autoissa. Jos ei ole ja kohde on asiallinen niin ok, tilanteet vaihtelee.
        Olen ostanut useamman auton saksalaisen tuttavani avulla, hän etsii ajokin kaikessa
        rauhassa, itse en lähtisi hakemaan autoa netti- ilmoituksen perusteella.
        Ehkä lomamatkalla että on paljon aikaa kierrellä ja katsella.
        Hinta ei muuten mitenkään kerro auton kuntoa eikä myyjä sitä oikein voi tietääkään
        kunhan kehuu, varsinkin välittäjä, trokari.
        Käsitykseni mukaan juuri ne ylihintaiset ovat niitä pommeja, vikapesiä. Niitä autoja juuri niille jotka kuvittelee että maksamalla huippuhinnan saa huippuyksilön. Heidän kannattaisi ostaa uusi.
        Eiköhän useimmat hae juuri vähän ajettua, siistiä yksilöä jossa on hinta kohdallaan eikä halvinta paskaa, niitä löytyy
        meidän trokareilta, tosin ylihintaan, jopa merkkiliikkeistä.
        Ja turha viisatella, antaa elämänohjeita kun et toisen tilannetta tunne.
        Mielestäni ei ole ollenkaan tyhmää olla hintatietoinen ja tarkka, silloin jää rahaa useampiin asioihin.
        Jos on rahaa perseet täynnä niin eipä täällä oltaisi keskustelemassa, ajeltaisi uudella vai mitä.


      • tässä näin
        miehen logiikkaa kirjoitti:

        Kyllähän aina voi yrittää tinkiä, se on kuulunut aina kaupankäyntiin.
        Jossain päin maailmaa jopa edellytetään sitä.
        Minusta on aivan hölmöä mennä ja maksaa heti pyyntihinta, se usein osoittaa
        vaan ettei olla oikein hintatietoisia. Pyynneissä on aina varaa, ainakin kymppitonnin
        autoissa. Jos ei ole ja kohde on asiallinen niin ok, tilanteet vaihtelee.
        Olen ostanut useamman auton saksalaisen tuttavani avulla, hän etsii ajokin kaikessa
        rauhassa, itse en lähtisi hakemaan autoa netti- ilmoituksen perusteella.
        Ehkä lomamatkalla että on paljon aikaa kierrellä ja katsella.
        Hinta ei muuten mitenkään kerro auton kuntoa eikä myyjä sitä oikein voi tietääkään
        kunhan kehuu, varsinkin välittäjä, trokari.
        Käsitykseni mukaan juuri ne ylihintaiset ovat niitä pommeja, vikapesiä. Niitä autoja juuri niille jotka kuvittelee että maksamalla huippuhinnan saa huippuyksilön. Heidän kannattaisi ostaa uusi.
        Eiköhän useimmat hae juuri vähän ajettua, siistiä yksilöä jossa on hinta kohdallaan eikä halvinta paskaa, niitä löytyy
        meidän trokareilta, tosin ylihintaan, jopa merkkiliikkeistä.
        Ja turha viisatella, antaa elämänohjeita kun et toisen tilannetta tunne.
        Mielestäni ei ole ollenkaan tyhmää olla hintatietoinen ja tarkka, silloin jää rahaa useampiin asioihin.
        Jos on rahaa perseet täynnä niin eipä täällä oltaisi keskustelemassa, ajeltaisi uudella vai mitä.

        "itse en lähtisi hakemaan autoa netti- ilmoituksen perusteella."
        Minä olen ostanut kaikki n. parikymmentä autoa Saksasta JUURI netti-ilmoitukseen perustuen. Enkä ole ollut kertaakaan lomamatkalla siinä mielessä että olisi ollut aikaa muuhunkin kuin auton ostoon ja kotiin paluuseen.
        Muutenkin ylihintainen/vikapesä perustelusi ovat tosi heppoiset. Käytetty auto on AINA YKSILÖ, niin suomessa kuin Saksassakin. Autoja ja myyjiä on Saksassa vain n. kaksikymmenkertainen määrä suomeen verrattuna ja "laatuhaitari" molempien suhteen on yhtä lavea.
        Luota sinä siihen saksalaiseen tuttavaasi, onhan mahdollista että hän on ihan OK. Minä kävin ensi kerran ajelemassa Saksassa 1973 ja poikkesin myös Sindelfingenissä Mersun tehtailla. Sen jälkeen muutama kymmenen käyntiä ja muutama useamman viikon viipyminen maassa. Toistaiseksi luotan eniten siihen mitä itse näen ja jos näyttääkin hyvältä, niin sitten vielä koeajan. Tämä siis sen jälkeen kun olen valinnut autot netistä ja puhelimitse kysellyt haluamani lisätiedot. Tuon jälkeen useimmiten auton osto on onnistunut päivässä, tai vähintään kahdessa. Useimmiten yksityishenkilön hintapyynnissä on tinkivaraa, mutta firmat OSAAVAT useimmiten hinnoitella autonsa oikein, mikä ei tarkoita sitä että pitäisi heti maksaa se mitä pyydetään. Ei kuitenkaan ole syytä hämmästyä jos myyjä tinkaamisen jälkeen ryhtyy esittelemään asiakkaan maksukykyyn paremmin sopivaa autoa.


      • turisti2006
        itse, kirjoitti:

        en ainakaan ole valmis ostamaan autoa ennenkuin se on koeajettu. Toivottavasti ei kovin moni muukaan.

        Ei siis turhaa koeajoa . Vaan kauppa sekä kauppahinta on jo sovittu ja sitten vasta koeajat auton.

        Ei tietenkään pidä ostaa autoa koeajamatta,mutta ei myöskään hupiajoja niin kuin Suomessa.

        Esim . Minulla auto myynnissä ja hintapyyntä 6500 euroa. Ostaja ehdokas tulee ja tutkii auton
        ei löydä mitään vikoja ja sitten pyytää saada koeajaa auton. Koeajolla ei mitään vikaa.
        Ostaja tarjoaa 4000 euroa koeajaon jälkeen ? Ehkä olisimme säästäneet kaikkien aikaa ja
        minun bensoja jos ostaja olisi kertonut ennenkoe ajoa , että haluaa ostaa auton lähes puoleen hintaan ?


      • muut a
        turisti2006 kirjoitti:

        Ei siis turhaa koeajoa . Vaan kauppa sekä kauppahinta on jo sovittu ja sitten vasta koeajat auton.

        Ei tietenkään pidä ostaa autoa koeajamatta,mutta ei myöskään hupiajoja niin kuin Suomessa.

        Esim . Minulla auto myynnissä ja hintapyyntä 6500 euroa. Ostaja ehdokas tulee ja tutkii auton
        ei löydä mitään vikoja ja sitten pyytää saada koeajaa auton. Koeajolla ei mitään vikaa.
        Ostaja tarjoaa 4000 euroa koeajaon jälkeen ? Ehkä olisimme säästäneet kaikkien aikaa ja
        minun bensoja jos ostaja olisi kertonut ennenkoe ajoa , että haluaa ostaa auton lähes puoleen hintaan ?

        tarjousta oot saanu. Ettei ois hintapyynti pielessä


      • lyönyt kaupan
        muut a kirjoitti:

        tarjousta oot saanu. Ettei ois hintapyynti pielessä

        kiinni tarjouksen perusteella, olisi ostattelija todennäköisesti lähtenyt vielä"miettimään" eikä siitä olisi sen jälkeen enää mitään kuulunutkaan. Näin se useimmiten menee.


      • Turisti2006
        muut a kirjoitti:

        tarjousta oot saanu. Ettei ois hintapyynti pielessä

        2 viimeistä autoa olen myynyt pyyntihintaani.

        Olen ystävällisesti kertonut ostajalle , että olen hinnoitellut autoni jo pohjahintaan eli
        mitään tinkausvaraa ei ole.

        Autoni ovat olleet hinta/vuosimallli suhteessa halvin mikä löytyy nettiautosta.
        Myös molempien kunto sekä ulkonäkö oli moitteeton sekä autot täysin ilmoitukseni mukaisia.

        Suosittelen kokeilemaan .


      • Liikeidea?
        Turisti2006 kirjoitti:

        2 viimeistä autoa olen myynyt pyyntihintaani.

        Olen ystävällisesti kertonut ostajalle , että olen hinnoitellut autoni jo pohjahintaan eli
        mitään tinkausvaraa ei ole.

        Autoni ovat olleet hinta/vuosimallli suhteessa halvin mikä löytyy nettiautosta.
        Myös molempien kunto sekä ulkonäkö oli moitteeton sekä autot täysin ilmoitukseni mukaisia.

        Suosittelen kokeilemaan .

        Mikäs tuossa sitten on se liikeidea? Myytkö paljon autoja pienellä katteella? ja naapuri myy yhden auton samalla katteella minkä olet saanut niistä neljästä, mutta naapurilla myyntiaika tosin hieman pidempi....


      • Yrittäjä6
        Liikeidea? kirjoitti:

        Mikäs tuossa sitten on se liikeidea? Myytkö paljon autoja pienellä katteella? ja naapuri myy yhden auton samalla katteella minkä olet saanut niistä neljästä, mutta naapurilla myyntiaika tosin hieman pidempi....

        Ei taida kateellisilla olla varaa ja uskallusta kokeilla itse, kun voi täällä kehuskella tietävänsä aina toinen toistaan parempia tapoja myydä viisaammin..


      • Käyttäjä kuluissa
        Liikeidea? kirjoitti:

        Mikäs tuossa sitten on se liikeidea? Myytkö paljon autoja pienellä katteella? ja naapuri myy yhden auton samalla katteella minkä olet saanut niistä neljästä, mutta naapurilla myyntiaika tosin hieman pidempi....

        Edellä kertoo kaveri asiaa! Eli hinta alunperin kohdalleen ja tinkaaminen toisten huoleksi. OStajia on vaikka kuinka paljon joiden tarkoitus on vain etsiä "myyntipakko tilannetta" ja pyrkivät hyötymään toisen ahdingosta. Rehellisyys on paras liikeidea ja toimii kulansseihin ja trokareihinkin. Tämän kuuluisan liikeidean markkinoitsijat ovat alunperinkin hakemassa ahneuden maksimointia. Useimmiten yksityismyyjät hakevat vastineen todelliselle hinnalle ja lähes poikkeuksetta on 10 -20% "liikeideamyyjien" hinnoista alempana.

        Liikeillä on perusteina se kullisien ja kravatinpitokustannus ja esittävät muka laatumyyntiä koska hinnat on korkeat.

        Kohdallaan oleva hinta alunperin tarkoittaa lähes aina järkevää myyjää.


      • Monta kertaa käynyt

        Saksassa matkailuauto on hinnoiteltu ja se on se hinta minkä he myös haluavat. Jos alat liikaa tinkimään sinut voidaan poistaa liilleestä , eikä sinulle enää myydä autoa mistään hinnasta. Tosiaankin ilmoituksessa on brutto ja netto hinta, mutta sinä maksat aina sen brutto hinnan mukaan. Että silleen saksassa.


      • ALV?

        Mahtaisko onnistua henkilöauton osto yritysten välisenä kauppana?
        Pakuhan menis ilman muuta ja Suomessakin siitä sais alvit pois. Yritystunnus siis löytyy yksityisenä elinkeinon harjoittajana (ALV velvollinen), mutta toimiala ei ole autokauppa. Yritysten välisissä kaupoissahan alvia ei kanneta ulkomaille myytäessä. Suomalainen verottajakaan ei tässä häviä, vaan sen myyjämaan


    • Chrysler Suomeen

      Ollaan tossa katottu vm. 2008 chrysler grand voyageria saksasta (mobile.de sivustolta) ja pitäisi saada selville kaikki tärkeät seikat maahantuontii liittyen. Hinnaksi suomeen tuotaessa tulee 14 tuhannesta 25 tuhatta, koska bensakoneessa niin korkeat päästöt... Jos tulee mieleen joitain seikkoja, jotka voivat nostaa hintaa tai olisi tärkeä tietää, niin KERTOKAA IHMEESSÄ!

      • Äläs nyt.

        Katsopas tullin sivuilta toteutuneista veropäätöksistä mahdollisimman samanlaisen auton toteutunut vero. Veron suuruuden pystyy haarukoimaan hyvin lähelle lopullista jo noiden esimerkkien perusteella. Anna myyjän hoitaa rekisteröintimuodollisuudet Saksassa tai ota yksityinen myyjä mukaan Zulassungstellelle. Äkkinäiselle tuo vierailu saattaa olla hermoille käypä kokemus jos sattuu vielä asioimaan ruuhka-aikaan joka on melkein aina.


      • halvoilla kilsoilla

        Kukin tekee tietty mitä tykkää mutta miksi ostaa voyageria Saksasta tai ylipäätään?
        Tuolta nyt varmaan saa jonkun vw tila-autonkin ihan edullisesti mikä pitää arvonsa hiukka paremmin kuin tuo ameriikan ihme,siis onhan noi mukavia ajella mut käyttöautoks en kyllä ostas.Joku Touran 7-paikkasena vaikka 2litran mosalla on aika asiallinen ja tilava peli..Toki noitahan voi saada tuolta halvalla noiden päästönormien yms takia
        Mut jos joku 06 Touran maksaa suomessa noon 16te kohtuukilsoilla ni sen pitäs olla saksassa sit jo aika halpa..


      • Näin on
        halvoilla kilsoilla kirjoitti:

        Kukin tekee tietty mitä tykkää mutta miksi ostaa voyageria Saksasta tai ylipäätään?
        Tuolta nyt varmaan saa jonkun vw tila-autonkin ihan edullisesti mikä pitää arvonsa hiukka paremmin kuin tuo ameriikan ihme,siis onhan noi mukavia ajella mut käyttöautoks en kyllä ostas.Joku Touran 7-paikkasena vaikka 2litran mosalla on aika asiallinen ja tilava peli..Toki noitahan voi saada tuolta halvalla noiden päästönormien yms takia
        Mut jos joku 06 Touran maksaa suomessa noon 16te kohtuukilsoilla ni sen pitäs olla saksassa sit jo aika halpa..

        Kuka hullu ostaa jotain Tourania tila autoksi? Sehän on GOLFFI korkealla korilla.
        Sharan tai T4 / T5 on jotenkin tila autoja Volkkarilla. Valitettavasti kummankin laatu ollut sitä sun tätä ja hinnat korkeat. Voyager yhtä laadukas/laaduton ja paljon halvempi


      • Niiden kokemusten
        Näin on kirjoitti:

        Kuka hullu ostaa jotain Tourania tila autoksi? Sehän on GOLFFI korkealla korilla.
        Sharan tai T4 / T5 on jotenkin tila autoja Volkkarilla. Valitettavasti kummankin laatu ollut sitä sun tätä ja hinnat korkeat. Voyager yhtä laadukas/laaduton ja paljon halvempi

        perusteella mitä olen Touranista saanut lukemalla ja muiden kertomana en ikinä edes täällä Saksassa asuvana uskaltaisi sitä ostaa edes täkäläisiin olosuhteisiin. Auto on epäluotettavassa maineessa ja yksi kestotestien kaikkien aikojen peränpitäjistä. Potentiaaliahan sillä ainakin periaatteessa pitäisi olla vaikka mihin. Oma valinta saattaisi tuossa luokassa olla joku Toyotan tai muun japanilaisen vastaava malli.


      • HenkilöautoilijaAudi

        Älä ihmeessä mene ostamaan Chrysler Grand Voyageria, jos haluat säästyä monenkirjavilta ongelmilta. Tsekkaa nyt ainakin saksan katsastusviranomaisten vikatilastot, joissa ko. menopeli oli kaikkein eniten vikamainintoja ja hylkäyksiä saanut. Paitsi jos olet juuri halukas elämään tuollaisen kanssa. Tänään ajelin muuten yhden tuollaisen perässä. Oli lähteny aika pahasti ruostumaan rekisterikilven ympäristöstä takaluukku.
        Tilaa on mutta on vikaakin. Jos tila-autoa tarttet, niin miten ois MB Vito?


      • touranmiehen kaveri
        Niiden kokemusten kirjoitti:

        perusteella mitä olen Touranista saanut lukemalla ja muiden kertomana en ikinä edes täällä Saksassa asuvana uskaltaisi sitä ostaa edes täkäläisiin olosuhteisiin. Auto on epäluotettavassa maineessa ja yksi kestotestien kaikkien aikojen peränpitäjistä. Potentiaaliahan sillä ainakin periaatteessa pitäisi olla vaikka mihin. Oma valinta saattaisi tuossa luokassa olla joku Toyotan tai muun japanilaisen vastaava malli.

        Touranin ongelmia ovat ainakin DSG-loota ja alustan ruostuminen kauttaaltaan takapäässä. Myös flektin moottorin kanssa on ollu ongelmia ja takaluukku ruostuu..


    • Anonyymi

      MOI OON OSTELLUT AUTOJA 30V SAKSASTA KYLLÄ HINTAA KANNATTAA TINKIÄ MUTTA EI SIN PERUSTEELLA VOI OSTAA AUTOA, ELIKKÄ JOS LÖYDÄT AUTON MISSÄ HINTA LAATUSUHDE KOHTAA HYVIN NIIN KOETA KYSYÄ ETTÄ ISSÄ ON TALVIRENKAAT , JOS EI LÖYDY NIINKUIN EI VARMAANKAAN LÖYDY SELITÄ MYYJÄLLE ETTÄ NE MAKSA JA SUOMESSA PITÄÄ OLLA TALVIRENKAAT KOKEILE ROHKEESTI VAIN TARJOTA MUTTA PITÄÄ MUISTAA OLLA KOHTUULLINEN ELIKKÄ 20.000 -30.000 AUTOSTA VOI ESM TINKIÄ 1000-1500 MUTTA 10.000 AUTOSTA ALLE TONNIN .AINA KANNATTAA KOIEILLA 1000 ON HYVÄ RAHA VAIKKA VIEDÄ TULIAISIA MUKSUILLE

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe