Luuk. 6:36
”Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.” (UT 1938)
"Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa.” (UT 1992)
Jeesuksen kehotus armahtavaisuuteen tarkoittaa, että meidän tulee osoittaa sääliä ja laupeutta, armeliaisuutta toisiamme kohtaan. Armahtavaisuuden vastakohta on kovasydämisyys. Sydämen kovuudella ja katumattomuudella ihminen kerää päälleen vihaa ” vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi”. Room. 2:5
Jumalan sana nostaa esiin kaksi vaihtoehtoa siinä, miten suhtaudumme lähimmäisiimme:
1) joko me olemme kuuliaisia Jeesuksen kehotukselle olemalla armahtavaisia, tai
2) kieltäydymme osoittamasta laupeutta ja olemme kovasydämisiä lähimmäisillemme.
Arkielämä on täynnä testitilanteita, joissa valitsemme noista vaihtoehdoista. Päivittäiset valinnat muodostuvat helposti rutiiniksi, niitä ei läheskään aina edes huomaa. Tottumuksesta tulee toinen luonto.
Yksi asia on varma, jokainen meistä tarvitsee armahdusta Jumalalta. Omat tekomme eivät kestä Jumalan vanhurskaan tuomion edessä, vaikka omasta mielestämme olisimme miten vanhurskaita tahansa. Jeesuksen kehotus ”olkaa armahtavaiset” osuu jokaiseen meistä. Jos kuka tahansa yrittää väistää tuon kehotuksen, hän saa varautua kohtaamaan Jumalan vihan.
Valinnan pitäisi olla helppo. Niin, paitsi sille, joka tietoisesti ja uhmaten haluaa kohdata Jumalan vihan!
”Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,” Room. 1:18
Olkaa armahtavaiset
1
84
Vastaukset
Haluan olla armahtavainen kaikkia kohtaan kuten Jeesuskin on ollut armahtavainen ja pitkämielinen minua kohtaan. Rukoilen (usein), että ne, joita vastaan olen elämässäni rikkonut saisivat armon olla minua kohtaan armahtaivaisia, sillä tiedän, että minun on tehtävä kerran tili tekemisistäni ja sanomisistani.
Mikä minä olen; vain hyppysellinen savea jolla on henkäys sieraimissaan. Suuria olen kuitenkin kirjoittanut. Me ihmiset tulemme ja menemme, sukupolvet seuraavat toisiaan, mutta Herran Sana pysyy vahvana sukupolvista toisiin ja maailmanajoista maailmanakoihin, totisesti.
Jeesus olkoon minulle syntiselle armollinen. Muistakaa minua rukouksin.
Palaan palstalle, jos Jumala suo, huomenna. Siihen asti toivotan kaikille siunausta ja tapani mukaan "hyvää yötä, Jeesus myötä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122