Valaistuksen toteutus sysäysreleillä

Älyä halvalla

Onko kukaan tehnyt kokonaista omakotitalon valaistusta sysäysreleillä? Ei muuten mutta kun tehtiin emännän kanssa alustavaa sähkösuunnitelmaa valaisinten ja pistorasioiden osalta, niin suunnitelmaan upposi 31 valopainiketta. Kamala määrä ja olevinaan yritettiin pysyä kohtuudessa. Enivei aika rutosti releitä keskukseen ja jos haluaa vielä joitain ohjattavia pistorasioita niin määrä eikun kasvaa.

Fundeerasin josko laittas valaistuksen toimimaan sysäreillä mutta ryhminä. Ryhmien sisällä olis sitten tavan kiikkukatkaisijat. Mutta jos haluaa laittaa jonkun kotona/poissa -kytkimen niin sehän tarkoittaa sitä, että kotiin tultaessa valot syttyisi siellä täällä taloa missä kiikkukytkimet nyt olis jääny päälle ja joka tapauksessa niitä sais kiertää sammuttelemassa. Mitä virkaa sellaisella "älykkyydellä" olisi.

Noilla sysäreillä vaan sais rakenneltua ja suunniteltua ihan toimivia ratkaisuja ilman mitään ohjelmoitavia releitä. Eli onko kukaan tehnyt koko valaistusta sysäreillä?

34

6708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oohmi

Ota yhteys sähkösuunnittelijaan!Sysäysreeleet kuuluvat historiaan.

• jepulis jee

Älähän nyt.
        Itselläni on 3kohdetta hoidettu askelreleillä.
        On se kiva laittaa valot päälle autotallista tullessa kotiin.
        Sekä sammuttaa eteisen valot lähtiessä.

• ex-sähkäri

Itse sorruin myös tohon että tuli laitettua vähän liikaakin ohjausia moneen ovipieleen olohuoneessa ja eteisessä. Tavallinsen talon huoneet on niin pieniä että siellä yleensä riittää että huoneen valot saa päälle yhdestä pisteestä.

Oma talo on kahdessa kerroksessa ja portaat on keskellä taloa. Laitoin porrasvaloihin toiminnan että ne saa päälle viideksi minuutiksi (lyhyt painallus 5 minuuttia ja pitkä 1 tunti) ja sammuvat sitten omia aikojaan. Tuo on kätevä saattovalo ja sen painike löytyy lähes joka ovelta oleskelutilojen ympäriltä.

• Volttiville

Kannattaa toteuttaa,sysäri on ihan käyttökelpoinen moneen paikkaan...
        Onhan nuo hituvirtaväylä ohjaukset hienoja,mut sit kun vikoja alkaa ilmetä voi olla ettei osia edes saa...

• ois hiano
        Volttiville kirjoitti:

Kannattaa toteuttaa,sysäri on ihan käyttökelpoinen moneen paikkaan...
        Onhan nuo hituvirtaväylä ohjaukset hienoja,mut sit kun vikoja alkaa ilmetä voi olla ettei osia edes saa...

Mites muuten tuollaisessa sysäreillä toteutetussa valaistuksen ohjauksessa saadaan helpoiten tehtyä "kaikki valot pois kytkin" esim kotona/poissa -kytkintä ajatellen?

• kjuhl
        ois hiano kirjoitti:

Mites muuten tuollaisessa sysäreillä toteutetussa valaistuksen ohjauksessa saadaan helpoiten tehtyä "kaikki valot pois kytkin" esim kotona/poissa -kytkintä ajatellen?

Esimerkiksi joku Siemensin Logo peruspalikka missä on muistaakseni 8 sisään ja 8 relelähtöä (5A per lähtö) maksaa vähän toistasataa €. Sinne voi rakentaa vaikka toimnnan että painettaessa vähän pitempään kaikki valot sammuvat, vaatii tosin sen ohjelmoinnin...

• Valoa kansalle
        kjuhl kirjoitti:

Esimerkiksi joku Siemensin Logo peruspalikka missä on muistaakseni 8 sisään ja 8 relelähtöä (5A per lähtö) maksaa vähän toistasataa €. Sinne voi rakentaa vaikka toimnnan että painettaessa vähän pitempään kaikki valot sammuvat, vaatii tosin sen ohjelmoinnin...

Olen tossa uusimassa talon sähköjä osittain ja sysäreitä olen käyttänyt.
        Hinnaltaan on melkein se ja sama käyttääkö logiikkaa vaiko sysäreitä.
        Keskuksessa toki tilaa menee hiukan enemmän (ei paljon logiikkakin vie oman osansa)

Syitä miksi en käytä logiikkaa.

1 Taloon tulee sähköt ilmajohdoila eli ukkosella hajoilee romut muutenkin.
        2 Logiikkojen kärjet on yleensä aika pieniä ohjausteholtaan (toki voi käyttää apureleitä)
        3 Vian sattuessa menee koko paketti vaihtoon ja täysin vastaavan logiikan saaminen esim:
        10 vuoden päästä on vähintäänkin epävarmaa
        4 Sysäreitä löytyy niin kauan kun tää talo tulee kestämään.

Joku kyseli miten kaikki valot pois kytkentä toteuteteen sysäreillä?
        Ei mitenkään (ainakaan helposti ilman logiikkaa)
        Mutta itse olen laittanut kontaktorin valaisinryhmän eteen (kontaktorissa myös manuaali käytö)

Logiikka vaiko sysärit on puhtaasti makuasia. Logiikka antaa hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen
        kikkailuun, sysärit taas käyttövarmuutta.
        Itse kun teen itselleni voin tehdä miten huvittaa.Huvitti tehdä sysäreillä ;-)

• ihan oikea sähkäri
        ois hiano kirjoitti:

..on ihan pakko sysäreillä tehdä, hanki tupla-kärjillä olevat sysärit ja kytke se sammutusnappulalta tuleva johto sen "ylimääräisen" kärjen kautta.

mutta itekkin kallistuisin suositteluissa noiden valmiiden järjestelmien puoleen.. eikä sillä ole mitään väliä että samanlaista murkulaa et saa tilalle kun alkuperänen päättää päivänsä 2-20 vuoden päästä, kun kaupanhyllyltä löytyy vastaavia kuitenkin.. niin kauan kun joka painikkeelta tulee oma johdin (tai pari, jos merkkivalot haluaa), niin kyllä noi logiikat ja semmosista naamioidut valaistusohjaus-härvelit tottelee ihan samalla tavalla (joskin tekniikan kehittyessä ne oppii pari uutta temppua ja hintakin tippuu)

itellä pysyy kolvi kädessä ja on tota masokistin vikaa, niin nyt olis tarkotus rakentaa mikrokontrollerin (tai muutaman) pohjalta kaikenkattava kiinteistöautomaatio-järjestelmä.. hinta jää noiden halvimpien valmiiden järjestelmien tasolle (kun ei laske tunteja, tää on pakko ottaa harrastuksena) ja kaiken ohjauksen ja valvonnan saa nettiin ja siten ihan mihin lystää. (tän viimesimmän virkkeen ei todellakaan ole tarkotus auttaa ketään ;))

• ois hiano
        kjuhl kirjoitti:

LOGOa olen minäkin ajatellut kun on tuttu laite ja niin simppeli tehä softaa ja ennen kaikkea muokata sitä ja muuttaa parametrejä jälkikäteen. Tuolla 8:lla lähdöllä ei vaan kamalasti 150m2 talon valaistusta vielä ohjailla. LOGOonhan saa max 16 digitaalista lähtöä eikä sekään riitä mitenkään jos vielä jotain muuta kivaa siihen haluaisi.

Mites muuten noi Hagerin elektroniset sysäysreleet, palautuvatko ne "0-tilaan" jos käyttöjännite häviää? Silleenhän koko valaistuksen ja/tai eri ryhmiä sais sammuteltua tuolla LOGO:llakin käyttäen vain muutamaa lähtöä. Loput lähdöt jäisi sitten palo-, murto- ja vesivuotohälytyksiä varten tai mitä nyt vaan keksii. LOGOa ja laajennusmoduuleita luulis saavan vielä vaikka kuinka pitkään kun on teollisuudessakin niin paljon käytetty komponentti. Jos ukkosta pelkää niin laittaa siihen jonkun halpasen UPS:n väliin.

• ois hiano
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

..on ihan pakko sysäreillä tehdä, hanki tupla-kärjillä olevat sysärit ja kytke se sammutusnappulalta tuleva johto sen "ylimääräisen" kärjen kautta.

mutta itekkin kallistuisin suositteluissa noiden valmiiden järjestelmien puoleen.. eikä sillä ole mitään väliä että samanlaista murkulaa et saa tilalle kun alkuperänen päättää päivänsä 2-20 vuoden päästä, kun kaupanhyllyltä löytyy vastaavia kuitenkin.. niin kauan kun joka painikkeelta tulee oma johdin (tai pari, jos merkkivalot haluaa), niin kyllä noi logiikat ja semmosista naamioidut valaistusohjaus-härvelit tottelee ihan samalla tavalla (joskin tekniikan kehittyessä ne oppii pari uutta temppua ja hintakin tippuu)

itellä pysyy kolvi kädessä ja on tota masokistin vikaa, niin nyt olis tarkotus rakentaa mikrokontrollerin (tai muutaman) pohjalta kaikenkattava kiinteistöautomaatio-järjestelmä.. hinta jää noiden halvimpien valmiiden järjestelmien tasolle (kun ei laske tunteja, tää on pakko ottaa harrastuksena) ja kaiken ohjauksen ja valvonnan saa nettiin ja siten ihan mihin lystää. (tän viimesimmän virkkeen ei todellakaan ole tarkotus auttaa ketään ;))

"..on ihan pakko sysäreillä tehdä, hanki tupla-kärjillä olevat sysärit ja kytke se sammutusnappulalta tuleva johto sen "ylimääräisen" kärjen kautta."

Eikös tuossa käy niin, että kun painaa sitä "kaikki valot pois painiketta" niin kaikki ne valot jotka olivat päällä, sammuvat ja kaikki ne jotka olivat sammuksissa, syttyvät?

• ihan oikea sähkäri
        ois hiano kirjoitti:

"..on ihan pakko sysäreillä tehdä, hanki tupla-kärjillä olevat sysärit ja kytke se sammutusnappulalta tuleva johto sen "ylimääräisen" kärjen kautta."

Eikös tuossa käy niin, että kun painaa sitä "kaikki valot pois painiketta" niin kaikki ne valot jotka olivat päällä, sammuvat ja kaikki ne jotka olivat sammuksissa, syttyvät?

..ylimääräsiä valoja.

jokaisessa (tarkkaan valitussa) releessähän oli se "ylimääräinen" vähintään sulkeutuva kärki ton sammutusohjauksen toteuttamiseen.. ne releet jotka ei ole kytkeytyneenä, eivät siis tiedä mitään saapuvasta sammutuspulssista, koska se tyssää niiden jokaisen omaan sillä hetkellä auki olevaan kärkeen.

• ois hiano

..ylimääräsiä valoja.

jokaisessa (tarkkaan valitussa) releessähän oli se "ylimääräinen" vähintään sulkeutuva kärki ton sammutusohjauksen toteuttamiseen.. ne releet jotka ei ole kytkeytyneenä, eivät siis tiedä mitään saapuvasta sammutuspulssista, koska se tyssää niiden jokaisen omaan sillä hetkellä auki olevaan kärkeen.

Juu nyt sain! Kiitos valaisusta ;) Onkos tuollainen "ylimääräinen" kärki yleensä releessä itsessään vai pitääkö releen viereen laittaa joku "apukosketin"? Kuinka monta moduulia vie keskustilaa? En vain ole tuollaisia sysäreitä koskaan nähnyt mutta jos on niin avot. Tiäkkö sinä noista elektronisista sysäreistä josko ne palautus niin sanottuun "0-tilaan" jos käyttöjännite häviää. Silloinhan kaikki sulkeutuvat sais "resetoitua" yhdellä avautuvalla releellä.

• miohfbn
        Valoa kansalle kirjoitti:

Keskuksessa toki tilaa menee hiukan enemmän (ei paljon logiikkakin vie oman osansa)

2 Logiikkojen kärjet on yleensä aika pieniä ohjausteholtaan (toki voi käyttää apureleitä)
        3 Vian sattuessa menee koko paketti vaihtoon ja täysin vastaavan logiikan saaminen esim:

Mutta itse olen laittanut kontaktorin valaisinryhmän eteen (kontaktorissa myös manuaali käytö)

Logiikka vaiko sysärit on puhtaasti makuasia. Logiikka antaa hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen

mullakin on sekä sysareitä että logiikka että vielä kontaktori tohon kotona/poissa käyttöön millä tapetaan lähinnä pistorasioita. Lähinnä yritin viestiä sitä että ei tartte mitään hirmuista älytalotekniikkaa joka on vikaantuessaan tuskainen selvittää ja järjettömän kallis. Vaikka joku tuolla yritti esittää että 2000 -luvulla pitäisi kaiken olla väylätekniikalla tehtyä niin esitän kyllä eriävän mielipiteen. Ei akikki hieman iäkkäämpi ole silti aina vanhentunutta:)

• ei kompurointia
        Valoa kansalle kirjoitti:

Itse olen tehny porrasvaloon viivellä sammutuksen. Kätevä. Napista valot päällle ja sitten voi sammutella muut valot ja viimeisenä sammuu itsekseen tuo porrasvalo, kun itse makoilee jo peiton alla.

Mielestäni toimiva ratkaisu.

Samalla tuolla Logolla on tullu tehtyä vähän muitakin älykkäitä toimintoja kuten: autopistorasian ajastus, pihavalojen ajastus/liiketunnistin ja iv-koneen nopeuden muutos.

• pieni on kaunista

"eikä sillä ole mitään väliä että samanlaista murkulaa et saa tilalle kun alkuperänen päättää päivänsä 2-20 vuoden päästä, kun kaupanhyllyltä löytyy vastaavia kuitenkin.. "

Niin pitkään kun pysytään perusmallin vehkeissä... ja siksi kannattaakin pysytellä perusmallilla toteutettavassa sydeemissä.

Sitten ketuttaa kun on rakennellu pitkän rivin jotain eksoottisia väylälisämokkuloita ohjaussysteemiin ja 5 vuoden päästä hajoaa joku osa, johoin ei saa enää korvaavaa osaa. -> koko paska uusiksi

• valmis paketti
      • ois hiano

...mutta varmaan on hintakin hieno. Oon ajatellu semmosta köyhän miehen ohjausjärjestelmää tuolla LOGOlla tehdä. Siks toisekseen kun itellä on automaatioasentajan vikaa niin aattelin hyödyntää omaa AT:tä. Jos valaistus olis tehty sekä sysäreillä, että LOGOlla niin voisin heittää vaikka kuikkaa sillä LOGO:lla jos se alkaa temppuilla.

• talo pysähtyy
        ois hiano kirjoitti:

...mutta varmaan on hintakin hieno. Oon ajatellu semmosta köyhän miehen ohjausjärjestelmää tuolla LOGOlla tehdä. Siks toisekseen kun itellä on automaatioasentajan vikaa niin aattelin hyödyntää omaa AT:tä. Jos valaistus olis tehty sekä sysäreillä, että LOGOlla niin voisin heittää vaikka kuikkaa sillä LOGO:lla jos se alkaa temppuilla.

Minä lähtisin talotekniikassa siltä pohjalta, että äly saa kuolla, ilman että koko talo halvaantuu. En laittaisi valaistusta älykkään laitteen taakse, en ainakaan kaikkia. Huoneiden perusvalastus on viisaita olla ihan vanhanaikaista idioottivarmaa kytkintekniikkaa.

• svitsh
        talo pysähtyy kirjoitti:

Minä lähtisin talotekniikassa siltä pohjalta, että äly saa kuolla, ilman että koko talo halvaantuu. En laittaisi valaistusta älykkään laitteen taakse, en ainakaan kaikkia. Huoneiden perusvalastus on viisaita olla ihan vanhanaikaista idioottivarmaa kytkintekniikkaa.

Ensimmäinen asiallinen kommentti!

• minä uskallan
        talo pysähtyy kirjoitti:

tekniikkaa löytyy aika monesta paikasta jossa pyörii logiikat ja sinä et yhtä taloa uskalla laittaa sellaisen perään?!

hmm erikoista

• valopää 2
        svitsh kirjoitti:

Ensimmäinen asiallinen kommentti!

Kirjoitin itse tossa aikaisemmin hieman hätäisesti sysäreiden sammuttamisesta.
        Mikä onneksi heti korjattiin.(Täytyy ottaa muuten itelläkin käyttöön)
        Välillä miettii vaan omaa toteutusta.

Ajan vaan takaa samaa mitä "Vähemmän kriittisiä toimintoja" sanoo.

Eli omassa systeemissä haavottuvin osa on 24V muuntaja (sysäreinen ohjausjännite
        joka on valittu siksi että kaapeloinnin saa kevyeksi ja kaapelia oli ;-)

Silti vaikka muutaja hajoaisi niin kaapilta saa kuitenkin valot päälle tai pois
        sysäreiltä sen kun vääntelee päälle tai pois.

Helvetin hieno kikkailu voi olla hankalaa vaikka itse oasaa veivata.
        Ohita sitten pimeessä kylmässä kämpässä nerokkasti suunniteltu käytävävalaistuksen
        ohjaus kun uudessa läppärissä ei olekkaan rs232 porttia ja vaikka olisikin niin sitä ei
        enään tueta ja USB palikan saa naurettavaan 200£ hintaan heti kotiin kun firmasi luottotiedot on tarkistettu ja teet 100.000 kappaleen ostoksen suoraan Kiinasta

Jos on rahaa niin voi tehdä miten haluaa mutta se ei takaa että valot palaa huomenna.
        Maku asioita itse en laittaisi yhden kortin varaan.

• valoa 3
        minä uskallan kirjoitti:

tekniikkaa löytyy aika monesta paikasta jossa pyörii logiikat ja sinä et yhtä taloa uskalla laittaa sellaisen perään?!

hmm erikoista

Ei välttämättä kovin hyvillä pohjilla ollakaan isoissa kiinteistöisäkään.
        Miksi siis seurata sitä mitä isot edellä?

Sillon kun tehdään isoa tuotantoa niin romut on isoja ja kaliita ja varmutta haetaan.
        Talo teknikassa siihen ei ole varaa.

• elko living system
        valoa 3 kirjoitti:

Ei välttämättä kovin hyvillä pohjilla ollakaan isoissa kiinteistöisäkään.
        Miksi siis seurata sitä mitä isot edellä?

Sillon kun tehdään isoa tuotantoa niin romut on isoja ja kaliita ja varmutta haetaan.
        Talo teknikassa siihen ei ole varaa.

paljon logiikoilla ohjataan vaativia prosesseja maailmassa ja sinä "pelkäät" muutaman lampun toimivuutta
        No pelkää rauhassa se on sun pelkosi

• Logix
        elko living system kirjoitti:

paljon logiikoilla ohjataan vaativia prosesseja maailmassa ja sinä "pelkäät" muutaman lampun toimivuutta

paljon mutta työmaallakin olen huomannut että kun alkuhuuma on kadonnut niin kaikki haluaisivat yksinkertaisempaa.
        Paljon on vikoja nykyään logiikoissakin, tai no poweri se on usein vaivana, taitavat kiinassa nykyään laittaa puolet rautaa kuparin sekaan eikä elkot kestä enää niinkuin ennen.
        Jos sattuu vielä olemaan matkatöissä niin on kiva selitellä kotiporukalle mitenkä saatte valot päälle.
        Tämä perkeleen pentiumi tahdotaan sotkea nykyään joka paikkaan, itse olen huomannut että asiat kannattaa tehdä aina niin yksinkertaisesti kuin on mahdollista.
        Logiikka on silti hyvä monessa paikassa ja varmaan logo ei ihan äkkiä häviä markkinoilta.
        Jos tekee ensin sysäreillä ja ohjaus 24V niin voihan sen sitten helposti vaihtaa myöhemmin sähköaivox jos haluaa (85% ei varmaan halua)

• Automaatiosuunnittel
        minä uskallan kirjoitti:

hmm erikoista

Tyhmään toimintaan ei kannata turhaa älyä sotkea. Useinmiten yksinkertaisin on paras.

Tuotantolinja on sen verran monimutkainen että siihen tarvitaan logiikka ja jos yksi anturi ei toimi, niin koko linja pysähtyy. Haluatko saman ominaisuuden kotiisi? Et voi keittää kahvia, kun vessan valojen ohjauksesta on jotain rikki?

Itse tein jotain juttuja LOGO:lla. Ensin oli ajautksen laittaa S7 logiikka ja kosketusnäyttö yms. mutta sitten tajusin että sellaisen ylläpitäminen olisi valtava rasite seuraavalle omistajella ja varmasti karkottiasi taloa myydessä monta ostajaehdokasta.

Mutta jokainen tekee mitä parhaaksi näkee.

• Automaatiosuunnittel

No kerroppa edes muutama esimerkki missä olisi tuotantoautomaatio, valaistus ja ilmastointi edes samassa ohausjärjestelmässä? Yleensä ne kaikki on erotettu toisistaan. Joskus ilmastointi tuodaan pitkin hampain tuotantojärjestelmään, jos ne liittyvät kiinteästi toisiinsa. Valaistusta en ole ikikuunapäivänä nähnyt liitetyn tuotantologiikoihin ja johtuu paljon siitä että valaistuksen tulee toimia myös siinä tilanteessa kun logiikka menee seis.

• elko living system
        Automaatiosuunnittel kirjoitti:

No kerroppa edes muutama esimerkki missä olisi tuotantoautomaatio, valaistus ja ilmastointi edes samassa ohausjärjestelmässä? Yleensä ne kaikki on erotettu toisistaan. Joskus ilmastointi tuodaan pitkin hampain tuotantojärjestelmään, jos ne liittyvät kiinteästi toisiinsa. Valaistusta en ole ikikuunapäivänä nähnyt liitetyn tuotantologiikoihin ja johtuu paljon siitä että valaistuksen tulee toimia myös siinä tilanteessa kun logiikka menee seis.

nyt väärin tarkoitin itse logiikkojen toiminta varmuutta ne ovat osittaneet käytännössä se että toimivat luotettavasti.
        Eli väitteet siitä että ei kannata laitta kotiin automaatiota koska ne on epäluotettavia on huuhaapuhetta.

• systeemi halvaantuu

nyt väärin tarkoitin itse logiikkojen toiminta varmuutta ne ovat osittaneet käytännössä se että toimivat luotettavasti.
        Eli väitteet siitä että ei kannata laitta kotiin automaatiota koska ne on epäluotettavia on huuhaapuhetta.

Jos sulla on koko valaistus logiikan takana, niin miten käy kun logiikan muuntaja kärvähtää? Valaistus ei toimi, paha juttu.

Perinteisellä tavalla ohjatussa valaistuksessa pimenee vain yksi huone kun sen kytkin menee rikki.

• elko livin system
        systeemi halvaantuu kirjoitti:

Jos sulla on koko valaistus logiikan takana, niin miten käy kun logiikan muuntaja kärvähtää? Valaistus ei toimi, paha juttu.

Perinteisellä tavalla ohjatussa valaistuksessa pimenee vain yksi huone kun sen kytkin menee rikki.

vakavaa jos näin pääsee käymään kerran 20 vuodessa?

mielestäni sen vikaantumisen kanssa pärjää kun kuitenkin joka päivä saa nauttia toimivasta systeemistä
        mukavuuta, helppokäyttösyyttä, turvallisuutta, energian säästöä eli kestetään muuntajan särkyminen.

• aivan sama
        elko livin system kirjoitti:

vakavaa jos näin pääsee käymään kerran 20 vuodessa?

mielestäni sen vikaantumisen kanssa pärjää kun kuitenkin joka päivä saa nauttia toimivasta systeemistä
        mukavuuta, helppokäyttösyyttä, turvallisuutta, energian säästöä eli kestetään muuntajan särkyminen.

Mieti sitten kun sen 20 vuotta vanhan logiikan joku osa on simahtanu... voi tulla useamman viikon katkos valojen käyttöön.

• lepovirta

käyttö on sallittu tässäkin asiassa!

• Kaiken kokenut

Kaikkein fiksuin ratkaisu minun mielestä on Elkon ohjausjärjestelmä. Saat siitä tehtyä yksinkertaiset sysäritoiminnot mutta sen lisäksi voit loihtia vaikka millaisia ryhmäohjauksia tai loogisia toimintoja sitä mukaa, kun taidot ja innostus asiaan lisääntyy.
      Valmis keskus toki maksaa rahaa, mutta jos voit sen hankkia tukusta suoraan, on hinta ihan kohtuullinen irtotavaraan verrattuna. Elkon keskus on valmiiksi sysäritoimintoihin ohjelmoitu, mutta ohjalmaa on helppo muuttaa.
      Luotettavuus on ajateltava kahdelta kannalta; tekninen luotettavuus perustuu komponentien laatuun ja keskuksen testattuun rakenteeseen. Kaupallinen luotettavuus puolestaan valmistajan ja toimitusketjun luotettavuuteen. Elkon tapauksessa nämä asiat on riittävän hyvin kunnossa ja tuotteella on pitkä historia.
      Elkon tähtimäinen johdotus takaa sen, että voit aina tulevaisuudessa tehdä järjestelmälle helposti korjauksia. Väylätekniikkaa en tästä syystä näe kovin hyvänä ratkaisuna.

• ei ole päreitä

on toteutettu ihan katosta roikkuvilla hehkulamppuvalaisimilla, keittiössä energiansäästölamppu, olohuoneessa tietenkin kristallikruunu kuudella himmettävällä hehkulampulla ja muissa huoneissa myös hehkulamppuvalaisimet. Sänkyvalaisimet ovatkin sitten pl-putkilamput. Eli releet ei meillä ainakaan valaise mitään, kuinkahan ne sitten jossain valaisee.

• haemaelaenen
        ei ole päreitä kirjoitti:

on toteutettu ihan katosta roikkuvilla hehkulamppuvalaisimilla, keittiössä energiansäästölamppu, olohuoneessa tietenkin kristallikruunu kuudella himmettävällä hehkulampulla ja muissa huoneissa myös hehkulamppuvalaisimet. Sänkyvalaisimet ovatkin sitten pl-putkilamput. Eli releet ei meillä ainakaan valaise mitään, kuinkahan ne sitten jossain valaisee.

Kerro millon pitää nauraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe