Kristillistä yleistietoa vanhurskaudesta

Sekä luterilaisilla, että katolilaisilla on sana oppi vanhurskaudesta.
Vanhurskas on samalla syntinen.
Vanhurskaus on "väline" jolla pyritään elämään synnittömästi.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Vanhurskauttamisoppi

Ymmärtääkseni helluntailaisilla on sama oppi yksittäisiä ihmisiä lukuun ottamatta, joskin netissä mainitaan nyttemmin eräillä talvipäivillä tehty "vanhurskausjulistus" mitä se sitten pitääkään sisällään.

Raamatun kanta vanhurskauteen on myös sama eli vanhurskaus (oikeamielisyys) on se väline, jolla pyritään välttämään syntejä, mutta sen oikeamielisyyden voi myös menettää joten ei ole pelastusvarmuutta.
Vanhurskauden menettämisestä löytyy paljon kohtia Raamatussa.

Raamatun mukaan siis vanhurskaaksi voi muuttua ja takaisin mutta kukaan ei jakaudu kahdeksi persoonaksi (hyväksi tai pahaksi).

Netistä löytyy myös paljon uskonnollisten vaikuttajien suoria sanoja että "vanhurskas on samalla syntinen", esim. katolisten ja teidän protestanttien kirkkoisä Augustinus, ja uudemmista opettajista Olavi Peltola ja Aapeli Saarisalo.

Paavalin mukaan ei pahoilla teoilla menettämäänsä vanhurskautta saa takaisin eikä sitäkään jos hyväksyy toisen pahan teot, vaan se on kuolemaksi:
Room. 1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

35

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todé*

vanhurskas helluntailainenkin riippuvainen Jumalan armosta.

• Toisin ei viestissä sanottukaan.

Helluntailaisena voisit vihjaista, mistä löytäisi se Jyväskylän talvipäivillä 1998 hyväksytyn vanhurskauttamisjulistuksen, vai tiedätkö sinäkään siitä mitään, kun neuvoa antavista veljistäkään ei tipu tietoa jäsenille.

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

Toisin ei viestissä sanottukaan.

Helluntailaisena voisit vihjaista, mistä löytäisi se Jyväskylän talvipäivillä 1998 hyväksytyn vanhurskauttamisjulistuksen, vai tiedätkö sinäkään siitä mitään, kun neuvoa antavista veljistäkään ei tipu tietoa jäsenille.

että tammikuun 15. pv jälkeen ilmestynyt RV -lehti on julkaissut ko. julistuksen. Pitänee etsiskellä se aviisi kynsiini - tai voihan se onnistua sinultakin yhtä nokkelasti.

Mitä tietoa sinä tarvitse "neuvoa antavista vanhimmista"? Viimeisimmässä rv -lehdessä kerrottiin komitean puheenjohtajan vaihtuneen. Kiinnostaa kauheesti... En sanonut tuota sillä, että väheksyisin ko. ihmisiä heidän palvelutyössään. Pidän ko. tehtävää todellakin sekä Jumala, että seurakunnan (-ntalaisten) palvelutehtävän. Kyseessä ei ole salaseura, vaan nimensä mukaisesti seurakuntia mm. ongelmatilanteissa palveleva neuvosto.

• todé* kirjoitti:

että tammikuun 15. pv jälkeen ilmestynyt RV -lehti on julkaissut ko. julistuksen. Pitänee etsiskellä se aviisi kynsiini - tai voihan se onnistua sinultakin yhtä nokkelasti.

Mitä tietoa sinä tarvitse "neuvoa antavista vanhimmista"? Viimeisimmässä rv -lehdessä kerrottiin komitean puheenjohtajan vaihtuneen. Kiinnostaa kauheesti... En sanonut tuota sillä, että väheksyisin ko. ihmisiä heidän palvelutyössään. Pidän ko. tehtävää todellakin sekä Jumala, että seurakunnan (-ntalaisten) palvelutehtävän. Kyseessä ei ole salaseura, vaan nimensä mukaisesti seurakuntia mm. ongelmatilanteissa palveleva neuvosto.

vaikka haravalla hain

Tunnettu helluntailainen Juhani Kuosmanen kertoo julistuksen hyväksytyn 1998, eli siis yli 10 vuotta sitten Jyväskylän talvipäivillä.

Ehkäpä näitä yhteisiä julistuksia eli oppeja ei haluta kertoa jäsenille, koska jäsenet ei ole samaa mieltä.

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

vaikka haravalla hain

Tunnettu helluntailainen Juhani Kuosmanen kertoo julistuksen hyväksytyn 1998, eli siis yli 10 vuotta sitten Jyväskylän talvipäivillä.

Ehkäpä näitä yhteisiä julistuksia eli oppeja ei haluta kertoa jäsenille, koska jäsenet ei ole samaa mieltä.

sitä samaa julistushan opetetaan "jäsenille" koko ajan. Älä nyt hyvä ihminen tee kärpäsestä härkää - kun mitään kärpästäkään kun ei ole edes olemassa.

Juhani Kuosmanen on julkaissut AIKA OY:N JULKAISEMANA (!!!!!!!!!!!!!!) KIRJAN "Raamatun opetuksia", joka käsittelee vanhurskauttamisoppia helluntailaisesta näkökulmasta. Kirja on julkaistu 1993 ja sisältää saman opin, kuin Jyväskylässä julkituotu julistus, JOKA OLI SIIS VIRALLINEN HELLUNTAIHERÄTUYKSEN VANHURSKAUTTAMISOPIN JULISTAMINEN.

Usko nyt hyvä ystävä ihan tällä puheella, ettei tässäkään ole mitään "kieroa salailua, josta jäsenet eivät tiedä mitään".

ps. ko. kirja oli niin suosittu, että siitä tehtiin vuonna 1994 2. painos, joka sekin lienee loppuunmyyty, koska en pikaisella kelauksella kirjaa Aikashopin ostoshyllyltä löytänyt. Aika moni helluntailainen ei siis ole jäänyt paitsi tietoa helluntailaisesta vanhurskauttamisopista eli kirja löytyy monen hellarin kodista!

• todé* kirjoitti:

sitä samaa julistushan opetetaan "jäsenille" koko ajan. Älä nyt hyvä ihminen tee kärpäsestä härkää - kun mitään kärpästäkään kun ei ole edes olemassa.

Juhani Kuosmanen on julkaissut AIKA OY:N JULKAISEMANA (!!!!!!!!!!!!!!) KIRJAN "Raamatun opetuksia", joka käsittelee vanhurskauttamisoppia helluntailaisesta näkökulmasta. Kirja on julkaistu 1993 ja sisältää saman opin, kuin Jyväskylässä julkituotu julistus, JOKA OLI SIIS VIRALLINEN HELLUNTAIHERÄTUYKSEN VANHURSKAUTTAMISOPIN JULISTAMINEN.

Usko nyt hyvä ystävä ihan tällä puheella, ettei tässäkään ole mitään "kieroa salailua, josta jäsenet eivät tiedä mitään".

ps. ko. kirja oli niin suosittu, että siitä tehtiin vuonna 1994 2. painos, joka sekin lienee loppuunmyyty, koska en pikaisella kelauksella kirjaa Aikashopin ostoshyllyltä löytänyt. Aika moni helluntailainen ei siis ole jäänyt paitsi tietoa helluntailaisesta vanhurskauttamisopista eli kirja löytyy monen hellarin kodista!

asiain ja hengellisten uskovien opettajana! Ihmettelen sinun jullkeuttasi ja todella Jumalaa pelkäämättömyyttäsi?

* 1Kor.2:14. "< Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tukisteltava hengellisesti. >"

* Luonnollinen ihminen. Kriekkalainen sana on sielullinen ihminen, ihminen jolla on vain sielu, mutta ei h e n k e ä !
        * Jumalan temppeli oli rakennettu. "Esipiha pyhä ja kaikkeinpyhin. Esipiha vastaa meidän ruumistamme, pyhä on sielumme kaikkeinpyhin on henkemme.
        * Uudestisyntyneen (sinä et ole) ihmisen kaikkeinpyhin on Pyhän Hengen temppeli, tai asunto. Uudestisyntymättömässä (sinussa) ihmisessä se on pimeä ja odottaa "asukastaan". Luonnollinen ihminen (sinä) on ihminen, jonka henki on tyhjä Jumalaa varten.

* Hengellinen ihminen on luonnollisen vastakohta joka tutkistelee kaikki, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkiskelemaan.

* Paavali sanoo 1Kor. 3:ssa luvussa "< Niinpä veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. >"
        * Näin Paavali puhui uskossa oleville, jotka eivät olleet päässeet Sanan tuntemisessa vauvatasoa korkeammalle, yhä vaan imettiin tuttia, =, kiisteltiin kasteesta, kiisteltiin apostoleista kua on kunkin puolella, riideltiin kuin lapset hiekkalaatikolla. Ollaan lahkolais mielisiä, kiistellään seurakunnista, minä olen babtisti, MINÄ olen helluntailaiinen, MINÄ olen luterilainen, MINÄ olen katolilainen, MINÄ olen lestadiolainen, MINÄ MINÄ MINÄ, tämä osoitta sen, että ollaan pikkuvauva Sanan tuntemisessa.
        * Sinä Pe.ku kun et ole edes vielä uskossa, olet kokonaan ulkona hengellisestä elämästä, olet ulkona Kristuksesta, etkä näemmä tahdokkaan päästä Hänen tuntemisestaan osalliseksi, koska olet ateisti. Saat sinä olla ateisti, tottakai, Jumalan on antanut ihmiselle vapaan tahdon valita. Jeesus sanoo; " Joka TAHTOO, tulkoon ja ottakoon elämän veden lähteestä ja juokoon." TAHDOTKO? Vastaa Jeesukselle, Hän on se joka kysyy, tässä ja nyt! TAHDOTKO sinä Pe.ku?

* Älä siis enää opeta, ennenkuin vastaat Jeesuksen kysymykseen myönteisesti ja saat uudestisyntyä elävän veden ja Pyhän Hengen kautta uudeksi luomukseksi! TAHDOTKO ? Sana vain sinulta, TAHDON, kun se on todella omantahtosi vaikuttama ilman vilppiä, TAKUULLA Jeesus vastaa, mikset kokeile, ei kokeilumielessä, vaan täydella sydämellä, niin vastaus taivaasta on varma!

* "Pyhänmaan kaupungit kylät, ihmeisen viestin he saivat, kun Jeesus Jumalan Poika, sanoman taivaasta toi, Hän syntisi anteeksi antaa, niinkuin on luvannutkin, tullos oi Jeesuksen luokse, syntinen vaivaisi vuoksi, Hän syntisi anteeksi antaa, niinkuin on luvannutkin!"

• Opit ei pelasta
        todé* kirjoitti:

Mitkään opit ja uskot ei pelasta vaan teot.

• todé*
        Opit ei pelasta kirjoitti:

Mitkään opit ja uskot ei pelasta vaan teot.

on lähes aina tarpeen, mutta tässä sen sisältö jää hieman arvelluttavaksi.

• hep0nen
        todé* kirjoitti:

on lähes aina tarpeen, mutta tässä sen sisältö jää hieman arvelluttavaksi.

"Mitkään opit ja uskot ei pelasta vaan teot. "

Oli kyllä aika ihme juttu. Ehkä tuossa on jotenkin tulkittu, voihan sitä tarpeeksi tulkitsemalla väittää vaikka mustaa valkeaksi ja taivasta maaksi. Voisiko tuohon liittää vaikka sen teologisen saivartelun ja kiemurtelun mihin tällainen ihme väite perustuu ja miksi päinvastaiset kohdat eivät pädekään.

• todé*
        hep0nen kirjoitti:

"Mitkään opit ja uskot ei pelasta vaan teot. "

Oli kyllä aika ihme juttu. Ehkä tuossa on jotenkin tulkittu, voihan sitä tarpeeksi tulkitsemalla väittää vaikka mustaa valkeaksi ja taivasta maaksi. Voisiko tuohon liittää vaikka sen teologisen saivartelun ja kiemurtelun mihin tällainen ihme väite perustuu ja miksi päinvastaiset kohdat eivät pädekään.

halausi vain provosoida. Tietää itsekin, etteivät teot pelasta.

• todé* kirjoitti:

oman kirjansa olevan talvipäivillä hyväksytty vanhurskausjulistus.

Julistus on siis tehty mutta sitä ei ole jäsenistön tiedossa.

Se olisi hyvä olla esillä koska asiasta monissa ketjuissa keskustellaan.
        Jaikall, saarnaa synnitöntä menestysteologiaa joka on kaukana perinteisestä helluntailaisuudesta.

• Opit ei pelasta
        todé* kirjoitti:

halausi vain provosoida. Tietää itsekin, etteivät teot pelasta.

En todellakaan provosoi. Uskot, opit ja pelastajajumalat voi heittää menemään. Vain omalla käytöksellä on merkitystä. Tämä on totuus ja siksi kerron sen.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

asiain ja hengellisten uskovien opettajana! Ihmettelen sinun jullkeuttasi ja todella Jumalaa pelkäämättömyyttäsi?

* 1Kor.2:14. "< Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tukisteltava hengellisesti. >"

* Luonnollinen ihminen. Kriekkalainen sana on sielullinen ihminen, ihminen jolla on vain sielu, mutta ei h e n k e ä !
        * Jumalan temppeli oli rakennettu. "Esipiha pyhä ja kaikkeinpyhin. Esipiha vastaa meidän ruumistamme, pyhä on sielumme kaikkeinpyhin on henkemme.
        * Uudestisyntyneen (sinä et ole) ihmisen kaikkeinpyhin on Pyhän Hengen temppeli, tai asunto. Uudestisyntymättömässä (sinussa) ihmisessä se on pimeä ja odottaa "asukastaan". Luonnollinen ihminen (sinä) on ihminen, jonka henki on tyhjä Jumalaa varten.

* Hengellinen ihminen on luonnollisen vastakohta joka tutkistelee kaikki, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkiskelemaan.

* Paavali sanoo 1Kor. 3:ssa luvussa "< Niinpä veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. >"
        * Näin Paavali puhui uskossa oleville, jotka eivät olleet päässeet Sanan tuntemisessa vauvatasoa korkeammalle, yhä vaan imettiin tuttia, =, kiisteltiin kasteesta, kiisteltiin apostoleista kua on kunkin puolella, riideltiin kuin lapset hiekkalaatikolla. Ollaan lahkolais mielisiä, kiistellään seurakunnista, minä olen babtisti, MINÄ olen helluntailaiinen, MINÄ olen luterilainen, MINÄ olen katolilainen, MINÄ olen lestadiolainen, MINÄ MINÄ MINÄ, tämä osoitta sen, että ollaan pikkuvauva Sanan tuntemisessa.
        * Sinä Pe.ku kun et ole edes vielä uskossa, olet kokonaan ulkona hengellisestä elämästä, olet ulkona Kristuksesta, etkä näemmä tahdokkaan päästä Hänen tuntemisestaan osalliseksi, koska olet ateisti. Saat sinä olla ateisti, tottakai, Jumalan on antanut ihmiselle vapaan tahdon valita. Jeesus sanoo; " Joka TAHTOO, tulkoon ja ottakoon elämän veden lähteestä ja juokoon." TAHDOTKO? Vastaa Jeesukselle, Hän on se joka kysyy, tässä ja nyt! TAHDOTKO sinä Pe.ku?

* Älä siis enää opeta, ennenkuin vastaat Jeesuksen kysymykseen myönteisesti ja saat uudestisyntyä elävän veden ja Pyhän Hengen kautta uudeksi luomukseksi! TAHDOTKO ? Sana vain sinulta, TAHDON, kun se on todella omantahtosi vaikuttama ilman vilppiä, TAKUULLA Jeesus vastaa, mikset kokeile, ei kokeilumielessä, vaan täydella sydämellä, niin vastaus taivaasta on varma!

* "Pyhänmaan kaupungit kylät, ihmeisen viestin he saivat, kun Jeesus Jumalan Poika, sanoman taivaasta toi, Hän syntisi anteeksi antaa, niinkuin on luvannutkin, tullos oi Jeesuksen luokse, syntinen vaivaisi vuoksi, Hän syntisi anteeksi antaa, niinkuin on luvannutkin!"

Se on tode, joka siinä kirjoittelee, enkä suinkaan minä.

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

oman kirjansa olevan talvipäivillä hyväksytty vanhurskausjulistus.

Julistus on siis tehty mutta sitä ei ole jäsenistön tiedossa.

Se olisi hyvä olla esillä koska asiasta monissa ketjuissa keskustellaan.
        Jaikall, saarnaa synnitöntä menestysteologiaa joka on kaukana perinteisestä helluntailaisuudesta.

Helluntaikirkko saisi nopeasti aikaiseksi Suomen helluntaiherätyksen ohjelmajulistus-kirjan, jossa olisi präntättynä tämäkin asia, niin saisit sielunrauhasi edes jossakin määrin takaisin.
        Jossakin kirjoitit, että Espoon helluntaikirkon sivuilla vanhuskaus -oppi on selitetty ja SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ JULISTUS ON EDELLEEN HYVÄKSYTTY, kun ei Talvipäivät tänäkään vuonna ole sitä sieltä pois otattanut.
        En ole koskaan kuullut, että missään suomalaisessa helluntaikirkossa poiketaan ko. opin sisällöstä. Saarikallet pitäkööt omat oppinsa.

• Opit ei pelasta kirjoitti:

En todellakaan provosoi. Uskot, opit ja pelastajajumalat voi heittää menemään. Vain omalla käytöksellä on merkitystä. Tämä on totuus ja siksi kerron sen.

silloin kun uskoo Raamatussa olevia Jeesuksen sanoja viimeisestä tuomiosta.
        (Matteuksen 25. luvun loppu).
        Jeesuksen sanojen mukaan teot pelastaa eikä usko.

• Pe.ku kirjoitti:

Se on tode, joka siinä kirjoittelee, enkä suinkaan minä.

* Siispä kommenttini on juuri sinulle, ole hyvä!

• Pe.ku kirjoitti:

silloin kun uskoo Raamatussa olevia Jeesuksen sanoja viimeisestä tuomiosta.
        (Matteuksen 25. luvun loppu).
        Jeesuksen sanojen mukaan teot pelastaa eikä usko.

Jeesusken vanhurskauden kautta, emme joudukkaan viimeiselle tuomiolle. " Ei siis ole mitään kadotustuomiota niile, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat. Samoin, " Me emme joudu tuomittaviksi."

* Vaihda jo pe.ku toiselle puolelle, eli Kristuksen kautta kuolemasta elämään, niin et joudu sinne mainitsemallesi viimeiselle tuomiolle,!

• Pe.ku kirjoitti:

vaikka haravalla hain

* Oliko se eilen viimeksi, kun hurjana vaadit poistoa dokumnteista, jotka tänne lainataan. Vai riippuuko se jostain asiata, että toisen asian saa kopsata, toista ei.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

Jeesusken vanhurskauden kautta, emme joudukkaan viimeiselle tuomiolle. " Ei siis ole mitään kadotustuomiota niile, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat. Samoin, " Me emme joudu tuomittaviksi."

* Vaihda jo pe.ku toiselle puolelle, eli Kristuksen kautta kuolemasta elämään, niin et joudu sinne mainitsemallesi viimeiselle tuomiolle,!

pelastusvarmuutta.

1. Tim. 1:19 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

Ei ole vanhurskaalla pelastusvarmuutta myöskään helluntaiseurakuntien ilmoittamassa opissa:

http://www.espoohsrk.fi/html/uskonvanhurskaus.htm

• todé* kirjoitti:

Helluntaikirkko saisi nopeasti aikaiseksi Suomen helluntaiherätyksen ohjelmajulistus-kirjan, jossa olisi präntättynä tämäkin asia, niin saisit sielunrauhasi edes jossakin määrin takaisin.
        Jossakin kirjoitit, että Espoon helluntaikirkon sivuilla vanhuskaus -oppi on selitetty ja SE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ JULISTUS ON EDELLEEN HYVÄKSYTTY, kun ei Talvipäivät tänäkään vuonna ole sitä sieltä pois otattanut.
        En ole koskaan kuullut, että missään suomalaisessa helluntaikirkossa poiketaan ko. opin sisällöstä. Saarikallet pitäkööt omat oppinsa.

"Suomen helluntaiherätyksen ohjelmajulistus-kirjan, jossa olisi präntättynä tämäkin asia, niin saisit sielunrauhasi"

Eihän kyseessä ole minun mielenrauhani, vaan uskovaisten.

Se tuntuu olevan uskovaisille ongelma jo viikkojen ajalta pelkästään "Vanhurskaus"- opinkin osalta.

Itse olen vaan puolueeton keskustelija asioissa.

• todé*
        Pe.ku kirjoitti:

"Suomen helluntaiherätyksen ohjelmajulistus-kirjan, jossa olisi präntättynä tämäkin asia, niin saisit sielunrauhasi"

Eihän kyseessä ole minun mielenrauhani, vaan uskovaisten.

Se tuntuu olevan uskovaisille ongelma jo viikkojen ajalta pelkästään "Vanhurskaus"- opinkin osalta.

Itse olen vaan puolueeton keskustelija asioissa.

on monissa muissakin kysymyksissä omat helluntaiherätyksen linjauksista eriävät uskomuksensa. Siksipä kai täällä majailevatkin. Jossakinhan sitä pitää saada ääntään kuuluville.

• Philiph.

aivan vastakohtia mutta se non sama kuin lahkolaisilla.
      Otahan siitä selvää ja tule takaisin.

• Tuosta linkistä

Apostoli Paavali joutui koko elämänsä ajan taistelemaan tämän totuuden puolesta.
        Hän opetti vanhurskautumista uskosta useassa kirjeessään,esim.Galat.hän vastustaa
        voimakkaasti oppia,joista Kristuksen lisäksi pelastumiseen vaadittiin jotain muuta,
        esim.uskonnollisia rituaaleja tai tekoja.

Tällaisen uskon ja tekojen yhteispelastusta opettivat Paavalin aikoihin Fariseukset.
        Fariseusten pelastusopin mukaan Jumala auttaa hurskasta kilvoituksessaan
        vahvistamaan hyvää taipumustaan mahdollisimman suureksi.
        Armo tarvittiin Fariseusten mukaan avuksi siinä,missä kilvoitus jäi vajaaksi.

Tämä väärä ajatus ei ole vierasta kristillisyydessä nykyisinkään.
        Kristitty voi erehtyä ajattelemaan,että uskoon hän tuli Jumalan armosta,mutta
        uskossa ollessa hänen täytyy ponnistella miellyttääkseen Jumalaa.

Kelpaamme Jumalalle ainoastaan armahduksen kautta.
        Siksi on hyvä palata uskonvanhurskauden luokse-ristille.

Room.3:22-24 kohdassa tuodaan esille Kristuksen armosta lahjaksi antama
        pelastus ja syyttömyys.

• Tuosta linkistä kirjoitti:

Apostoli Paavali joutui koko elämänsä ajan taistelemaan tämän totuuden puolesta.
        Hän opetti vanhurskautumista uskosta useassa kirjeessään,esim.Galat.hän vastustaa
        voimakkaasti oppia,joista Kristuksen lisäksi pelastumiseen vaadittiin jotain muuta,
        esim.uskonnollisia rituaaleja tai tekoja.

Tällaisen uskon ja tekojen yhteispelastusta opettivat Paavalin aikoihin Fariseukset.
        Fariseusten pelastusopin mukaan Jumala auttaa hurskasta kilvoituksessaan
        vahvistamaan hyvää taipumustaan mahdollisimman suureksi.
        Armo tarvittiin Fariseusten mukaan avuksi siinä,missä kilvoitus jäi vajaaksi.

Tämä väärä ajatus ei ole vierasta kristillisyydessä nykyisinkään.
        Kristitty voi erehtyä ajattelemaan,että uskoon hän tuli Jumalan armosta,mutta
        uskossa ollessa hänen täytyy ponnistella miellyttääkseen Jumalaa.

Kelpaamme Jumalalle ainoastaan armahduksen kautta.
        Siksi on hyvä palata uskonvanhurskauden luokse-ristille.

Room.3:22-24 kohdassa tuodaan esille Kristuksen armosta lahjaksi antama
        pelastus ja syyttömyys.

>>>Room.3:22-24 kohdassa tuodaan esille Kristuksen armosta lahjaksi antama
        pelastus ja syyttömyys.

• jaikal kirjoitti:

pelastus ja syyttömyys.

ei ole sama kuin helluntaiseurakunnilla, joille vanhurskas on samalla syntinen ja vanhurskauden voi myös menettää, joten pelastusvarmuuttakaan ei ole.

Raamatustahan tuolle helluntailaiselle opille löytyykin perusta monista kohdin.

1 Joh 1: 8-9 Jos väitämmme,ettemme ole syntisiä,me petämme itsemme eikä totuus ole meissä.Jos me tunnustamme syntimme niin Jumala,joka on uskollinen ja vanhurskas,antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

• Pe.ku kirjoitti:

ei ole sama kuin helluntaiseurakunnilla, joille vanhurskas on samalla syntinen ja vanhurskauden voi myös menettää, joten pelastusvarmuuttakaan ei ole.

Raamatustahan tuolle helluntailaiselle opille löytyykin perusta monista kohdin.

1 Joh 1: 8-9 Jos väitämmme,ettemme ole syntisiä,me petämme itsemme eikä totuus ole meissä.Jos me tunnustamme syntimme niin Jumala,joka on uskollinen ja vanhurskas,antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

helluntaiseurakuntien vanhurskauttamisoppia.
        Minä opetan sitä vanhurskauttamisoppia minkä
        itse olen saanut Raamattun äärellä.
        Siellä missä olen opettanut tätä oppia se on otettu hyvin vastaan.
        Vasta tällä palstalla on tullut vastustusta.

• jaikal kirjoitti:

helluntaiseurakuntien vanhurskauttamisoppia.
        Minä opetan sitä vanhurskauttamisoppia minkä
        itse olen saanut Raamattun äärellä.
        Siellä missä olen opettanut tätä oppia se on otettu hyvin vastaan.
        Vasta tällä palstalla on tullut vastustusta.

Minä luulin sinun olevan helluntailainen.

Sehän kertookin siis kaiken.

Aika niljakasta sulta, kun tämä palsta on tarkoitettu keskusteluun helluntailaisuudesta , mutta tuletkin tänne halventamaan heidän uskonsa ja käännyttämään heitä ihan muualle.

• Pe.ku kirjoitti:

Minä luulin sinun olevan helluntailainen.

Sehän kertookin siis kaiken.

Aika niljakasta sulta, kun tämä palsta on tarkoitettu keskusteluun helluntailaisuudesta , mutta tuletkin tänne halventamaan heidän uskonsa ja käännyttämään heitä ihan muualle.

helluntaiseurakuntien oppeja. Mutta minä olen helluntailainen. Olen tullut uskoon
        helluntaiseurakunnan kautta ja olen liittynyt siihen heti uskoon tultuani.
        Julistan ja opetan niitä oppeja joita olen itse saanut tutkiessani Raamattua.
        Minua ei ole koskaan helluntailaisten saarnaajien ja Raamatun opettajien taholta
        nuhdeltu väärästä opetuksesta. Voisin sanoa että päin vastoin. Olen saanut paljon
        rohkaisuja helluntaisaarnaajilta. Heillä on sama oppi vaikka vivahdeeroja voi tietysti olla.

• Kyllä se Jaikal on
        jaikal kirjoitti:

pelastus ja syyttömyys.

juuri näin,kuin kirjoitat!

Mielestäni olet perustellut asian todella selvästi ja niin moneen kertaan ja monissa eri aloituksissa,
        että jos niihin olisi syvennytty oikein,ilman ennakkoasennetta,niin luulisi joidenkin ymmärtäneenkin
        mutta..
        ..Psalmi50.15 arveli jossain kirjoituksessaan niitä syitä,miksi uskovat eivät vastaanota kirjoitustasi ja
        mielestäni niissä oli varmastikin suurin osa totuutta..

Jumala siunatkoon sinua! (ja palkitkoon kärsivällisyytesi tällä palstalla kirjoittaessasi)..

• jaikal kirjoitti:

helluntaiseurakuntien oppeja. Mutta minä olen helluntailainen. Olen tullut uskoon
        helluntaiseurakunnan kautta ja olen liittynyt siihen heti uskoon tultuani.
        Julistan ja opetan niitä oppeja joita olen itse saanut tutkiessani Raamattua.
        Minua ei ole koskaan helluntailaisten saarnaajien ja Raamatun opettajien taholta
        nuhdeltu väärästä opetuksesta. Voisin sanoa että päin vastoin. Olen saanut paljon
        rohkaisuja helluntaisaarnaajilta. Heillä on sama oppi vaikka vivahdeeroja voi tietysti olla.

helluntailainen , mutta et kunnioita heidän oppiaan.
        Vähän ristiriitainen yhtälö.

Käännytät helluntailaisia Saarikallen oppiin.

"Saarikallen menestysteologiassakin ihminen muuttuu synnittömäksi, Jumalan kaltaiseksi olennoksi jo maanpäällä ollessa, eikä kaipaa enää armahdusta, koska ei enää ole syntinen."

• Kyllä se Jaikal on kirjoitti:

juuri näin,kuin kirjoitat!

Mielestäni olet perustellut asian todella selvästi ja niin moneen kertaan ja monissa eri aloituksissa,
        että jos niihin olisi syvennytty oikein,ilman ennakkoasennetta,niin luulisi joidenkin ymmärtäneenkin
        mutta..
        ..Psalmi50.15 arveli jossain kirjoituksessaan niitä syitä,miksi uskovat eivät vastaanota kirjoitustasi ja

Jumala siunatkoon sinua! (ja palkitkoon kärsivällisyytesi tällä palstalla kirjoittaessasi)..

>>>..Psalmi50.15 arveli jossain kirjoituksessaan niitä syitä,miksi uskovat eivät vastaanota kirjoitustasi ja

• Pe.ku kirjoitti:

helluntailainen , mutta et kunnioita heidän oppiaan.
        Vähän ristiriitainen yhtälö.

Käännytät helluntailaisia Saarikallen oppiin.

"Saarikallen menestysteologiassakin ihminen muuttuu synnittömäksi, Jumalan kaltaiseksi olennoksi jo maanpäällä ollessa, eikä kaipaa enää armahdusta, koska ei enää ole syntinen."

etten julista helluntaiseurakuntien oppeja. Ei kukaan helluntaisaarnaaja
        julista herätysliikkeen oppeja. He julistavat Jumalan Sanaa.
        Luulin sinun lukevan tämän rivien välistä mutta erehdyin.

• jaikal kirjoitti:

etten julista helluntaiseurakuntien oppeja. Ei kukaan helluntaisaarnaaja
        julista herätysliikkeen oppeja. He julistavat Jumalan Sanaa.
        Luulin sinun lukevan tämän rivien välistä mutta erehdyin.

Ja jatkat ettei kukaan helluntaisaarnaaja julista helluntailaista uskon-oppia.

Tuo ei pidä paikkaansa.

Sinä olet vaan poikkeus ja ei sinua helluntailaisena voi pitää kun oppisi vanhurskaudesta on otettu Saarikallelta.

• Samaa toivon!
        jaikal kirjoitti:

>>>..Psalmi50.15 arveli jossain kirjoituksessaan niitä syitä,miksi uskovat eivät vastaanota kirjoitustasi ja

"Toivottavasti nämä vanhurskauttamiskeskustelut olisivat
        auttaneet edes joitakin ymmärtämään asemaansa Kristuksessa"

Minua kirjoituksesi on auttanut ymmärtämään asiaa syvemmin!

• Pe.ku mielipiteilläs
        Pe.ku kirjoitti:

Ja jatkat ettei kukaan helluntaisaarnaaja julista helluntailaista uskon-oppia.

Tuo ei pidä paikkaansa.

Sinä olet vaan poikkeus ja ei sinua helluntailaisena voi pitää kun oppisi vanhurskaudesta on otettu Saarikallelta.

ei ole Jumalan edessä merkitystä muutoin,
        kuinettä jokainen uskovaa kohti osoitettu
        arvostelu kohdistuu meidän Herraamme ja
        Hänen edessään on sinunkin tekosi,joista
        teet tiliä kerran,jollet täällä ajassa ymmärrä
        tehdä parannusta syntielämästäsi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      96
      2666
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      198
      1021
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      62
      845
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      787
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      59
      682
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      18
      581
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      51
      555
    8. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      41
      555
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      505
    10. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      504
    Aihe