Kertokaas minulle miten dieselmoottorissa toimii pakkosyöttö? Olen ymmärtänyt että se jotenkin pakottaisi sitä polttoainetta sylinteriin, mutta mitä hyötyä siitä lopulta on kylmäkäynnistyksessä?
Pakkosyöttö?
5
10449
Vastaukset
- vastaa...
Annetaan enemmän kakkua koneelle, vähän niinkuin kaasaribensakoneessa "ryyppyä".
Kylmässä koneessa kaikki polttoaine ei höyrysty ("menee raakana läpi"), joten sopivan palavan/räjähtävän/syttyvän polttoaineseoksen aikaansaamiseksi tarvitaan rikkaampi seos. - Anonyymi
Voisko joku asiantuntevampi vastata tähän asiaan lisää? Dieselmoottori, kun käy aina laihalla. Dieselmoottorissa kone imee just sen verran ilmaa, kun se imee, eikä mikään rajoita sitä. Tehoa taasen säädetään polttoainetta annostelemalla. Eli tavallaan "seosta rikastamalla".
Joten, kun painetaan kaasua, niin moottori saa polttoainetta. Mitä se pakkosyöttö sitten tekee? Antaa vain vielä entistä enemmän polttoainetta? Voiko sillä pakkosyötöllä rikkoa paikkoja? Jos se jumittuu esim. päälle, niin ryntääkö moottori itsensä paskaksi? - Anonyymi
jossain ve-pumpussa pakkosyöttö on automaattisesti päällä käynnistyshetkellä. eli pumppu syöttää säädetyn maksimimäärän polttoainetta sylinteriin. kun käynnistyy niin keskipakovoimalla toimiva säädin siirtää luistin pienemmälle. tässä pakkosyöttö vastaa vain "kaasupohjassa" ajoa.
- Anonyymi
Dieselmoottorissa sytytys perustuu puristuslämpöön, joka kuumentaa ilmaa sylinterissä niin paljon, että ruiskutettu polttoaine syttyy itsestään. Polttoaine ruiskutetaan siis hienojakoisena sumuna kuumentuneeseen puristusilmaan.
Kylmässä moottorissa metalliosat ovat kylmiä, joten ilma sylinterissä ei lämpene yhtä tehokkaasti, koska osa puristuslämmöstä siirtyy moottorin rakenteisiin.
Lisäksi kylmässä dieselin "höyrystyminen" tai sekoittuminen ilmaan on hitaampaa.
Pakkosyötöllä lisätään polttoainemäärää, jotta sytytykseen tarvittava raja saavutetaan helpommin. Käytännössä osa polttoaineesta höyrystyy ja syttyy, mutta osa jää palamatta tai syttyy viiveellä.
Eli "pakkosyötöllä" pyritään parantamaan todennäköisyyttä, että osa polttoaineesta saavuttaa sen lämpötilan ja höyrymäärän, joka tarvitaan itsesyttyvyyteen. Mäntien liike ja epätäydellinenkin palaminen tuo lämpöenergiaa sylinteriin, mikä puolestaan auttaa sytytykseen ja lopulta käyntiin lähtöön. - Anonyymi
Tarvitseeko olla turbo?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191662
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991488Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36911Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29859Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38811Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50786Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43738Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37730Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56728Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37700