Eikö olisi parempi johdattaa ihmisiä uskoon

Pete..

kuin vängätä jostain vanhurskaudesta ja synnittömyydestä? Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan niin eikö se ole samantekevää tietääkö hän vanhurskaudesta ja synnittömyydestään mitään. Eikö tärkein asia ole tietää se, että Jeesus on hänet pelastanut ja antanut synnit anteeksi.

Mikä merkitys sillä jaikalin opetuksella oikein on?
Kenelle siitä on hyötyä jos tietää mitä Jumala meistä ajattelee?
Nii, ja mistä sen tietää mitä Jumala ajattelee?

Eikö se ole paljon tärkeempi asia tietää itse, että on Jeesuksessa pelastettu Jumalan lapsi, kuin se onko synnitön vai ei?

Mitä hyötyy on ihmiselle siitä jos hän tietää olevansa synnitön tai pitää itseään syntisenä mutta armosta pelastettuna sellaisena?

Kun minä uskon Jeesukseen Kristukseen ja olen uudesti syntynyt Jumalan lapsi mutta pidän itseäni armosta pelastettuna syntisenä, niin onko silleen että minä en sitten pelastukkaan sen takia kun pidän itseäni syntisenä?

Nämä on mielestäni tärkeitä asioita tietää. Mutta kun Jumala näkee sydämeen, niin kyllähän Hän varmaan sen ymmärtää jos kyseinen henkilö ei ymmärrä asiaa ja Jumala näkee että hän vilpittömästi uskoo Jeesukseen, niin eikai siinä muuta uskoa tarvitä kuin usko Jeesukseen?

Vai onko niin että pitää uskoa jaikalin opetukseen että pelastuu? Vai pitääkö uskoa Tapion oppiin että pelastuu? Eikö usko Jeesukseen riitäkkään?

Tälläisiä asioita olen pohtinut viimepäivinä katsellessani teidän kirjoituksianne. Ikäänkuin te vaatisitten enenmmän mitä Raamattu opettaa. Raamattu opettaa että joka uskoo Herraan Jeesukseen, se pelastuu. Ei siinä sanota että pitää uskoa armosta pelastettu synnittömäksi. Usko itsesi synnittömäksi vanhurskaaksi niin pelastut????? Tuolla tavalla ei minun Raamattuni käske uskomaan!

Minä en henkilökohtaisesti tiedä sitä, onko jaikal oikeassa vai ei? Mutta mikä merkitys sillä on uskovaisen uudestisyntyneen ihmisen kohdalla, ymmärtääkö hän olevansa synnitön vai syntinen, eikös Jumala sen päätöksen sitten tee kun näkee vilpittömän uskovan sydämen?

Onhan se kumma juttu, kun vilpittömästi uskon Herraan Jeesukseen Kristukseen, mutta en tiedä sitä olenko armahdettu syntinen vai vanhurskas synnitön ja sen takia joutuisin kadotukseen että en sitä tiedä ja muuten olen vilpittömässä uskossa Jeesukseen. Siksi pyydänkin että jaikal antaisi Raamatusta paikan jossa sanotaan että pelastumisen ehtona on Jeesukseen uskon lisäksi usko synnittömyydestä!

Jos Raamatusta ei löydy tälläistä määräystä, niin mitä ihmeen hyötyy on kirjoittaa synnitömästä vanhurskaasta? Ja onko synnitöntä vanhurskasta? Tuo asia minua on nyt alkanut vaivaamaan että kuinka minun pelastukseni kanssa nyt sitten oikein onkaan, kun en tiedä miten pitää uskoo ja miten?

Pitääkö nyt sitten alkaa peseen jalkojaan oikein ahkerasti ja pitääkö niitä pestä itse vai jonkun saarnaajan? En ole milloinkaan ennen sellaisestakaan kuullut, kuin tällä palstalla. Helluntaiseurakunnissa missä olen käynyt ole kenenkään jalkoja pesty. Samoin en ole kuullut että Vapaakirkoissakaan olisi jalkoja pesty. Minä olen kuullut ainoastaan että usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa ja niin minä myös uskon. Mutta täytyykö nyt sitten kumminkin alkaa jalkojakin pesemään sen takia että pelastuu?

Täytyy sanoo, että kummalista opetusta tällä palstalla on. Kun vähän aikaa uskossa olleena en nyt enää tiedä mihin pitää uskoa ja miten? Tuntuu että tämä on uskon sekoitus palsta. Kun olet uskossa tullut palstalla niin epäuskoisena palstalta poistut. Eli et tiedä enää mihi pitää uskoa ja miten. Minä ihmettelen vain nyt että olenko uskossa jolla pelastun vai en, uskoessani Jeesukseen Kristukseen, mutta kun en varmasti tiedä olenko armahdettu syntinen vai armahdettu vanhurskas. Siihen taitaa pelastusvarmuuteni nyt päättyä. Nyt on vaikea tilanne edessä, kun on vielä jalatkin pesemättä.

30

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leahim

Niinpä Pete!Ei tällainen uskovainen syntinen
      ihminen nyt oikein ymmärrä
      mistä puhutaan....

Tai ettehän minua pidäkkään uskovana
      koska olen ortodoksi,
      mutta minä pidän itseäni kuitenkin uskovana.

Viittaan aloitukseeni tuolla alempana.

• Pete..

Piti laittaa armahdettu synnitön?

• Tosi on

ettei tuollainen vänkääminen hyvältä kuulosta,mutta sellaiseksi se muuttui muutaman uskovan
        kärkkäästä kannanotosta Jaikalin kirjoitukseen..

Kysynkin nyt,onko tällä palstalla olevat uskovat niitä,jotka ovat varmoja omasta asemastaan
        Jumalan edessä,jotka ette koskaan lankea ja jos lankeattekin,ette koe itseänne huonoiksi
        eikä teille koskaan tule epätoivoinen olo siitä, millaisia olette ja mitä Jumala teistä ajattelee..?!

Tälläisiä kompuroivia uskovia on,jotka eivät pysty omalla kohdallaan uskomaan siihen,että ovat
        Jumalan näkökulmasta katsottuna vanhurskautettuja eli syyttömiksi julistettuja..langettuaan
        he kärsivät siitä,eivätkä pysty unohtamaan,vaan tuntevat jatkuvaa syyllisyyttä Jumalan edessä.

• leahim

Kyllä.

• Muutamia sinun viestejä lukasin ja viesteissäsi on samoja piirteitä kuin Eroellakin.
        Niin kuin tuokin kaksinaamaisuus ja ivallisuus toisia kohtaan avauksen ja tämän toisen viestisi (johon vastaan)suhteen.

• Tosi on kirjoitti:

ettei tuollainen vänkääminen hyvältä kuulosta,mutta sellaiseksi se muuttui muutaman uskovan
        kärkkäästä kannanotosta Jaikalin kirjoitukseen..

Kysynkin nyt,onko tällä palstalla olevat uskovat niitä,jotka ovat varmoja omasta asemastaan
        Jumalan edessä,jotka ette koskaan lankea ja jos lankeattekin,ette koe itseänne huonoiksi
        eikä teille koskaan tule epätoivoinen olo siitä, millaisia olette ja mitä Jumala teistä ajattelee..?!

Tälläisiä kompuroivia uskovia on,jotka eivät pysty omalla kohdallaan uskomaan siihen,että ovat
        Jumalan näkökulmasta katsottuna vanhurskautettuja eli syyttömiksi julistettuja..langettuaan
        he kärsivät siitä,eivätkä pysty unohtamaan,vaan tuntevat jatkuvaa syyllisyyttä Jumalan edessä.

Meistä ei kukaan ole täydellinen.

"Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa" (Jaak. 3:2).

VASTUU EKSYNEESTÄ
        Jaakob. 5:19,20
        ---
        5:19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,
        5:20 niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.
        --
        Uskovina me hairahdumme (Jaakob 3:2) ja kompastelemme monin tavoin- joko opissa tai elämässä. Mutta meillä on aina mahdollisuus nousta ja palata takaisin oikealle tielle (19,20).

Monet muistavat vuoden 1972 olympialaiset: Lasse Virén juoksi olympiakultaa ja uuden maailmanennätyksen, vaikka kaatui 11. kierroksen jälkeen.
        Kaatumisestaan huolimatta Viren ei jättänyt juoksuaan kesken, vaan nousi ylös ja jatkoi juoksua loppuun asti päätyen voittajana maaliin.
        Juoskaamme mekin kestävinä päämääränä taivas!
        Ei jäädä epäuskoon.

• helluntailaistenkin oppeja uskosta pitää kunnioittaa.

Helluntailiikkeen hyväksymä oppi Suomessa vanhurskaudesta on lyhyesti se että "vanhurskas on samalla syntinen" ja Vanhurskauden voi myös menettää" eli ei ole pelastusvarmuutta.

http://www.espoohsrk.fi/html/uskonvanhurskaus.htm

• jaikall

Ei ole mitään hyötyä yrittää syöttää kylläistä ihmistä.
      Minä olen tarjonnut hengellistä ruokaa VAIN nälkäisille.
      Jos sinulla ei ole nälkä, jätä syömättä. Et lakkaa olemasta
      perheeseen kuulumaton Isän lapsi vaikka käveletkin kylläisenä pois ruokapöydästä.

>>>Jos Raamatusta ei löydy tälläistä määräystä, niin mitä ihmeen hyötyy on kirjoittaa synnitömästä vanhurskaasta?

• Ei ole Jumalan Hengen synnyttämää totuuden ja Herran pelon nälkää.

Sinun ruokapöytääsi ei kenenkään pitäisi mennä, jos elämää rakastaa.

Sinun kiihottamasi nälkä nousee eksymyksen ja luopumuksen hengestä.

Suoria sanoja, jaikal, mutta totuuden etsijälle emme voi tarjota kyyn
        myrkkyä.

"Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven,
        kun tämä pyytää häneltä leipää,
        taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?"

Matteuksen evankeliumi 7:9-10

.

• Tapio522eikirj.

jaikall:
        Matt 5:6 "Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan."
        ---
        Hyvä sananpaikka.

Kuka on autuas?
        Matt.5:1-12 AUTUAAKSI JULISTAMISET

Jeesus julisti autuaaksi merkillisen ihmisryhmän:
        hengellisesti köyhät, murheelliset, hiljaiset, vanhurskautta isoavat ja janoavat, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät ja vanhurskauden tähden vainotut.
        He saavat lohdutuksen, he saavat periä maan, heidät ravitaan, he saavat laupeuden, he saavat nähdä Jumalan, heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman ja ennen kaikkea heidän on taivasten valtakunta.

Autuaaksijulistuksia on kaikkiaan yhdeksän:
        neljästi julistetaan autuaiksi ihmisiä, joilta puuttuu jotakin, kolmesti sellaisia, joilla jotakin on ja
        kahdesti sellaiset, joilta tahdotaan riistää se, mitä heillä on.

Koko vuorisaarnan hätkähdyttävin kohta on Jeesuksen aloitus:
        "Autuaita ovat hengessä köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta" (5:3).
        Luultavasti jo nämä Jeesuksen alkusanat ällistyttivät monia vuoren rinteelle kokoontuneesta väkijoukosta. Olihan kuulijoina fariseusten ja lainopettajien halveksimaa tavallista kansaa.
        -----
        Jumalan valtakunta kuuluu ahdistuksessa oleville ja kiusatuille ihmisille.
        Juuri murheelliset, vammoittuneet ja lyödyt ihmiset tarvitsevat evankeliumia, ilosanomaa.
        -
        ”Vain tyhjät astiat Herra voi täyttää.”
        Kukaan ei siis ole autuas ilman hengen köyhyyttä!

Autuus ei merkitse inhimillistä onnellisuutta.
        Autuaalla tarkoitetaan Raamatussa ”Jumalan siunaamaa” ja Hänen hyväksymäänsä ihmistä.
        Se merkitsee miltei samaa kuin vanhurskauttaminen.
        Autuas sanan vastakohta on ”Jumalan hylkäämä”.
        --
        Kristitty panee avuttomuudessaan turvansa yksin Kristukseen.
        Jeesus otti päällensä Jumalan vanhurskaan vihan meidän sijastamme. Siinä on jokaisen syntisen toivo. Jeesus on itse ollut köyhä ja ottaa vastaan myös meidät hengessämme köyhät.
        --
        ”Ah, jospa mitään en oisi,
        Tyhjä särjetty astia vaan,
        Tuotu mestarin jalkain juureen
        Korjaustansa vartoamaan.
        Minut tyhjät hän että vois täyttää.
        Kun työhönsä käydä mä saan,
        Niin murrettu että vois käyttää
        Myös muitakin pelastamaan”.

(Hengelisiä lauluja ja virsiä 371:1).

• Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut! Jeesus on uskomme AINOA perusta.

Kysyt: >>Kenelle siitä on hyötyä jos tietää mitä Jumala meistä ajattelee?
      Nii, ja mistä sen tietää mitä Jumala ajattelee?

• Päätöksesi Semper

kuulostaa sinun omalta yrittämiseltäsi! Sinä et suinkaan julista armoa,vaan lakia.
        Jaikal kirjoittaa Jumalan armosta,vanhurskaudesta,joka on meille annettu lahjana.

• Päätöksesi Semper kirjoitti:

kuulostaa sinun omalta yrittämiseltäsi! Sinä et suinkaan julista armoa,vaan lakia.
        Jaikal kirjoittaa Jumalan armosta,vanhurskaudesta,joka on meille annettu lahjana.

Tiedätkö ystäväni, että on olemassa kahdenlaista armoa:

1) oikeaa Jumalan Sanan mukaista armoa, joka on ilmestynyt Jeesuksessa Kristuksessa

2) väärää ja halvennettua, petollista armoa, joka ei johda pelastukseen.

Minä perustan uskoni tuohon ykköskohdan mukaiseen JUMALAN ARMOON.

PS.
        On myös kahta evankeliumia. Paavali varoittaa "toisesta evankeliumista":

Galatalaiskirje

1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on
        kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka
        hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia,
        joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

• Kerrot uskovasi Herraan Jeesukseen ja kerrot vielä että olet uudestisyntynyt, niin kyllä sinä silloin olet pelastuksessa sisällä. Sinun ei tarvitse sitä epäillä, eikä sinun ole pakko ymmärtää Raamatusta muuta kuin sen että pitää uskoa Herraan Jeesukseen, niin pelastuu.

Room.10:9-10
      9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Kun sinä tuon uskot, niin sinä pelastut kuten Raamatussa sanotaan. Pelastuminen on yksinkertaisuudessaan noin helppoa, me tahdomme siitä vain tehdä vaikeata niille jotka eivät vielä ole uskosaan kasvaneet eivätkä vahvistuneet. Monasti se on vaikeata meillekin ymmärtää, vaikka olemme jo "vanhoja uskon konkareita". Sanom myöskin sen, että en minäkään vielä kaikkea Raamatusta ymmärrä, mutta ei se pelastumiseeni mitenkään vaikauta. Uskon myös, että tuskin tällä palstalla on yhtäkään henkilöä joka kaiken Raamatustaan ymmärtää? Joten se ei ole mitenkään pelastumisen ehto, että kaikkea pitäisi ymmärtää. Joten siinä mielessä saat olla turvalisin melin Jumalan kämmenellä, kun uskot Jeesukseen kuten sanoit.

• sulla ei ole pelastusta.

Olethan neljässä viestissäsi kertonut puhuvasi asioita Jumalan näkökulmasta ja toiset neljä kertaa olet kohottanut Jaikalin samaan asemaan.

Jos kertoo puhuvansa Jumalan näkökulmasta niin silloin on vähintään yhtä viisas ja kaikkitietävä kuin Jumala.

Raamatussa edes Poika ei täytä noita kriteerejä.

Mitä tulee oppiisi vanhurskauden synnittömyydestä niin se on vastoin Suomen helluntailiikkeen hyväksymää oppia.

• Pete..

mitä sanoit. >>>Joten siinä mielessä saat olla turvalisin melin Jumalan kämmenellä,

• Pete.. kirjoitti:

mitä sanoit. >>>Joten siinä mielessä saat olla turvalisin melin Jumalan kämmenellä,

Kävin tänään tapaamassa seurakuntamme pastoria ja hänen kamerunilaista vaimoaan.
        Ennen loppurukouksia lauloimme virren 499.
        (Mukana rukoushetkessä oli perheen kaksi alle 10-vuotiasta lasta. Ihmettelin kovin, kuinka rohkeasti he rukoilivat ääneen omalla vuorollaan.)
        --
        1.
        Jumalan kämmenellä
        ei pelkää lintunen,
        Jumalan kämmenellä
        ei pelkää ihminen.
        Kaikille tilaa riittää,
        kaikille paikkoja on.
        Jumalan kämmenellä
        ei kukaan ole turvaton.

2.
        Jumala meitä kutsuu
        nyt suojaan turvaisaan.
        Jumala meitä kutsuu
        ja kantaa voimallaan.
        Milloinkaan ei hän hylkää,
        lastensa kanssa hän on.
        Jumalan kämmenellä
        ei kukaan ole turvaton.

• jaikall

yhtään mitään. Minä opetan uskoville heidän asemaansa Jumalan edessä Jumalan lapina.

>>>Tälläisiä asioita olen pohtinut viimepäivinä katsellessani teidän kirjoituksianne. Ikäänkuin te vaatisitten enenmmän mitä Raamattu opettaa. Raamattu opettaa että joka uskoo Herraan Jeesukseen, se pelastuu. Ei siinä sanota että pitää uskoa armosta pelastettu synnittömäksi. Usko itsesi synnittömäksi vanhurskaaksi niin pelastut????? Tuolla tavalla ei minun Raamattuni käske uskomaan!

• mutta minulta sinä olet vaatinut kääntymistä omaan oppiisi uhkaamalla, ystävieni suorittamalla teloituksella.

"Teloittajat ovat sinun nykyisiä ystäviäsi,........Tuo päivä voi olla hyvin lähellä.
        Lue ohjeeni ja pane ne mieleesi."

• jaikall
        Pe.ku kirjoitti:

mutta minulta sinä olet vaatinut kääntymistä omaan oppiisi uhkaamalla, ystävieni suorittamalla teloituksella.

"Teloittajat ovat sinun nykyisiä ystäviäsi,........Tuo päivä voi olla hyvin lähellä.
        Lue ohjeeni ja pane ne mieleesi."

olet lukenut ohjeet miten toimia jos satut jäämään tänne kun Jeesus on hakenut uskovat taivaaseen.
        Olen saavuttanut tarkoitukseni viestilläni koska sinä näytät hyvin muistavan sen.
        Mutta jankkaamisistasi päätellen olet ymmärtänyt asian vähän väärin. No, eihän sille mitään voi.
        Ja mitä se haittaa kun pidät mielessäsi että et koskaan ota sitä sirua.

• jaikall kirjoitti:

olet lukenut ohjeet miten toimia jos satut jäämään tänne kun Jeesus on hakenut uskovat taivaaseen.
        Olen saavuttanut tarkoitukseni viestilläni koska sinä näytät hyvin muistavan sen.
        Mutta jankkaamisistasi päätellen olet ymmärtänyt asian vähän väärin. No, eihän sille mitään voi.
        Ja mitä se haittaa kun pidät mielessäsi että et koskaan ota sitä sirua.

on selkeä sanoma Raamatussa:

Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;

• armosta pelastettu

Sanoit että eikö olisi parempi johdattaa ihmisiä uskoon kuin vängätä synnittömyydestä ja vanhurskaudesta ja mitä merkitystä jakailin opetuksilla oikein on ?

Kyllä, parempi olisi käyttää voimavarat sielujen voittamiseen mutta toinen näkökanta on myös se että mikäli havaitaan selvää vääränlaista opetusta ( kuten jakailin opetus synnittömyydestä ,johon en enempää viittaa) Raamatun vastaista siis niin toki on ymmärrettävää että niitä halutaan oikaista jotta ei käy niin kuin esim.sinulle joka et tiedä mihin uskoa ja miten .Eli jos uudestisyntynyttä nuorta uskovaa lähdetään heti alkutaipaleilla opettamaan Raamatun vastaisesti, tokihan sillä on merkitystä

Monet jotka ovat "jakailin oppiin" hairahtuneet myöntävät että ovat olleet vasta vähän aikaa uskossa eivätkä tunne Raamattua. Siinä tehdään jo virhe että " korva kuulolla" lähdetään uskomaan opetusta syventymättä itse sanan lukemiseen tai jos Raamattu ei anna johonkin asiaa selkeää vastausta niin ainahan voi etsiä Raamatun tietosanakirjoista jne..vastauksia.

Kirjoitit myös yllä että mikä merkitys sillä on että onko uskova syntinen vai synnitön?
      Lue Kirje Galattalais ja sieltä erityisesti 2: 15-21 sekä 3: 1-14. Sekä 1 Tim 1:15

Siunausta sinulle

• armosta pelastettu: "Kyllä, parempi olisi käyttää voimavarat sielujen voittamiseen mutta toinen näkökanta on myös se että mikäli havaitaan selvää vääränlaista opetusta ( kuten jakailin opetus synnittömyydestä ,johon en enempää viittaa).
        ---
        Aivan!
        Kyllä väärään opetukseen tulee puuttua.

Jako synnittömiin ja syntisiin, jotka pelastuvat YKSIN ARMOSTA, tulee useinkin esiin uskovien käyttäytymisessä.
        Synnittömät eivät näe syntiä itsessään, vaan muissa.

Kerron esimerkin.
        Olimme kotiseurakuntani jumalanpalveluksessa. Meitä oli eri uskonsuunnista: "itsemielestään synnittömiä" ja niitä, jotka uskovat pelastuvansa "yksin armosta".

Jumalanpalveluksen jälkeen joukossa ollut eräs "itsmielestään synnitön" osoitti kirkosta poistuvalle väelle minua ja totesi "tässä on tosiuskova".
        Minua hävetti.
        Käytöksellään hän halusi ilmaista sen, että muu kirkkoväki oli "vähemmän uskossa", kuin hän ja minä.
        --
        "...kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra" (1.Kor. 1:31).

"... jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään." (Luuk. 14:11).

• Pete.."Usko itsesi synnittömäksi vanhurskaaksi niin pelastut????? Tuolla tavalla ei minun Raamattuni käske uskomaan".
      --
      Vanhurskas-sana ei tarkoita synnittömyyttä!

• Pete..

>>>Vanhurskas-sana ei tarkoita synnittömyyttä

• Pete.. kirjoitti:

Vanhurskas tässä yhteydessä merkitsee "Jumalalle kelvolliseksi tullut".

"Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen" Room. 3:19-26.

• Pete.. kirjoitti:

Pete: "Mitä tuo vanhurskas sana oikeesti tarkoittaa???? Nii ja älkää sitte valehdelko"!
        --
        Lue Jonahin kirjoitus:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8789613/42187614

Lainaus siitä:
        "Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä.
        Ei siitä huolimatta,että eräät täällä omasta mielestään sellaisia ovat. Ja kehtaavat vielä opettaa tätä raamatun totuutena. Ja kehtaavat väittää, että Jumala katsoo meidän syntisyyttämme sormien läpi ja Jeesuksen ”läpi”. Eikä katso ”lantin” toiselle puolelle".
        (Jonah)
        --
        1.Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1.Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1.Joh.1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä

• ginaanne
        Tapio522 kirjoitti:

Pete: "Mitä tuo vanhurskas sana oikeesti tarkoittaa???? Nii ja älkää sitte valehdelko"!
        --
        Lue Jonahin kirjoitus:
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8789613/42187614

Lainaus siitä:
        "Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä.
        Ei siitä huolimatta,että eräät täällä omasta mielestään sellaisia ovat. Ja kehtaavat vielä opettaa tätä raamatun totuutena. Ja kehtaavat väittää, että Jumala katsoo meidän syntisyyttämme sormien läpi ja Jeesuksen ”läpi”. Eikä katso ”lantin” toiselle puolelle".
        (Jonah)
        --
        1.Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1.Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1.Joh.1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä

jotka vaeltavat vilpittömästi ja teeskentelemättä Jumalayhteydessä ( johon sisältyy mm synnintunto,katumus,nöyryys ja hengellisen köyhyyden tunto ) Matt 5:3-6

Galatalais kirjeessä mm. tästä vanhurskauttamisopista ; syntinen vanhurskautetaan yksin uskosta ilman lain tekoja.

Vanhurskautus tulee uskon kautta.

• Tapio522eikirj.
        Pete.. kirjoitti:

Il-Mari pitää vaarillisena toisessa ketjussa (http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8791080/42224062) syntisen rukousta ja kysyy::
        Eikö ole vaarallista uskoa noin? "" Meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani Jumala ole minulle syntiselle armollinen.
        ---
        Synnittömille jaikalille ja Il-Marille ei kelpaa syntisen rukous (paitsi ehkä silloin, kun kokee itsemielestään langenneensa syntiin).
        En ole varma, kelpaahan heille Isä meidän-rukouskaan!

Minusta taas on vaarallista korottaa itseään ja rukoilla esim. näin:
        "Ole minulle synnittömälle ARMOLLINEN".

Esitin samaisessa ketjussa Il-Marille kysymyksiä.
        --Voitko tosiaan lähestyä Jumalaa "itsemielestäsi synnittömänä".
        Eikö siinä piile ylpistymisen vaara?
        --Vai miten sinä synnittömänä lähestyt Jumalaa?
        Rukoiletko sinä Isä meidän-rukoustakin vain silloin, kun koet langenneesi syntiin?
        Ja silloin, kun koet olevasi synnitön, ohitat kohdan: "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin..."?
        --
        Mitä sinä Pete..(ja muutkin) vastaisit Il-Marille esittämiini kysymyksiin?

• Tapio522eikirj.
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

Il-Mari pitää vaarillisena toisessa ketjussa (http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8791080/42224062) syntisen rukousta ja kysyy::
        Eikö ole vaarallista uskoa noin? "" Meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani Jumala ole minulle syntiselle armollinen.
        ---
        Synnittömille jaikalille ja Il-Marille ei kelpaa syntisen rukous (paitsi ehkä silloin, kun kokee itsemielestään langenneensa syntiin).
        En ole varma, kelpaahan heille Isä meidän-rukouskaan!

Minusta taas on vaarallista korottaa itseään ja rukoilla esim. näin:
        "Ole minulle synnittömälle ARMOLLINEN".

Esitin samaisessa ketjussa Il-Marille kysymyksiä.
        --Voitko tosiaan lähestyä Jumalaa "itsemielestäsi synnittömänä".
        Eikö siinä piile ylpistymisen vaara?
        --Vai miten sinä synnittömänä lähestyt Jumalaa?
        Rukoiletko sinä Isä meidän-rukoustakin vain silloin, kun koet langenneesi syntiin?
        Ja silloin, kun koet olevasi synnitön, ohitat kohdan: "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin..."?
        --
        Mitä sinä Pete..(ja muutkin) vastaisit Il-Marille esittämiini kysymyksiin?

Jeesus opetti vuorisaarnassaan, että kaiken hengellisen elämän tuli vaikuttaa salaa ja luonnollisesti.
        Fariseuksille tuli almujen antamisesta, rukouksesta ja paastosta tapa, jolla he halusivat korostaa omaa erinomaisuuttaan ja "synnittömyyttään" (Matt. 6:2-7).
        Jeesus varoittaakin, että ette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat (Matt. 6:1).

Fariseusten ulkokultainen asenne näkyy mm. sen fariseuksen rukouksessa, jota Jeesus kuvaa eräässä puheessaan ja josta täälläkin on usein ollut puhetta (Lk. 18:9-14).
        Mies sanoo:
        "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikista tuloistani” (Lk.18:11,12).
        Fariseus oli hurskas mies, tunsi Raamattunsa, osasi rukoilla ja eli jumalisesti. Jeesuksen mukaan hän ei kuitenkaan mennyt kotiinsa vanhurskaana, Jumalalle kelpaavana, Jumalan hyväksymänä.

Toisin oli publikaanin, veronkerääjän laita. Hän jäi temppelin takaosaan.
        "Hän ei edes tohtinut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'." (Luuk.18:13.)

Mies oli hengessään köyhä. Hänellä oli Jumalalle tuotavana vain oma syntinen sydämensä ja elämänsä.
        Jeesus todisti hänestä:
        "Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa VANHURSKAUTETTUNA ohi tuon toisen. Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka alentaa itsensä, se ylennetään” (14).
        ….
        Jeesus kehoittaa menemään omaan kammioonsa ja rukoilemaan Isää Jumalaa salassa (Matt. 6:6).
        Myöskään ei tule hokea turhia ja monisanaisesti (Matt. 6:7)..
        -----
        Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa meille Isä Meidän-rukouksen (Matt. 6:9-13)
        Luukkaan Evankeliumin mukaan (11. luku) kertoo Herran rukouksen syntyneen opetuslasten pyynnöstä.
        Tämä rukous opettaa meille, että Jumalaa saamme lähestyä kuin omaa isäämme.
        Tärkeintä siinä on, mikä koskee Jumalaa, hänen nimeään, valtakuntaansa ja tahtoansa. Sen lisäksi saamme rukoilla kaikkia omia tarpeitamme, ajallisia ja hengellisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3930
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      189
      3195
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2986
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      70
      2570
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      368
      2310
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      172
      1971
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1595
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1515
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1408
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1382
    Aihe