Kysynpä hautauksesta

Meingott

Millä tavalla kirkon olisi huomioitava uskonnottomat hautausasioissa?

15

188

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Että uskonnottomat tarvitsevat mitään erityis huomiota hautausasioissa.
      Mistä päättelet että tarvitsisivat?

• kasvattaja!

Kirkolla on jo uskonnottomien hautausmaa tai siis osa hautausmaasta on "siunaamatonta maata", jonne uskonnottomat voidaan haudata. Sinne voidaan haudata ne, jotka haluavat sinne haudatuksi tulla. Pappi ei änkeä paikalle eikä lukkari virsiä laula. Tietysti voi olla mahdollista, että omaiset haluavat heidät paikalle, mutta se taas on omaisten asia. Se kannattaa omaisten kanssa tehdä selväksi, jos ei kirkollista väkeä halua paikalle. Papin saa kyllä pyytämällä paikalle!

Kirkko on siis huomioinut uskonnottomat hautajaiset lainkin velvoittamalla tavalla.

• ...

miksi vitussa haluaisin KIRKON YLLÄPITÄMÄLLE hautasmaalle ? EI HELVETTI! ETTÄ kirkko tekisi vielä monta kymmentä vuotta bisnestä ruumilla ? Eikö riitä että verenimijät RYÖSTÄVÄT rahaa vielä kun on elossa vielä tekisivät bisnestä kuolemankin jälkeen.

• Kössönöm

Vapaa-ajattelijoilla. Niitä on Suomessa kymmenellä paikkakunnalla. Turun kunnallinen hautausmaa muuttui lennossa muslimien hautausmaaksi ja Kauniaisten kunnallinen hautausmaa on vihitty luterilaiseksi.

• Atheism

Ne pari hautausmaata joilla olen käynnyt ovat olleet uskonnottomia kohtaan epäreiluja. Uskonnottomat haudataan ihan syrjään, jonnekkin nurkkaan pois tieltä ja pää länteen päin... Mutta en mene väittämään että asia on näin kaikkialla...

• Atelta

Eikö olisi helpointa lahjoittaa ruumis tieteelle, jolloin ei tulisi itselle mitään kuluja.

Ruumiin polttaminenkin maksaa aika paljon.

• .....

tuhkauksen hinta on satasen molemmin puolin. Ruumiin voi testamentata tieteelle, mutta siinäkin on tiettyjä rajoituksia.

"Ruumiiden testamenttaajille ei ole terveys- tai ikävaatimuksia. Balsamoinnin takia ruumiiden tulee kuitenkin olla kokonaisia. Siksi luovuttaja ei voi tehdä elintestamenttia tai kuolla tapaturmaisesti.

”Jos henkilölle joudutaan tekemään ruumiinavaus, emme voi ottaa häntä vastaan”, Kotikumpu sanoo.

Myös pitkä kuljetusmatka karsii luovuttajia - yliopistoilla ei ole varaa kuljetuttaa ruumista kovin kaukaa.

Vaikka ennakkovaatimukset täyttyisivät, kaikkia testamentteja ei voida silti panna täytäntöön. Ongelmia tuottavat yliopistojen rajalliset varastointitilat.

Kuopiossa tehdään joka vuosi 30-40 testamenttausta. Voimassaolevia testamentteja on yhteensä 800. Opetuskäyttöön otetaan kuitenkin vuosittain vain kuusi ruumista.
        Tampereella ruumiita vastaanotetaan noin kymmenkunta."

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/lahjoitetaan-ruumis-tieteelle

• Atte Ateisti

Maksimaalisen hienoa olisi, että hautaus ei kuuluisi kirkolle ollenkaan.

Omissa hautajaisissani olisin helkkarin iloinen jos siellä ei olisi yhtä ainutta kirkon edustajaa jeesustelemassa.

• jk

pitäisi olla kunnallinen. Ei uskontoja synnytyksiinkään liitetä. Ainakaan Suomessa.

On melkoista rahan haaskaamista maksaa kirkolle yli sata milliä vuodessa hautaustoimesta kuitteja kyselemättä.

• kirkko onkiveä/puuta

Itse pääasiakas voi sitten ottaa siitä numerolapun, ja omainen voi tuoda hänet vuorollaan haastateltavaksi.

• gnfx

vaan antaisi kuolleitten= jumalankieltäjien haudata kuolleensa.

• ublls

Ei sen pitäisi kirkolle kuulua lainkaan.

• karisma

niin sen jälkeen kun kaikki käyttökelpoiset osat on eliluovutus testamentin mukaisesti laitettu kierrätykseen niin lopun voi laittaa haaskaksi tai laittaa ruoaksi eläintarhan eläimille. Vaan kun eipä taida laki muista sallia.

No sinänsä se nyt on mulle herttasen yhdentekevää mitä mun kropalle tapahtuu sen jälkeen kun minua ei enää ole.

• karisma
      • d f l

se rajoite tai ainakin hidaste.

"Hautausmaan osoittamiseksi alue on otettava asemakaavaan. Asemakaavan muutokset vievät usein paljon aikaa, jopa useita vuosia."

Minä tiedän tapauksen, jossa eräs mies haki asemakaavamuutosta perustaakseen perintötilalleen hautausmaan. Ei ollut oikein väleissä kunnan päättäjien kanssa ja siellä se hakemus on lojunut jo toistakymmentä vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      17
      3909
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1454
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1241
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      60
      1175
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1120
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      44
      1085
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      951
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      885
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      828
    Aihe