Niska ja hartiat jumissa, huono olo?

Lonely Angel

Mulla on niska ja hartiat, oikeastaan koko selkä jumissa. Ollut jo koko talven. Nyt on pari viikkoa alkanut tulemaan huono olo, ei niin että olisin oksentanut, mutta tosi huono olo, ja tuntuu etten pysty kävelemään edes suoraan. Voiko se johtua siitä että paikat on jumissa? Sain tulehduskipulääkekuurin aikoja sitten mutta aloitin sen vasta nyt. Kuinka nopeasti ne auttaa, ja voiko niistä tulla vielä huonompi olo kun paikat alkaa "aueta"?

106

162302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tension neck

      Sama vika ollut täälläkin, mutta nyt jo helpottaa. Tulehduskipulääkkeet eivät vaivaa poista, mutta voivat kyllä kipuilua vähentää.
      Pitäisi tehdä jotain perusteellisempaa.
      Itse sain (en asu nyt juuri Suomessa) lääkäriltä lähetteen fysioterapeutille. Siellä 9 hoitokerran kuuri. Nyt olo alkaa jo olla paljon parempi. Tarvitaan myös kotijumpaa, venyttelyjä ja mielellään joku liikuntaharrastus. Itse käyn uimassa.
      Joten yritä saada lääkäriltä lähete fyioterapiaan.
      Tulehduskipulääkkeet ja mobilaatit sun muut
      ovat vaan hyviä kivunpoistajia, mutta lihasten jännitystilat täytyy "aukaista" hieronnalla yms.
      Jos et Suomen terveydenhuollon puutteiden takia
      (mm. rahaa tuntuu puuttuvan) saa lähetettä lääkäriltä, ota omatoimisesti yhteys fyioterapeuttisia hoitoja antavaan yritykseen ja kustanna koko homma itse.
      Kannattaa aivan varmasti. Suosittelen. Mukavaa kevättä Sinulle.

      • kipuileva

        mulla on jo vähän aikaa ollut huono olo ja pyörryttänyt, korvatkin menee lukkoon ja päänahka ja posket puutuu, voisko tämä johtua siitä kun mulla on hariat ja niska jumissa,


      • Hittolainen....
        kipuileva kirjoitti:

        mulla on jo vähän aikaa ollut huono olo ja pyörryttänyt, korvatkin menee lukkoon ja päänahka ja posket puutuu, voisko tämä johtua siitä kun mulla on hariat ja niska jumissa,

        Oot ehkä vähän liian nuori tänne, kun tulee kirjoitus virheitäkin. Ehkä olet joku 11v, vaikka itse olen nytten 17.v. Ja mullakin on ollu kädet jumissa, että oisko neuvoa mikä siihen auttaa? Olen venyytellyt ja käynyt punttiksella ja harrastuksissa, mutta se tuntuu, että se pahentaa tilannetta. Myös rintalihakset on ollut ihan hemmetin kipeet! Kun nousen esim tuolista: niin sattuu. Nyt kommenttia pleace..


      • Mel
        Hittolainen.... kirjoitti:

        Oot ehkä vähän liian nuori tänne, kun tulee kirjoitus virheitäkin. Ehkä olet joku 11v, vaikka itse olen nytten 17.v. Ja mullakin on ollu kädet jumissa, että oisko neuvoa mikä siihen auttaa? Olen venyytellyt ja käynyt punttiksella ja harrastuksissa, mutta se tuntuu, että se pahentaa tilannetta. Myös rintalihakset on ollut ihan hemmetin kipeet! Kun nousen esim tuolista: niin sattuu. Nyt kommenttia pleace..

        Jos viettää liikaatietokoneella aikaa se voi vaikuttaa. Jos olet nainen, niin vaarankokoiset rintaliivitkin voi aiheuttaa tätä. Nukkuma-asennot, esim. jos käsityynyn alla koko yön yms.

        Paras olis kai jokapäivänen lämmittely/venyttely aamuin illoin vähintään ja mieluiten myös päivän aikana.


      • Ninuzki
        Mel kirjoitti:

        Jos viettää liikaatietokoneella aikaa se voi vaikuttaa. Jos olet nainen, niin vaarankokoiset rintaliivitkin voi aiheuttaa tätä. Nukkuma-asennot, esim. jos käsityynyn alla koko yön yms.

        Paras olis kai jokapäivänen lämmittely/venyttely aamuin illoin vähintään ja mieluiten myös päivän aikana.

        Ehdottomasti venyttelyä, mutta se vaatii venytettävien lihasten lämmitystä ensin! Itse ratkoin nuo pulmat käymällä ensin hierojalla niin, että hän pehmitti lihakset kunnolla, sen jälkeen antoi liikkeet joilla saan pidettyä ne vetreinä. Plus treenin tietenkin! Eihän se tulehduskipulääke niitä lihaksia lämmitä ja avaa, helpottaa kipua vain.


    • plop

      ..mutta mainitsemiesi lisäksi huimaa/pyöryttää. Voikohan korvien lukkoon meno ja soiminen johtua jumissa olevista hartioista/niskoista?
      Päässä ja niska-hartia seudulla on jatkuvasti puutunut ja "epäluonnollinen olo".
      Niskat ja hartiat jumiutuivat jännityksen vuoksi joka taas johtuu paniikkikohtauksista..

      • Jumittaa

        Fysioterapeutille siitä, hopi hopi! Itse kippuroin vaivojeni (niska-hartia-kipu, jatkuva huimaus ja muutenkin ahdistava olotila) kanssa niin kauan, että sain viimein soittaa rakkaan siippani hakemaan minut pois töistä kesken päivän, kun pää ei enää kääntynyt ja kipu oli JÄRJETÖN. Lihaksia rentouttavaa- ja särkylääkettä oli siinä vaiheessa syöty jo muutama viikko ilman mitään vaikutusta. Menin vielä samana iltana naprapaatille, ja olo helpottui välittömästi. Muutama viikko naprapaatin ja fysioterapeutin kynsissä ja johan alkoi aurinko mollottaa tähänkin risukasaan! Kokonaan eroon niskavaivoistani en pääse ikinä, mutta fysioterapeutti opetti minulle liikkeitä joiden avulla saan pidettyä ne edes jotenkin aisoissa. Raskainta ne huimausviikot olivat henkisesti, fyysinen kipu on kuitenkin "vain" kipua. Ja vieläkin kun huimaus iskee, iskee myös paniikkihäiriö ("Ei kai tämä taas ala?!?") ja siitähän se huimaus sitten vasta yltyykin...


      • hiutale

        Itse olen käynyt kiropraktikolla, jonka mukaan yläniskani on niin huonossa kunnossa, että olisi ihme jos minua ei huimaisi. No, näin itsekin hänen tutkimuskäynnilläni ottamastaan kuvasta, että koko pääni oli kallellaan vasemmalle.

        Jo ensimmäisen hoidon jälkeen pääni kääntyi paremmin, mutta hoitokuuri jatkuu edelleen. Ja jokaisella kerralla niskan manipulointi avaa korvani, jos ne ovat tukossa. Ihme juttu, mutta toimii.

        Toinen kokeilemisen arvoinen hoito on osteopatia. Molemmat hoitomuodot pureutuvat jännityksen syihin eikä vain oireisiin.


      • Mindy
        Jumittaa kirjoitti:

        Fysioterapeutille siitä, hopi hopi! Itse kippuroin vaivojeni (niska-hartia-kipu, jatkuva huimaus ja muutenkin ahdistava olotila) kanssa niin kauan, että sain viimein soittaa rakkaan siippani hakemaan minut pois töistä kesken päivän, kun pää ei enää kääntynyt ja kipu oli JÄRJETÖN. Lihaksia rentouttavaa- ja särkylääkettä oli siinä vaiheessa syöty jo muutama viikko ilman mitään vaikutusta. Menin vielä samana iltana naprapaatille, ja olo helpottui välittömästi. Muutama viikko naprapaatin ja fysioterapeutin kynsissä ja johan alkoi aurinko mollottaa tähänkin risukasaan! Kokonaan eroon niskavaivoistani en pääse ikinä, mutta fysioterapeutti opetti minulle liikkeitä joiden avulla saan pidettyä ne edes jotenkin aisoissa. Raskainta ne huimausviikot olivat henkisesti, fyysinen kipu on kuitenkin "vain" kipua. Ja vieläkin kun huimaus iskee, iskee myös paniikkihäiriö ("Ei kai tämä taas ala?!?") ja siitähän se huimaus sitten vasta yltyykin...

        Onpa huojentavaa kuulla muidenkin kokemuksia niska- ja hartiavaivoista. Olen itse kamppaillut samojen ongelmien parissa jo aivan liian kauan. Aluksi oli vain päänsärkyä, mutta lopulta on tullut myös ihan kunnon niskasärkyä, huimausta ja huimaukseen liittyvää paniikkihäiriötä. Olenkin usein miettinyt, että kuvittelenko vain paniikkihäiriön johtuvan tästä huimauksesta, mutta siitä se selvästi alkaa kun luulee kaatuvansa tai pyörtyvänsä.

        Kävin fysioterapeutilla tässä yhdessä vaiheessa kuusi kertaa, joka kyllä auttoi, mutta lopetimme sitten ja se oli oikeastaan aika stressaavaa käydä siellä heti koulun jälkeen. Lähete yksityiseen fysioterapiaan on kyllä vielä, jospa sitä kokeilisi. Voisiko hieronta olla kuitenkin vielä tehokkaampaa? Kaikista parasta on oma aktiivisuus venyttelyn yms. suhteen, olen sen havainnut, mutta se tahtoo aina vain jäädä. Siitä saa kyllä syyttää pitkälti itseään. Lukion aloitettuani tämä kaikki alkoi, kun tuli kirjoitettua niin paljon ja tuolit koulussa ovat todella huonot.


      • sairas poika
        Mindy kirjoitti:

        Onpa huojentavaa kuulla muidenkin kokemuksia niska- ja hartiavaivoista. Olen itse kamppaillut samojen ongelmien parissa jo aivan liian kauan. Aluksi oli vain päänsärkyä, mutta lopulta on tullut myös ihan kunnon niskasärkyä, huimausta ja huimaukseen liittyvää paniikkihäiriötä. Olenkin usein miettinyt, että kuvittelenko vain paniikkihäiriön johtuvan tästä huimauksesta, mutta siitä se selvästi alkaa kun luulee kaatuvansa tai pyörtyvänsä.

        Kävin fysioterapeutilla tässä yhdessä vaiheessa kuusi kertaa, joka kyllä auttoi, mutta lopetimme sitten ja se oli oikeastaan aika stressaavaa käydä siellä heti koulun jälkeen. Lähete yksityiseen fysioterapiaan on kyllä vielä, jospa sitä kokeilisi. Voisiko hieronta olla kuitenkin vielä tehokkaampaa? Kaikista parasta on oma aktiivisuus venyttelyn yms. suhteen, olen sen havainnut, mutta se tahtoo aina vain jäädä. Siitä saa kyllä syyttää pitkälti itseään. Lukion aloitettuani tämä kaikki alkoi, kun tuli kirjoitettua niin paljon ja tuolit koulussa ovat todella huonot.

        Hei!
        itsellä tuntuu että korvat ovat tukossa jatkuvasti, olisiko mahdollista että johtuisi näistä niska ja hartia kivuista? istun liikaa koneella, myönnän. millaisia venytyksiä, hieromisia suosittelisitte?
        kuumetta ollut viikon. ja jatkuu vaan.
        Kiitos


      • blondi teini

        Minullakin on ongelmana hartiakipu välillä olo tuntuu epäluonnolliselta ja tuntuu kun tunto menisi koko kehosta voisiko tämä johtua hartia/niska kivuista??


    • mintsu

      Onko kenelläkään jumissa olevat niskat aiheuttaneet niin pahoja oireita että huimaa niin pahasti että tuntuu että taju lähtee ja silmissä hämärtyy?

      • Janette

        Itse olen vuosia sitten koulussa loukannut niskani, ja sitten n.10 v. sitten alkoivat kovat päänsäryt. Nykyisin kärsin lisäksi kummasta huimaavasta tunteesta, tuntuu kuin kaatuisi ja lattia tuntuu aaltoilevan jalkojen alla. Tuntuu kuin kävelisi sellaisella heiluvalla laiturilla lähes aina..Todella karmivia oireita! Lisäksi on paniikkihäiriön tapaisia oireita, jotka mielestäni selkeästi liittyvät tähän. Ja MIKÄÄN ei ole auttanut, kaikkea mahdollista on kokeiltu aina korvalääkäristä naprapaattiin.Jos joku tietää mikä tähän auttais, niin olis todella mukavaa!


      • laiska yh
        Janette kirjoitti:

        Itse olen vuosia sitten koulussa loukannut niskani, ja sitten n.10 v. sitten alkoivat kovat päänsäryt. Nykyisin kärsin lisäksi kummasta huimaavasta tunteesta, tuntuu kuin kaatuisi ja lattia tuntuu aaltoilevan jalkojen alla. Tuntuu kuin kävelisi sellaisella heiluvalla laiturilla lähes aina..Todella karmivia oireita! Lisäksi on paniikkihäiriön tapaisia oireita, jotka mielestäni selkeästi liittyvät tähän. Ja MIKÄÄN ei ole auttanut, kaikkea mahdollista on kokeiltu aina korvalääkäristä naprapaattiin.Jos joku tietää mikä tähän auttais, niin olis todella mukavaa!

        minulla oli samoja oireita aikoinaan. söin paniikkihäiriöön todella mietoja lääkkeitä, kävin kerran psykiatrilla ja aloin käyttää shiatsu niskahieromatyynyä joka ilta. (kahden lapsen yh-äitinä vaikea löytää aikaa hierojalle, liikunnan puutteesta syytän omaa laiskuuttani) mutta kyllä vaivat oli poissa parikin kuukautta kunnes lopetin hieromatyynyn käytön. joku aika sitten aloin uudestaan ja kaikki taas tiessään. kannattaa kokeilla.


      • En luovuta!

        Mulla myös niskat ja hartian seutu jumissa. Ei varsinaista särkyä, mutta tuntuu kipuilevan ja olevan tönkön tuntuiset. Mä itse sain vaivan ihan henkisestä stressistä...nyt aina aika ajoin tilanne paranee ja välillä on niitä hemmetin huonoja kausia. Huimaus ja pahanolon tunne on järkyttävää ja siitä suoranainen paniikkitila. Jotenkaan sanat eivät edes riitä kertomaan oloa. Mulla tuntuu myös silmissä samealta ja joutuu usein kohdistamaan katsetta useaan kertaan, jotta tulee tarkaksi. Onko tämä tuttua teille muille? Hieronnassa käyn säännöllisesti joo ja itse urheilen ja venyttelen...ongelma vaan näyttäisi olevan siinä, että se perustavaa laatuaan oleva ongelma siellä kaiken takana tulisi ratkaista, jotta rentotustilan saisi pysyväksi henkisellä puolella. Lääkkeet eivät hoida kuin vain oireita. Mulla vaan on hemmetin vaikeaa saada itseni rennonmaksi koko elämän suhteen...otan niin helposti aina paineita kaikesta. Tämä onkin isompi työ, mitä sitä kuvittelisi. Sitten kun näitä oireita vaan tulee ja on, niin siinä on oravanpyörä meikäläiselle valmis. Sitä vaan miettii ja miettii, mikä ihme mua oikein vaivaa... haluaisin vielä kysyä kohtalontovereilta, onko teillä mahd. tulehdustila levinnyt esim. käsiin? Mulla särkee käsiä ja sormiakin jo...ja hieroja on todennut käden lihaksiston olevan myös todella jumissa. Kohta siis olen kokonaan hullussa jumissa.


    • PiiZu_

      mulla on kanssa sellanen jännä tunne kokoajan päässä ja sitten kun lähen liikkeelle niin tulee huono olo. johtuuks tääki niskoista?

      • rökäs

        Mulla vielä niskajumin lisäksi puutaa käsiä ja jalkoja sekä suun ympäristöä. Onko tuttua ?


      • Nörtti__
        rökäs kirjoitti:

        Mulla vielä niskajumin lisäksi puutaa käsiä ja jalkoja sekä suun ympäristöä. Onko tuttua ?

        Joo, mulla sama. Puutuu vasen puoli kasvoista, sormen päät, kädet, joskus toinen jalka. Niskaa sattuu melkein päivittäin ja hartioita jännitän, kun tekee pääteduunia.

        Kaikesta näistä saa kyllä syyttää vain itseään. Säännöllinen liikunta/venyttely varmasti on taikasana näihin vaivoihin, mutta... :)


      • Myöskin
        rökäs kirjoitti:

        Mulla vielä niskajumin lisäksi puutaa käsiä ja jalkoja sekä suun ympäristöä. Onko tuttua ?

        Mulla puutuu tai menee voimattomaksi pääasiassa vasen käsi ja jälatkin välillä vähän puutuu..Myös kasvojen alueella samaa havaittavissa.Sitten tällanen tosi oudon kuulonen oire:mun korvien alueella (nyt myös korvien ympärillä päänalueella) semmonen ikäänkuin tykytys tai nykiminen, että esim. illalla kun menne nukkumaan, joutuu laittaa käden korvan päälle ettei se tykytys tuntuisi..ei ole siis mitenkään kipee mutta tuntuu ärsyttävältä!!!Pliis vastatkaa jos samanlaisia oireita!!


      • KEITTIÖALAN IMMEINEN
        rökäs kirjoitti:

        Mulla vielä niskajumin lisäksi puutaa käsiä ja jalkoja sekä suun ympäristöä. Onko tuttua ?

        MULLA ON KANSSA PÄÄN SÄRKYÄ KÄDEN PUUTUMINEN. NYT ON RUVENNUT SUUPIELTÄKIN PUUDUTTAA AIAN VÄLILLÄ...


      • tuovi
        KEITTIÖALAN IMMEINEN kirjoitti:

        MULLA ON KANSSA PÄÄN SÄRKYÄ KÄDEN PUUTUMINEN. NYT ON RUVENNUT SUUPIELTÄKIN PUUDUTTAA AIAN VÄLILLÄ...

        sinä keittiöalan ihminem ,mene bvikkelästi lääkärile, silä sinulla alkaa ola tulevan halvauksen oireita ja ne on selvitettävä...vointoki olla väärässökkin, muta tuo suupiekenkinpuudutus o kylä tutkiyttava. ja tarbiytsethan toki apua koko tuohonhuononoloosi, etei käy kuiminulle..jalatalta ja aiviverivuoto. halvaus ja muistimenetys..menehännyt iha ensi tilassa lääkäriin.
        iloostakesää muutoinsinulle! toibvipi marey.


    • mem83

      Mulla on ollut yli kolme vuotta huimausta jonka seurauksena myös paniikkikohtauksia.Aika ajoin myös on ilmennyt huonoa oloa..sellasta pahaa oloa mitä on vaikeaa toiselle selittää.oon muutama vuosi sitten syönyt lihasta rentouttavia lääkkeitä ja paniikkiin lääkkeitä mutta lopetin niiden syömisen kun apua ei ollut!välillä on hyviä jaksoja että ei niin paljon huimaa yms. mutta tällä hetkellä on pari viikkoa ollut yli veemäinen olo..tuntuu välillä että on näköhäiriöitä,oksettaa,vatsassa on outoja tuntemuksia,sydän hakkaa jne.lääkärissä ramppaaminen siis alkaa taas!oon käyny myös fysioterapiassa lähetteenä oli "jännitys niska"..voiko mulla jumaliste olla vaan niin jumis niska ja selkä ylipäänsä että nää oireet johtuu siitä!??tosi epätoivoista välillä kun joka päivä on jotain vaivaa! voi kun olis normaali olo niinkun joskus nuorempana...

      • Nenehh

        Täällä ja yksi parikymppinen kohtalontoveri.

        Kaikki alkoi viime perjantaina (23.11) kun yöllä käänsin kylkeä ja tuntui että maailma pyöri ympäri.
        Käännyin tietysti nopeasti takaisin toiselle kyljelle.
        Mistään ei kuitenkaan sattunut. Päässä vain pyöri.

        Lähdin sitten päivystykseen huimauksen vuoksi, ei pystynyt kunnolla kävelemään kun huimasi ja oli paha olo mutta en kuitenkaan oksentanut. Vasemmalle kun käänsin pääni niin alkoi pyöriä entistä lujempaa.

        Parin tunnin tarkkailun jälkeen pääsin kotiin ja sanoivat että varaa lääkäriajan.

        Lauantaina (24.11) heräsin kun niskani ja hartiani olivat niin jumissa että oli koko ajan sellainen olo että selkä pitäisi naksauttaa.

        Soitin äitini (hieroja) hätiin ja pienen käsittelyn jälkeen huomasin että huimaus oli poissa tai lieventynyt. Hän sanoi niskani ja hartioiden olevan todella jumissa ja huomautti että koska olen yliliikkuva niveliltäni minun pitäisi vahvistaa yliliikkuvia niskalihaksiani.
        Ilta meni buranalla ja kylmägeelillä.

        sunnuntaina (25.11) selkäni ja niskani olivat kuin tulessa. Kuume nousi melkein 38,5 ja poskeni ja naamani punotti. En pistänyt enää kylmägeeliä sillä arvelin punoituksen olevan joku allerginen reaktio tms. särkylääkettä en viitsinyt ottaa koska olin ottanut jo 2.

        Maanantaina (26.11) koitin soittaa lääkäriaikaa mutta oli kaikki ajat varattu ja sanoivat että jos pahenee tulee päivystykseen. Huimaus jatkui lievänä ja niskaa ja hartioita kuumotti. Myös selkä oli kipeä.

        Tiistaina (27.11) niska, selkä ja hartiat olivat vielä jumissa ja kuumottivat. Pientä huimausta oli, mutta ei niin pahaa kuin ensimmäisellä kerralla.
        Uuutena oireena tuli kova paineen tunne päässä (aaltoileva) otsalla ja takaraivo punoitti ja kuumotti kovasti.
        Olin mennyt saman vaivan takia lääkäriin jo aiemmin kesällä.
        Silloin sain antibioottikuurin mahdolliseen poskiontelotulehdukseen varmuuden vuoksi.
        Verikokeet olivat kumminkin ok.
        Oireet hävisivät silloin ja nyt oli ensimmäinen kerta kun oli aivan samanlainen olo kuin silloin kesällä.

        Buranan otin ja kuume laski hieman ja niskaakin helpotti.
        Sekään ei auta yhtään että olen herkkä ylipäätään
        pelästymään ja stressaamaan kaikkea.
        Huimaus pelottaa oikeastaan eniten koska sitä ei voi kontrolloida mitenkään koska se tulee,
        ja kuinka pahana.

        Tänään vasemmanpuoleinen hartia ja niska ovat aivan jumissa ja nestettä täynnä ja kuumottavat.
        Kylmäkallea olen pitänyt mutta sekään ei auta kuin hetkellisesti.

        Kuume alkaa taas nousta ja paineen tunne tulla.
        Soitin taas varatakseni lääkäriajan ja sanoivat taas kaikki ajat ensi viikolle asti olevan varattuja
        ja kehottivat menemään päivystykseen jos oireet pahenevat tai kuume ei lakkaa nousemasta.
        flunssainen olo minulla ei ole, eikä kurkkuni eikä pääni särje.
        Ainoa on aaltoileva paineen tunne otsalla ja takaraivossa ja poskionteloissa.
        Myös korvat tuntuvat olevan jollain tavalla tukossa vaikka kuulen silti hyvin.
        Niskani ja selkäni vaan kuumottavat.

        Eipä tässä muu auta kun soitella jos aikoja olisi vapautunut.
        Lepäilemään olen jo kyllästynyt ja tekisi mieli lähteä liikkeellekin.
        Parempi kai levätä niin kauan kun on kuumetta (muuten jo 4. päivä).

        Voimia kaikille!


      • kotalotoveri

        Täälä aivan samat oideet kuin sinulla,eli niska ja ylä selkä jumissa jatkuvasti.Ja sitten tuo paaniikkikohtauksen tyylinen olotila, miten olet hoitanut ite noita vaivoja.Ne tulee jossain kaupassa yleensä tuskainen olo,tietysti tulee mietittyä tota niskaakin jatkuvasti jumis.Mitä tohon vois auttaa,hierontakin koitettu on,kerta käyty lääkärissä diaknoosi oli stressi vähemästäkin tulee stressi kun niska on aivan hajalla.Pliis koittakaa antaa vähä neuvoja


      • olla mahdollista

        itsekkin olen kärsinyt ja kärsin edelleen samoista oireista, välillä tulee jo olo että on kuolemaisillaan kun on niin huono olo ja kaikki kokeet näyttää väärin mutta uskottava se on. oireet voivat olla todella pahojakin ja yleensä fysioterapian ja yms. hoidon alussa olo jopa voi pahentua. parasta lääkettä on sauvakävely, itselläni kuuma tekee vaan hallaa joten käytänkin kylmägeeliä säännöllisesti ja se on auttanut. onneksi on kohtalotovereita niin sekin jo auttaa ja tietää ettei kuitenkaan täysin ole luulosairas. kuitenkin kun ajattelee niinkin että jos niskahartiaseutu on pahastikkin jumissa ja verenkierto aivoihinkin heikentyy niin tuleehan siitä väkisinkin heikko ja hutero olo....


      • kuin laivassa olisi
        olla mahdollista kirjoitti:

        itsekkin olen kärsinyt ja kärsin edelleen samoista oireista, välillä tulee jo olo että on kuolemaisillaan kun on niin huono olo ja kaikki kokeet näyttää väärin mutta uskottava se on. oireet voivat olla todella pahojakin ja yleensä fysioterapian ja yms. hoidon alussa olo jopa voi pahentua. parasta lääkettä on sauvakävely, itselläni kuuma tekee vaan hallaa joten käytänkin kylmägeeliä säännöllisesti ja se on auttanut. onneksi on kohtalotovereita niin sekin jo auttaa ja tietää ettei kuitenkaan täysin ole luulosairas. kuitenkin kun ajattelee niinkin että jos niskahartiaseutu on pahastikkin jumissa ja verenkierto aivoihinkin heikentyy niin tuleehan siitä väkisinkin heikko ja hutero olo....

        Luin tässä muiden kirjoittamia juttuja ja kyllä tutulta kuulostaa.

        Itselläni
        *äkillinen kuulon alentuma (sairaalassa tämän takia 5vrk vuosi sitten - ei löydetty selvää syytä, mutta parantunut ajan kanssa)
        *tinnitystä - tulee etenkin kun stressaan
        *huimausta - nyt muuttunut pyöriväksi
        *ennen ollut myös pahoinvointia ja paniikki kohtauksia esim. kaupan kassalla. (Paniikkikohtauksissa muuten kun sydän lähtee laukkaamaan hurjaa tahtia - muista ajatella että kyllä se sydän kestää. Ei mitään hätää. Anna tulla vaan. Tämä on auttanut mua aikanaan...)

        Ongelmani on että niskat ja hartiat jumiutuvat "salaa" eli ensimmäinen oire on huimaus. Vasta kun teen jotain asialle ja olen taas paranemiseen päin, niin tulee kovat kivut ja päänsärkyä. Oma syy kun en tee mitään asialle tässä välissä.

        Ainoa mikä auttaa on ensin 5-7 vrk tulehduskipulääkekuuri, jos on tulehdus siis. Kylmäpakkauksetkin auttaa. Sitten systemaattisesti joka päivä kävelylle (sauvat mukaan), mielellään yläkroppaa pienillä painoilla punttikselle treenaamaan ja muutenkin liikkumaan. Saunaa kannattaa vähän alussa varoa jos on tulehdus päällä.
        Kun tulehduskipulääkekuuri on syöty, hierojalle kerran viikossa. Fysioterapeutti (etenkin OMT fysioterapeutti) osaa antaa hyviä liikkeitä jota tehdään monta kertaa päivässä.

        Päätteen äärellä ei istuta kauan putkeen ilman taukojumppaa tai muuta liikuntaa.

        Ja sitten kun helpottaa ja tunne on mitä parhain, pitäisi muistaa ylläpitää tätä hyvää kuntoa säännöllisellä liikunnalla ja venyttelyllä sekä välillä hieronnalla.
        ->Tässä mulla yleensä menee vikaan. Nyt tällä kertaa lupaan itselleni yrittää kovemmin - kunhan pääsen eroon näistä oireista.
        Ja jos rahan menoa (hieroja) miettii, niin paljon olisit nyt valmis maksamaan jotta oireesi katoaisivat kokonaan? Juuri nyt mä antaisin melkein mitä vaan.

        Tuli pitkä juttu, mutta toivottavasti tästä apua myös muille!
        Tänään lähden ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kuntosalille. Tsemppiä myös muille!


      • olla mahdollista
        kuin laivassa olisi kirjoitti:

        Luin tässä muiden kirjoittamia juttuja ja kyllä tutulta kuulostaa.

        Itselläni
        *äkillinen kuulon alentuma (sairaalassa tämän takia 5vrk vuosi sitten - ei löydetty selvää syytä, mutta parantunut ajan kanssa)
        *tinnitystä - tulee etenkin kun stressaan
        *huimausta - nyt muuttunut pyöriväksi
        *ennen ollut myös pahoinvointia ja paniikki kohtauksia esim. kaupan kassalla. (Paniikkikohtauksissa muuten kun sydän lähtee laukkaamaan hurjaa tahtia - muista ajatella että kyllä se sydän kestää. Ei mitään hätää. Anna tulla vaan. Tämä on auttanut mua aikanaan...)

        Ongelmani on että niskat ja hartiat jumiutuvat "salaa" eli ensimmäinen oire on huimaus. Vasta kun teen jotain asialle ja olen taas paranemiseen päin, niin tulee kovat kivut ja päänsärkyä. Oma syy kun en tee mitään asialle tässä välissä.

        Ainoa mikä auttaa on ensin 5-7 vrk tulehduskipulääkekuuri, jos on tulehdus siis. Kylmäpakkauksetkin auttaa. Sitten systemaattisesti joka päivä kävelylle (sauvat mukaan), mielellään yläkroppaa pienillä painoilla punttikselle treenaamaan ja muutenkin liikkumaan. Saunaa kannattaa vähän alussa varoa jos on tulehdus päällä.
        Kun tulehduskipulääkekuuri on syöty, hierojalle kerran viikossa. Fysioterapeutti (etenkin OMT fysioterapeutti) osaa antaa hyviä liikkeitä jota tehdään monta kertaa päivässä.

        Päätteen äärellä ei istuta kauan putkeen ilman taukojumppaa tai muuta liikuntaa.

        Ja sitten kun helpottaa ja tunne on mitä parhain, pitäisi muistaa ylläpitää tätä hyvää kuntoa säännöllisellä liikunnalla ja venyttelyllä sekä välillä hieronnalla.
        ->Tässä mulla yleensä menee vikaan. Nyt tällä kertaa lupaan itselleni yrittää kovemmin - kunhan pääsen eroon näistä oireista.
        Ja jos rahan menoa (hieroja) miettii, niin paljon olisit nyt valmis maksamaan jotta oireesi katoaisivat kokonaan? Juuri nyt mä antaisin melkein mitä vaan.

        Tuli pitkä juttu, mutta toivottavasti tästä apua myös muille!
        Tänään lähden ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kuntosalille. Tsemppiä myös muille!

        minulla itselläni auttoi kun otin neljän päivän tulehduskipulääke kuurin yhdessä kipugeelin kanssa. huimaus katosi sen jälkeen täysin.. nyt olen kävellyt pitkiä lenkkejä (ilman sauvoja koska ensi alkuun se vain pahensi tilannetta) ja sekin auttaa kovasti. fysioterapiakin on varattuna muttei se hyövytä ennekuin on saanut paikat hieman avautumaan. akupunktiostakin tuli niin voimakas reaktio ettei sitäkään tehdä ennenkuin saadaan tulehdusta lisää laskemaan, puutuivat nimittäin kädet ja kasvot melkein vuorokaudeksi, säikähdin mutta ohi sekin meni! tsemppiä muille kärsiville...kyllä se siitä!


      • Avun saanut
        olla mahdollista kirjoitti:

        minulla itselläni auttoi kun otin neljän päivän tulehduskipulääke kuurin yhdessä kipugeelin kanssa. huimaus katosi sen jälkeen täysin.. nyt olen kävellyt pitkiä lenkkejä (ilman sauvoja koska ensi alkuun se vain pahensi tilannetta) ja sekin auttaa kovasti. fysioterapiakin on varattuna muttei se hyövytä ennekuin on saanut paikat hieman avautumaan. akupunktiostakin tuli niin voimakas reaktio ettei sitäkään tehdä ennenkuin saadaan tulehdusta lisää laskemaan, puutuivat nimittäin kädet ja kasvot melkein vuorokaudeksi, säikähdin mutta ohi sekin meni! tsemppiä muille kärsiville...kyllä se siitä!

        Moi,

        Joko kysyi, voiko auttaa mikää huimaukseen / pyörtyilyn tunteeseen. Suosittelen soittamaan hra Tapani Rahkolle, joka ottaa vastaan Tampereella mm. Hän on pitkän linjan korvalääkäri, joka on kehittänyt erityisen toimivan menetelmän huimaukseen, johtuipa se sitten mistä tahansa ei-elimellisestä viasta. Tällä hetkellä tosin Rahkon sivut ovat päivityksessä mutta josko aukeisivat kohta! Kaverin homma kuulostaa poppamieheltä mutta sillä on tuhansia tyytyväisiä potilaita, minäkin, jotka ovat saaneet avun hänen metodistaan. Muistaakseni nimi on Rahkon manööveri.


      • nelli...
        olla mahdollista kirjoitti:

        minulla itselläni auttoi kun otin neljän päivän tulehduskipulääke kuurin yhdessä kipugeelin kanssa. huimaus katosi sen jälkeen täysin.. nyt olen kävellyt pitkiä lenkkejä (ilman sauvoja koska ensi alkuun se vain pahensi tilannetta) ja sekin auttaa kovasti. fysioterapiakin on varattuna muttei se hyövytä ennekuin on saanut paikat hieman avautumaan. akupunktiostakin tuli niin voimakas reaktio ettei sitäkään tehdä ennenkuin saadaan tulehdusta lisää laskemaan, puutuivat nimittäin kädet ja kasvot melkein vuorokaudeksi, säikähdin mutta ohi sekin meni! tsemppiä muille kärsiville...kyllä se siitä!

        itsellä on myös pitkään ollu niskat ja hartiat ihan jumissa. Kerran käynyt hierojalla ja oli sen jälkeen kyllä erittäin huono olo, huimasi ihan kauheasti ja paniikkikohtaus taisi juuri sen takia tulla. Tälläkin hetkellä päätä särkee kovasti ja on hiukan huono olokin. Olen muutenkin tällainen että saan kaikesta oudosta jotain ajatuksia, että olisi jokin sairaus. On kauhean ahdistavaa kun päätä särkee ja huimaa. Kivun vielä kestää mutta tämä huimaus on jotain niin kamalaa.


      • Timpurintilli
        nelli... kirjoitti:

        itsellä on myös pitkään ollu niskat ja hartiat ihan jumissa. Kerran käynyt hierojalla ja oli sen jälkeen kyllä erittäin huono olo, huimasi ihan kauheasti ja paniikkikohtaus taisi juuri sen takia tulla. Tälläkin hetkellä päätä särkee kovasti ja on hiukan huono olokin. Olen muutenkin tällainen että saan kaikesta oudosta jotain ajatuksia, että olisi jokin sairaus. On kauhean ahdistavaa kun päätä särkee ja huimaa. Kivun vielä kestää mutta tämä huimaus on jotain niin kamalaa.

        Huomenta vaan, eipä ole tullu nukuttua koko yönä on niin kaamea kipu hartiassa ja selässä, polttaa pakottaa mikään asento ei auta niin paljoa kuin pystyssä olo Lähden muutaman tunnin päästä p'ivystykseen hakeen kipupiikkiä.
        Ei yhtään kivaa. Niska on myös niin kipee että tuntuu sille ku se poksahtaisi. Suututtaa.


      • mamma64
        Timpurintilli kirjoitti:

        Huomenta vaan, eipä ole tullu nukuttua koko yönä on niin kaamea kipu hartiassa ja selässä, polttaa pakottaa mikään asento ei auta niin paljoa kuin pystyssä olo Lähden muutaman tunnin päästä p'ivystykseen hakeen kipupiikkiä.
        Ei yhtään kivaa. Niska on myös niin kipee että tuntuu sille ku se poksahtaisi. Suututtaa.

        Vasen puoli niskasta ihan jumissa.eilen iski niin kuin noidannuoli niskaan ja sen jälkeen on ollut tosi kipeä.Säteilee käteen ja sormiin saakka.Tietääkö joku mikä olisi paras apu?Tulehduskipulääkettä olen ottanut.Tämä minun työni eli lehmänlypsy ei liene parasta hoitoa.


      • K19993
        mamma64 kirjoitti:

        Vasen puoli niskasta ihan jumissa.eilen iski niin kuin noidannuoli niskaan ja sen jälkeen on ollut tosi kipeä.Säteilee käteen ja sormiin saakka.Tietääkö joku mikä olisi paras apu?Tulehduskipulääkettä olen ottanut.Tämä minun työni eli lehmänlypsy ei liene parasta hoitoa.

        Onko kellään samoja oireta? Korvissa jomottaa silloin tällöin, takaraivossa jomottaa, univaikeuksia, ja äsken kasvot puutuivat oudosti. Pahin on kyllä se että huimaa oudosti ja tunnen olevani joku muu enkä tajua aina kaikkea. Hartiat ja niska ovat tosi herkät kun hieroo, lapaluihin asti! Vastauksia kiitos :)


      • Täälläkin
        K19993 kirjoitti:

        Onko kellään samoja oireta? Korvissa jomottaa silloin tällöin, takaraivossa jomottaa, univaikeuksia, ja äsken kasvot puutuivat oudosti. Pahin on kyllä se että huimaa oudosti ja tunnen olevani joku muu enkä tajua aina kaikkea. Hartiat ja niska ovat tosi herkät kun hieroo, lapaluihin asti! Vastauksia kiitos :)

        Ja on perin inhottavaa kantaa näitä oireita mukanaan! Ja pelottavaa. Korvat "tukkoilee" alvariinsa. Välillä päässä outo paineen tunne. Tuntuu että koko takaraivo meinaa poksahtaa auki! Oudot humahdukset ja epätodellinen olo on täällä tosi tuttua. Sellanen kun iskee päälle, niin kädet hikoaa ja tulee paniikinomainen olo. Mutta luotan siihen, että kun saan hartiaseudun kuntoon, niin tilanne rauhoittuu! Mulla kaksi pientä lasta, joita kanniskelen ja pyllyjä pesen huonoissa asennoissa, imetän jne, jne.... Eli aikaa tässä vielä menee ennen kuin saan kunnolla itseni hoidettua! Yritähän olla panikoimatta! Niin minäkin.


      • K19993
        Täälläkin kirjoitti:

        Ja on perin inhottavaa kantaa näitä oireita mukanaan! Ja pelottavaa. Korvat "tukkoilee" alvariinsa. Välillä päässä outo paineen tunne. Tuntuu että koko takaraivo meinaa poksahtaa auki! Oudot humahdukset ja epätodellinen olo on täällä tosi tuttua. Sellanen kun iskee päälle, niin kädet hikoaa ja tulee paniikinomainen olo. Mutta luotan siihen, että kun saan hartiaseudun kuntoon, niin tilanne rauhoittuu! Mulla kaksi pientä lasta, joita kanniskelen ja pyllyjä pesen huonoissa asennoissa, imetän jne, jne.... Eli aikaa tässä vielä menee ennen kuin saan kunnolla itseni hoidettua! Yritähän olla panikoimatta! Niin minäkin.

        Jep! Yritän. Vaikka välillä hieman hankalaakin on kun miettii et mikäköhä itteäni vaivailee, kun muutenkin olen ihminen joka pelkää aina pahinta joka asiasta! :) Jaksamisia sinulle!


      • tupajumi
        Täälläkin kirjoitti:

        Ja on perin inhottavaa kantaa näitä oireita mukanaan! Ja pelottavaa. Korvat "tukkoilee" alvariinsa. Välillä päässä outo paineen tunne. Tuntuu että koko takaraivo meinaa poksahtaa auki! Oudot humahdukset ja epätodellinen olo on täällä tosi tuttua. Sellanen kun iskee päälle, niin kädet hikoaa ja tulee paniikinomainen olo. Mutta luotan siihen, että kun saan hartiaseudun kuntoon, niin tilanne rauhoittuu! Mulla kaksi pientä lasta, joita kanniskelen ja pyllyjä pesen huonoissa asennoissa, imetän jne, jne.... Eli aikaa tässä vielä menee ennen kuin saan kunnolla itseni hoidettua! Yritähän olla panikoimatta! Niin minäkin.

        Mullakin "humahtelee" ja usein varsinkin iltaisin
        hiljaisuudessa pienikin risaus tuntuu kuin pää
        räjähtäisi. Niskajumistahan tuo varmaankin johtuu. Voi tosin olla tinnitukseeni liittyvää hyperacusiaakin.


      • Iiku
        tupajumi kirjoitti:

        Mullakin "humahtelee" ja usein varsinkin iltaisin
        hiljaisuudessa pienikin risaus tuntuu kuin pää
        räjähtäisi. Niskajumistahan tuo varmaankin johtuu. Voi tosin olla tinnitukseeni liittyvää hyperacusiaakin.

        Mullaki tuntunu jopa oik.korvassa ihmeellistä vihlomista jota en epäile tulehdukseksi vaan se että niskat niin jumissa. Tietyn välein huimaa ja tulee huono olo. Hierojalla en ole vielä käynyt mutta nään senki vaihtoehdon kohta oikeen tarpeelliseksi :)


      • juminiska
        Iiku kirjoitti:

        Mullaki tuntunu jopa oik.korvassa ihmeellistä vihlomista jota en epäile tulehdukseksi vaan se että niskat niin jumissa. Tietyn välein huimaa ja tulee huono olo. Hierojalla en ole vielä käynyt mutta nään senki vaihtoehdon kohta oikeen tarpeelliseksi :)

        Oon huomannu itselläni samoja oireita. Paniikinomasia kohtauksia tulee, ku alkaa huimaa ja tuntuu, et on ihan höttöi ja ei pysty hallitteen itteesä. Mä oon tosi paljon koneella, joten siitä varmaa niskat jumissa. Pelaan pesäpalloa, joten varmaan kädet ja niskanseutu/selkä on jumissa, koska venyteltyä tulee hävettävän vähän.

        Kysyisin kuitenkin, et onko muilla "niskavammasilla" ollu ongelmia muistin kanssa. Välillä tuntuu, et viimeaikoina muisti huonontunu. Joskus jopa oon unohtanu, en nyt parhaiden kavereiden, mut tuttujen nimiä. Ja sit välil unohtuu, et mitä ostin kaupasta jne. Vai onko se vaan jotain ajattelemattomuutta. Valmistuin juuri ja viimeinen vuosi amiksessa oli aika löysää, joten voisko muistamattomuus johtua ihan siitä, et ei oo tarvinnu käyttää aivoja. En oo oikee mitään muuta ku liikuntaa harrastanu ja se ei niin paljon aivojen käyttöä vaadi:D

        Mut siis muilla muistihäikkää?


      • jn
        juminiska kirjoitti:

        Oon huomannu itselläni samoja oireita. Paniikinomasia kohtauksia tulee, ku alkaa huimaa ja tuntuu, et on ihan höttöi ja ei pysty hallitteen itteesä. Mä oon tosi paljon koneella, joten siitä varmaa niskat jumissa. Pelaan pesäpalloa, joten varmaan kädet ja niskanseutu/selkä on jumissa, koska venyteltyä tulee hävettävän vähän.

        Kysyisin kuitenkin, et onko muilla "niskavammasilla" ollu ongelmia muistin kanssa. Välillä tuntuu, et viimeaikoina muisti huonontunu. Joskus jopa oon unohtanu, en nyt parhaiden kavereiden, mut tuttujen nimiä. Ja sit välil unohtuu, et mitä ostin kaupasta jne. Vai onko se vaan jotain ajattelemattomuutta. Valmistuin juuri ja viimeinen vuosi amiksessa oli aika löysää, joten voisko muistamattomuus johtua ihan siitä, et ei oo tarvinnu käyttää aivoja. En oo oikee mitään muuta ku liikuntaa harrastanu ja se ei niin paljon aivojen käyttöä vaadi:D

        Mut siis muilla muistihäikkää?

        Mullakin on nyt ollu reilun vuoden ajan niska ja hartiaseutu ihan jumissa. Hierojalle en ole omasta tyhmyydestä mennyt ku oon aina aatellu et se lähtis pois ihan jos joku tuttu hieroo. Mutta siis, mulla on itsellä ollut vasemmalta puolelta pää kipeä jatkuasti, ja jos pikkusenkaan koskee tuohon vasemmanpuolen hartialihakseen niin heti vihloo päässä. Huono olo ollut ja huimaillut jonkun verran. Tämä muistihäiriö on todellinen ongelma! Monet asiat unohtuu ja sitte niitä saa miettiä että mikähän se oli tms. Ja joskus voi olla niinki paha etten muista kunnolla mitä eilen tein. :D mä kans mietin tuota että ku kesäloma oli ja ei oikeen aivoja tarvinu käyttää nii johtuskohan siitä. En kyllä tiedä.


      • KRANKENGYMNAST
        jn kirjoitti:

        Mullakin on nyt ollu reilun vuoden ajan niska ja hartiaseutu ihan jumissa. Hierojalle en ole omasta tyhmyydestä mennyt ku oon aina aatellu et se lähtis pois ihan jos joku tuttu hieroo. Mutta siis, mulla on itsellä ollut vasemmalta puolelta pää kipeä jatkuasti, ja jos pikkusenkaan koskee tuohon vasemmanpuolen hartialihakseen niin heti vihloo päässä. Huono olo ollut ja huimaillut jonkun verran. Tämä muistihäiriö on todellinen ongelma! Monet asiat unohtuu ja sitte niitä saa miettiä että mikähän se oli tms. Ja joskus voi olla niinki paha etten muista kunnolla mitä eilen tein. :D mä kans mietin tuota että ku kesäloma oli ja ei oikeen aivoja tarvinu käyttää nii johtuskohan siitä. En kyllä tiedä.

        Oolen lukenut kaikki viestinne ja tullut siihen tulokseen että olette laiskoja liikkumaan
        ja luulette saavanne avun vaivoihoinne on hieroja

        Hieronta on sinällään hyvä mutta vain alkuvaheessa
        Paras lääke vaivoihinne on aktiivinen liike oikeanlaisesti kohdennttuna ja annosteltuna

        tämä on se lääke joka tepsii
        olen fysioterapeutti jolla on ammattitaito tutkia hoitaa teidän ongelmia


      • -NN-
        KRANKENGYMNAST kirjoitti:

        Oolen lukenut kaikki viestinne ja tullut siihen tulokseen että olette laiskoja liikkumaan
        ja luulette saavanne avun vaivoihoinne on hieroja

        Hieronta on sinällään hyvä mutta vain alkuvaheessa
        Paras lääke vaivoihinne on aktiivinen liike oikeanlaisesti kohdennttuna ja annosteltuna

        tämä on se lääke joka tepsii
        olen fysioterapeutti jolla on ammattitaito tutkia hoitaa teidän ongelmia

        Vai että laiskoja liikkumaan... Itsehän olen kyllä aktiivinen liikkuja, entinen SM-tason urheilija, mutta nykyisin enemmän perus lenkkeilyä ja koiran kanssa puuhastelua. Myös kotona tulee muuten jumpattua säännöllisesti. Pyrin myös venyttelemään niska/hartiaseutua päivittäin. Itselläni selkä, niska ja hartiat reistailleet lähes puoli vuotta kovinkin pahasti. Hierojalla käynyt säännöllisesti noin kerran kuukaudessa. Silti selkä/niskat/hartiat jumiutuvat pahasti. Pää ei käänny, selkään särkee ja oikein mikään ei tunnu auttavan. Hartiat ja niska usein niin kipeitä, että esiintyy voimakasta päänsärkyä ja huonovointisuutta. Haitaa siis elämää. Ja vika ei minusta ainakaan ole omassa laiskuudessa, sillä liikuntaa ja venyttelyä en ole elämästäni unohtanut...


      • kofeinisti
        -NN- kirjoitti:

        Vai että laiskoja liikkumaan... Itsehän olen kyllä aktiivinen liikkuja, entinen SM-tason urheilija, mutta nykyisin enemmän perus lenkkeilyä ja koiran kanssa puuhastelua. Myös kotona tulee muuten jumpattua säännöllisesti. Pyrin myös venyttelemään niska/hartiaseutua päivittäin. Itselläni selkä, niska ja hartiat reistailleet lähes puoli vuotta kovinkin pahasti. Hierojalla käynyt säännöllisesti noin kerran kuukaudessa. Silti selkä/niskat/hartiat jumiutuvat pahasti. Pää ei käänny, selkään särkee ja oikein mikään ei tunnu auttavan. Hartiat ja niska usein niin kipeitä, että esiintyy voimakasta päänsärkyä ja huonovointisuutta. Haitaa siis elämää. Ja vika ei minusta ainakaan ole omassa laiskuudessa, sillä liikuntaa ja venyttelyä en ole elämästäni unohtanut...

        Itsellä on kanssa jonkun vuoden verran ollut samanlaisia oireita. Outoja tunteita päässä, varsinkin otsassa, hartiat ja niska jumissa ja muutenkin outo olo.
        Vastatkaapa kohtalotoverit tähän:
        kuinka paljon juotte alkoholia?
        kuinka paljon poltatte tupakkaa?
        kuinka paljon käytätte kofeiinipitoisia tuotteita (kahvi, energiajuomat, coca cola yms).
        Käytättekö mitään muita "aineita"?
        Eniten kiinnostaa kofeiini, koska joku väittää että nuo oireet johtuvat siitä: qmies.blogit.fi
        Lopetan nyt kofeiininkäytön kokeeksi.


      • kahvi on huumetta!
        kofeinisti kirjoitti:

        Itsellä on kanssa jonkun vuoden verran ollut samanlaisia oireita. Outoja tunteita päässä, varsinkin otsassa, hartiat ja niska jumissa ja muutenkin outo olo.
        Vastatkaapa kohtalotoverit tähän:
        kuinka paljon juotte alkoholia?
        kuinka paljon poltatte tupakkaa?
        kuinka paljon käytätte kofeiinipitoisia tuotteita (kahvi, energiajuomat, coca cola yms).
        Käytättekö mitään muita "aineita"?
        Eniten kiinnostaa kofeiini, koska joku väittää että nuo oireet johtuvat siitä: qmies.blogit.fi
        Lopetan nyt kofeiininkäytön kokeeksi.

        tässä muutama hyvä kirjoitus ja keskustelu, lukekaa!

        1.

        http://ei-kahvia.freehostia.com/

        2.

        http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/kofeiini-on-myrkkya-t37789.html

        3.

        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=287250

        4.

        http://indy.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27617-kahvi-on-kannabista-kauheampaa-myrkkya


      • oho1
        Nenehh kirjoitti:

        Täällä ja yksi parikymppinen kohtalontoveri.

        Kaikki alkoi viime perjantaina (23.11) kun yöllä käänsin kylkeä ja tuntui että maailma pyöri ympäri.
        Käännyin tietysti nopeasti takaisin toiselle kyljelle.
        Mistään ei kuitenkaan sattunut. Päässä vain pyöri.

        Lähdin sitten päivystykseen huimauksen vuoksi, ei pystynyt kunnolla kävelemään kun huimasi ja oli paha olo mutta en kuitenkaan oksentanut. Vasemmalle kun käänsin pääni niin alkoi pyöriä entistä lujempaa.

        Parin tunnin tarkkailun jälkeen pääsin kotiin ja sanoivat että varaa lääkäriajan.

        Lauantaina (24.11) heräsin kun niskani ja hartiani olivat niin jumissa että oli koko ajan sellainen olo että selkä pitäisi naksauttaa.

        Soitin äitini (hieroja) hätiin ja pienen käsittelyn jälkeen huomasin että huimaus oli poissa tai lieventynyt. Hän sanoi niskani ja hartioiden olevan todella jumissa ja huomautti että koska olen yliliikkuva niveliltäni minun pitäisi vahvistaa yliliikkuvia niskalihaksiani.
        Ilta meni buranalla ja kylmägeelillä.

        sunnuntaina (25.11) selkäni ja niskani olivat kuin tulessa. Kuume nousi melkein 38,5 ja poskeni ja naamani punotti. En pistänyt enää kylmägeeliä sillä arvelin punoituksen olevan joku allerginen reaktio tms. särkylääkettä en viitsinyt ottaa koska olin ottanut jo 2.

        Maanantaina (26.11) koitin soittaa lääkäriaikaa mutta oli kaikki ajat varattu ja sanoivat että jos pahenee tulee päivystykseen. Huimaus jatkui lievänä ja niskaa ja hartioita kuumotti. Myös selkä oli kipeä.

        Tiistaina (27.11) niska, selkä ja hartiat olivat vielä jumissa ja kuumottivat. Pientä huimausta oli, mutta ei niin pahaa kuin ensimmäisellä kerralla.
        Uuutena oireena tuli kova paineen tunne päässä (aaltoileva) otsalla ja takaraivo punoitti ja kuumotti kovasti.
        Olin mennyt saman vaivan takia lääkäriin jo aiemmin kesällä.
        Silloin sain antibioottikuurin mahdolliseen poskiontelotulehdukseen varmuuden vuoksi.
        Verikokeet olivat kumminkin ok.
        Oireet hävisivät silloin ja nyt oli ensimmäinen kerta kun oli aivan samanlainen olo kuin silloin kesällä.

        Buranan otin ja kuume laski hieman ja niskaakin helpotti.
        Sekään ei auta yhtään että olen herkkä ylipäätään
        pelästymään ja stressaamaan kaikkea.
        Huimaus pelottaa oikeastaan eniten koska sitä ei voi kontrolloida mitenkään koska se tulee,
        ja kuinka pahana.

        Tänään vasemmanpuoleinen hartia ja niska ovat aivan jumissa ja nestettä täynnä ja kuumottavat.
        Kylmäkallea olen pitänyt mutta sekään ei auta kuin hetkellisesti.

        Kuume alkaa taas nousta ja paineen tunne tulla.
        Soitin taas varatakseni lääkäriajan ja sanoivat taas kaikki ajat ensi viikolle asti olevan varattuja
        ja kehottivat menemään päivystykseen jos oireet pahenevat tai kuume ei lakkaa nousemasta.
        flunssainen olo minulla ei ole, eikä kurkkuni eikä pääni särje.
        Ainoa on aaltoileva paineen tunne otsalla ja takaraivossa ja poskionteloissa.
        Myös korvat tuntuvat olevan jollain tavalla tukossa vaikka kuulen silti hyvin.
        Niskani ja selkäni vaan kuumottavat.

        Eipä tässä muu auta kun soitella jos aikoja olisi vapautunut.
        Lepäilemään olen jo kyllästynyt ja tekisi mieli lähteä liikkeellekin.
        Parempi kai levätä niin kauan kun on kuumetta (muuten jo 4. päivä).

        Voimia kaikille!

        nestettä niskoissa mitä!!!?????


      • hra.53
        juminiska kirjoitti:

        Oon huomannu itselläni samoja oireita. Paniikinomasia kohtauksia tulee, ku alkaa huimaa ja tuntuu, et on ihan höttöi ja ei pysty hallitteen itteesä. Mä oon tosi paljon koneella, joten siitä varmaa niskat jumissa. Pelaan pesäpalloa, joten varmaan kädet ja niskanseutu/selkä on jumissa, koska venyteltyä tulee hävettävän vähän.

        Kysyisin kuitenkin, et onko muilla "niskavammasilla" ollu ongelmia muistin kanssa. Välillä tuntuu, et viimeaikoina muisti huonontunu. Joskus jopa oon unohtanu, en nyt parhaiden kavereiden, mut tuttujen nimiä. Ja sit välil unohtuu, et mitä ostin kaupasta jne. Vai onko se vaan jotain ajattelemattomuutta. Valmistuin juuri ja viimeinen vuosi amiksessa oli aika löysää, joten voisko muistamattomuus johtua ihan siitä, et ei oo tarvinnu käyttää aivoja. En oo oikee mitään muuta ku liikuntaa harrastanu ja se ei niin paljon aivojen käyttöä vaadi:D

        Mut siis muilla muistihäikkää?

        paljon sulla ikää ??? mulla sama.


      • manta-68
        kuin laivassa olisi kirjoitti:

        Luin tässä muiden kirjoittamia juttuja ja kyllä tutulta kuulostaa.

        Itselläni
        *äkillinen kuulon alentuma (sairaalassa tämän takia 5vrk vuosi sitten - ei löydetty selvää syytä, mutta parantunut ajan kanssa)
        *tinnitystä - tulee etenkin kun stressaan
        *huimausta - nyt muuttunut pyöriväksi
        *ennen ollut myös pahoinvointia ja paniikki kohtauksia esim. kaupan kassalla. (Paniikkikohtauksissa muuten kun sydän lähtee laukkaamaan hurjaa tahtia - muista ajatella että kyllä se sydän kestää. Ei mitään hätää. Anna tulla vaan. Tämä on auttanut mua aikanaan...)

        Ongelmani on että niskat ja hartiat jumiutuvat "salaa" eli ensimmäinen oire on huimaus. Vasta kun teen jotain asialle ja olen taas paranemiseen päin, niin tulee kovat kivut ja päänsärkyä. Oma syy kun en tee mitään asialle tässä välissä.

        Ainoa mikä auttaa on ensin 5-7 vrk tulehduskipulääkekuuri, jos on tulehdus siis. Kylmäpakkauksetkin auttaa. Sitten systemaattisesti joka päivä kävelylle (sauvat mukaan), mielellään yläkroppaa pienillä painoilla punttikselle treenaamaan ja muutenkin liikkumaan. Saunaa kannattaa vähän alussa varoa jos on tulehdus päällä.
        Kun tulehduskipulääkekuuri on syöty, hierojalle kerran viikossa. Fysioterapeutti (etenkin OMT fysioterapeutti) osaa antaa hyviä liikkeitä jota tehdään monta kertaa päivässä.

        Päätteen äärellä ei istuta kauan putkeen ilman taukojumppaa tai muuta liikuntaa.

        Ja sitten kun helpottaa ja tunne on mitä parhain, pitäisi muistaa ylläpitää tätä hyvää kuntoa säännöllisellä liikunnalla ja venyttelyllä sekä välillä hieronnalla.
        ->Tässä mulla yleensä menee vikaan. Nyt tällä kertaa lupaan itselleni yrittää kovemmin - kunhan pääsen eroon näistä oireista.
        Ja jos rahan menoa (hieroja) miettii, niin paljon olisit nyt valmis maksamaan jotta oireesi katoaisivat kokonaan? Juuri nyt mä antaisin melkein mitä vaan.

        Tuli pitkä juttu, mutta toivottavasti tästä apua myös muille!
        Tänään lähden ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kuntosalille. Tsemppiä myös muille!

        kyllä on todella hyvä nämä palstat. aivan kuin omat oireet ja ekalla kerralla kun jumiutui pari kk sitten, niin yöllä alkoi se käsien ja naaman puutumisen jälkeen sydän hakata rinnasta ulos menin pitkin seiniä jalkapohjat hikisinä. no sinä yönä kävi ambulanssi ja seuraavina päivinä aloitin kevyet jumpat mutta sitten kuntoon tultua ne taas unohtuivat ja nyt sama tilanne päällä. liikaa tietokoneella ja vähän liikuntaa. nyt otettava itdeä niskasta kiinni. tsemppiä kaikille kohtalotovereille


    • kokemuksella

      siinä sellaset hieromanystyrät joilla voi hieroa niskaa ja jumi helpottaa www.fysiostick.fi
      on toimiva tuote löysin sattumalta .. ajan jokapäivä raskaassa liikeneessä

      nimim. on Hyvä suosittelen kokeilemaan

    • morof

      Huono olo, kuumottaa, jalka puutuu joskus, tärisyttää? Johtuuko niskakivuista?

    • osteopatiasta_Apu

      Kokeilkaa osteopatiaa jos kaikki konstit kokeiltu, minulle se ollut suuri apu!samat vaivat ja oireet mullakin kun monella muulla. Tietysti osteopaatinkin pitää olla asiantunteva, itse suosin Helsingissä Eiran sairaalan osteopatiaa..

    • huojuva-mailma

      juu, kannattais kokeilla naprauttia jos hartiat jumittaa niin jo helpottaa ainakin jos niska ja hartiat jumissa on . ittellä autto mut ei tuohon huojumiseen, mut toinen on sitten korvalekuri joka kuvaa korvat ja selvittää ongelma.

      • sgrdgsrgra

        Minullaki varmaa näitä niska ja hartia ongelmia.. Oon joka päivä yli 6 tuntia tietokoneella :D Ja sitte kaikki sanoo että mun ryhti on todella huono.. Myös korvien tukkoisuutta ja tinnitystä tullu .. Nyt kuitenkin meinasin alkaa liikkumaan ja kunnolla


      • ddhhdthd
        sgrdgsrgra kirjoitti:

        Minullaki varmaa näitä niska ja hartia ongelmia.. Oon joka päivä yli 6 tuntia tietokoneella :D Ja sitte kaikki sanoo että mun ryhti on todella huono.. Myös korvien tukkoisuutta ja tinnitystä tullu .. Nyt kuitenkin meinasin alkaa liikkumaan ja kunnolla

        Nii ja kahvia juon useita isoja kuppeja päivässä


    • nn

      Onko kellään ilmennyt näössä muutoksia? Itselläni tuntuu siltä kuin silmien edessä olisi joku himmeä kalvo joka väräjää tarkan näön ympärillä. Lisäksi silmissä pientä väsymystä ja, sanoisinko kuivumiselta tuntuvaa tunnetta.

      Ajattelin vain josko kireillä niskalihaksilla olisi jotain tekemistä tämän kanssa.

      • 18

        olipa ihanaa kun muillakin on samallaisia tuntemuksia kuin itselläni ,ollut jo 30 vuotta.Ainayhtä kamalaa kun se alkaa huimaa eikä jaksa mitään ,väsyttää,mutta uni ei tule ainakaan päivän aikana.Kaikki yllä olevat oireet ovat jossain määrin minulle tuttuja.Itseäni on auttanutKiropraktikko,käyn aina 2-3kertaa ja taas jaksan jonkin aikaa.Myös kuntosalilla käynnit ovat auttaneet minua ,täytyy vain tietää mitä vempaimia uskaltaa käytää,ettei tule pahemmaksi,myös pilates on hyvä,sitä voi harjoitella kotona.Terveisiä vain kaikille niskajännitys ihmisille,kyllä siitä aina pääsee jollain tavalla vähäksiaikaa eroon vaikka silloin kun se on päällä ei kyllä usko,helposti tulee masennus.t,nim,Tuuliviiri


      • inhottavaa vaivaa...
        18 kirjoitti:

        olipa ihanaa kun muillakin on samallaisia tuntemuksia kuin itselläni ,ollut jo 30 vuotta.Ainayhtä kamalaa kun se alkaa huimaa eikä jaksa mitään ,väsyttää,mutta uni ei tule ainakaan päivän aikana.Kaikki yllä olevat oireet ovat jossain määrin minulle tuttuja.Itseäni on auttanutKiropraktikko,käyn aina 2-3kertaa ja taas jaksan jonkin aikaa.Myös kuntosalilla käynnit ovat auttaneet minua ,täytyy vain tietää mitä vempaimia uskaltaa käytää,ettei tule pahemmaksi,myös pilates on hyvä,sitä voi harjoitella kotona.Terveisiä vain kaikille niskajännitys ihmisille,kyllä siitä aina pääsee jollain tavalla vähäksiaikaa eroon vaikka silloin kun se on päällä ei kyllä usko,helposti tulee masennus.t,nim,Tuuliviiri

        Mulla on tosi keljua huimaamista koko päivän ja ihan joka päivä, selkä on jumissa ja keinuttaa jalat puutuu ja muuttuu aivan tönköiks...tuntuu kuin viimeistä päivää vedeltäs. Onks teil keilleen tullu sellasia ihmeellisiä kipuviiltoja päänahkaan tonne takaraivolle, ja samalla se kohta on ihan hullun arka ja sen hipsuttelu saa aikaan saman kamalan viiltävän kivun.....taitaa tämä mamma olla hullu...vai onko sittenkää???


    • ffrdederfd

      niskavaivaiset, minulla sama ongelma jo vuosia. Käytän aina korkeakaulaista puseroa, myös kesällä,yhtään vetoa ei kestä,huimaa, oksettaa jos hepeneitä päälleen laittaa, mutta jos pitää lämpimänä niskat niin helpottaa.

    • johqqqq

      Minulla on ollut jo noin kolme vuotta päässäni outoja tunteita, ihan kun joku vähä painaisi, mutta sitä ei silleen ajattele kun on vaikka koulussa tai muuta tekemistä. Se tunne tuli silloin kun Isäni muutti helsinkiin ja seuraavana päivänä alkoin ala-asteen viimainen luokka ja saimme skootterin. Se tunne oli silloin vähän kovempi, sen jälkeen se on ruvennut hiipumaan mutta nyt sitä on vähän ohimoiden kohdalla ja jossain muualla päätä kun oikein miettii missä niitä on, mutta pää osin ohimoiden kohdalla ja takaraivossa. Olen nyt pääsemässä kahdeksannelta luokalta ja mietin edelleen mikä se on. Vanhempani sanovat vain että ''ähhh! Ei siinä mitään, luulet vain, olet tervekun pukki'' Mutta mietittyttää kyllä vähäisen. Onkohan se murros ikä juttuja vai jotain aivan muuta? Epä terveellistä vai terveellistä, voisiko joku valaista hioman. Pelkään että se on jokin pahasti levinnyt kasvain tai jotain aivan hirveää muuta, pieni lohdutuksen sana olisi kodallaan, muta ei saa kuitenkaan valehdella joten voisiko joku hieman valaista?

      • jennssu

        Mulla on ollut jo melko pitkään iha sama tunne. En tosin oo kenenkäään kanssa puhunu asiasta, mutta sitte ku vielä samaan aikaan hirveä päänsärky ja pahoinvointi niin arvaa vaa kuka heti on googlettamassa kiaikkia mahollisia syöpiä. Kävin sitte terkkarilla valittamassa päänsärystä ja että kaulassa ja korvan takana tuntuu tappeja ja ite ehottelin sille turvonneita imusolmukkeita, en maininnu jostai syyystä että niitä tuntuu koko päässä. Se sitte lähetti mut vaa labraa verikokeisii ja sitte oliki kusi housussa ku koitti se päivä ku piti mennä kuulemaan vastaukset. Kaikki oli hienosti labratuloksien mukaan.
        Tosta on nyt semmone ehkä reilu vuos aikaa.

        Vielä tänäki päivänä mulla tälläki hetkellä on semmone fiilis et jotai patteja koko pää täynä. Mut koitan iha urakalla laittaa sen sen piikkii et niskahartia lihakset niin totaalisen jumissa ja stressiäki vaikka muille jakais. Voi olla että jää ikuiseks mysteeriks en tiiä.

        Voin vielä lisää, ei tosin luultavasti tähän liity sitten milään tavalla, mutta tänää mulle sanottiin etttä saattaa olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja taas pitäs ylihuomenna lähteä labrassa.. Tuskin se voi tommosia "patteja" päähän aiheuttaa muttei sitä sit tiiä.


      • johqqqq
        jennssu kirjoitti:

        Mulla on ollut jo melko pitkään iha sama tunne. En tosin oo kenenkäään kanssa puhunu asiasta, mutta sitte ku vielä samaan aikaan hirveä päänsärky ja pahoinvointi niin arvaa vaa kuka heti on googlettamassa kiaikkia mahollisia syöpiä. Kävin sitte terkkarilla valittamassa päänsärystä ja että kaulassa ja korvan takana tuntuu tappeja ja ite ehottelin sille turvonneita imusolmukkeita, en maininnu jostai syyystä että niitä tuntuu koko päässä. Se sitte lähetti mut vaa labraa verikokeisii ja sitte oliki kusi housussa ku koitti se päivä ku piti mennä kuulemaan vastaukset. Kaikki oli hienosti labratuloksien mukaan.
        Tosta on nyt semmone ehkä reilu vuos aikaa.

        Vielä tänäki päivänä mulla tälläki hetkellä on semmone fiilis et jotai patteja koko pää täynä. Mut koitan iha urakalla laittaa sen sen piikkii et niskahartia lihakset niin totaalisen jumissa ja stressiäki vaikka muille jakais. Voi olla että jää ikuiseks mysteeriks en tiiä.

        Voin vielä lisää, ei tosin luultavasti tähän liity sitten milään tavalla, mutta tänää mulle sanottiin etttä saattaa olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja taas pitäs ylihuomenna lähteä labrassa.. Tuskin se voi tommosia "patteja" päähän aiheuttaa muttei sitä sit tiiä.

        Asia selvä, kiitoksia paljon, kolme vuotta tosiaan elelly niin ilman mittään oireita ja patteja, niin eikähän tästä vielä yhdeksänkymppiseksikin elellä :D mutta en viitsi käydä missään lääkärissä koska jos ne sanoo jotain että on syöpä niin en tiedä mihin suuntaan juoksisi. Mutta kiitos kuitenkin kun vastasit =)


    • Suomi terveenä(kö)

      Onneks en siis näköjään ole yksin samojen oireiden kanssa painiskeleva, mutta se on ainut positiivisuus. Itselläni on kauan ollu niskojen ja hartioiden kanssa samoja oireita ja joskus aikaisemmin oli silleen että kun laitoin silmät kiinni niin sellainen ympyrän muotoinen rengas lähti loittonemaan silmissä. Huimais on melkein jokapäiväinen oire ja niinkun joku kirjoittikin että toivoo kun joskus olisi terve päivä. Itsellä kanssa ollu noita puutumisia huulissa, naamassa ja käsissä. Hieronnassa kävin silloin kun olin töissä, ja se auttoi, mutta nyt työttömänä ollessa ei siihen ole ollu varaa.

    • Päätteeltä päivää

      Myös minulle on tullut vakavia oireita niskajumista sen jälkeen, kun olen työskennellyt useita vuosia päätteen ääressä. Ongelmallista on, että paremmassa kunnossa ollessaan ei muista venytellä tarpeeksi (liikkua kyllä). Huimaus alkoi taas pari päivää sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensimmäistä kertaa tähän liittyi kiertohuimaus päätä kääntäessä. Menin lääkäriin ja sain diagnoosiksi asentohuimauksen. Itse olen nyt kuitenkin aika vakuuttunut siitä, että tämäkin on vain uusi oire niskajumeista. Paniikinomainen olo tulee siitä, kun paikat alkaa olla todella jäykkinä ja reagoivat voimakkaasti sinänsä hyviin asioihin, kuten hierontaan ja venyttelyyn. Näitä pitäisi maltaa tehdä vähäisesti, mutta rajumpaa liikuntaa kannattaa akuutissa vaiheessa välttää. Pahimmat oireet ovat huimaus, päänahan kiristyminen ja puutuneet kohdat kasvoissa...

      Onko muilla hyviä keinoja pahimman vaiheen laukaisuun? Jotain jumppaa tms.?

    • Jumittajana

      Kiropraktikko hoitaa kyllä niskajumit ja muutenkin selkärankajumit, muttei neiiden alkusyytä. Itse olen jo alle parikymppisenä kärsinyt jumeista ja niihin liittyvistä omituisista oireista ja ollut laajoissa tutkimuksissakin. Syyksi kaikkeen löytyi kaularangan oikoryhti, johon suositeltiin fysioterapiaa eli hierontaa. Siitä ei ollut apua ja menin kiropraktikolle. Kiropraktikko tosaan avaa jumit, mutta nehän tulevat takaisin jo muutaman viikon sisällä. Itselläni on kiropraktikon mukaan erittäin pehmeät ja mukautuvat lihakset, jotein niiden perusteella ei voisi kuvitella, että olisin saanut työstä jotain lihasjumeja.

      Vuosia myöhemmin törmäsin erinäisitä syistä johtuen ahdistuneisuusmääritelmään ja tajusin siltä istumalta, että kaikki omituiset oireiluni jumeja myöten johtuu paniikkioireilusta. Minulla paniikkioireilun ensimmäinen merkki on lihasten kiristyminen, tarve venyytellä, haukottelu ja siitä sitten huimausta, huonoa oloa ja lopulta jotenkin epätodellinen olo. Paniikkioireilu on aivokemiallinen häiriötila, väittäjäainetasapaino häiriintyy ja saa aikaan mm lihasten kiristymisen. Joku sen häiriötilan vain laukaisee ja se etenee siitä sitten ketjureaktiona päätepisteeseen. Pniikkioireilu voi olla myös pitkäaikaista, vuosia kerralla kestävää vaikka aina puhutaan vaan niistä kohtauksista.

      Paniikkioireilu liitetään virheellisesti psykiatriaan vaikka sen syntymekanismi alunperin ei ole psykiatrinen, mutta tila johtaa psykkiseen oireiluun kuten pelkoihin, jotka vaan lisäävät paniikkioireilua. On aika tavallista, että oireilu alkaa tieni-iässä, joten tuosta on aika helppo päätellä, että hormonitoiminnan muutokset voivat olla yksi laukaiseva tekijä.

      Kuitenkin itseäni helpotti pelkästään sen tajuaminen, että omituinen oireiluni on paniikkioireilua ja osaan suhtautua siihen sen mukaisesti. Pärjään ilman lääkkeitä vaikka kieltämättä tulee mieleen lääkityksen aloittamine, kun oireilu on päällä. Sen verran veemäiseltä se tuntuu.

    • neuvo

      teet hartioilla semmosta ylös alas-liikettä n. 10 minuuttia. minulla auttoi heti!

    • +

      Sukuvika meillä kun on aina hartiat jumissa ja välillä niin että hierominenkin tekee niin kipeää ettei siitä mitään tule. Kipulääkkeiden syömisessäkin on omat riskinsä. Ainoa minkä olen huomannut toimivan oli sitten paikat kuinka jumissa tahansa niin tuo Magnesor-magnesiumkloridiöljy. Sillä olen saanut hoitaa myös levottomia jalkojani jotka pitävät ylhäällä yö myöhäseen. En tiedä mistä kaikkialta tuota ainetta löytyy mutta ite olen netistä sitä ostanut: http://www.lootuskauppa.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/27052009-143228/Products/1039

      • nimi erkki

        Ei täällä maalla ole kiropraktikkoa eikä narapaattia. Haistakaa kukkanen. Mistä apua ?


      • Ensio T. Kirves

        määvvittuu öjyines uuvatti. hartijaan kunkoskkoo niin männään mehtään ja pannaan puita poikki prkele. Elekää työ saatnan kaupunnin turhakkeet itkekö kun vähän kolottaa.


      • landee
        Ensio T. Kirves kirjoitti:

        määvvittuu öjyines uuvatti. hartijaan kunkoskkoo niin männään mehtään ja pannaan puita poikki prkele. Elekää työ saatnan kaupunnin turhakkeet itkekö kun vähän kolottaa.

        hahaa senkin teuvohakkarainen


    • Juuso Jekkumestari

      Pari litraa ärmättiä viikossa pitää kivut ja kouristukset loitolla. Siinä samalla häviää kirput ja muut puriaiset. Kihomadot juoksee kilpaa ulos. Lapamatokin rullasi itsensä palloksi ja pyöri ulos. Lisää ärmättiä, niin lähti se nalkuttava akkakin. Juosten. Sitten maattiinkin jo sairaalassa jalka kipsissä ja poliisi tuli kysymään, että olikos tullut otettua ärmättiä. Sanoin siinä poliisille, että turpa kiinni sie et tiiä ärmätistä yhtään mitään. Parin viikon päästä sitten otettiin poliisin kanssa yhdessä ärmättiä ja paukuteltiin mittariin löylyennätyksiä. Niin se vain on. Ärmätistä on moneksi. Sillä saa myös poliisista ystävän.

    • Huolestunut--

      Itse säikähhdin, että minulla on maksakasvain kun maksan kohdalle oikeella kyljessä kipuilee ja rintalastan kohdalle, ja siitä oikealle, voiko jumissa olevat niska/hartiat kipuilla myös sinne. kun en hakuaisi kuulla että 22 vuotiaalla olisi maksakasvain =((.

    • kkniks

      Voisko tosiaan näitten mun oksetus olojen syy olla nämä niskat???

      Olen kotiäiti (2 lasta) ja juossu nyt lääkärissä puhumassa kun oksetus olo..ahistus,paniikki..

      Syöny vuojen alusta lievää ahistuslääkettä.. on opamox kohtauksiin.. on pahoinvointitapletit..

      Nyt alotin kiinalaisen lääkärin akupunktion ja käski käyvä 10 kertaa, joka 400e/kk tuloilla ei kuulosta kivalta. ja vielä ois hyvä käyvä 2 kertaa viikossa, vaan käyn kerran.. tai niin kuin raskin.

      Eilen kävin 3mannen kerran ja illalla iski taas niin oksuolo että oksat pois.

      On todettu lievä paniikkihäiriö.. mutta kaikista kauheinta on nuo oksettavat olot!!!! Ja kun kammoan oksutauteja ni voitte kuvitella minkälaista o elämä kun pahoinvointi iskee.

      Itellä ei ole päänkipua niinkään, korva menee välillä tukkoon, ja jos esim istuu autossa ja nostan käden niskatuen taakse, alkaa sormenpäitä kuumottaan.
      Kerran oli myös posken puutumista.. pyörytystä on myös.
      Mutta tosiaan haluaisin tietää kuinka moni kärsii tuosta oksetus olosta.

      • kyllästynyt80

        moikka. samoista oireista olen kärsinyt jo 5v, olen käynyt vatsalaukun tähystyksessä ja sisäelinten ultrassa ja helikobakteeri on myös otettu,,,ei mitään vikaa missään. tämä tietämättömyys ahdistaa. ja minä myös kammoan oksutautia ihan kuollakseni,taitaa olla ihan fobia jo. ja sitä kun on liikkeellä,niin silloin vasta ne huonot olot iskeekin :( on ollut alahuulen ja sormien puutumista ja parast aikaa on korvat lukos (kävin puhdistuttaan,mut korvat olivatkin ihan puhtaat).ja toi oksettava olo on aamusta iltaan "lievänä",mutta illalla se puhkee oikein kunnolla.välillä olen luullutkin et vatsatauti alkamas ja istunut pöntön edessä lattialla ja odotellut vaan. epäiltiin refluksitaudiksi ensin ja söin lääkkeitä,mut ne ei auta. ja havainto minkä olen tehnyt,kerran saunan jälkeen otin 3 olutta,niin oksettava olo hävisi.nyt olen käyttänyt sitä 3 olutta/ilta lääkkeenä huonoon oloon ja pelkään että pian tällämenolla musta tulee alkoholisti. ei tee mieli olutta mutta kun tietää että olo paranee niin mielelläni juon vaik väkisin sitte ne.tää ei oo kyl yhtään kivaa :(


    • jumittaja myöskin

      Heipsan kotiäiti! :)

      Oksetusoloja oli myös täälläkin ja se oli todella kauheata aikaa ja mitään ei edes tehnyt mieli syyä, kun istuit niin alkoi se jumalaton huimaus ja huono olo :/

      Lääkäri määräsikin minulle sitten ihan pahoinvointilääkettä ja sitä meni jokapäivä puolenvuoden ajan säännöllisesti..
      Reilun puolivuotta tämä kaikki kesti yhtäsoittoa ja sitten rauhoittui!
      Se lääke oli: Metopram

      On sitä taas saatu osakseen, mutta huono olo/oksetus olot on onneksi poiss!

      Huomaan kyllä, että minulla on ihan hirveät jumit hartioissa ja pitäisi jumppailla, mutta siltikin ne jumittaa!
      Hierojahan on tehokas, mutta hímskatti, kun kaikki maksaa niin paljon :/

      Tokihan sitä oman terveytensä eteen panostaa ja maksaa, mutta jos voisi itekkin vaikuttaa ilman "apuja" niin sekin hyvä!

      Onko sulla otettu kaikki labrat/pääkuva ym?

    • kkniks

      just kävin taas vaihteeksi labrassa ja vein kakkakokkareen heliko testiin..
      mulla on parin viikon päästä lääkäri missä sit kuulen tulokset.

      Pääkuvia mulle ei oo ehotettukkaan, eikä varmaan ehoteta kun tuntuu että kunta säästää ja minnekkään ei pääse.

      Mä sain kans Metopramia sillon työssäolo aikana, nykyään sitä ei tehä ja sain vastaavaa, joka tuntuu ettei ees pahemmin auta :c/ . kysyinki viimeks (käyn joka kuukausi lääkärin kans poriseen) että saanko ottaa isomman annoksen jos tarvii.
      Lisäksi mulla on ne raskausaikana ostetut pahoinvointirannekkeet, vaan kun OIKEEN oksu olo tullee ni tuntuu ettei auta mikkään vaikka otta kaikkia!!
      Yleensä iltasin on pahinta ja sillon viiminen keino on tainuttaa unilääkkeellä itteni uneen.


      Nykyäänhän verikokeella voi katsoa miten vatsa voi.. ilman sitä saakelin letkun nielentää,mihin EN mene!! ..mutta yllätys yllätys, tätäkään palvelua ei ainakaan vielä saa tk.sta, vaan yksityisellä ja hinta onki sitte... :c/

      ..kuin myös, mullakaan ei tee mieli syyä, mutta sitte taas aattelee että jos se tälläkertaaki johtus siitä kun en oo tarpeex syöny..ja on pakko syyä jos sillä helpottas.

    • Jumittaja myöskin

      No mulla on tehty mahalaukuntähystyskin kolme kertaa, joka ei kivaa ole, mutta kyllä sen kestää! ;D

      Lääkärin pitäisi lähete laittaa tähän tutkimukseen sairaalaan ja itse pääsin siihen todella helposti,koska mahanikin oireili sillon!

      Ootko kokeillu muuten ihan vaan kokeeks apteekista somacia?
      Syöt sitä viikon kaks ja katot onko tehoa pahoinvointiin!
      Itsellä ei tosin silloin vaikutusta muistaakseni ollut..

      Tää on vaan yhtä taistelua ja ite saa vaan miettiä mikä itteesä vaivaa, koska lääkärit ei oikeesti ota vakavasti/tutkituttaakseen edes kunnolla ja sit itestä tuntuukin vaikka oireita ja vaivaa on, et on vaan turhaan vaivaks, kun mitään ei löydetä ja mitään ei oteta vakavasti! :/

      Ei tämmöinen ihan "omasta päästä lähe"...
      Ei auta, kun kestää...ja kestää!
      Toivoa parempaa tulevaa! :)

    • kkniks

      Ompa helpottavaa kuulla että saa kuulla että jollain o myös samaa ällötystä.

      Itellä oli taas eile illalla lievää ällöä, ja lopulta otin puolikkaan uni lääkkeen etten pyörittele sitä asiaa mielessä ja että saan unen.

      Somac ei oo tuttu.. pitääpä ostaa..
      Mä oon ny syöny reseptilääkettä ZOLTtia kokeilumielessä muutaman kuun.. eipä ne ällöt oo kavonnu.. eka tuntu että vähän ehkä väheni..

      Sama juttu.. jouduin ramppaan lääkärissä kipujen kans paljon ja lopulta en enää kehannu tilata aikaa, ´ku aattelin että pitävät luulosairaana ja kun nimeni laitetaan tk.n koneelle alkaa vilkkuun lyhenne JPK=jokapaikka kippee..
      kunnes yks lääkäreistä sano että ei niin aatella (hmm,noinkohan on?) ja ite ehotti että käyn joka kuukausi juttelemassa sen kans, ja tää lääkäri antaa joka käynnin jälkeen mulle uuven ajan valmiiksi.... ihan kiva.
      ..mutta tästäkinhän voi päätellä että pitävät luulosairaana vaan ja ite aiheutan oireet.
      Mun ukko on raivoissaan kun eivät muuta apua anna,kuin juttelua ja lääkkeitä.

      Nyt alan ettiin koulupaikkaa, kun oon 5v ollu kotiäitinä ja sain konkurssin takia potkut töistä. Saas nähä miten vaikuttaa kun saa muuta ajateltavaa.. häipyykö oireet vai paheneeko.

      • joku vaan

        Mulla on ollut päänsärkyä koko päivän illalla oli vähän kovempi ja niskat sekä hartiat on ihan jumissa mis tämä johtuu??


    • hpop

      Tressistä, nikamista, hoitamattomasta lihas kunnosta,jne..Itse olen työmyyrä ja kärsin selkä ja niskakivuista. Kuntosali on auttanut joka kerta. En kerta kaikkiaan kerkiä käymään salilla koko vuotta. Ja on tullut 1v taukoja ja lihakset on menneet ihan jumiin ja särkyjä on ruvennut esiintymään. Keväällä olin ihan rikki ja kesällä rupesin taas tekemään lihas remppaa, niin 2kk ja kivut oli poissa. nyt on mennyt 6kk:tta. Ja nyt en oo käynyt kuin kerta viikossa, kun kalenteri ei anna anteeksi, mutta kroppa on kunnossa. Mutta nyt on vaan todettava, että paperin pyörittäjä ei lihas kuntoaan saa pidettyä kehoaan kasassa...yritän järjestää salille aikaa itselleni, kun vaan kerkiäisi. On tääkin elämää:)

      • kantapään kautta

        Opettele kuuntelemaan kehoasi ja itseäsi ja rentouttamaan itsesi. Hartiasäryt, "vanteet"pään ympärillä, ohimovihlaisut, puutumiset kasvojen toisella puolella, korvan vihlaisut,
        huimaus, pyörryttäminen( josta usein seuraa paniikkihäiriö ja lievä masennus) ovat usein seurausta liiasta ja pitkäaikaisesta stressistä ja kaukanakin menneisyydessä tapahtuneista ikävistä tapahtumista ja asioista jotka kulkevat päässäsi mukana . Fysioterapeutit ja osteopaatit yms ovat hyvä ensiapu, mutta auttavat vain oireisiin eivät syihin. Yleensä liikaa muita ajattelevat (ja myös liikaa muiden mielipiteistä välittävät ihmiset ja siis liian vähän itseään ajattelevat ihmiset )kärsivät näistä vaivoista. Kun opit erottamaan milloin jännität lihaksiasi (esim hartiat koholla, hampaiden yhteen puremista, otsan rypistelyä) ja milloin olet rento, pystyt rentouttamaan itsesi heti. Kirjastoista voi lainata äänitteitä joiden avulla lihasrentoutusta voi opetella(myös youtubessa on niitä). Tee harjoitus joka päivä vähintään kahden viikon ajan niin alat huomata tuntevasi hieman kehoasi.
        On myös tärkeää lopettaa menneiden murehtiminen ja tulevaisuuden pelkääminen. Turha kiire ja hössöttäminen pois. Elä tässä ja nyt.
        Ulkoile ja liiku. Syö terveellisesti. Hoida ja ajattele itseäsi, ei sitä muut tee.
        Elämässä pitää olla sopivassa suhteessa unta, lepoa ,työtä,ystäviä, liikuntaa,ravintoa ,kotia, ulkona oloa. Aikaa näihin täytyy löytyä, koska muuten tulee stoppi ja seinä vastaan ennemmin tai myöhemmin.
        Huomaat että uuden rennomman minän myötä levität myös ympärillesi hyvää oloa.


    • Vinkkejä niskavaivaa

      Kävin aikoinaan läpi monivuotisen niska ja hartivaivojen ruljanssin. Nyt tuntuu, että olen päässyt joltiseenkin tasapainoon. Aina välillä oireet nousee pintaan, mutta eivät enää hallitse koko elämää.

      Jutun alkujuuri on tietysti istumatyössä päätteen äärellä, sitä on tullut nyt tehtyä parikymmentä vuotta. Vähitellen niskat ja hartiat alkoivat mennä jumiin, ja vaivat käymään kroonisiksi. Hierojalta sai kyllä apua, mutta vaivat uusiutuivat aina. Kuvaan tuli mukaan myös kaikenlaista epätodellista ja keljua, mistä ei oikein voinut edes puhua kellekään. Pyörrytystä ja huimausta, kropan puutumista puolesta ja toiselta, yes. Takaraivolla puuromainen tunne. Ajattelu ja muisti pätki, niin ettei sähköpostin lukemisestakaan jossain vaiheessa tullut mitään.

      Kaikkea mahdollista kokeilin, mitä vain vastaan tuli. Liikuntaa tietyst suositeltiin jokapuolella, mutta eipä se välttämättä auttanut. Osin pahensi vaan oireita.

      Kerä alkoi kuitenkin sitten vähitellen aukenemaan hyvän fysioterapeutin kautta. Hän osasi käsitellä paitsi lihaksia myös rankaa ja ymmärsi myös hermoston toimintaa. Tärkeintä oli varmaankin yläselän liikkuvuuden parantaminen. Kireisiin paikkoihin ilmaantui pienen pientä liikettä, jonka en tiennyt edes olevan mahdollista. Fysioterapeutti antoi aina myös kotiläksyksi liikkeitä, joilla saattoi harjoittaa juuri näitä paikkoja.

      En usko ollenkaan kuminauhalla tehtävän niskalihasten vahvistamiseen. Sen sijaan ajattelen, että niska-hartiaseudun voima syntyy lapaluiden ja rintakehän alueelta, ja sinne on saatava myös liikettä. Niskan tehtävänä on ainoastaan kannattaa päätä. Kun yläselän alueelle saatiin palautettua luonnollista pyöreyttä, myös jumppaliikkeet alkoivat toimiva paremmin. Liikkeet menivät perille sinne minne luontaisesti kuuluukin.

      Opin myös itse löytämään kireät lihakset kropasta – ja rentouttamaan niitä. Kun lihasta painaa tarpeeksi pitkään, se jossain vaiheessa tai ainakin jossain asennossa rentoutuu. Tästä pääsee vähitellen kiinni siihen, mitkä tekemiset aiheuttavat liiallista kuormittumista.

      Toinen tärkeä juttu oli käveleminen. Sen avulla tein kokeiluja siitä, mitä kävelyasennon hienoinen muuttaminen saisi aikaan. Jos painopistettä siirtää eteenpäin, tai taaksepäin, miltä se tuntuu. Missä vaiheessa kropan liikkuminen on kaikkein luontevinta ja vapainta. Etunojainen asentoni on vähitellen muuttunut ryhdikkäämpään suuntaan ja sekä lantioon että rintakehän on ilmaantunut kävelyn aikaansaamaa liikettä.

      Katselin myös muiden ihmisten liikkumista. Aika moni meistä suomalaisista kiiruhtaa eteenpäin, niin että koko yläkroppa on yhtä liikkumatonta palkkia, ainoastaan kädet ja pää liikkuu. Ja saa happea lihaksilleen.

      Jooga ja itämainen tanssi opetti lisää kehon hyvinvoinnista. Varsinkin joogan hengitysharjoitukset oli tärkeitä. Olin nimittäin kerännyt vuosikaupalla jännitystä yläkroppaani ja oppinut hengittämään minimaalisesti. Nyt sain lisää hengitystilaa ja opin myös yhdistämään rauhallista hengitystä liikkeeseen.

      Aina kun löysin kropastani jonkun heikon lihaksen tai jumiutuneen kohdan pääsin askelen eteenpäin. Ajattelisin, että ihmisen liikkuessa luontaisesti keho rasittuu myös tasapuolisesti, ja kaikki lihakset saavat tarpeellista toimintaa.

      Tärkeitä oppeja tuli myös fysioterapeutilta, joka neuvoi leukaan ja kasvoihin keskittyviä liikkeitä. Tiukoissa tilanteissa minulla oli nimittäin taipumusta leukapielten kiristelyyn, mikä heijastuu myös niskaan ja kaulanlihaksiin, varsinkin kun päätä vetää samalla taaksepäin.

      Viimeiset oppiläksyt on varmaankin tullut sitten ilon lisäämisestä elämään. Keho ja mieli kun ovat saman asian eripuolia, ja niskahartiavaivoissa on aivan varmasti myös iso osa henkistä taakkaa, jonka jotkut kasaavat hartiaseudulle, toiset heijastavat taas muualle.

      Silloinkin, kun oireet taas iskivät kimppuun, ja löysin itseni kuopan pohjalta muisti pätkien ja kroppa jumittaen, yritin ajatella, että tästäkin saatan oppia jotakin. Mikä on mahtanut olla asia tai tilanne, mikä on johtanut oireiden pahenemiseen. Olenko nyt nukkunut huonossa asennossa, vai mitä olenkaan tehnyt.

    • vesilintuporeammeess

      Veishieronta auttaa, kunhan ei kovin kauan veden paineen alla ole :) sen jälkeen poreammeeseen~~

    • suski

      tulehduskipulääkekö siis auttaa kummalliseen oloon ja huonontuvaan muistiin?

      • suski

        edellinen viesti lonely angel:lle


    • pampula123

      Aivan samoja oireita täälläkin! Kahden lapsen kotiäitinä joutuu nostelemaan ja kantamaan lapsia, imettää, leikki eikä aina niin ergononomisesti.

      Mulla siis oireita huimausta, heikkoa ja huonoa oloa(ei varsinasta oksettavaa olo, vaan toisellaista), epätodellista oloa, korvat lukossa joskus puutuu jalat (ja kerran pääkin), tykytystä.. kipuja &särkyjä hartian/selän seudulla, närästystä, hengenahdistusta..

      Ei oiken ois varaa fysioterapioihin yms. :( oisko muita yhtä hyviä tilanteen laukasijoita??

    • Selviytyjät

      Homemyrkytys ja monikemikaalioireyhtymä aiheuttavat juuri noita oireita. Tutustu tarkemmin esim. homepakolaisten ja hajusteherkkien nettisivuilta. Kuulostaa ehkä omituiselta. Kärsimme itse vuosikausia ja maksoimme kaikenmaailman fysioterapioista, jotka auttoivat juuri sen aikaa kun hoito kesti. Nyt kaikki aika menee kodin homeettomana ja hajuttomana pitämiseen, mutta olemme terveitä.
      Tässä on lääketieteellä täysin tutkimaton työsarka.

    • kkniks

      Noniin.. minä kotiäiti joka kirjoitin tuossa loppuvuonna..
      Ööö.. sain yllättäen työpaikan (teen töitä mikroskoopilla ja korjailen piirilevyjä) Oon nyt ollu töissä reilu 4kk.. mutta 2kk sitte alko tulleen takapakkia. Alkoi olemaan iltoja etten päässy sängystä ylös. Kroppa vaan ei jaksa. Oon soitellu päivystyksiin ja lääkäreihin ja ja ja viimeksi perjantaina oli psykiatri joka kirjoitti kuukauden sairasloman. > uupumus eli masennus. 2viikkoa katotaan auttaako lepo ja sitte vaihetaan ahistuslääkkeet.
      En tiiä vieläkään onko tämä huono-olosuus, mikä on pahin riesa, niin niskoista vai stressistä. MITEN OPITAAN OLEMAAN STRESSAAMATTA!!?? kun on aina ollu stressaaja tyyppiä.
      Oon käyny nyt 5 kertaa fysioterapiassa.. noin kerran kuussa. Ei apua muutakuin lukkoihin. Työkaveri kärsi myös pahoinvoinista mm.sa ja kävi yhellä naisella fysioterapiassa joka oli kertonut että hermostolla on muisti joka laukasee paniikit ym.. ja oli hoitanut sitä hermostoa. No nyt aattelin siirtää fysiohoidon sinne. Hankala vaan kun on 40km päässä.

      Mut on nää ällöt ja kaikki muutki persuuksesta. Tuunkohan kuntoon enää ollenkaan.

    • fdgdfgsfgddd

      masennuksesta ei sillai ole kokemusta mutta jumiutuneista lihaksista kyllä. itselläni ainakin joskus kun on "sopivat"lihakset jumissa, niin tulee huono olo. kerran ihmettelin kun oli toosi huono olo ja tajusin että selässä on lihakset ns mahan kohdalta jumissa, ne kun sai hierottua auki niin loppui huono olo. myös niskajumit aiheuttaa itelläni joskus huonoa oloa.

      samoin voin sanoa stressistä, sekin aiheuttaa joskus itselleni huonon olon. ite olen superstressaaja, stressaan joka asiasta! ja koska itelläni on erinäisten aiempien kokemusten kautta huono itseluottamus, niin sehän lisää stressiä esim töissä: teen asian niinkuin ohjeistettu ja täysin ohjeiden mukaan, niin silti alkaa stressaaminen että menikö se nyt oikein. ihan siis täysin turhaa stressaamista mutta en voi sille mitään. mitenköhän saisi itseluottamusta nostettua????? yleensä kun puhun niin tuntuu että joka ikinen kerta joku alkaa puhumaan päälle, sen verran olen onnistunut itseluottamuspulassani että kun joku alkaa puhumaan päälleni niin korotan ääntäni sen verran paljon että se toinen tajuaa että vois pitää suunsa kiinni kun toiset puhuu. eipä se kivalta tunnu kun aina joku alkaa puhumaan päälle, saa tunteen että ketään ei sun juttus kiinnosta eli alas itseluottamus. meni nyt vähän omien tunteiden purkuunkin tää mun vastaus :)

      mutta mahdollisia syitä huonolle ololle: lihasjumit niskassa ja selässä, stressaus

    • kkniks

      Dodiin.. olispa kiva jos muutkin ketjussa kommentoineet kävisi kertomassa onko löytyny apuja ja syitä.
      Itse olen tuo kotiäiti joka tuossa aikasemmin kirjoittelin.
      Vaihdoin nyt fysioterapiaa.. koska työkaveri joka kärsi lähes samoista vaivoista suositteli ja oli saanut vaivat hoidettua tällä naisella. Työkamulle oli määrätty peettasalpaajaa mutta joku toinen lääkäri oli sanonut ettei sun tarvi niitä syyä, vaan meeppä tälle fysioterapeutille. Tämä terapeutti oli sitten alkanut hoitaan hermostoa, ja kertonut että hermostolla on muisti joka laukasee mm.sa paniikin. Tänne sitten varasin ajan ja sain VASTA 4viikon päähän ja seki aika on semmonen etten tiiä ollenkaan pääsenkö. Ootan kovasti sitä päivää kuitenki jos itekki sasi apua.

      No sitte toinen juttu.... löysin keskustelun jossa raskaana oleva äippä oli saanu avun pahoinvointiin homeopaattisesta valmisteesta = cocounus indicus D-12 (en muista miten kirjotetaan) epätoivosena lähin sitte tätäki ostamaan ja "yrttikaupan" täti luki kirjasta sen auttavan pahoinvointiin.. sanoko se kuule niska/hartia seudunki, verenkierto häiriöön ja huimaukseen ainaki.. No ostin. 2 kertaa oon ny kokeillu ja JES! on auttanu ainaki näin alussa. HARMI ettei se vie tuskin ite ongelmaa mutta kun mulla iskee pahoinvoinnista paniikkiki kun olen oksu-kammoinen. Toivon todella jos jo ku on saanu pysyvästi sen pahoinvoinin pois,eli löytäny syyn ja tulis meille muille kertomaan.

      Itellä pahoinvoinnin syy on todennäkösesti: niska/hartia masennus paniikki stressi
      Nyt uupumus saikulla ja huomenna jännitän kun ilmeisesti mulle vaihetaan ahistus/masennus lääkkeet.. ja mitä siitä seuraa?? varmaan HUONO OLO!!

    • Niskapaska

      Mulla erinäisiä tuntemuksia pitkin yläkroppaa. Inhottavimpia on ne puristavat tuntemukset niskasta silmään asti. Eli oikealla puolella... niska, takaraivo, korva, kuulohäiriöitä, silmän takana oleva oleva alue, poskihampaat, kitalaki, kurkku ja sierainkin jopa. Kipupiikit päässä tai päänahalla. Aina kun se ne puristavat aallot tulee niin silloin ilmestyy myös nykinää oikeassa poskessa. Niska rutisee kun kääntelee päätä. Lapaluiden välit kireät ja kipuilevat. Solisluiden alueet kipeet. Olkapäitä pyöritellessä kipuilua. Rintakehkä kipeä. Oikean korvan soiminen, suhina, kilinä, naputtelu. Joskus oikea korva tuntuu siltä kuin olis korvakäytävässä jotain voimakkaasta säteilevää ainetta. Sellainen outo tunne mitä on sanoilla vaikea kuvailla. Ihan kuin olisi järjettömän kova ja kimeä ääni, mutta vain äänen fyysiset tuntemukset, itse ääntä ei kuulu. Lääkäriinkiin voisi jopa mennä:)

    • Olet kärsinyt samantyyppisistä kivuista jo pidempään kuin täällä monet. Niskakipu joka aiheuttaa huimausta, palan tunne kurkussa, tuntohäiriöt pään ja käsien alueella, tasapainon ajoittainen heikentyminen, näön samentuminen toisessa silmässä joskus jne.

      Olen tehnyt istumatyötä kohta 15 vuotta, usein yli 10h päivässä ja 6-7pv viikossa. Olen aloittanut toimet tilanteen korjaamiseksi koska elämänlaatu on nopeasti näiden vaivojen myötä heikentynyt, suosittelen muitakin koittavan näitä juttuja, itse olen ainakin alkanut toipumaan ja aurinko alkaa paistaa kasaan

      - hanki kunnon tyyny ( itselläni kunnon Tempur)
      - sauvakävelyä 3-4h viikossa, reipasta ja tekniikka opeteltava
      - jos teet istumatyötä, 5-min venyttely tunnin välein on todella hyvä
      - pyydä kunnollinen satulatuoli pomolta tai osta itse. Maksaa mutta auttaa paljon
      - vähemmän stressiä on parempi terveys, yrittäjänä tiedän tästä paljon
      - kaurapussi kovimmin kipuihin, lämmitettynä. Saunakerrat harvemmiksi
      - työpäivän jälkeen (istumatyöläinen) unohda koneella istuminen ja ainakin 1 täysin vapaa päivä niskalle viikossa. Kyllä ne asiat ehtii hoitaa myöhemminkin.
      - hieronta ja kiropraktikko tekee ihmeitä kun jumit pitää ensin avatakin. Itse huomasin muutoksen lähes heti.

      Kaikki kivut eivät välttämättä poistu koskaan ja todennäköisesti aktiivisuutta tarvitaan koko loppuelämän ajan, mutta terveys on tärkein asia ja vaikuttaa kaikkeen. Kokeilkaa ed. Juttuja, uskon että niistä on joillekin apua kuten itselleni on ollut

    • Annu

      Mistä tietää,että niskan ja hartian seudulla on tulehdus?Olen kärsinyt niskajumituksesta jo monta vuotta ja siihen liittyy myös korvan humina.Nyt vaiva on yhtäkkiä jotenkin muuttunut.Hartia on rennompi mutta jotenkin arka.samoin niska

    • Pilvi

      Kannattaa käydä lääkärillä jos arveluttaa. Tarpeen mukaisesti lääkäri kirjoittaa sinulle lähetteen fysioterapiaan. Fysioterapeutti neuvoo sinua monipuolisesti niska hartiaseudun omahoidossa. A. Sarasalo tuoss yllä onkin aikahyvin listannut niskakipuisen vinkkejä :)

      Itselläni niska-hartiakipuihin on auttanut akuutissa vaiheessa tuo hieronta ja hyvin ohjatut (ja kohtuu tunnollisesti suoritetut) kotijumpat. Hartia seudun kiputiloihin suosittelen fysioterapeuttista hoitoa. Olen käynyt Teamo hyvinvointipalveluissa ja voin suositella lämpimästi heidän palveluja. Oma harjoittelu on tärkeä osa hartiavaiavn kuntoutusta.

    • Elina71

      Hyvä vinkki. Täytyypä mennä :)

    • viisauseiasumeissä

      Teillä on ihan äärimmäisen tyypillisiä home- ja kemikaalialtistusvaivoja.
      Vaikka kuinka sauvakävelette ja kannatte rahojanne fysikaalisiin hoitoihin, niin
      sen pitempää helpotusta ei tule. Mutta älkää uskoko, kärsikää.
      http://homepakolaiset.fi/terveyshaitat.html
      Tai sitten: karsikaa ympäristöstänne kaikki hajusteet, erityisesti pitäkää vaatteet ja vuode hajuttomana. Kun Arielin haju on muutaman kuukauden jälkeen vähän alkanut hälventyä, voitte ruveta pohtimaan, olisiko ympäristössä tunkkaista, pistävää yms. mahdollista homeenhajua. Huomattavan suuressa osassa rakennuksista on. Ja lisäksi esim. kaikki sitruunanraikkaat tuotteet sisältävät homejäämiä.

    • möö4321

      -pyörryttää,menee välillä pois ja sitten tulee takaisin.
      -posket puutuu
      -pää kipeä
      -korvissa humisee
      -lämpö nakkelee 36-37.3 c ollut jo puoli,vuotta... tuleekohan nuo kaikki vaivat niskasta? ainaki on tosi kipeät.

    • nämä tehosi

      Samoja vaivoja itellä (mies 30v)! Halon hakkuu ja nyrkkeilysäkin "hakkaaminen" toimii niskoihin ja hartioihin!!!

      • Luontaiset

        Samoin minulla fyysinen toiminta pitää niska-hartiaseudun kunnossa, mutta ei jatkuva toimistotyö. Lihasrelaksantit ovat hyviä lääkkeitä.


    • kofeiini+lihakset=

      =kireät lihakset, jonka seuraksen ei veri kierä päässä ja sen takia huimaa ja on epätodellinen olo.

      aloitin töissä 2 päivää sitten ja huomasin päivän päätteekai takaraivossa polttavaa kipua. huomenna testaan yhdellä kahvi kupilla :) kokeilemisen arvoinen kikka! ei pää kipeä ja kevyempi olo.

    • kasperi2

      kipua on eetun takamuksessa joo

    • ,,,,,,,,,

      Asetu kovalle lattialle selällesi ja laita kädet niskan taakse - sitten pieniä mutta tuntuvia liikkeitä, kärsivällisesti tätä niin helpottaa.
      Lääkitys voi sekin aiheuttaa pahan olon.

    • Apua saanut

      Itellä ainakin on yleistä silloin kun hartiat ja niskat on jumissa että pyörryttää, otsaa kuumottaa ja tuntuu samalta kuin olisi kuumetta ja korvat ovat kipeät. Kävin sitten lääkärillä aluksi kun luulin että minulla on korvatulehdus, mutta siellä selvisikin että hartiani ja niskani ovat yksinkertaisesti niin jumissa että se johtuu siitä. Lääkäri sitten määräsi tietylle ajalle (en nyt muista kuinka pitkäksi aikaa) että otan joka päivä 3 kpl 400 särkylääkkeitä, lämmitän hartioitani ja pyydän jonkun niitä hieromaan. Venyttelyäkin suositteli, mutta varovasti ettei vaiva vain pahennu.
      Ei ole sitten sen jälkeen näitä oreita enää ollut, onneksi

    • Mulla myös

      Uskomatonta miten paljon samoja oireita kun minulla! Oon nyt ehkä yli vuoden kärsinyt näistä, välillä oli jakso kun ei ollut mitään, nyt taas jo pitkään ollut. Yleensä oireen keskittyy iltaan ja nukahtamiseen. Tulee ahdistava olo, juuri sellainen epätodellinen olo niskahartia seudulla, saatan nukahtaa, mutta säpsähdän heti hereille ja sydän hakkaa sataa. Pahimmillaan tulee se hirveä huimaus jolloin on pakko kävellä edes takaisin jos istun/makaan se pahenee. Huimaustilanteessa tulee myös paniikki ja tulee huono-olo. Tuntuu että niskoja pitää pyöritellä ja ahdistuu, myös tuota puutumista kasvoissa on ollut aiemmin, mutta ei viimeaikoina. Silloin epäilin paniikkihäiriötä enkä vielä tajunnut sen johtuvan niskoista. Niihin aikoihin tuli todella paha kohtaus ja luulin jo että nyt se on menoa ja kuolen tähän, silloin kävin lääkärissä ja sain lääkkeet paniikkihäiriöön, en kuitenkaan hakenut lääkkeitä koska oireet loppuivat yhtäkkiä. Joitain kuukausia olen kuitenkin tajunnut kaiken johtuvan niskoista/hartioista, vaikka oireet ovat hieman muuttuneet noista aiemmista, nyt huomaan selvästi että niskat on aiheuttajana. Varsinaista kipua missään ei ole, sellainen puutuneisuus ja epätodellinen olo yläkropassa vain. Kävin muutaman kerran hierojalla joka oli fysioterapeutti ja istun huonossa asennossa josta johtuen niskan lihakset on kovilla ja olin silloin todella jumissa. Silloin tuli päivisinkin pyörrytyskohtauksia jos vain vähänkin jännitin niskoja. Nukahtamisongelmat eivät loppuneet mutta pyörtymistunne kyllä, nyt on taas alkanut huimata. Todella helpottavaa lukea että muilla on samaa koska vaikka sanoin itselleni että niska on se syypää, en kuitenkaan voinut olla ajattelematta että on tyyliin joku kasvain jossain tai muuta vakavaa. Myönnän että olen unohtanut tuon istuma-asennon korjaamisen jota fysioterapeutti painotti, nyt se on pakko ottaa taas asiaksi. Kyllä tuo vaiva vaan elämänlaatuun vaikuttaa paljon...

      • Tipi83

        Tää tekstihän oli kun suoraan mun päästä.. =) Täysin sama meininki, särkylääkkeitä saanu mut niistä ollu mitään apua. Seuraavana kokeilussa fysioterapeutti jolta varaan hieronta-ajan, ehkä jos se auttais tähän vaivaan.. =P


    • paras lääke

      Istuma-asento, koko aika tietokoneissa, mobiililaiteissa, jne jne.

      Urheilu, liikunta, olkaa oma kroppan lääkäri ja mene ohi.

      Positiivinen ajattelu, urheilu, liikunta ovat paras lääket.

    • niskakivun-lievitys
    • jähmis

      Luin tämän jo vuosia vanhan viestiketjun ja ajattelin tähän kuitenkin kommentoida.Mulla kaikki edellisten kirjoittajien oireet,ei auta venytykset eikä jumppailut,hermot vaan menee.Suosittelen kaikkia hammaslääkärin pakeille,yllätys yllätys...syy voi yksinkertaisesti löytyä suusta,eli ns.purentavika :)

    • Anonyymi

      Jos on huimausta ja lisäksi etovaa oloa ja tuntuu kuin olisi vähän epävarmuutta kävelyssäkin, vähän kuin tasapaino heittäisi, niin syy voi olla sekä kireät niskan, hartioiden ja takaraivon lihakset, mutta lisäksi tai pelkästään kyse voi olla korvaperäisesta asentohuimauksesta.

      Kannattaa tehdä asentohuimausliikkeitä:
      https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/kuntoutujalle/korvaperäiset-ongelmat/opas-hyvänlaatuisen-asentohuimauksen-itsehoitoon/miten-voin-itse-hoitaa-hyvänlaatuista-asentohuimausta

      Googlettamalla löytyy lisää ohjeita. Minulla nuo liikkeet usein auttavat huimaukseen ja vähän sellaiseen oloon kuin olisi humalassa, vaikken käytä ollenkaan alkoholia enkä mitään lääkkeitä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe