Joskus mekin, jotka sanomme olevamme armon alla, sanomme; "Ei tämä asia ole Raamatun mukaan syntiä". Mutta jos noin sanomme, niin mielestäni olemme vielä lain alla.
Meille Pyhä Henki pitäisi olla se, joka näyttää meille mikä on syntiä. Syntiä ei voi koskaan paeta, se asuu jokaisessa meissä Raamatun Sanan mukaan. Voimme kuitenkin olla puhtaita ja viattomia Jumalan silmissä Jeesuksen veren tähden. Mutta jos synti pääsee valtaan, niin se turmelee sen puhtauden ja viattomuuden ja ihmisestä tulee rauhaton. Lopulta se voi johtaa siihen, että se vie uskonkin. Siksi synnistä on saatava yliote, tai paremminkin Jumalan on saatava yliote meistä.
Tosi on, että synti on myrkyistä vaarallisin. Se voi turmella ihmisessä kaiken. Se voi turmella jopa ymmärryksenkin ja sokaista meidät näkemään valkoisen mustana ja mustan valkoisena. Se voi kovettaa ihmisen ja tehdä hänestä lähes tunteettoman ja välinpitämättömän. Se voi sammuttaa puhtauden janon ja se voi vaientaa omantunnon äänen.
Siksi on tärkeää, vaikka olemme saaneet syntimme anteeksi, että meillä olisi puhdas sydän. Jumalahan puhdistaa meidän sydämemme uskolla. Jumala tahtoo tehdä meidät puhtaiksi, vanhurskaiksi ja pyhiksi. Se ei tarkoita sitä, että meistä tulee synnittömiä. Jumala haluaa vapauttaa meidät siitä synnistä, joka meissä asuu ihan siihen saakka, kun tämä maallinen maja puretaan maahan tai Jeesus tulee meitä noutamaan ja me muutumme ja lopullisesti silloin vapaudumme synnistä.
Meidän on annettava Totuuden Hengen näyttää meille, mikä meissä on väärin ja tutkia meidät sinne salatuinpaan saakka, sillä Jumala tahtoo totuutta salatuinpaan saakka. Meidän tulee olla rehellisiä suhteessamme Jumalaan. Emme voi sanoa olevamme Jeesuksessa, jos emme ole rehellisiä kanssakäymisessä Jumalan kanssa. Jos me sanomme, että meillä on yhteys Jumalan kanssa, mutta vaellamme pimeydessä (valheessa), niin me valehtelemme ja totuus ei ole meissä, niin Raamattu sanoo.
Meidän pitää olla myös rehellisiä itsellemme. Meidän pitää tutkia itseämme ja sitä mikä on esteenä sille, että Jumala ei voi meitä täysin käyttää. Voitko sanoa, että kaikki ihmiset ovat iloisia ja onnellisia ympärilläsi ja kukaan ei ole kokenut tulleensa loukatuksi sanoistasi tai tekemisistäsi, palvelustyösi perusteella näin tulisi olla.
Synti on kaiken pahan alku ja juuri.
Ei pidä vain luulla olevansa oikealla tiellä, vaan pitää antaa Jumalan osoittaa se oikea tie, ja kun Jumala saa osoittaa oikean tien, niin armon allehan se meitä vie.
Jumala osoittaa sen oikean tien varmaan monesti juuri siten, että Hän ensin näyttää meille meidän mahdottoman turmeltuneen itsemme sinne salatuinpaan saakka.
Sitten kun tulemme rehellisiksi Jumalan edessä, niin lakkaamme puolustamasta itseämme Jumalan edessä ja totuus alkaa tehdä meissä työtänsä.
Totuus ei anna sinun enää piiloutua minkään "oikeaoppisuuden" taakse, vaan se vaatii sinua antamaan kaiken kunnian Jumalalle. Jumala haluaa, että olisit ennenkaikkea sydämeltäsi oikeamielinen. Kun olet sydämeltäsi oikeamielinen, niin et enää arvostele ihmisiä väärällä tapaa. Kun tulemme rehellisiksi itsellemme, niin tunnemme sen todellisen arvomme Jumalan edessä ja tiedämme, että meidän paikkamme olisi ollut siinä Golgatan keskimmäisellä ristillä ja se saa meidät rukoilemaan bublikaanin tavoin, ole minulle syntiselle armollinen. Ja jos olet rehellinen, niin et enää vertaile itseäsi toisiin, vaan tiedät seisovasi samalla viivalla, armon viivalla.
Jos sitten olet rehellinen itsellesi ja suhteessa Jumalaan, niin se pitäisi näkyä myös siinä, että olet rehellinen myös muita kanssaihmisiä kohtaan. Valehdellakkin voi monella tapaa. Ei vain sanoin, vaan asenteellasi toista ihmistä kohtaan tai vaikka vaikeneminenkin tietyissä tilanteissa voi olla valhetta.
Jesajalle Jumala näytti hänen todellisen tilansa Jumalan edessä ja hän myös halusi nähdä sen. Jesajan viidennessä luvussa profeetta huutaa useita VOI huutoja milloin mistäkin asiasta, mutta kuudennessa luvussa hän huutaa sen kaikkein tärkeimpään kohteesen.
Jes. 6:5
Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
Kun me tunnustamme Jumalan edessä oman syntisyytemme ja mahdottomuutemme, niin se on lähtökohta sille Jumalan työlle meissä, jossa Hän luo meihin puhtaan sydämen. Synnittömiä meistä ei tule, mutta puhdassydämisiä kyllä, jos vain annamme Jumalan puhdistaa meidän sydämemme. Vain puhdassydämisen voivat nähdä Jumalan. Siitäkin voin jotain ajatuksia laittaa joskus.
Ajatuksia synnistä
6
111
Vastaukset
- vanhaisäntä.
oikeastaan syntiä ei olekkaan, ihminen tekee vain hyviä ja vääriä valintoja.
Jos ihminen pyrkii teoissaan epäitsekkyyteen niin huonot valinnat vähitellen jäävät pois.
Käsitykseni mukaan syntejä ei voi saada anteeksi eikä niitä kukaan puhdista vaan kaikki teot heijastuvat takaisin luonnon lain mukaan. Niin myös hyvät teot.- Yks-tämmönen
kun joku sanoo sinulle pahasti tai tekee sinulle vääryytä tai pettää sinut tai tekee väkivaltaa tms, niin tuo ihminen on tehnyt väärän valinnan. Vai onko hän kenties tehnyt syntiä sinua vastaan.
- ex-hirvas
mietitään asiaa, niin ihminen toimii useimmiten väärin jotakin toista ihmistä kohtaan maallisessa. Miksi sitä kutsutaan synniksi? Mielestäni asia on kahden ihmisen välinen, ja sana kehoittaa sopimaan keskenään niistä ja antamaan anteeksi toisilleen. Miksi se asia kuuluu Jumalalle, ja miksi Hän puuttuisi ihmisten välisiin asioihin?
- to..
Yks-tämmönen kirjoitti:
kun joku sanoo sinulle pahasti tai tekee sinulle vääryytä tai pettää sinut tai tekee väkivaltaa tms, niin tuo ihminen on tehnyt väärän valinnan. Vai onko hän kenties tehnyt syntiä sinua vastaan.
termi jolla kukin uskonto tarkoittaa oman oppinsa kieltämää tekoa, synnit siis vaihtelevat uskontojen mukaan. Raamatussakin on kahden uskonnon keskenään hyvin erilaiset syntimääritelmät.
Yks-tämmönen kirjoitti:
Jos ihminen valehtelee, hänestä tulee valehtelija; jos hän varastaa, hänestä tulee varas; jos pettää, hänestä tulee petturi. Haluaako joku sitten olla valehtelija, varas tai petturi? Mikäli haluaa, niin asiahan on OK. mutta ellei hän thalua olla tällainen, hän joutuu ristiriitaan itsensä kanssa. Tuossa ristiriidassa on jo "syntiä" ja rangaistusta tarpeeksi vaikkei mikään ulkopuolinen taho niistä rankaisikaan.
- vanhaisäntä.
Yks-tämmönen kirjoitti:
ilkeyden hyvyyden sijasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184011Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4892283Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1311760- 761454
- 1571433
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91094Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34714- 27701
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25671- 45658