Kaikkea hyvää ei aina saa, vaikka vaihtoauto oli muuten erinomainen. Vapaa-ajan 95Ah akku on nitkahtanut, latautuu mutta purkautuu pian 10.60 lukemiin. Sökö mikä söko. Nyt vain on niin, että yhden kesän kokemusten jälkeen, siis entisellä autolla ja akulla se virran tarve jäi vähäiseksi. Via Balticamatkoja lähinnä tehdään ja piuhan päässä leirintäalueilla yövytään. Lähinnä voisi tulla kysymykseen lyhytaikainen yö/ledivalojen käyttö, mutta melkeinpä se siihen jää. Nurkissa pyörii sen sijaan täydessä iskussa oleva lähes uusi 60Ah 480A vapaa-ajan akku. Näinköhän tuolla pärjäisi? Vai riittäisikö se sökö vielä tuollaiseen satunnaiseen lukuvalokäyttöön? Myönnetään, että tietämisen tuskasta pääsee helposti sadalla eurolla, mutta kysynpä kuitenkin kun sen voi tehdä lämpimissä sisätiloissa.
Vapaa-ajan akku
13
7200
Vastaukset
nopeasti purkautumaan ovat sen kennot, osa ainakin oikosulussa esim. varisseesta levyjen pintamateriaalista. Akku on silloin ROMU.
Minä ainakin laittaisin uuden samanlaisen sen tilalle, tuossa vapaa-ajan hommassa ei tuosta suuresta starttivirrasta ole mitään hyötyä mutta kapasiteetista on asumiskäytössä. Todellisuudessahan et koskaan pysty hyödyntämään akun koko nimelliskapasiteettia vaan noin puolet siitä ja sitten lataamaan jotta akku ei vaurioidu. 100 Ah akku on retkeilykäytössä kohtuullinen koko josta en paljoa tinkisi varsinkaan viileinä aikoina jos joutuu lämppäriäkin käyttämään.
Itse kuitenkin joudut asian päättämään, joten onnea vaan.- Hörhölä
Jos auton käyttö ajoittuu keväästä syksyyn, ja useimmiten yövytään tolppasähkö paikalla, riittää 60 Ah akku käytössä. Monessa vaunussakaan ei ole tehokkaampaa akkua käytössä. Vaunulla voi hyvin satunnaisesti yöpyä verkkosähkön ulottumattomissa yhden yön. Katso sopiiko se 60 Ah:n akku kiinnityksiltään isomman akun paikalle. Ainahan voi myöhemmin ostaa isomman akun, jos pienemmän akun kapasiteetti ei tunnu riittävän käytössä.
- 10+4
Tietysti tarpeesta kiinni. Mulla on 12v ilmastointilaite, kompurakäyttönen. 1500w invertteri kaffin keittoon.Ynnämuut hilavitkuttimet käytössä.
Ja 2 X 180ah akut tähän käyttöön. Tietysi myös auton ja verkkovirtalaturit samaa kailiiberia. - Karolus51
10+4 kirjoitti:
Tietysti tarpeesta kiinni. Mulla on 12v ilmastointilaite, kompurakäyttönen. 1500w invertteri kaffin keittoon.Ynnämuut hilavitkuttimet käytössä.
Ja 2 X 180ah akut tähän käyttöön. Tietysi myös auton ja verkkovirtalaturit samaa kailiiberia.Yksiin menevät ajatukset. Sellainen 100Ah akku oli varsinaisesti tarkoituskin hankkia. Mutta eihän suomalainen usko ennenkuin kokeilee eli tässä tapauksessa keväällä sitä kuuskymppistä, kun ei sille muutakaan käyttöä ole. TV nyt kyllä on, mutta vähiin jää reissun päällä katselemiset. Edellisessä vanhemmassa autossa muuten oli invertteri sekä kompura takapyörien ilmajousitusta varten, mutta eipä sitä koskaan tullut kokeiltua, mihin 100Ah akku oikein venyy, myönnetään että vasta viime kesän ajan alettiin opetella tätä nelipyöräasumista.
Karolus51 kirjoitti:
Yksiin menevät ajatukset. Sellainen 100Ah akku oli varsinaisesti tarkoituskin hankkia. Mutta eihän suomalainen usko ennenkuin kokeilee eli tässä tapauksessa keväällä sitä kuuskymppistä, kun ei sille muutakaan käyttöä ole. TV nyt kyllä on, mutta vähiin jää reissun päällä katselemiset. Edellisessä vanhemmassa autossa muuten oli invertteri sekä kompura takapyörien ilmajousitusta varten, mutta eipä sitä koskaan tullut kokeiltua, mihin 100Ah akku oikein venyy, myönnetään että vasta viime kesän ajan alettiin opetella tätä nelipyöräasumista.
vapaa-ajanakku venyy noin 50 - 60 Ah purkamiseen jos nimellis Ah on 100. Voit toisin sanoen kuormittaa 10 A kuormalla (120W) noin 5 tuntia tai 2A kuormalla vastaavasto lähes 30 tuntia. Mitä suuremmalla kuormalla purat sen vähemmän saat ulos ja kun jännite alkaa lähestyä 10,5V:a on syytä lopettaa heti ja alkaa ladata jotta sulffidoituminen ei käynnisty.
Akkutekniikka ei oikein ole vielä kehittynyt siitä mitä se oli lapsuudessamme, hieman on parannusta mutta mitään varsinaista läpimurtoa ei ole tehty.
Vähän tietoa lyijyakuista:
"Lyijyakku:
Kennojännite: 2.1 V
Toiminta:
- Lyijyakkua purettaessa liuoksessa , H2SO4 ( rikkihappoa ) oleva rikki siirtyy lyijylevyille. Täysin tyhjän akun levyt ovat lyijysulfaatia ( PbSO2 ), neste on enää pelkkää vettä -> Ei johda enää sähköä, joten akku ei ota enää virtaa !
- Varattaessa lyijyakkua ladatessa miinuslevylle muodostuu lyijysulfaatista lyijyä ( Pb ) ja pluslevylle lyijysulfaatista lyijyoksidia ( PbO2 ) . Näin syntyneen Pb – PbO2 –parin lähtöjännite on 2.1V .
Käyttö:
- Voidaan kuormittaa hyvin suurella kuormalla, antaa erittäin paljon virtaa, jonka vuoksi käsittely vaatii varovaisuutta !
- Ei kestä syväpurkausta, syväpurkaus huonontaa akun kapasiteettia lopullisesti.
Lataus:
- Ladataan vakiojännitteellä.
- Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .
- Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !
- Latausjännite voi olla jatkuva.
- Latauksen valvonta: Napajännite
Ikääntyminen: Varauskapasiteetti pienenee"
Erityisesti kiinnittäisin huomiota lauseeseen: ei kestä syväpurkausta. Huomioi myös, ettei samalla laturilla ehkä voi ladata hyytelöakkua kuin tavallista lyijyakkua.- Karolus51
Työeläkeläinen kirjoitti:
vapaa-ajanakku venyy noin 50 - 60 Ah purkamiseen jos nimellis Ah on 100. Voit toisin sanoen kuormittaa 10 A kuormalla (120W) noin 5 tuntia tai 2A kuormalla vastaavasto lähes 30 tuntia. Mitä suuremmalla kuormalla purat sen vähemmän saat ulos ja kun jännite alkaa lähestyä 10,5V:a on syytä lopettaa heti ja alkaa ladata jotta sulffidoituminen ei käynnisty.
Akkutekniikka ei oikein ole vielä kehittynyt siitä mitä se oli lapsuudessamme, hieman on parannusta mutta mitään varsinaista läpimurtoa ei ole tehty.
Vähän tietoa lyijyakuista:
"Lyijyakku:
Kennojännite: 2.1 V
Toiminta:
- Lyijyakkua purettaessa liuoksessa , H2SO4 ( rikkihappoa ) oleva rikki siirtyy lyijylevyille. Täysin tyhjän akun levyt ovat lyijysulfaatia ( PbSO2 ), neste on enää pelkkää vettä -> Ei johda enää sähköä, joten akku ei ota enää virtaa !
- Varattaessa lyijyakkua ladatessa miinuslevylle muodostuu lyijysulfaatista lyijyä ( Pb ) ja pluslevylle lyijysulfaatista lyijyoksidia ( PbO2 ) . Näin syntyneen Pb – PbO2 –parin lähtöjännite on 2.1V .
Käyttö:
- Voidaan kuormittaa hyvin suurella kuormalla, antaa erittäin paljon virtaa, jonka vuoksi käsittely vaatii varovaisuutta !
- Ei kestä syväpurkausta, syväpurkaus huonontaa akun kapasiteettia lopullisesti.
Lataus:
- Ladataan vakiojännitteellä.
- Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .
- Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !
- Latausjännite voi olla jatkuva.
- Latauksen valvonta: Napajännite
Ikääntyminen: Varauskapasiteetti pienenee"
Erityisesti kiinnittäisin huomiota lauseeseen: ei kestä syväpurkausta. Huomioi myös, ettei samalla laturilla ehkä voi ladata hyytelöakkua kuin tavallista lyijyakkua.Siinä sitä perustietoa tulikin, menisi vielä sellaisenaan vanhaan päähän! Meillä siis tosiaan on se tilanne, että kilometrejä kesällä kyllä tulee, mutta sähkölaitteiden käyttö on hyvin maltillista, esim. jääkaappi rapsahtaa tietysti heti tilaisuuden tullen kaasulle. Tuon n. 10.5 rajan olen tiennyt ja jännitemittarilla seuraillut, CTEK-laturia olen käyttänyt. Selväähän se on, että jos se sähkölaitteiden käyttö nykyisestä olennaisesti lisääntyisi, niin järeämpää kalustoa se vaatii - mutta samalla sitä, että enemmän aikaa vietetään verkkovirran ulottumattomissa. Syytä varmaan olisi vielä paremmin opetella, mitä mikäkin laite ihan todellisuudessa kuluttaa mutta minkäs sille teet, että jotkut meistä nyt vain ovat enemmän tekniikan ihmisiä kuin toiset.
- !!??
Työeläkeläinen kirjoitti:
vapaa-ajanakku venyy noin 50 - 60 Ah purkamiseen jos nimellis Ah on 100. Voit toisin sanoen kuormittaa 10 A kuormalla (120W) noin 5 tuntia tai 2A kuormalla vastaavasto lähes 30 tuntia. Mitä suuremmalla kuormalla purat sen vähemmän saat ulos ja kun jännite alkaa lähestyä 10,5V:a on syytä lopettaa heti ja alkaa ladata jotta sulffidoituminen ei käynnisty.
Akkutekniikka ei oikein ole vielä kehittynyt siitä mitä se oli lapsuudessamme, hieman on parannusta mutta mitään varsinaista läpimurtoa ei ole tehty.
Vähän tietoa lyijyakuista:
"Lyijyakku:
Kennojännite: 2.1 V
Toiminta:
- Lyijyakkua purettaessa liuoksessa , H2SO4 ( rikkihappoa ) oleva rikki siirtyy lyijylevyille. Täysin tyhjän akun levyt ovat lyijysulfaatia ( PbSO2 ), neste on enää pelkkää vettä -> Ei johda enää sähköä, joten akku ei ota enää virtaa !
- Varattaessa lyijyakkua ladatessa miinuslevylle muodostuu lyijysulfaatista lyijyä ( Pb ) ja pluslevylle lyijysulfaatista lyijyoksidia ( PbO2 ) . Näin syntyneen Pb – PbO2 –parin lähtöjännite on 2.1V .
Käyttö:
- Voidaan kuormittaa hyvin suurella kuormalla, antaa erittäin paljon virtaa, jonka vuoksi käsittely vaatii varovaisuutta !
- Ei kestä syväpurkausta, syväpurkaus huonontaa akun kapasiteettia lopullisesti.
Lataus:
- Ladataan vakiojännitteellä.
- Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .
- Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !
- Latausjännite voi olla jatkuva.
- Latauksen valvonta: Napajännite
Ikääntyminen: Varauskapasiteetti pienenee"
Erityisesti kiinnittäisin huomiota lauseeseen: ei kestä syväpurkausta. Huomioi myös, ettei samalla laturilla ehkä voi ladata hyytelöakkua kuin tavallista lyijyakkua.tietokirjat on hyvä päivittää tai laittaa paperinkeräykseen ainakin kymmenen vuoden välein .
- Hörhölä
Työeläkeläinen kirjoitti:
vapaa-ajanakku venyy noin 50 - 60 Ah purkamiseen jos nimellis Ah on 100. Voit toisin sanoen kuormittaa 10 A kuormalla (120W) noin 5 tuntia tai 2A kuormalla vastaavasto lähes 30 tuntia. Mitä suuremmalla kuormalla purat sen vähemmän saat ulos ja kun jännite alkaa lähestyä 10,5V:a on syytä lopettaa heti ja alkaa ladata jotta sulffidoituminen ei käynnisty.
Akkutekniikka ei oikein ole vielä kehittynyt siitä mitä se oli lapsuudessamme, hieman on parannusta mutta mitään varsinaista läpimurtoa ei ole tehty.
Vähän tietoa lyijyakuista:
"Lyijyakku:
Kennojännite: 2.1 V
Toiminta:
- Lyijyakkua purettaessa liuoksessa , H2SO4 ( rikkihappoa ) oleva rikki siirtyy lyijylevyille. Täysin tyhjän akun levyt ovat lyijysulfaatia ( PbSO2 ), neste on enää pelkkää vettä -> Ei johda enää sähköä, joten akku ei ota enää virtaa !
- Varattaessa lyijyakkua ladatessa miinuslevylle muodostuu lyijysulfaatista lyijyä ( Pb ) ja pluslevylle lyijysulfaatista lyijyoksidia ( PbO2 ) . Näin syntyneen Pb – PbO2 –parin lähtöjännite on 2.1V .
Käyttö:
- Voidaan kuormittaa hyvin suurella kuormalla, antaa erittäin paljon virtaa, jonka vuoksi käsittely vaatii varovaisuutta !
- Ei kestä syväpurkausta, syväpurkaus huonontaa akun kapasiteettia lopullisesti.
Lataus:
- Ladataan vakiojännitteellä.
- Normaalilla lyijyakulla latausjännite saa olla välillä 2.2 V - 2.5 V per kenno. Tämä tarkoittaa esim kuuden kennon ( 12V ) akulla jännitettä: 13.2 V – 15 V .
- Lyijyhyytelöakulla latausjännitteen on oltava tasan 2.23 V per kenno. Latausjännitteen tulee olla myös vakaa ( ei saa olla sykkivää ) ! Tämä akkutyyppi on suljettu ja voi räjähtää ylijännitteellä !
- Latausjännite voi olla jatkuva.
- Latauksen valvonta: Napajännite
Ikääntyminen: Varauskapasiteetti pienenee"
Erityisesti kiinnittäisin huomiota lauseeseen: ei kestä syväpurkausta. Huomioi myös, ettei samalla laturilla ehkä voi ladata hyytelöakkua kuin tavallista lyijyakkua.Tavallisen lyijyakun lisäksi on saatavilla geeli- AGM-, ja hopeakalsiumakkuja. Näistä geeliakut eivät ole osoittautuneet soveltuviksi matkailuvälineiden hupiakuiksi. AGM-, ja hopeakalsiumakut ovat hinnaltaan huomattavasti käynnistysakkuja kalliimpia. Käyttötarve ratkaisee, minkälaiseen akkuvalintaa päätyy.
Minä valitsin tavallisen lyijyakun hupiakuksi.
Akun valintaa helpottamaan.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/06/Exide_Valj_ratt_batteri_FI.pdf
http://www.varta-automotive.fi/
http://www.reps.fi/fi/main-prod-concorde-fi.htm - Karolus51
Hörhölä kirjoitti:
Tavallisen lyijyakun lisäksi on saatavilla geeli- AGM-, ja hopeakalsiumakkuja. Näistä geeliakut eivät ole osoittautuneet soveltuviksi matkailuvälineiden hupiakuiksi. AGM-, ja hopeakalsiumakut ovat hinnaltaan huomattavasti käynnistysakkuja kalliimpia. Käyttötarve ratkaisee, minkälaiseen akkuvalintaa päätyy.
Minä valitsin tavallisen lyijyakun hupiakuksi.
Akun valintaa helpottamaan.
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/06/Exide_Valj_ratt_batteri_FI.pdf
http://www.varta-automotive.fi/
http://www.reps.fi/fi/main-prod-concorde-fi.htmKyllä juu, ei käynyt mielessäkään muu kuin lyijyakku, kun ei sitä millään äärirajoilla käytetä. Oli tuo viimeinen linkki mielenkiintoinen, tähänastiset kokemukset ovat lähinnä Exideä ja Salamaa.
- Kehnot huoltovapaat.
Karolus51 kirjoitti:
Kyllä juu, ei käynyt mielessäkään muu kuin lyijyakku, kun ei sitä millään äärirajoilla käytetä. Oli tuo viimeinen linkki mielenkiintoinen, tähänastiset kokemukset ovat lähinnä Exideä ja Salamaa.
Nettikeskutelussa on useita mainintoja lyhytikäisistä, huoltovapaista akuista. Ihmiset valittelevat niiden 2-3 vuoden pituista käyttöikää.
Olen tottunut tavallisiin akkuihin, mitkä kestää 6-9 vuotta kun vaan tarkastaa keväisin ja syksyisin nestepinnan ja lisää tarvittaessa.
Nyt elämäni ensimmäinen huoltovapaa sippasi alta 3:n vuoden, surkea esitys.
Uusi samantyyppinen maksoi 90€ asennukset pikahuollossa.
Toisessa vehkeessä halpa Exide on pelittänyt jo yli 5 vuotta ilman ohgelmia.
- pulpaus
On ilmennyt ihmeelinen pulma nyt eka kertaa,on kaksi akkua ja kesäisin vaunukäytössä EXIDE ja HANKOOK 89A 98A molemmat ladattu kesän jälkeen täyteen 13.0v 12.98v toinen veitikoista pulputtaa epäsäännöllisin väliajoin aivan kuin kilju pytty(yksi pulaus,EXIDE on tiukka ladata täyteen),osasiko joku kertoo ilmiön syytä.
- kyllä starttaa...
Ennenkuin haet uuden akun, kokeilepa ns. älylaturilla ladata nuo akkusi. Älylaturi osaa tarvittaessa purkaa sen akun ja täyteen akun saatuan jatkaa ylläpitolatausta. Näin ollen akku saa olla laturissa kiinni vaikka koko talven. Toimii myös suoraan autoon kytkettynä, ei tarvitse irrottaa akkua. Olen ladannut pari-vuotiasta autoani (akkua siis) muutaman kerran pakkasilla (varmuuden vuoksi, kun on lyhyttä ajoa) ja vielä on startannut.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5506
- Hanu
Moi!
Kokemuksia eri merkkisistä akuista? Olisi tarkoitus hankkia uusi 100 Ah vapaa-ajan akku. Mitä suosittelette?
t. Hanu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904372
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?542935Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132501Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132311- 401993
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki571555