Ensimmäisen kerran töihin 35 v?

Nainen........

Pientä mietintää ja mahdollinen tulevaisuus...

Olen pian 27 v.
Kun valmistun, olen 27,5 vuotias.
Kohta tämän jälkeen saatan perustaa perhettä ja jäädä kotiäidiksi kun lapset ovat pieniä. Tämä tarkoittaa sitä että 28 vuotiaana olen raskaana, 29 vuotiaana pienen lapsen kanssa kotona. Haluan olla lapsen kanssa kotona ainakin ensimmäiset 3-4 vuotta. Toinenkin lapsi saattaa tulla. Silloin olen jo lähempänä 35 ikävuotta. Sitten voisin jo lähteä etsimään vakituista työpaikkaa.

Sanokaa nyt, onko se fiksua? Todennäköisesti EN löydä töitä valmistumisen jälkeen. Miehelläni on vakituinen työpaikka ollut jo kauan.

Näinkö päättäjät haluavat sen menevän? HALUAISIN tehdä töitä, mutta siihen ei ole mahdollisuutta...

99

10092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ===

      No, ei kuulosta fiksulta. Yleensä kai ensin mennään töihin ja otetaan sieltä äitiyslomaa ja sitten vasta ansiosidonnaiselle. Kaikki on kuitenkin suhteellista ja pitää tehdä se mikä on mahdollista.

      • aloittaja

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.


      • v. aalituki
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        Tämähän on osittain siksi että isoisillä ja äideillä oli liian vähän muuta tekemista aikoinaan kun perustivat suurperheitä. Nyt näitä heidän rakkauden hetelmiä ei saa päästää eläkkeelle koska siihen ei ole valtiolla varaa. Eli nyt he ja heidän perilliset maksavat tästä vaakamamboilusta tekemällä töitä ilman mahdollisuutta päästä eläkkeelle ehkä koskaan. Ja toisaalta nuorille ei heru työpaikkoja koska nuoret nöyremmin lähtevät jatkamaan opiskeluja eli sitä kymmenettä ammattia ja ovat sitten pois työttömyys tilastoista. Tätähän se suomalainen työttömyys on - tilasto kikkailua perseestä olevilla kursseilla.


      • tt
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        parivuot voisis ol töiskii eikä ol pakko ol lasten kans koton onhan nuit seimii ja voip tehä osa-aika töit tai etätöit välil tai tuuraushommii enne ol sillai et kolmekuukaut olttii vauvan kans koton ja sit töihi vanhemppain vapaa tarvittais oikeesti puheiäs kon pitää ennen tarhaa oppii sanomaan milt tuntuu


      • Peremmat ajat
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        Älä huolehdi asioita liikaa. Ajat muuttuu ja huonommaksi ne ei oikeastaan voi mennä.
        lapset ovat kuitenkin elämän paras anti. Jonkun vuoden kuluttua sinua voidaan kaivata kipeästi työmarkkinoilla.


      • Päätös
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        Hei aloittaja.

        Sitä, että miksi vanhat pidetään töistä, sinun pitää kysellä kaiken maailman komiteoilta, kansaedustajilta ym., jotka edustavat Suomessa sitä fiksua ajattelua, jota ei tavallinen kansalainen ymmärrä. Varmaan löytyy tuhansia vanhoja, jotka luopuisivat työpaikastaan nuorten hyväksi.

        Toisaalta sitten potkitaan vanhat pois, vaikka eivät pääse vielä eläkkeelle. Puheet ovat Suomessa niin ristiriidassa käytännön tekojen kanssa. Luulisi, että monen päättäjän naamat olisi jo punaisia puhuessa.

        Tee itse päätöksesi, mutta älä sitten vuosien kuluttua ruikuta täällä, että teit väärän päätösen.

        Hyvää jatkoa elämällesi, sille ainoalle.


      • Suurta ikäluokkaa
        v. aalituki kirjoitti:

        Tämähän on osittain siksi että isoisillä ja äideillä oli liian vähän muuta tekemista aikoinaan kun perustivat suurperheitä. Nyt näitä heidän rakkauden hetelmiä ei saa päästää eläkkeelle koska siihen ei ole valtiolla varaa. Eli nyt he ja heidän perilliset maksavat tästä vaakamamboilusta tekemällä töitä ilman mahdollisuutta päästä eläkkeelle ehkä koskaan. Ja toisaalta nuorille ei heru työpaikkoja koska nuoret nöyremmin lähtevät jatkamaan opiskeluja eli sitä kymmenettä ammattia ja ovat sitten pois työttömyys tilastoista. Tätähän se suomalainen työttömyys on - tilasto kikkailua perseestä olevilla kursseilla.

        Silloin oli erilaista, ei ollut muuta ehkäisyä kuin pessaari, kondomi tai keskeytetty yhdyntä.
        kun miehet palasivat sodasta ja pääsivät viimein haaveidensa kohteen lähelle ei ehkäisy ollut ensimmäisenä mielessä.
        Suurperheitä oli, meillä oli "vain" neljä lasta, se oli vähän siihen aikaan.
        Ei ole ollut herkkua kuulua suuriin ikäluokkiin, koulutus ja työpaikoista piti kilpailla, vain parhaat pääsivät etenemään, nykyisin rima on matalammalla.
        Itse menin kauppaan harjoittelijaksi, palkka oli 40 mk kuussa, ei sillä ollut tarkoituskaan elää, oppi kuitenkin ammatin.
        Myöhemmin lähes nelikymppisenä menin vielä koulutukseen.
        Asunnot olivat ahtaita ja vailla mukavuuksia.
        Nykyisin työtön ja ns. syrjäytynyt elää paremmin kun normaali työssäkäyvä 50-60 luvulla. Mutta elämä oli onnellisempaa, lastenkin piti keksiä itse ajankulunsa, oppivat käyttämään mielikuvitustaan.
        Olen sitä mieltä että vanhat eläkkeelle että nuorille saataisiin työpaikkoja.
        Lieneeköhän lapsuuden niukkuus tehnyt monista ikäisistäni nuukia jopa ahneita.


      • veroprosentti 36
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        Itse olen 35 vuotta. Aloitin työt 15 vuotiaana ja siinä sivussa suorittanut 2 akateemista loppututkintoa, perustanut perheen ja rakentanut ison talon. Nyt olen johtavassa asemassa (vieraan töissä) ja lisäksi minulla kaksi pienyritystä, joissa on 4 ulkopuolista työntekijää.

        Voin sanoa, että työt ei tekemällä lopu. Jos on työtön, niin se on täysin oma vika. Jos on "innokas" tekemään töitä, niin silloin saa työpaikan tunnissa. Ei kukaan tule tarjoamaan hyväpalkkaista työtä sohvalle. Pitää tarvittaessa aloittaa pienellä palkalla ja päästä eteenpäin kovalla työllä, jatkuvalla itsensä kouluttamisella sekä verkostoitumalla.

        Lisäksi eläkeikää on nostettava, koska valtion kassasta loppuu rahat. Eikö ole aika mahdoton yhtälö: 35 vuotiaana töihin ja 58 vuotiaana eläkkeelle? Henkilö siis kävisi töissä 23 vuotta ja eläisi esim. 80 vuotiaaksi. Kuka elättää häntä 57 vuotta? Mielummin vien yritykset Viroon, kuin maksan sohvaperunoiden elättämisen. Hieman realismia.


      • ansaitsemme
        veroprosentti 36 kirjoitti:

        Itse olen 35 vuotta. Aloitin työt 15 vuotiaana ja siinä sivussa suorittanut 2 akateemista loppututkintoa, perustanut perheen ja rakentanut ison talon. Nyt olen johtavassa asemassa (vieraan töissä) ja lisäksi minulla kaksi pienyritystä, joissa on 4 ulkopuolista työntekijää.

        Voin sanoa, että työt ei tekemällä lopu. Jos on työtön, niin se on täysin oma vika. Jos on "innokas" tekemään töitä, niin silloin saa työpaikan tunnissa. Ei kukaan tule tarjoamaan hyväpalkkaista työtä sohvalle. Pitää tarvittaessa aloittaa pienellä palkalla ja päästä eteenpäin kovalla työllä, jatkuvalla itsensä kouluttamisella sekä verkostoitumalla.

        Lisäksi eläkeikää on nostettava, koska valtion kassasta loppuu rahat. Eikö ole aika mahdoton yhtälö: 35 vuotiaana töihin ja 58 vuotiaana eläkkeelle? Henkilö siis kävisi töissä 23 vuotta ja eläisi esim. 80 vuotiaaksi. Kuka elättää häntä 57 vuotta? Mielummin vien yritykset Viroon, kuin maksan sohvaperunoiden elättämisen. Hieman realismia.

        Hienoa että olet pärjännyt, kaikki me emme ole. Menestyjät löytävät meitä luusereita aina ympäriltään eihän muuten olisi sinua ja muita menestyjiä.

        Sanot;"Jos on työtön, niin se on täysin oma vika"...
        Ja, olet johtavassa asemassa, niin että voi alais parkojasi - niin se on täysin oma vika... kun ovat alaisinasi.
        Koska sanot innokkaan saavan työpaikan tunnissa, ehkä jossain on näin - kerro minullekkin...voi vaan olla, että työmatka on täältä sinne pitkä...

        Hyviä jatkoja Viroon - sitähän varten olet saanut suomalaiset hyvät opinahjot käydä eikä ole tarvinnut ruveta sohvaperunaksi...


      • "jopa ahneita"
        Suurta ikäluokkaa kirjoitti:

        Silloin oli erilaista, ei ollut muuta ehkäisyä kuin pessaari, kondomi tai keskeytetty yhdyntä.
        kun miehet palasivat sodasta ja pääsivät viimein haaveidensa kohteen lähelle ei ehkäisy ollut ensimmäisenä mielessä.
        Suurperheitä oli, meillä oli "vain" neljä lasta, se oli vähän siihen aikaan.
        Ei ole ollut herkkua kuulua suuriin ikäluokkiin, koulutus ja työpaikoista piti kilpailla, vain parhaat pääsivät etenemään, nykyisin rima on matalammalla.
        Itse menin kauppaan harjoittelijaksi, palkka oli 40 mk kuussa, ei sillä ollut tarkoituskaan elää, oppi kuitenkin ammatin.
        Myöhemmin lähes nelikymppisenä menin vielä koulutukseen.
        Asunnot olivat ahtaita ja vailla mukavuuksia.
        Nykyisin työtön ja ns. syrjäytynyt elää paremmin kun normaali työssäkäyvä 50-60 luvulla. Mutta elämä oli onnellisempaa, lastenkin piti keksiä itse ajankulunsa, oppivat käyttämään mielikuvitustaan.
        Olen sitä mieltä että vanhat eläkkeelle että nuorille saataisiin työpaikkoja.
        Lieneeköhän lapsuuden niukkuus tehnyt monista ikäisistäni nuukia jopa ahneita.

        Kyllähän tässä Suomen valtio on se oikea ahne. Kerro missä muualla on tälläiset verot esim. eläkeläisillä.

        Ja mitä tulee tuohon koulutukseen, niin eihän sitä saa edes vielä eläkkeellä käydä, ilman että maksaa siitä veroa Suomeen?

        Elikkä paska maa tämä Suomi on!


      • ܇
        aloittaja kirjoitti:

        Ai että odotan päälle kolmekymppiseksi että löydän töitä ja sitten kun niitä mahdollisesti löydän, en niitä saa, koska olen lapsentekoiässä (ei ainakaan vakituista). Joka tapauksessa hankkisin lapsia siinä 30 v tienoilla.

        Pointti tässä oli se, että miksei nuoria, innokkaita, työttömiä päästetä töihin? Miksi nostetaan vaan eläkeikärajaa ja pidetään vanhukset töissä, joita he eivät enää halua tai jaksa tehdä?

        Eräs tuttavaperheen nainen sanoi ettei enää jaksaisi olla työelämässä mutta eläkeikä vaan karkaa koko ajan eteenpäin.

        onko syynä kotikasvatus vai ympäristötekijät,
        älä moiti ympäristöä, hoidat vain itsesi, eli menet töihin.

        millä alalla olet, sitä et ole kertonut,
        mutta toistan, noin kauan opiskellut saa aina töitä.
        ,


      • =====
        "jopa ahneita" kirjoitti:

        Kyllähän tässä Suomen valtio on se oikea ahne. Kerro missä muualla on tälläiset verot esim. eläkeläisillä.

        Ja mitä tulee tuohon koulutukseen, niin eihän sitä saa edes vielä eläkkeellä käydä, ilman että maksaa siitä veroa Suomeen?

        Elikkä paska maa tämä Suomi on!

        Kun nuorisotyöttömyys on mitä on, tunnen muutamia jotka eivät suostu lähtemään työpaikastaan kulumallakaan ja antamaan tilaa nuoremmille. Joka penni venytetään viimeiseen asti.
        Ahneita on joka ikäluokassa, mutta tuo luonteenpiirre tuntuu lisääntyvän vanhemmiten.
        Kyllä minä olisin päättäjinäkin enemmän huolissani nuorisotyöttömyydestä kun mummojen ja ukkojen työssä sinnittelystä.
        Muutaman satasen eläkkeestäkin menee veroa, naapurin rouvalla on noin 600€ kk eläke, hän saa omaishoidontukea siitä menee lähes 40% veroa, eläkkeestäkin muutama prosentti.
        Noin pieni eläke ja omaishoidontuki pitäisi olla verotonta tuloa.


      • hyvähyvä
        veroprosentti 36 kirjoitti:

        Itse olen 35 vuotta. Aloitin työt 15 vuotiaana ja siinä sivussa suorittanut 2 akateemista loppututkintoa, perustanut perheen ja rakentanut ison talon. Nyt olen johtavassa asemassa (vieraan töissä) ja lisäksi minulla kaksi pienyritystä, joissa on 4 ulkopuolista työntekijää.

        Voin sanoa, että työt ei tekemällä lopu. Jos on työtön, niin se on täysin oma vika. Jos on "innokas" tekemään töitä, niin silloin saa työpaikan tunnissa. Ei kukaan tule tarjoamaan hyväpalkkaista työtä sohvalle. Pitää tarvittaessa aloittaa pienellä palkalla ja päästä eteenpäin kovalla työllä, jatkuvalla itsensä kouluttamisella sekä verkostoitumalla.

        Lisäksi eläkeikää on nostettava, koska valtion kassasta loppuu rahat. Eikö ole aika mahdoton yhtälö: 35 vuotiaana töihin ja 58 vuotiaana eläkkeelle? Henkilö siis kävisi töissä 23 vuotta ja eläisi esim. 80 vuotiaaksi. Kuka elättää häntä 57 vuotta? Mielummin vien yritykset Viroon, kuin maksan sohvaperunoiden elättämisen. Hieman realismia.

        Millä alalla toimit? Tulen töihin aliuraklitsijan ominaisuudessa! Erinomaista tekstiä!!
        Nim.Yrittäjä!


      • Suomi on vaikea maa
        Suurta ikäluokkaa kirjoitti:

        Silloin oli erilaista, ei ollut muuta ehkäisyä kuin pessaari, kondomi tai keskeytetty yhdyntä.
        kun miehet palasivat sodasta ja pääsivät viimein haaveidensa kohteen lähelle ei ehkäisy ollut ensimmäisenä mielessä.
        Suurperheitä oli, meillä oli "vain" neljä lasta, se oli vähän siihen aikaan.
        Ei ole ollut herkkua kuulua suuriin ikäluokkiin, koulutus ja työpaikoista piti kilpailla, vain parhaat pääsivät etenemään, nykyisin rima on matalammalla.
        Itse menin kauppaan harjoittelijaksi, palkka oli 40 mk kuussa, ei sillä ollut tarkoituskaan elää, oppi kuitenkin ammatin.
        Myöhemmin lähes nelikymppisenä menin vielä koulutukseen.
        Asunnot olivat ahtaita ja vailla mukavuuksia.
        Nykyisin työtön ja ns. syrjäytynyt elää paremmin kun normaali työssäkäyvä 50-60 luvulla. Mutta elämä oli onnellisempaa, lastenkin piti keksiä itse ajankulunsa, oppivat käyttämään mielikuvitustaan.
        Olen sitä mieltä että vanhat eläkkeelle että nuorille saataisiin työpaikkoja.
        Lieneeköhän lapsuuden niukkuus tehnyt monista ikäisistäni nuukia jopa ahneita.

        "Ei ole ollut herkkua kuulua suuriin ikäluokkiin, koulutus ja työpaikoista piti kilpailla, vain parhaat pääsivät etenemään, nykyisin rima on matalammalla."

        Sanoisin että nyt on paljon verisempi taistelu työpaikoista erityisesti koulutettujen ihmisten keskuudessa. !970-80-luvulla riiti että valmistui insinöriksi. Työpaikka sen jälkeen oli taattu. Toista se vaan on nyt. Valmistumisesta diplomi-insinööriksi on kohta kulunut 10v. Aiunoat yritykset, jota minulle ovat tarjonneet työsuhdetta ovat luokkaa Barona, Varamiespalvelu, Studentwork, RTJ- siivous. Ammattiosaamista vastaavien töiden saanti on ollut sairaan vaikeeta ja työlästä. Yrittäjänä olen onnistunut vähän paremmin, mutta ei sekään helppotie ole mulle ollut varsinkaan silloin kun toimeksiantoja ei saa. Enpä ole vielä voinut unelmoidakkaan oman asunnon ostamisesta ja ikääkin alkaa olemaan lähempänä 40v.


      • Nuori.
        v. aalituki kirjoitti:

        Tämähän on osittain siksi että isoisillä ja äideillä oli liian vähän muuta tekemista aikoinaan kun perustivat suurperheitä. Nyt näitä heidän rakkauden hetelmiä ei saa päästää eläkkeelle koska siihen ei ole valtiolla varaa. Eli nyt he ja heidän perilliset maksavat tästä vaakamamboilusta tekemällä töitä ilman mahdollisuutta päästä eläkkeelle ehkä koskaan. Ja toisaalta nuorille ei heru työpaikkoja koska nuoret nöyremmin lähtevät jatkamaan opiskeluja eli sitä kymmenettä ammattia ja ovat sitten pois työttömyys tilastoista. Tätähän se suomalainen työttömyys on - tilasto kikkailua perseestä olevilla kursseilla.

        v.aalituella meni sen verran pieleen että opiskelijoita ei lasketa työttömiksi, eli nuorisotyöttömyys on aivan oikea ongelma eikä tilastoharha.


    • bebeeeeeeee

      Elämä on valintoja ja sen valinnan oman elämäsi suhteen teet SINÄ ITSE! Eivät siis työnantajat, poliitikot tai muut vastaavat. Teet valinnan, toimit sen mukaan ja kannat seuraukset. Ei se sen kummempaa ole kun kasvaa aikuiseksi.

    • että...

      suurin osa yrityksistä pitää uusien työhöntulijoiden yläikärajana 35 vuotta. Eli sen verran täyttäneen on melkein mahdotonta saada töitä.

      • --------------------

        ainoastaan it-alalla ja parilla muulla. Ystävän kaveri irtisanottiin it-hommista, kun täytti 40v (nainen).


    • __roshilda_

      Noh, ensinnäkin sanoisin, että mikään tässä elämässä ei ole varmaa! Ei ole varmaa, että saat sen lapsen juuri silloin kuin suunnittelet. Ei ole varmaa, tuleeko toista lasta ja jos tulee, niin milloin. Lapsia ei niin vain aina saada juuri sillä hetkellä kuin halutaan. Ei ole sekään varmaa, miten kauan miehelläsi on vakituinen työpaikka (en halua pelotella). Sitäkään ei voi tietää, saisitko nyt yhtään sen helpommin sitä työtä kuin tulevaisuudessakaan. Voi olla että saisit, tai voi olla ettet saa. Mikään ei ole varmaa, minkään päälle ei voi satavarmasti laskea ja luottaa. Elämä on valintoja. Voit yrittää hakea työtä ja samalla voit yrittää lasta. Jos satut saamaan työtä niin se on hyvä juttu! Sitten vain jäät äitiyslomalle kun aika koittaa. Jos lasta ei kuulu niin jatkat työntekoa normaalisti. Noin varmaan itse toimisin. Yrittäisin molempia. Työpaikkaa ja lasta.
      Haastattelussahan ei saa nykyään kysyä perhesuunnittelusta. Ja jos joku kysyisikin niin sinun ei tarvitse vastata.

    • 2+2=5?

      Eläke siintää jo kun ole noin 80v. Muista kuntoilla!

    • kannattaa aina

      Jos vain suinkin pääset töihin ennen äitiyslomia niin se kyllä kannattaa, vaikka ne olisivatkin vain pätkätöitä. Ainakin ensimmäisestä lapsesta tulee näin huomattavasti paremmat äitiysrahat. Jos toisen lapsen tekee heti perään, niin ne kyllä sittent ippuvat minimiin, eli siinä vlissäkin todella kannattaa olla aiankin vähän aikaa töissä, jos vain se on mitenkään mahdollista. Vähäinenkin töissäolo näyttää CV:ssä paljon paremmalta kuin vain kotona oleminen. Näin voi osoittaa oppineensa mm. toimimaan työyhteisön säännöillä, olemaan työyhteisössä ja noudattamaan työaikoja.

      Jos käy niin, että työpaikka ei tosiaan löydy, niin yritä tehdä kotonaoloaikanasi toinen tutkinto tai jatko-opintoja. Näin osaamisesi ei vanhene ja voit päästä töihin vielä yli kolmikymppisenäkin. Opiskelu painaa CV:ssä paljon enemmän kuin työttömänä tai kotiäitinä oleilu.

      • 1+2

        Jos olisit itse työnantaja/rekrytoija, palkkaisitko kolmevitosen joka ei ole koskaan ollut töissä?


      • Aloittaja
        1+2 kirjoitti:

        Jos olisit itse työnantaja/rekrytoija, palkkaisitko kolmevitosen joka ei ole koskaan ollut töissä?

        Tarkoitin lähinnä vakituista työpaikkaa. Kyllähän noita pätkätöitä ym. ihmeduuneja on tullut tehtyä, mutta ei sellasta JAKSA!


      • kannattaa aina
        1+2 kirjoitti:

        Jos olisit itse työnantaja/rekrytoija, palkkaisitko kolmevitosen joka ei ole koskaan ollut töissä?

        Jos töitä tulee kyselemään 35-vuotias tohtori tai kaksi maisterintutkintoa suorittanut henkilö, jolla on kaksi lasta hankittuna ja taustalla edes jotain hajanaisia akateemisia pätkätöitä, niin ehkä palkkaisinkin. Korkeasti koulutettu ihminen tuskin haluaisi enää enempää lapsia, ja olisi varmaan jo halukas siirtymään työelämään aivan eläkkeen karttumisen vuoksikin.

        Jos niitä töitä ei olisi 35-vuotiaana ehtinyt tehdä ollenkaan, ei minkäänlaisia, niin töihin sopeutuminen voisi olla hankalaa. Silloin pitäisi ainakin sopia pitkästä koeajasta ja tehdä korkeintaan vuoden pituinen sopimus alkuun.


      • Jaksaminen palkitaan
        Aloittaja kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä vakituista työpaikkaa. Kyllähän noita pätkätöitä ym. ihmeduuneja on tullut tehtyä, mutta ei sellasta JAKSA!

        Aikansa pitää jaksaa pätkätöitä. Se on kuluttavaa, ihmisarvoa alentavaa, näyryyttävää ja ties mitä, mutta käytännössä pätkien tekeminen on tällä hetkellä ainoa väylä vakipaikkaan.

        Ne pätkät kannattaa tehdä hyvin, koska niistä riippuu tulevaisuutesi. Sitten kun huomaavat, että teet työsi hyvin, niin projektisi toiminnot voidaan sulauttaa yrityksen toimintaan ja sinua voidaan alkaa vakinaistamaan. Suosittelen projektejen tekemistä mieluummin kuin sijaistamisia, sillä sijaista ei yleensä voi vakinaistaa, vaikka olisi kuinka hyvin tehnyt työnsä. Sijaisuuksiakin kannattaa tietysti tehdä jos ei muuta ole, koska ainahan mieluumin kannattaa tehdä töitä kuin ola työttömänä.

        Jos ei jaksa pätkiä ja ihmeduuneja, tai ala on sellainen ettei vakkaripaikkaa irtoa vuosienkaan päästä, niin vaihtoehtona on ryhtyä yrittäjäksi.


      • putoaja
        Aloittaja kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä vakituista työpaikkaa. Kyllähän noita pätkätöitä ym. ihmeduuneja on tullut tehtyä, mutta ei sellasta JAKSA!

        Anteeks nyt vaan,mut joidenkin on perkele pakko jaksaa niitä pätkätöitäkin kun muuta ei tarjolla!!! meillä 6vee poika miehellä vakkaripaikka,ja helvetillinen asuntolaina. Lystiä pätkätyöt ei todellakaan ole,mut pakko se on jotakin tehdä


      • Tune
        Jaksaminen palkitaan kirjoitti:

        Aikansa pitää jaksaa pätkätöitä. Se on kuluttavaa, ihmisarvoa alentavaa, näyryyttävää ja ties mitä, mutta käytännössä pätkien tekeminen on tällä hetkellä ainoa väylä vakipaikkaan.

        Ne pätkät kannattaa tehdä hyvin, koska niistä riippuu tulevaisuutesi. Sitten kun huomaavat, että teet työsi hyvin, niin projektisi toiminnot voidaan sulauttaa yrityksen toimintaan ja sinua voidaan alkaa vakinaistamaan. Suosittelen projektejen tekemistä mieluummin kuin sijaistamisia, sillä sijaista ei yleensä voi vakinaistaa, vaikka olisi kuinka hyvin tehnyt työnsä. Sijaisuuksiakin kannattaa tietysti tehdä jos ei muuta ole, koska ainahan mieluumin kannattaa tehdä töitä kuin ola työttömänä.

        Jos ei jaksa pätkiä ja ihmeduuneja, tai ala on sellainen ettei vakkaripaikkaa irtoa vuosienkaan päästä, niin vaihtoehtona on ryhtyä yrittäjäksi.

        Kyse on siis silkasta veronkierrosta ja työnantajakustannusten välttelyssä pätkätöissä ja viransijaisuuksissa..jopa kunnat kiertää itte ittensä veroja tilapäistämällä..voiko kukaan olla niin pöljä kun ajattelee vaan rahaa,,tallinasta ja puolasta löytyy halvalla suomalis urakoitsijan työvoima..
        Joka putkiremppaan ellei ydinvoimalaan..tällätyylisuunnalla vikojen korjaaminen tulee nii kalliisk jottei rahat riitä jumakauta! Ees huu-haa toimistohommia tekevien elättämiseen.


      • yx vaan
        Tune kirjoitti:

        Kyse on siis silkasta veronkierrosta ja työnantajakustannusten välttelyssä pätkätöissä ja viransijaisuuksissa..jopa kunnat kiertää itte ittensä veroja tilapäistämällä..voiko kukaan olla niin pöljä kun ajattelee vaan rahaa,,tallinasta ja puolasta löytyy halvalla suomalis urakoitsijan työvoima..
        Joka putkiremppaan ellei ydinvoimalaan..tällätyylisuunnalla vikojen korjaaminen tulee nii kalliisk jottei rahat riitä jumakauta! Ees huu-haa toimistohommia tekevien elättämiseen.

        Ei pätkätyö ole mikään veronkiertojuttu. Pätkätöitä on hyvin erilaisia, on aloja, joissa ei juuri muuta olekaan kuin pätkätyötä? Mitä sitten on pätkätyö? Kaikki se työ, jossa työsoipmuksessa ei lue etä se on vaoimassa toistaiseksi. Töitä ei kukaan tule kotiovelle tyrkyttää, itse on oltava aktiivinen. Olen ollut "pätkätöissä" 14 vuotta, josta viimeiset melkein 11 vuotta samalla työnantajalla, Helsingin yliopistolla. Pätkät ovat jatkuneet keskeytyksettä, kun on ollut itsellä taito hankkia projekteja ja niille rahoitus. Pikkuhiljaa hivuttamalla olen saanut hilattua ansiotasoni himppa yli keskipalkan, joa ei suuren suuri ole. Toimeen sillä kuitenkin tulee. Nyt olen pätkätyöstä vuorotteluvapaalla opiskellakseni uutta ammattia.


      • yxshulluyritäjä
        yx vaan kirjoitti:

        Ei pätkätyö ole mikään veronkiertojuttu. Pätkätöitä on hyvin erilaisia, on aloja, joissa ei juuri muuta olekaan kuin pätkätyötä? Mitä sitten on pätkätyö? Kaikki se työ, jossa työsoipmuksessa ei lue etä se on vaoimassa toistaiseksi. Töitä ei kukaan tule kotiovelle tyrkyttää, itse on oltava aktiivinen. Olen ollut "pätkätöissä" 14 vuotta, josta viimeiset melkein 11 vuotta samalla työnantajalla, Helsingin yliopistolla. Pätkät ovat jatkuneet keskeytyksettä, kun on ollut itsellä taito hankkia projekteja ja niille rahoitus. Pikkuhiljaa hivuttamalla olen saanut hilattua ansiotasoni himppa yli keskipalkan, joa ei suuren suuri ole. Toimeen sillä kuitenkin tulee. Nyt olen pätkätyöstä vuorotteluvapaalla opiskellakseni uutta ammattia.

        Minusta pätkätyö=ns yrittäjyyttä. Mutta miten yrittäjyydestä pääsee vuoretteluvapaalle!!!


    • Töihin vaan..

      valinnat ole ihan itsestäsi kiinni eikä "päättäjistä". Eivät päättäjät ole sinua pakottanut opiskelemaan 28 vuotiaaksi taikka päätä siitä että olet kotiäitinä 35 ikävuoteen. Ne mainitsemasi päätökset teette yhdessä miehenne kanssa. Veljeni vaimo oli semmoinen lusmuilija että venytti opiskelut jatkuvasti. Kun yhdet sai päätettyä niin keksi taas opiskella toista ammattia tekemättä töitä välillä. No ne viimeiset opinnot (jo kolmas ammatti) hän jätti kesken kun jäi raskaaksi. Olipa taas hyvä syy olla menemättä töihin 3-4 vuoden aikana. Veljeni oli jo luopunut toiveesta että hänkin joskus osallistuisi kustannuksiin. Asuntolainaan ym. eläämiseen. No toissa vuonna veljeni vaimo yllätti hakeutumalla töihin. Taisi juuri olla 35 vuotta täyttänyt. Ennen sitä hän ei päivääkään ollut tehnyt töitä. Paitsi 90-luvulla jolloin veljeni järjesti hänelle kesätyöpaikan kun ei itse välittänyt hakea. Ilman veljeni huippuluokan tuloja ei olisi ainakaan vaimon ansiota onnistunut talon ja mökin ostaminen sekä yllä'pitämään kohtuullista elintasoa. Jostain kumman syystä vaimon isä suuttui totaalisesti veljelleni kun pisti tiukat avioehdot kun menivät naimisiin.

      • eppäiliä

        "Tarkoitin lähinnä vakituista työpaikkaa."

        Onko niitä vielä nykyaikana?


      • vakituinen työ
        eppäiliä kirjoitti:

        "Tarkoitin lähinnä vakituista työpaikkaa."

        Onko niitä vielä nykyaikana?

        vielä vaikka ulkoistaminen ja määräaikaistaminen lisääntynyt paljon. Mutta ei ne vakituiset työsuhteet mitään takaa. Tänään saatu vakituinen työpaikka voi ensi vuonna muuttua työttömyydeksi hetkessä.
        Eikä niitä ns. eläketyöpaikkoja enää juuri ole sillä 55-63 vuotiaat siivotaan aika rankasti pois firmoista. Tämän on saannut kokea isäni,isäni veli,äitini etc.. Suureko firma palkit´si potkuilla isääni liki 40 palvelusvuoden jälkeen. Huvittaa tai oikeastaan itkettää aina kun saa lukeä lehdistä että eläkeikää aijotaan nostaa....


    • which way ??

      Eihän se ole päättäjien vika, että työelämä on mitä on. Samat ongelmat ovat kaikkialla muuallakin maailmassa. Haluat elää elämääsi tilastojen ja todennäköisyyksien mukaan vai haluatko elää omaa elämääsi?

    • Nisse Nisäkäs

      Eiköhön se ole jokaisen nisäkkään oma päätös miten elämänsä elää? Miksi olet kouluttautunut viimeiset 10 vuotta, jos tiedät että et aio töitä tehdä? Olisit menny amikseen, jonka jälkeen olisit voinut tehdä 8 vuotta töitä ja sitten olla kunnon nisäkäs sen 5 vuotta, jonka jälkeen jatkat perusduunilla kun 4 ja 5 vuotiaat lapsesi ovat hoidossa ja aloittavat parin vuoden päästä koulun.

      Ei ole yhteiskunnan vika jos yksilö ei pärjää.

      • Lped

        Tai jospa vaan unohdat ne lapset, kuka niitä tallaiseen maailmaan haluaa edes tehdä, en ymmärrä? Ihmisiä on tällä pallolla ihan liikaa, ja väkimäärä vaan lisääntyy kokoajan, kestämätöntä kehitystä.


      • yxäxä

        kannattaa ensin hankkia työpaikka ja vasta sitten alkaa tekemään lapsia.


    • johtajasopimus

      Eläkeikäsi tulee olemaan 70 vuotta, joten älä huolehdi turhaa. Kyllä sitä työhistoraa kertyy siihen mennessä

    • lellu..

      Sinuna rupeaisin lapsen tekoon heti. Raskausaikana ehdit saada opiskelusi valmiiksi.

      • ...yksi ämpäripää valittaa, ettei ole mahdollisuutta. Mihin? Töihin menemiseen? Ja hetkeä aikaisemmin sanoo että haluaa olla tulevan(?) kersan kanssa kotona. Päättäis nyt jo haluaako töihin vai kotiäidiksi. Kyllä molempiin on mahdollisuus. Kunhan ei sitten jälkimmäisen tien valittuaan taas itke sitä puuttuvaa eläkekertymää myöhemmin. Ja lapsilisien pienuutta, kun äijä jättää yksinhuoltajaksi.


    • näin täällä

      Kuulostaa siltä että aloittaja olet korkeasti koulutettu, kun kerta valmistut reilu 27 vuotiaana. Se että olet suunnitellut hoitavasi perheen ennen työuraa ei välttämättä ole esteenä työn saannille. Varmasti työnhaku tilanteessa, jossa työnantajan pitää valita vastavalmistuneen perheettömän ja sinun välillä; sinä olet hänen valintansa, koska olet jo täyttänyt "työsi" äitinä, etkä tuskin enää jää pidemmäksi aikaa kotiin, tämä säästää valtavasti työnantajalta vaivaa ja rahaakin. Pitäydy suunnitelmissasi jos ne tuntuvat sinusta itsestäsi oikeilta. Oma kokemukseni on myöskin vastaavanlainen, perustin perheen 19 kesäisenä, opiskelin kotoa käsin itseni ylioppilaaksi ja nyt kun lapseni ovat 6 ja 4 vuotiaat, on minulla aikaa (ja ehkä enemmän tietoa siitä mitä haluan ja myöskin motivaatiota) opiskella mitä vain ja edetä mahdollisella uralla. Voihan toki olla että 10 vuoden päästä haluan vielä yhden lapsen, mutta epäilen sitä suuresti...

      hyvin on mielestäni toiminut tämä homma näinkin päin, ehkä paremminkin. Lapset "rajoittavat" monia esim. yliopisto-opintoihin "kuuluvia" iltamenoja ja pirskeitä, joten jaksaa paremmin opiskella ja luennoilla kuunnella sekä keskittyä, eikä vain nuokkua ja potea krapulaa. Juhlia voi silloin kun on oikeasti jotain juhlan aihetta.

    • pannaa...

      lisä panon ja jää koti äidiksi, sillä se on sinulle parasta, ukkoshan voi maksaa opintovelkas jos sitä on!

    • jooohs

      Jätä nyt vaan ne karat tekemättä. Ovat kohta vain omia kilpailijoitasi työmarkkinoilla.

    • Suuretikäluokat

      >>>Meillä isoilla ikäluokilla oli asiat toisin. Meikäläinen lähti 16 v vakituiseen työhön,oli kolme työpaikkaa mistä valita. Lapset tehtiin noin 20 v ja asunnot ostettiin pian. 30 vuotiaana ei kukaan enää majaillut vanhempiensa luona, se olisi ollut jo häpeä. Töitä tehtiin niska limassa ja rahaa säästettiin ihan tosissaan, elettiin nuukasti, ei ollut kaljabaarejakaan. Nyt on asiat hyvin, ei ole velkoja ym. En ymmärrä että miksi nykyaikuiset ei AIKUISTU!

      • iuiuio

        Helvettiä, mistä vitusta sait päähäsi ettei velkoja enään ole?


      • nkfjnds
        iuiuio kirjoitti:

        Helvettiä, mistä vitusta sait päähäsi ettei velkoja enään ole?

        siis luetun ymmärtäminen hukassa? kaveri totesi vain, että heillä ei ole enää velkoja kun on aikoinaan ne lainat ottanut eikä vanhemmalla iällä


    • JH

      Tottakai se on fiksua, jos sinä niin haluat. Loppujen lopuksi sinä ja vain sinä olet vastuussa omasta elämästäsi. Jos haluat valita lapsen ennen uraa, niin valitse lapset ennen uraa. Sinulla on mies. Olettehan naimisissa? Jos ette ole, niin suosittelen menemään. Olet nimittäin pitkälti miehesi elätettävänä silloin, kun hoidat lapsia kotona. Sen verran sinun kannattaa suunnitella, ettet jää tyhjän päälle, jos miehesi ei jossain vaiheessa enää halua elättää sinua ja lähtee. Avioliitto auttaa tuossa.

      Tietysti on riski, ettet saa kunnon hommia 35-vuotiaana. Mitä sitten? Tulevaisuus on täynnä riskejä. Jos sinulla ja miehelläsi on välit kunnossa ja uskot että suhteenne kestää, ei tuo ole suuri riski. Miehesi kyllä elättää sinut jatkossakin, jos hän elättää tuohon saakka.

      Muista sekin, että aina on mahdollisuus ryhtyä yrittäjäksi. Kun lapset vanhenevat, voit alkaa pyörittämään pientä yritystä, joka voi olla ihan osa-aikainenkin. Opiskelet jotain, joten kai sinä olet jotain oppinutkin. Jos voit tehdä jotain hyödyllistä palkkatyössä, mikset voisi tehdä sitä samaa hyödyllistä yrittäjänäkin?

    • minä vain

      Oma tarinani on sellainen että valmistumisen jälkeen tein (sain) muutaman pienen pätkän töitä ennen lapsia. Lasten kanssa olin kotona yhteensä n. 5 vuotta. Sitten hain töitä, mutta taaskin oli vain pieniä pätkiä. Joku sitten ehotti alan vaihtoa. Pääsin työvoimapoliittiseen koulutukseen ja sitä kautta uuteen ammattiin. No täytyy sanoa, että ekasta koulutuksesta oli hyötä tässä toisessa koulutuksessa. Kun valmistuin uuteen ammattiin olin sen jälkeen parisen viikkoa työttömänä kun pääsin töihin ja sillä tiellä ollaan. Olin n. 1,5 vuotta määräaikaisena jonka jälkeen sain vakituisen toimen jossa olen edelleen. Tietysti varmaan riippuu siitä, että mikä se oma ala on, saako töitä vai ei.

    • mk

      Kun olet 35-40 niin kerkiät katsomaan sitä työelämää ilman lapsia ja jos olet fiksu jätät lapset tekemäättä koska ei niitä kannata tehdä jos ei tosissaan halu ja sitten kun lapsi syntyy olet 18v saakka vastuussa ja se ei ole aina kovin kivaa eikä hauskaa.

      • lilley

        Kaikki on mahdollista auringon alla.Itse en ole koskaan jäänyt äitiyslomalle vakipaikasta, vaan aina on ollut epävarmuus tulevasta äitiysloman jälkeen.Toisen äitiysloman jälkeen opiskelin uuden ammatin eri paikkakunnalla ja toimin 8 vuotta vakituisena, kunnes ylläri; sairastuin sellaiseen tautiin, että asiakaspalvelu on melko mahdotonta.Siis ammatilliseen kuntoutukseen ja puolieläkkeelle.Kyseinen kuntoutus ei tuonut työpaikkaa, joten työkkäriin.No, nyt sitten eräs työnantaja on kiinnostunut, uskomatonta mutta totta.Epävarmaa on vaan, pystynkö ja montako tuntia tekemään kyseistä työtä.Kokotyökyvyttömyyseläke ei mahdollinen.Enedes jaksa miettiä vanhuuseläkkeen määrää, sen verran risainen työhistoriani on.Pääasia että ottaa päivän kerrallaan ja nauttii elämästä, eikö niin.Elämää ei voi suunnitella, ainakaan omalla kohdallani.


      • valvojaiset

        Tuossa iässä ei ihminen enää jaksa vauvan yövalvomisia ja kiukutteua. Vauvan hoito on rankkaa. Nuori äiti jaksaa valvoa , kun vauva huutaa yöt !


      • JH
        valvojaiset kirjoitti:

        Tuossa iässä ei ihminen enää jaksa vauvan yövalvomisia ja kiukutteua. Vauvan hoito on rankkaa. Nuori äiti jaksaa valvoa , kun vauva huutaa yöt !

        Oikein naurattaa tuollainen "nuori äiti jaksaa" -puhe. Kun katsoo kaupungilla nuoria äitejä niin, näinköhän jaksavat: ylipainoa on 30 kg, tupakka huulessa ja liikunnasta ei puhettakaan. Ei tuollainen sotanorsu jaksa vaikka olisi kuinka nuori.

        Jaksamista ei todellakaan voi päätellä pelkästä iästä. Lisäksi vanhemmilla voi olla ns. elämänkokemusta ja älyä enemmän kuin nuoremmalla. Ihmisen luonne ja äly merkkaa enemmän kuin pelkkä ikä.


      • eräs isä...
        valvojaiset kirjoitti:

        Tuossa iässä ei ihminen enää jaksa vauvan yövalvomisia ja kiukutteua. Vauvan hoito on rankkaa. Nuori äiti jaksaa valvoa , kun vauva huutaa yöt !

        ottaa. Meillä oli onnea että loppujen lopuksi kaikkien ongelmien jälkeen saatiin se ainoa lapsi luonnollisella tavalla. Vaimo täytti 40v. ja minä olin 35 vuotias kun poika syntyi kohta 9 vuotta sitten. Kärsisimme tänään enemmän ellei niitä valvottuja öitä lapsen takia olisi tullut eteen. Pääsimme kai aika helpolla kun poika nukkui hyvin yöt. Pari kertaa jouduin valvomaan poika sylissä ja lohdutella kun korvatulehduksen kivut olivat sen verran kovat pojalla. Annoin vaimoni nukkua. Ja minä menin lääkärin luo aamulla pojan kanssa. Ollaan päästy aika helpolla eikä valvottuja öitä ollut monta. Kolme kertaa olen kyllä joutunut viemään poikaa sairaalaan tapaturmien takia paikkailtavaksi. Pojan ollesaan 5 vuotias hän kaatui aika pahasti ja runsaasti verta vuotavana kannoin hänet sairaalan ovista sisään hoitoon. Poika otti minua kädestä kiinni ja sanoi´Isä auta minua koska en halua että sattuu niin pahasti enkä halua kuolla. Valvon vaikka tuhansia öitä poikani vuoksi jos voin vain jotain tehdä hänen hyväkseen.


      • sisco zap

        Lapset on elämän suola.


      • 3 x isä

        Ei ole kuule lainkaan niin sanottua että 35 vuotiaana enää saa lapsia. Meille lääkäri ilmoitti että vaimolla ei ole enää 32 vuotiaana mahdollisuuksia saada lasta, munasarjat oli surkuastumassa. Mutta ei ollu tarkoituskaan kun lapsia oli hankittu ja aikaisemmin kolme.

        Kyllä minä sanoisin että lapset tulisi hankkia 20-30 vuotiaana. Mutta jokaisella on vähän erilainen elämä ja erinlainen oikea hetki.

        Itse olen alle 40 ja nuorinkin lapsi on jo toisella kymmenellä, ainakin minulle hyvä ratkaisu ja suosittelen muillekkin. Nuorena sitä jaksaa niin kokeisiin lukemisen kuin myös lasten kanssa yövalvomiset. Päättäjät voisivat tehdä enemmän sen eteen että lapsia olisi järkevää hankkia nuorena opiskeluaikana.


      • näin se vaan on
        JH kirjoitti:

        Oikein naurattaa tuollainen "nuori äiti jaksaa" -puhe. Kun katsoo kaupungilla nuoria äitejä niin, näinköhän jaksavat: ylipainoa on 30 kg, tupakka huulessa ja liikunnasta ei puhettakaan. Ei tuollainen sotanorsu jaksa vaikka olisi kuinka nuori.

        Jaksamista ei todellakaan voi päätellä pelkästä iästä. Lisäksi vanhemmilla voi olla ns. elämänkokemusta ja älyä enemmän kuin nuoremmalla. Ihmisen luonne ja äly merkkaa enemmän kuin pelkkä ikä.

        Niinhän sitä sanotaan että lapsi kasvattaa vanhempansa.

        40 vuotiassa sinnkku on paljon lapsellisempi kuin 25 vuotias perheellinen.


    • Ei paniikkia

      Työkaverini oli pitkään kotiäitinä. Parikymmentä vuotta. Oli nuorena työissä, ja palasi viisikymppisenä työelämään.

      Ei mitään ongelmia. Ainoa on se, että työeläkettä ei ehdi kertyä, joten joutuu olemaan varmaan 65 vuoteen, tai vanhemmaksi töissä, että jotain työeläkettä saa.

    • Punahilkka ja susi

      Se tietää sitä ,että sinulle ei kerry eläkettä äitiyslomasta ,eikä kotona olosta.
      Itse olen jo kuus kymppinen ja silloin ei kertynyt alle 23v.tehdystä työstä eläkettä,nyt on kai toisin.
      Mutta äitiyslomista ja kotona olosta sitä ei kai vieläkään kerry.
      Vielä ei varmaan ole eläke mielessä,mutta sitten ,kun se aika on käsillä ,niin kurjalta tuntuu,kun eläke on pieni,
      varsinkin kun itse erosin aikanaan ja tein kolme lasta,niin nyt kituutan 1000e/kk:ssa.
      Toivotaan ,että tämä muuttuu naisten kohdalla jos ei vielä ole muuttunut,en tiedä ??

    • 35

      ONNEKSI opintotuista, äitiyspäivärahoista, työttömyyskorvauksista ja muista yhteiskunnan maksamista maasuista ei eläkettä kerry. Ole kotona vaikka koko loppuelämäsi minun puolesta...!

      • äippälomalainen

        Eikös sitä lakia muutettu, kyllä äitiyslomasta pitäis eläkkeet kertyä. Ainakin mulle tuli laskelma kotio, ja äitiyslomasta oli eläke kertyny.


      • ööööööööö

        ei piä paikkaansa enää nykyjään


    • Lapset tehty ajoissa

      Ratkaisu on se, että opiskelee sellaista alaa, josta valmistuu aiemmin ts. viimeistään 3-4 vuodessa. Seuraavaksi nainen hankkii lapsensa ennen kuin 30 tulee mittariin.
      Varsinkin naisen kohdalla tämä on todellakin mahdollista. Ei armeijaa välissä jos sinne ei ehdointahdoin halua. Tällä kuviolla ehtii hankkia 2-3 lasta ja olla sen vanhempain rahan kannalta tarpeellisen pätkän välissä töissä.
      Minun vanhempani ovat sen tehneet ja minun lasteni äiti sekä minä olemme sen tehneet. Se on varmasti mahdollista monelle muullekin. Minulla on kaksi lasta; syntyneet kahden vuoden välillä.

      Sopiihan, että tästä ajatuksesta ei kukaan ota hernettä nenäänsä :)


      Kahden lapsen isä ja lapset tehtynä selvästi ennen kuin 30 oli mittarissa niin isällä kuin äidillä

      • Et kai oo tosissas?

        Ai jaa, minun mielestä ei voi suositella naisille vain lyhyttä koulutusta. Tietenkään ei kannata ehdoin tahdoin vitkuttaa valmistumista yliopistosta, mutta jotkut tosiaan tekevät toisen maisterin tai tohtorin tutkinnon perään. Myös naiset väittelevät tohtoreiksi, ja se on paljon helpompi tehdä ennen kuin lapset on hankittu.

        Kyllä kolmevitonen tohtori tai tuplamaisteri vielä otetaan töihin, mutta jos on saanut siihen ainokaiseen perus maisterintutkintoonsa menemään 10 vuotta, niin se kertoo kyllä jo ihmisesta niin paljon muutenkin, että miksi kukaan selllasita vitkuttelijaa palkkaisi?

        Ammattikorkeakoulututkinnon suorittajillehan ikäonglemaa ei edes tule, koska amk:ssa ei yksinkertaisesti voi opiskella niin kauaa. Kaikille nuo lyhyet tutkinnot eivät kuitenkaan sovi.


      • Tilanteista kiinni
        Et kai oo tosissas? kirjoitti:

        Ai jaa, minun mielestä ei voi suositella naisille vain lyhyttä koulutusta. Tietenkään ei kannata ehdoin tahdoin vitkuttaa valmistumista yliopistosta, mutta jotkut tosiaan tekevät toisen maisterin tai tohtorin tutkinnon perään. Myös naiset väittelevät tohtoreiksi, ja se on paljon helpompi tehdä ennen kuin lapset on hankittu.

        Kyllä kolmevitonen tohtori tai tuplamaisteri vielä otetaan töihin, mutta jos on saanut siihen ainokaiseen perus maisterintutkintoonsa menemään 10 vuotta, niin se kertoo kyllä jo ihmisesta niin paljon muutenkin, että miksi kukaan selllasita vitkuttelijaa palkkaisi?

        Ammattikorkeakoulututkinnon suorittajillehan ikäonglemaa ei edes tule, koska amk:ssa ei yksinkertaisesti voi opiskella niin kauaa. Kaikille nuo lyhyet tutkinnot eivät kuitenkaan sovi.

        Peruskoulu loppuu 16 vuotiaana, silloin tuskin on kenenkään vielä järkevää perustaa perhettä.

        3 vuotta lukiossa 3..6 vuotta amk tai yliopisto koulutusta, niin ollaan iässä 22-25 vuotta. Ei ole liian vanha lapsen hankintaan.

        Ja kuka sanoo että on ihan pakko odottaa koulusta valmistumista, ennen kuin hankkii lapsen?


      • Mitä ihmettä ...
        Tilanteista kiinni kirjoitti:

        Peruskoulu loppuu 16 vuotiaana, silloin tuskin on kenenkään vielä järkevää perustaa perhettä.

        3 vuotta lukiossa 3..6 vuotta amk tai yliopisto koulutusta, niin ollaan iässä 22-25 vuotta. Ei ole liian vanha lapsen hankintaan.

        Ja kuka sanoo että on ihan pakko odottaa koulusta valmistumista, ennen kuin hankkii lapsen?

        Maisteritutkinto on tietysti se millä työllistytään, mutta tohtoritutkinnosta on hyötyä ja lisäarvoa uralla etenemiselle.


    • kotirotta42

      En tiedä millaista on olla työpaikka tai tehdä töitä toisen alaisena, ymmärrän kyllä kerran/kahdesti kuussa tilille ilmestyvän palkan säännöllisyyden tuoman turvan. Olen tietoalan yrittäjä ja työllistän vain itseni. Töitä ei ole säännöllisesti, töitä teen kun niitä on. Tämä on pikemminkin elämäntapa, palaisin loppuun jos en nauttisi siitä mitä teen en koe tätä "työksi" jota on pakko tehdä. Tunnen useita yrittäjiä, suurin osa on yrittäjäksi lähtenyt ideologia pohjalta, itse kuulun myös tähän ryhmään(auktoriteetti on aina ollut ongelma minulle joten yrittäjyys oli minun ratkaisuni). Joukkoon mahtuu myös yrittäjiä jotka ovat lähinnä olosuhteiden pakosta, kuten yrittäjäsuvun tytär, burnoutin kärsinyt nuorempi henkilö...Työntekoa ei kannata määritellä liian suppeasti, se ei ole vain toisen alaisuudessa tapahtuvaa. Minulla on kohta 12 vuoden yrittäjyys takana ja tyytyväinen olen valintaani. Sen sijaan että murehdit työpaikkaa, koita selvittää missä olet hyvä tai mikä sinua kiinnostaa ja voiko siitä saada elannon. " Formal education earns you a job, self education gives you keys to your dreams."

    • siis oikeasti?

      Itse olen ollu joka vuosi töissä 16v alkaen, vaikka ensimmäinen vakituine työpaikka oli 27 vuotiaana. Sen jälkeen on ollu vakituinen työ kaiken aikaa ja nyt 39v.

      Olisihan se aika surkeaa jos olisi mekäläisen iässä samalla työkokemuksella kuin juuri kouluista tulleet, mutta sillä erotuksella että koulussa opetetutkin asiat ovat jo unohtuneet.

    • äippä 40v

      Itse valmistuin syvimpään lamaan 90-luvulla. Töistä ei tietoa joten siinä tilanteessa aika ei menny hukkaan kun perusti perheen ja hankki lapset. Lama loppui aiknaan ja töitä alkoi löytyä. 10 vuotta uraa ja siinä oli jo kyllästymiseen asti. Uusi tutkinto hankintaan, nyt uusi ammatti lähes palakkarissa ja uusi työpaikka jo valmiina (vanha varalla :). Muksut teini-iässä ja elämä helppoa. En ole katunu päivääkään että lapset tuli tehtyä vähän yli parikymppisenä. Tässä ollaan ammatillisessa mielessä jo toisella kierroksella.

      • lkhucgygijb

        Kouluja en käynyt muutakuin pakolliset pälpätykset ja senkin aikan tein duunia. 16--32v tein sikana kaikenlaista duunia mitä akateemisen sivistyksen saanut ei eläessään opi tekemään vaan on osaavammista täysin riippuvainen. 32vuotiaana olin maksanut viimeisenkin pennin omakotitalosta ja siirryin vapaalle. Nyt 50v elän pääomatuloilla kituuttaen ja en osallistu paskasakin oravanpyörään. En tule tarvitsemaan sosialistisen pilipalisuomen eläkkeitä. Mielestäni suomessa on nämä akateemiset ammatit täysin yliarvostettuja palkallisesti ja rasittavat veronmaksajia aivan liikkaa. Kansanedustajienkaan ei tarvitse tienata penniäkään enempää kuin edustamansa kansa. Julkiseltasektorilta täytyy irtisanoa kolmasosa viroista ja palkata tanttojen tilalle työtätekeviä ihmisiä jotka ei ole loisineet koulunpenkillä puolta elämää. Repikää siitä teoriatädit ja muut paskanselittäjät.


    • haappo

      Senkun alat tekemään töitä,jos niitä vingut. Turha päättäjiä syyttää siitä,että teet perheen ja vietät lasten kanssa kotona lösöämällä useamman vuoden. Siinä sitä taas koitetaan keksiä tekosyitä,ettei tarttis töitä tehä.

    • trh5j56

      Itsekin opiskelen juuri ja olen tällä hetkellä 24 ja kun valmistun olen sen 27 v. Ja saatan olla 27v:nä ensimmäistä kertaa töissä, koska olen keskittynyt opiskeluun, en ole missään välissä tehnyt töitä ja sitä ikää vain on tässä sivussa lisää tullut

      • Paavo 1. kustaa

        Eivät taida eduskunnassa osata laskea. Ei tarvitse? Tehdään teoreettisia hätä laskelmia, jotka eivät pohjaudu todellisuuteen eli nyky maailmaan. Päättäjät olisi laskettava alas norsunluu torneistaan. 10 v työkokemusta alle oikeista töistä. Eiköhän päätöksiin ja lakeihin saataisi edes jonkinlaista todellisuus pohjaa ja uskottavuutta. Samat naamat eivät saisi liian kauan lusia, lusmuilla ja leperrellä päättävissä elimissä, jollei tuloksia ala syntyä ja yhteistä hyvää! Vaihto penkille armotta ja uusia ideoita ja tuulia tilalle virkistämään taloutta. Sukupuolella ei niin väliä kunhan on selkärankaa!


      • Vuokratyö
        Paavo 1. kustaa kirjoitti:

        Eivät taida eduskunnassa osata laskea. Ei tarvitse? Tehdään teoreettisia hätä laskelmia, jotka eivät pohjaudu todellisuuteen eli nyky maailmaan. Päättäjät olisi laskettava alas norsunluu torneistaan. 10 v työkokemusta alle oikeista töistä. Eiköhän päätöksiin ja lakeihin saataisi edes jonkinlaista todellisuus pohjaa ja uskottavuutta. Samat naamat eivät saisi liian kauan lusia, lusmuilla ja leperrellä päättävissä elimissä, jollei tuloksia ala syntyä ja yhteistä hyvää! Vaihto penkille armotta ja uusia ideoita ja tuulia tilalle virkistämään taloutta. Sukupuolella ei niin väliä kunhan on selkärankaa!

        Puppua sanoa että "tee niitä pätkätöitä, niin myöhemmin niistä voi saada kunnon työpaikan".

        Tein seitsemän vuotta opiskelujen ohella vuokratyöntekijänä töitä. Mitä niistä jäi käteen? Tämän laman kolkutellessa ovia vuokratyötä välittävä firma sanoi vain että "soita ens viikolla, katotaan sulle vuoroja", "nyt nuo vuorot ehti jo menemään mutta soita hei ens viikolla!" ... Paskaa niskaan ja kunnolla. Eikä jäänyt jalkaa firman oven väliin, sellaisella tahdilla tehtiin töitä ja nämä paikat, joissa töissä olin, käyttivät vuokratyöntekijöitä vain kiireapulaisina. Ei puhettakaan mistään edes, kuukauden tai parin mittaisesta pestistä.

        Oon pian 30v. nainen. Moni tuttu kyselee että alatko jo vanhaksipiiaksi. Ja viittaavat sadanvuoden takaiseen vanhapiikaveroon. Eli varsinkin vanhemmat ihmiset olettavat että kolmenkympin tienoilla ollaan jo naimisissa ja lapset hankittu jne. Ei ihme, että joillakin alkaa maailma kaatumaan päälle ympäristön paineesta.


      • 12+20
        Vuokratyö kirjoitti:

        Puppua sanoa että "tee niitä pätkätöitä, niin myöhemmin niistä voi saada kunnon työpaikan".

        Tein seitsemän vuotta opiskelujen ohella vuokratyöntekijänä töitä. Mitä niistä jäi käteen? Tämän laman kolkutellessa ovia vuokratyötä välittävä firma sanoi vain että "soita ens viikolla, katotaan sulle vuoroja", "nyt nuo vuorot ehti jo menemään mutta soita hei ens viikolla!" ... Paskaa niskaan ja kunnolla. Eikä jäänyt jalkaa firman oven väliin, sellaisella tahdilla tehtiin töitä ja nämä paikat, joissa töissä olin, käyttivät vuokratyöntekijöitä vain kiireapulaisina. Ei puhettakaan mistään edes, kuukauden tai parin mittaisesta pestistä.

        Oon pian 30v. nainen. Moni tuttu kyselee että alatko jo vanhaksipiiaksi. Ja viittaavat sadanvuoden takaiseen vanhapiikaveroon. Eli varsinkin vanhemmat ihmiset olettavat että kolmenkympin tienoilla ollaan jo naimisissa ja lapset hankittu jne. Ei ihme, että joillakin alkaa maailma kaatumaan päälle ympäristön paineesta.

        Tein seitsemän vuotta opiskelujen ohella vuokratyöntekijänä töitä. Mitä niistä jäi käteen? Varmaankin palkkaa? Eikö se ole töiden tarkoitus? Olisiko pitänyt saada niskahierontaa vai intialaista päähierontaa?


    • jos toistakin

      Paljon on jo mielipiteitä heitetty sinulle.Päätöshän on sinun.

      Mutta elämää ei aina voi kovinkaan paljoa suunnitella,ainakaan kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.

      Ensinnäkin työnsaantiethän voi ennakkoon tietää saatko töitä vai et.Paitsi jos olet jo itseksesi päättänyt,että et edes halua hakea oikeita töitä.Suosittelen kyllä aktiivista työnhakua ja töitä ennen lapsia.Jäät pahimmassa tapauksessa aivan tyhjän päälle,jos olet ensin kelan työttömyyspäivärahalla (et välttämättä saa edes mitään,jos miehesi tienaa kyllikseen) ja sen jälkeen minimiäityispäivärahalla (joka taitaa olla noin 13e/pv-verot).Vanhempainloman jälkeen et voi jäädä hoitovapalle,kun sinulla ei ole työtä (hoitovapaa sananmukaisesti vapaata työstä lapsen hoitamista varten).Eli tulosi olisivat tuolloin vain lapsilisän verran.Oletko edes puhunut miehesi kanssa asiasta?Että hän joutuisi yksin vastuuseen perheen tuloista?Se on raskas taakka,etenkin jos aikomuksennanne on hankkia oma koti.Lastenteko ei ole mikään kultakaivos,ymmärräthän?Kaikki maksaa ja varmasti sinäkin haluat,että lapsellasi on kaikki tarvittava?

      Lapsiakaan ei niin vaan tehdä aina.Itse sain lapsia vasta kolmevitosena.Hyvä puoli oli se,että olin ehtinyt kartuttaa kyllikseen elämänkokemustani siinä vaiheessa ja lisäksi taloutemme oli jo vakaa.Lapsia voi toki toivoa ja suunnitella,mutta itsestäänselvyyteenä ei kannata ottaa.Elämä heittelee joskus ja tehdyt valinnat ei aina tuota toivottua satoa.

      Ja sitten tuosta työhönmenosta "vanhana".Tunnustan,että vieroksun vähän ihmisiä,jotka eivät ole kartuttaneet työkokemusta kovin aktiivisesti.Toki jokainen työnantajakin ymmärtää,että opinnot vaativat aikaa,samoin perheenperustaminen naisella.Mutta siitä huolimatta työnantaja ehkä vieroksuu alitajuisesti henkilöä,jolla ei ole muutamaa pätkätyötä lukuunottamatta työkokemusta.Entä sinä?Luuletko että olisi helppoa lähteä töihin jos on ollut vuosia ensin koulunpenkillä ja sen jälkeen vuosia kotona?En usko.Se on monille tuntemalline naisille ollut erittäin haastavaa ja raskasta.Kotona on ehtinyt tottua määrättyyn "kellottomuuteen" ja on oppinut olemaan lasten ehdoilla.Työssä onkin oltava työnantajan ehdoilla ja vastuu lapsista ei aina ole helposti yhdistettävissä työelämään.En väitä että olet tottunut helppoon elämään,mutta kovin helppoja ratkaisuja näet hakevan tai toivovan.

      Mutta elämä on elettävä sillä tavoin kun osaa.Onneksi itselläni ei näitä asioita mietittävänä.Olin 4 vuotta kotona ja ryhdyin sen jälkeen yrittäjäksi,kun en löytänyt sopivaa ja työtä ja entiseen ammattiin en voinut enää palata fyysistä syistä.

      Jos on tahtoa,löytyy keinot!

    • fjfhail

      Mihin lienet nuoruusvuotes hukannut, kun olet työttömäks ittes opiskellut. Itellä 2 ammattitutukintoa ja töissä oon ollu 21-vuotiaasta lähtien, nyt oon pian 27 vuotias. Samaa ikäluokkaa ollaan, mutta minä oon tainnu tehdä ne paremmat valinnat elämässäni kuin sinä. Lasten suhteen on samat suunnitelmat, siinä kolmissa kymmenissä ne hankin. Vakituinen työpaikka on nämä vuodet mulla ollut ja on silloinkin kun lapsen teen. Jos et töitä valmistumisen jälkeen löydä, niin kenties johtuu siitä ettei sinulla ole kokemusta töistä. Tuo on vain harhaa, että lapsen teko iässä olevia naisia sorretaan työnhaussa. Jos ammattitaito on kohillaan, niin töitä kyllä löytyy olit sitten minkä ikäinen tahansa.

    • urho665

      en tiedä miten tilanteesi olisi "päättäjien" syy? itse olet elämäsi järjestellyt.

      • Järki käteen..

        Joo, onko tämä joku provo, vai voiko joku oikeasti syyttää päättäjiä moisesta? Kyse on kuitenkin omasta valinnasta, kukaan ei ole pakottanut sinua kouluttautumaan, ja tuskin kukaan pakottaa sinua lapsia hankkimaan heti valmistumisen jälkeen. Itse valmistuin myös pari vuotta sitten suunnilleen samanikäisenä kuin sinä. Tein pari pätkähommaa ensin, ja kyllä lopulta onnistuin saamaan sen vakituisen työn. Olin kyllä tehnyt osa-aikaisia töitä koko opiskeluaikani, joten siitäkin oli varmasti hyötyä. Okei, myönnettökään että ajat ovat tällä hetkellä ankarat, ja vakityön saaminen on todella vaikeaa. Mutta itsekin otin ensin pari lyhempää pätkää vastaan, ja näistä pätkätöistä toinen johtikin juuri tähän vakinaistamiseen. Pointti on siis se että olemalla ahkera ja avoin eri työtilaisuuksille pääsin pitkälle. En varmasti olisi nykyistä työtäni saanut ilman juuri noita pätkä- ja opiskeluajan töitä. Eihän pätkätyö mikään unelma ole, mutta toisaalta se voi olla myös tilaisuus. Ja mikä tahansa työ näyttää taatusti paremmalta kuin tyhjä CV. Lopulta jokaisen elämässä on kyse omasta itsestään ja omista valinnoista - ei kenenkään muun. Myös asenteella on valtava merkitys. Negatiivisella asenteella ja ruikuttamisella ei varmasti mitään töitä saakaan.


    • aoijfakjföa

      Lapset pitää tehdä silloin kun niitä saa. Älä ota sitä riskiä, että menet töihin ja vitkutat lastentekoa ja sitten et enää saakaan lapsia ja elämässäsi ei ole muuta kuin se työ. NIin siis jos haluat lapsia...

    • eräs äiti

      Hei, tunnen lähipiiristä puolestani suunnilleen ikäisiäsi ihmisiä ja heillä on niin monenlaisia tilanteita vaikka ovat paljon käyneet opintoja ja suorittaneet eri ammattitutkintojakin yliopiston jälkeen. Työtä ei nimittäin löydy. Ei ainakaan samalta´paikkakunnalta kuin puolisolla on. Ollaan ja asutaan viikot eri paikkakunnilla ja perheen perustamisesta lapsia hankkimalla ei ole ajatustakaan.

      Kuka maisteri taas istuu kaupan kassalla,tai on´henkilökohtainen avustaja jne.jne.....

      Ja hallitusherrat nostaisivat vain eläkeikää!!!!! Nämä tuttavani olisivat 40 v työrupeaman jälkeen yli 70 v ennen eläkkeellepääsyä - voi vitsi!

    • GrilliFilms

      Näe The Baseballs Helsingissä!

      The Baseballs-yhtye on tulossa Helsinkiin mainoskuvauksiin torstaina 18.2.2010.
      Haemme avustajia tähän musiikkivideotyyppiseen kuvaukseen. Ilmoitamme 150 ensimmäiselle ilmoittautuneelle tekstiviestillä valinnasta, sekä tarkemman aikataulun.
      Kuvauspaikka sijaitsee Helsingin kantakaupungissa hyvien liikenneyhteyksien päässä. Kuvaukseen tulee varata koko päivä iltaan asti. Tilaisuudessa on kevyt ruoka – ja juomatarjoilu. Kuvauksesta ei makseta palkkaa. Mainostettava tuote on juoma, ja mainos esitetään Suomen tv:ssä sekä Internetissä kevään aikana.
      Haemme 25-35-vuotiaita henkilöitä. Pukeutuminen Baseballs-tyyliin, 50-luvun asuun.

      Ilmoittaudu sähköpostiosoitteeseen
      [email protected]
      Laita ilmoittautumiseen koko nimi, henkilötunnus ja kännykkänumerosi.
      Kuvallinen vastaus plussaa!
      Tiedusteluihin vastaamme samassa sähköpostiosoitteessa.
      Kiitos!

      Grillifilms Oy
      Pursimiehenkatu 8
      00150 Helsinki

    • fyrkkafjalle1
    • -.-.-.-

      Tyypillinen nykynainen, bileopiskelee ja kun se kortti on käytetty hommaa ittensä paksuksi ja taas voidaan elää muiden siivellä muutama vuosi. Myy persettäs edes!

    • pistää vihaksi

      Juuri sinulaisten yhteiskuntaelättien vuoksi veromme ovat mitä ovat ja nousevat vain tulevaisuudessa. Ihan tasapuolisuuden nimissä teet töitä niinkuin muutkin sen 40 vuotta eli jos aloitat 35 v niin eläkeikä odottaa 75vuotta. Tuossa sinun 35v. iässä olen ollut jo yli 15 vuotta töissä ja maksanut yhteiskunnalle veroja palkasta pitkästi yli 150 000 e tähän päälle kaikki rahani jotka olen jossakin muodossa tuhlannut eli takaisin veroina; autot, bensat, alkoholi, tupakka, ruoka, ym. alv 22% ostot ym. En ole päivääkään ollut työtön enkä jenin jeni nostanut tukia.

      Miten sinä olet ollut osallisena rahallisesti yhteiskunnan pyörittämiseen?

      • ###############

        Älä lisäänny!!
        Ihmisiä jo nyt tolkuttomasti liikaa ja väkiluku kasvaa exponentiaalisesti koko ajan. Mutta suurinta osaa se ei kiinnosta pätkääkään, lapsiahan PITÄÄ tehdä. Itsekkyyden huippu!

        Tee ekoteko, älä lisäänny!


      • ............

        Sinäkin teet työtä vain, jotta saisit rahaa itsellesi, aivan niinkuin kaikki muutkin. Mutta sitten, kun kehiin hyppää työtön, niin sinusta tuleekin yllättäen yhteiskunnan pyörittäjä. Että ihan yhteiskunnan hyväksihän sinäkin töitä teet, etkä yhtään itseäsi ajatellen.


      • Tyhmyyden huippu
        ############### kirjoitti:

        Älä lisäänny!!
        Ihmisiä jo nyt tolkuttomasti liikaa ja väkiluku kasvaa exponentiaalisesti koko ajan. Mutta suurinta osaa se ei kiinnosta pätkääkään, lapsiahan PITÄÄ tehdä. Itsekkyyden huippu!

        Tee ekoteko, älä lisäänny!

        ...tuo Kiinassa, Intiassa ja Afrikassa!



        "Älä lisäänny!!
        Ihmisiä jo nyt tolkuttomasti liikaa ja väkiluku kasvaa exponentiaalisesti koko ajan. Mutta suurinta osaa se ei kiinnosta pätkääkään, lapsiahan PITÄÄ tehdä. Itsekkyyden huippu!

        Tee ekoteko, älä lisäänny! "


    • Onnellinen isä...

      Hän oli tarvittavan ajan koulutustaan vastaavassa työssä ennen kuin jäi äitiyslomalle. Näin työsuhde jatkuu lapsesta huolimatta eikä siis kotiäitiys näy CV:ssä. Tietysti rahapuolikin on ihan erilailla kunnossa, kun äitiysraha on aivan toista luokkaa. :D

      Kyllä se vaan niin on, että viisaammille maksetaan enemmän.

      • Karma.

        Mikähän tämä "tarvittava aika" on? Sen verran että koeaika on ohi ja vakkarisopimus?

        Joka tapauksessa, asiaan..en tajua miten nyky-yhteiskunnassa joku voi selvitä melkein kolmekymppiseksi ilman minkäänlaista työkokemusta?! Olen itse yrittäjä, enkä ikinä, ikinä palkkaisi ketään kolmekymppistä jolla ei ole mitään työkokemusta, saatika sitten kolmevitosta. Kyllähän tämä nyt kertoo ihmisestä jo enemmän kuin tarpeeksi - laiska, saamaton, vastuuntunnoton jne. Mutta jossain vaiheessahan se laiskuus ja yhteiskunnan loisena eläminen kostautuu...


      • Koulaiselämää...
        Karma. kirjoitti:

        Mikähän tämä "tarvittava aika" on? Sen verran että koeaika on ohi ja vakkarisopimus?

        Joka tapauksessa, asiaan..en tajua miten nyky-yhteiskunnassa joku voi selvitä melkein kolmekymppiseksi ilman minkäänlaista työkokemusta?! Olen itse yrittäjä, enkä ikinä, ikinä palkkaisi ketään kolmekymppistä jolla ei ole mitään työkokemusta, saatika sitten kolmevitosta. Kyllähän tämä nyt kertoo ihmisestä jo enemmän kuin tarpeeksi - laiska, saamaton, vastuuntunnoton jne. Mutta jossain vaiheessahan se laiskuus ja yhteiskunnan loisena eläminen kostautuu...

        Jos 30 vuotiaalla ei ole perhettä eikä työkokemusta, niin sehän peräkammarin poika tai tyttö.

        Kertoo saamattomuudesta ja kyvyttömyydestä kantaa vastuuta sekä päätöksiä.


    • ܇- FIKSUA

      "Sanokaa nyt, onko se fiksua?"

      fiksua olisi että menet alipalkallakin töihin, sillä jos noin kauan olet käynyt koulua,
      on lähtöpalkkasi pian 3000 e ja pian tulee lisää liksaa.

      sitten odottelet että saan vaki-paikan todennäköisesti alle vuoden aikana
      ja sitten niihin perillistentekoon,
      kyllä se raha on todella tarpeellista, eli saat paljon paremmat päivärahat ja päivärahat säilyvät hyvinä, vaikka jossain muutaman kk töissä kävisitkin ja uudelleen äitiyslomalle jäät.

      Kyllä kannattaa olla järkevä eikä antaa "luonto-äidin" määräillä,
      raha on elämän ja sovun tärkein asia tulet sen huomaamaan.

      .

    • Eläkeläismies

      Vaimoni teki juuri noin oli vuoden kotona kummankin kohdalla mutta hänellä oli virka alla, joka toimi vielä 70 luvun alkupuolella vaikka edut olivat huonommat kuin nyt. Yritä ensin saada työpaikka vaikka se onkin vaikeaa nyt. Jos saat hyvä ja varakkaan työnantajan voit jopa onnistua. Lasten kannalta on ehdottomasti paras että olet aluksi kotona. Lykkyä yrityksellesi.

    • OlliXX

      Ei sua kukaan palkkaa paitsi siivoojaksi.

    • Itse en ainakaan elämäni aikana voi miettiä mitään työpaikka vaihtoehtoa missään välin, koska lekuri kirjoitti mulle työkyvyttömyyseläkkeen.
      Minulle ei tarjota työkkärin kautta töitä Rovaniemellä ei pääse edes osa-aikaiseen/kokopäiväiseen työhön millekkään puolelle.
      Eli vaikka olisikin mahdollisuus tienata 610€ eläkkeen lisäksi, niin ei täällä tienaa sitäkään.

      • Gez4567

        Normaalin mittainen äityisloma ja sitten lapsi päivähoitoon ja itse jatkamaan uraa. Kaikkea ei voi saada se pitää ymmärtää. 3-4 vuotta lapsen kanssa kotona on ok jos taloudelliset rahkeet siihen riittää. Valtiota ei voi itkeä asiaa tukemaan.


    • töissä ja odotan

      sinuna etsisin heti sitä vakituista työpaikkaa. Siinä kerkeisin olemaan ja kerryttämään lomia ja palkallisia äitiyslomia ja keräämään sitä kokemustakin. lapsenteossakin voi viedä oma aikansa, ja raskaudenkin aikana yleensä ollaan töissä. itse olin ensin yrittäjänä koulun jälkeen 5v, sain ekan vakityön ja olin siinä vajaa kolme vuotta. sitten rupesin 31v:nä odottamaan esikoistani ja alkuodotuksen aikana sain uuden oman alan työpaikan , joka on myös vakituinen. aion olla reilun vuoden kotona, lisäyksistä katsotaan sitten joskus, mutta esim 2 lasta voisi olla kiva. Mutta äitiys ja työ eivät ole toisensa pois sulkevia asioita.

    • Miesyrittäjä

      29 vuotiaana yrittäjänä ja työstä maksajana täytyy sanoa, että en kyllä palkkaisi sinua enää nytkään. Vaikka olisit opiskellut lääketieteen lisensiaatiksi, olisi sinulla silti pakko olla jo kokemusta työstä tuon ikäisenä ja tuolla opintoputkella.

      Itsekin olen hankkinut yhden amk-tutkinnon ja yhden yliopistotutkinnon, tässä sivussa perustanut pari kannattavaa yritystä, maksanut palkkoja, ollut vuosikausia töissä (muissakin, kuin omissa yrityksissä) sekä saanut kaksi ihanaa lasta.

    • derpderpderp

      Vaikka 40 vuotiaana vaihtaisit ammattia, niin ehdit tehdä 25 vuotta töitä. 25 vuotta vittumaisessa hommassa on pitkä aika.

    • Ristiriitaista

      "Näinkö päättäjät haluavat sen menevän? HALUAISIN tehdä töitä, mutta siihen ei ole mahdollisuutta... "

      Miten sinä voit haluta tehdä töitä, jos olet päättänyt alkaa tehdä lapsia heti valmistumisen jälkeen ja jäädä vuosiksi kotiin. Et voi yhtäaikaa olla vakityössä ja kotona.

      Toisessa viestissäsi peräänkuulutat sitä, että nuoret pitäisi päästää töihin. Sinähän olet nimenomaan päättänyt, ettet aio hakeutua nuorena töihin, vaan olla vaan kotona.
      Ehkä olisi kannattanut miettiä, haaskaatko yhteiskunnan varoja pitkään koulutukseen, vain jäädäksesi kotirouvaksi. Jos todella olisit halunnut nuorena töihin, olisit kouluttautunut nopeasti ja mennyt töihin. Parhaimmillaan olisit ehtinyt olla töissä jo lähes 10 vuotta ennen kuin alat niitä lapsia tekemään.
      Kukaanhan ei muuten pakota sinua jäämään lasten kanssa kotiin. Mene itse töihin ja anna miehen hoitaa lapset, tai vie päiväkotiin.

    • Nzl

      Totuus, tilasto, emävalhe. Tältä pohjalta minä alkaisin tätä asiaa ajatella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe