Lapseni, 10 v. kännykkään on alkanut tulla myyntipuheluita. Ensin tuli yksi, sitten niiden määrä lisääntyi. Yleensä soittavat päiväsaikaan, koulupäivän aikana. Kerran vastasin itse puheluun, ja ilmaisin soittajalle, että alle 18 lapsille ei saa myydä mitään ja kysyin mistä hän on numeron saanut (puhelinnumero on lapseni nimissä). Puhelinmyyjä totesi että ei voi tietää, että kyseessä on lapsen numero ja alkoi paasata myyntipuhettansa minulle...
Mitä näille puhelinmyyhähäiriköille voi tehdä? Mitä laki sanoo myyntipuheluista alaikäisen numeroon?
Puhelinmyyntiä alaikäiselle
90
8659
Vastaukset
- järkevä toimi
Ei laki sano myyntipuheluista johonkin numeroon mitään, koska myyjä oli aivan oikeassa, hän tai hänen toimeksiantajansa ei etukäteen voi tietää, onko puhelimen haltija vauva vai vaari. Sinä tai puolisosi olette liittymän omistajia, koska vain aikuinen voi tehdä liittymäsopimuksen.
"Mitä näille puhelinmyyhähäiriköille voi tehdä?"
On ihan turha ottaa asiasta pulttia, koska mitään kaikkeen toimivaa painostuskeinoa ei ole, ja tulee sitä paitsi paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi peruutella lapsen mahdollisesti tilaamia tuotteita. Sen sijaan ota lusikka kauniiseen käteen ja soita ASML:n Robinson-rekisteriin ja tee lapsen numeroon markkinointikielto. Onnistuu näppärästi soittamalla tuonne 0600 13404 ja lisätietoa tuolta http://www.ssml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/puhelintarjonnan_rajoituspalvelu
Niin ja muuten, puhelinmarkkinoijat saavat tietonsa mitä uskomattomammista paikoista, väestörekisterikeskuksesta, autorekisterikeskuksesta (sinun tai puolisosi tiedot), toisten firmojen asiakasrekistereistä jne. jne. Kaikki on kaupan. Seuraavan kerran, kun tilaat lapsellesi Aku Ankkaa, älä laita hänen puhelinnumeroaan kuponkiin, sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin markkinointiin. Kaikki tilaukset ja kilpailuosallistumiset voi tehdä numeroaan ilmoittamatta.- Kyrpiintynyt
puhelinmyyntifirmoista ei edes välitä mistään markkinointikielloista, eikä ihan järkevältä tunnu alistua kiristykseen jossa pakotetaan ostamaan maksullinen markkinointikielto, joka muuten ei edes tehoa.
Eikä niitä tavaroita ja tilauksia joita alaikäinen puhelinmyyjille tekee, tarvitse perutella - eihän alaikäinen ole oikeutettu sopimuksia tekemään, eli myyjän harteille jää kaupan "laillisuuden" varmistaminen.
Siinä olet oikeassa, puhelinnumeroaan ei kannatta jaella huolimattomasti. - kfja
Kyrpiintynyt kirjoitti:
puhelinmyyntifirmoista ei edes välitä mistään markkinointikielloista, eikä ihan järkevältä tunnu alistua kiristykseen jossa pakotetaan ostamaan maksullinen markkinointikielto, joka muuten ei edes tehoa.
Eikä niitä tavaroita ja tilauksia joita alaikäinen puhelinmyyjille tekee, tarvitse perutella - eihän alaikäinen ole oikeutettu sopimuksia tekemään, eli myyjän harteille jää kaupan "laillisuuden" varmistaminen.
Siinä olet oikeassa, puhelinnumeroaan ei kannatta jaella huolimattomasti.mitään se markkinointikielto. Ja itselläni se on toiminut hyvin. Jos joku soitto tulee, ei tarvitse kuin mainita että mulla on suoramarkkinointikeilto ja puhelu loppuu siihen anteeksipyybtöjen kera. Kokeile jos et usko...!!!!
- järkevä toimi
Kyrpiintynyt kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, puhelinnumeroaan ei kannatta jaella huolimattomasti."pakotetaan ostamaan maksullinen markkinointikielto"
Ei sinua kukaan pakota. Mutta auts, se maksaa yhden puhelumaksun verran (0,39 senttiä). Johan siitä seuraavan vararikon estämiseksi vaikka mieluummin k-piintyy, eiks je?
"muuten ei edes tehoa"
Mistä tiedät, oletko kokeillut? Minä olen, eikä tarvitse k-piintyä.. ;-D
"tarvitse perutella - eihän alaikäinen ole oikeutettu sopimuksia tekemään, eli myyjän harteille jää kaupan "laillisuuden" varmistaminen"
Tuokin on totta, mutta kun liittymän omistaja on aikuinen, niin todennäköisesti tulee sen verran kissanhännänvetoa, jos joku jotain tulee alaikäiselle myyneeksi, että jo sen vaivan säästämiseksi. Paitsi tietysti, jos Periaatteesta et halua mieluummin ottaa kieltoa kuin k-piintyä (se piristää kummasti ankeaa päivää kun saa vähän höyrytellä...) - tarkistin
kfja kirjoitti:
mitään se markkinointikielto. Ja itselläni se on toiminut hyvin. Jos joku soitto tulee, ei tarvitse kuin mainita että mulla on suoramarkkinointikeilto ja puhelu loppuu siihen anteeksipyybtöjen kera. Kokeile jos et usko...!!!!
asian asiakkuusmarkkinointiliiton sivulta.
0,39€/min pvm jonotus on maksuton - Pingviinina
Kyrpiintynyt kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, puhelinnumeroaan ei kannatta jaella huolimattomasti.Tiesitkö, että jos kiellät jonkun firman myyjää puhelimessa soittamaan numeroosi, niin kukaan kyseisestä firmasta ei saa enää soittaa sinulle? Jos vielä soittavat niin ei kun yhteys kuluttajavirastoon. Eikä maksa mitään. Lopeta myös numeron jakelu. Tietysti jos itse olet numeron antanut, niin voivat muissa kuin markkinointiasioissa ottaa edelleen yhteyttä. Itselläni ei ole Robinsonia, mutta en sitä tarvitsekaan, kun en jakele numeroani kellekään ilman todella hyvää syytä. Jos tulee postimainontaa, katson yleensä, mistä ovat osoitteeni kaivaneet ja laitan sille firmalle markkinointi- ja luovutuskiellon. On toiminut, ainakin minun kohdallani.
- Kyrpiintynyt edellee
järkevä toimi kirjoitti:
"pakotetaan ostamaan maksullinen markkinointikielto"
Ei sinua kukaan pakota. Mutta auts, se maksaa yhden puhelumaksun verran (0,39 senttiä). Johan siitä seuraavan vararikon estämiseksi vaikka mieluummin k-piintyy, eiks je?
"muuten ei edes tehoa"
Mistä tiedät, oletko kokeillut? Minä olen, eikä tarvitse k-piintyä.. ;-D
"tarvitse perutella - eihän alaikäinen ole oikeutettu sopimuksia tekemään, eli myyjän harteille jää kaupan "laillisuuden" varmistaminen"
Tuokin on totta, mutta kun liittymän omistaja on aikuinen, niin todennäköisesti tulee sen verran kissanhännänvetoa, jos joku jotain tulee alaikäiselle myyneeksi, että jo sen vaivan säästämiseksi. Paitsi tietysti, jos Periaatteesta et halua mieluummin ottaa kieltoa kuin k-piintyä (se piristää kummasti ankeaa päivää kun saa vähän höyrytellä...)pyörii täällä kuin soittelee ja tarjoaa jotain paskaa puhelimessa, päivän välein kiellosta huolimatta.
Olen kokeillut noita maksullisia kieltoja, eikä ole toiminut. Mistä helvettistä luulet minun tietävän niiden toimimattomuuden ? Kyse ei ole siitä maksaako palvelu 0,40 vai 40,- vaan siitä että se ei toim, ja tällaiset toitelut ja paskanjauhamiskirjoitukset vain vahvistavat tunnetta pakottamisesta.
Liittymän omistajahan ei ole mitään tilannut, vaan sen alaikäinen haltija ja myyjä on velvollinen tarkistamaan ketä on tilannut ja onko puhelimeen vastanneella edes oikeutta tilaukseen ;) - 1619
Kyrpiintynyt edellee kirjoitti:
pyörii täällä kuin soittelee ja tarjoaa jotain paskaa puhelimessa, päivän välein kiellosta huolimatta.
Olen kokeillut noita maksullisia kieltoja, eikä ole toiminut. Mistä helvettistä luulet minun tietävän niiden toimimattomuuden ? Kyse ei ole siitä maksaako palvelu 0,40 vai 40,- vaan siitä että se ei toim, ja tällaiset toitelut ja paskanjauhamiskirjoitukset vain vahvistavat tunnetta pakottamisesta.
Liittymän omistajahan ei ole mitään tilannut, vaan sen alaikäinen haltija ja myyjä on velvollinen tarkistamaan ketä on tilannut ja onko puhelimeen vastanneella edes oikeutta tilaukseen ;)ei ole suomea ja markkinointikielto toimii kyllä, mutta kestää kolmisen kuukautta, että se astuu voimaan, koska keräävät markkinointifirmoja ja niitä on paljon. Selitettiin minulle, kun tilasin markkinointikiellon. Ja toimi kyllä.
- järkevä toimi
Kyrpiintynyt edellee kirjoitti:
pyörii täällä kuin soittelee ja tarjoaa jotain paskaa puhelimessa, päivän välein kiellosta huolimatta.
Liittymän omistajahan ei ole mitään tilannut, vaan sen alaikäinen haltija ja myyjä on velvollinen tarkistamaan ketä on tilannut ja onko puhelimeen vastanneella edes oikeutta tilaukseen ;)" tällaiset toitelut ja paskanjauhamiskirjoitukset vain vahvistavat tunnetta pakottamisesta."
Jopa oletkin periaatteellisesti tuohtunut. Miten jonkun tuntemattoman nettikirjoitus voi vahvistaa tunnettasi "pakottamisesta" jonkun asian suhteen? En minä sinulle mitään ole myynyt, olenpahan vain kertonut, että se lähes-ilmainen robinson-kielto tosiaan toimii. Sekä omassa että läheisen puhelimessa. Jo monen vuoden ajan. Ja kun se kauhean monella tuntuu toimivan (joku ehti jo sinulle samaa todistaa), niin voiko silloin vika olla jossain muualla kuin kiellossa, jos sinulla ei toimi? Mutta älä kumminkaan ota elämää niin vakavasti, että tuntisit itsesi pakotetuksi, jos kirjoitat vapaaehtoisesti jotain nettipalstalle ja joku toinen kirjoittaa eriävän mielipiteen. Se ei tunnu ihan viksulta.
"Liittymän omistajahan ei ole mitään tilannut"
Ei, mutta liittymän omistaja on vastuussa liittymästä tehdyistä soitoista ja muusta. Onhan lehdissä ajoittain juttuja jättilaskuista, joita kännykkäänsä näpytelleet piltit ovat saaneet aikaan soitellessaan vaikka mihin. Ja siksi on minusta aikuisen näkökulmasta koomista, että joku vetoaa mieluummin periaatteisiin "ettei lapselle saa myydä" ja tuohtuu täällä niin paljon kuin sinäkin teet sen sijaan, että ottaisi sen markkinointikiellon. Joka siis toimii. Mutta ei sinunkaan sitä minun kirjoitukseni takia ole "pakko" ottaa, pysy vain avoimena riistana puhelinmyyjille! ;D - Omituinen sopottaja
järkevä toimi kirjoitti:
" tällaiset toitelut ja paskanjauhamiskirjoitukset vain vahvistavat tunnetta pakottamisesta."
Jopa oletkin periaatteellisesti tuohtunut. Miten jonkun tuntemattoman nettikirjoitus voi vahvistaa tunnettasi "pakottamisesta" jonkun asian suhteen? En minä sinulle mitään ole myynyt, olenpahan vain kertonut, että se lähes-ilmainen robinson-kielto tosiaan toimii. Sekä omassa että läheisen puhelimessa. Jo monen vuoden ajan. Ja kun se kauhean monella tuntuu toimivan (joku ehti jo sinulle samaa todistaa), niin voiko silloin vika olla jossain muualla kuin kiellossa, jos sinulla ei toimi? Mutta älä kumminkaan ota elämää niin vakavasti, että tuntisit itsesi pakotetuksi, jos kirjoitat vapaaehtoisesti jotain nettipalstalle ja joku toinen kirjoittaa eriävän mielipiteen. Se ei tunnu ihan viksulta.
"Liittymän omistajahan ei ole mitään tilannut"
Ei, mutta liittymän omistaja on vastuussa liittymästä tehdyistä soitoista ja muusta. Onhan lehdissä ajoittain juttuja jättilaskuista, joita kännykkäänsä näpytelleet piltit ovat saaneet aikaan soitellessaan vaikka mihin. Ja siksi on minusta aikuisen näkökulmasta koomista, että joku vetoaa mieluummin periaatteisiin "ettei lapselle saa myydä" ja tuohtuu täällä niin paljon kuin sinäkin teet sen sijaan, että ottaisi sen markkinointikiellon. Joka siis toimii. Mutta ei sinunkaan sitä minun kirjoitukseni takia ole "pakko" ottaa, pysy vain avoimena riistana puhelinmyyjille! ;DMistä sinä tiedät onko joku tuohtunut vai ei ?
Silti tuo on lähinnä kiristystä, että pitää erikseen kieltää markkinointipuhelut - hommahan pitäisi olla niin että markkinointisuostumus pitää erikseen kysyä. - järkevä toimi
Omituinen sopottaja kirjoitti:
Mistä sinä tiedät onko joku tuohtunut vai ei ?
Silti tuo on lähinnä kiristystä, että pitää erikseen kieltää markkinointipuhelut - hommahan pitäisi olla niin että markkinointisuostumus pitää erikseen kysyä.En tietysti tiedä varmaksi, mutta jos käyttää sellaista nimimerkkiä, kuin se, jolle vastasin, otsikoi seuraavan viestinsä puhumalla tolloista ja hokee siinä helvettiä, niin kyllä minusta tuntuu, ettei heppu ole hilpeimmillään. Tai jos on, niin en haluaisi tavata, kun hän on tuohtunut!
Kiristykseen en ota kantaa, systeemi on nyt tämmöinen. Jos sitä haluaa muuttaa, niin pitää yrittää vaikuttaa lainsäätäjiin. Minustakin maailmassa on monta asiaa, joiden pitäisi olla toisin kuin ne ovat, mutta kannattaako niistä hermostua? Pelkkä hermostuminen ei meinaan useimmiten auta mitään.
ei saisi edes myydä alaikäisille kännykkää. Tai ainakin jos sen tekee niin valvoisi sitten itse sen käyttöä. Itsel
le tuli kans noita mutta kun ne enää vastaa niihin, se loppui. Siis lyön luurin korvaan. Kun ei kiinnosta mikää
n tollanen.Vanhemmuus hukassa jos joka asiasta täytyy lainsäädäntöä apuun hakaea ! Lapset aikuisten tavoin ELÄÄ koko ajan mainonnan,markkinatalouden kanssa -;
- kfajlpj
Sano lapsellesi, ettei täyttele mitään arvontakuponkeja omalla numerollaan (netissä tai missään). Jos niitä täyttää niin siitä ei seuraa mitään muuta kuin markkinointia sähköpostiin ja puhelimeen. Myyjää on turha sättiä, hän ei voi todellakaan tietää jonkun puhelinnumeron takana olevan ihmisen ikää.
- SIRKKULIISA
Sun 10v lapsi tuskin on avannut liittymäänsä itse, liittymän omistajan nimi on vapaata "riistaa" ellet ole ottanut salaista liittymää. Se että lapsesi käyttää liittymääsi niin laita siihen automaattisesti estoja, niistä kannattaa ottaa selvää muutenkin koska 10v on aika nuori ja voi vahingossa soitella kalliisiin palvelunumeroin tms. Puhelinmyynti on tätäpäivää ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa joten jos ei ole haluja kuunnella puhelinmyyntipuheluja niin robinson kielto peliin, turha niistä on valitella täällä.
- Lapsen äiti
Entä jos olet ottanut 7v. lapsen kännykkään salaisen numeron ja siltikin puhelinmyyjät ovat alkaneet soitella siihen. Ja numeroakaan ei ole jaettu.
Entä sitten kun....
Ja kaikki palvelunumeroestot ovat käytössä. Näköjään pitää ottaa vielä tämä Robinson -palvelu käyttöön, jospa se auttaisi jatkossa.
Mietinkin nyt, mistä kautta ovat saaneet numeron haltuunsa, kun ei "pitäisi" olla yleisessä jakelussa ollenkaan. Ja pojalla on "sallitut numerot" -toiminto käytössä, joten ei voi soitellakaan ilman, että olen itse hyväksynyt numerot käyttöön.
Ja ehkäpä pitäisi tehdä tarkemmat listaukset, joista käy ilmi, minkäikäinen "haltija" puhelimella on.
mistä se myyjä voi tietää minkä ikäinen ihminien sielä puhelin numeron takana on
- diipadaapaaa
Kuules nyt. Otat nyt ne aivot sieltä narikasta, survot ne hiuslisäkkees alle ja teet mainoskiellon sekä muutat vaikka lapsesi kännykkänumeron salaiseksi niin loppuu toikin pelleily. Mulla ollut aina salaiset tiedot ja markkinointikielto ei oo yhden yhtä soittoa kuulunu lehtimyyjiltä.
Käytä nyt hyvä ihminen järkeäsi.- Umpah
ja palaa nykymaailmaan. Markkinointikielto (maksullinenkaan) ei todellakaan toimi, eikä myöskään salainen numero. Olisiko sulla jokin muu syy miksi sulle ei myydä mitään, esim. luottotiedot menneet ? Silloin ei suuremmin soittele myyjät.
- fadhgae
Umpah kirjoitti:
ja palaa nykymaailmaan. Markkinointikielto (maksullinenkaan) ei todellakaan toimi, eikä myöskään salainen numero. Olisiko sulla jokin muu syy miksi sulle ei myydä mitään, esim. luottotiedot menneet ? Silloin ei suuremmin soittele myyjät.
vanha kunnon salaliittoteoreetikko
- nevati
Umpah kirjoitti:
EI puhelinmyyjät tarkista luottotietoja ainakaan ennen soittoa, johan niiden aika menis siihen. Kai sille lapsellekkin voi opettaa sen verran puhelimen käyttöä ettei saa tilata mitään ja jos joku tuntematon soittaa tuo luurin vanhemmille
- minä vain
Umpah kirjoitti:
Minulla on salainen numero ja luottotiedot kunnossa. Ei tule lehti- tai muilta kauppiailta soittoja. En laita koskaan numeroa mihinkään tilauslappuun.
- Asioija
nevati kirjoitti:
EI puhelinmyyjät tarkista luottotietoja ainakaan ennen soittoa, johan niiden aika menis siihen. Kai sille lapsellekkin voi opettaa sen verran puhelimen käyttöä ettei saa tilata mitään ja jos joku tuntematon soittaa tuo luurin vanhemmille
Eihän luottotietoja edes saa tarkistaa ilman asianomaisen lupaa. Esim. pankissa kysyvät aina lupaa ennen tietojen tarkistamista.
- luottoäijä
Asioija kirjoitti:
Eihän luottotietoja edes saa tarkistaa ilman asianomaisen lupaa. Esim. pankissa kysyvät aina lupaa ennen tietojen tarkistamista.
tietojen tarkistukseen on lupa pitänyt kysyä, minulta stä ei koskaan ole kysytty, vaikka olen tili asiakas hakemuksen yhteydessä tiennyt, että luottotietoni varmasti tarkistetaan ja ilman että siihen lupaa olisi kysytty
- puhelinpersii
Umpah kirjoitti:
No mistäs se myyjä tietää kenen luottotiedot on menneet;)
- tiinä889
no itse olen ollut puhelin myynti firmassa joskus kesätöissä.ei siellä rekistereissä tosiaan ole liittymän omistaja ikää tai saati kuka tuon liittymän haltia on!ja monesti on vastaan tullut vihaisia äitejä ja isiä että mitä te lapsen puhelimeen soittelette!noh jos on nimi vaikka matti mallikas.niin kyllä saa olla aikamoinen taikuri jos tuosta osaa päätellä minkä ikäinen henkilö on!ja tosiaan nuo rekisteriin tulevat numerot on aina liittymän omistajan nimellä, ei haltijan!
- asegagt
SALAINEN NUMERO!!!!!! Ei oo myyjät häirinny sen jälkeen. Voi elämä että ihmisillä on vaikeaa. Ja mitä 10v tekee puhelimella??? itse pärjäsin vielä hienosti silloin
- dfrgstht
Jos ei myyjä erota 10-vuotiaan ääntä aikuisen äänestä niin silloin on kyllä myyjällä hoksottimet aika heikolla hapella.
- järkijäässä
dfrgstht kirjoitti:
Jos ei myyjä erota 10-vuotiaan ääntä aikuisen äänestä niin silloin on kyllä myyjällä hoksottimet aika heikolla hapella.
Ja tosi taituri se vasta myyjä on, jos jo ennen soittoa tietää, minkä ikäinen puhelimeen vastaa! Kun se puhelu on jo soitettu siinä vaiheessa, kun jonkunikäinen ääni vastaa.
- näin_
dfrgstht kirjoitti:
ensimmäinen oikeesti järkevä kommentti...
- niskalaukaus ry.
Maailma olisi paljon parempi paikka jos puhelinmyyjät ja pedofiilit ammuttaisiin.
- ilmaiseksikin
Tulla paukuttamaan kuteja.
- yksi tapaus
mutta mun lapseni kännykkään, kun hän oli vielä aika pieni, rupesi eräs tyyppi soittelemaan ja häiritsemään jatkuvasti. Tehtiin näin: kun tyyppi seuraavan kerran soitti, lapseni antoi mulle kännykän ja vastasin: XXX poliisi, rikososasto! Siihen loppui sen tyypin häiriösoitot:)
- köyhäopiskelija
Olen ollut puhelinmyyjänä kesätöissä ja eniten työssä ärsyttivät juuri nämä vihaiset äidit ja isät, jotka eivät voineet keskittyä kuuntelemaan edes sen verran, että olisimme ystävällisesti antaneet markkinointikieltonumeron. Emme me myyjät voineet todellakaan tietää, että kyseessä on lapsen numero, koska numerot ovat omistajan eivätkä haltijan nimellä. Kun saimme tietää kyseessä olevan lapsen numeron niin poistimme numeron heti soitosta. Puhelinmyyjät on ärsyttäviä, mutta kannattaa muistaa että puhelinmyynti on esimerkiksi monelle opiskelijalle ainoa mahdollisuus saada töitä ja elättää itsensä olemattoman opintotuen lisäksi!
- Kanna vastuusi
...vaan sinun. Olet sen ostanut ja olet myös liittymän omistaja. Puhelinmyynti on siis sunnattu sinulle, vaikka lapsesi on kännykän käyttäjä. Näin ollen sinä olet vastuussa puhelinmarkkinoinnin estämisestä lapsellesi. Helpoimmin tämä tapahtuu liittymällä Robinson-rekisteriin.
- prepare
Oleppas nyt jo.
Kyllä kaikenikäisillä saa kännykkä olla.
prepare liittymä on ainoa oikea tuonikäisille.
Niiden numeroita ei tiedä kukaan muu,kuin itse ja ne joille olet sen antanut - tarkkuutta
prepare kirjoitti:
Oleppas nyt jo.
Kyllä kaikenikäisillä saa kännykkä olla.
prepare liittymä on ainoa oikea tuonikäisille.
Niiden numeroita ei tiedä kukaan muu,kuin itse ja ne joille olet sen antanutPREPAID
- Punainenluurikoira
Eikö herranjumala kukaan tajua että puhelimen näppiksen oikeassa yläkulmassa on sellainen Ruusunpunaisen värinen luurin kuva jonka alapuolella on sellainen n. 2-3mm paksu mötikkä. Paitsi useissa SamSung mallisissa kännyköissä on Luuri ja sammutuskuutio. Eli pallo, jonka sisällä on joko viiva (silloin pimperon näköinen) tai toinen pallo, jossa sisällä poikittainen viiva. Muistakaa tämä elin tärkeä nappulamme. Manospuhelut ja punainen luuri sopivat yhteen, tätä mieltä on myös kuuluisa Pasiviheraho. Videot löytyy Youtubesta.
- ex asiakas
laita numero salaiseksi niin eivät enää soittele, niin tein minä ivät ole soitelleet sen jälkeen,
- myyräp
Tässä hyvä vinkki, älkää vastatko!
- puhelinmyyjä
Ensinnäkin 10-vuotias lapsesi ei voi olla liittymän omistaja, hän on käyttäjä ja sinä itse tai joku muu täysi-ikäinen omistaa kyseisen liittymän. Alaikäiselle ei saa myydä, siinä olet aivan oikeassa, eli siis puhelinliittymäkään ei voi lapsen nimissä olla. Kuten joku jo mainitsikin, telemarkkinointifirmat saavat asiakasrekisterinsä monista eri paikoista, esimerkiksi kilpailevilta yrityksiltä ja jotkut (lehti)firmat jopa suoraan puhelinluettelosta.
Lapsesi käytössä olleeseen numeroon soittanut myyjä ei siis voinut tietää, että puheluun vastaa 10-vuotias lapsi. Näin ollen kannattaakin hankkia suoramarkkinointikielto lapsen numeroon, ja jos joku puhelinmyyjä ehtii vielä ennen sen voimaanastumista soittaa, tulee sinun vain ystävällisesti kieltää soittamasta enää kyseiseen numeroon. Suoramarkkinointikiellonhan saa numerosta 0600 13404, se tulee voimaan kolmen kuukauden kuluttua ja on voimassa kolme vuotta.
Monet tuntuvat myös olevan sitä mieltä, ettei tuo kyseinen suoramarkkinointikielto tehoa puhelinmyyjiin. Ainakin niissä firmoissa, joissa itse olen työskennellyt tai joissa joku tuntemani ihminen on ollut töissä, on puhelimissa tai soittojärjestelmissä automaattinen soittoesto niihin numeroihin, joissa suoramarkkinointikielto on voimassa. Niihin ei siis voi ollenkaan soittaa.- Ruletti pyörimään
Muutama vuosi sitten hoidin asian loppuun asti.
Silloin kahdeksan vuotiaan lapseni kännykkälaskuun oli tullut maksullisista palveluista veloituksia, tenava kertoi että oli näpytellyt Aku Ankka:n takasivun mainoksen kännykkäpalveluihin ja tilannut soittoääniä ja "love-viestejä". Käämini paloi välittömästi, soitin Aku Ankan julkaisijalle ja sen jälkeen kuluttajaviranomaiselle. Lähettelin sitten vielä dokumentit ja kopiot Aku Ankasta Helsinkiin kukuttajaviranomaisille. Kas kummaa noin vuoden päästä sain postia kuluttaja-asiamiehen lakipuolelta, että Aku Ankan mainostaminen oli todettu lain vastaiseksi (suunnattu alaikäisille lapsille, jotka eivät ole päteviä tekemään kännykällä tätä ns luottokauppa). Voito tuli Aku Ankasta. Nyjyäänhän ankan takakannessa silloin tällöin mainostetaan vain autoja (Volkkarin mainos viimeksi) ja hommahan on siten rehtiä; automainoshan ei ole sunnattu lapsille. - Vapaa kasvatus?
Ruletti pyörimään kirjoitti:
Muutama vuosi sitten hoidin asian loppuun asti.
Silloin kahdeksan vuotiaan lapseni kännykkälaskuun oli tullut maksullisista palveluista veloituksia, tenava kertoi että oli näpytellyt Aku Ankka:n takasivun mainoksen kännykkäpalveluihin ja tilannut soittoääniä ja "love-viestejä". Käämini paloi välittömästi, soitin Aku Ankan julkaisijalle ja sen jälkeen kuluttajaviranomaiselle. Lähettelin sitten vielä dokumentit ja kopiot Aku Ankasta Helsinkiin kukuttajaviranomaisille. Kas kummaa noin vuoden päästä sain postia kuluttaja-asiamiehen lakipuolelta, että Aku Ankan mainostaminen oli todettu lain vastaiseksi (suunnattu alaikäisille lapsille, jotka eivät ole päteviä tekemään kännykällä tätä ns luottokauppa). Voito tuli Aku Ankasta. Nyjyäänhän ankan takakannessa silloin tällöin mainostetaan vain autoja (Volkkarin mainos viimeksi) ja hommahan on siten rehtiä; automainoshan ei ole sunnattu lapsille.Oli lainvastaista tai ei, sinä olet vastuussa lapsesi tekemisistä, joten jos et ole lastasi ohjeistanut olemaan soittamatta vieraisiin numeroihin tai tilailemaan ties mitä kännykällään, niin kyllä syytä on sinussakin.
- oi miksi
oi miksi ihmeessä kymmenen vuotiaalla naperolla pitää olla puhelin? Voi jeesus, eihän lapset mitään kännyköitä kaipaa, teini iässä aikasintaan. Eipähän tarvitse murehtia ketä saa numeron mistäkin ja kuka soittaa, lopeta se liittymä ja säilytä puhelin kaapissa kunnes muksu on tarpeeksi vanha ymmärtämään mistä hänelle soitetaan. Voi prkele tätä nykymaailmaa..
- pete12233
eipä tuossa mitää jos 10vuotiaalla on puhelin kun tuttava perheessä on muksu jolla on puhelin ja hän on 6!!!ja 8 vee jolla on puhelin ja miniläppäri!!!mihin tää maailma on menossa??ite sain puhelimen yläasteella 8 luokalla.et en kyllä ymmärrä mitä 8 vee lapsi tekee omalla tietokoneella jos talossa on jo yhteinen tietokone! luulis että sen ikäsellä olis muutakin tekemistä ku istua koneella päivät pitkät!
- uusi känny
pete12233 kirjoitti:
eipä tuossa mitää jos 10vuotiaalla on puhelin kun tuttava perheessä on muksu jolla on puhelin ja hän on 6!!!ja 8 vee jolla on puhelin ja miniläppäri!!!mihin tää maailma on menossa??ite sain puhelimen yläasteella 8 luokalla.et en kyllä ymmärrä mitä 8 vee lapsi tekee omalla tietokoneella jos talossa on jo yhteinen tietokone! luulis että sen ikäsellä olis muutakin tekemistä ku istua koneella päivät pitkät!
minä sain eka kännykkäni kun olin jotain 26, joten turha luulla että olet saanut myöhään...mutta ehkäpä syntymävuosikin on ihan eri vuosikymmenellä :)
- eimarkkinointiajosei
Mä en ymmärrä, miksette ole laittaneet numeroa salaiseksi? Miten hemmetissä te kuvittelette kenenkään NIMEN perusteella tietävän iänkin, vai luuletko, että juuri teidät kaikki tuntee?
Mikä puhelin häirikkö? Hän on työtään tekevä ihminen, joka saa numerolistat, jotka otetaan ihan yleisistä numeroista, siis ei-salaisista. Jos numero on kaikille saatavissa, se on myös puhelinmyyjien saatavilla: jotka itse eivät listoja hae eivätkä tee, vaan työn antaja.
Miten aikuisella ihmisellä voi olla noin lapsellinen suhtautuminen toisten työhön?
Miten aikuinen ihminen voi luulla, että nimestä näkee iän? Miten sulla ei hoksottimet pelaa yhtään?
Tottakai ne päiväsaikaan soittaa: onhan muutkin ihmiset päivät töissä! Jos ne soittas illalla, sä inisisit kun ne häiritsee iltarauhaa ja on ties mitä pervoja: tosin tiedoksi vaan, että iltavuorojakin on.
Mitä laki sanoo??? Ei jumankaude... No, sehän sanoo, että soittajalla tarvii olla kristallipallo, millä se näkee soittaako se alaikäisen numeroon vai mihin numeroon, lisäksi lain mukaan numeron pitää sisältää huippusalainen koodi, mikä kertoo usa:n tiedustelupalvelulle kuka puhelinta käyttää.
Mitähän laki nyt siihen sanoisi?
Myyntityö on joittenkin ihmisten tapa ansaita elantonsa, ja rehellinen tapa, vaikka se jotain ärsyttäisikin. 10-vuotias ei tarvitse muutenkaan kännykkää, eikä etenkään sellaista, minkä numeron saa numerotiedustelusta: olisitte laittaneet sen heti salaiseksi. Ja älkää jaelko sitten sitä jokapaikkaan.
Perheessä voisi olla yleinen puhelin.
Itselleni ei ole tullut ensimmäistäkään markkinointipuhelua. Oma fiksuus.
Opetelkaa käyttämään aivojanne, niin ärsyyntyminen vähenee huomattavasti. - jone111
mulle ei tule puh myyntiä,ennen tuli, sit mä vastasin ja sanoin et odota hetki mä heitän ton pölyimuri kauppiaan parvekkeelta alas kun se ei muuten näköjään tajua et mä en tarvii uutta imuria
- tilaa heti
nyt tähän, mutta ihmettelen miten/mistä nämä puhelinkauppiaat saavat numerot? Itselläni on liittymä vakituisessa käytössä, sitten on toinen numero jossa on tietty määrä ilmaista puheaikaa kuukaudessa. Käytän sitä silloin tällöin, nyt avasin sen reilun viikon kiinniolon jälkeen ja alle tunnissa siihen tuli ensimmäinen myynipuhelu? Millä ne myyjät sitä kokeilee? Jotenkin en jaksa uskoa että juuri silloin olisin sattunut olemaan soittolistalla kun liittymä on kuitenkin ollut jo kauan nimissäni eikä myyntipuheluita ole ennen tullut.
Olen laittanut lasteni liittymiin palvelunro-eston, samoin sen että niitä ei saa tiedustelusta. Ei ole tullut turhia ostoksia eikä kyllä myyntipuheluitakaan - Vihainen kuluttaja
Siis miten ihmeessä täältä löytyy noita ihmisiä, jotka jaksavata tuntea empatiaa puhelinmyyjiä kohtaan?? Onko täällä Suomen maassa muun alan ammattilaisia enää olemassa???? Itse olen opiskelija ja olen aina muitakin töitä saanut helposti, enkä ikinä mitään puhelinmyyntiä alkaisi tehdä, vaikka ois viimeinen vaihtoehto.
Ja siis onhan se nyt järkevää 10v. lapsella olla puhelin, kun vanhempien on ihan järkevää tietää, missä heidän lapsensa menee ja lapsenkin on ihan järkevää pystyä kommunikoimaan vanhempiensa kanssa, jos on jotain ongelmia.
Yksi asia, josta kanssa pitäisi saada joku laki on puhelinmyynnin tekeminen ulkomaille. Ette usko, kun vitutti ollessani vuoden ulkomailla, kun nää vitun myyjät soittelivat ja vaikka sanoin, että älkää soitelko, kun olen ulkomailla, niin ei mitään vaikutusta. Siellä, kun tulee ihan kiva lasku puhelimeen vastaamisesta ihan vastaajalle itselleenkin. Saisivat ainakin korvata aiheuttamansa laskun. No siellä opin katkaisemaan puhelun automaattisesti ja eipä ole myyjistä sen jälkeen kuulunut, kun saman tien painaa off-nappia. Kun ei se vastaamattomuuskaan aina toimi, jos oikeasti esim. hakee töitä ja odottaa jonkun soittavan numeroista, joita ei tunne. Sais olla mun puolesta laitonta koko markkinointi.- Salainen...
Salainen puhelinnumero: ei maksa mitään ja on 100% suoja telemarkkinointiin. Kun muistaa vielä ettei itse anna numeroaan mihinkään markkinointi tai kyselytutkimuksiin. Ainakin minulla on toiminut, yksikään puhelinmyyjä ei ole soittanut.
- kuluttaja vaan
Totta tosiaan, sympatiaa puhelinmyyjiä kohtaan... Minä olin muutaman vuoden ulkomailla, omassa suomalaisessa puhelinnumerossa oli silloin voimassaoleva suoramarkkinointikielto. Mutta silti myyjät soittelivat jatkuvasti... muutaman puhelun jälkeen en enää viitsinyt selvittää, että älä soita vaan löin suoraan luurin korvaan, olisi tullut muuten liian kalliiksi. Suoramarkkinointikielto umpeutui ulkomaallaolon aikana enkä saanut sitä huonojen puhelinyhteyksien takia jatkettua. Eräänä päivänä tuli 10 myyntipuhelua klo 07-12 välillä. Nähtävästi "uusi" numero näkyy puhelinmyyjille heti kiellon poistuttua.
Puhelinmyyjille voisi antaa tietyn alkiusia numeroita, jotta tietäisi olla vastaamatta. Pahinta on tavalliset kännykkänumerot, koska niihin ei voi olla vastaamatta, jos odotat puhelua esimerkiksi työnantajalta.
Ja jos oma numero ei ole salainen, se on hyvin nopeasti jonkun puhelinmyyjän listalla, kun asiakasrekistereiden myyminen ja eteenpäinmyyminen on sallittua. - ei pulttia turhista
Miksi ihmeessä olet vihainen? Markkinatalous toimii niin, että jokaisella on oikeus markkinoida sellaisia tuotteita ja palveluja, jotka muuten ei ole lainvastaisia. Vaihtoehtoa yhteiskuntamuotona kokeiltiin naapurissa, useimmat hurrasivat, kun se kaatui, sitäkö haluat ("Siis miten ihmeessä täältä löytyy noita ihmisiä, jotka jaksavata tuntea empatiaa puhelinmyyjiä kohtaan?")? Puhelinmyynti on duunia siinä missä joku muu, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään.
"enkä ikinä mitään puhelinmyyntiä alkaisi tehdä, vaikka ois viimeinen vaihtoehto."
Työttömäksikö mieluummin?
"Ja siis onhan se nyt järkevää 10v. lapsella olla puhelin, kun vanhempien on ihan järkevää tietää"
Ehkä näin, vaikka suurin osa omasta sukupolvestanikin selvisi hengissä, vaikkei kukaan ollut kännyköistä kuullutkaan - uutisarvoista ehkä sinulle? Mutta ihan järjetöntä on vanhempien porata ja osoittaa tietämättömyyttään, että heidän nimissään olevaan puhelimeen tulee markkinointipuheluita.
"nää vitun myyjät soittelivat ja vaikka sanoin, että älkää soitelko, kun olen ulkomailla"
Oikeinko tosissasi - taas kerran - olet sitä mieltä, että puhelinmarkkinoijan pitää tietää, että juuri sinä olet oikein Ulkomailla. Et sitten tullut ottaneeksi markkinointikieltoa, maksaa muutaman kymmenen senttiä, eikä tarvitse jälkikäteen porata yhtä hupsuja kuin aloittajan?
"Sais olla mun puolesta laitonta koko markkinointi."
Tottakai. Mitä muita ammatteja ajattelit julistaa laittomiksi, koska ne sattuvat ärsyttämään juuri Sinua? - puhelin"häirikkö"
Onneksi itse lähdin pari vuotta sitten tekemään puhelinmyyntityötä opiskelujen ohella. Ja sillä tiellä olen vieläkin. Tuntipalkka on tänä aikana vaihdellut keskimäärin 17-24 euroon, ilman sen suurempia koulutuksia, meillä ainakin koulutus kesti ainoastaan muutaman tunnin. Muutama tunti päivässä töitä, (joka ei oikeastaan edes tunnu työltä, saa höpötellä ihmisten kanssa puhelimitse) jää aikaa itselleen paljon, rahan tuloa ei voi estää.
"Itse olen opiskelija ja olen aina muitakin töitä saanut helposti, enkä ikinä mitään puhelinmyyntiä alkaisi tehdä, vaikka ois viimeinen vaihtoehto."
Niin, kaikista ei tosiaan ole tähän työhön, sen ymmärrän ;)
"Ette usko, kun vitutti ollessani vuoden ulkomailla, kun nää vitun myyjät soittelivat ja vaikka sanoin, että älkää soitelko, kun olen ulkomailla, niin ei mitään vaikutusta."
Niin, me koko Suomen kaikki puhelinmyyjät kokoonnutaankin aina päivittäin, ja tiedotetaan että "Maija Meikäläinen on nyt kaksi viikkoa ulkomailla, hänelle ei kannata soittaa tällöin" ja "Matti Meikäläisellä on kovasti kiireitä klo 14-16, soittakaa hänelle muina aikoina" :D
Hei oikeesti, relaa vähän, ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti.. Itse ainakin nauran päivittäin monet kerrat asiakkaille, joilla on pinna hiukan liian kireällä. ;D Noo, onneksi sentään aika suuri osa asiakkaistani on vielä ihan täysissä järjissään ja mukavia. - 9+9+9
numeron haltijalta soittaa siihen myyntipuheluita, eikä niin että se pitää erikseen kieltää. Näinhän se on ihan perseestä ja mitä merkillisimpiä murteita vääntäviä Savolais-kaupustelijoita soittelee kielloista huolimatta, eikä noita perskeles edes ymmärrä mitä oikein kauppaavat kun viäntävät ja kiäntävät.
- aivannäin
ei pulttia turhista kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet vihainen? Markkinatalous toimii niin, että jokaisella on oikeus markkinoida sellaisia tuotteita ja palveluja, jotka muuten ei ole lainvastaisia. Vaihtoehtoa yhteiskuntamuotona kokeiltiin naapurissa, useimmat hurrasivat, kun se kaatui, sitäkö haluat ("Siis miten ihmeessä täältä löytyy noita ihmisiä, jotka jaksavata tuntea empatiaa puhelinmyyjiä kohtaan?")? Puhelinmyynti on duunia siinä missä joku muu, vaikka kaikki eivät siitä pidäkään.
"enkä ikinä mitään puhelinmyyntiä alkaisi tehdä, vaikka ois viimeinen vaihtoehto."
Työttömäksikö mieluummin?
"Ja siis onhan se nyt järkevää 10v. lapsella olla puhelin, kun vanhempien on ihan järkevää tietää"
Ehkä näin, vaikka suurin osa omasta sukupolvestanikin selvisi hengissä, vaikkei kukaan ollut kännyköistä kuullutkaan - uutisarvoista ehkä sinulle? Mutta ihan järjetöntä on vanhempien porata ja osoittaa tietämättömyyttään, että heidän nimissään olevaan puhelimeen tulee markkinointipuheluita.
"nää vitun myyjät soittelivat ja vaikka sanoin, että älkää soitelko, kun olen ulkomailla"
Oikeinko tosissasi - taas kerran - olet sitä mieltä, että puhelinmarkkinoijan pitää tietää, että juuri sinä olet oikein Ulkomailla. Et sitten tullut ottaneeksi markkinointikieltoa, maksaa muutaman kymmenen senttiä, eikä tarvitse jälkikäteen porata yhtä hupsuja kuin aloittajan?
"Sais olla mun puolesta laitonta koko markkinointi."
Tottakai. Mitä muita ammatteja ajattelit julistaa laittomiksi, koska ne sattuvat ärsyttämään juuri Sinua?Olen samaa mieltä, ainakin pääasiassa. Vapaa yrittäminen toimii kunhan lakeja noudatetaan. Siinä rajalla kyllä menee monia firmoja jotka eivät pelaa puhtaalla mainonnnalla mutta näitähän näkee usein televisiossa ja netissäkin eikä vain puhelinmarkkinoinnissa. Eikä vika ole myyjän yleensä vaan firman markkinointitaktiikat on viilattu viittä vaille laittomiksi mutta silti niin ettei niistä tule kuin lähinnä kuluttajavalituksia eikä mitään rosiksia.
On myös väärin myydä mummoille ja vajaa-älyisille jotain mistä he eivät edes ymmärrä, siinä myyjien pitäisi katsoa peiliin eikä omaa ahneuttaan.
Ja koska telemarkkinoija soittaa usein numerosta josta en voi tietää onko se jotain tärkeää, esim. työpuhelu tms, niin tottakai minulla on vapaus paina punaista luuria heti kun kuulen aikaani vievän myyjän litanian alkavan. Emme tuhlaa toistemme energiaa ja aikaa paskan jauhamiseen ja myyjä pääsee seuraavan kimppuun.
Kukaan ei ole sanonut että tuntemattomalle soittajalle pitäisi jotenkin vastata, vaikka sen puhelimen avaisikin. Ja koska myyjä ei usein edes tunnu ymmärtävät että yrität keskeyttää hänen myyntipuhettaan, hän kyllä ymmärtää kun handsfree-kuulokkestaan kuuluu tuut.
Turha lähteä ärtymään moisesta, se on vain oman energian tuhlausta. Yhtä vähän nämä myyjät sinua arvostavat kuin sinä heitä, he haluavat vain pokan. - Mayah__
Sanokaapa nyt ihmiset rehellisesti: Kumpi olisi mielestänne parempi vaihtoehto: 1) Ihminen menee tekemään rehellistä duunia puhelinmyyntityöhön vai 2) hän ei tee mitään, vaan nostaa toimeentulotukea?
Kas, kun nykyään ei ole töitä tarjolla kaikille halukkaille. Se on jännä juttu, tää lama. Ei edes siivoustyötä riitä kaikille. Mutta puhelinmyyntityötä kyllä aina löytyy, koska se nyt on niin epäsuosittu ala. Kuka hullu haluaa mennä työhön jossa saa kuunnella päivästä toiseen vittumaisia asiakkaita?
Niin, ja se toinen vaihtoehto... jos et saa työtä ja olet opiskelija jonka tulot eivät riitä kattamaan menoja, niin saat toimeentulotukea. Se taas on sitten meidän kaikkien yhteisistä varoista pois, verovaroista siis. Vaihtoehtona on siis näille marisijoille tyytyä joko siihen, että elätät ihmisiä tai vastailet heidän myyntisoittoihinsa... notta siitä sopii valita. - yhopiskelija
Mayah__ kirjoitti:
Sanokaapa nyt ihmiset rehellisesti: Kumpi olisi mielestänne parempi vaihtoehto: 1) Ihminen menee tekemään rehellistä duunia puhelinmyyntityöhön vai 2) hän ei tee mitään, vaan nostaa toimeentulotukea?
Kas, kun nykyään ei ole töitä tarjolla kaikille halukkaille. Se on jännä juttu, tää lama. Ei edes siivoustyötä riitä kaikille. Mutta puhelinmyyntityötä kyllä aina löytyy, koska se nyt on niin epäsuosittu ala. Kuka hullu haluaa mennä työhön jossa saa kuunnella päivästä toiseen vittumaisia asiakkaita?
Niin, ja se toinen vaihtoehto... jos et saa työtä ja olet opiskelija jonka tulot eivät riitä kattamaan menoja, niin saat toimeentulotukea. Se taas on sitten meidän kaikkien yhteisistä varoista pois, verovaroista siis. Vaihtoehtona on siis näille marisijoille tyytyä joko siihen, että elätät ihmisiä tai vastailet heidän myyntisoittoihinsa... notta siitä sopii valita.on muuten täyttä totta tämä homma... ja yleensä vielä palkka tulee sen mukaan mitä saat myytyä..
- xxCherryxx
Itse olen alaikäinen ja pienestä pitäen on sanottu että aina kun tulee puhelin myyjä myymään niin kaikki mahdolliset tilaukset tulemaan vaan. Vähentyneet huomattavasti, nyt melkein koskaan ei tule niitä. Kyllä ne niille jotain voi. Jos tulevat asiat perille ja pitäisi maksaa niin vanhemmat sanovat siinä kohtaa että oma ongelmanne kun menitte ala ikäiselle tyrkyttämään että maksua ei tule.
njaa, näin.- xxCherryxx
^ Ja vielä piti laittaa että, kyllä. Todella sivistyneitä ja asiallisia viestejä osa, lähettäjien iköihin verraten. Ottakaa aivot käyttöön, sitruuna suut.
- BB
Meidän neidillä 8.v on ollut jo liki 3 vuotta kännykkä.
Syystäkin, tänäpäivänä kun ei niitä ns. "kotipuhelimia" ole kuin murto-osalla, on kännykkä liki välttämätön.
Tyttö kulkee bussilla kaupunkiin kouluun ja sieltä kotiin, sopimus on että tyttö soittaa kun pääsee koulusta ja soittaa minulle uudelleen kun on kotona.
Haluan tietää missä lapseni menee ja haluan tietää että on päässyt turvallisesti kotiin asti.
Prepaid- liittymä ainut ja oikea vaihtoehto tuon ikäiselle muksulle.
- iimar..
samaa että kys.on lapsi loppu sen myyjän osalta soittelu.Itsellä on salainen numero ja ei oo lehtimyyjät jne soitelleet.Jos ne soitti alussa sanoin *tällä on puh,myyntikielto ne et ethän nosta oikeuteen?*
kyllä ne puhelut loppu..Myös lapsi itse sanonut ikänsä kun sanoin kerroppa että olet alaikäinen no sekin autto joskus.Keinot on monet..jos nuo ei tehoa. - yksi ihminen
Tuli mielen se että eihän myyjä tietää minkä ikäinen on puhelin käyttäjä.Muuten ihana keksintö salainen numero ei kukaan häiritse siis lehtimyjät ja sen sellaiset.
- Vai Niin
Mielestäni tuon ikäisellä ei pitäisi olla edes omaa kännykkää!!!!!!!
- Lapsen äiti
Eiköhän tämä kotkalaisten tytön sieppaus ole hyvä esimerkki siitä, miten hyvä on lapsella olla kännykkä tänä päivänä. Maailma on valitettavasti muuttunut niistä ajoista, kun itse oltiin lapsia. Eikä silloin ollut mahdollista sellaisia hankkia, kun niitä ei oltu vielä keksittykään.
On se vain hyvä, kun saa kiinni oman lapsensa ja tietää, että lapsi voi tarvittaessa soittaa sinulle tai hälytysnumeroon.
- Cherryl-
Tietysti noissa puhelinmyynti - jutuissa on sellanenki puoli, että kannattais myyjien kysellä henkilön ikää jos nuorelle kuulostaa. En sitten tiedä miten usein tajuavat kysyä, vai käyttävätkö vain törkeästi hyväksi tilaisuuden ja ympäripuhuvat lapsen tilaamaan tuotteen, heidät kun on huomattavasti helpompi ympäripuhua kuin asiasta enemmän tietävät aikuiset.
Muistan itsekin kun muutama vuosi sitten puhelinmyyjä oli soittanut silloin 10 - vuotiaalle pikkusiskolleni ja saanut kaupattua jonkun lehden vuosikerran. Isä menetti hermonsa, mutta sai kuitenkin purettua lehden tilauksen. Nykyisin ei pysty enää päättelemään niin helposti onko soittaja puhelinmyyjä vai joku muu.
Ikäväähän tuo on, mutta jollain tavalla se leipä on jokaisen pöytäänsä hankittava.
Osa sentään ymmärtää kun sanoo ettei nyt tilaa mitään.
Ja itse ainakin teen niin, että jos en puhelinnumeroa ennestään tunne, en myöskään vastaa.
Asia erikseen, jos odottaa tärkeitä puheluita. - äiskäx2
meiläkin 9v lapselle kerran ja jokunen toinenkin kerta on soiteltu, kerran sitten tuli puhelu taas oudosta numerosta ja niin tämä nuori miesääni alkoi puhua ja myydä lehteä. hetken kuuntelin vierestä ja otin puhelimen itselleni ja sanoin: et hei haloo ethän sä ny p*****e myy pienelle lapselle lehteä?? tämä nuori miesääni sanoi vaan miulle et voin myydä kenelle huvittaa. hohhoijaa just joo.. seuraava puhelu tuli niin vastasin suoraan ite lapsen puhelimeen ja papatin hetken ja sen jälkeen vaihdettiin salaiseksi numero ja koulussa aina äänettömällä:) eipä o enää tullut yhtäkä puhelinmyyntiä eikä tule!!
- Vanha Pelaaja
Olen 29 vuotias isä, ja ihmettelen tuota.
Kun minä olin pieni, tuli sarjakuvien ja Aku Ankan mukana mainoksia. Tuli ketjukirjeitä suoraan minulle osoitettuna, kuten nykyään on tekstiviestejä. Lauantaiaamun piirretyissä oli mainoskatkoja. Kaikki yrittivät myydä minulle, 10 -vuotiaalle pojalle kaikkea! Ovelimpia olivat pelikaupan "pelilehdet", joissa ei näin vanhempana lukien ollut ainuttakaan toimitettua juttua vaan pelkkiä mainoksia (mainoslehti maksoi 20 mk eli nykyrahassa noin 4€ per numero)!
Jo 7-vanhana sain kokea puhelinmyyjien tekoset! Naapurin mummo oli puhelinmyyjä ja hän soitteli meille välillä tuon tuostakin. Jostain syystä häntä ei kiinnostanut ikäni, vaan hän kauppasi minulle Tekniikan Maailmaa ihan pokkana!!!! Varmasti hyvin tiesi, että naapurin pikkupoika vastaa puhelimeen!
Ei äitini tästä nostanut mekkalaa ja kirjoitellut Aamulehden mielipidepalstalle vaan yksinkertaisesti neuvoi minua kysymään aina "mitä asia koskee". Olin hämmästynyt, miten tehokas tuo keino oli. "Mitä asia koskee" karkoitti niin jehovan todistajat ovelta kuin naapurin mummonkin puhelimesta! Ei lapset ole lasista eikä edes sokerista vaikka ihania ovatkin!
On vain hyvä, että lapsi oppii pienestä pitäen erottamaan myynnin ja todellisuuden!
Ei ole mitään uutta auringon alla! Ei tuosta ole syytä pillastua.- jotain rajaa
Kyllä puhelinmyyntiin kaivattaisiin jonkinlaisia pelisääntöjä! Että voisivat rajata esim. lapset ja harkitsemattomassa tilassa olevat vanhukset kaupustelunsa ulkopuolelle.
Esim. jo edesmenneelle, silloin dementoituneelle, hoivakodissa asuvalle mummolleni oli joku viekas lehtimyyjä myynyt ties mitä.. Onneksi vanhempani huomasivat asian ja peruivat tilauksen..
Puhelinmyyjätkin saisivat varmasti paljon enemmän tulosta aikaiseksi kun kiinnittäisivät enemmän huomiota asiakkaan huomioimiseen monella eri tasolla. Tämä vähentäisi heistä kertyvää, negatiivisten mielikuvien määrää, jonka väittäisin olevan hyvinkin suurta.. (Tämä on ihan yksinkertaista, tuottavan kaupankäynnin perusasiaa.) En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään olevan positiivisella kannalla puhelinmyyjien toiminnan suhteen.
Jos mainitsee yleisellä paikalla sanan "puhelinmyyjä" tai "puhelinmyynti" on useammalla kuin yhdellä tähän heti kerrottavana oma tarinansa raivostuttavasta keskustelusta jankuttavan puhelinmyyjän kanssa.
"Seuraavan kerran, kun tilaat lapsellesi Aku Ankkaa, älä laita hänen puhelinnumeroaan kuponkiin, sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin markkinointiin. Kaikki tilaukset ja kilpailuosallistumiset voi tehdä numeroaan ilmoittamatta. "
Tämä on totta ja hyvin yksinkertainen ohje, jota suosittelen kaikille!
Itse en ole enää vuosiin laittanut puhelinnumeroani juuri mihinkään. Se on tuottanut merkittävää tulosta. Olen saanut esim. viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana ehkä kaksi markkinointipuhelua, joista kumpikaan eivät olleet edes lehtimyyntiä.
Minut kyllä tavoittaa ihan postitse/sähköpostitse jos siihen on oikeasti tarve. - puhelinmyyjäminäkin
jotain rajaa kirjoitti:
Kyllä puhelinmyyntiin kaivattaisiin jonkinlaisia pelisääntöjä! Että voisivat rajata esim. lapset ja harkitsemattomassa tilassa olevat vanhukset kaupustelunsa ulkopuolelle.
Esim. jo edesmenneelle, silloin dementoituneelle, hoivakodissa asuvalle mummolleni oli joku viekas lehtimyyjä myynyt ties mitä.. Onneksi vanhempani huomasivat asian ja peruivat tilauksen..
Puhelinmyyjätkin saisivat varmasti paljon enemmän tulosta aikaiseksi kun kiinnittäisivät enemmän huomiota asiakkaan huomioimiseen monella eri tasolla. Tämä vähentäisi heistä kertyvää, negatiivisten mielikuvien määrää, jonka väittäisin olevan hyvinkin suurta.. (Tämä on ihan yksinkertaista, tuottavan kaupankäynnin perusasiaa.) En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään olevan positiivisella kannalla puhelinmyyjien toiminnan suhteen.
Jos mainitsee yleisellä paikalla sanan "puhelinmyyjä" tai "puhelinmyynti" on useammalla kuin yhdellä tähän heti kerrottavana oma tarinansa raivostuttavasta keskustelusta jankuttavan puhelinmyyjän kanssa.
"Seuraavan kerran, kun tilaat lapsellesi Aku Ankkaa, älä laita hänen puhelinnumeroaan kuponkiin, sitä ei tarvita mihinkään muuhun kuin markkinointiin. Kaikki tilaukset ja kilpailuosallistumiset voi tehdä numeroaan ilmoittamatta. "
Tämä on totta ja hyvin yksinkertainen ohje, jota suosittelen kaikille!
Itse en ole enää vuosiin laittanut puhelinnumeroani juuri mihinkään. Se on tuottanut merkittävää tulosta. Olen saanut esim. viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana ehkä kaksi markkinointipuhelua, joista kumpikaan eivät olleet edes lehtimyyntiä.
Minut kyllä tavoittaa ihan postitse/sähköpostitse jos siihen on oikeasti tarve."En ainakaan itse ole koskaan kuullut kenenkään olevan positiivisella kannalla puhelinmyyjien toiminnan suhteen"
Sinänsä surullista, koska itse panostan joka puhelulla siihen, että asiakas kokisi myyntitilanteen miellyttävänä. En missään nimessä pakkomyy, mutta totuushan on että suurin osa sanoo puhelinmyyjälle aluksi automaattisesti ei, ennen kuin edes tietää mitä tarjotaan ja mihin hintaan. Sen takia kehotan aina kuitenkin kuuntelemaan ja päättämään vasta sitten. Ja itse en ikinä voisi myydä esim. lapselle mitään, enkä dementoituneelle vanhukselle. Yksi puhelinmyynnin tärkeimmistä asioista on olla ystävällinen asiakkaalle. Ja itse myyn lehtiä ainoastaan entisille asiakkaille, en siis missään nimessä vedä numeroita puhelinluettelosta. Ja silti (tai juuri siitä johtuen), tällaisella rehellisellä toiminnalla ja olemalla asiakkaille mahdollisimman ystävällinen, kauppa käy paremmin kuin hyvin. Eikä kukaan asiakas ole minulle suuttunut, paitsi periaatteen vuoksi heti alussa luurin korvaan lyövät ihmiset.. En siis ymmärrä miksi kaikki myyjät eivät kokeilisi tätä.
- nykymukeloilla
olla tänä päivänä kaikki härpäkkeet? Sitä saa mitä tilaa...
- juupeli
Minulla on sangen helppo ratkaisu puhelinmyynnin aiheuttamaan tuskastumiseen. Menetelmäni on tepsinyt hyvin eikä siitä ole ollut mitään haittaa.
1) En vastaa mihinkään numeroon jossa ei näy soittajan numero.
2) Tuttujeni numerot on puhelimen osoitekirjassa joten tiedän kuka soittaa ja voin valikoida vastaanko.
3) Jos numerolle ei löydy nimeä mietin hetken haluanko keskustella mahdollisen myyjän kanssa, jos en niin jätän vastaamatta.
Homma toimii 100% varmuudella!
- 23423423
Pistä markkinointikielto numeroon ja peruuta kaikki mitä lapselle myydään. Puhelinmyyntiin kuuluu saman palautus ja kieltäytymisoikeuden kuin postimyyntiinkin eli kun joku tilattu tuote tulee kotiin, pistä bumerangina takaisin. Yleensä maksulliset tilaukset vahvistetaan vasta kun eka lasku maksetaan tai peruuttamisaika kuluu umpeen(postimyynntissä se 14pv).
Samoin jos tuote on myyty alaikäiselle, sopimuksen voi perua jo sillä periaattella että alaikäiselle tai holhouksen alaiselle ei voida myydä mitään sopimuksella ellei ole vanhemman suostumusta, eli yleensä allekirjoitusta. - soyboy
Jenkeissä on olemassa Do not call-lista jonne voi liittyä. Sen jälkeen kun sinne on liittynyt niin ei tarvitse odottaa puhelinmyyjien ärsyttäviä soittoja... voitaisiin mahdollisesti ottaa mallia meilläpäin ?
- Markkinointihenkilö
mut kaupal rikastuu =)))))))
- ei harmeja
Markkinointihenkilö kirjoitti:
mut kaupal rikastuu =)))))))
vastaan puhelinmyyjille ihan heti alkuun: EI KIITOS, EN TILAA MITÄÄN, KUULEMIIN! Ja luuri kiinni.
- ja hyvin toimii
Niin mutta sehän on jo meilläkin olemassa! Asiakkuusmarkkinointiliiton Robinson-lista, et sitten ilmeisesti ole kuullut siitä? Guuglaa tuo liitto, niin löytyy!
- 67Kiisseli
Minunkin lapselleni tuli myyntipuheluita viime vuonna kännykkään (13v.). Hän hermostui niihin. Otin selvää mistä numerosta puhelut tulivat(numero näkyi kännykässä). Katsoin Eniron haulla kyseisen firman tiedot ja kirjoitin sähköpostia suoraan firman johtajalle. Pyysin markkinointikieltoa alaikäiselle lapselleni kyseiseen firmaan ja samalla utelin, että mistä olivat saaneet lapseni puhelinnumeron. Markkinointikielto tuli ja lapseni puhelinnumero oli saatu yleisestä numerohausta(missä ei näy liittymän käyttäjän ikää). Puhelut loppuivat siihen. Eivät ole kaupitelleet edes minulle mitään XD.
- th
numero salaiseksi niin ei tule myyntipuheluita! itse laitoin jokin aika sitten eikä ole sen jälkeen koskaan kukaan myyntimies soittanut..
- :X
Lapsesi varmaan osallistuu kaikenmaailman kilpailuihin tuolla netissä. Sinne kun numeron iskee niin silloin ainakin alkaa puhelin pirisemään. Mistään, kun et saa tietoja minkä ikäinen on puhelimen päässä. Ja jos lapsi sattuisi jotain ominpäin tilaamaankin niina aina sen pystyy perumaan. Vaikka puhelin myyjiä on monenlaisia niin kaikki kyllä tietävät, että alaikäisen kanssa ei kauppaa saa tahdä.
- sdfgjklödfghjkl
Hankkikaa salaiset numerot! Ei tule, ei varmasti yhtään lehentiluuttajaa tai myyjän soittoa enää. Ei ole mullekaan tullut.
Sama juttu ,ja muutenkin ärsyttää noi tele operaattori tarjoajat,kuinkahan laillista niiden utelu sun,kännykkä liittymästä on,mitä se muille kuuluu millä itse puhun,pitäis olla joku raja yksityisyydellä.T.lasten isä
- ex-puhelinmyyjä
Työskentelin viime kesänä jonkin aikaa puhelinmyyjänä.
Saimme vain käteemme ison nipun listoja, joissa oli alekkain puhelinnumeroita. Ei nimiä, ei syntymäpäiviä, ei mitään - pelkkiä numeroita. Ja siitä vain sitten soittelemaan. Jos ei vastannut, numeron eteen pistettiin merkki. Jos tuli kieltävä vastaus - numero yliviivattiin. Samat listat saatto kiertää monta päivää - yhteen numeron saatettiin kahden päivän aikana soitella jopa seitsemän kertaa. Myös eri toimipisteissä saattoi olla samoja numeroita - monta kertaa tuli törmättyä numeroon, johon oli jo saman päivän aikana soittanut toinen myyjä. Numerot jaettiin ylemmän tason johdosta.
Alaikäisille ja huonokuntoisille vanhuksille emme saaneet myydä. Kyllä sitä lapsen äänen tunnisti, mutta jonkin 15-kesäisen murkun voi helposti sekoittaa aikuiseen. Vanhuksen kohdalla piti soittaa hänen lapselleen ja varmistaa, että tilaus on OK.
Ei se puhelinmyynti mitään herkkua ole, enkä työtä pitkään tehnytkään. Hommatkaa se markkinointikielto, sitä monelle kiukkuiselle asiakkaalle ehdotinkin - ja sain kiitoksen. Tämäkin määräys tuli ylemmältä taholta: jos ei sitten millään haluta minkään sortin puheluita, ehdottakaa markkinointikieltoa.
Muistakaa, että siellä puhelimen toisessa päässä on myös ihminen! Pelkkä jämäkkä "kiitos, mutta en ole kiinnostunut / Kiitos, mutta nyt ei ole aikaa" riittää useampien kohdalla. - hopotihhgg
Aina kun joku uskoo pystyvänsä myymään minulle jotain puhelimessa laitan puhelimen radion eteen seurustelemaan. Radioni ei ole vielä ostanut mitään. Jos itse samanaikaisesti sattuisin soittamaan jonnekkin on aina toinen puhelin valmiina.
- pakko kommentoia
olen myös joskus toiminut puhelin myyjänä ja silloin tällöin (harvoin) vastaan tuli lapsien käytössä olevia liittymiä, meillä nämä merkittiin eritavalla, ettei samaan liittymään vahingossa soiteta uudelleen toisistakaan kamppanjoista. Tietenkin myyjän tehtävänä on varmistaa tosiaan se täysi ikäisyys monesti kuulee sen äänestä mutta pojilla voi olla möreämpi ääni,että hämää myyjää, kunnes muista puheista tulee ilmi, että onkin ala ikäinen, jolloin ei saa laittaa tilausta eteenpäin, vaikka toinen kuinka haluaisi uudet sukat itselleen..
mutta numerot otataan rekistereihin JULKISISTA puhelin numeroista tai ASIAKAS REKISTEREISTÄ otetaan ne numerot. eli numero kantaa monesti ostetaan joltain toiselta, vaikkapa jos olette tilanneet nalle puh lehteä, niin jotain muuta lapsille suunnattua tarjotaan.
itselläni oli joskus tuo robinson kielto, toimi ihan hyvin mutta nyt mulla on salainen numero, enkä laita numeroani arpajais lappuihin tai lehti tilauksiin, ei niin haittaisi jos tietystä lehdestä soitetaan mutta kun ne numerot sit levii koko kustantajan lehtiin..
mutta vinkkinä vaan, että voit laittaa operaattorilta lapsen numeron salaiseksi se ei maksa mitään. toinen vaihto ehto ne prepaid liittymät, nekään ei ole julkisia.
ja jos nuokaan eivät miellytä, lapselle voi antaa luvan laittaa luuri myyjän korvaan :) - pakko kommentoia
niin vielä että olen samaa mieltä, että voisi tuota puhelin myyntiä kehittää..
monesti myyjinä annoimme työn antajalle palautetta ja ei mitään muutoksia tapahtunut, tietysti sellainen turhauttaa kun itse tekisi toisin ja kohtaa niitä samoja ongelmia vuodesta toiseen.
joku tuossa väläytteli sellaista saa markkinoida ideaa, se kuullostaa minunki korvissa ihan hyvältä, eli homma voisi toimia niin että kun tälläisen luvan antaa, olisi monenlaisia yhteistyö kumppaneita, jotka antaisivat palveluita jopa ilmaiseksi :)
kyllä siinä varmaan jaksas muutama minuuti jauhannat kuulla kun itse hyötys joka tapaukses, vaikkei mitää ostaiskaa :) - lakimies..
Holhouksen alaisena olevan henkilön kanssa ei voi tehdä mitään sitovia sopimuksia. Näin ollen, jos lapsesi on tilannut jonkun palvelun omalla nimellään, on syntynyt sopimus täysin mitätön! Kyse on siitä, että lapsi ei ole ns. oikeustoimikelpoinen henkilö (koska on holhouksen alaisuudessa) eikä tällaisella henkilöllä ole oikeutta tehdä mitään sopimuksia.
Näin ollen mahdollista laskua ei tarvitse maksaa ja myyjä saa ihan rauhassa yrittää sitä karhuta. Voivat ihan rauhassa yrittää vetää oikeuteen yms. koska mitään sopimusta ei ole koskaan syntynytkään. Oikeudessa koko touhun selvitys lähtee joka tapauksessa siitä, että onko olemassa lainvoimaista sopimusta kaupoista vai ei. Jos paperissa on lapsen oma nimi, ei sillä ole mitään merkitystä.
Mitä kalliimman prosessin saat aikaiseksi näille huijari-häirintäfirmoille, niin sitä parempi... - Lapsen äitikin myös
On se vaan kumma, ettei ole mahdollista kieltää oman numeron tietojen esittämistä sähköisessä muodossa. Jos ei halua omaa numeroaan julkiseksi niin sen kieltäminen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista ilman, että ottaa salaisen numeron.
Voi olla esim. parkkihallin oven avaus kännykällä, jollaista ei voi ottaa salaiseen numeroon mutta haluaa sen silti. PItäisi aina olla mahdollisuus kieltää omien tietojen jakaminen. Minusta sellaisen puuttuminen on rikos tietosuojalakia vastaan tai ainakin tulisi olla.
Asiakkaalla pitäisi minun mielestä olla täysi oikeus olla jakamatta omaa numeroaan minnekään.
Ja missä menee puhelinyhtiön vastuu, kun ovat ominpäin muuttaneet lapsen liittymän julkiseksi. Puhelinmyyjien ja muiden häiriköiden takia alunperin otettu käyttöön salainen liittymä. Oli todella järkytys huomata, että olikin "julkista" tietoa nyt. Kiitos Sonera tästä!- ammattilainen1
Vastaanpa tähän vanhaan viestiin. Jos tilanne on tuo, niin kannattaa ottaa yhteys TeliaSoneraan. Myyjät soittavat listaa, joka on saatu jostain (mistä tahansa). Robinson rekisteri estää soitot yrityksiltä, jotka kuuluvat kyseisen rekisterin käyttäjiin. Osa yrityksistä kuuluu Suomen telemarkkinointiliittoon, mutta eivät kaikki yritykset. Mikään laki ei velvoita yrityksiä kuulumaan kyseisien rekistereiden käyttäjiin. Heidän kieltojaan noudattavat vain kyseisien rekistereiden jäsenet. Osa yrityksistä toimii vastuullisesti ja soitot loppuvat, kun myyjille sanoo asiasta. Osa taas ei välitä säännöistä paskan vertaa. Ei ole olemassa mitään muuta yksiselitteistä tapaa lopettaa markkinointipuheluita, kuin salainen numero. Jos haluaa olla varma, niin hankkii kaksi numeroa. Salaisen ja ei salaisen, eikä jaa numeroa missään. Kaikesta voi aina pahoittaa mielensä, mutta niin tuntuu suomalaiset tätä nykyä tekevänkin. Mielensä pahoittaminen on kärsinyt inflaation. Ketä sinun pahamieli oikeasti kiinnostaa? Tulipa vuodatus.
- ex-telemarkkinoija
jos lapselle tilaa vaikkapa aku ankkaa kyseisen lapsen nimessä, puhelinmyyjien koneelta näkyy että lapsi tilaisi lehteä. myöskään koneilla ei aina lue syntymävuotta, itse aikanani tietty skippasin kaikki alaikäiset, mutta joskus tuli ala-asteikäisillekkin soitettua juurikin sen takia. suosittelen opettamaan lapselle, että jos puhelinmyyjä soittaa, kannattaa joko kertoa olevansa alaikäinen, tai painaa punaisesta suoraan (turvallisin)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760