Mitä akkuja käytetään jatkuvissa yli -30 asteen pakkasissa erilaisissa ajoneuvoissa ja työkoneissa maasto-olosuhteissa? Hinnalla ei ole väliä ja akun on toimittava 100 %:n varmasti viikonkin seisonnan jälkeen maastosssa. Ei tarvitse olla ikuinen, vaan voitaisinn vaihtaa vaikka vuosittain. Tälläisiä akkuja on varmasti, mutten keksi mitään hakusanaa. Aina löytyy vain kovaan pakkaseen soveltumattomia lyijyakkuja. Jotain muutoksia tietysti tarvitaan lataussäätimeen.
Ja onko huippukalleissa urheiluautoissa (ja lentokoneissa) käytössä lyijyakkuja huomattavasti kevyempiä ja pienempiä akkuja? Voisi hyvin maksaa 500...1000 euroa, jos yli puolta kevyempi.
Paras pakkasessa toimiva akkutyyppi?
19
5738
Vastaukset
Eipähän liene lyijyakun voittanutta. Jos ei kelpaa, niin keksi itse ja patentoi se!
- 2.4 STW
Toki on muita parempia. NiCd akku on pakkasessa ylivoimainen mutta niiden käyttö uusissa kohteissa on kielletty myrkyllisyyden vuoksi. Esimerkiksi Ilmavoimien alkeiskoulukoneessa on NiCd akku.
Hinta on tietysi myös yksi syy.
En silti ymmärrä narinaa akuista. Kyllä kaikki nykyautot ( 1980-2010) lähtee 28 asteen pakkasella käyntiin helposti kunhan auto ja akku on kunnossa. Eri asia jos auto ei ole kunnossa.- ei lähde
Eipä taida kaikki lähtee ilman lohkaria vaikka olisi suoraan pakasta vedetty auto
- Tojo-Köle
....tätä NiCd:n paremmuus väittämää. On niin huonot kokemukset noista kodin tekniikassa.......
Toki varmaan joku teho/paino-suhde voi olla parempi, mutta kaikissa tuntemissäni NiCd laitteissa akun paras teho on hävinnyt vuodessa!
-esim. partakone meni ensimmäisellä latauksella vaikka kuinka kauan, mutta nyt ei pyöritä kunnolla lainkaan ilman verkkovertaa.... sama tulos autopölynimurilla, vaikka oli kalliskin..... jne
-ajoneuvokäytössä luulisi olivan mahdotonta käyttää tätä täyteen-tyhjäksi tekniikkaa, jolla NiCd:n ikää voidaan lisätä.
-ja vielä tuosta partakoneesta.... kun jätin sen kerran autoon pakkaselle, niin kesy oli senkin pyörityskyky kylmällä.......
- Siis ei lyijyakku
Jos kerran lyijyakulle ei löydy vaihtoehtoa, tehdäänkö useamman viikon maastokeikoilla "Siperiassa" esim. isoissa telamaastureissa näin?:
Lyijyakkuja on ainakin kymmentä eri tyyppiä. Näistä aina joku on paras. Ja tällä paras valmistaja. Valitaan se ja ostetaan joka vuosi aina uusi akku kylmän kauden alussa luotettavasta akkuliikkeestä ja varmistetaan, että akku on mahdolisimman tuore ja oikein täytetty ja ladattu. Vähintään tuplakapasiteetti peruskäyttöön verrattuna.
Laitetaan akun ympärile lämpövastukset, sopiva termostaatti ja paksu lämpöeristekerros. Sähköähän on moottorin käydessä saatavilla käytännössä rajattomasti. Näin akku saadaan lämpimäksi ja ottamaan latausvirtaa ja aina täysin täyteen. Kestänee aivan täytenä paremmin muutaman päivän seisonnan -40 C asteessa.
Ohjataan laturin latausjännite akun lämpötilan mukaaan aina akkutyypille optimiksi.
Pidetään mukana aina pientä luetettavaa bensakäyttöistä narusta käynnistettävää riittävän tehokasta generaattoria. Valmiit kytkennät akun lataukseen ja lämmitykseen.- -säkäri-
AGM starttiiversio. Katso esim linkki http://www.cmaoy.fi/agm_akut.html
Huolehdi, että autosi virtavuoto sallitussa rajoissa, suositus max 0,02 A
Toki latausjärjestelmän tulee olla kunnossa. - minä vaan
-säkäri- kirjoitti:
AGM starttiiversio. Katso esim linkki http://www.cmaoy.fi/agm_akut.html
Huolehdi, että autosi virtavuoto sallitussa rajoissa, suositus max 0,02 A
Toki latausjärjestelmän tulee olla kunnossa.Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.
- Tavallinen paras!
minä vaan kirjoitti:
Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.
Höpöhöpö, roskan kauppias!
- minä vaan
Tavallinen paras! kirjoitti:
Höpöhöpö, roskan kauppias!
En ole kauppias, vaan puhun osmista kokemuksistani.
- halvin optima
minä vaan kirjoitti:
Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.
hinta upouudelle Optima RedTop: lle 2 v. takuulla on 145 e. Oletteko löytäneet halvemmalla mistään?
- Kylläkyllä1
Lataa akkua älykkäällä akkulaturilla aina kun auto ei liiku. Näin ollen akku on aina käyttökunnossa, vaikka puolen vuoden päästä kun päätätkin lämpövoimakoneen käynnistää.
Toinen idioottivarma tyyli on ottaa akku autosta irti aina kun sen ajon jälkeen hylkää niille paikoilleen. Akku sisälle lämpimään, ja viet sen takaisin sitten vasta kun auton ajattelit startata.
Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta täysin varmaa keinoa mieleen. Yksi käyttökelpoinen ehdotus voisi olla järjettömän iso kapasiteettisen ja tehokkaan akun hankkiminen nykyisen tilalle. Esimerkiksi henkilöautoon 200ah akku, pitäisi lähteä käyntiin pidemmänkin seisomisen jälkeen. Vielä kun varmistat, että auto on kunnossa, eikä kuluta akkua loppuun pikkuhiljaa, niin avot. Kyllä lähtee.- Kylläkyllä1
Että jos hankit kunnon kokoisen akun, niin pitää uusia takuuvarmasti myös laturi tehokkaammaksi. Muutenhan saattaa helposti käydä niin, ettei tuota isoa akkua saa koskaan ladattua täyteen.
Kylläkyllä1 kirjoitti:
Että jos hankit kunnon kokoisen akun, niin pitää uusia takuuvarmasti myös laturi tehokkaammaksi. Muutenhan saattaa helposti käydä niin, ettei tuota isoa akkua saa koskaan ladattua täyteen.
Höpöhöpö.
Opettele edes vähän asiasta, jota aiot kommentoida. Muuten munaat itsesi taas kerran - ja senhän jo näköjään tiedätkin, kun rekisteröimättömän nimimerkin takaa möläyttelet.- Kylläkyllä1
sitroen kirjoitti:
Höpöhöpö.
Opettele edes vähän asiasta, jota aiot kommentoida. Muuten munaat itsesi taas kerran - ja senhän jo näköjään tiedätkin, kun rekisteröimättömän nimimerkin takaa möläyttelet.Ei tainnut sitruuna lähteä aamulla käyntiin ja nyt paha mieli?
- Lennokki...
3S-akun jännitealue on sopiva autokäyttöön. Näistä lähtee ihan pirusti virtaa eli jos kytket näitä rinnan 70 Ah:n edestä, saa virranantokyky tippua pakkasessa kymmenesosaan ja silti starttimoottori suorastaan rähjähtää käyntiin! :)
Wsim. kännykän kokoisesta 1 800 mAh:n akusta saa ottaa jatkuvaa virtaa 54 A. - S.A.INT
Sotilaskäytössä käytetään akkuja joiden elektrolyytissä on lämmitysvastukset. Akun omaa varausta käytetään sen sisuksien lämmittämiseen joka nostaa akusta saatavan maksimivirran määrää. Eli kun käyttää 10 % varauksesta lämiittämiseen niin sen jälkeen virtaa tule satoja prosentteja enemmän ulos.
Toinen käytetty tapa on käyttää käsikäynnisteistä 4-tahtimoottoria "Brigs&Stratton" joka viskokytkimen tms välityksellä pyörittää jäistä dieseliä niin pitkään että se käynnistyy - yleensä sylinteri kerrallaan.- srwerger
venäläisvalmisteisissa vehkeissä jopa tulta moottorin alla lämmitykseen! Taisi olla joku kaasutoho tai vastaava, oli joskus ainakin 1980-luvun alussa kun intissä olin ja sillon oli kylmä talvi kanssa. Saattaa ne käyttää vieläkin liekkilämmitystä?
- Savu nousee..
srwerger kirjoitti:
venäläisvalmisteisissa vehkeissä jopa tulta moottorin alla lämmitykseen! Taisi olla joku kaasutoho tai vastaava, oli joskus ainakin 1980-luvun alussa kun intissä olin ja sillon oli kylmä talvi kanssa. Saattaa ne käyttää vieläkin liekkilämmitystä?
...saa huoltamoilta edullisesti. Sellainen takaluukkuun kaiken varalta.
- yksinkertainen...
Onpa ihana lähtökohta: "Hinnalla ei väliä ja voidaan vaihtaa vuosittain...."
Ei siitä kannata maksaa kuitenkaa mitään kohtuuttomia.
Osta tavalline lyijyakku joka on kooltaan suurin mahdollinen mikä mahtuu "konepellin" alle
ja katso että akun amppeeri tuntimäärä on suurin mitä markkinoilta löytyy. Vieläkö käytät tunettuja valmistajia ja vaihdat sen akun joka syksy, niin etköhän pärjää....
Minä voisin antaa oman osoitteen jonne toimitat(ilmaseksi) niitä vuoden vanhoja akkuja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881587
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151481- 981390
- 1191295
- 691260
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n258987- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18945- 37917