Paras pakkasessa toimiva akkutyyppi?

Siis ei lyijyakku

Mitä akkuja käytetään jatkuvissa yli -30 asteen pakkasissa erilaisissa ajoneuvoissa ja työkoneissa maasto-olosuhteissa? Hinnalla ei ole väliä ja akun on toimittava 100 %:n varmasti viikonkin seisonnan jälkeen maastosssa. Ei tarvitse olla ikuinen, vaan voitaisinn vaihtaa vaikka vuosittain. Tälläisiä akkuja on varmasti, mutten keksi mitään hakusanaa. Aina löytyy vain kovaan pakkaseen soveltumattomia lyijyakkuja. Jotain muutoksia tietysti tarvitaan lataussäätimeen.

Ja onko huippukalleissa urheiluautoissa (ja lentokoneissa) käytössä lyijyakkuja huomattavasti kevyempiä ja pienempiä akkuja? Voisi hyvin maksaa 500...1000 euroa, jos yli puolta kevyempi.

19

5738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipähän liene lyijyakun voittanutta. Jos ei kelpaa, niin keksi itse ja patentoi se!

    • 2.4 STW

      Toki on muita parempia. NiCd akku on pakkasessa ylivoimainen mutta niiden käyttö uusissa kohteissa on kielletty myrkyllisyyden vuoksi. Esimerkiksi Ilmavoimien alkeiskoulukoneessa on NiCd akku.
      Hinta on tietysi myös yksi syy.

      En silti ymmärrä narinaa akuista. Kyllä kaikki nykyautot ( 1980-2010) lähtee 28 asteen pakkasella käyntiin helposti kunhan auto ja akku on kunnossa. Eri asia jos auto ei ole kunnossa.

      • ei lähde

        Eipä taida kaikki lähtee ilman lohkaria vaikka olisi suoraan pakasta vedetty auto


      • Tojo-Köle

        ....tätä NiCd:n paremmuus väittämää. On niin huonot kokemukset noista kodin tekniikassa.......

        Toki varmaan joku teho/paino-suhde voi olla parempi, mutta kaikissa tuntemissäni NiCd laitteissa akun paras teho on hävinnyt vuodessa!

        -esim. partakone meni ensimmäisellä latauksella vaikka kuinka kauan, mutta nyt ei pyöritä kunnolla lainkaan ilman verkkovertaa.... sama tulos autopölynimurilla, vaikka oli kalliskin..... jne

        -ajoneuvokäytössä luulisi olivan mahdotonta käyttää tätä täyteen-tyhjäksi tekniikkaa, jolla NiCd:n ikää voidaan lisätä.

        -ja vielä tuosta partakoneesta.... kun jätin sen kerran autoon pakkaselle, niin kesy oli senkin pyörityskyky kylmällä.......


    • Siis ei lyijyakku

      Jos kerran lyijyakulle ei löydy vaihtoehtoa, tehdäänkö useamman viikon maastokeikoilla "Siperiassa" esim. isoissa telamaastureissa näin?:

      Lyijyakkuja on ainakin kymmentä eri tyyppiä. Näistä aina joku on paras. Ja tällä paras valmistaja. Valitaan se ja ostetaan joka vuosi aina uusi akku kylmän kauden alussa luotettavasta akkuliikkeestä ja varmistetaan, että akku on mahdolisimman tuore ja oikein täytetty ja ladattu. Vähintään tuplakapasiteetti peruskäyttöön verrattuna.

      Laitetaan akun ympärile lämpövastukset, sopiva termostaatti ja paksu lämpöeristekerros. Sähköähän on moottorin käydessä saatavilla käytännössä rajattomasti. Näin akku saadaan lämpimäksi ja ottamaan latausvirtaa ja aina täysin täyteen. Kestänee aivan täytenä paremmin muutaman päivän seisonnan -40 C asteessa.

      Ohjataan laturin latausjännite akun lämpötilan mukaaan aina akkutyypille optimiksi.

      Pidetään mukana aina pientä luetettavaa bensakäyttöistä narusta käynnistettävää riittävän tehokasta generaattoria. Valmiit kytkennät akun lataukseen ja lämmitykseen.

      • -säkäri-

        AGM starttiiversio. Katso esim linkki http://www.cmaoy.fi/agm_akut.html

        Huolehdi, että autosi virtavuoto sallitussa rajoissa, suositus max 0,02 A

        Toki latausjärjestelmän tulee olla kunnossa.


      • minä vaan
        -säkäri- kirjoitti:

        AGM starttiiversio. Katso esim linkki http://www.cmaoy.fi/agm_akut.html

        Huolehdi, että autosi virtavuoto sallitussa rajoissa, suositus max 0,02 A

        Toki latausjärjestelmän tulee olla kunnossa.

        Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.


      • Tavallinen paras!
        minä vaan kirjoitti:

        Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.

        Höpöhöpö, roskan kauppias!


      • minä vaan
        Tavallinen paras! kirjoitti:

        Höpöhöpö, roskan kauppias!

        En ole kauppias, vaan puhun osmista kokemuksistani.


      • halvin optima
        minä vaan kirjoitti:

        Red top, yellow top optiman valikoimista on varmoja valintoja. Hinnoissa on tosin suuria eroja eri liikkeiden välillä. Esim kallein hinta tuolle yellow topille (mitä pidetään parhaana) on yli 400e kun halvimmillaan sen saa alle 200e hintaan. Itsellä ollut noita molempia ja ei voi olla kun tyytyväinen. Molemmat mallit antavat virtaa pitkään ja paljon sekä kestää kylmää. Molemmat ovat ns suljettuja akkuja joten ovat huoltovapaita.

        hinta upouudelle Optima RedTop: lle 2 v. takuulla on 145 e. Oletteko löytäneet halvemmalla mistään?


    • Kylläkyllä1

      Lataa akkua älykkäällä akkulaturilla aina kun auto ei liiku. Näin ollen akku on aina käyttökunnossa, vaikka puolen vuoden päästä kun päätätkin lämpövoimakoneen käynnistää.

      Toinen idioottivarma tyyli on ottaa akku autosta irti aina kun sen ajon jälkeen hylkää niille paikoilleen. Akku sisälle lämpimään, ja viet sen takaisin sitten vasta kun auton ajattelit startata.

      Itselleni ei ainakaan tule mitään muuta täysin varmaa keinoa mieleen. Yksi käyttökelpoinen ehdotus voisi olla järjettömän iso kapasiteettisen ja tehokkaan akun hankkiminen nykyisen tilalle. Esimerkiksi henkilöautoon 200ah akku, pitäisi lähteä käyntiin pidemmänkin seisomisen jälkeen. Vielä kun varmistat, että auto on kunnossa, eikä kuluta akkua loppuun pikkuhiljaa, niin avot. Kyllä lähtee.

      • Kylläkyllä1

        Että jos hankit kunnon kokoisen akun, niin pitää uusia takuuvarmasti myös laturi tehokkaammaksi. Muutenhan saattaa helposti käydä niin, ettei tuota isoa akkua saa koskaan ladattua täyteen.


      • Kylläkyllä1 kirjoitti:

        Että jos hankit kunnon kokoisen akun, niin pitää uusia takuuvarmasti myös laturi tehokkaammaksi. Muutenhan saattaa helposti käydä niin, ettei tuota isoa akkua saa koskaan ladattua täyteen.

        Höpöhöpö.
        Opettele edes vähän asiasta, jota aiot kommentoida. Muuten munaat itsesi taas kerran - ja senhän jo näköjään tiedätkin, kun rekisteröimättömän nimimerkin takaa möläyttelet.


      • Kylläkyllä1
        sitroen kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Opettele edes vähän asiasta, jota aiot kommentoida. Muuten munaat itsesi taas kerran - ja senhän jo näköjään tiedätkin, kun rekisteröimättömän nimimerkin takaa möläyttelet.

        Ei tainnut sitruuna lähteä aamulla käyntiin ja nyt paha mieli?


    • Lennokki...

      3S-akun jännitealue on sopiva autokäyttöön. Näistä lähtee ihan pirusti virtaa eli jos kytket näitä rinnan 70 Ah:n edestä, saa virranantokyky tippua pakkasessa kymmenesosaan ja silti starttimoottori suorastaan rähjähtää käyntiin! :)

      Wsim. kännykän kokoisesta 1 800 mAh:n akusta saa ottaa jatkuvaa virtaa 54 A.

    • S.A.INT

      Sotilaskäytössä käytetään akkuja joiden elektrolyytissä on lämmitysvastukset. Akun omaa varausta käytetään sen sisuksien lämmittämiseen joka nostaa akusta saatavan maksimivirran määrää. Eli kun käyttää 10 % varauksesta lämiittämiseen niin sen jälkeen virtaa tule satoja prosentteja enemmän ulos.

      Toinen käytetty tapa on käyttää käsikäynnisteistä 4-tahtimoottoria "Brigs&Stratton" joka viskokytkimen tms välityksellä pyörittää jäistä dieseliä niin pitkään että se käynnistyy - yleensä sylinteri kerrallaan.

      • srwerger

        venäläisvalmisteisissa vehkeissä jopa tulta moottorin alla lämmitykseen! Taisi olla joku kaasutoho tai vastaava, oli joskus ainakin 1980-luvun alussa kun intissä olin ja sillon oli kylmä talvi kanssa. Saattaa ne käyttää vieläkin liekkilämmitystä?


      • Savu nousee..
        srwerger kirjoitti:

        venäläisvalmisteisissa vehkeissä jopa tulta moottorin alla lämmitykseen! Taisi olla joku kaasutoho tai vastaava, oli joskus ainakin 1980-luvun alussa kun intissä olin ja sillon oli kylmä talvi kanssa. Saattaa ne käyttää vieläkin liekkilämmitystä?

        ...saa huoltamoilta edullisesti. Sellainen takaluukkuun kaiken varalta.


    • yksinkertainen...

      Onpa ihana lähtökohta: "Hinnalla ei väliä ja voidaan vaihtaa vuosittain...."
      Ei siitä kannata maksaa kuitenkaa mitään kohtuuttomia.
      Osta tavalline lyijyakku joka on kooltaan suurin mahdollinen mikä mahtuu "konepellin" alle
      ja katso että akun amppeeri tuntimäärä on suurin mitä markkinoilta löytyy. Vieläkö käytät tunettuja valmistajia ja vaihdat sen akun joka syksy, niin etköhän pärjää....
      Minä voisin antaa oman osoitteen jonne toimitat(ilmaseksi) niitä vuoden vanhoja akkuja....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1587
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1481
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      119
      1295
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      987
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      945
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      917
    Aihe