Löysin Concordia.ry:n sivulta mielenkiintoisen arvion ns. karismaattisuudesta. Siinä oli 7 kohtaa, joista laitan kaksi viimeistä.
Rooman kirkko opettaa ns. jatkuvaa ilmoitusta. Se tarkoittaa, että Jumala täydentää Raamatussa antamaansa ilmoitusta myöhemmillä ilmoituksilla. Siksi Raamattu ei ole vielä Jumalan lopullinen ilmoitus ja kirkon oppeja voidaan perustaa myöhempään ilmoitukseen, josta Raamatussa ei välttämättä ole riviäkään.
Karismaatikot ovat samalla linjalla, vaikkakin hieman eri tavalla. Heidän mukaansa Jumala antaa uusia sanomia ja ilmoituksia näkyjen, sisäisen äänen, unien jne. kautta. Tottakai karismaatikot myöntävät yleensä, että Jumala puhuu Raamatussa ja että Raamattu on Jumalan sana ja sellaisena tärkeä kirja, mutta siihen lisätään heti, että Hän puhuu myös monilla muilla tavoilla. Mielenkiinto kohdistuu tähän uuteen ilmoitukseen. Tätä kautta Raamattu jää syrjään. Aletaan käytännössä ajatella, ettei Jumala puhukaan Raamatun kautta, vaan että Hän puhuu ihmisille suoraan ns. sisäisen sanan kautta.
Kristitty on kuitenkin sidottu Jumalan pyhään sanaan. Jeesus vakuuttaa, että hänen opetuslapsiaan ovat ne, jotka pysyvät hänen sanassaan (Joh. 8:31-32). Jumalan ilmoitus on päättynyt. Siksi nyt on pitäydyttävä apostoliseen sanaan (Joh. 17:20), Raamatun profeetalliseen sanaan (2. Piet. 1:19).
7. “Ei oppi, vaan kokemus”
Karismaattiselle liikkeelle on erittäin luonteenomaista opillisuuden vähättely. Eräät karismaattisen liikkeen johtajat sanovat suoraan, että he toivovat paavivetoista suurta maailmankirkkoa. On huomattava sekin, että karismaattinen liike vaikuttaa myös roomalaiskatolisessa kirkossa. Nykyajan ns. ekumeeninen liike ja karismaattisuus lyövät kättä toisilleen. Paavi Johannes Paavali II lähetti 9.11.1996 tervehdyksensä kansainväliseen kokoukseen kokoontuneille katolisille karismaatikoille. Tervehdyksessään paavi viittaa mm. kiertokirjeeseensä, jossa hän ilmoittaa uskovansa, että Jumala on valmistamassa suuren kevätajan kristikunnalle vuosituhannen vaihteen lähetessä. Samoin paavi on ehdottanut, että vuosi 1998 omistettaisiin erityisesti Pyhälle Hengelle. Paavi näkee selvästi, että karismaattinen liike hyödyttää Rooman kirkon valtapyrkimyksiä.
Opin vähättely selittyy helposti karismaattisuuden luonteesta käsin. Karismaatikoille kokemukset ovat kaikki kaikessa. Siksi oppieroista on turha liikoja murehtia. Kokemukset yhdistävät; liika opillinen niuhottaminen vain tukahduttaa “Hengen”.
Karsimaattisuuden vaarat
11
266
Vastaukset
- Jeesuksenusko
Karismaattisuus on jokaisen Jeesukseen uskovan henkilökohtainen kokemus, Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen.
Raamatun mukaiset toimivat armolahjat on tosiasia. Tämä ei tietenkään sulje pois ihmisyydestä nousevaa "karismaattisuutta", joka on sisällöltään ihmismielen ja tunteiden hallusinaatioita.
Mutta tällaiset hallusinaatiot eivät ole yhtä Raamattuun kirjoitetun Jumalan sanan kanssa. Jeesuksenusko ei toimi erottavana tekijänä, niin kuin omavanhursakaus toimii, vaan kaikkia Jeesuksen kautta uudestisyntyneitä Jumalan lapsia yhditävänä. Kristuksen Henki yhditää Jumalan lapset yhdeksi SANAN KAUTTA. YHDESSÄ USKOSSA JA YHDESSÄ KASTEESSA.- Mänttimaalta
KAts vaan, mää löysin karsimaattissuudesta lisääki:
10. Karismaattisuus ja okkultismi
Äskettäin julkaistiin eräiden henkilöiden yhteinen julkilausuma ns. Toronton siunauksesta (Perusta 5/1996, s. 256-257). Julkilausumassa tuomitaan kyseinen ilmiö ja sanotaan mm.: “Vakaumuksemme mukaan Toronto-ilmiö ja uudemmat, rinnakkaiset vaikutukset ovat osa Jumalan sallimaa eksytystä (Mk. 13:22) ja valmistavat kristikuntaa luopumukseen. Ilmiöt eivät ole Pyhästä Hengestä, vaikka monet niin uskovatkin. Ne ovat toisaalta peräisin ihmisen sielun mekanismeista, toisaalta riivaajasta eli saatanasta. Kohtaamme niissä myös voimistuvan okkulttisen karismaattisuuden”.
Karismaattisuuden yhteys okkultismiin (salatiede) on ilmeinen ja käy yhä ilmeisemmäksi, kuten kyseinen julkilausumakin todistaa.
K o r e al a i n e n Paul Yonggi Cho on tunnettu julistaja, kirjoittaja ja karismaatikko. Chon teologiaa on moni arvioinut okkultistiseksi. Cho opettaa ns. visualisointia: ihminen esim. visualisoi eli kuvittelee mielessään menestyvän kirkon tai aviopuolison kasvot ja tämä näky sitten muuttuu lopulta todeksi. Tämä muistuttaa läheisesti ns. positiivista ajattelua, jota meilläkin markkinoidaan. Yhteys Chosta muihin karismaatikoihin kulkee mm. seuraavaa reittiä: Cho - C. Peter.Wagner (Fuller-instituutti, USA, Kirkon kasvu-liikkeen pesäpaikka) - John Wimber - “Toronton siunaus” - karismaattiset ryhmät eri puolilla maailmaa.
11. Lopuksi
Kukaan Raamattuun uskova kristitty ei kiellä Jumalan ihmeitä ja voimaa. Mutta tästä ei seuraa, että karismaattinen liike pitäisi muitta mutkitta tunnustaa Jumalan erityiseksi uudistusliikkeeksi. Kirkon historia opettaa, että uutuus merkitsee pääsääntöisesti harhaanmenoa. Onkin syytä miettiä, miten on mahdollista, että kirkko on vuosisatojen ajan tullut toimeen ilman karismaattista liikettä. Mistä on nyt vasta hiljattain löytynyt uusi valo?
Kaksi todistusta kristikunnan opettajilta. Kirkkoisä Augustinus (354-430) sanoo selittäessään 1. Johanneksen kirjettä: “´Pyhä Henki tuli niiden päälle, jotka uskoivat; ja he puhuivat kielillä´, joita he eivät olleet opetelleet ´sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi´. Nämä olivat siihen aikaan tarvittuja merkkejä. Sillä silloin tarvittiin tuo Pyhän Hengen todistus kaikilla kielillä sen osoittamiseksi, että Jumalan evankeliumin tuli kulkea kaikilla kielillä koko maailmaan. Tämä tapahtui todistukseksi ja se lakkasi” (Augustinus, Homilia in 1. Joh. VI,10).
Martin Chemnitz (1522-86) opettaa: “Muiden ihmelahjojen ohella apostoleilla oli myös tämä: heidän kätten päällepanemisensa kautta sairaat paranivat (Mk. 16:18) ja Pyhä Henki annettiin uskoville sellaisten lahjojen kuin kielten ja profetian (Ap. t. 19:6) ulkoisessa ja näkyvässä muodossa. Mutta tämä apostoleille annettu etuoikeus vahvistaa oppi oli ainoastaan ajallinen”. (Chemnitz, Ministry, Word and Sacraments. An Enchiridion 221, tr. L. Poellot).
APT 2:17. - Viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, minä vuodatan Henkeni kaikkiin ihmisiin. Teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset ennusunia.
18. Näin teen: palvelijoihini ja palvelijattariini minä vuodatan Henkeni niinä päivinä, ja he profetoivat.
19. Minä näytän ihmeitä ylhäällä taivaalla, merkkejä alhaalla maan päällä: verta, tulta ja suitsevaa savua.
20. Aurinko pimenee, kuu värjäytyy vereen, ennen kuin koittaa Herran päivä, suuri ja häikäisevä.
21. Mutta joka huutaa avuksi Herran nimeä, se pelastuu.
Joh 16:13. Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
14. Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
15. Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa.
16. Vielä vähän aikaa, ettekä te näe minua, taas vähän aikaa, ja te näette minut jälleen."- Mänttimaalta
Hyviä kohtia.
Nämä eivät näytä viittaavan siihen, mitä karismaattisuus sanoo edustavansa. Mänttimaalta kirjoitti:
Hyviä kohtia.
Nämä eivät näytä viittaavan siihen, mitä karismaattisuus sanoo edustavansa.Vai mitä Concordia sanoo sen edustavan?
- Mänttimaalta
Mänttimaalta kirjoitti:
Hyviä kohtia.
Nämä eivät näytä viittaavan siihen, mitä karismaattisuus sanoo edustavansa.Nämä oli jonkun Vihneen tänne kirjoittamia raamatunlauseita, ei Concordian.
Tuntuisi, että vaarat eivät ole itseäsi lähellä, jos niitä joudut netistä etsimään???
- Jeesuksenusko
Olen sitä mieltä, että karismaattisuuden vaarat ovat toisaikaisia lillukanvarsia esikoilsestadiolaisten todellisten, seurakunnan sisäisten ongelmien rinnalla.
Ihmetellä sitä saapi kun saarnamiehet kilpaa todistelevat kysyjille kahdenkesken, etteivät he ollenkaan tarkoita sitä mitä puhuvat. Laipinluottamus ei tarkoitakaan lapinluottamusta? Tästä voi päätellä ainoastaan sen, että lapissa asuukin näiden veljien Jumala, johon sitten pitää jokisen luottaa. Voi missä valheen verkossa esikoislestadiolaisuutta on alettu luotsaamaan. Jumalan sana, siis Jumala on Pyhässä sanassaan Raamatussa, ei missään ruotsinlapissa. Raamattu ei myöskään tunne pyhä yhteisen seurakunnan yläpuolella olevaa instanssia joka olisi kaikkien seurakuntien äiti, sellainen opetus on puhtaasti ihmisoppia.
Gal. 4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa,
toinen orjattaresta,
toinen vapaasta.
Gal. 4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan,
vapaan taas *** lupauksen *** voimasta.
Gal. 4:24 Tämä on kuvannollista puhetta;
nämä naiset ovat kaksi liittoa:
toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
Gal. 4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
Gal. 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, *) ... ja se on meidän äitimme.
Gal. 4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
Gal. 4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu?
"Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan. - mieltätosta
Jeesuksenusko kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että karismaattisuuden vaarat ovat toisaikaisia lillukanvarsia esikoilsestadiolaisten todellisten, seurakunnan sisäisten ongelmien rinnalla.
Ihmetellä sitä saapi kun saarnamiehet kilpaa todistelevat kysyjille kahdenkesken, etteivät he ollenkaan tarkoita sitä mitä puhuvat. Laipinluottamus ei tarkoitakaan lapinluottamusta? Tästä voi päätellä ainoastaan sen, että lapissa asuukin näiden veljien Jumala, johon sitten pitää jokisen luottaa. Voi missä valheen verkossa esikoislestadiolaisuutta on alettu luotsaamaan. Jumalan sana, siis Jumala on Pyhässä sanassaan Raamatussa, ei missään ruotsinlapissa. Raamattu ei myöskään tunne pyhä yhteisen seurakunnan yläpuolella olevaa instanssia joka olisi kaikkien seurakuntien äiti, sellainen opetus on puhtaasti ihmisoppia.
Gal. 4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa,
toinen orjattaresta,
toinen vapaasta.
Gal. 4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan,
vapaan taas *** lupauksen *** voimasta.
Gal. 4:24 Tämä on kuvannollista puhetta;
nämä naiset ovat kaksi liittoa:
toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
Gal. 4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
Gal. 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, *) ... ja se on meidän äitimme.
Gal. 4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
Gal. 4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu?
"Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.Kun "kuunnellaan sitä, mitä henki seurakunnalle (vanhinten kautta) puhuu"
ilman perustelua Raamatusta, ollaan karismaattisuudessa niin syvällä, että pää ja kädet enää näkyvät. - kalle,
Jeesuksenusko kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että karismaattisuuden vaarat ovat toisaikaisia lillukanvarsia esikoilsestadiolaisten todellisten, seurakunnan sisäisten ongelmien rinnalla.
Ihmetellä sitä saapi kun saarnamiehet kilpaa todistelevat kysyjille kahdenkesken, etteivät he ollenkaan tarkoita sitä mitä puhuvat. Laipinluottamus ei tarkoitakaan lapinluottamusta? Tästä voi päätellä ainoastaan sen, että lapissa asuukin näiden veljien Jumala, johon sitten pitää jokisen luottaa. Voi missä valheen verkossa esikoislestadiolaisuutta on alettu luotsaamaan. Jumalan sana, siis Jumala on Pyhässä sanassaan Raamatussa, ei missään ruotsinlapissa. Raamattu ei myöskään tunne pyhä yhteisen seurakunnan yläpuolella olevaa instanssia joka olisi kaikkien seurakuntien äiti, sellainen opetus on puhtaasti ihmisoppia.
Gal. 4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa,
toinen orjattaresta,
toinen vapaasta.
Gal. 4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan,
vapaan taas *** lupauksen *** voimasta.
Gal. 4:24 Tämä on kuvannollista puhetta;
nämä naiset ovat kaksi liittoa:
toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
Gal. 4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
Gal. 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, *) ... ja se on meidän äitimme.
Gal. 4:27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
Gal. 4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu?
"Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.Raamatunlauseiden Gal. 4:21-31. selitys kuuluu näin.
SAARAN JA HAAKARIN , iISAK JA ISMAELIN , JERUSALEMIN JA SIINAIN , ovat tässä lain ja evankeliumin
pelastusteiden vertauskuvia , tyyppejä , sana allegoruomenatarkoittaa tässä sitä . Erehdys johtui lain väärinkäsittämisestä ja -käyttämisestä . Jumala ei antanut lakiaan johtamaan ihmisiä omaanvanhurskauden
rakentamiseen ja armonvanhurskauden hylkäämiseen .
Sen tarkoitus oli 1. Jumalan tahdon ilmoittaminen suhteissa Häneen ja toisiin ihmisiin sekä
2. Synnintunnon vaikuttaminen , että ihmiset etsisivät armoa ja ottaisivat sen vastaan lupauksen sanasta --
Lain ja omavanhurskauden harhaan joutuneet ihmiset saattavat olla niin varmoja oman uskonnollisuutensa
oikeasta laadusta , että käyvät vainoamaan evankeliumin synnyttämiä Jumalan armolapsia . Tälläistä on paljon nykyisenkin kristikunnan piirissä .
4:26. on kirjoitettu erikseen .
" Jerusalemilla , joka on ylhäällä " , Paavali tarkoittaa Kristuksen tosi seurakuntaa . Se synnyttää evankeliumilla Jumalan aitoja armolapsia , joita se sitten piirissään myös hoitaa ja kasvattaa . Hebr. 2:22. puhuu Jerusalemista samassa merkityksessä , Jumalan hengellisenä kaupunkina . " Lupauksen lapset " ovat evankeliumin armolupausten uskomisen kautta Jumalan lapsiksi uudestisyntyneitä ihmisiä .
- kalle,
selitystä. Jeesuksen todellisia opetuslapsia ovat ne, jotka uskossa ja kuuliaisuudessa pitäytyvät Hänen sanaasa . He eivät alussa tajua ja ymmärrä kaikkia sen totuuksia . Rukoillen tutkimalla Raamattua , kuuntelemalla sen selittämistä seurakunnassa sekä kristillisen kilvoituksen koettelemusten ja ahdistuksen
"koulussa " he vähitellen edistyvät sen tuntemisessa ja sisäistämisessä . Uskolle vieraan halu noudattaa omia ajatuksia ja halujaan ei ole vapautta , vaan synnin orjuutta . Oikeaa vapautta on sydämen halausta ja mielellään tapahtuva Jumalan sanan noudattaminen . " Sillä rakkaus Jumalaan on se , että pidämme hänen käskynsä , 1Joh. 5:3. ." Jeesus sanoo: jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani", Joh. 14:23.
Joh. 17:20 . Mutta en minä rukoile ainostaan näiden edestä , vaan myös niiden edestä , jotka heidän sanansa
kautta uskovat minuun . ?
Hän oli lähettävä opetuslapsensa maailmaan saarnaamaan evankeliumia ( Mark. 16:15 ; Luuk. 24:17.
että ihmiset uskoisivat Häneen Heidän sanansa kautta . Tätä varten he tarvitsevat pyhitystä ja
läheistä yhteyttä Häneen ja Isän kanssa ( Joh. 17: 20. )
2 Piet. 1:19. Ja sitä lujenpi on meille nyt profeetallinen sana , ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin,
niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta , kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän
sydämissänne .
__profetallinen sana oli VANHASSA LIITOSSA ...LUJA ilmoitussanaa , joka lampun tavoin loi Jumalan armoa
ja totuuden valoa pimeässä elävien ihmisten tielle . Uudessa liitossa Kristus on "kirkas kointähti " (ilm. 22:16.)
jopa " vanhurskaudwen aurinko" ja " maailman valkeus " niin että ne , jotka Häntä seuraavat , "eivät pimeässä vaella , vaan heillä on elämän valkeus"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tiedätkö autereen?
Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen132017- 1081804
Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.
Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?1211332- 761024
Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....
Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.1421011Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?
Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t88960- 66751
- 38748
- 47713
On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus
Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista228703