Vaihdoin katkojan kärjet, mutta en osannut säätää sitä. Ensin auto ei startannut ollenkaan, mutta sitten siirsin tuota levyä vähän ja se rupesi toimimaan.
Ongelmana on että moottori toimii toisi epätasaisesti ja joskus jopa sammuilee tyhjäkäynnillä.
Onko vika mun säädöissä, vai jossain muualla?
Kun vaihdoin tulpat, yksi tulppa oli aika musta loput 3 vaaleampia.
Katkojan kärjet
27
20715
Vastaukset
- Pemaristi
Kärkien säätö on helppo homma - ota tulpat pois, jotta voit pyörittää moottoria kevyesti - kun samalla katsot katkojan kärkiä, huomaat miten ne aukeavat pyörityksen mukaisesti - pysäytä kun kärjet ovat eniten auki ja säädät rakotulkilla raon 0,5 milliin (0,4-0,5 mm). Ruuvi kiinni ja tarkistusmittaus, ja siinä se on. SItten vielä pari tippaa öljyä pyörijän akselin huopaan ja homma on valmis.
- ''''''''''''''''''''
Mitenkähän Pemaristi tuolla systeemillä säätää ennakon oikeaksi. Kärkivälin saa noin säädettyä, mutta sekin riippuu automerkistä. Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut jättää asian korjaamon huoleksi, kun ei näköjään edes ole tiennyt mitä on tekemässä. Eli nyt on sytytyksen ajoitus pielessä ja sen säätämiseen tarvii vähintään ajoituslampun jossa stroboskooppivalo.
- Pemaristi
'''''''''''''''''''' kirjoitti:
Mitenkähän Pemaristi tuolla systeemillä säätää ennakon oikeaksi. Kärkivälin saa noin säädettyä, mutta sekin riippuu automerkistä. Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut jättää asian korjaamon huoleksi, kun ei näköjään edes ole tiennyt mitä on tekemässä. Eli nyt on sytytyksen ajoitus pielessä ja sen säätämiseen tarvii vähintään ajoituslampun jossa stroboskooppivalo.
ei tässä oltukaan sytyksen ennakkoa säätämässä vaan KATKOJAN KÄRKIEN !
- järki hoi
Pemaristi kirjoitti:
ei tässä oltukaan sytyksen ennakkoa säätämässä vaan KATKOJAN KÄRKIEN !
vai mistä höpiset, eikä se säätö tai säätämättömyys starttaamiseen vaikuta yhtään, kyllähän startata voi vaikka kärjet olisi ketun hanurissa. Ja missä tuollaisia kärkiä vielä käytetään.
- museo Autoilija
'''''''''''''''''''' kirjoitti:
Mitenkähän Pemaristi tuolla systeemillä säätää ennakon oikeaksi. Kärkivälin saa noin säädettyä, mutta sekin riippuu automerkistä. Alkuperäinen kysyjä olisi kyllä voinut jättää asian korjaamon huoleksi, kun ei näköjään edes ole tiennyt mitä on tekemässä. Eli nyt on sytytyksen ajoitus pielessä ja sen säätämiseen tarvii vähintään ajoituslampun jossa stroboskooppivalo.
Noinhan siinä tosiaan kävi eli sytytys on nyt totaalisen sekaisin.
Kärkivälin säätö on helppoa kuin heinänteko eli kampiakselin (hihnapyörän) päässä olevasta pultista käännetään moottoria vaikka räikkavaimella kunnes näkyvillä oleva virranjakajan nokka avaa kärkiä niin paljon kuin mahdollista. Tässä kohtaa sitten mitataan rakotulkilla että kärkiväli on oikea ja kiristetään kärjet kiinni. Kärkiväli on nyt säädetty oikeaksi.
Koko virranjakajan kääntö puolestaan muuttaa sytytyksen ajoitusta eikä tätä pitäisi missään nimessä mennä tekemään ellei satu omistamaan stroboskooppia ja ohjekirjaa joka kertoo mikä sen ennakon pitäisi olla tyjäkäynnillä ja miten sen pitäisi muuttua esim 2000 kierroksella (mikä kertoo siitä ovatko keskipakosäätimen jouset kulahtaneet jolloin ennakko tyhjäkäynnillä kannattaa säätää hieman pieleen jotta kierroksilla kone toimisi ).
Yleensä virranjakajassa ja rungossa on pieni lovi merkkinä siitä mihin kohtaan perussäätö tehdään jotta kone lähtee edes käymään tarkempaa säätöä varten. Jos tuommoinen löytyy niin pääset edes korjaamolle saakka. - pekku222
museo Autoilija kirjoitti:
Noinhan siinä tosiaan kävi eli sytytys on nyt totaalisen sekaisin.
Kärkivälin säätö on helppoa kuin heinänteko eli kampiakselin (hihnapyörän) päässä olevasta pultista käännetään moottoria vaikka räikkavaimella kunnes näkyvillä oleva virranjakajan nokka avaa kärkiä niin paljon kuin mahdollista. Tässä kohtaa sitten mitataan rakotulkilla että kärkiväli on oikea ja kiristetään kärjet kiinni. Kärkiväli on nyt säädetty oikeaksi.
Koko virranjakajan kääntö puolestaan muuttaa sytytyksen ajoitusta eikä tätä pitäisi missään nimessä mennä tekemään ellei satu omistamaan stroboskooppia ja ohjekirjaa joka kertoo mikä sen ennakon pitäisi olla tyjäkäynnillä ja miten sen pitäisi muuttua esim 2000 kierroksella (mikä kertoo siitä ovatko keskipakosäätimen jouset kulahtaneet jolloin ennakko tyhjäkäynnillä kannattaa säätää hieman pieleen jotta kierroksilla kone toimisi ).
Yleensä virranjakajassa ja rungossa on pieni lovi merkkinä siitä mihin kohtaan perussäätö tehdään jotta kone lähtee edes käymään tarkempaa säätöä varten. Jos tuommoinen löytyy niin pääset edes korjaamolle saakka.saa säädettyä kohdalleen kun on koe kynä tai lamppu tms
koekynä laitetaan kärkivälin yli ja kampiakselin päässä olevasta pultista kierretään moottoria pyörimissuuntaan virta päällä autossa, kun koekynän valo sammuu on systytys kohta siinä, jos se sammui eneen merlkkiä joka on hihnapyörässä ja moottorin rungosssa on toinen merkki (rungossa on laitettu merkit sytytysennakosta niistä katsotaan ohjekirjan mukaan ennakko kohta). Jos valo sammui liian aikaisin tai liian myöhöään niin pitää säätää.
Strobovalolla voi sitten vielä tarkistaa säädön tarkemmin mutta moottorin pitää silloin olla käynnissä. Ja sillin sammutetaan hienosäädön ajaksi ja taas käyntiin. pekku222 kirjoitti:
saa säädettyä kohdalleen kun on koe kynä tai lamppu tms
koekynä laitetaan kärkivälin yli ja kampiakselin päässä olevasta pultista kierretään moottoria pyörimissuuntaan virta päällä autossa, kun koekynän valo sammuu on systytys kohta siinä, jos se sammui eneen merlkkiä joka on hihnapyörässä ja moottorin rungosssa on toinen merkki (rungossa on laitettu merkit sytytysennakosta niistä katsotaan ohjekirjan mukaan ennakko kohta). Jos valo sammui liian aikaisin tai liian myöhöään niin pitää säätää.
Strobovalolla voi sitten vielä tarkistaa säädön tarkemmin mutta moottorin pitää silloin olla käynnissä. Ja sillin sammutetaan hienosäädön ajaksi ja taas käyntiin.Pieleenpä meni tuokin ohje.
Se syttö on kohdallaan silloin, kun lamppu syttyy eikä silloin kun se sammuu.
Ja vain stroboskooppilampulla saat sytön tarkallen oikeaksi. Se kun huomioi kaikki laitteitten välykset ja sillä voi tarkastaa, että alipaine- ja keskipakosäädin toimivat. Säädä hitaalla tyhjäkäynnillä ja mahdollinen alipainesäätimen letku irrotettuna.- Eskort
sitroen kirjoitti:
Pieleenpä meni tuokin ohje.
Se syttö on kohdallaan silloin, kun lamppu syttyy eikä silloin kun se sammuu.
Ja vain stroboskooppilampulla saat sytön tarkallen oikeaksi. Se kun huomioi kaikki laitteitten välykset ja sillä voi tarkastaa, että alipaine- ja keskipakosäädin toimivat. Säädä hitaalla tyhjäkäynnillä ja mahdollinen alipainesäätimen letku irrotettuna.Itsehän säädän katkojan kärjet aukiasentoon autoa työntämällä tai vetämällä, ja vaihde päällä tietysi. Moottorista pyörittämällä käsineen laturinkohdalta hihnaa hyödyntäen kun se tuppaa olemaan hieman raskasta. Tiedä sitten miten noiden tulppien irroitus auttaisi asiaa..
- väljä mikä väljä
Eskort kirjoitti:
Itsehän säädän katkojan kärjet aukiasentoon autoa työntämällä tai vetämällä, ja vaihde päällä tietysi. Moottorista pyörittämällä käsineen laturinkohdalta hihnaa hyödyntäen kun se tuppaa olemaan hieman raskasta. Tiedä sitten miten noiden tulppien irroitus auttaisi asiaa..
tulppien irroituksesta ei ole mitään apua.
- asad21212
Voi morjes ei täällä ketään tunnu tietävän mitään ja kaikki "huutelee vaan toistensa päälle" hahaha. Eihän jakajan käännöstä "aloittelija" puhunut mitään. Ja kyllähän se tulppien irrotus auttaa kun puristukset hävii... voi olla kärkiväli liian pienellä niin tekee juuri tuota ongelmaa. Niin vanha auto jossa kärjet, niin ohjekirjasta voi löytyä oikea kärkiväli.
- virranjakopäänketju
Ennakkoa ei säädetä tyhjäkäynnillä pieleen vaan uusitaan ne kulahtaneet virranjakajan vastapainot / jouset.
Katkojan kärkien kondensaattorikin kannattaa vaihtaa joskus, se voi aiheuttaa ongelmia jos vikaantuu. Itsellä oli ensimmäisessä autossa kärjellinen sytytys johon ilmaantui mystinen nykimis- ja vaikea kylmäkäynnistysongelma, paljon uusittiin sytytysosia mutta vasta konkan vaihdolla rupesi toimimaan. Ihmeellistä kyllä auto ei jättänyt tielle vaikka välillä nyki niin ettei ottanut kierroksia juuri lainkaan.
Seuraava auto jäi tielle kipinän katoamisen takia, elektroninen sytytysyksikkö virranjakajan sisällä kuoli varoittamatta kertalaakista ja matka jatkui hinurin lavalla korjaamolle.
Nykyisessä ja sitä edellisessä ei ole virranjakajaa ollenkaan vaikka bensavehkeitä ovatkin :D - Mashinist
Käret kiinni, vanhan käret pois ja uudet tilalle käret kiinni. Näin ne on ennenkin vaihdettu eikä mitään ongelmaa ole ollut.
- Ei_mene_noin
Kärkien vaihdon yhteydessä on aina tarkistettava sytytyksen ajoitus. Pienikin muutos kärkivälissä vaikuttaa reilusti ajoitukseen.
- ksdfsjkdskjfjldks
Kumpiko pitäisi säätää ensin, katkojan kärkiväli vai sytytyksen ajoitus? Jos vaikka säätää ensin katkojan kärjet ja sitten sytytysajoituksen niin muuttuuko katkojan kärkiväli uudestaan jolloin säätämisestä muodostuu loppumaton kierre?
ksdfsjkdskjfjldks kirjoitti:
Kumpiko pitäisi säätää ensin, katkojan kärkiväli vai sytytyksen ajoitus? Jos vaikka säätää ensin katkojan kärjet ja sitten sytytysajoituksen niin muuttuuko katkojan kärkiväli uudestaan jolloin säätämisestä muodostuu loppumaton kierre?
Ensin katkojan kärkiväli kohdalleen ja sen jälkeen sytytyksen säätö.
Korjaamoilla ja tee-se-itse -miehillä on lisäksi kosketuskulmamittari, jolla moottorin käydessä tarkistetaan katkojan kosketuskulma, minkä yksi tekijä, ja ainoa säädettävä suure on juuri katkojan kärkiväli.- Anonyymi
ksdfsjkdskjfjldks kirjoitti:
Kumpiko pitäisi säätää ensin, katkojan kärkiväli vai sytytyksen ajoitus? Jos vaikka säätää ensin katkojan kärjet ja sitten sytytysajoituksen niin muuttuuko katkojan kärkiväli uudestaan jolloin säätämisestä muodostuu loppumaton kierre?
ensin säädetään kärkiväli sen jälkeen sytytyksen ajoitus. kärkiväli ei muutu säädettäessä ajoitus.
- sy4
Kärjet kannattaa poistaa kokonaan ja vaihtaa sinne elektroninen sytytysmoduli. Näitä sarjoja saa aika moneen autoon. Ero kuin yöllä jä päivällä kuinka paljon tasaisemmin käy elektronisella modulilla. Helppo homma kun vain ruuvaa kärjet pois virranjakajasta ja laittaa sen modulin siihen tilalle ja kytkeen puolaan.
- vanha.farmari
Löytyykö myös Amazonin B18 / B20 koneisiin ?
- kyllä.löytyy
vanha.farmari kirjoitti:
Löytyykö myös Amazonin B18 / B20 koneisiin ?
Löytyy jopa Valmet 33 ja 359 malleihinkin.
- sf3
vanha.farmari kirjoitti:
Löytyykö myös Amazonin B18 / B20 koneisiin ?
https://www.ipdusa.com/products/7931/114298-pertronix-ignitor-electronic-ignition
Siinä vaikka yksi tiettyihin B18 koneisiin, löytyy netistä etsimällä. Ei siis koko virranjakajaa tarvi vaihtaa vaan ruuvaa sen katkojapaketin tilalle vain tuon elektronisen modulin virranjakajan sisälle. Jenkkiautoihin nuoia saa alle 30 eurolla, Volvoille ehkä vähän harvinaisempia. Esim tyhjäkäynti tulee paljon tasaisemmaksi ja kone kiertääkin paremmin verrrattuna hyvinkin säädettyihin katkojan kärkiin.
- Anonyymi
Tuossa eräässä kärkivehkeessä eli Ladassa sai taistella kipinän kanssa, se vain häipyi ja ei käynyt millään vaikka uudet kärjet, kansi, johdot, pyörijän, konkka.
No 5.kerran jakaja pöydälle ja kärkisillan laakeri olikin väljä juurikin se kohta laakerista mistä alipaine vetää kärkien aluslevy eli. 30 astetta.
Aluksi sitä ei huomannut koska väljyys oli vain tietyssä kohtaa laakerit.
Tähän auttaa uusi laakerit tai pikapatenttina kääntää laakerit silleen että kulumaton kohta on siinä alipainekellon ns. Toiminta alueella.
No minä vaihdoin laakerin ja pelaa.
Eli tälläinen piilovika voi jumittaa koko auton.- Anonyymi
Tekniikan Maailmassa oli joskus viime vuosikymmenellä museoautoprojektina Opel Kadett D jossa oli jotain käyntivikaa, ja syylliseksi paljastui siinäkin virranjakajan akselin väljäksi kulunut laakeri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekniikan Maailmassa oli joskus viime vuosikymmenellä museoautoprojektina Opel Kadett D jossa oli jotain käyntivikaa, ja syylliseksi paljastui siinäkin virranjakajan akselin väljäksi kulunut laakeri.
Jep, jakajassa on akseli joka voi väljistyä ja sitten myös siellä sisällä on tuo kärkipaketin aluslevy kääntölaakeri, eli kärkisilta.
Molemmat hiukankin väljinä aiheuttaa ärräpäitä
- Anonyymi
Onko kellään kokemuksia infrared sensori sata jotka ruuvataan kärkien tilalle?
Ainakin venäjän pojat ovat lartsoihin noita laittaneet ja hinta 23e free shippingtinä Suomeen, moto ukraine nimisestä paikasta.
Kukaan kokeillut? - Anonyymi
LAITOIN VANHAAAN GOLFIIN OK ..
- Anonyymi
Ok. Hyvä kuulla
- Anonyymi
N. 30 vuotta sitten, kun viimeksi autossani oli katkojan kärjet, niin Ainoa oikeasti hyvä lopputulos saavutettiin kosketuskulmamittarilla ja ajoitus lampulla...
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/ajoituslamppu-2000020145
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875