Ensimmäisen kerran Sinukseni tulehtui parikymppisenä ja puhkaistiin mukamas tavallisena paiseena. Nyt olen jo yli 40 ja tullut varsin hyvin toimeen hyvällä hygienialla ja Betadine-voiteella. Onko ketään samasta kärsineitä, jotka osaisivat sanoa: selvinnenkö loppuelämäni ilman leikkausta?
En tahtoisi millään mennä, minulla on oikein kauhukuvat ko. leikkauksesta ja parantuminenkin on kuulemma tosi vaikeaa.
Sinus pilonidalis
19
25688
Vastaukset
- kipuja
Eikö sinulla ole mitään kipuja? Minulla on nyt pujennut kaksi kertaa ja selkä on kipeä ja välillä säteilee mahaan vasemmalle puolelle. Olen nyt leikkaus jonossa. Olen ymärtänyt, että kun se puhkeaa niin pitäisi se leikata, koska elimistö tavallaa hylkii sitä. Halua siitä eroo, että tietäisin johtuuko vaivani siitä tai jostain muusta.
- Jurva
Niin varmaan pitäisikin, mutta kun sain yksityisen terveysaseman lähetteen keskussairaalan poliklinikan kautta kirurgiselle osastolle, nämä turvelot lääkärit eivät lainkaan ymmärtäneet mistä oli kyse vaan päättelivat, että lähetteessä on virhe. Käsittelivät siis paiseena jota ronkittiin tietty ilman mitään puudutuksia.
Nykyisin Betadinen käyttö heti oireiden ilmaantuessa lopettaa tulehduksen alkuunsa, sillä olen tähän asti tullut hyvin toimeen, mitään vaivoja tai kipuja ei ole päässyt tulemaan.
Ei sen kivun kyllä pitäisi mahassa tuntua, vaan nimenomaan tulehtuneessa kudoksessa... kohdallasi on varmaan jostain muusta kyse... siis tässä maha-asiassa? - sama vaiva
Jurva kirjoitti:
Niin varmaan pitäisikin, mutta kun sain yksityisen terveysaseman lähetteen keskussairaalan poliklinikan kautta kirurgiselle osastolle, nämä turvelot lääkärit eivät lainkaan ymmärtäneet mistä oli kyse vaan päättelivat, että lähetteessä on virhe. Käsittelivät siis paiseena jota ronkittiin tietty ilman mitään puudutuksia.
Nykyisin Betadinen käyttö heti oireiden ilmaantuessa lopettaa tulehduksen alkuunsa, sillä olen tähän asti tullut hyvin toimeen, mitään vaivoja tai kipuja ei ole päässyt tulemaan.
Ei sen kivun kyllä pitäisi mahassa tuntua, vaan nimenomaan tulehtuneessa kudoksessa... kohdallasi on varmaan jostain muusta kyse... siis tässä maha-asiassa?Vaivani alkoi selkä kivuilla ja tulehduksilla. Meni melkein vuosi, ennenkuin puheksi. Olen ymmärtänyt, että se on syvällä ja ehkä koteloitunut. Oireet helpottuvat vähäksi aikaa puhekeamisen jälkeen. Jotain nestemäistä ainetta sieltä on tullut vähäsen ja peräaukko punaiseksi. Lääkärin määrämä salva on auttanut punaisuuteen. Nukkuminen selällää ei onnistu ja välillä on huono istua. Luulen, että se painaa johonkin ja säteilee kipuja. Tauti tuntuu olevan jokaisella erinlainen ja leikkaukset myös. Mene vaan leikkaukseen jos tuntuu vaivaa olevan, tulehtuminen on on merkki siitä että jotakin on vialla.
- tietämätön(kö)
sama vaiva kirjoitti:
Vaivani alkoi selkä kivuilla ja tulehduksilla. Meni melkein vuosi, ennenkuin puheksi. Olen ymmärtänyt, että se on syvällä ja ehkä koteloitunut. Oireet helpottuvat vähäksi aikaa puhekeamisen jälkeen. Jotain nestemäistä ainetta sieltä on tullut vähäsen ja peräaukko punaiseksi. Lääkärin määrämä salva on auttanut punaisuuteen. Nukkuminen selällää ei onnistu ja välillä on huono istua. Luulen, että se painaa johonkin ja säteilee kipuja. Tauti tuntuu olevan jokaisella erinlainen ja leikkaukset myös. Mene vaan leikkaukseen jos tuntuu vaivaa olevan, tulehtuminen on on merkki siitä että jotakin on vialla.
Mulla leikattiin kans kyseinen hommeli... itse en ole edes varma että oliko kyse todellisuudessa siitä vaiko syntymäviasta koska en muista itselläni minkään näköistä rakkulaa ikinä olleen vaan kuopan josta ei pahemmin vaivaa ollut ikinä.. nyt kun se on korjattu leikkauksella on alaselkä kipeämpikun yleensä joka ihmetyttää... mistäköhän johtuisi.. mut ainakaan toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ilmennyt leikkauksen jälkeen..
- aartsi
Olin toista kertaa leikkaukses selkämeren alue sairaalas krs.ekan leikkauksen jälkeen en pystynyt kunnolla istumaan 2viikkoon,nyt toinen leikkaus oli paljo parempi istua pystyi melkein heti eikä mitään kipuja mitänyt tikit vähän kiristi mutta sen kyllä kestää.Nyt on parantunut tosi hyvin.Siellä on joku virolainen lääkäri osaa kyllä leikata,vaikka kotihoidon ohjeet olis jääny saamatta jos en niitä itte olis kyselly.Betadinee käytin 3 viikkoo leikkauksen jälkeen
- riku
Olin leikkauksessa 9.5. nyt 19.5. pystyin melkein heti istumaan, ei suurempia kipuja, mitä nyt tukiompeleet kiristää, ensi ma 23.5. poistetaa lopulliset ompeleet, tähän asti ainakin kaikki hyvin. n.8cm pitkä vekki takamuksesta löytyy. Sairasloma 3vk. Pystyn istumaan jo nyt täysin hyvin, mutta en nojaamaan / tukemaan kunnolla selkää, eli autolla ajo yms siirtyy vielä n.1vk:lla. Tärkeintä on lepäily,hygienia,terveellinen syönti, ehkä tulehduslääkkeen syönti päivittäin ja tietenkin liikunta siten kuin pystyy. esim kävely päivittäin tekee hyvää parantumiselle.
Tsemppiä kaikille.
- asdfsdaf
iteltä leikattiin 17.2. tikattiin kiini mut nyt se on auki. huomenna joudun käydä näyttää sitä kirurgille ja luulen joutuvani uusinta leikkaukseen. kolme kertaa päivässä perkele pesin haavan eikä silti parantunu kunnolla :\. kahet antibiootitkin on ollu.
- riku
Joo vuosi sitten leikattiin ja kirjoittelin tähän palstalle. Nyt tuntuu uutta kipua, ei varsinaista paisetta, mutta jos tunnustelee häntäluun kärkeä niin kipeä, ja istuminen myös tekee hellää, vois sanoa että entisen leikkausarven alapäästä n.4cm mittainen aluen on kipeä, eli varmaan vielä joudutaan jossain vaiheessa poistamaan pala perseestä.
- Mr. Right
riku kirjoitti:
Joo vuosi sitten leikattiin ja kirjoittelin tähän palstalle. Nyt tuntuu uutta kipua, ei varsinaista paisetta, mutta jos tunnustelee häntäluun kärkeä niin kipeä, ja istuminen myös tekee hellää, vois sanoa että entisen leikkausarven alapäästä n.4cm mittainen aluen on kipeä, eli varmaan vielä joudutaan jossain vaiheessa poistamaan pala perseestä.
Itselläni on sinus pilonidalis leikattu 2 kertaa aikaisemmin, ensimmäisen kerran 2005, ollessani 18v. Eilen olin 3. leikkauksessa. Aivan aluksi sain tk:ssa vain antibioottikuurin, "finniin" joka vuoti märkää ihon alta, mistä olisi tietenkin pitänyt ottaa rahat itselle väärästä hoidosta, mutta se jäi tekemättä. Vuodon jatkuttua 3kk päästä tehtiin siis ensimmäinen leikkaus. Missään välissä ei haava ole kolmen vuoden aikana ollut kokonaan ummessa. On käytetty sorbactia, aquacelliä ja betadinia. Nyt haava on siis tikeillä kiinni, ja toivon mukaan jää kiinni eikä aukea tikkien poiston jälkeen, kuten aikaisemmin.
Minulla on usein jäänyt joku pieni reikä mikä ei ole mennyt kiinni. Hoitona suihkuttelu, JA TÄRKEÄÄ KUIVATA, haava muhii muuten märkänä, varsinkin jos se on pakaravaossa kuten minulla suurimmaksi osaksi. Itse hoidan kuivauksen hiustenkuivaimella, niin typerältä kun se alkuun tuntuikin. Eipä tässä taas auta kuin odotella, ja toivoa että josko saisi vielä elää normaalia elämää. Ja pääsisi kesätöihin tienaamaan rahaakin.. - Mr. Right
Mr. Right kirjoitti:
Itselläni on sinus pilonidalis leikattu 2 kertaa aikaisemmin, ensimmäisen kerran 2005, ollessani 18v. Eilen olin 3. leikkauksessa. Aivan aluksi sain tk:ssa vain antibioottikuurin, "finniin" joka vuoti märkää ihon alta, mistä olisi tietenkin pitänyt ottaa rahat itselle väärästä hoidosta, mutta se jäi tekemättä. Vuodon jatkuttua 3kk päästä tehtiin siis ensimmäinen leikkaus. Missään välissä ei haava ole kolmen vuoden aikana ollut kokonaan ummessa. On käytetty sorbactia, aquacelliä ja betadinia. Nyt haava on siis tikeillä kiinni, ja toivon mukaan jää kiinni eikä aukea tikkien poiston jälkeen, kuten aikaisemmin.
Minulla on usein jäänyt joku pieni reikä mikä ei ole mennyt kiinni. Hoitona suihkuttelu, JA TÄRKEÄÄ KUIVATA, haava muhii muuten märkänä, varsinkin jos se on pakaravaossa kuten minulla suurimmaksi osaksi. Itse hoidan kuivauksen hiustenkuivaimella, niin typerältä kun se alkuun tuntuikin. Eipä tässä taas auta kuin odotella, ja toivoa että josko saisi vielä elää normaalia elämää. Ja pääsisi kesätöihin tienaamaan rahaakin..Niin ja katsokaapas osoite http://www.pilonidal.org/ sieltä löytyy tietoa taudista, leikkauksesta ja uusia leikkausmenetelmiä (joita kylläkin suomessa käyttävät ilmeisesti vielä vain harvat kirurgit). Ja suomeksi hyvä keskustelupalsta: http://www.pilonidal.org/forums/showthread.php?t=7997
Eipä muuta, koittakaa jaksella! - oli...
Mr. Right kirjoitti:
Niin ja katsokaapas osoite http://www.pilonidal.org/ sieltä löytyy tietoa taudista, leikkauksesta ja uusia leikkausmenetelmiä (joita kylläkin suomessa käyttävät ilmeisesti vielä vain harvat kirurgit). Ja suomeksi hyvä keskustelupalsta: http://www.pilonidal.org/forums/showthread.php?t=7997
Eipä muuta, koittakaa jaksella!-88 pujennut patti jota armeijassa hoidettiin ja vajaan vuoden kärsin siitä ja sitten pääsin -89 leikkaukseen. Ja ei ole uusinut, onneksi.
- No more
oli... kirjoitti:
-88 pujennut patti jota armeijassa hoidettiin ja vajaan vuoden kärsin siitä ja sitten pääsin -89 leikkaukseen. Ja ei ole uusinut, onneksi.
1 leikkaus vuonna 07 on jo takana. Kärsin vuosia ja luulin, että kivut häntäluun seudulla olisivat olleet pahan lasketteluonnettomuuden seurausta, siis huonosti parantunut murtuma, niin kipeä se oli. Minulla leikkaushaava jätettiin auki ja annettiin sulkeutua pohjalta, kuulemma pienempi todennäköisyys uusia näin. Hoitona suihkuttelu ja sorbact-taitokset. Parantuminen kesti pari kuukautta, mutta tulehdusta ei tullut. Nyt on selvää, että on uusinut, kipuja on ollut kohta vuoden verran. Olen päättänyt etten mene uudestaan leikkaukseen, oli niin v-mäinen paraneminen ja meikäläisen tuurilla uusii taas kuitenkin... Ja olen siis nuori nainen, aina huolehtinut hygieniasta erittäin hyvin (suihku ja saippuapesu joka päivä lapsesta asti) eikä perseeni todellakaan ole karvainen. Ilmeisesti rasvoittuva ihoni (mm. paha acne) vaikuttaa tähän, koska sinus pilonidalishan on nimenomaan miesten ongelma yleensä.
- No more
oli... kirjoitti:
-88 pujennut patti jota armeijassa hoidettiin ja vajaan vuoden kärsin siitä ja sitten pääsin -89 leikkaukseen. Ja ei ole uusinut, onneksi.
Niin ja minulla ei missään vaiheessa tullut paisetta tai ollut minkäänlaista aukkoa sinukseen. Siksi kai oli ja on yhä niin kipeä kun kaikki paine kohdistuu häntäluun alueelle :( Silti, ei enää turhia leikkauksia minulle.
- mr. right
No more kirjoitti:
Niin ja minulla ei missään vaiheessa tullut paisetta tai ollut minkäänlaista aukkoa sinukseen. Siksi kai oli ja on yhä niin kipeä kun kaikki paine kohdistuu häntäluun alueelle :( Silti, ei enää turhia leikkauksia minulle.
Kannattaa katella sivustoa: http://www.pilonidal.org/forums/showthread.php?p=79220#post79220
- itselläni on
pelkkä hieman punoittava kolo alaselässä persvaon yläpuolella, on ollut varmaan syntymästä, mutta mitään kipua siinä ei ole ollut (16v)
- leikkausta odotellessa
Olen 16 vuotta ja 26.4 tunsin kipua häntäluun kohdalla mutta ajttelin että kaippa se on housun paksusauma osuu johonkin hermooon kipeästi... Mutta muutaman päivän päästä alkoi kuhmu kipeytyä ja tajusin ettei se ollut housun sauma. äitini sanoi heti että se olisi se ns. Kaksonen. Olin aivan paineissa koska en olisi uskonut että kaksoselle voi sellainen tulla .monet ovat sanoneet minulle ja kaksoisiskolleni ettei sitä tule kaksosille. Aloin ottamaan asiasta selvää ja luin tästä sinus pilonidalista... Kävin lääkärissä ja sain antibiootin 2 viikoksi sekä leikkaus ajan jossa siis leikataan se tulehdus alue pois. Lääkäri sanoi että johtuu siitä kun jostain syystä ihokarvat alkavat kasvamaan väärään suuntaan ja se rupeaa mätimään. Kipu on kova!!
- ärsyttävä vaiva
Multa tuli häntäluun kohalta verta ja mätää kun olin noin 18. Todella kipeä oli silloin, mutta ajattelin vaan että kyseessä oli finni ja vaiva menikin itsestään pois muutamassa päivässä. Ihmettelin kyllä tuolloin miten "finnistä" voi vuotaa niin paljon kaikenlaista nestettä.
Nyt viiden vuoden jälkeen tulee taas verta samasta paikasta. Äsken katoin peilistä - aika ikävältä haavalta näyttää. En muistaakseni ole tehnyt mitään eritystä viime aikoina. En juuri nyt ehdi mennä lääkäriin mutta nyt kun tiedän, ettei kyse ole mistään finnistä, teen sen varmasti jos tämä ei lopu tai haava alkaa olla kipeä. Juuri nyt se ei siis ole lainkaan kipeä. Tällä hetkellä makaan sängyssä vessapaperia persposkien välissä, luen tenttiin ja toivon vaan parasta. :) - janne5
Moi!
Täällä parantelen maanantaina leikattua pakaravaon paisetta. Jätettiin avoimeksi ja nyt on sorbactia reiässä.. Toistaiseksi kaikki on mennyt kivasti. Toivon, ettei tulehdu ja paranisi hyvin eikä jättäisi mitään reikiä keskelle niin kuin jollain oli käynyt...
Ei tämä toistaiseksi ole ihan hirveää ollut.
Tahdon huomauttaa, että tämä on ehkä ensimmäinen ja ainut keskustelu, joka on pysynyt asiallisena ja aiheessa!! Onnea meille kaikille! - huyteliri
Itselläni myös sama vaiva, Antibioottia syömällä pitäisi lähteä pois? Onko kenelläkään antibiootit auttanut? Ei ole siis paisetta kehittynyt vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759