PS-tili

meizi83

Oletteko harkitsemassa siirtymistä PS-tiliin?

Itse meinasin siirtää eläkevakuutuksen rahat PS-tiliin. Saakohan tehdä isomman siirron, kuin 5000eur?

35

3493

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peeeeee

      ei saa tehdä enempää siirtää, eikä saa kai vuosiin vanhoja siirtää,
      jos olet tehnyt eläkesäästösopimuksen saat vielä kauan jännittää kuinka yhtiösi pärjää
      kun tästä vuodesta alkaa suuren ikäluokan maksun aika
      ja uudet tilit tehdään muualle,
      eli harva enää tekee uusia eläkevakuutuksia.

    • Eips:ssään

      saa siirtää vanhojen vakuutusten rahoja PS-tiliin.

      Sorry:/

      • Saitur1

        ...kovin hyvä ole. Ennen kuin nyt lähdet uuteen villitykseen, niin tutkaile vähän seuraavan linkin asioita

        http://saituri.org/2010/01/24/anna-ps-tilin-odottaa/

        Kulut saattavat laskea (ei takuuta), mutta ongelmakohtia niissäkin riittää. Jos PS-tiliin kuitenkin päädyt, niin odota niin kauan, että Seligson saa sen aikaan passiivirahastoillaan. Sen jälkeen aloitat heidän asiakkaana, olettaen että ratkaisu on tehty riittävän hyvin.

        Niin, ja nykyisestä eläkevakuutuksesta et tosiaan saa siirtää mitään mihinkään.


      • joku vaan
        Saitur1 kirjoitti:

        ...kovin hyvä ole. Ennen kuin nyt lähdet uuteen villitykseen, niin tutkaile vähän seuraavan linkin asioita

        http://saituri.org/2010/01/24/anna-ps-tilin-odottaa/

        Kulut saattavat laskea (ei takuuta), mutta ongelmakohtia niissäkin riittää. Jos PS-tiliin kuitenkin päädyt, niin odota niin kauan, että Seligson saa sen aikaan passiivirahastoillaan. Sen jälkeen aloitat heidän asiakkaana, olettaen että ratkaisu on tehty riittävän hyvin.

        Niin, ja nykyisestä eläkevakuutuksesta et tosiaan saa siirtää mitään mihinkään.

        Yllättäen tuon blogin pitäjä oli havainnut lähes kaikki ongelmat mitä minäkin ja pari uutta, lähinnä ulkomaisten osinkojen tuplaverotuksen joka tosin riippunee verottajan tulkinnasta.

        Omasta mielestäni pahimmat epäkohdat ovat, blogissa mainittujen lisäksi:

        1. Sitoutuminen 65 vuoden ikään jonka jälkeen saa nostaa rahat kymmenen vuoden aikana. Mitä siinä iässä enää rahalla tekee, ellei halua maksaa vanhustentalon maksuja rankimman päälle. Ennemmin minä sponssaan vaikka sitä että lapseni saavat ensiasunnot parikymmentä vuotta aiemmin.

        2. Poliittinen epävarmuus, kun kansan rahat ovat PS-tileillä niin sääntöjä muutetaan takuuvarmasti.

        3. Tuplaverotus kuolemantapauksen yhteydessä minkä bloginpitäjä huomasikin. Valtiolle menee 28% ja lopuista 13%.

        4. Ei mahdollista tehdä verojärjestelyjä. Jos sijoittaa osakkeisiin niin oikein varakas suku voi muuttaa Tukholmaan ja pärjätä ilman perintö- ja lahjaveroja. Italiassa samoin, kuinkas ollakaan, Casimir Ehrnrooth muutti sinne heti kun pääsi eläkkeelle. Osakkeiden myyntivoitto on verotonta noin puolessa EU-maista vuoden tai viiden vuoden omistuksen jälkeen, jos muuttaa Portugaliin niin vanhat osakkeet saa myydä vaikka heti.

        En minä laittaisi rahojani edes Seligsonin PS-tiliin, koko laki on aivan järjetön jos pitää odottaa että on iässä jossa ei enää rahaa tarvitse ja lapsetkin ovat nelikymppisiä. Eikä niitä rahoja voi siirtää edes lapsenlapsille jotka olisivat rahantarpeessa.


      • _________________
        joku vaan kirjoitti:

        Yllättäen tuon blogin pitäjä oli havainnut lähes kaikki ongelmat mitä minäkin ja pari uutta, lähinnä ulkomaisten osinkojen tuplaverotuksen joka tosin riippunee verottajan tulkinnasta.

        Omasta mielestäni pahimmat epäkohdat ovat, blogissa mainittujen lisäksi:

        1. Sitoutuminen 65 vuoden ikään jonka jälkeen saa nostaa rahat kymmenen vuoden aikana. Mitä siinä iässä enää rahalla tekee, ellei halua maksaa vanhustentalon maksuja rankimman päälle. Ennemmin minä sponssaan vaikka sitä että lapseni saavat ensiasunnot parikymmentä vuotta aiemmin.

        2. Poliittinen epävarmuus, kun kansan rahat ovat PS-tileillä niin sääntöjä muutetaan takuuvarmasti.

        3. Tuplaverotus kuolemantapauksen yhteydessä minkä bloginpitäjä huomasikin. Valtiolle menee 28% ja lopuista 13%.

        4. Ei mahdollista tehdä verojärjestelyjä. Jos sijoittaa osakkeisiin niin oikein varakas suku voi muuttaa Tukholmaan ja pärjätä ilman perintö- ja lahjaveroja. Italiassa samoin, kuinkas ollakaan, Casimir Ehrnrooth muutti sinne heti kun pääsi eläkkeelle. Osakkeiden myyntivoitto on verotonta noin puolessa EU-maista vuoden tai viiden vuoden omistuksen jälkeen, jos muuttaa Portugaliin niin vanhat osakkeet saa myydä vaikka heti.

        En minä laittaisi rahojani edes Seligsonin PS-tiliin, koko laki on aivan järjetön jos pitää odottaa että on iässä jossa ei enää rahaa tarvitse ja lapsetkin ovat nelikymppisiä. Eikä niitä rahoja voi siirtää edes lapsenlapsille jotka olisivat rahantarpeessa.

        Ei se mun mielestä kusetusta ole, on hyviä ja huonoja puolia. Ja kaksoisverotuskin on olkiukko: mielummin maksan jenkkiosakkeiden osingoista 15 prosenttia (PS-tili) kuin 28 prosenttia (omistus muuten vaan).

        Olen ajatellut laittaa neljänneksen sijoituksista PS-tilille, jos jostain saa halvat kustannukset Saksan ja USAn pörsseistä ostetuille arvopapereille.


      • joku vaan
        _________________ kirjoitti:

        Ei se mun mielestä kusetusta ole, on hyviä ja huonoja puolia. Ja kaksoisverotuskin on olkiukko: mielummin maksan jenkkiosakkeiden osingoista 15 prosenttia (PS-tili) kuin 28 prosenttia (omistus muuten vaan).

        Olen ajatellut laittaa neljänneksen sijoituksista PS-tilille, jos jostain saa halvat kustannukset Saksan ja USAn pörsseistä ostetuille arvopapereille.

        Siellä ollaan siirtymässä osakesäästötiliin jonka sisällä voi verottomasti ostaa tai myydä osakkeita tai pitää välillä sijoitukset rahana. Tiliä saa hallita itse, siitä voi nostaa rahat milloin vaan, nostettaessa maksetaan verot.

        Unohdin tuosta Suomen PS-tilin kusetuslistasta vielä yhden haitan:
        Tili pitää antaa jonkun rahastopellen hoidettavaksi, sijoituksista ei saa määrätä itse.


      • ______________
        joku vaan kirjoitti:

        Siellä ollaan siirtymässä osakesäästötiliin jonka sisällä voi verottomasti ostaa tai myydä osakkeita tai pitää välillä sijoitukset rahana. Tiliä saa hallita itse, siitä voi nostaa rahat milloin vaan, nostettaessa maksetaan verot.

        Unohdin tuosta Suomen PS-tilin kusetuslistasta vielä yhden haitan:
        Tili pitää antaa jonkun rahastopellen hoidettavaksi, sijoituksista ei saa määrätä itse.

        Onko Suomen PS-tilistä tulossa sellainen, että sitä ei saa itse hallinnoida? Itse en ole tällaiseen tulkintaan törmännyt.

        http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20090917Pitkaea/name.jsp


      • __________

      • _____________
        __________ kirjoitti:

        ...niin, jos sijoituksista ei saa itse määrätä, koko homma on tietysti turha.

        Mun suunnitelma olisi simppeli: Nysestä koko rahalla Vanguardin World Stockia.

        TUohon alkuperäiseen kysymykseen muuten:

        "Vakuutussopimuslakia muutettaisiin lisäksi siten, että eläkevakuutuksen ottajalla olisi vastaava siirto-oikeus, jos eläkevakuutussopimukseen liittyy kuolemanvaraturva."

        http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20090917Pitkaea/name.jsp


      • joku vaan
        ______________ kirjoitti:

        Onko Suomen PS-tilistä tulossa sellainen, että sitä ei saa itse hallinnoida? Itse en ole tällaiseen tulkintaan törmännyt.

        http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20090917Pitkaea/name.jsp

        http://www.taloustaito.fi/Page/61eb94fb-a932-4d43-a45b-bc94715b1be0.aspx?groupId=ae5944a0-3bbc-49bc-9c6a-fcab3aeb8b7b&announceme...

        "Suunnitellun lain mukaan verotuettuun eläkesäästämiseen tarvitaan oma tilinsä (ps-tili). Tiliä ja säästäjän sijoituksia hallinnoi pankki, sijoitusrahastoyhtiö tai muu sijoituspalveluyritys."

        Kovasti kuulostaa siltä että asiakkaan valta rajoittuu siihen että voi alussa sanoa "sijoittakaa rahat kotimaisiin osakkeisiiin".


      • joku vaan
        __________ kirjoitti:

        ...niin, jos sijoituksista ei saa itse määrätä, koko homma on tietysti turha.

        Mun suunnitelma olisi simppeli: Nysestä koko rahalla Vanguardin World Stockia.

        Itse laittaisin osan itse rakennettuun suomisalkkuun joka matkisi Odinia tai Phoebusta.
        Täällä on sentään kotikenttäetu.

        Osa korkorahastoon, esim. Pimco total return.

        Sitten ehkä valittuja yhtiöitä maailmalta, Berkshire Hathaway, Coca Cola, Walmart tai Costco.

        Tasapainotus vuosittain sijoittamalla lisärahaa siihen omaisuuslajiin joka on alipainossa.

        Sitten eläkeellä muuttto ulkomaille missä rahat voi nostaa vaikka heti ja verottomasti.


      • Siiri63
        joku vaan kirjoitti:

        http://www.taloustaito.fi/Page/61eb94fb-a932-4d43-a45b-bc94715b1be0.aspx?groupId=ae5944a0-3bbc-49bc-9c6a-fcab3aeb8b7b&announceme...

        "Suunnitellun lain mukaan verotuettuun eläkesäästämiseen tarvitaan oma tilinsä (ps-tili). Tiliä ja säästäjän sijoituksia hallinnoi pankki, sijoitusrahastoyhtiö tai muu sijoituspalveluyritys."

        Kovasti kuulostaa siltä että asiakkaan valta rajoittuu siihen että voi alussa sanoa "sijoittakaa rahat kotimaisiin osakkeisiiin".

        No, miksi ulkomaisten osakkeiden omistamisesta pitäisi antaa mitään verohelpotuksia? Kyllä ps-tilin yksi lähtökohta on minun mielestäni se, että saadaan myös kotimaista osakeomistusta tuettua ja Suomi pidettyä suomalaisilla.


      • _________________
        joku vaan kirjoitti:

        Itse laittaisin osan itse rakennettuun suomisalkkuun joka matkisi Odinia tai Phoebusta.
        Täällä on sentään kotikenttäetu.

        Osa korkorahastoon, esim. Pimco total return.

        Sitten ehkä valittuja yhtiöitä maailmalta, Berkshire Hathaway, Coca Cola, Walmart tai Costco.

        Tasapainotus vuosittain sijoittamalla lisärahaa siihen omaisuuslajiin joka on alipainossa.

        Sitten eläkeellä muuttto ulkomaille missä rahat voi nostaa vaikka heti ja verottomasti.

        Siis tarkoitus ei ollutkaan lykätä kaikkea World Stockiin. Tavoitesalkku on tällainen:

        Verollisilla tileillä
        Seligson Suomi 20 %
        Seligson Eurooppa 15 %
        X-trackers Emerging Markets 10 %
        Seligson Euro-obligaatio 15 %
        Seligson Corporate Bond 15 %

        ja PS-tilillä
        Vanguard Total World 25 %.

        Mitenkäs meinasit tasapainottaa salkkua, jos siellä on Berkshireä? Mun salkku ei riitä edes yhden osakkeen ostamiseen.


      • joku vaan
        Siiri63 kirjoitti:

        No, miksi ulkomaisten osakkeiden omistamisesta pitäisi antaa mitään verohelpotuksia? Kyllä ps-tilin yksi lähtökohta on minun mielestäni se, että saadaan myös kotimaista osakeomistusta tuettua ja Suomi pidettyä suomalaisilla.

        Saa sinne antaa ohjeen että ostaa pelkästään ulkomaisia osakkeita tai rahat pistetään obligaatioihin.

        Pointti oli siinä että tämän jälkeen asiakas ei pysty vaikuttamaan rahojensa sijoittamiseen ja joutuu pakkomaksamaan "palveluntarjoajalle" "sijoitusten hoidosta" vaikka ei koko palvelua haluaisi ja se olisi haitallista.

        Lisäksi rahoja ei saa omaan käyttöön kuin vasta vanhuksena.

        Toki nykyiset eläkevakuutukset ovat vielä huonompia, jos sellaiseen on erehtynyt rahansa laittamaan niin kannattaa muutta PS-tiliksi jos pystyy. Ilmeisesti tämä onnistuu jos eläkevakuutuksessa on kuolemantapausturva.

        Uusia PS-tilejä ei kannata perustaa, voipi käydä niinkin että sitten aikanaan ei saa kansan-tai työeläkettä mikäli tuollainen on.


      • joku vaan
        _________________ kirjoitti:

        Siis tarkoitus ei ollutkaan lykätä kaikkea World Stockiin. Tavoitesalkku on tällainen:

        Verollisilla tileillä
        Seligson Suomi 20 %
        Seligson Eurooppa 15 %
        X-trackers Emerging Markets 10 %
        Seligson Euro-obligaatio 15 %
        Seligson Corporate Bond 15 %

        ja PS-tilillä
        Vanguard Total World 25 %.

        Mitenkäs meinasit tasapainottaa salkkua, jos siellä on Berkshireä? Mun salkku ei riitä edes yhden osakkeen ostamiseen.

        Tuossa tapauksessahan PS-tilistä on pelkkää haittaa.

        Vanguard Total World ei ymmärtääkseni juurikaan jaa tuottoja ulos, on tarkoitettu siihen että rahat kasvavat verottomasti ja pitkään. Mikäli ostaa suoraan niin voi realisoida heti jos on rahantarvetta tai verottomasti jos muuttaa ulkomaille. Tai kumpaakin.

        Itse rakentaisin Suomi-indeksisalkun itse ja välttäisin jopa ne Seligsonin pienet palkkiot, ei siihen monta osaketta tarvitse ja voi välttää epätoivoisimmat.

        Obligaatiorahastot ovat tässä tilanteessa riski, korot voivat nousta nopeastikin. Allokaatio melko oikea.

        Tosiaan, Odinille tai Seligsonin Oldenburgille voisin jopa maksaa ne kovahkot palkkiot kun tunnen saavani niistä lisäarvoa.

        Heh, omassa salkussani oikea allokaatio olisi noin 5-10 BRKA:ta, mutta pääseehän siihen pienemmilläkin rahoilla kun BRKB splitattiin rautatien oston yhteydessä.

        Muuten toimin tavalla joka oppikirjoissa tuomitaan täysin, myyn kun hinta tuntuu liian korkealta ja ostan kun se tuntuu liian matalalta, väliajat, joskus vuosia istun rahakasan päällä.


      • _____________
        joku vaan kirjoitti:

        Tuossa tapauksessahan PS-tilistä on pelkkää haittaa.

        Vanguard Total World ei ymmärtääkseni juurikaan jaa tuottoja ulos, on tarkoitettu siihen että rahat kasvavat verottomasti ja pitkään. Mikäli ostaa suoraan niin voi realisoida heti jos on rahantarvetta tai verottomasti jos muuttaa ulkomaille. Tai kumpaakin.

        Itse rakentaisin Suomi-indeksisalkun itse ja välttäisin jopa ne Seligsonin pienet palkkiot, ei siihen monta osaketta tarvitse ja voi välttää epätoivoisimmat.

        Obligaatiorahastot ovat tässä tilanteessa riski, korot voivat nousta nopeastikin. Allokaatio melko oikea.

        Tosiaan, Odinille tai Seligsonin Oldenburgille voisin jopa maksaa ne kovahkot palkkiot kun tunnen saavani niistä lisäarvoa.

        Heh, omassa salkussani oikea allokaatio olisi noin 5-10 BRKA:ta, mutta pääseehän siihen pienemmilläkin rahoilla kun BRKB splitattiin rautatien oston yhteydessä.

        Muuten toimin tavalla joka oppikirjoissa tuomitaan täysin, myyn kun hinta tuntuu liian korkealta ja ostan kun se tuntuu liian matalalta, väliajat, joskus vuosia istun rahakasan päällä.

        Total World jakaa osingot ihan normaalisti. Se on tuosta paketista ainut, joka jakaa osinkoja, joten sikäli se kannattaisi sijoittaa PS-tilille.

        Indeksoinnista voi olla montaa mieltä, mutta suoriin osakesijoituksiin verrattuna Seligsonin Suomi-rahasto säästää, koska osingoista ei tarvitse maksaa veroa lainkaan. Neljän prosentin osingoilla osakkeista menee vuodessa 0,8 prosenttia veroa, kun taas indeksirahasto menee verotta ja noin 0,6 prosentin kuluilla. Hajautuksen saa ilmaiseksi kaupan päälle, eikä tarvitse maksaa välittäjän maksuja.

        Jos uskoo päihittävänsä markkinat osakepoiminnalla, silloin yllä oleva ei tietenkään päde. Itse en siihen usko kykeneväni kuin tuurilla, joten jätän yrittämättä.


      • joku vaan
        _____________ kirjoitti:

        Total World jakaa osingot ihan normaalisti. Se on tuosta paketista ainut, joka jakaa osinkoja, joten sikäli se kannattaisi sijoittaa PS-tilille.

        Indeksoinnista voi olla montaa mieltä, mutta suoriin osakesijoituksiin verrattuna Seligsonin Suomi-rahasto säästää, koska osingoista ei tarvitse maksaa veroa lainkaan. Neljän prosentin osingoilla osakkeista menee vuodessa 0,8 prosenttia veroa, kun taas indeksirahasto menee verotta ja noin 0,6 prosentin kuluilla. Hajautuksen saa ilmaiseksi kaupan päälle, eikä tarvitse maksaa välittäjän maksuja.

        Jos uskoo päihittävänsä markkinat osakepoiminnalla, silloin yllä oleva ei tietenkään päde. Itse en siihen usko kykeneväni kuin tuurilla, joten jätän yrittämättä.

        Hinta 40 dollaria, viime vuonna jakoi 0.66 dollaria ja edellisenä 0.2 dollaria.

        Eli osingot ovat 0.5-1.5%, tuosta verojen osuus 28%.


    • Norppa keskiviikkona

      Se alkoi sitten hintasota, OP vetäisi ensimmäisenä pelin auki. Ihme että hermot pettivät jo ensimmäisellä toimijalla eli kuoren hinta on nolle Euroa ja nolla prosenttia ekana vuonna, sitten 0,4 %. Ja kun vielä muitaa että tilin saa siirtää vuoden päästä niin eiköhän näitä siirtotarjouksia tule olemaan tulevaisuudessa tarpeeksi että saa sijoitella ilmaiseksi.

      Luonnollisesti rahastojen hallinnointikulut yms maksetaan nakinkuoren sisältä mutta halpaa on kuin saippua. Tuosta on paha laittaa paremmaksi ja toisaalta se tarkoittaa että voluumeja pitää saada hirveästi että palkat tulevat maksetuiksi myyjille. Alata tippuu paljon säheltäjiä pois.

      • ProOP

        sitten vielä saat viiden tähden laskun siitä kulusta, eli maksat asuntolainan bonuksilla kulut. Näkyy verkkopankissa jossa saa hakata muutokset 24/7. Ei ihan huono malli.


      • opopopopopop
        ProOP kirjoitti:

        sitten vielä saat viiden tähden laskun siitä kulusta, eli maksat asuntolainan bonuksilla kulut. Näkyy verkkopankissa jossa saa hakata muutokset 24/7. Ei ihan huono malli.

        Jaa BON-uksilla kulut katetaan niinpä niin...

        Asuntolainaa olen tässä kysellyt ja OP on selkeästi kallein. Melkein prosentin marginaalia ehdotti täti kun muilla (OP, Säästöpankki, Sampo) oli aika tasaisesti 0,6-0,7 tasoa. Väitti kovasti, että ei se marginaali haittaa kun saa boonuksia niin paljon!!! Hurjasti saisi boonuksia tulla, koska 250000 lainassa 0,3% marginaali tekee 750€ extraa vuodessa. Jos boonukset syystä tai toisesta loppuu laskeeko marginaali? Epäilen.

        En kyllä op-asiakkaaksi lähde asunto enkä ps-puolelle, kyllä asiakas ne boonukset lopulta maksaa. Ps-tilistäkin piruuttaani kyselin ja omia tuotteitahan sinnekin vaan saa, tosin joka pankissa sama juttu. Asiakas häviää aina.


      • opopopopopop
        opopopopopop kirjoitti:

        Jaa BON-uksilla kulut katetaan niinpä niin...

        Asuntolainaa olen tässä kysellyt ja OP on selkeästi kallein. Melkein prosentin marginaalia ehdotti täti kun muilla (OP, Säästöpankki, Sampo) oli aika tasaisesti 0,6-0,7 tasoa. Väitti kovasti, että ei se marginaali haittaa kun saa boonuksia niin paljon!!! Hurjasti saisi boonuksia tulla, koska 250000 lainassa 0,3% marginaali tekee 750€ extraa vuodessa. Jos boonukset syystä tai toisesta loppuu laskeeko marginaali? Epäilen.

        En kyllä op-asiakkaaksi lähde asunto enkä ps-puolelle, kyllä asiakas ne boonukset lopulta maksaa. Ps-tilistäkin piruuttaani kyselin ja omia tuotteitahan sinnekin vaan saa, tosin joka pankissa sama juttu. Asiakas häviää aina.

        nordea oli siis kolmas pankki jostain syystä kirjoitin op...?


      • Aprillipäivä tulee

        Sitten kun nettipankit tulee markkinoille, tulee vielä alemmat kulut. EQ:n emo tarjoaa jo ruottissa
        Börja pensionsspara hos Nordnet

        * 0 % i kapitalavgift!
        * 0 kr i insättningsavgift!
        * 0 kr i kontoavgift!
        * 0 kr för personlig depå på Internet!
        * Sveriges största fondutbud!

        Rahastoja sadoittain eri taloilta, osakkeet, ETF:ät yms, kaikki käy. Itse en kyllä kävelisi OP:n haaviin jossa on vain Op-rahastoja, luonnollisesti. 0,4 prossaa siitä että sitoo kätensä opn hintaviin perusrahastoihin on liikaa. Sitten alkaa asiakkaiden hopotus kuinka halvalla ei saa hyvääää ja eikä kuluilla ole väliä. Ihan vinkkinä että ne on FIM:kin rahastot NN:n valikoimissa joten halvallakin kehyksellä saa ostettua sen ylihintaisen roskan, niin halutessaan.


      • Missä Kissanpäivät?

        Norpan vastaus 0,3 %, ei peritä ekana vuotena eikä avainasiakkailta kolmeen ekaan vuoteen. Ei rahastojen merkintä/lunastuspalkkioita, muuten normaalit. Kisa kiristyy....
        Tälläisiä "mrkintätarjouksia" kun alkaa tulla, niin varmaa on että lopun elämäänsä saa ps-tilit ilman vuosipalkkioita kun vain vaihtaa tarjoajaa muutaman vuoden välein. Hölmöä mutta niin hauskaa katsoa miten katteet nollataan, yksi toisensa jälkeen.


      • Ja Petri tykkää
        Missä Kissanpäivät? kirjoitti:

        Norpan vastaus 0,3 %, ei peritä ekana vuotena eikä avainasiakkailta kolmeen ekaan vuoteen. Ei rahastojen merkintä/lunastuspalkkioita, muuten normaalit. Kisa kiristyy....
        Tälläisiä "mrkintätarjouksia" kun alkaa tulla, niin varmaa on että lopun elämäänsä saa ps-tilit ilman vuosipalkkioita kun vain vaihtaa tarjoajaa muutaman vuoden välein. Hölmöä mutta niin hauskaa katsoa miten katteet nollataan, yksi toisensa jälkeen.

        Sieltähän se tuli, ensimmäinen 0 % ja 0 EUR vuodessa, vain normaalit muut palkkiot, eli käytännössä merkintä kerran ja lunastus vaihtaessa, kokonaisuusasiakkuus huomioidaan jne. Eikä tarvinnut edes odotta nettipankkeja, katutason toimijalta loppui rohkeus hinnoittelussa. Sammolla on ollut "vihollisleirin" Mandatumin tuotteet pitkällä sopimuksella myynnissä joten oman edullisen tuotteet ajatuksena on kääntää vuosikausia taottua kantaa omaan laariin. Sen näkee jo Laaksonen sanamuodoistakin "halpa ettei veroetu valu kustannuksiin". Tämä taitaa tulla olemaan myyntilause pankissa seuraavat vuodet.

        Ai jai, teillä on tuo henkipois-Sammon eläkerahastus, nyt se pitää vaihtaa tähän halpaan kissanläjään.

        Vieläkö joku eläkemyyjä uskoo että PS-tileillä voi tehdä kunnon palkkaa itselleen?


      • makebymake
        Ja Petri tykkää kirjoitti:

        Sieltähän se tuli, ensimmäinen 0 % ja 0 EUR vuodessa, vain normaalit muut palkkiot, eli käytännössä merkintä kerran ja lunastus vaihtaessa, kokonaisuusasiakkuus huomioidaan jne. Eikä tarvinnut edes odotta nettipankkeja, katutason toimijalta loppui rohkeus hinnoittelussa. Sammolla on ollut "vihollisleirin" Mandatumin tuotteet pitkällä sopimuksella myynnissä joten oman edullisen tuotteet ajatuksena on kääntää vuosikausia taottua kantaa omaan laariin. Sen näkee jo Laaksonen sanamuodoistakin "halpa ettei veroetu valu kustannuksiin". Tämä taitaa tulla olemaan myyntilause pankissa seuraavat vuodet.

        Ai jai, teillä on tuo henkipois-Sammon eläkerahastus, nyt se pitää vaihtaa tähän halpaan kissanläjään.

        Vieläkö joku eläkemyyjä uskoo että PS-tileillä voi tehdä kunnon palkkaa itselleen?

        Sillä seikalla, että vuosittaista %-maksua ei ole, on erittäin iso merkitys säästöjakson loppupuolella. Yksinkertainen laskelma oletuksin:
        - maksimit eli 5000 eur sisään/v
        - tasainen vuosituotto-% (sis. rahastopalkkiot)
        - säästöaika 30v
        - eläkkeen nosto 10v tasaerissä, nostojen aikana pääoma ei enää kasva
        - nostettaessa 30% pääomatulovero

        Verrataan kolmea vaihtoehtoa: (a) PS-säästö ilman vuosikuluja, (b) PS-säästö 0,4% vuosikuluilla ja (c) tavallinen osake/rahastosäästäminen (jolloin "eläke" on rahaston arvon realisointia).
        Vuosieläke 4% vuosituotolla: (a) 21,900 eur, (b) 20,400 eur, (c) 16,000 eur
        Vuosieläke 6% vuosituotolla: (a) 31,800 eur, (b) 29,400 eur, (c) 19,400 eur

        (a) ja (b) ero on siis 0,4% vuosittaisen palkkion aiheuttama, 6% tuotolla siis 33,000 eur brutto, yli 23,000 eur netto! Ero kasvaa loppua kohti, esim. vikana vuonna 420,000 euron pääomasta 0,4% = 1,680 euroa eli aika suolainen hinta pelkästä säilytyksestä ja hallinnoinnista. Ekoina vuosina pääoma on pieni ja on ihan se ja sama onko hallinnointimaksu 0% vai 0,4%. Näillä laskelmilla on kyllä vaikea lähteä Nordean/OP:n kelkkaan ...


      • tällä hetkellä
        makebymake kirjoitti:

        Sillä seikalla, että vuosittaista %-maksua ei ole, on erittäin iso merkitys säästöjakson loppupuolella. Yksinkertainen laskelma oletuksin:
        - maksimit eli 5000 eur sisään/v
        - tasainen vuosituotto-% (sis. rahastopalkkiot)
        - säästöaika 30v
        - eläkkeen nosto 10v tasaerissä, nostojen aikana pääoma ei enää kasva
        - nostettaessa 30% pääomatulovero

        Verrataan kolmea vaihtoehtoa: (a) PS-säästö ilman vuosikuluja, (b) PS-säästö 0,4% vuosikuluilla ja (c) tavallinen osake/rahastosäästäminen (jolloin "eläke" on rahaston arvon realisointia).
        Vuosieläke 4% vuosituotolla: (a) 21,900 eur, (b) 20,400 eur, (c) 16,000 eur
        Vuosieläke 6% vuosituotolla: (a) 31,800 eur, (b) 29,400 eur, (c) 19,400 eur

        (a) ja (b) ero on siis 0,4% vuosittaisen palkkion aiheuttama, 6% tuotolla siis 33,000 eur brutto, yli 23,000 eur netto! Ero kasvaa loppua kohti, esim. vikana vuonna 420,000 euron pääomasta 0,4% = 1,680 euroa eli aika suolainen hinta pelkästä säilytyksestä ja hallinnoinnista. Ekoina vuosina pääoma on pieni ja on ihan se ja sama onko hallinnointimaksu 0% vai 0,4%. Näillä laskelmilla on kyllä vaikea lähteä Nordean/OP:n kelkkaan ...

        48 v.. Minkä helvetin takia antaisin vähiä rahojani jonkin rahastopellen hoidettavaksi, niin että viimeiset saan takaisin 27 vuoden kuluttua? Mikä ihmeen vedätys tämä taas on? Mun mielestä koko eläkevakuutus vouhutus pitäisi antaa poliisitutkintaan ja syylliset lähettää Siperiaan.


      • Urpo, ja puusilmä
        tällä hetkellä kirjoitti:

        48 v.. Minkä helvetin takia antaisin vähiä rahojani jonkin rahastopellen hoidettavaksi, niin että viimeiset saan takaisin 27 vuoden kuluttua? Mikä ihmeen vedätys tämä taas on? Mun mielestä koko eläkevakuutus vouhutus pitäisi antaa poliisitutkintaan ja syylliset lähettää Siperiaan.

        Vouhota sitten kun tiedät mistä on kyse. PS-tilillä saat laittaa rahasi vaikka kotimaisiin osakkeisiin tai talletuskseen joita ei rahastopellet hoida. Perkele tämä tyhmyyttä Suomessa, aina pitää valittaa kaikesta.


      • vetää heti
        Urpo, ja puusilmä kirjoitti:

        Vouhota sitten kun tiedät mistä on kyse. PS-tilillä saat laittaa rahasi vaikka kotimaisiin osakkeisiin tai talletuskseen joita ei rahastopellet hoida. Perkele tämä tyhmyyttä Suomessa, aina pitää valittaa kaikesta.

        herneen nenään kun joku vähän sahaa leipäpuun oksaa. Tarkoitin vain sitä että ymmärtääkö kaikki asianosaiset kuinka pitkäkestoisesta asiasta on kyse? On suuri todennäköisyys etten minäkään koskaan 75v päivää tule näkemään. Ja aion kuluttaa rahani itse.


      • hommppppssuuu
        Ja Petri tykkää kirjoitti:

        Sieltähän se tuli, ensimmäinen 0 % ja 0 EUR vuodessa, vain normaalit muut palkkiot, eli käytännössä merkintä kerran ja lunastus vaihtaessa, kokonaisuusasiakkuus huomioidaan jne. Eikä tarvinnut edes odotta nettipankkeja, katutason toimijalta loppui rohkeus hinnoittelussa. Sammolla on ollut "vihollisleirin" Mandatumin tuotteet pitkällä sopimuksella myynnissä joten oman edullisen tuotteet ajatuksena on kääntää vuosikausia taottua kantaa omaan laariin. Sen näkee jo Laaksonen sanamuodoistakin "halpa ettei veroetu valu kustannuksiin". Tämä taitaa tulla olemaan myyntilause pankissa seuraavat vuodet.

        Ai jai, teillä on tuo henkipois-Sammon eläkerahastus, nyt se pitää vaihtaa tähän halpaan kissanläjään.

        Vieläkö joku eläkemyyjä uskoo että PS-tileillä voi tehdä kunnon palkkaa itselleen?

        onpas sampolla hyviä rahastoja. tuottaa vtusti! mä sijoitan heti! jee!


      • hommmpppssuuuuu
        makebymake kirjoitti:

        Sillä seikalla, että vuosittaista %-maksua ei ole, on erittäin iso merkitys säästöjakson loppupuolella. Yksinkertainen laskelma oletuksin:
        - maksimit eli 5000 eur sisään/v
        - tasainen vuosituotto-% (sis. rahastopalkkiot)
        - säästöaika 30v
        - eläkkeen nosto 10v tasaerissä, nostojen aikana pääoma ei enää kasva
        - nostettaessa 30% pääomatulovero

        Verrataan kolmea vaihtoehtoa: (a) PS-säästö ilman vuosikuluja, (b) PS-säästö 0,4% vuosikuluilla ja (c) tavallinen osake/rahastosäästäminen (jolloin "eläke" on rahaston arvon realisointia).
        Vuosieläke 4% vuosituotolla: (a) 21,900 eur, (b) 20,400 eur, (c) 16,000 eur
        Vuosieläke 6% vuosituotolla: (a) 31,800 eur, (b) 29,400 eur, (c) 19,400 eur

        (a) ja (b) ero on siis 0,4% vuosittaisen palkkion aiheuttama, 6% tuotolla siis 33,000 eur brutto, yli 23,000 eur netto! Ero kasvaa loppua kohti, esim. vikana vuonna 420,000 euron pääomasta 0,4% = 1,680 euroa eli aika suolainen hinta pelkästä säilytyksestä ja hallinnoinnista. Ekoina vuosina pääoma on pieni ja on ihan se ja sama onko hallinnointimaksu 0% vai 0,4%. Näillä laskelmilla on kyllä vaikea lähteä Nordean/OP:n kelkkaan ...

        kaveri unohti laskea merkintä- ja lunastuspalkkiot!!!! huono laskija. surkea.


      • Evil2010
        Ja Petri tykkää kirjoitti:

        Sieltähän se tuli, ensimmäinen 0 % ja 0 EUR vuodessa, vain normaalit muut palkkiot, eli käytännössä merkintä kerran ja lunastus vaihtaessa, kokonaisuusasiakkuus huomioidaan jne. Eikä tarvinnut edes odotta nettipankkeja, katutason toimijalta loppui rohkeus hinnoittelussa. Sammolla on ollut "vihollisleirin" Mandatumin tuotteet pitkällä sopimuksella myynnissä joten oman edullisen tuotteet ajatuksena on kääntää vuosikausia taottua kantaa omaan laariin. Sen näkee jo Laaksonen sanamuodoistakin "halpa ettei veroetu valu kustannuksiin". Tämä taitaa tulla olemaan myyntilause pankissa seuraavat vuodet.

        Ai jai, teillä on tuo henkipois-Sammon eläkerahastus, nyt se pitää vaihtaa tähän halpaan kissanläjään.

        Vieläkö joku eläkemyyjä uskoo että PS-tileillä voi tehdä kunnon palkkaa itselleen?

        Seuraavana nollatilin teki Evli, toisin alle on piilotettu sellainen sekamelska kuluja ettei kukaan varmasti tiedä mitä maksaa. Arvo-osuustili maksaa, huom ei siis ps-tili vaan arvo-osuustili, vähintään kolme ekee kuussa, hallinnointipalkkiot otetaan jos otat esim osakkeita tai muuta kuin rahastoja/talletuksia, kulu jopa 1 % pa tai 7 ekee minimi. Jos ostat sekä kotimaisia, ruotsalaisia sekä muunmaalaisia osakkeita, maksanet kolme kertaa 7 ekee minimit kuussa. Sitten rahastojen merkinnät ja lunastukset, siirrot, kaikki hinnoiteltu 0,5 % tai enemmän, ulkopuoliset rahasto merkkarit 2 %, siirto ja lunastus 1 %, ulostulo tililtä 1 % nostoista jne. Onneksi sentään ei merkintäpalkkiota vuoden 2010 aikana, eli vasta tulevaisuudessa mutta tarkoittaako tämä säästösopimusta, rahastoja vai mitä ihmettä. Hemmetin sekavat ehdot on tehty, kuluttajanko harhauttamiseksi.

        Asiantuntijan arvaus-ei muuten tule menemään kaupaksi! Fennialle joka myy samaa pakettia, samat terveiset.


      • Evil2010
        Evil2010 kirjoitti:

        Seuraavana nollatilin teki Evli, toisin alle on piilotettu sellainen sekamelska kuluja ettei kukaan varmasti tiedä mitä maksaa. Arvo-osuustili maksaa, huom ei siis ps-tili vaan arvo-osuustili, vähintään kolme ekee kuussa, hallinnointipalkkiot otetaan jos otat esim osakkeita tai muuta kuin rahastoja/talletuksia, kulu jopa 1 % pa tai 7 ekee minimi. Jos ostat sekä kotimaisia, ruotsalaisia sekä muunmaalaisia osakkeita, maksanet kolme kertaa 7 ekee minimit kuussa. Sitten rahastojen merkinnät ja lunastukset, siirrot, kaikki hinnoiteltu 0,5 % tai enemmän, ulkopuoliset rahasto merkkarit 2 %, siirto ja lunastus 1 %, ulostulo tililtä 1 % nostoista jne. Onneksi sentään ei merkintäpalkkiota vuoden 2010 aikana, eli vasta tulevaisuudessa mutta tarkoittaako tämä säästösopimusta, rahastoja vai mitä ihmettä. Hemmetin sekavat ehdot on tehty, kuluttajanko harhauttamiseksi.

        Asiantuntijan arvaus-ei muuten tule menemään kaupaksi! Fennialle joka myy samaa pakettia, samat terveiset.

        Sitten kun katsoo oikein suurennuslasilla huomaa mm että osakkeiden ostoissa minimi palkkiot on 12-100 ekee tapahtuma, vai voiko se olla 50-250 kuten hinnastossa?! Evlinet tili maksaa kai jotain, ei tuosta selvää saa. Mutta senkin huomaa että rahojen nostosta maksat aina vähintään 2 % jos ne on rahastoissa, arvopapereissa luonnollisesti kaupankäyntimaksut päälle. Eli jos nostat 200 ekee k-eläkettä, voit joutua maksamaan 12 ekee osakkeiden myynnistä plus prossa. Hei, sehän on vain 6,5 % nostosta, ei paha.

        -> Ihan hirveä kuluviritys.


    • Aatteleppa

      No alalla työskennelleenä, niin enpä voi suositella sen enempää PS-tiliä kuin eläkevakuutuksiakaan kenellekkään muulle, kuin sellaiselle ihmiselle, joka ei kykene säästämään muilla keinoin.

      Eläkevakuutus on vakuudeton laina vakuutusyhtiölle käytännössä. PS-tili taasen tili jolla voi olla ok korko, mutta näissä kummassakin on melko hankalasti luettavat maksut ja toisekseen emme tiedä seuraavan 40-vuoden aikana miten laki muuttuu.

    • Rikuz

      saahan sinne laittaa niin paljon kun haluaa, ei vaan ole mitään järkeä, koska 5000 jälkeen ei saa verovähennystä ja varoja nostettaessa maksaa verot koko summasta (ei vain tuotosta).... on siis edullisempaa 5000 jälkeen säästää tavallisiin kohteisiin (osakkeet, rahastot yms.)

      lisää PS-Tilistä:

      http://www.investori.com/cgi-bin/read.pl?a10/s100301.html

    • Eläkevakuutus rocks

      Näyttää ettei PS tilien myynti ole lähtenyt käyntiin eikä ihme. Kulutaso on niin matala ettei kukaan saa palkkaa tuotteiden esittelystä eikä pankkitilin/arvo-osuustilin pakkosidonnaisuus saa rahastoyhtiöitä tulemaan kehiin. Eli pasha muutos vaikkakin potentiaalia oli.

      Hanska viimeksi tänään ilmoitti ettei PS tilit kiinnosta joten markkinointiin ei satsata=myynti sakkaa.
      Uskallatko sijoittaa tuotteeseen jonka elinpäivät ei ehkä ole kymmenissä vuosissa laskettavissa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe