Olen kuullut, että erittäin harvat inssin (eli ajokokeen) tekijät pääsevät ekalla kerralla läpi. Joten olen kiinnostunut: Monennellako kerralla te pääsitte?
En aio vertailla tai mitään, itse menen vasta kuukauden päästä eka kerran autokouluun. Olen vain kiinnostunut.
Monennella kerralla pääsitte inssin läpi?
126
29142
Vastaukset
- asdfghytr
Laakista meni molemmat ja vielä uusintakokeetkin kun sakkojen takia uusin kirjalliset ja inssin. Siihen toiseen kertaankin piti jonkinverran harjoitella.
- Kortti-85
Ei kai,mistäs moinen luulo.Ainakin 80 luvulla läpäs kaikki mun tutut heti ensimmäisellä niin minäkin,onko tullu jotain muutoksia inssi ajoon kun noin vaikeeta luulet sen olevan.Kyllä melk kaikki miehet ainaski läpäsee,naiset vähän kiikun kaakun luulisin.
- kortti vm-69
juttu että, jos ei kerralla onnistu niin sitten kannattaa unohtaa koko juttu
- vissiin
kortti vm-69 kirjoitti:
juttu että, jos ei kerralla onnistu niin sitten kannattaa unohtaa koko juttu
minunkin sitten pitäny unohtaa koko juttu, kun ei ekalla menny läpi. Ajoin kortin vasta 29-vuotiaana, mutta ikä ei tainnut vaikuttaa siihen mokaan minkä inssissä tein. Risteyksestä oli tarkoitus mennä suoraan, mutta otinkin väärän kaistan. Sehän ei vielä olisi hylkäystä aiheuttanut, mutta inssi ei tykännyt, kun meinasin vanhoilla valoilla mennä valoista :) Ei välttämättä kannata pitää pitkiä taukoja ajotuntien välissä, vaan ajaa kaikki mahdollisimman nopealla aikataululla.
Eli ei se maailman loppu ole, jos ei ekalla onnistu. Olisiko näin, että miehistä n.80% läpäisee ekalla kerralla. - Täystauno auton kans
vissiin kirjoitti:
minunkin sitten pitäny unohtaa koko juttu, kun ei ekalla menny läpi. Ajoin kortin vasta 29-vuotiaana, mutta ikä ei tainnut vaikuttaa siihen mokaan minkä inssissä tein. Risteyksestä oli tarkoitus mennä suoraan, mutta otinkin väärän kaistan. Sehän ei vielä olisi hylkäystä aiheuttanut, mutta inssi ei tykännyt, kun meinasin vanhoilla valoilla mennä valoista :) Ei välttämättä kannata pitää pitkiä taukoja ajotuntien välissä, vaan ajaa kaikki mahdollisimman nopealla aikataululla.
Eli ei se maailman loppu ole, jos ei ekalla onnistu. Olisiko näin, että miehistä n.80% läpäisee ekalla kerralla.No mitenkäs sitten naiset? Kuinka moni pääsee ekalla kerralla?
Nii ja, inssistä...ei kai minun pidä muistaa rataa ULKOA? Minä kun en reittejä osaa muistaa, no koti-koulu-koti - reitin kyllä muistan, mutta muu kyllä unohtuisi. - mmmmmmm
vissiin kirjoitti:
minunkin sitten pitäny unohtaa koko juttu, kun ei ekalla menny läpi. Ajoin kortin vasta 29-vuotiaana, mutta ikä ei tainnut vaikuttaa siihen mokaan minkä inssissä tein. Risteyksestä oli tarkoitus mennä suoraan, mutta otinkin väärän kaistan. Sehän ei vielä olisi hylkäystä aiheuttanut, mutta inssi ei tykännyt, kun meinasin vanhoilla valoilla mennä valoista :) Ei välttämättä kannata pitää pitkiä taukoja ajotuntien välissä, vaan ajaa kaikki mahdollisimman nopealla aikataululla.
Eli ei se maailman loppu ole, jos ei ekalla onnistu. Olisiko näin, että miehistä n.80% läpäisee ekalla kerralla.B inssi tokalla, C inssi tokalla, D1 inssi ekalla. Aika pienestä on kiiinni nuo jutut. Toivottavasti rento inssin vastaanottaja ja saa jutuilla rentoutumaan.
- Tu(u)nari
mmmmmmm kirjoitti:
B inssi tokalla, C inssi tokalla, D1 inssi ekalla. Aika pienestä on kiiinni nuo jutut. Toivottavasti rento inssin vastaanottaja ja saa jutuilla rentoutumaan.
Itselläni on dysleksia, joten minulle piti tehdä kirjalliset ilman aikaa. Ekalla siis pääsin, virheitä 1 kysymyksessä ja 3 kuvissa :D. Olin todella onnellinen.
Kun taas itse ajokokeet olivat täyttä PASKAA. En muista edes mitä ekalla kerralla kävi, tokalla päin punaisia (typerämmin suunnitellussa risteyksessä IKINÄ) ja kolmannella taas kävin uppo-oudolla alueella, jolla en ole ajanut kertaakaan. Lisäksi kolmannella kerralla inssi-setänä toimi tiukkapipoukko, joka vie paikkaan, josta KAIKILLE tulee hylsy. Taitaa tykätä sanoa oppilaille "Tuli hylsy". Neljäs kerta tulossa, enkä usko, että menee läpi. Sisko sanoo, että seuraavalla kerralla menee läpi, mutta en usko. Kuudennella meen läpi, jos onni suo. Olen periaatteessa jo luovuttanut.
Angst, angst, ajattelevat lukijat minusta. Minä myös. - volvos40..
Tu(u)nari kirjoitti:
Itselläni on dysleksia, joten minulle piti tehdä kirjalliset ilman aikaa. Ekalla siis pääsin, virheitä 1 kysymyksessä ja 3 kuvissa :D. Olin todella onnellinen.
Kun taas itse ajokokeet olivat täyttä PASKAA. En muista edes mitä ekalla kerralla kävi, tokalla päin punaisia (typerämmin suunnitellussa risteyksessä IKINÄ) ja kolmannella taas kävin uppo-oudolla alueella, jolla en ole ajanut kertaakaan. Lisäksi kolmannella kerralla inssi-setänä toimi tiukkapipoukko, joka vie paikkaan, josta KAIKILLE tulee hylsy. Taitaa tykätä sanoa oppilaille "Tuli hylsy". Neljäs kerta tulossa, enkä usko, että menee läpi. Sisko sanoo, että seuraavalla kerralla menee läpi, mutta en usko. Kuudennella meen läpi, jos onni suo. Olen periaatteessa jo luovuttanut.
Angst, angst, ajattelevat lukijat minusta. Minä myös.mulla oli teoriassa 4 virhettä eli juuri sallittu määrä kun en jaksanut millään lukee kunnolla niihin..sitten inssi ajoo jännitin niin pirusti että meinasin pyörtyä..no ei menny ku 5 min ajamisen alusta niin lähtikin yhtäkkiä menee hyvin siis pahin jännitys loppu ku seinään jostain syystä vaikka se katsastusmies oli kyllä aika murhamiehen näkönen just sillä hetkellä mun mielestä.Tiesin kyllä varsin hyvin itse että osaan ajaa autoa jo suht hyvin koska ope kehui heti alussa jo mua,sujuu kuin tanssi oletko ajellu ennenkin sanoi.Sit ajeltiin ympäri kaupunkia joku 15min mut kyl ne oli pitkiä minuutteja,mielessä pyöri koko ajan mitäs jos mokaan jossain.No loppuihan sekin piina sit joskus kun kurvailtiin kats aseman pihaan niin kyl tunne oli kyl aika vapautunut,vielä se odotus kun se kirjotteli papereita oli piinaavaa,tuleeko hylky vai ei,Ei tullu.Oli kyllä onnellisin hetkeni koko elämässäni.Näitä mukava muistella vanhempana 80000km vuodessa ajavana kokeneena autoilijana.Joten neuvon älä jännitä niin kaikki sujuu,vaik helpommin tietysti sanottu kuin tehty.
- nainen.
Täystauno auton kans kirjoitti:
No mitenkäs sitten naiset? Kuinka moni pääsee ekalla kerralla?
Nii ja, inssistä...ei kai minun pidä muistaa rataa ULKOA? Minä kun en reittejä osaa muistaa, no koti-koulu-koti - reitin kyllä muistan, mutta muu kyllä unohtuisi.Pääsin sekä kirjalliset että inssin ekalla. En ollut ennen autokoulua kertaakaan autolla ajanut, mutta ajotunneilla sitten innostuin ajamisesta, joten opettelu oli tosi hauskaa... Mulla on kyllä käsitys, että ekalla pääsee läpi jotain 70%, korjatkaa toki jos olen väärässä.
Inssissä ei tarvi mitään reittejä muistaa, eikä pidäkään, muutenhan voisit käydä kaikki "pahat paikat" opettelemassa :) Itsekin käännyin yhdestä risteyksestä vahingossa väärään suuntaan (toki ihan liikennesääntöjen mukaisesti), eikä se mitään haitannut, katsottiin inssi-sedän kanssa hyvä paikka ja käännyttiin takaisin :D volvos40.. kirjoitti:
mulla oli teoriassa 4 virhettä eli juuri sallittu määrä kun en jaksanut millään lukee kunnolla niihin..sitten inssi ajoo jännitin niin pirusti että meinasin pyörtyä..no ei menny ku 5 min ajamisen alusta niin lähtikin yhtäkkiä menee hyvin siis pahin jännitys loppu ku seinään jostain syystä vaikka se katsastusmies oli kyllä aika murhamiehen näkönen just sillä hetkellä mun mielestä.Tiesin kyllä varsin hyvin itse että osaan ajaa autoa jo suht hyvin koska ope kehui heti alussa jo mua,sujuu kuin tanssi oletko ajellu ennenkin sanoi.Sit ajeltiin ympäri kaupunkia joku 15min mut kyl ne oli pitkiä minuutteja,mielessä pyöri koko ajan mitäs jos mokaan jossain.No loppuihan sekin piina sit joskus kun kurvailtiin kats aseman pihaan niin kyl tunne oli kyl aika vapautunut,vielä se odotus kun se kirjotteli papereita oli piinaavaa,tuleeko hylky vai ei,Ei tullu.Oli kyllä onnellisin hetkeni koko elämässäni.Näitä mukava muistella vanhempana 80000km vuodessa ajavana kokeneena autoilijana.Joten neuvon älä jännitä niin kaikki sujuu,vaik helpommin tietysti sanottu kuin tehty.
Lisätään nyt vielä yksi :-D BC molemmat laakista läpi
- tsrippaa
Tu(u)nari kirjoitti:
Itselläni on dysleksia, joten minulle piti tehdä kirjalliset ilman aikaa. Ekalla siis pääsin, virheitä 1 kysymyksessä ja 3 kuvissa :D. Olin todella onnellinen.
Kun taas itse ajokokeet olivat täyttä PASKAA. En muista edes mitä ekalla kerralla kävi, tokalla päin punaisia (typerämmin suunnitellussa risteyksessä IKINÄ) ja kolmannella taas kävin uppo-oudolla alueella, jolla en ole ajanut kertaakaan. Lisäksi kolmannella kerralla inssi-setänä toimi tiukkapipoukko, joka vie paikkaan, josta KAIKILLE tulee hylsy. Taitaa tykätä sanoa oppilaille "Tuli hylsy". Neljäs kerta tulossa, enkä usko, että menee läpi. Sisko sanoo, että seuraavalla kerralla menee läpi, mutta en usko. Kuudennella meen läpi, jos onni suo. Olen periaatteessa jo luovuttanut.
Angst, angst, ajattelevat lukijat minusta. Minä myös.Vaikka kuinka olisi hylsy paikka jos et osaa merkkejä lukea niin ei se maikan syy ole, eikä ainakaan tahallista.
Meilläkin oli mm. ympyrä jossa kaksi kaistaa ja vain toista ajamalla pääsee ympyrästä suoraan ja eräs kohta jossa inssi sanoi "seuraavasta vasemmalle" ensin tuli käännös vasemmalle, josta saa ajaa vain linja-auto ja sen jälkeen vasta risteys mistä saa kääntyä henkilöautolla.
Juuri noissa moni kämmäsi ja sitten haukuttiin inssiä. - hermostunut stressaa
Täystauno auton kans kirjoitti:
No mitenkäs sitten naiset? Kuinka moni pääsee ekalla kerralla?
Nii ja, inssistä...ei kai minun pidä muistaa rataa ULKOA? Minä kun en reittejä osaa muistaa, no koti-koulu-koti - reitin kyllä muistan, mutta muu kyllä unohtuisi.Pääsin inssistä vasta 2.kerralla. Ekalla kerralla jännitin niin paljon, ettei siitä tullut mitään. Ajaa kyllä osasin ja ajotuntejakin olin ottanut yli pakollisen.
Toisella kerralla pääsin läpi, koska en enää jännittänyt. Otin tietoisen riskin ja nappasin 5mg diapamin (rauhoittava lääke) 2 tuntia ennen inssiä. Olin rauhallinen ja ajo sujui erinomaisesti - dasdasdadasd
Niin, sukupuolihan ne ajotaidot kertoo?
- realismia...
dasdasdadasd kirjoitti:
Niin, sukupuolihan ne ajotaidot kertoo?
Hyvin pitkälti kyllä. Tämä näkyy selvästi kilpa-autoilua seuraamalla.
- veio
tsrippaa kirjoitti:
Vaikka kuinka olisi hylsy paikka jos et osaa merkkejä lukea niin ei se maikan syy ole, eikä ainakaan tahallista.
Meilläkin oli mm. ympyrä jossa kaksi kaistaa ja vain toista ajamalla pääsee ympyrästä suoraan ja eräs kohta jossa inssi sanoi "seuraavasta vasemmalle" ensin tuli käännös vasemmalle, josta saa ajaa vain linja-auto ja sen jälkeen vasta risteys mistä saa kääntyä henkilöautolla.
Juuri noissa moni kämmäsi ja sitten haukuttiin inssiä.Väärin.
Inssi ei saa sanoa seuraavasta, jos siitä ei saa ajaa. Saa sanoa seuraava mahdollinen. - Diazepaami-anni
hermostunut stressaa kirjoitti:
Pääsin inssistä vasta 2.kerralla. Ekalla kerralla jännitin niin paljon, ettei siitä tullut mitään. Ajaa kyllä osasin ja ajotuntejakin olin ottanut yli pakollisen.
Toisella kerralla pääsin läpi, koska en enää jännittänyt. Otin tietoisen riskin ja nappasin 5mg diapamin (rauhoittava lääke) 2 tuntia ennen inssiä. Olin rauhallinen ja ajo sujui erinomaisestiItsekin ajattelin rouhia pari pamia, josko sitten menisi läpi. Eka yritys takana, tein sellaisia virheitä mitä en ole enää aikoihin tehnyt ajotunnilla... Ihan surkea esitys kaikinpuolin.
- Anonyymi
dasdasdadasd kirjoitti:
Niin, sukupuolihan ne ajotaidot kertoo?
Fax
- tsirppaa
Kyllä aika moni ainakin meidän koulussa ekalle meni läpi? Itse myös meni ekalla molemmat.
Siinä tosin nyt ei mitään hävettävää ole jos ekalla ei pääse :)- nnnnmnm
3 kerralla. Moni naistuttuni taas pääsi 1 kerralla.
- Joo o
ekalla kerralla läpi (ABCE)
- egoooo
BEC kaikki meni ekalla läpi ;)
- iip
egoooo kirjoitti:
BEC kaikki meni ekalla läpi ;)
Ekalla meni läpi sekä kirjalliset, että inssi. Ja olen siis nainen, lähes nelikymppinen ja autokouluun mennessäni en edes tiennyt mikä poljin on kaasu;)
- :D:D:D
Oih ihanaa inssi läpi tänään!!! Tokalla meni, ja nyt aivan mahtava fiilis :D Itse olin aivan varma, ettei kyllä tule korttia tälläkään kerralla mutta tutvo ilmoitti heti pysähdyttyäni että "ajo hyväksytty" olin aivan ihmeissäni ja sekaisin onnesta tietty!! :D Jännitti niin pirusti ja aikaisemmat tunnit ei menneet hirveän hyvin, mutta näin kuitenkin :D
Ekalla kerralla tuli konflikti tilanteita 2(punaisia päin ja tutvo jotui kääntämään rattia kun meinasi lumipenkkaan kääntyä katsellessani vasemmalle voinko vaihtaa kaistaa) joten oli hylätty siksi vaikka muuten ajo meni mielestäni paremmin kuin tänään :D
Onnee kaikille!! Hyvin se menee! ei kannata jännittää... se vaan haittaa suoritusta, ainakin jos ajon aikana on vielä ihan paineissa! - hilda-hymy
joku riemastuu, mutta kerronpa kuitenkin.
Kirjalliset meni kerrasta läpi, mutta se inssi.
Se meni vasta kolmannella läpi. Syy siihen oli myös se, että jännitin niiin sairaasti, etten edes muistanut hengittää, tokalla meinasin pyörtyä rattiin.
No kolmannella kerralla oli sitten super ihana inssi, aivan huippu.
Näinkin monen vuoden jälkeen muistan lämmöllä hanen rauhoittavaa persoonallisuuttaan.
Jännittäjälle se on paha paikka, silloin unohtuu takuuvarmasti kaikki hyvät opit.- pettynyt eikö koskaa
Mulla menee hermo..no inssi ei menny nyt toisellakaan kerralla läpi,eikä hävetä sanoa yhtään et osaan kyllä ajaa ja osaan merkit yms.jännitän niin pirusti siinä alussa kun lähdetään ja eikös yksi virhe siinä viime kerralla tullutkin,ei siinä olisi ollut kenelläkään vaaraa mutta virhe se oli...no minä jatkoin ajamista en ajatellut koko asiaa ajattelin et jos inssisetä armahtas jos yritän ajaa lopun mallikkaasti,ajoinkin hyvin koska kun tultiin sitten takaisin katsastuskonttorille sanoi et hylätyy tuli mut kehu miten hyvin ajan?????opettajan kans siinä turisi ja määräsi vain yhden ajokerran,mut tämä oli toinen hylkäys jostain pienestä....opettaja ei minua siellä konttorilla puolustanu yhtään tuntui olevan vaan mielissään et taas tulee rahaa,joskus ajotunnilla meinannu mennä hermo jos tekee pienen virheen hän mäkättää siitä vielä puolituntia ajonaikana??aika väärään autokouluun menin;(myönnän kyllä virheeni,mutta ihminen on erehtyväinen ja moni tekee kanssa insissä virheitä ja armoa saa,sit jos vielä kehutaan ajamista en jaksa ymmärtää.kalliiski tulee se tuo paineita,minä en voi sanoa et kyllä se kuule seuravalla keralla joka inssiajo on uusi tapahtuma näin se vaan menee,tämä inssi setä ei suvaitse kuin täydellisen ajon,niin täydellisen kuin autokolulainen ajaa..sitten kun miettii et autokoulun tunnit maksaa35e auton vuokra joka kerta 70euroa ja inssimaksu 39euroa ei tämä kerta niin pahasti koskenu ja itkettäny mut kun tuntuu et ei vaan haluu tämä setä minulle korttia suoda.....pyysin vielä kaikki virheeni paperille sano vaan ei ollut kuin tämä?
- Bissela
B-kortti ekalla läpi. C-kortti ekalla läpi. CE-kortti, käsittely kahteen kertaan, ajokoe ekalla.
Teoria osiot kaikki ekalla. CE kirjalliset tuli tehtyä vielä kahteen kertaan hyväksytysti. :-p Mokailivat oikein urakalla koulu ja konttori, kun menin C:n kirjallisiin: oli vahingossa CE kirjalliset, joka meni silloinkin läpi.
Nykyään taskussa siis BE CE kortti perustason ammattipätevyydellä.
Ja mikä ihmeen yleinen käsitys MIEHILLÄ on siitä, että naiset muka joutuisivat uusimaan inssin useammin kuin miehet?
Meidän kurssiporukassa (kuljettajakurssi 4/09) on 4 naista, 3 yhdistelmäpuolella ja 1 linja-autopuolella.
Heistä inssin ekalla kerralla läpäisi 3: linja-autolla 1 ja yhdistelmällä 2, joista toinen on vasta 20-vuotias!!
Joten ei se pojat mitään kerro, mitkä varusteet on saanut syntyessään.
Aijoo, nimimerkin takana sitten EI ole nainen.- grandprix
että autokoulusta yleensäkin tulee haastavaa, kun olin sitä menestyksellä "vältellyt" toistakymmentä vuotta täysikäisyyden jälkeenkin. Kirjalliset oitis läpi, inssi neljännellä.. ja kyllä, (miehet huokaa, ehkä naisetkin) olen nainen ;) varovainen. Mikä sekin tuntuu olevan kirosana liikenteessä minäminä-joukon mielessä.
- 13+1
B kolmannella yrityksellä läpi, C ekalla.
- läpiläpi
sekä inssi että kirjalliset ekalla läpi, niinkuin suurimmalla osalla tutuistakin.
ei oo vaikeaa kun tarpeeksi on harjoitellut.
hyvin se menee, onnea matkaan ap.lle!
- kk
Sekä teoria ja inssi ekalla läpi, molemmat ilman virheitä.... ja kyllä, olen nainen :)
- .,.,.,.
Olen nainen ja kävin 16 vuotiaana A1 kortin, inssi ja kirjalliset ekalla läpi, kuten myös myöhemmin BC kirjalliset ja inssi ekalla läpi :D
- tuutti12
Naispuolinen kuski täälläkin, ekalla meni läpi vaikka olin olevinani niin surkea oppilas ajotunneilla ja 90% varma tulevasta hylsystä. Ihmeitä tapahtuu ainakin tällä saralla. Tai no, suurin ongelma tais olla se auton liikkeellesaanti, mutta sekin epäonnistui inssissä vain ja ainoastaan kerran kässärimäkilähdössä. Ja täälläkin nousi innostus ajamista ja yleensä autoja kohtaan autokoulun aikana, alaa pitäis lähteä myös opiskelemaan syksyllä.
- kopoptikop
Ensiyrittäjiä hylätään keskimäärin 3 kymmenestä. Toisaalta 7 kymmenestä läpäisee ensiyrittämällä. Suhde pyöreästi 7/3. meillä meni lähes niin 2 kpl ekalla ja se kolmas toisella.
- 2 yrittäjää
Meillä 2 yrittäjää. opetuslupalainen ekalla läpi, autokoulun käynyt kolmannella.
- ekalla läpi
Ekalla läpi ja olen nainen, enkä autokouluun mennessä ollu ajanu kun muutaman sata metriä jossain metsätiellä:) Hassu oletus, että naiset ryssisi kokeet useammin. Monet naiset tuntuu olevan huolellisempia kuskeja kuin miehet...Meinaan näidenkin juttujen perusteella aika moni hylsy on tullut nimenomaan huolimattomuudesta.
Kiinnostais tietää nimimerkin Tu(u)nari kertomus siitä, mikä on kohta jossa "kaikki" reputtaa...? Eikö teillä opettajat ajattaneet tunneilla mahdollisia inssiajoreittejä? meillä ainakin ajattivat, ja myös kertoivat kohdista joissa usein tulee hylsy. Meillä se oli pari STOP-merkkipaikkaa, pari leveäkaistatietä ja etenkin yksi reitin tasa-arvoinen, joka oli huonosti mäen päällä...Nämä kyllä painoinkin sitten mieleeni. - wpikrjweoirjwperkele
Minä läskipää läpäisin vasta toisella yrityksellä, kun tuli hieman huolimaton kaistanvaihto ekassa inssissä. Näin vuosi jälkeenpäin ajatellen silloin se ajo oli kyllä helvetin paljon epävarmempaa ja -turvallisempaa kuin kuukausi pari sen jälkeen. Ei oikein riittänyt ainakaan minulle nuo ajomäärät, paremmin olisi oppinut opetusluvalla kun olisi päässyt ajelemaan mielin määrin.
- oli.
epävarmempaa ja -turvallisempaa. Miten epävarmuus lisää turvallisuutta liikenteessä?
- dddds
Jumalauta hermothan tässä on koetuksella eikä mikään muu. Ajan tälleen suoraa tietä ihan liikenne sääntöjen mukaisesti. Sitten jäppinen HuutAA siihen mikkiin! Hylsy! Minä luulin että se vitsailee ja jatkoin matkaa normaalisti. SItten lähettiin maantielle ja ajoin vastaan tulijoiden kaistalla ja törmäsin rekkaan ja sitten minä kuolin. ELi kiitos näille `` TUTKINNON´´ vastaan ottajille. Kunnon kyrpäohta väkeä ;)
- Err
Hylsy tuli ekalla kerralla ylinopeudesta, pieleen menneestä peruutuksesta ja vaihekepin kanssa sähellyksestä.
Tiesin tosin jo katsastukseen ajaessani, että jokin menee pieleen. Unohin ennen lähtöä jopa mainita katsastajalle, että laittaa turvavyön. Että hävetti-.-
Ajaessani siinä olin ihan varma että pomppaan ja hylsy tulee. No, voitte sitten kuvitella millainen pommi se oli, kun ensin siinä jutustellaan mukavia ja sitten töksäytetään: "Valitettavasti minun pitää hylätä sinut."
Kehui kaistanvaihotani, mutta arviointiin sain konfliktin ja 2:sia. Ei tunne nuo tyypit armoa ei...
Kuulemma auto hallitsee mua, enkä minä autoa. Kyllä siinä itku pääsi, tosin en kehdannut vasta kun autokoululla, jonne asti sain pidettyä itseni kasassa jotekin. Yritti ope siinä piristää, mutta laiha lohtu, ei pahemmin naurattanut:( Itkin kyllä kunnolla, taisi siinä laueta jännitys ja pettymys yhtäaikaa.
Uusinta on ens viikolla, hirvittää jos sähellän tämänkin. Mutta eikai se auta kuin yrittää, vaikka ärsyttää
suunnattomasti. - Kortti 2007 Joulukuu
B läpi ekalla ja C toisella
Ajoin autokoulun itse vielä vanhalla systeemillä, ajokortti on ollut mulla vasta reilut 2 vuotta. En koskaan ollut ajanut auton kanssa enkä tiennyt mitään autoista, sit ensmänen ajotunti ja suoraan kuorma-auton rattiin. Siinä kyllä hieman hirvitti aluksi, mutta siitä se sitten lähti. Omasta mielestä oli loppujen lopuksi hyvä toi kuorma-auto, koska korkealta hytistä näkee kauas edessä tapahtuvat asiat, ja muut autoilijat varovat hieman enemmän kuorma-autoja. Sitten oli helpompi mennä henkilöauton rattiin, kun oli jo ajokokemusta takana, ja oli helpommin hallittava ajoneuvo (koska sisäpeilistä näkee taakse, kuorma-autossa on ajettava sivupeilien varassa.
Ei kannata stressata jos ajo-opettaja joutuu lyömään jarrut pohjaan, mulla kävi niin parit kerrat kuorma-auton kanssa. Henkilöautolla ei käynyt. Ja sekin on normaalia että sammutat auton muutamia kertoja. Bensa-autot sammuvat Dieseleitä herkemmin, itse onnistuin sammuttamaan kuorma-auton ihan siksi että vaihde jarrutin, mutten painanut myös kytkintä alas. Ei myös kannata hernettä vetää nenään jos virheitä sattuu. Ajamaan ei opi kuin ajamalla, sitä ei pelkällä lukemisella opi, joten jos vaan tarvitsee lisätunteja niin niiden kanssa ei kannata liikaa säästellä. Yleensä monet joutuvat ottamaan lisätunteja, valtaosa ottaa niitä. Myös jos ajokoe hylätään, tutvo määrää lisätunteja. Hylkyä ei kannata pelätä etukäteen eikä inssiajoa muutenkaan, se tuo lisästressiä ja hermostuneisuutta, jolloin tekee herkemmin virheitä. Tohon sun jälkimmäiseen viestiin että pitääkö inssissä muistaa reitti ulkoa, niin ei tarvitse. Tutvo määrittää reitin ja sinä ajat sen liikennesääntöjen mukaan. Naisten läpäisytasosta en voi varmasti sanoa, kai aika samaa tasoa mitä miestenkin.
Kirjallisiin kokeisiin kannattaa valmistautua hyvin, en itse muista menikö molemmat kirjalliset ekalla läpi, mutta menivät kuitenkin kun kortin olen saanut. Mutta kirjallisiin voi lukea ja jos siitä tulee hylkäys, niin se on ihan omasta laiskuudestaan johtuvaa. Lukemalla kunnolla läpäisee aika varmasti kirjalliset ekalla.- 203
Kirjalliset meni vasta tokalla läpi, koska ekalla kerralla en kattonut tarpeeks tarkkaan kuvia. Inssi meni ekalla läpi. noin 70% läpäsee inssin ekalla.
- kuskimies
Inssin suorituspaikoillahan on tosiaan aika paljon eroa. En yhtään ihmettele jos jossain landella porukka ajaakin lähes kaikki ekalla läpi, mutta koittakaapas tulla ajamaan Helsinkiin, Aleksis Kiven kadulle, jossa hylkäyprosentti on 50%. Eli kyllä niitä hylsyjä jaellaan aivan kiitettävä määrä.
Tosiaan kirjallisiinhan ei lueta, vaan harjoitellaan tietokoneella, tai autokoulun omalla ohjelmalla. En tiedä millä kivikaudella olette korttinne suorittaneet, mutta juuri kesäkuussa suorittaneena tiedän kohtalaisen tarkasti mitä korttiin vaaditaan. Suurimmalle osalle riittää, kun harjoittelee teoriakoetta (jossa tilannekuvat tärkeimmässä roolissa) varten edellisenä iltana ainakin sen 2-4 tuntia. Sitten inssin onnistuminen riippu täysin siitä, onko sisäistäny ajo-opettajien opit. Tuntien määrähän on alunperin suunniteltu siten, että kyseisellä 30 ajokerralla inssistä pitäisi keskiverto kuljettajan päästä kunnialla läpi, eli jos ajotunnit on mennyt hyvin, ja kertaa vielä ennen inssiä tärkeimmät ajoon liittyvät asiat, ei onglemia luulisi olevan. - kuskimies
kuskimies kirjoitti:
Inssin suorituspaikoillahan on tosiaan aika paljon eroa. En yhtään ihmettele jos jossain landella porukka ajaakin lähes kaikki ekalla läpi, mutta koittakaapas tulla ajamaan Helsinkiin, Aleksis Kiven kadulle, jossa hylkäyprosentti on 50%. Eli kyllä niitä hylsyjä jaellaan aivan kiitettävä määrä.
Tosiaan kirjallisiinhan ei lueta, vaan harjoitellaan tietokoneella, tai autokoulun omalla ohjelmalla. En tiedä millä kivikaudella olette korttinne suorittaneet, mutta juuri kesäkuussa suorittaneena tiedän kohtalaisen tarkasti mitä korttiin vaaditaan. Suurimmalle osalle riittää, kun harjoittelee teoriakoetta (jossa tilannekuvat tärkeimmässä roolissa) varten edellisenä iltana ainakin sen 2-4 tuntia. Sitten inssin onnistuminen riippu täysin siitä, onko sisäistäny ajo-opettajien opit. Tuntien määrähän on alunperin suunniteltu siten, että kyseisellä 30 ajokerralla inssistä pitäisi keskiverto kuljettajan päästä kunnialla läpi, eli jos ajotunnit on mennyt hyvin, ja kertaa vielä ennen inssiä tärkeimmät ajoon liittyvät asiat, ei onglemia luulisi olevan.Eräs kirjoittaja mainitsi, että unohti mainita tutvolle laittaa turvavyö. Itse en ainakaan tällaista kehoittanut omalle tutvolleni, vaan tutvo kyllä laittoi ihan itse. Inssi meni itseltäni helposti, mukavia tutvon kanssa jutellessa, toki jännitti, mutta juuri juttelu auttoi. Arviointiin tuli 4:sta kaikista, eli kait ihan hyvin meni.
- ts
Teillä jo onnellisesti inssit varmaan läpi...mulla ei ekalla menny läpi... uutta en oo vielä varannu ja harkitsen jo paikkakunnan vaihtoa jos pääsis helpommalla ku A.Kiven kadulta... Menny jo niin paljon rahaa haagan autokoululle et oikeen VITUTTAA!!! Peruuttamisia ym inssiin hyödyllisiä asioita käytiin läpi vasta lisätunneilla, että siellä ainakin osataan rahastaa...Motivaatiokin menny jo tässä tähän touhuun ku 6 ajokertaa lisäsivät ...
- hylky täälki
Mulle laitettii maximi lisäajot epäonnistuneen inssin jälkeen, eli 10 kertaa:(.
Hienoa, mekää ei autokoulussa harjoteltu pysäköintiä ja peruutuksia ku kolmella viimeisellä kerralla. Turhauttaa, jos oltas joka ajotunnin jälkee parkkeerattu tienvarteen ni ei olis nyt epävarmuutta pysäköinnin suhteen :(. Jännitin inssiä aivan kamalasti, ei oo ikin jännittäny mikää yhtä paljoa. Kytkinjalka tärisi kokoajan, koita siinä sitte keskittyä ajamiseen :(
Mitenköhä tän jännityksen kans pärjäis ens inssissä. Kunhan ollaa eka ajettu noi pakolliset viis ajotuntia... Paljo sä sait arviointiin ne nimerot? - 20-v. nainen
Kirjalliset ja ajokoe ekalla läpi, kirjallisissa muutama virhe, ajokokeessa pari pikkuvikaa.
- vielä menemättä
Juuri eilen epäonnistui inssi,.
Ihan loppumetreillä oli jo mieli ihan siinä kortin saannissa niin tein sellaisen virheen, että ei voinut korttia saada.-
nax
- ripa-t
kirjoitti:
nax
AB ekalla,v 1973, C1 ekalla 4.2011, D1 ekalla 6.2011
- (tuleva)autoilija ;)
Huamenna inssi, vähän jännittää, mutta kaitse läpi menee ;)
- toivoton tapaus
mulla oli jo kuudes ajotunti ja vieläki teen tosi pahoja virheitä, opettaja joutuu monta kertaa ajon aikana puuttumaan mun ajamiseen. oon ihan panikissa , en haluu edes ajatella inssiä :(
- (nykyinen)autoilija
Inssi läpi, vaikka mulkku muija oli kuulema ;=
- Totuus
B inssi ekalla, C inssi ekalla.
Se on taidosta kiinni, pojat! - hjghjghjghj
Ekalla meni sekä inssi että kirjallinen, mutta tähän vinkkinä että kannattaa jutella kaikkee mahollista sille inssille niin sen on vaikeempi keskittyy siihen ajon arviointiin. Kaverilta oli pari kertaa jäänyt vilkku ja jotain tommosta pientä niin ilmeisesti oli häiriintynyt puheesta sen verta ku ei ees huomauttanu ajon päätteeks. Itsellä taas oli tutvo niin tuppisuu ettei pahemmin sympatiaa herunut mutta ei se mitään, kortti tuli.
- ???
siis että mua voi vaaaan vituttaa inssi viime viikon keskiviikkona sain kaks konfliktii ajoin 30 tiellä 40 ja meinasin peruttaa toisen autoon no hylätyksi tuli. tänään oli inssi ja se meni tosi hyvin omasta mielestä mutta eipä mitään perutin auton hienosti parkkiin ja ootin vastausta että saan sen mut hylky tuli koska kun lähdin katsastuskonttorista niin oli kolmio katsoin kuulemma vain yhteen suuntaan vaikka katse pitää liikkua. että mua vitutti no keskiviikkona uus aika toivottavasti läpi menee
- inssssis
Maanantaina inssi läpi ekalla yrittämällä. Oli ainakin minulle postiivinen kokemus. Ennen ajokoetta oli kyllä vähän väärä kuva tuosta inssiajosta. Ainoastaan tutkinnonvastaanottaja olisi saanut olla mielestäni vähän mielekkäämpi. Kysyin kokeen alussa tulemasta, johon sain vastauksen: "käydään ajelemassa tuolla kaupungilla, ohjeiden mukaan ajat ei siinä kummempia. Ajokoe kestää noin 40min". Lisäksi heti autoon päästyä tutvo totesi, että ompa likainen tuulilasi, voisit ihan ensi alkuun pestä sen (tuuli lasi oli niin kirkas kun olla ja voi, juuri ennen ajokokeeseen saapumista huolttiksella pesty), heittikö vitsiä sitten, en tiedä. Kuitenkin lasi oli pestävä...
Koko ajokokeen aikana tutvo ei puhunut mitään muuta kuin ajo-ohjeita. Tosin itse en olisi halunnutkaan puhua jonninjoutavia samalla. Kaiken kaikkiaan ajokoe kesti kuitenkin vain 20min ja siihen sisältyi mäkilähtö ja ruutuun peruutus. Ruudunkin sai valita itse, olisi saanut peruuttaa vaikka tyhjien ruutujen väliin, mutta katsoin parhaaksi peruuttaa autojen väliin (osuu paremmin ruutuun kun näkee autot peileistä). Lopuksi tutvo kysyi katsastusaseman pihalla, oliko ajokoe mielestäni hyväksytty ja mitä virheitä omasta mielestä tein. Vastasin, että omastamielestä suoritus onnistui hyvin, enkä osannut eritellä mitään virheitä. Loppu tulos oli Hyväksytty ajokoe, yhdellä virhemerkinnällä (kääntyessä oman vuoron odottaminen suojatien päällä, vaikka ketään kevyenliikenteen käyttäjää ei ollut näkyvissä) ja yhdellä H:lla eli hyvä suoritus merkinnällä (auto lähestyi risteyttä kovalla vauhdilla kolmion takaa jonka vuoksi hiljensin omaa vauhtiani ja tämän seurauksena auto kääntyi oikealle (eteeni) väistämisvelvollisuuttaan (kärkikolmio) noudattamatta. Tutvo totesi heti, että toimin oikein ja toinen autoilija ei noudattanut väistämis velvollisuuttaan). Palautteena tutvo kehui kevyenliikenteen huomioimista ja muistutti, että kaistan vaihtamiseen voi jatkossa varata hieman enemmän tilaa.
Itse en inssiä osannut jännittää yhtään, koska tiesin että kyse on käytännön kokeesta. Teoriakoe kyllä jännitti, koska pelkäsin joutuvani paniikkiin ajan kanssa. Teoriakoe meni kyllä myös läpi ekalla ja yhdellä virheellä teoriakysymyksissä. Hyväksytyn ajokokeen jälkeen sain huomattavasti itsevarmuutta ajamiseen ja tänään uskalsin lähteä jo ruuhka aikaan kaupungille ajamaan.
Onnea kaikille inssiin! Turha sitä on jännittää. - 11+4
Itse pääsin teorian ja inssin molemmat ekalla kerralla läpi. Olen kyllä hirveä jännittäjä, mutta tutvo oli niin rento ja puheli muita, etten edes huomannut ajan kulua ja hyvin meni :)
Melkein kaikki sanoo näin, mutta toteampa itsekin ettei kannata jännittää - ...
teoria- ja ajokoe molemmat läpi ekalla :DD Jännitin molemmissa aika pirusti. Ajokokeessa yritin vaan ajatella jotain muuta. se helpotti.
Jos meette ajamaan jollekin pikku kaduille (esim. Tampereen Kalevassa) ajatte vaan niin hitaasti että kerkeette tekeen kaiken mahdollisen. Ite ajoin vähän liian lujaa enkä sit kerenny liikenteen seuraamisen lisäks miettimään vaihteita ja sit oltiin joka risteyksessä käynnistämässä autoa. Onneks auton sammuminen ei oo rikos :D- kokemus....
Itsellä hylättiin juuri siksi, että ajoin liian hitaasti. Rankkasade ei ollut lieventävä asianhaara.
- maanteiden ässä
Tässä kuussa kirjalliset ja inssi. Pakko mennä ekalla läpi :) :)
Ajan DE-ajokorttia, nykyinen ABE CE - kylsesiitäsitjoskus
Eipä mennyt inssi ainakaan ensimmäisellä. Yhteen konfliktiin kaatui, mutta oli se ajo muutenkin kuulemma hieman epävarmaa vaikkei varsinaisia virheitä ollutkaan. Ehkäpä toisella sitten.
- se tyttö
Joku kyseli että pääseekö naiset eka yrittämällä läpi: voin tyytyväisenä kertoa, että mulla meni sekä teoria että inssi ekalla läpi \o/ Pari ylimääräistä ajotuntia ennen inssiä oli varmaan se taikuus :) Ja keskittyy vaan siihen omaan tekemiseen ja havainnointiin, kyllä se siitä.
- perkelettä
monet sanoo, että varinkin teoriatentin on hirmu paljon vaikeutunut nyt vuosien myötä. ennen ei ollut kuvallisia kompakysymyksiä ollenkaan.
nyt niitä on ja vähän pirusti.
ei se ole ihme jos aikaisemmin teoriasta pääsikin heittämällä läpi.
itse en ole käynyt enkä koskaan käykään autokoulua. julkisilla olen pärjännyt ja pärjään. olen vaan nyt vierestä katsellut tätä touhua, ja onneksi ei tarvi itse ainakaan teoriatenttiä käydä.
varsinainen inssi voi olla hauskaakin, ja se monilta onnistuukin.
mutta se teoria. olen vierressä tapellut niiden kanssa kun kaksi nuorta lähisuvustani käy nyt sitä vaihetta.
kun siinä on aikarajoitteet ja kymmenestä sekunnista menee jo viisi sekuntia lukemiseen. sitten on kompia, että liikennemerkit ovat vaan kuluneet, ja pitäis niitä osata sitten lukea. liikennettä havannoillistamalla voisi, mutta aikaraja ei anna myöden.
kuvalliset on perseestä.
yhdellä taas huomenna toiset kirjalliset, ja en usko että nytkään läpi menee. - cherryblossomm
B-kortin kirjallinen ja inssi molemmat ekalla läpi, kertaakaan en ollu mopoon saatika autoon ennen ajokoulua koskenu. Kaiken kukkuraksi olen nainen ja suoritin ajokorttini paikkakunnalla, jossa inssin hylkäysprosentti on valtakuntamme suurimpia. Että kyllä ne naisetki voi jotain saada aikaan ;)
Ja ei nyt millään pahalla, mutta jos inssiä ei pääse 1 tai 2 kerralla läpi, kyllä se jotain kertoo. Inhimillisiä virheitä sattuu ja jännitys joo, sen takia 2. kerta on ihan okei, mutta jos siellä katsastuskonttorilla ravaa viidettä kertaa inssin perässä, niin ehkä ei vaan sovellu auton rattiin..- egoismi
Ei millään pahalla, mutta tarviiko tollasella kehumisella pönkittää omaa hyvyyttään? Kaikenlaiset "jee olen nainen ja täällä vielä hylätään helpommin kuin muualla, taidan olla superhyvä kuski" -ajatukset ovat aika turhia. Autoa kun ei kortilla ajeta. Ja kyllä, olen nainen.
Ja ei myöskään millään pahalla, mutta inssejä oikeasti hylätään todella pienistä mokista. Vaikka ajaa kaupungissa kortti jo taskussa, tekee moni sellaisia pieniä virheitä, joihin kortin saaminen kaatuisi. Se on monesta asianhaarasta kiinni. - ei kuskiksi syntynyt
Voihan ne naisetkin jotain tietysti saada aikaan. En yhtään epäile. On myös miehiä, jotka eivät sitten millään meinaa korttia saada, vaikka kuin harjottelisivat. Esim. minä.
- cherryblossomm
Ihanaa kun provosoidut :D En kyllä mielestäni kehunut olevani maailman paras kuski (ja myös tiedän, ettei näin ole), mutta eikö saisi olla iloinen, että on onnistunut? Ja tiedän kyllä, että minun kohdallani siinä ei ollut tuurin kanssa mitään tekemistä. Jotkut omaksuvat auton hallinnan ja liikenteen lukemisen paremmin kuin muut, näin se vaa on.
Ja kyllä se nyt vaan kertoo jotain kuskista jossei viidennellä yrittämällä pääse läpi = ei ole valmis liikenteeseen. Sad but true. Tiedän paljon ihmisiä, joilla on kortti, mutta ovat aivan taunoja liikenteessä ts. eivät vain hahmota liikennetilanteita, eivät hahmota autonsa ulottuvuuksia jne. Taidat kuulua tähän ryhmään kun niin sydämestä kirpaisi? tai ehkä et vaan saa sitä ajolupaa sieltä katsastuskonttorilta?- egoismi
Ihanaa on myös että jatkat samalla linjalla. :) En myöskään mielestäni maininnut että kuvittelet olevasi maailman paras kuski. Enkä myöskään väittänyt että olisit mitenkään huono kuski. Mutta onhan se hyvä että on varma kuski, ja onnistumisesta saa aina iloita. Asioita voi vaan ilmaista monella tapaa.
Ja for your information mulla on kortti ja inssi meni ekalla läpi. Ei sillä että se oikeastaan mitenkään tähän liittyisi. Raivostuttaa vaan ihmiset joiden mielestä on mukavaa tulla tänne sillä leijumaan, ihan yleisestikin.
- kngkkgmmmemga
En kyllä tiedä itse mitä siinä nyt jännittämistä oli. Eilen inssi ja läpi ekalla. Teoriakokeessa 1 virhe kuvissa ja muuten puhdas.
Ajokokeessa en paljoa edes jännittänyt, vaikka olikin melko tarkan näköinen inssi. Mukavaksi kuitenkin osoittautui.
Jännitän yleensä ihan turhaan kaikenlaista esiintymistä ja puhumista yleisölle/luokalle. Otin ihan rennosti koko ajokokeen ajan ja ylinopeuttakin saattoi olla jossakin kohdassa joku 5km/h.
Kävelijöitä sattui yllättävän paljon reitin varrella. Ne päästin menemään yli. Yksi virhe tuli kun tein poikkeuskäännöksen, vaikka olisi normaalilla kaistanvaihdolla pitänyt selvitä (tai kääntyä kokonaan toiselta kaistalta).
Lopussa inssi totesi, että onnistuneen ajokokeen lähtökohta on juurikin se, ettei inssiä tarvitse pelätä, eikä saakaan pelätä. Kysyä voi reittiä ja muutakin jutustelua, kunhan keskittyy ajamiseen. Harhaankin saa ajaa, mutta liikennesääntöjen mukaan. - 2+20
B inssi kerralla, C inssi kerralla, CE inssi kerralla ja DE inssi myöskin kerralla läpi.
- Inssi huomenna
Huomenna inssi, mutta sitä ennen vielä pari ajotuntia. Mikä sopii vallan mainiosti, koska toivon, etten jännitä ihan niin paljon itse kokeessa. Minä tiedän että osaan ajaa ja pystyn havainnoimaan, mutta koska jännitän niin pieni moka saa minut sekasin ja jään ruoskimaan itteäni sen takia, josta seurauksena seuraava virhe. Ei vaan auta kun mennä kokeeseen. Toivon vaan että saan hermoni hallintaan ja kun saan sen läpi ni pääsen ajamaan ja opettelemaan tosissaan ilman valvovaa silmäparia siinä vieressä. MINÄ OSAAN AJAA, mutta oon todella ankara ittelleni. Kun vaan tää stressaus loppuis...
- tuleva bussikuski
B JA C JA VIELÄ TÄNÄÄN D inssi läpi kaikki 3inssiä ekalla läpi .ei pidä turhaa hermoilla inssiä perus ajolla kyl siitä selvii .. tsemiä kaikille jotka inssiä menee ajaa lähiaikoina...
- .......
Eilen oli mulla jo toinen inssi ja sekin sitten tietysti kusi. Ekan epäonnistumisen otan kyllä ihan omaan piikkiin (moottoritielle liittyminen ja sieltä poistuminen) mutta toinen kerta (parkkeerauksessa pientä viilausta kuulemma) menee kyl mun mielestä jo rahastuksen puolelle. V*tuttaa kuin pientä oravaa. No eipä tässä muuta ku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Jos tuo kolmas inssiajo (viikon päästä) kusee nii sit kyllä heitän hanskat tiskiin ja korkkaan viinipullon.
- ninaloveslondon
Vaikka tästä kommentista onkin aikaa jo puoli vuotta niin sanonpa silti että puhut asiaa mies/ nainen! Itsellä kusi eka inssi tänään juuri samoista syistä (motarille liittyminen ) ja jos enskerralla ei mee läpi niin vedän historian suurimmat perseet olalle. Kiitos näkemiin.
- Siis...
No joo, itelläni kaikki laakista läpi (ABCDE), mutta kumppanillani nyt laittaa jokin vastaan. Eikö inssille sovi hänen kasvonsa, sukupuolensa, synnyinmaansa, poliittinen näkemys, vai mikä lie, mutta opettajakin jo hämillään, miksi ei kelvannu neljännelläkään kerralla. Vaan se tuntuu tuo ajoa vastaan ottava inssi olevan joko jumalan yläpuolella, taikka sitten heti kakkosena kuitenkin, kylä sellasta pilkun viilaamista alkaa olla. Vaan minneppä valitat? Kuluttaja asiamiehellekkö, kun nyt ei oikein tule rahoille vastinetta. Pitää kai vaan muistaa, että paikka, missä inssiä ajetaan, OSAKEYHTIÖ SUOMI.
- typy 18v
Itehän läpäisin inssin 4. kerralla. Kyllähän se reputtaminen joka kerta potutti, kun rahaa palo eikä yksin liikenteeseen päässy vieläkään.
Ei siinä auttanu skarpata ja ämpätä päähän vähän itsevarmuutta. Tiesin ,ja ajo-opettaja sekä inssimies tiesi että oon kyllä tietoinen, miten autoa pitäisi käsitellä ja teoriankin olin läpässy ekalla kerralla. Jännitys vain ajotilanteissa oli niin kova että muutama ajotunti piti sitte lisätä.
Tiedän kyllä useampia muitakin jotka on pariin tai muutamaan otteeseen joutunut inssiä ajeleen, aivan täysjärkisiä ihmisiä. Ei se älylliseen paremmuuteen mitään tule, joillekin ihmisille jännityksen hillitseminen niin, ettei se haittaa keskittymistä voi olla vaikeampaa. Varsinkin jos esim. elämäntilanne on jotenkin hektinen tai vaikea ja muutenkin kuskina vielä melko kokematon..- 5+4
Joo, ei siinä älyn kanssa ole mitään tekemistä, mun yksi sukulainenkin on koulutukseltaan tohtoritason ihminen, älykkyysosamäärä tutkitusti yli keskitason ja pääsi inssistä vasta viidennellä läpi. Kirjalliset meni kyllä ekalla.
Yksi tuttu professori jätti sitten kylläkin autokoulun kesken, kun oli ajanut jotain päin, päätti luovuttaa.
- pitää sit kai munki.
meni teoriakoe kolmannel läpi. käsittelykoe ekal.. viimeviikol vedin inssist hylätyn ja ens viikol uusiks
- autokoulun oppilas
Mulla oli muutama viikko sit teoriakoe ja se meni kerrasta läpi.
Maanantaina (11.6) mulla sit oli inssi ja se ei mennyt läpi, koska jännittin ja stressasin liikaa ja sit ku tein virheitä, niin aloin sit vielä lisäksi hermoileen niitten virheitten takia.
No, inssin jälkeen määrättiin sit vielä 3 ajoa ja keskiviikkona oli eka ajo tuon penkin alle menneen inssin jälkeen, ja tuo keskiviikon ajo meni sit tosi hyvin..eli jos se ois ollut inssi ajo, niin varmaan oisin päässyt silloin inssistä läpi.
Torstaina ajo meni kans ihan hyvin, mut eilen ajo meni ihan päin peetä..ainakin omasta mielestäni.
Joten ois pitänyt ottaa vielä yks ajotunti ennen tuota uusinta inssiä, mut en älynnyt, koska tuon penkin alle menneen inssin jälkeen varattiin samantien myös uusi inssi, joka tosiaan on maanantaina (18.6), joten saa nähä pääsenkö tuota inssiä vielä tokalla läpi.
Ite tosiaan osaan kyllä ajaa sitä autoa, ja osaan liikennesäännöt, mut ku tuo inssi on vaan mulle niin jännittävä, stressaava, hermostuttava ja vähän myös pelottava tilanne, enkä kyl tiiä, ett mikä tuohon auttais. - 50 v
Kirjalliset meni ekalla, mutta inssi vasta kolmannella.
- ChaiLatte
Molemmat ekalla läpi! :) Ajokokeen tutvo oli megaihana miekkonen, jutusteli siinä ihan tyhmiäkin, että pysyin rennompana! Kaksi H:takin sain sinne arvostelulappuseen.
- Vituttaa
Itselläni tutvo ei puhunut mitää muutakuin sanoi reitit, eikä sitten mennyt läpi yhden virheen takia.
- Joku
B-Teoriakoe ekalla läpi, inssi tokalla
A-teoriakoe ekalla läpi, inssin eka yritys feilannu. (ei siis vielä ole a-korttia) - asdautokoulu
Tänään pääsin inssin läpi ekalla kerralla, samoin teoria meni ekalla läpi :) Oon ylpeä ittestäni. Hermoilin ja skitsoilin ihan kamalasti ennen kumpaakin koetta!
- asdautokouluu
Ja lisäyksenä: tutvo oli katsastuskonttorin johtohenkilö! D:
- fffffffdii
Itse pääsin kans inssin tänään ekalla läpi.. olin pitäny taukoa ajotunneilta 6kk ennen viime perjantaita (kuusi päivää sitten) ja auto oli vaihtunut "pikkuautosta" avensikseen.. Jännitti aivan perhanasti inssi ja unohin heti alkuun pistää turvavyön kiinni. Päästi silti läpi ja tänään ajelemaan kaverin autolla ja harjottelemaan omatoimisesti lisää.
- wejrfh
Kerralla pääsin kummatkin läpi, eli teoriakokeen ja inssin, vaikka en ole koskaan ollut niin hermostunut elämässäni kuin inssissä. Kädet hikosivat ja luulin pyörtyväni rattiin kun pelotti niin paljon. Ottaen huomioon että olen melkoinen poropeukalo liikenteessä, en ymmärrä kuinka onnistuin. Autoni jopa sammui ennen liikenneympyrää, mutta inssimies oli sen verran rento että sanoi vain ettei hän tuollaisista hylkää. Sanoi vain että lisää harjoittelua inssin jälkeen vaan, ja kortti tuli.
- nainenmyös
Niin, tuo moottorin sammuminenhan ei ole hylkyperuste kenelläkään. Ilmeisesti, koska se ei ole laitonta/liikennesääntöjen vastaista ja kun taitavallekin kuskille voi sellaista sattua, jos on vieras auto alla. Voi olla eri asia, jos se auto sammuu jokaisessa liikkellelähdössä, mutta ei ei yhdestä tai kahdesta sammumisesta saa hylätä, jos muuten menee hyvin.
itsellä, kun ekasta inssistä tuli hylky jonkun kaistanvaihtokämmin takia, pillahdin itkuun, olipa noloa. Tosin eräs minun lähisukulainen oli nukkunut pois samana aamuna, mutta enhän minä sitä voinut inssille ruveta selittelemään, että tässä on nyt vähän muutakin... Toisella kerralla sitten onnistui.
- bbbbbb1
Ekalla!!
- tiijou
A ekalla B tokalla E ekalla C ekalla
- 9+14
Noh noh, kunhan nyt saisit edes Plasto-Volvollesi jonkinlaisen ajoluvan.
- moiii4
B, toisella läpi. Ajatuvirhe tuli ekalla :D
- BE CE
Itse mokasin B-ajokokeessa, mutta C ja CE menikin sitten kerralla läpi. Ce käsittelykokeen aika oli 7.50min..
- ajokortti1
6 kerralla meni läpi :)
- siili8
Ajoin kortin 32 vuotiaana ja läpäisin inssin toisella kerralla. Ensimmäinen kerta meni jännityksen vuoksi penkin alle, tokalla kertaa ei jännitysmokia tullut.
Enkä siis tajunnut autoista mitään, saati sitten että olisin jotain moottorikulkuista kulkuneuvoa ajanut ennen kuin ensimmäiselle ajotunnille menin. - hopitihophop
B ekalla, C ekalla
- no huhhuh...
Viimeinen ajotunti oli juuri ennen inssiä. Parkkitalon ulosajossa opettaja jarrutti niin että auton lisäjarrupoljin hajosi. :DD En kuulemma huomannut ramppia ylös ajavaa autoa tarpeeksi ajoissa (eikä sitä nähnyt muuta kuin seinään kiinnitetystä peilistä). Sitten loppu 35 min ajotunnista meni siihen kun poljin korjattiin autoliikkeessä.
Ja inssi läpi ekalla kerralla. Vaikka jännitin hitosti em. tapahtuman jälkeen. - Mies 20v.
B-ajokoe. Kirjallinen meni ekalla, inssiä lähdetään viikon päästä yrittämään viidettä kertaa =/.
- inssi ekalla
Mikäs siinä kun rahaa onpi... ohan tuokin omanlainen harrastus
- mäkuolen
Minun olisi tosiaan tarkoitus mennä inssii. Kahden viikon kuluttua... ja jännittää ihan saatanasti... :/. Ajo-opettajani kertoi minulle, että vain noin 35-40 % läpäisee innssin ekalla kerralla....
Olen myös kuullut innssin tullee. Paljon vaikeammaksi erityisesti vuoden alussa voimaan tulleen uudistuksen myötä.- Minqq
Höpönlöpön, inssin ekalla läpäisee noin 60-70% ihmisistä.
Ja samat ovat vaatimukset edelleen kuin vuoden alussakin, et aiheuta vaaratilannetta tai konfliktia liikenteessä ja läpi menee helposti. Itse ajoin inssin kesäkuussa, lieviä virheitä oli vaikka kuinka muttei mitään vakavaa joten kortti tuli ekalla. Älä stressaa niin kyllä se siitä! - NäinOn
Minqq kirjoitti:
Höpönlöpön, inssin ekalla läpäisee noin 60-70% ihmisistä.
Ja samat ovat vaatimukset edelleen kuin vuoden alussakin, et aiheuta vaaratilannetta tai konfliktia liikenteessä ja läpi menee helposti. Itse ajoin inssin kesäkuussa, lieviä virheitä oli vaikka kuinka muttei mitään vakavaa joten kortti tuli ekalla. Älä stressaa niin kyllä se siitä!Juu kyllä sitä monet ekalla kerralla kokeen pääsee läpi, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla esim. Helsinki on vaikeampi läpäistä espoo.
Suurimmat syyt monelle on ihan inhimillisiä, joista paha sanoa mitään, esim. itse sain ensimmäisellä kerralla hylkäisyn liian vähäisestä pään kääntämisestä, vaikka virheitä ei tullut.
Kaveri taas sai hylätyn erikoistilanteessa, jossa tie oli remontissa ja poikkeusjärjestelyillä (poliisin valvonta) ja ajoi vahingossa ennen bussia, koska jännitti sen verran ettei huomannut semmoisen ilmestyneen bussipysäkille.
Pasilassa taas muutamalle on käynyt niin, että valoissa tullut liian kovalla vauhdilla ja joutunut tavallista nopeamman jarrutuksen tekemään valojen vaihtuessa, joka tulkitaan takana olevalle autolle vaaralliseksi ja hylkäys tulee, vaikka sama tilanne esiintyy normaalissa liikenteessä päivittäin, jopa ammattikuskille kuskille. :)
Toki sitten jotkut tekevät ihan oikeita virheitäkin, mutta erot tosiaan paikkakunnilla on aika isot. Espoossa on lähes puolet helpompaa suorittaa inssi, kuin pasilassa ja riihimäellä se on jo lähes neljä kertaa helpompaa (Riihimäellä ei myöskään saa hylkyä pienistä virheistä niin helposti). Kellonajalla on myös merkitystä (ruuhka-aika vs rauhallinen liikenne).
- 10+16
Ekalla läpi molemmat, teoria että inssi. Teoriassa pari typerää virhettä. Inssissä ei yhtään virheitä, kehuja tuli. Ja nainen olen.
- ajamisenpro
viidennellä inssi teoria tokalla
- heh heh
17 kertaa piti yrittää et pääsin inssin läpi
- töppö teppo
ekalla kerralla. kuulun ikäluokkaan jolloin saattoi suorittaa ns.rekkakortin yhdellä kerralla. muutettuani kanadaan jouduin siellä suorittamaan inssinajon teoriakokeineen kortin saamiseksi. sikäläinen inssi tykkäsi niin paljon ajotavastani, että pyysi tulemaan toisenkin kerran. sitten lisenssi heltisi.
- Ehkä vielä joskus
Inssistä hylsy toisen kerran. Ekalla kerralla yksi virhe kolmion takaa tullessa, -> Hylätty. Tokalla ajoin vanhoilla valoilla valoista ja hylätty siitäkin. Eka yritys oli huomattavasti parempi sillä en jännittänyt yhtään, tokalla meni muutenkin aika plörinäksi koska jalat tärisi niin että pää heilus, mutta yhteen virheeseen molemmat kaatus.
Mistä ihmeen kaupungista noita mukavia tuvoja löytyy, itelle osuu aina joku täys kusipää. Muut täällä sanoo että saa kysya esim. ajosuuntaa, mutta ainakin oma tuvo (tokalla kerralla) huomautti kun kysyin siltä että mennäänkö edelleen samaan suuntaan kun se oli jo kauan ollut hiljaa.
Kuulemma minun olisi pitänyt tietää suunta.
Kolmannella yrityksellä sitten varmaan... kalliiksi tulee jos jotakin. - OpLuOpe.
V. 77 pääsin itse läpi kolmannella kerralla. Silloin ne "inssit" oli vielä melko vakavia typpejä, joilla oli vielä jonkunlainen virka-asukin, lakki ainakin. Olin kova jännittämään.
Nyt vuoden sisällä olen opetusluvalla hoitanut ajokortit jälkikasvulle. Eka poika ajoi ekalla kerralla muuten mallikelpoisesti mutta teki yhden kunnon virheen. Hylky. Toisella kerralla jännitti sitten niin että meni oikeasti plörinäksi koko homma. Kolmas kerta meni hyvin kun vaan kokosi itsensä.
Toinen poika meni läpi kerralla kun ei jännittänyt paljoakaan. Sitäpaitsi noiden kolmen aikaisemman kerran perusteella pystyin hänelle jo sanomaan ennen ajoa, että ihan asiallisia tyyppejä ne tutvot (tutkinnon vastaanottajat) oli olleet eivätkä mitenkään yritä knoppeja tai hankalia tilanteita varta vasten etsiä. Ennen kaikkea painotin riittävän alhaista tilannenopeutta, jotta eri tilanteissa jää aikaa harkitsemiseen.
Eka yrityksellä pääse inssistä läpi kait jotain 75% autokoululaisista eli kyllä se inssin läpäisy pitäisi olla aika todennäköinen. - !h!s
kaikki ekalla läpi
Tulin pieleen menneestä inssistä tänään. Syy: epäekologinen ajaminen ja pyörien huomiotta jättäminen. Muu kuulemma meni hyvin. Uskoisin, että tokalla kerralla menee läpi, sen verran selkeää: enemmän moottorijarrutusta ja vilkuilua ympärille.
- failure
Mulla tuli tänää hylsy just noista asioista. Oli kyl vast eka kerta, mut silti vituttaa. Faija petty enemmän kuin mä...
failure kirjoitti:
Mulla tuli tänää hylsy just noista asioista. Oli kyl vast eka kerta, mut silti vituttaa. Faija petty enemmän kuin mä...
Oma isäni totesi, että ennen ei tuosta ekologisuudesta välitetty, ja olisin varmaan päässyt läpi pienellä nalkutuksella tuosta kevytliikenteestä. Mutta ei siinä mitään, ajelen opetusluvalla niin otettiin vain tavoite ottaa tuo pyörien varalta vilkuilu ja moottorijarrutus tavaksi ajotuntien aikana, sitten vaan uudelleen yrittämään.
Itsellänikin tuo oli siis eka inssi ja tyypin mukaan ajoneuvon hallinta jne. oli kunnossa, niin ainakin tiedän tarkkaan, mitä parantaa jotta tokalla kerralla menee läpi, uskoisin että sinulla on sama juttu :)
- soittorasia
Piristävää musiikkia niille, jotka kaipaa positiivisuutta...
https://www.youtube.com/watch?v=7DFUp3AL99s
...ja niille, joita vaan vituttaa.
https://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU
https://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ - kolli12aa12
Laakista läpi molemmat. Inssin kanssa puhua pälpätimme paikallisen ärrän parkkiksella parikymmentä minuuttia, jonko jälkeen takaisin konttorille. Teoriakoe onnistui, vaikken koskaan kuunnellut teoriatunneilla. Ihan maalaisjärkeä käyttämällä pärjäsin
- robin8
Inssin pitäjät on sekaisin voi jumalauta
- 8+5
Tammikuussa oli inssi ja läpi meni ekalla kerralla.
- Vaanjoku
Teorian sain kolmannella läpi. Inssiä oon kokeillu kaks kertaa, eikä oo menny läpi, viikon pääsyä taas.
- veio
Kevari tokalla. Käännyin väärin yksisuuntaiselle.
C ekalla.
D ekalla.
E tokalla, vaunun takapyörä kosketti kivetystä risteyksessä.
B Californiasa ekalla. - Jokunuori
Mulla on mopon inssi huomenna ja ope sano ekalla ajotunnilla et mulla ei oo mahdollista päästä läpi mut aijon mennä läpi vaikka väkisinkin ku oon harjotellu kotona kaikkia tehtäviä huolellisesti ja varmasti sekä menin teoriakokeesta ykösellä läpi
- juho111222
B tokalla
C ekalla
D (odottaa...) - TeidenKing
Ei tarvii käydä tollaisia "inssejä". Sain kortin muropaketista.
- Anonyymi
5 kertaa
- Anonyymi
Ekakerralla vuonna 1967.
- Anonyymi
Ekalla
- Anonyymi
Ekalla meni. Jännitys tuntui mahassa asti mutta hälveni kun matkaan päästiin.
- Anonyymi
Teoriakoe keväällä -62 heti läpi. Ajoa opettelin Austinilla, Dodgella ja Bedfordilla, joista kahdessa oli synkronoimaton vaihdelaatikko. Ajokoe Ford Traderilla, joka oli helppoudessaan kuin toiselkta planeetalta. Ja läpihän sekin meni. Kuorma-auton ammattiajoikortti tuli iän vuoksi erivapaudella. Kenen taskuun nekin korruptiorahat meni, sitä en tiedä ja k-auton ajokorttia en koskaan tarvinnut. Hukkaan tuhlasin vanhusten vähät rahat...
Sitten armeijassa opeteltiin ajamaan Ford Thameksella, missä moottorina sivuventtiilinen V8. Ajokoe armeijan Vanajalla joka oli Ford Trader, nimi vain muutettu. Tosi hyvä oli ajaa Teemun jälkeen ja koe meni läpi kerrasta.
Ajokortin uusinta 5 v välein. Joskus tuli se Ikuinen ajokortti, mutta kun Virkamies keksi rahastaa, niin tehtiin taannehtiva laki (missä Suomella lienee maailmanennätys) ja se ikuisuus poistettiin. Ja taas 5 v välein kortin uusinta valokuvineen ym.
Sitten kun täytin 70, jätin kortista sen tarpeettoman C:n pois, kun olisi pitänyt kortti uusia 2 v välein lääkärintodistuksineen ym. Samalla muuttui lääkärintarkastus Alzheimerkokeeksi, joka on nyt uusittu 75 ja 80 v kokeessa. Sain vielä kortin 5 vuodeksi vaikka näkö alkaa reistailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855