Vhh:lla alkavaa diabetestä vastaan

mitenkä mitenkä

Äidilläni on alkava diabetes ja olen ajatellut, että hän voisi koittaa vhh:ta jos sillä saisi verensokeri arvon paremmaksi. Pitäisiköhän äitini ensin käydä lääkärillä kysymässä että voiko aloittaa sen vai tarviiko sitä kysyä? Hänellä on myös verenpainelääkkeet, mutta hän ei oikeastaan ole kovin ylipainoinen. Hiilarit tulee vaan lähinnä leivästä ja sitten perunasta ja hedelmistä. No kuitenkin, monta kertaa päivässä hänen olisi hyvä syödä? Äitini ei ehkä aloita ihan siitä ketoosi vaiheesta mutta ajattelin että hiilareita olisi hyvä pudottaa reilusti. Verensokeri oli viime mittauskerrasta noussut hieman vaikka äitini oli lisännyt liikuntaa ja syönyt "kevyesti". En keksi muuta kuin että se voisi johtua liiallisista hiilareista, voisiko olla niin? Antakaa muitakin neuvoja asiaan liittyen. Äitini on hiukan epäilevä vhh kohtaan tai lähinnä siihen, että keksiikö hän mitä syödä jne. Minulla kyllä on kokemusta asiasta ja tiedän paljon hyviä ruokareseptejä ja osaan neuvoa äitiäni hyvin. Haluan vain olla varma että voiko hän koittaa vhh:ta ja että pitääkö esim. verenpaineen takia huomioida jotakin. Pienellä paikkakunnallakin kun on todella vaikea päästä lääkäriin ja liekö he edes suosittelisivat vhh:puolesta..

9

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veijo

rekisteröidy niin jatketaan.
      Itse hoidan D":n ilman lääkitystä LCHF (VHH) ruokavaliolla.

• mukana....

Olen ollut vhh-ruokavaliolla puolisen vuotta. En ole noudattanut kovin orjallisesti ruokavaliota, mutta perunaa, pastaa ja riisiä en ole syönyt lainkaan. Ruisleipää olen syönyt hieman.
      Olen laihtunut tänä aikana 13 kg, olen edelleen ylipainoinen.
      Minulla on verenpainelääkitys ja lievä veren sokerilääkitys. Lisäksi on kolesterolilääkitys. Olin viime syksynä geenitutkimuksessa, jossa kartoitettiin elintapoja ja otettiin verikokeita. Sain tulokset mitatuista arvoista ja voin siten verrata niitä aiempiin, joita oli otettu viime keväänä työterveyshuollossa.
      Verenpaine oli laskenut laihtumisen myötä, kolesteroli oli laskenut normaaliin arvoon ja veren sokeri oli laskenut lähes normaaliin arvoon. Kehon rasvaprosentti oli laskenut lähelle normaalia.
      Olen saanut pelkästään hyviä tuloksia vhh-ruokavaliosta, vaikka en ole sitä kovin tarkkaan edes noudattanut.
      Minusta ruokavalio soveltuu kenelle tahansa. En kysellyt lääkäriltä mitään aloittaessani ruokavalion, mutta voihan sitä kysyä, jos asia mieltä vaivaa. Uskon, että voin jättää pian ainakin sokerilääkityksen pois.

Uskon, että tämä ruokavalio soveltuu kenelle tahansa, varmaan löytyy kaikkea sellaista ruokaa, jossa ei ole paljon hiilareita. Olen kyllä katsonut, että en syö rasvaa mahdottomia määriä, vaan aivan tavanomaisesti. Syön broileria, sikaa, nautaa, kalaa, juustoa, kananmunia jne. Liikuntaa en ole juuri voinut harrastaa varsinkaan nyt talvisaikaa.
      Olen varmaan väärä henkilö neuvomaan aterioiden määrässä tai muussa vastaavassa. Olen syönyt arkena oikeastaan vain aamulla ja illalla. Lounas jää usein valitettavasti väliin. Varmaan oikea tapa olisi syödä kaksi pääateriaa ja lisäksi aamupala ja iltapala. Jotkut suosittelevat kolmea ateriaa ja kahta välipalaa.
      En ole tuntenut mitään erityisiä haitallisia oireita. Olen 57-vuotias, käyn työssä.

• Veijo

Tietoa Ruotsiksi

http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Jag äter medicin för högt blodtryck. Kan jag äta LCHF-kost?
        Ja – det är troligen en bra idé. Blodtrycket tenderar att sjunka på LCHF-kost. Observera alltså att din blodtrycksmedicin i längden kan bli för stark. Om ditt blodtryck blir för lågt kan du behöva sänka dosen/sluta. Vanliga symptom på lågt blodtryck är svaghetskänsla / yrsel / illamående. Kontakta då din läkare.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Får man inte förhöjt kolesterol av fet mat?
        Faktum är att tvärtom mot vad man tidigare trott så visar studier att LCHF-kost snarast ger förbättrade kolesterolvärden i snitt. Det som brukar stiga är framförallt det ”goda kolesterolet”, HDL. Detta medför statistiskt en minskad risk för hjärtsjukdom.
        Läs mer här: Snabbkurs i kolesterol

• hyvin äitiäsi niin eihän siihen mitään lääkäriä tarvita. Tervellinen syöminen onnistuu keneltä tahansa ja lääkäri saattaa vain pahentaa asiaa sillä lääkäreiden koulutukseen ei ravitsemus kuulu ja he saattavat vain antaa virallisia ravitsemusohjeita jotka pahentavat asiaa. VHH vaikuttaa positiivisesti verenpaineeseen joten sen suhteen ei pidä mitään erikseen huomioida.

• Joku lääkäri voi tuntea, että hänen varpailleen on astuttu, kun tullaan ehdottelemaan "virallisen tiedon vastaista menetelmää". Lääkäri saattaa tuomita koko jutun haihatteluksi ja vaaralliseksi. Saapa nähdä, mitä lekuri sanoo minulle asiasta.

• Volna kirjoitti:

Joku lääkäri voi tuntea, että hänen varpailleen on astuttu, kun tullaan ehdottelemaan "virallisen tiedon vastaista menetelmää". Lääkäri saattaa tuomita koko jutun haihatteluksi ja vaaralliseksi. Saapa nähdä, mitä lekuri sanoo minulle asiasta.

että hänen lääkäri kielsi kokeilemasta mitään Antti Heikkilän VHH-ruokavaliota ja kehotti syömään suositusten mukaan hiilihydraatteja ja rasvaksi margariinia. Sisko uskoi ja niinhän siinä kävi ettei laihtunut ja joutui pallolaajennukseen ja nyt on kaikenmaailman lääkitys päällä. On verenpaine- ja kolesterolilääkitystä ja aivan turhaan.

• kj.mattila kirjoitti:

että hänen lääkäri kielsi kokeilemasta mitään Antti Heikkilän VHH-ruokavaliota ja kehotti syömään suositusten mukaan hiilihydraatteja ja rasvaksi margariinia. Sisko uskoi ja niinhän siinä kävi ettei laihtunut ja joutui pallolaajennukseen ja nyt on kaikenmaailman lääkitys päällä. On verenpaine- ja kolesterolilääkitystä ja aivan turhaan.

Miten lääkärikunta perustelee VHH:n haitallisuutta? Kolesterolin nousulla vai millä? Minulla kolesteroli on laskenut vhh-ruokavaliolla.

• Veijo
        Volna kirjoitti:

Miten lääkärikunta perustelee VHH:n haitallisuutta? Kolesterolin nousulla vai millä? Minulla kolesteroli on laskenut vhh-ruokavaliolla.

"Miten lääkärikunta perustelee VHH:n haitallisuutta? Kolesterolin nousulla vai millä? Minulla kolesteroli on laskenut vhh-ruokavaliolla."

Lääkärikunta kertoo että näin meidät on opetettu, rasva on vaarallista.

Sinulle on käynyt juuri niinkuin nykyinen tutkimus sanoo.
        Virallisen ravintosuosituksen tueksihan ei löydy mitään tieteellistä.

• Volna kirjoitti:

ole yhtään järkevää perustetta kun VHH:sta ei ole mitään haittaa. Kolesteroliarvot ei VHH:lla nouse, minullakin laski kun aloitin VHH:n. Runsashiilihydraattinen ruokavalio on haitallinen, se me tiedetään kaikki. Sokerin syöminen ei voi olla terveellistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2181
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1430
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1386
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1245
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      958
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      162
      838
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      742
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      736
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe