Iskiasko?

Pimpula

Hei. Olen kärsinyt jo vuosia kivuista, jotka ilmaantuvat kun nousen istuma-asennosta jalkeille. Välillä kivut ovat poissa pitkiäkin aikoja, mutta tällä haavaa on kipuillut jo neljä kuukautta, joka ainoa päivä. Varsinaisesti selkäni ei ole kipeä (paitsi tällä hetkellä selkärangan yläosassa on viheliäinen kipupiste)lähinnä kipuni tuntuu vasemmassa pakarassa ja säteilee siitä alas pohkeeseen ja kipu on siis todella kova. Lääkärini mukaan tämä ei ole iskiasta sillä jalkateräni toimii vielä??? Onko muilla samoja tuntemuksia? Mikä autaisi?

16

7826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu...

      ...taitaa olla aika vaihtaa lääkäriä! Olenpa minäkin kärsinyt iskiaksesta, ollut oikein Jorvissa tutkimuksissa, ja eipä minun jalkaterässäni mitään ongelmaa ollut. Sama miehelläni, ja isälläni. Nytkin kärsin iskiaksesta, oikeassa pakarassa, mutta se johtuu endometrioosista. Auts!

      • pimpula

        ... olla endometrioosi? Itselläni ei tuotakaan viheliäistä vaivaa ole todettu, mutta mitä olen kyseisestä vaivasta lukenut ja kuullut ystävältäni jolla se on todettu niin oireita löytyy myös minulta. Ennen kuukautisia on koko alaselkä kuin tulessa ja tulee sellaisia kipukohtauksia alavatsaan, jotka pakottavat menemään kaksin kerroin koko akan. Ja pelkkä vessassa käynti ennen kuukautisia ja niiden aikana on yhtä helvettiä, aivan kuin puukolla iskettäisiin alapäähän. Taidanpa tosiaan vaihtaa omalääkäriäni, joka on koko ajan itsekkin sairaslomalla joten minua pompotellaan lekurilta toiselle, eivätkä he ota asiakseen tutkia oireitani enempää.


      • tuo...
        pimpula kirjoitti:

        ... olla endometrioosi? Itselläni ei tuotakaan viheliäistä vaivaa ole todettu, mutta mitä olen kyseisestä vaivasta lukenut ja kuullut ystävältäni jolla se on todettu niin oireita löytyy myös minulta. Ennen kuukautisia on koko alaselkä kuin tulessa ja tulee sellaisia kipukohtauksia alavatsaan, jotka pakottavat menemään kaksin kerroin koko akan. Ja pelkkä vessassa käynti ennen kuukautisia ja niiden aikana on yhtä helvettiä, aivan kuin puukolla iskettäisiin alapäähän. Taidanpa tosiaan vaihtaa omalääkäriäni, joka on koko ajan itsekkin sairaslomalla joten minua pompotellaan lekurilta toiselle, eivätkä he ota asiakseen tutkia oireitani enempää.

        ...tosiaan endolta kuulostaa! Kannattaa käydä gyniksellä... ainoa ongelma on, että vaikka jotkut (idiootit) lääkärit niin väittävätkin, endometrioosia EI VOI todeta ultraäänellä (siis paitsi jos on muodostunut "kasvain" eli endometriooma; eikä siitä silloinkaan tiedä onko se endoa vai "tavallinen" kasvain ennen leikkausta!) eikä sisätutkimuksella; ainoa varma on tähystysleikkaus. Siellä ei kannata "huvikseen" hyppiä, se usein vain pahentaa tilannetta sillä voi muodostua arpia ja kiinnikkeitä. Vaikea tapaus siis... tsemppiä!


      • Anonyymi

        Iskiaskipu johtuu yleensä välilevyn pullistumasta tai välilevytyrästä. Minulta oli leikattava välilevytyrä muttei jalkaterässä mitään muuta oiretta ollut kuin sietämätön kipu joko kantapäähän tai varpaisiin asti. Tyrä oli massiivinen ja koska se pääsi niin pahaksi, jäi selkään loppuelämän vaivat. Lääkärien kannattaisi ottaa tämä huomioon: potilas voi pystyä koukistamaan varpaitaan ja jalkaterää mutta selässä voi silti olla hermot puristuksissa. Koko selkäydinkanava voi olla ahtautunut tai selkänikama siirtynyt pois paikoiltaan! Ajattelu on sallittua - lääkärillekin.


    • kohtalotoveri

      taitava lääkäri (fysiatri)diagnosoi samankaltaisen vaivani piriformis-lihaksen kivuksi.Venyttely auttoi minua!

      • linkkaava!

        Olen menossa vihdoinkin ortopedille vaivastani.Tähän asti luottanut vain terv.keskus lääkärin ohj.Pillereitä/särkyl.vaan poskeen.Kipu on kyl armoton.oikean puol.pakarasta säteilee reiteen ja varsinkin jalan taipeeseen.Istuminen on kaikkein tuskallisinta.Mulle iskee tää kipu n.kolme kertaa vuodes ja kestää aina noin kaks viikkoo kerrallaan!Kärsinyt jo viitisen vuotta tästä.JOs ns.oikea lääkäri auttais ja neuvois!


    • Somebody

      Suosittelisin sinua menemään ortopedille. Kävin itse eilen, kun on oireet samat kuin sinulla. N. 3 viikkoa sitten alkoi traumasta... Välillä oli parempi, vain vähän jäykkä aamulla sängystä noustessa, mutta nyt viikon alusta lähtien jatkuvaa särkyä.

      Selkäni kuvattiin, lääkäri katsoi, kuinka paljon pystyn liikkumaan, minä huusin niin paljon, että odotushuone tyhjeni (kun tohtori päätti painella kipeitä kohtia ja kysyi sattuuko!!!)- joo ja sitten tuli diagnoosi: Välilevy nikaman L4 ja L5 välissä meinaa sanoa työsopimuksen irti. Minulla ei ole ikääkään kuin 25, eli olin vähän yllättynyt. Nyt en saa 2 viikkoon istua, nostaa enkä kantaa enkä mennä töihin. Vain makaaminen ja kävely voimien mukaan on OK. Särkylääkettä tarpeen mukaan.

      Että tarkistuta tilanteesi ajoissa!!!

      • linkkaava!

        Hello!Millaisiin kuviin "jouduit"?ja kuinka kallista oli???jos saan kysyä...Tällä hetkellä kävely tekee hyvää mut istuminen tuottaa tuskaa.ja kun nousen istumasta en meinaa saada askelta otettua.seison hetken ja sit onnistuu mut nilkuttamalla.Olen muuten 30 v.eli työ ikää ois viel paljon jäljellä!olen lasten hoitoalalla.


      • Somebody
        linkkaava! kirjoitti:

        Hello!Millaisiin kuviin "jouduit"?ja kuinka kallista oli???jos saan kysyä...Tällä hetkellä kävely tekee hyvää mut istuminen tuottaa tuskaa.ja kun nousen istumasta en meinaa saada askelta otettua.seison hetken ja sit onnistuu mut nilkuttamalla.Olen muuten 30 v.eli työ ikää ois viel paljon jäljellä!olen lasten hoitoalalla.

        Hei Linkkaava!

        On muuten osuva nikki, tulee hymy huuleen, kun itsekin linkkaan tällä hetkellä pahasti. :-)

        Minulla otettiin selkärankaröntgen edestä ja sivusta. En joutunut maksamaan kuvista mitään, koska en asu Suomessa ja maani sairasvakuutus maksaa ortopedin kulut, jos on lähete omalta lääkäriltä, muuten joutuu maksamaan 15 € vastaanottomaksun, joka on voimassa 3kk. (Meillä ei ole terveyskeskussysteemiä vaan kaikki lääkärit ovat enemmän tai vähemmän yksityisiä.)

        En tiedä, minkä hintaiset kuvat Suomessa on, mutta sinuna menisin lääkäriin kuvauttamaan selän. Ehkä et tarvitse muuta, kuin jumppaa tässä vaiheessa ja selkä kuntoutuu, kuten minäkin (toivon!). Yleensä kun 95% saadaan kuntoon ilman leikkausta.

        Tsemppiä!

        Toinen linkkaava *auts*


      • linkkaava!
        Somebody kirjoitti:

        Hei Linkkaava!

        On muuten osuva nikki, tulee hymy huuleen, kun itsekin linkkaan tällä hetkellä pahasti. :-)

        Minulla otettiin selkärankaröntgen edestä ja sivusta. En joutunut maksamaan kuvista mitään, koska en asu Suomessa ja maani sairasvakuutus maksaa ortopedin kulut, jos on lähete omalta lääkäriltä, muuten joutuu maksamaan 15 € vastaanottomaksun, joka on voimassa 3kk. (Meillä ei ole terveyskeskussysteemiä vaan kaikki lääkärit ovat enemmän tai vähemmän yksityisiä.)

        En tiedä, minkä hintaiset kuvat Suomessa on, mutta sinuna menisin lääkäriin kuvauttamaan selän. Ehkä et tarvitse muuta, kuin jumppaa tässä vaiheessa ja selkä kuntoutuu, kuten minäkin (toivon!). Yleensä kun 95% saadaan kuntoon ilman leikkausta.

        Tsemppiä!

        Toinen linkkaava *auts*

        Kiitokset sinulle vinkeistä/tiedoista.Olen muuten menossa yksityiselle lääkäri asemalle.(joten hiukan voi maksaa...)Mut sitä maksaa melk.mitä vaan kunhan syy vaan löytyy ja saa hoito-ohjeita millä tän kivun vois pitää poissa.Jos voi!!Hyvät jatkot sinulle ja toiv.sinullakin kipu hellittää.kevään jatkoja sinulle.T:"linkkaava"


      • Ontuva
        linkkaava! kirjoitti:

        Kiitokset sinulle vinkeistä/tiedoista.Olen muuten menossa yksityiselle lääkäri asemalle.(joten hiukan voi maksaa...)Mut sitä maksaa melk.mitä vaan kunhan syy vaan löytyy ja saa hoito-ohjeita millä tän kivun vois pitää poissa.Jos voi!!Hyvät jatkot sinulle ja toiv.sinullakin kipu hellittää.kevään jatkoja sinulle.T:"linkkaava"

        käyt siellä niin pyydä lähete johonkin julkisen puolen sairaalaan. TT tai Magneettikuva yksityisellä puolella maksaa maltaita. Julkisella poliklinikka maksu n.20 €.


      • Somebody
        linkkaava! kirjoitti:

        Kiitokset sinulle vinkeistä/tiedoista.Olen muuten menossa yksityiselle lääkäri asemalle.(joten hiukan voi maksaa...)Mut sitä maksaa melk.mitä vaan kunhan syy vaan löytyy ja saa hoito-ohjeita millä tän kivun vois pitää poissa.Jos voi!!Hyvät jatkot sinulle ja toiv.sinullakin kipu hellittää.kevään jatkoja sinulle.T:"linkkaava"

        Terve linkkaava!

        Tein tänään ihan vahingossa empiirisen kokeilun. Särkylääkkeet, joita minulla on kotona, eivät auta mitään tai sitten niitä pitäisi pistää kilokaupalla poskeen, että niistä olisi hyötyä.

        Mieheni sitten ehdotti, että mennäänpä tänään kreikkalaiseen syömään. Ensin ajattelin, että ei varmaan selkä kestä niin kauaa istumista, mutta lähdin kuitenkin.

        Kreikkalaisen pojilla on tapana tuoda ennen ruokaa ouzo-snapsi (talon puolesta). Sen siinä sitten otin ja 10 MINUUTTIA MYÖHEMMIN OLISIN VOINUT VAIKKA SIRTAKIA TANSSIA!!! :-D "Lääkkeen" vaikutus kesti n. 1,5 tuntia, eli saman, kuin reseptivapaiden särkylääkkeiden. Mutta en silti suosittelisi pitemmän päälle kipulääkitykseksi... Nyt taas selkää särkee, huomenna kuitenkin aloitan lääkintävoimistelun. Toivon, että on parin viikon päästä jo parempi!

        Pidän peukkuja pystyssä, että saat selkäsi kuntoon! Jatkoja!

        Somebody

        Ps. Eikä sitten liikaa ouzoa! :-D


      • linkkaava!
        Somebody kirjoitti:

        Terve linkkaava!

        Tein tänään ihan vahingossa empiirisen kokeilun. Särkylääkkeet, joita minulla on kotona, eivät auta mitään tai sitten niitä pitäisi pistää kilokaupalla poskeen, että niistä olisi hyötyä.

        Mieheni sitten ehdotti, että mennäänpä tänään kreikkalaiseen syömään. Ensin ajattelin, että ei varmaan selkä kestä niin kauaa istumista, mutta lähdin kuitenkin.

        Kreikkalaisen pojilla on tapana tuoda ennen ruokaa ouzo-snapsi (talon puolesta). Sen siinä sitten otin ja 10 MINUUTTIA MYÖHEMMIN OLISIN VOINUT VAIKKA SIRTAKIA TANSSIA!!! :-D "Lääkkeen" vaikutus kesti n. 1,5 tuntia, eli saman, kuin reseptivapaiden särkylääkkeiden. Mutta en silti suosittelisi pitemmän päälle kipulääkitykseksi... Nyt taas selkää särkee, huomenna kuitenkin aloitan lääkintävoimistelun. Toivon, että on parin viikon päästä jo parempi!

        Pidän peukkuja pystyssä, että saat selkäsi kuntoon! Jatkoja!

        Somebody

        Ps. Eikä sitten liikaa ouzoa! :-D

        Heippa taas somebody!Kiitos taas vinkistä.voipi tehotakkin hyvi täytynee testata!Olin muuten eilen siel ortopedilla.Mulla todettiin se välilevyn pullistuma.jopa ilman kuvien ottoa!Lääkäri sanoi et tän kanssa vaan on opittava elämään.silloin kun se iskee hoitona vaan lepoa ja särkyl.kipuun.Heti kun jalat taas pystyy liik.niin heti käveleen.Leikkaus on viel onneks poissa harkinnasta.Jos ilmenee lisäoireita vasta sitten.ei tullu erit.jumppa ohjeita!!!istumista pitää välttää nyt!Saikkua sain kaks viikkoo.Ja nostaa en saa mitään painavaa.et silleen.p.s kiitos ontuvalle vinkistä myös!


      • Somebody
        linkkaava! kirjoitti:

        Heippa taas somebody!Kiitos taas vinkistä.voipi tehotakkin hyvi täytynee testata!Olin muuten eilen siel ortopedilla.Mulla todettiin se välilevyn pullistuma.jopa ilman kuvien ottoa!Lääkäri sanoi et tän kanssa vaan on opittava elämään.silloin kun se iskee hoitona vaan lepoa ja särkyl.kipuun.Heti kun jalat taas pystyy liik.niin heti käveleen.Leikkaus on viel onneks poissa harkinnasta.Jos ilmenee lisäoireita vasta sitten.ei tullu erit.jumppa ohjeita!!!istumista pitää välttää nyt!Saikkua sain kaks viikkoo.Ja nostaa en saa mitään painavaa.et silleen.p.s kiitos ontuvalle vinkistä myös!

        kun menit lääkäriin!!!

        Minä olin tänään lääkintävoimistelussa. Selkää hierottiin vain varovasti, kun oli vielä niin kipeä. Torstaina aletaan tekemään varovasti lihasharjoituksia. Sitten sain ohjeen kokeilla lattialla makaamista siten, että jalat ovat polvitaipeistaan asti sohvalla. Jos ei tunnu hyvälle, niin on noustava ylös, jos on OK, niin korkeintaan puoli tuntia kerrallaan. Rentouttaa selkälihaksia. (Ei muuten tullut itselle mieleen! Olen itse terveydenhuoltoalalla ja töissäkin tuota kikkaa on tullut käytettyä...) Illansuussa sitten makailin parikymmentä minuuttia lattialla ja oli hyvä olla. Ne minuutit oli todellakin ilman kipua!!!

        Minulla alkaa muutenkin jo lihasjännitys laukeamaan, sen huomaan, kun särkylääkkeet tehoavat pikkuhiljaa.

        Toivotan sinulle tervehdyttävää sairaslomaa, sitähän minullakin on vielä ensi viikon loppuun asti.

        T: Somebody

        Ps. Eikä sitten liikaa sitä ouzoa. Vaikka vaikutus on kyllä sama... Tulee huono olo, jos ottaa liikaa, niinkuin särkylääkkeistäkin, mutta ONPAHAN MUKAVAMPI SAIRASTAA!!! *hymyilee leveästi*


    • samavika

      Eli kyllä kuullostaa iskiakselta. nopeaa apua ei saatavilla kipulääkkeet ja kävely ja ennen kaikkea ei saa istua mielellään ollenkaan.
      Pitäisi mennä näillä ohi 2-3 kuukaudessa mutta jos joutuu istumaan pitkiä aikoja pitkittyy vaivakin.
      Varsiaisesti vaivan näkee magneettikuvalla röntgen ei kerro muuta kun ei mitään vakavampaa. Itsellä on taas vaihteiksi alkanut oireilla ja toivon että ei mene taas 2-3 kuukautta niin kuin pari kertaa on tehnyt. Itse en ole magneettikuvissa käynyt vaan lääkärin ehdotuksesta tämä on tarpeen vasta kun suunnitellaan leikkausta.

      Ja leikkauskaan ei vältämättä tee autuaaksi. Itse tunnen kaverin jolla on leikattu jo 2 kertaa.

      Itse olen saanut fysioterapeutilta voimistelu ohjeita jotka on monesti auttanut kun on meinannut alkanut vaivaamaan. Varmaan auttaisi kun viitsisi tehdä säännöllisesti silloin kun ei vaivaa:)

      Vittumainen vaiva ja kivulias, mutta ei pitäisi kumminkaan henkeä viedä. Paras särkylääke mitä olen saanut on ollut Panacod se on auttanut minulle hyvin varsinaiseen särkyyn.

    • pimpula

      Heissan taas. Kipu oli hetken jopa siedettävää, mutta palasi vielä kovempana, jos mahdollista. Lääkäriin sain ajan toukokuun loppuun ja sanoivat vain että vedäppä tyttö buranaa naamaan siihen asti. Jee jee. Olisiko jollain ihanalla ihmisellä jotain venytys tai jumppaliikkeitä, joita kannattaisi tehdä? Apu olisi todella tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe