askarruttaa.
Olen syönyt nyt puolitoista kuukautta kyseistä merkkiä ja olo on itkuherkkä ja masentunut ja suhdekin lähinnä saatunnaista tapailua,joten ei tunnu mielekkkäältä jatkaa.
Mietinkin nyt,että voikohan pillerit lopettaa kesken liuskan vai pitääkö niitä napsia täydet kolme viikkoa ja sitten tyhjennysviikon jälkeen olla jatkamatta.Meneeköhän kierrot ja hormonit kuinka sekaisin,jos kesken lopettaa?Josjollain on tietoa/kokemusta yst.vast. kiitos...
Olen syönyt nyt puolitoista kuukautta kyseistä merkkiä ja olo on itkuherkkä ja masentunut ja suhdekin lähinnä saatunnaista tapailua,joten ei tunnu mielekkkäältä jatkaa.
Mietinkin nyt,että voikohan pillerit lopettaa kesken liuskan vai pitääkö niitä napsia täydet kolme viikkoa ja sitten tyhjennysviikon jälkeen olla jatkamatta.Meneeköhän kierrot ja hormonit kuinka sekaisin,jos kesken lopettaa?Josjollain on tietoa/kokemusta yst.vast. kiitos...
Vastaukset 6
Vanhimmat
Sinulla ei ole mitään kiertoa eikä hormonitoimintaa kun käytät pillereitä, joten... Oma kehosi voi sinulle aiheuttaa ongelmia kun oma hormonitoiminta pyrkii käynnistymään uudestaan. Ei kyllä ole mitään järkeä lopettaa pillereitä noin varhaisessa vaiheessa. Entäs sitten jos suhde muuttuu vakavammaksi tai tulee pian uusi suhde? Pillereiden kanssa ei voi veksailla ihan miten sattuu, että yhtenä kuukautena käyttää ja sitten taas ei ja taas käyttää ja lopettaa ja... Kesken liuskan lopettamisessa on huomioitava myös mahdollinen raskausriski.
Entä lääkkeiden käyttäjän terveysriski? Mielenterveydellä, mielen tasapainolla on silläkin joku merkitys. Tosin tämän päivän yhteiskunnassa raskaus koetaan paljon suuremmaksi vaaratekijäksi kuin mielen tasapainon menettäminen.
Lääketeollisuudessa tuskin katsotaan hyvällä, jos naiset laajemmassa määrin tulevat tietoisiksi pillereiden vaaroista. Siksi haittoja vähätellään. Sääli nuoria naisia, joiden parhaimmat vuodet kuluvat pillereiden aikaansaamien tunnepurkausten myllerryksessä.
kiitos vastaajille mielipiteistä.
Unohdin tuossa aloituksessa mainita muista haittavaikutuksista,eli kuukautiset ensimmäisen liuskan jälkeen kestivät 12 päivää,sitten parin päivän tauko ja runsasta vuotoa,sitten lyhyt tauko ja taas...eli lähes koko ajan.ja mieli tosiaan ailahtelee niin,että pienimmästäkin hyppää silmille ja tulee itku,mutta toisaalta,kun sen tietää mistä johtuu...niin...
juu...turhaa hätiköidä kai,mutta ei taida tämä merkki sopia,täytyy katsoa liuska loppuun vielä tai sitten se kolmaskin ja sitten keskustella lääkärin kanssa.
Kiitokset vielä vastaajille.
Ja vielä pähkintöjäni...
Minulla on myös harvoin esiintyvä näköoireinen migreeni,koholla oleva verenpaine ja sisar on sairastanut rintasyövän 2 kertaa...lääkäri ei pillerireseptiä kirjoittaessa moisia kysellyt,mitä ihmetelen,mutta itse tavasin tuoteselosteesta,että jotta hmm...ei sitten ehkä saisi moisia popsia...
Eli mitäpä täällä pähkin,vastaan itselleni...mars taas lekuriin...
Sterilaatio ehkäisymenetelmänä kiinnostaisi,lasten teko ei enää harkinnassa...mutta täällä aiheesta kirjoitetut ketjut vähän pelottivat,että josko isohko ja kallis juttu...oikeuttaakohan sairaslomaan työaikana vai pitääköhän ottaa omaa lomaa jos moiseen ryhtyy...
ole iso juttu, miehelle etenkään. Ja sairauslomaa saa muttei palkkaa, se kun ei ole mikään sairaus. Julkisella hinta on mitättömän alhainen. Vai yksityisellekö sinun pitäisi välttämättä mennä? Julkisella se maksaa alle 100 euroa
Jos lopetat kesken, kierto saattaa mennä hetkeksi sekaisin. Liuskan keskenjättäminen oli ainakin omasta mielestäni paljon mielekkäämpää kuin jatkaa päivittäisiä itkukohtauksia aiheuttavia pillereitä. Siirryin ehkäisylaastareihin ja nyt 5 vuotta myöhemmin hormonikierukkaan. Suosittelen, tunnen itseni jo kuukaden jälkeen paljon enemmän omaksi itsekseni.