FIBROMYALGIA

kipiä......

kyselisin muilta fibroa sairastavilta, että oletteko keksineet mitään ryokavaliota joka helpottaisi oireita. Siis mitä ruokia kannattaa syödä ja mitä ei ?

11

2520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-täti

Minulla on kokemusta erilaisista ruokaoireista , jotka olen laittanut fibron syyksi.
      Esim. tyhjään mahaan ei voi syödä hapanmaitotuotteita tai banaania, lihoista en voi syödä sian tai hirven lihaa, nakit(isot tai pienet) tai valmisruuat herkällä jaksolla tekee särkyjä, etikkasäilykkeet ja sienet ovat myös sellaisia.
      Kipu tulee noin vartin päästä ruokailusta ja kestää hetken tai kaksi riippuen muusta kivun voimakkuudesta.
      Kipu tulee yleensä eriniveliin tai lihaksiin erikerroilla.
      Kasvispainotteisella ruualla olen saanut oloni helpottumaan.

• kipiä.....

Kiitti. Pitääpä itsekkin alkaa tarkkaileen noita syömisiä paremmin. Itse epäilen että tonnikala ei sovi minulle.

• yxi kippee
        kipiä..... kirjoitti:

Kiitti. Pitääpä itsekkin alkaa tarkkaileen noita syömisiä paremmin. Itse epäilen että tonnikala ei sovi minulle.

Olen jättänyt punaisen lihan syömisen kokonaan, myös kaikki makkarat ja leikkeleet. Broileri, kalkkuna eri muodoissaan käy. Sopiiko teille muuten sauna, vai tuletteko kipeäksi? Minulla ei ole asiaa löylyyn, sen opein jo kymmeniä vuosia sitten.

• alma12
        yxi kippee kirjoitti:

Olen jättänyt punaisen lihan syömisen kokonaan, myös kaikki makkarat ja leikkeleet. Broileri, kalkkuna eri muodoissaan käy. Sopiiko teille muuten sauna, vai tuletteko kipeäksi? Minulla ei ole asiaa löylyyn, sen opein jo kymmeniä vuosia sitten.

Lihan syönti ja saunominen aiheutti ennen kipuja minullekin (fibroa 9 v). Viime vuonna otin 10 kerran sarjan otsoniterapiaa ja voin paljon paremmin kuin aikoihin. Syön lihaa lähes päivittäin ja saunon parikin kertaa viikossa. Edellispäivänä laitoin juuri hirvipataa suppilovahveroilla höystettynä.
        Otsoniterapia on sivuvaikutukseton hoitokeino fibroon, kipukynnyksen nostolääkityksellä kun on kamalia sivuvaikutuksia ja särkylääkkeistä ei ollut apua. Käyn tätä nykyä otsoniklinikalla ylläpitohoidossa aina silloin tällöin, kun kipuja alkaa uudelleen ilmaantua (käyntiväli 3 vk -2 kk). Lääkärin lähete ja kela korvaa osan hoidosta ja matkat.

• Miss99

Fibromyalgiassa on unihäiriötä, suolisto-oireita (ärtynyt paksusuoli), kipuoireita, masennusta sekä lihas- ja niveloireita jne.... Kaikkiin noihin on omia suosituksia ravinnon suhteen.

KIPU
      Reumalääkäreiltä ole saanut sellaista tietoa että kuntoutuksissa on saatu tuloksia kokeilemalla kasvisruokavaliota, varsinkin punainen liha on jätetty pois. Myös on kokemusperäistä tietoa että viljat, etenkin vehnä ja ruis, olisivat ongelmallisia. Tässä oli koettu kai kipujen vähentyneen jättämällä lihat ja viljat pois.

UNIHÄIRIÖ
      Tietysti vältetään kahvia, kaakaota, mustaa teetä, kokista ja alkoholia, koska ne heikentävät unta. Juon itse kahvin aamulla, mutten enää kello 16 jälkeen. Yrttiteetä illalla. Nukkumista voi tehostaa kokeilemalla esim. kamomillateetä.

LIHAS- ja NIVELOIREET
      Lääkärit suosittelevat magnesiumlisää, D-vitamiinia ja Omega-3. Akuuttiin jumiin lihaksissa joka kestää päiviä, voi kokeilla B-vitamiinia eli Neurobion Fortea.

MASENNUS
      Lievään masennukseen voi ottaa mäkikuismaa. Ruokavaliosta voi olla apua lievään masennuksen lisäksi myös uneen kun syö joka päivä tryptofaania sisältäviä ruokia: maitotuotteet, munat, soijatuotteet, muistaakseni myös banaani, kuivatut pavut, suklaa (hih) ja punaviini.

ÄRTYNYT PAKSUSUOLI
      Tämä diagnoosi on monella fibrolla. Sitä on erimuotoisena, joten ruokavalio voi vaihdella. Mun käsitys on se, että ummetus-versiossa paras on kuitupitoinen ruokavalio, mutta ripulissa paras olisi aluksi välttää kuituja varsinkin niitä liukenemattomia kuituja. Lisäksi kannattaa välttää niitä ruokia josta saa oireita, yleensä ne ovat kaasua suolistoon keräävät: omena, tuore leipä (ruis pahin), kaali, hiilihappoiset juomat, makeutusaineet, pavut, linssit, yms...

Monella kuten mulla on myös närästysoireita, joten pitää välttää kovin mausteista ja rasvaista ruokaa.

Henkilökohtainen vältettävien lista voi siis olla piiiitkä. Laitan esimerkiksi omani:

- erittäin pahat ovat ruis, valkea vehnä (leipä, pasta), perunamuussi, ja sokeri (kaikissa muodoissaan) sekä maapähkinät sellaisenaan!!!
      - kuorin hedelmät ja kasvikset ja syön harvemmin kaalia, yleensä pienen määrän silloinkin.
      - hiilihapolliset juomat ja xylitoli ja alkoholi ovat NJET!
      - suomalainen suodatinkahvi EI! (juon vain italialaista espressoa)
      - happamat on pahiksia: eli etikka, punainen paprika, sitrushedelmät
      - vain hyvin valmistettuina ja pienissä määrissä vain kerran viikossa: omenat, linssit, kuivatut pavut, kikherneet.
      - en syö mitään lihaa enkä kanaa enkä käytä lehmänmaitoa (mutta kalaa ja mereneläviä kyllä, ollut ruokavalioni jo ennen sairastumista, liha ei ole koskaan sopinut herkälle masulleni, myös laktoosi-intoleranssi, ei siis suoraan liity fibroon).
      - jos voin välttää, en syö mitään roskaruokaa, tai intialaista ja nepalilaista ruokaa (liikaa laktoosia, rasvaa ja jeeraa, ei sovi mulle).
      - sellainen mutu on myös että lisäaine E621 eli mononatriumglutamaatti ei sovi. En yleensä syö valmisruokia tosin.

AMERIKKA
      Amerikassa sanotaan että kannattaa välttää makeutusaineita ja koisokasveja. Koisoilla tarkoitetaan perunaa, paprikaa, tomaatteja, munakoisoa ym. Niissä on jokin alkaloidi, joka ärsyttää herkkää mahaa. Eli jos noita ei vältä, niin kannattaa ainakin käyttää kunnolla valmistettuna, se kuulema alentaa jokin verran ilkeän alkaloidin pitoisuutta. Muuten vältettävät on aika samat kuin yllä Suomessa, usein listalla on kahvit, colat, alkoholi, valkea vehnä ja sokeri - ikävä kyllä myös suklaa.

Mielipiteitä on siis paljon ja ongelmana on että jokainen fibromyalgikko on erilainen, ja voi kokea erilaisia oireita eri vaiheessa. Tärkeintä on siis syödä monipuolisesti ja välttää niitä aineita, joista varmasti tietää olevan haittaa tai joiden huomaa aiheuttavan oireita. Jos oireena on migreeni, tietysti välttää sen laukaisevia ruokia. Jos on kovin uupunut, kannattaa huolehtia kunnollisesta proteiinien saannista. Jos pystyy syömään viljaa, kokojyväviljat ovat hyvä vaihtoehto.

Toivottavasti tästä oli apua :-)

• fibro

suomen energiahoitajilla näkyis listassa olevan fibromyalgiaan joku hoitomenetelmä.

• wernerrska

Nuo kaikki taitaa olla humpuukia, se että joku auttaa voi johtua mielestä ja uskomuksesta ja psyykkseestä, itse en ole löytänyt yhtään mitään mikä todella voisi auttaa, jos ottaa mielikuvituksen mukaan sillä on ihmeellinen voima, joka voi lievittää oireita, jos siihen vahvasti uskoo, kyse on siis uskomushoidosta. Näitä on testattu ja uskomuskin parantavaan lääkkeeseen auttaa monessa tapauksessa yhtä paljon kuin lääkekin, ja lääkärikin sanoi, että hyvä jos löytää jinkin asian joka auttaa.

• Vaaralliset viljat
    • Tällaisia

Vähän punaista lihaa, paljon kuitua ja kasviksia, yrttiteetä ja hedelmiä.

Meditaatio auttaa kivunhallinnassa. Ja Suomesta lähteminen jonnekin kuumaan ja kuivaan tai kylmään ja kuivaan paikkaan on omalla kohdallani todettu toimivaksi ratkaisuksi.

• ain voi kokeilla
    • tietoa tarjolla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2083
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1906
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      66
      1559
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1212
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1202
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1152
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe