FIBROMYALGIA

kipiä......

kyselisin muilta fibroa sairastavilta, että oletteko keksineet mitään ryokavaliota joka helpottaisi oireita. Siis mitä ruokia kannattaa syödä ja mitä ei ?

11

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti-täti

      Minulla on kokemusta erilaisista ruokaoireista , jotka olen laittanut fibron syyksi.
      Esim. tyhjään mahaan ei voi syödä hapanmaitotuotteita tai banaania, lihoista en voi syödä sian tai hirven lihaa, nakit(isot tai pienet) tai valmisruuat herkällä jaksolla tekee särkyjä, etikkasäilykkeet ja sienet ovat myös sellaisia.
      Kipu tulee noin vartin päästä ruokailusta ja kestää hetken tai kaksi riippuen muusta kivun voimakkuudesta.
      Kipu tulee yleensä eriniveliin tai lihaksiin erikerroilla.
      Kasvispainotteisella ruualla olen saanut oloni helpottumaan.

      • kipiä.....

        Kiitti. Pitääpä itsekkin alkaa tarkkaileen noita syömisiä paremmin. Itse epäilen että tonnikala ei sovi minulle.


      • yxi kippee
        kipiä..... kirjoitti:

        Kiitti. Pitääpä itsekkin alkaa tarkkaileen noita syömisiä paremmin. Itse epäilen että tonnikala ei sovi minulle.

        Olen jättänyt punaisen lihan syömisen kokonaan, myös kaikki makkarat ja leikkeleet. Broileri, kalkkuna eri muodoissaan käy. Sopiiko teille muuten sauna, vai tuletteko kipeäksi? Minulla ei ole asiaa löylyyn, sen opein jo kymmeniä vuosia sitten.


      • alma12
        yxi kippee kirjoitti:

        Olen jättänyt punaisen lihan syömisen kokonaan, myös kaikki makkarat ja leikkeleet. Broileri, kalkkuna eri muodoissaan käy. Sopiiko teille muuten sauna, vai tuletteko kipeäksi? Minulla ei ole asiaa löylyyn, sen opein jo kymmeniä vuosia sitten.

        Lihan syönti ja saunominen aiheutti ennen kipuja minullekin (fibroa 9 v). Viime vuonna otin 10 kerran sarjan otsoniterapiaa ja voin paljon paremmin kuin aikoihin. Syön lihaa lähes päivittäin ja saunon parikin kertaa viikossa. Edellispäivänä laitoin juuri hirvipataa suppilovahveroilla höystettynä.
        Otsoniterapia on sivuvaikutukseton hoitokeino fibroon, kipukynnyksen nostolääkityksellä kun on kamalia sivuvaikutuksia ja särkylääkkeistä ei ollut apua. Käyn tätä nykyä otsoniklinikalla ylläpitohoidossa aina silloin tällöin, kun kipuja alkaa uudelleen ilmaantua (käyntiväli 3 vk -2 kk). Lääkärin lähete ja kela korvaa osan hoidosta ja matkat.


    • Miss99

      Fibromyalgiassa on unihäiriötä, suolisto-oireita (ärtynyt paksusuoli), kipuoireita, masennusta sekä lihas- ja niveloireita jne.... Kaikkiin noihin on omia suosituksia ravinnon suhteen.

      KIPU
      Reumalääkäreiltä ole saanut sellaista tietoa että kuntoutuksissa on saatu tuloksia kokeilemalla kasvisruokavaliota, varsinkin punainen liha on jätetty pois. Myös on kokemusperäistä tietoa että viljat, etenkin vehnä ja ruis, olisivat ongelmallisia. Tässä oli koettu kai kipujen vähentyneen jättämällä lihat ja viljat pois.

      UNIHÄIRIÖ
      Tietysti vältetään kahvia, kaakaota, mustaa teetä, kokista ja alkoholia, koska ne heikentävät unta. Juon itse kahvin aamulla, mutten enää kello 16 jälkeen. Yrttiteetä illalla. Nukkumista voi tehostaa kokeilemalla esim. kamomillateetä.

      LIHAS- ja NIVELOIREET
      Lääkärit suosittelevat magnesiumlisää, D-vitamiinia ja Omega-3. Akuuttiin jumiin lihaksissa joka kestää päiviä, voi kokeilla B-vitamiinia eli Neurobion Fortea.

      MASENNUS
      Lievään masennukseen voi ottaa mäkikuismaa. Ruokavaliosta voi olla apua lievään masennuksen lisäksi myös uneen kun syö joka päivä tryptofaania sisältäviä ruokia: maitotuotteet, munat, soijatuotteet, muistaakseni myös banaani, kuivatut pavut, suklaa (hih) ja punaviini.

      ÄRTYNYT PAKSUSUOLI
      Tämä diagnoosi on monella fibrolla. Sitä on erimuotoisena, joten ruokavalio voi vaihdella. Mun käsitys on se, että ummetus-versiossa paras on kuitupitoinen ruokavalio, mutta ripulissa paras olisi aluksi välttää kuituja varsinkin niitä liukenemattomia kuituja. Lisäksi kannattaa välttää niitä ruokia josta saa oireita, yleensä ne ovat kaasua suolistoon keräävät: omena, tuore leipä (ruis pahin), kaali, hiilihappoiset juomat, makeutusaineet, pavut, linssit, yms...

      Monella kuten mulla on myös närästysoireita, joten pitää välttää kovin mausteista ja rasvaista ruokaa.

      Henkilökohtainen vältettävien lista voi siis olla piiiitkä. Laitan esimerkiksi omani:

      - erittäin pahat ovat ruis, valkea vehnä (leipä, pasta), perunamuussi, ja sokeri (kaikissa muodoissaan) sekä maapähkinät sellaisenaan!!!
      - kuorin hedelmät ja kasvikset ja syön harvemmin kaalia, yleensä pienen määrän silloinkin.
      - hiilihapolliset juomat ja xylitoli ja alkoholi ovat NJET!
      - suomalainen suodatinkahvi EI! (juon vain italialaista espressoa)
      - happamat on pahiksia: eli etikka, punainen paprika, sitrushedelmät
      - vain hyvin valmistettuina ja pienissä määrissä vain kerran viikossa: omenat, linssit, kuivatut pavut, kikherneet.
      - en syö mitään lihaa enkä kanaa enkä käytä lehmänmaitoa (mutta kalaa ja mereneläviä kyllä, ollut ruokavalioni jo ennen sairastumista, liha ei ole koskaan sopinut herkälle masulleni, myös laktoosi-intoleranssi, ei siis suoraan liity fibroon).
      - jos voin välttää, en syö mitään roskaruokaa, tai intialaista ja nepalilaista ruokaa (liikaa laktoosia, rasvaa ja jeeraa, ei sovi mulle).
      - sellainen mutu on myös että lisäaine E621 eli mononatriumglutamaatti ei sovi. En yleensä syö valmisruokia tosin.

      AMERIKKA
      Amerikassa sanotaan että kannattaa välttää makeutusaineita ja koisokasveja. Koisoilla tarkoitetaan perunaa, paprikaa, tomaatteja, munakoisoa ym. Niissä on jokin alkaloidi, joka ärsyttää herkkää mahaa. Eli jos noita ei vältä, niin kannattaa ainakin käyttää kunnolla valmistettuna, se kuulema alentaa jokin verran ilkeän alkaloidin pitoisuutta. Muuten vältettävät on aika samat kuin yllä Suomessa, usein listalla on kahvit, colat, alkoholi, valkea vehnä ja sokeri - ikävä kyllä myös suklaa.

      Mielipiteitä on siis paljon ja ongelmana on että jokainen fibromyalgikko on erilainen, ja voi kokea erilaisia oireita eri vaiheessa. Tärkeintä on siis syödä monipuolisesti ja välttää niitä aineita, joista varmasti tietää olevan haittaa tai joiden huomaa aiheuttavan oireita. Jos oireena on migreeni, tietysti välttää sen laukaisevia ruokia. Jos on kovin uupunut, kannattaa huolehtia kunnollisesta proteiinien saannista. Jos pystyy syömään viljaa, kokojyväviljat ovat hyvä vaihtoehto.

      Toivottavasti tästä oli apua :-)

    • fibro

      suomen energiahoitajilla näkyis listassa olevan fibromyalgiaan joku hoitomenetelmä.

    • wernerrska

      Nuo kaikki taitaa olla humpuukia, se että joku auttaa voi johtua mielestä ja uskomuksesta ja psyykkseestä, itse en ole löytänyt yhtään mitään mikä todella voisi auttaa, jos ottaa mielikuvituksen mukaan sillä on ihmeellinen voima, joka voi lievittää oireita, jos siihen vahvasti uskoo, kyse on siis uskomushoidosta. Näitä on testattu ja uskomuskin parantavaan lääkkeeseen auttaa monessa tapauksessa yhtä paljon kuin lääkekin, ja lääkärikin sanoi, että hyvä jos löytää jinkin asian joka auttaa.

    • Vaaralliset viljat
    • Tällaisia

      Vähän punaista lihaa, paljon kuitua ja kasviksia, yrttiteetä ja hedelmiä.

      Meditaatio auttaa kivunhallinnassa. Ja Suomesta lähteminen jonnekin kuumaan ja kuivaan tai kylmään ja kuivaan paikkaan on omalla kohdallani todettu toimivaksi ratkaisuksi.

    • ain voi kokeilla
    • tietoa tarjolla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe