Miksi hymyilyttää?

Pois hymyily

Minulla on ollut noin 2kk tosi rasittava asia jota ei ole ennen ollut.
Hymyilyttää herkästi. Siis ilman syytä saattaa hymyilyttää eikä voi pidättää kunnolla.
Ei ole kiva kun joku puhuu ja alkaakin hymyilyttää. Olen todella masentunut ollut jo yli vuoden,
tämä tuli vasta. Miten saisi pois tämän ja miksi tämä edes tuli nyt?
neuvoja kiitos.

15

1687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka ja taikasauva

Itellä ollu sama vaiva pienestä saakka, ja oon ollut masentunu niin kauan kuin muistan. Se hymy on jonkinlainen reaktio outoihin tilanteisiin, eikä sillä ole mitään tekemistä ilon kanssa. Siihen kai auttais vaan se, että altistais itsensä kaikesta huolimatta noihin sosiaalisiin tilanteisiin vuodesta toiseen (tai sitten eristäytyis kokonaan muista).

Muistan ite varsinkin aikaisemmin virnuilleeni kuin sekopää kaupungilla kävellessäni, koska ulkona käymiseni oli niin vähäistä. Vuosien päästä se vähitellen helpotti, joskin muutamia poikkeuksia joskus sattuu. Eipä vaan oo kauheen helppoa käydä ihmisten ilmoilla, kun on jatkuvasti pohjalla.

Mut joo... On se ehkä niinkin, että se pakkohymykin lopulta hyytyy, kun tarpeeksi moni asia menee elämässä päin persettä. Ei jaksa enää kiinnittää huomiota mihinkään, saati reagoida. Kaikki yhdentekevää.

• Pekka ja taikasauva

Niin joo yks juttu mikä mulla on toiminu kun ihmisten kanssa joutuu puhuun on se, ettei kato koskaan suoraan silmiin sitä toista. Tai jos kattookin, niin vilkuilee vaan nopeesti, ja sitte siirtää katseen nopeesti jonnekin muualle. Ei anna niin epäkohteliasta kuvaa. Parturissa aikoinaan purin huulta ihan sikakovaa, jotta ei rupeis naurattaa. Ne oli karseita tilanteita, nyt oonki leikannu jo pitkään ite tukan, niin ei tarvii mennä sinne lääpittäväks.

Mulle se reaktio tulee siis yleensä sillon, jos joku kattoo muhun päin. Ei tartte välttämättä ees puhua. En tajuu, mikä siinä on. Vittumaista, kun ihmiset kyylää toisiaan.

• pieni..
        Pekka ja taikasauva kirjoitti:

Niin joo yks juttu mikä mulla on toiminu kun ihmisten kanssa joutuu puhuun on se, ettei kato koskaan suoraan silmiin sitä toista. Tai jos kattookin, niin vilkuilee vaan nopeesti, ja sitte siirtää katseen nopeesti jonnekin muualle. Ei anna niin epäkohteliasta kuvaa. Parturissa aikoinaan purin huulta ihan sikakovaa, jotta ei rupeis naurattaa. Ne oli karseita tilanteita, nyt oonki leikannu jo pitkään ite tukan, niin ei tarvii mennä sinne lääpittäväks.

Mulle se reaktio tulee siis yleensä sillon, jos joku kattoo muhun päin. Ei tartte välttämättä ees puhua. En tajuu, mikä siinä on. Vittumaista, kun ihmiset kyylää toisiaan.

Annat itsestäsi tosi oudon ja epäluotettavankin vaikutelman, jos et katso silmiin vaan vilkuilet minne sattuu toisen katsetta vältellen. Jos silmiin katsominen on vaikeata, opettele katsomaan ihmistä vaikkapa keskelle otsaa. Se vaikuttaa vastapuolesta silmiin katsomiselta, mutta säästyt katsekontaktin aiheuttamalta hämmennykseltä.

• Pekka ja taikasauva
        pieni.. kirjoitti:

Annat itsestäsi tosi oudon ja epäluotettavankin vaikutelman, jos et katso silmiin vaan vilkuilet minne sattuu toisen katsetta vältellen. Jos silmiin katsominen on vaikeata, opettele katsomaan ihmistä vaikkapa keskelle otsaa. Se vaikuttaa vastapuolesta silmiin katsomiselta, mutta säästyt katsekontaktin aiheuttamalta hämmennykseltä.

Jos toi otsaan kattominen auttaiski jotain, mutta kun se hymy pukkaa väkisin jo siinäkin, että näkee toisen silmäkulmastaan. Ja jos se vielä kattoo itteen päin ja puhuu samalla jotain sellasta ikävää, ettei sais nauraa, niin jo tulee tukalat oltavat... Tätä ei kai oikein voi ymmärtää kukaan sellanen, jolla ei vastaavaa oo.

Mut eipä sen väliä. Oon jo luovuttanu sen suhteen että tästä vaivasta vois koskaan kokonaan päästä. Yksin ei onneks naurata, eikä sillä viisiin tarvii hävetäkään.

• Pekka ja taikasauva

Jos toi otsaan kattominen auttaiski jotain, mutta kun se hymy pukkaa väkisin jo siinäkin, että näkee toisen silmäkulmastaan. Ja jos se vielä kattoo itteen päin ja puhuu samalla jotain sellasta ikävää, ettei sais nauraa, niin jo tulee tukalat oltavat... Tätä ei kai oikein voi ymmärtää kukaan sellanen, jolla ei vastaavaa oo.

Mut eipä sen väliä. Oon jo luovuttanu sen suhteen että tästä vaivasta vois koskaan kokonaan päästä. Yksin ei onneks naurata, eikä sillä viisiin tarvii hävetäkään.

Mitä tohon epäluotettavuuteen tulee, niin se hymyily väärässä paikassa (varsinkin suomalaisessa kulttuurissa) vasta epäluotettavan kuvan antaakin. Meinaan kokemusta on. Joskus aikoinaan tahtonu mennä vaikeeks hoitaa esim. raha-asioita pankissa ym. kun virkailija on kattonu epäileväisenä mun virnuilua.

• häh?

Mitä tohon epäluotettavuuteen tulee, niin se hymyily väärässä paikassa (varsinkin suomalaisessa kulttuurissa) vasta epäluotettavan kuvan antaakin. Meinaan kokemusta on. Joskus aikoinaan tahtonu mennä vaikeeks hoitaa esim. raha-asioita pankissa ym. kun virkailija on kattonu epäileväisenä mun virnuilua.

Höh, siis hymyiletkö vain vai hihitteletkö myös? Hihittely vaikuttaa siltä, kuin olisi jotain jekkua ja kepposta tekemässä.

• Pekka ja taikasauva
        häh? kirjoitti:

Höh, siis hymyiletkö vain vai hihitteletkö myös? Hihittely vaikuttaa siltä, kuin olisi jotain jekkua ja kepposta tekemässä.

En mä hihittele sentään. Eiks se oo enemmän tyttöjen tapa nauraa muutenkin...? Joskus saattaa päästä sellanen hiljanen hörähdys tai "nenätuhahdus". Jos nyt hokaat mitä mä meinaan...

Ja se vilkuilu, mistä puhuin... En mä tee sitä hermostuneesti, vaan siirrän katsetta rauhallisesti objektista toiseen. Oon harjotellu sitä paljon, enkä mielestäni anna outoa tai epäluotettavaa kuvaa. Sitä paitsi mulla on luotettavan kuuloinen ääni, heh.

Tää hymyreaktio on kyl vähän helpottanut, kun tietyistä tilanteista (esim. kassalla maksamisesta) on tullu rutiinia. Mut tuskin siitä koskaan kokonaan pääsee, kun ei jaksa olla kovin sosiaalinen.

• kivikasvo

En mä hihittele sentään. Eiks se oo enemmän tyttöjen tapa nauraa muutenkin...? Joskus saattaa päästä sellanen hiljanen hörähdys tai "nenätuhahdus". Jos nyt hokaat mitä mä meinaan...

Ja se vilkuilu, mistä puhuin... En mä tee sitä hermostuneesti, vaan siirrän katsetta rauhallisesti objektista toiseen. Oon harjotellu sitä paljon, enkä mielestäni anna outoa tai epäluotettavaa kuvaa. Sitä paitsi mulla on luotettavan kuuloinen ääni, heh.

Tää hymyreaktio on kyl vähän helpottanut, kun tietyistä tilanteista (esim. kassalla maksamisesta) on tullu rutiinia. Mut tuskin siitä koskaan kokonaan pääsee, kun ei jaksa olla kovin sosiaalinen.

No mitä ihmeellistä siinä hymyilemisessä sitten on? Hymyilevä ihminen on ystävällinen, kaikissa kulttuureissa. Minulla on ongelmana se, että olen aina ilmeettömän vakava, mistä saa torjuvan ja ylpeän kuvan, vaikka se on masennuksesta johtuvaa.

• Pekka ja taikasauva
        kivikasvo kirjoitti:

No mitä ihmeellistä siinä hymyilemisessä sitten on? Hymyilevä ihminen on ystävällinen, kaikissa kulttuureissa. Minulla on ongelmana se, että olen aina ilmeettömän vakava, mistä saa torjuvan ja ylpeän kuvan, vaikka se on masennuksesta johtuvaa.

Eihän se aina haittaa, vaikka hymyileekin, mut mulla meinää pettää esim. melkein aina pokka, jos joku on kertonu mulle jostain surustaan. Sekö tulkitaan ystävälliseksi? Muistan tilanteita, joissa toiset on loukkaantunu tai vähintäänki ihmetelly mun hymyilyä väärässä paikassa. Monesti multa on kysytty ihan suoraankin, että mitä mä virnuilen, ja joskus on ollu pakko vaan sanoo rehellisesti, että mulla on tällanen ongelma, jos ei oo tekosyytä keksiny.

Mietin aina, miten uutistenlukijat voi vetää pokalla kaikenmaailmat joukkomurhat. Mä alkaisin varmaan nauraan ihan hillittömästi. Selitä siinä siinä sitten, että se on vaan reaktio outoon tilanteeseen.

Mut joka kerta, jos tän ongelman on ottanu esille, niin saa kuulla sen vähättelyä: "Eiks se nyt oo parempi nauraa ku itksee?" "Eihän toi nyt oo mitään vaarallista." Ja sit kuitenkin ihmetellään ja kysellään, mikä naurattaa. Vaik sama se mulle. Niinku mä sanoin, ei tätä hommaa tajuu sellanen, jolla ei sitä itellä ole. Mut ois kiva, jos joku joskus myöntäis sen totuuden, että on olemassa tilanteita, joissa hymyily ei oo korrektia.

• relaa.

Eihän se aina haittaa, vaikka hymyileekin, mut mulla meinää pettää esim. melkein aina pokka, jos joku on kertonu mulle jostain surustaan. Sekö tulkitaan ystävälliseksi? Muistan tilanteita, joissa toiset on loukkaantunu tai vähintäänki ihmetelly mun hymyilyä väärässä paikassa. Monesti multa on kysytty ihan suoraankin, että mitä mä virnuilen, ja joskus on ollu pakko vaan sanoo rehellisesti, että mulla on tällanen ongelma, jos ei oo tekosyytä keksiny.

Mietin aina, miten uutistenlukijat voi vetää pokalla kaikenmaailmat joukkomurhat. Mä alkaisin varmaan nauraan ihan hillittömästi. Selitä siinä siinä sitten, että se on vaan reaktio outoon tilanteeseen.

Mut joka kerta, jos tän ongelman on ottanu esille, niin saa kuulla sen vähättelyä: "Eiks se nyt oo parempi nauraa ku itksee?" "Eihän toi nyt oo mitään vaarallista." Ja sit kuitenkin ihmetellään ja kysellään, mikä naurattaa. Vaik sama se mulle. Niinku mä sanoin, ei tätä hommaa tajuu sellanen, jolla ei sitä itellä ole. Mut ois kiva, jos joku joskus myöntäis sen totuuden, että on olemassa tilanteita, joissa hymyily ei oo korrektia.

On olemassa tilanteita, joissa ei olisi sopivaa nauraa. Ja itse olen nauranut sellaisissakin, kun on vain purskahtanut. Minulla nimenomaan niin, että olen pidätellyt ja asia kutkuttanut mielessä ja sitten se on vain purskahtanut. Mutta itselläni ei ole tuollaista ongelmaa kuin sinulla. Ei mitään jatkuvaa päälle jäännyttä pakkomiellettä siitä, että varmasti nauran kohta. Sinä luultavasti totut vielä, etkä naura niin paljon enää. Totut pankkiasiointiin jne. Muutenkin nauran itse tällä hetkellä liian vähän. Ehkä pitäis relata ja nauraa.

• Pekka ja taikasauva
        relaa. kirjoitti:

On olemassa tilanteita, joissa ei olisi sopivaa nauraa. Ja itse olen nauranut sellaisissakin, kun on vain purskahtanut. Minulla nimenomaan niin, että olen pidätellyt ja asia kutkuttanut mielessä ja sitten se on vain purskahtanut. Mutta itselläni ei ole tuollaista ongelmaa kuin sinulla. Ei mitään jatkuvaa päälle jäännyttä pakkomiellettä siitä, että varmasti nauran kohta. Sinä luultavasti totut vielä, etkä naura niin paljon enää. Totut pankkiasiointiin jne. Muutenkin nauran itse tällä hetkellä liian vähän. Ehkä pitäis relata ja nauraa.

Enkä oo ottanu enää suurta stressiä asiasta. Kunhan kommentoin, kun huomasin aloittajalla saman vian. En nyt mikään nuori enää oo, että kyl noi asioinnit julkisissa paikoissa on aika tuttuja ja sujuu ihan rutiinilla. Oon oppinu hiukan kuolettaan sitä hymyä tietyillä lisäeleillä, ja joskus kaupungilla tulee hämäykseks naureskeltua kännykkään, vaikke siel langan toisessa päässä kukaan ookaan.

En mä usko, että tää vaiva tästä kokonaan koskaan lähtee, eikä sillä sen puoleen väliä. Yksin kun on suurimman osan ajasta, niin ei tartte hävetä, eikä tuu naurettuakaan.

• mikä ongelma?

No voi voi. Jos hymyilet tuolla tavalla, vaikutat vain ujolta, eikä se ole mitenkään negatiivista. Päin vastoin voi olla herttaistakin.

• Mustelma

Sama vika. :) Jos tulee vähänkään outo tilanne niin alan vääntelemään tai pureksimaan huuliani etten hymyilisi. Lisäksi saatan vähän naurahdella ihan miten sattuu, vaikka ei olisi mitään hirmu hauskaa tapahtunutkaan. Sellasta hermostunutta hihittelyä... Luulin olevani ihan ainut joka hymyilee tai hihittelee milloin missä sattuu.

• GL

Veikkaan, et liittyy jonkin tunteen tai asian peittämiseen pakonomaisen naurun avulla? Itsellä käy niin et jos joudun tiiviimpään sanaharkkaan jonkun kanssa ja puhevolyymi alkaa nousta niin jotenkin hermostun/pelästyn (?) ja alan hekottaa!! Se on todella hämmentävää!!! Lienee samasta asiasta kyse? Uskallan kyllä katsoa ihmisiä silmiin ym., että sellaisesta pelosta ei ole kyse mun kohdalla.

Mutta kamalaa on tuo!!

• Pois hymyily

Osaan kyllä kuvitella kuinka ikävää sinulla varmasti on
      tämän asian kanssa. Itsellä ei ole tätä koskaan ennen ollut.
      Itsellä tämä vaiva kun tulee esille tulee vain kun puhun jollekin.
      Vaikka olisin kaupungilla jossa paljon ihmisiä ei hymyilytä.
      Tämä vaivani tulee vain kun juttelen jonkun kanssa.
      Välillä helpompaa välillä ikävämpää, joskus onneksi tämä on poissakin.
      En ymmärrä miksi tämä joskus tulee. Pekka ja taikasauva
      toivottavasti sinulla lähtisi tämä vaiva pois joskus.
      Koeta jaksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe