Millaista on vetää vaunua talvella? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon? Ollaan vedetty vaunua jonkin verran kesällä, mutta kokemusta talvisista olosuhteista ei ole. Nyt on suunnitelmissa että lähdettäs hiihtiksellä vaunun kanssa johonkin laskettelukeskukseen.
Mielellään kuultais kokeneemmilta vinkkejä ja kokemuksia!
Vaunun veto talvella
17
5151
Vastaukset
- tYPERÄ MUULI.
Kai nyt jokainen käsittää olet ostanut kesälaitteen .Miksi et heti ostanut matkailuautoa taidat olla muulien muuli. Nehän on tämäm maan tyhmimpiä ihmisiä.
- matkailuauto
ollut sitten talvella helpompi vedettävä?
Nimimerkin tYPERÄ MUULI. olisi luullut jo sammuneen tuohon aikaan yöstä. Vaan on vielä jaksanut yrittää auttaa kokematonta vaunuilijaa.
Mutta aloittajan autoa ja vaunua tietämättä on aika hankala antaakkin oikeita neuvoja.
- soliveri
Rengastus vaunun ja autoon sama nastat/nastat..kitkat/kitkat/. Veturi takaveto/neliveto. Etuvedon voit unohtaa. ennakointi ajossa sitten korostuneesti. lumet pois katolta...siinäpä se
- saa olla
Tokkiisa jos autossa on kitkat alla niin vaunussa saa olla nastatkin. Tosin voi olla kitkojen kanssa pulassa ainakin jos etuveto...
- veturi+620
vaunussa pitää olla VÄHINTÄIN yhtä pitävät kuin vetoautossakin. Siis jos vetoautossa kitkat niin vaunussa joko kitkat tai nastat, jos vetoautossa nastat niin vaunussakin nastat. Auton nastat ja vaunun kitkat on kielletty yhdistelmä.
Tarkoituksena on estää vaunun linkkuunmeno ja parantaa sen jarrutustehoa. Mitä pitävämmät renkaat vaunussa talvikelillä niin sen parempi. - hgfdhgdfvc
mutta etuveto käy aivan yhtä hyvin. Kaikki muut tekijät vaikuttavat enemmän. Meillä vaunu 2000kg kokonaismassalla, joten aisapainoksi tulee n. 80kg. Kun Tuotq vaunua eu muutenkaan saa vetää "pikkyfiiulla", n iin tuo 80 kg muutaman kymmenen sentin päässä taka-akselin linjasta ei tunnu juuri missään. Hyn on tullut perässä parillakin eri etuvetoisella kesät talvet. Painopiste yleensäkin ja koulkun etäisiis taka-akselista vaikuttavat asiaan monella tavalla paljon, niin etu- kuin tavavetoisessakin. jos haluat toimia varman päälle ja ajelet umpimetsässä, niin hanki teleketjuveto.
- Anonyymi
Mulla etuveto 20 vuotta kesät talvet ja hyvin menee!
- AnonyymiUUSI
Jos on 750kg painava vaunu niin ei tarvitse olla sama rengastus.
- vaunuilija
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Muulien muulittelija taisi olla hieman kännissä.
Auton kokonaismassa on reippaasti yli 2000 kg ja vaunun massa n. 1500kg. Auto o etuveto ja nastat on kaikissa pyörissä. Tällä yhdistelmällä lähdetään.
Ajatuksena oli kysellä kokeneimmilta vaunulijoilta hyviä vinkkejä.- kuitenkin
etuvetoisella hankalia paikkoja, kuten mäet joihin ei saa vauhtia. Ja kevättalvella päivällä pehmeneviä polanteisia pikkuteitä. Kokeiltu juttu tuo talvella veto on, ensin 6 vuotta maasturilla, sitten taka- ja etuvetoisilla viimeiset 17 vuotta. Paras tietysti noista on ollut raskas neliveto maasturi, mutta kyllä se muillakin onnistuu jos lastaat vielä vaunun niin ettei se ole liian keulapainoinen. Eikä tietysti missään nimessä peräpainoinen, sillä silloin yhdistelmää ei hallitse liukkaalla erkkikään. Ja lumet ja jäät pois katolta.
- älytöntä
paikasta kuten hotelli? Sitä ei tarviste vetää ja se odottaa sinua perillä. Toinen on myös mökki ja sekin on siellä perillä. Ei ole hirveämpää kokemusta kuin olla viikkoa asuntoautossa ja vielä isolla porukalla. Vaikka te caravaanarit olette outoa sakkia niin eihän teidän nyt tyhmiä tarvitse kaikkien olla, eihän?
- Ootko kade ???
niin kerro minulle missä tuolla Syväjärven rannalla on Hotelli? P-paikka löytyy missä voi yöpyä omassa asuntovaunussa/autossa mutta Hotellia en ole nähnyt!
Entä sitten Porkkalassa kun käymme pilkillä. Onko siellä Hotellia?
- i30cw 2.0crdi style
Kylkai se etuvetoisellakin onnistuu, järki pitää olla toki tilanteissa mukana kuten kaikilla muillakin vetureilla.
Itse hankkisin oikein pahoja paikkoja varten etupyörille lumiketjut.. ne auttaa kummasti juuri silloin kun renkaan pito ei itsessään enää riitä.- vaunuilija
Lumiketjuja mietin myös itsekkin. Päätiet ovat yleensä hiihtiksien aikana paljaana, mutta pienet tiet ovat enemmän tai vähemmän liukkaat. Mistähän noita sais helpoimmiten hommattua?
- helpoimmin
vaunuilija kirjoitti:
Lumiketjuja mietin myös itsekkin. Päätiet ovat yleensä hiihtiksien aikana paljaana, mutta pienet tiet ovat enemmän tai vähemmän liukkaat. Mistähän noita sais helpoimmiten hommattua?
saada kun menee autotarvikeliikkeeseen ja ostaa sieltä sopivat.
- Näin meillä
Viime talvena käytiin reissu etuveto autolla missä oli luvattoman kuluneet nastarenkaat. Keli oli yksi talven liukkaimmista. Lisäksi tuuli puuskittaisesti sivulta.
Pori- Turku välillä ylämäissä meinas alkaa sutimaan ja yhdessä puuskassa meinas auto lähteä käsistä. Vaunussa oli onneksi uudenveroiset nastarenkaat.
Perille päästiin ja takaisinkin, mutta ensi talvena on kyllä uudet nastat autossa alla.
Niin sillä reisulla oli rekkoja useampikin mennyt metsään, että oli oikeasti paha keli. Ja vaunuhan on siitä kiva kampe, että voi lähteä matkaan silloin kun haluaa. Ei tarvitse varata hotellia/mökkiä kuukausia etukäteen. Nyt meillä menossa kolmas vaunu ja toinen veturi. Eka oli takaveto ja nykyinen etuveto. Vauhti vaan kelin mukaan ja kunnon turvavälit, niin ei kun menoksi. - AnonyymiUUSI
Saako vaunussa talvella olla jalakset alla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla623987- 512780
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta162123- 991953
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä141927Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841639Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?3581494Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81426Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511420- 581187