Kysymys? Kun ostat apteekista reseptilääkkeitä ja myyjä "farmaseutti" kysyy kela-korttia ja tutkii jotain koneelta, niin mitä hän sieltä koneelta näkee????
Mitä farmaseutti näkee
9
3459
Vastaukset
- hippukka
tietysti: onko lääkettä varastossa, mitä pakkauskokoja, onko vaihtokelpoisia ko. lääkkeelle, hinnan....
- sittenkin...
kysyjä ajatellut mitä Kelakortin tiedot tuovat näkyville. Ensinnäkin kortista verrataan reseptin nimi ja henkilötunnus (syntymäaikakin riittää). Kelakortin takana on koodinumerot sairauksista joihin asiakkaalla on erityiskorvausoikeus (oletko huomannut että farmaseutti kurkkaa nimenomaan sinne takapuolelle). Mikäli koodinumeroita ei ole, saa vain peruskorvauksen jos asiakas on siihen oikeutettu reseptimerkintöjen perusteella ja Kelan luetteloissa se on peruskorvattava. Lääkkeen hinnoittelu tapahtuu sitten näiden tietojen perusteella.
Sitä en usko että farmaseutti näkisi henkilötunnuksen perusteella enempää tietoja asiakkaasta. - Stessu
sittenkin... kirjoitti:
kysyjä ajatellut mitä Kelakortin tiedot tuovat näkyville. Ensinnäkin kortista verrataan reseptin nimi ja henkilötunnus (syntymäaikakin riittää). Kelakortin takana on koodinumerot sairauksista joihin asiakkaalla on erityiskorvausoikeus (oletko huomannut että farmaseutti kurkkaa nimenomaan sinne takapuolelle). Mikäli koodinumeroita ei ole, saa vain peruskorvauksen jos asiakas on siihen oikeutettu reseptimerkintöjen perusteella ja Kelan luetteloissa se on peruskorvattava. Lääkkeen hinnoittelu tapahtuu sitten näiden tietojen perusteella.
Sitä en usko että farmaseutti näkisi henkilötunnuksen perusteella enempää tietoja asiakkaasta.Ainakin yliopiston apteekissa huomasin, että farmaseutti etsi koneelta aikaisemman toimituskerran ja tulosti suoraan siitä annostusohjeet. Hetken jo mietin, kun olin nostamassa 5 mg diatsepaamia, että hän on tutkimassa jotain apteekkisopimuslistaa. Eli näkevät ainakin samasta apteekista toimitetut lääkkeet kaikki. Ja kysymällä heidän tämä asia pitää tietenkin kertoa. Sähköinen resepti muuttaa koko jutun.
- huomannut
Stessu kirjoitti:
Ainakin yliopiston apteekissa huomasin, että farmaseutti etsi koneelta aikaisemman toimituskerran ja tulosti suoraan siitä annostusohjeet. Hetken jo mietin, kun olin nostamassa 5 mg diatsepaamia, että hän on tutkimassa jotain apteekkisopimuslistaa. Eli näkevät ainakin samasta apteekista toimitetut lääkkeet kaikki. Ja kysymällä heidän tämä asia pitää tietenkin kertoa. Sähköinen resepti muuttaa koko jutun.
saman. Viimeksi Yliopiston Apteekissa käydessäni unohdin esittää kelakortin. Farmaseutti otti perustiedot viivakoodinlukijalla reseptin edellisen toimituskerran tarran viivakoodeista (ei tarvinnut naputella tietoja koneelle). Kassalla varmistin että olin saanut lääkkeet erityiskorvattuna, kun samalla ostin muutakin. Muutenhan tuon huomaa jo maksaessaan maksaako kolme euroa vai pyydetäänkö enemmän. Koska olen YA:n kanta-asiakas, he lukevat tiedot kanta-asiakaskortin viivakoodista, eikä kelakorttia yleensä kaivata kun koneelta jo näkee korvausoikeuteni.
- Ent. YA:n ka
Olen tajunnut, YA:n kanta-asiakkaana, että pelkkää juorutietoa henkilökunnalle ovat minun tietoni.
Esim. yhteissopivuus muiden lääkkeideni kanssa ei henkilökuntaa kiinnosta yhtään, vaikka käyttämäni lääkkeet näkevät monitoristaan. Minulla on myös kallis vakuutus, siksi tieto YA:n tiedoissa, että tarvitsen tulostuksen reseptistä ja laskusta - sitä pitää joka ainoa kerta erikseen pyytää!
YA:n kanta-asiakkuuden aion lopettaa kokonaan. Mitenköhän se tapahtuu???
Asioinkin em. syistä nykyään muualla.- helppoa näin
Kun sinulla on sairauskuluvakuutus, pääset helpommallakin kuin pyytämällä tulostetta reseptistä ja laskusta. Pyydä maksun yhteydessä LASKELMA. Tai toiselta nimeltää lääkelaskelma tai vakuutuslaskelma. Farmaseutti niittaa sen AUTOMAATTISESTI kiinni kuittiin. Kun lähetät tämän laskelma lasku-yhdistelmän vakuutusyhtiöön, sinun ei tarvitse lähettää sinne enää reseptiä tai sen kopiota, koska laskelmassa lukevat reseptillä olevat tiedot. Ja näin sinulle jää itsellesi se resepti, jota voit sitten uusia lääkärillä, kun lääke loppuu.
- farmaseutti/////
Kela-kortista tietenkin nimi ja sotu ja korvausnumerot niin kuin joku jo mainitsikin.
Jos asioit paljon samassa apteekissa, saattaa näkyviin tulla kuluvana vuonna maksamiesi omavastuuosuuksien yhteissumma (eli yhteissumma jonka olet maksanut niistä lääkkeistä joista saat kela-korvausta), se on vain tiedoksi apteekille jotta tietävät informoida sinua jos summa lähenee nk. kattosummaa ( n. 650 euroa),
jonka jälkeen saat lääkkeesi 3 (vai oliko se 5) euron omavastuulla, eli 3 (tai 5) euroa/toimitettu lääke.
Lisäksi farmaseutti voi selata koneella aiempia ostokertojasi, näin tosin yleensä tehdään vain jos kyseessä on maksusitoumusasiakas, jolle voidaan toimittaa uusi annos lääkettä vasta kun edelliset ovat loppumassa.
YA:lla näkyviin tulee automaattisesti varoitusteksti jos sinulla on käytössäsi (eli jos olet joskus ostanut YA:lta) jotain lääkettä jolla on haitallisia yhteisvaikutuksia sen lääkkeen kanssa jota olet nyt ostamassa. Muuten tosiaan farmaseuttia ei kiinnosta mitä lääkkeitä olet ostanut.
Joku mainitsi tuon apteekkisopimuslistan. Apteekkisopimus tarkoittaa että joillain vieroitushoidossa tms. olevilla on nk.apteekkisopimus, eli he ovat itse sitoutuneet hakemaan lääkkeet vain yhdestä apteekista, ja muista apteekeista heille ei toimiteta lääkkeitä jotka sisältyvät tuohon apteekkisopimukseen (useimmiten apt.sopimukset koskevat juuri mm. rauhoittavia lääkkeitä kuten Diapamia). Jos kohdallasi vilkaistaan apteekkisopimuslistaa, älä ota sitä henkilökohtaisesti, sinua ei epäillä mistään. Joskus vaan esim. nimesi saattaa muistuttaa listalla olevaa nimeä jonka farmaseutti hämärästi muistaa, tai sitten kohdallesi osuneella farmaseutilla on tapana tarkistaa tiettyjen usein "väärinkäytettyjen" lääkkeiden kohdalla apt.sopimuslista.
Muita tietoja farmaseutti ei sinusta näe. Eli käytännössä kaikki mitä näkyy on se mitä olet juuri siinä apteekissa (tai YA:n tapauksessa muissa YA:n toimipisteissä) asioinut, ei muuta.
Elektroninen resepti eli E-resepti tekee pikku hiljaa tuloaa (todella hitaasti tosin), sen myötä farmaseutti näkee käsittääkseni vähän nykyistä enemmän, mm. sen mitä reseptejä sinulle on määrätty ja oletko hakenut ko. lääkkeitä ja mistä. Tavallisen kansalaisen kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä vain sitä että apteekissa voidaan helpommin varoittaa haitallisista yhteisvaikutuksista. Väärinkäyttäjien ja muunlaisten "huijareiden" kannalta e-resepti on aika v-mäinen homma, väärinkäytökset kyllä vaikeutuvat. Muutenkin väärinkäyttäjien/reseptiväärentäjien kohdalla farmaseutti saattaa nähdä koneelta varoituksen, mutta niitä ei siis tosiaan tule muuta kuin selkeiden tai epäiltyjen väärennys/huijausyritysten takia, ei normaaleille apteekkiasiakkaille. Meille farmaseuteille kun sattuvat kaikenmaailman hörhöt olemaan tuttu juttu...
Toivottavasti tämä selvensi. Tiedot noista summista ei ole ihan ajantasalla kun olen ollut yli 3 v poissa työelämästä äitiysloman ja hoitovapaan takia, tänä keväänä koittaa taas paluu töihin!- tarkennusta
Kun Kelan lääkekorvauskatto täyttyy ennen vuoden loppua, loppuvuoden saa lääkkeet 1,5 eurolla lääkkeeltä ja ostokerralta.
- farmaseutti/////
tarkennusta kirjoitti:
Kun Kelan lääkekorvauskatto täyttyy ennen vuoden loppua, loppuvuoden saa lääkkeet 1,5 eurolla lääkkeeltä ja ostokerralta.
niinhän se tietenkin oli, 1,5 euroa per lääke. Kiitos oikaisusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️851788Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1201204YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621070- 62946
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan74866Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli81817Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029816- 57810
Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.46810Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.116773