Belgia pitää

sähköteknisesti

ydinvoimalansa käynnissä aiemmista päätöksistä poiketen.Myös muita Euroopan maita on yekemässä saman päätöksen ja osa aloittaa uusien suunnittelun.Siperia näkyy opettavan.Asiasta oli eilen tv-uutisissa.

39

842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks seuraaja

      saman.Uutisessa näytetyssä Euroopan kartassa oli monta kohdetta täplitetty vastaaville tapausille ja uusien hankkeiden käynnistämisille.Eurooppa seuraa meitä.

    • näreet

      Ruotsi on pyörtänyt pyhät puheensa ja germaanit seuraa perässä.

    • Härmän Gööring

      huono uutinen? minusta huono, osoittaa vain sen ettei ydinvoimalat uusiudu siinä aikataulussa kuin niiden pitäisi.

      • sähköteknisesti

        Kyllä mediassa myös ns. ilmastouskovaisetkin pitivät ratkaisua hyvänä.Viime aikoina on havahduttu ympäri Eurooppaa näiden talvikelien myötä vähän joka valtiossa sähköenergian omavaraisuuteen.Ulkoa ostettu tuontisähkö ja sen saatavuus on pannut vastuuntuntoiset valtioiden päättäjät miettimään tarkemmin asioita.Uudet energiamuodot ei täytä sähkökulutuskapasiteettia käytännössä niinkuin olettivat muutama vuosi sitten.Sääolosuhteet kun eivät oletuksista piittaa.Uusia ydinvoimaloita tulee hankeasteelle varmaan monessa valtiossa,mutta sitä ennen on pärjättävä vanhoilla.Onkos muuten pitänyt kiireitä viime aikoina?


      • Maanystävä
        sähköteknisesti kirjoitti:

        Kyllä mediassa myös ns. ilmastouskovaisetkin pitivät ratkaisua hyvänä.Viime aikoina on havahduttu ympäri Eurooppaa näiden talvikelien myötä vähän joka valtiossa sähköenergian omavaraisuuteen.Ulkoa ostettu tuontisähkö ja sen saatavuus on pannut vastuuntuntoiset valtioiden päättäjät miettimään tarkemmin asioita.Uudet energiamuodot ei täytä sähkökulutuskapasiteettia käytännössä niinkuin olettivat muutama vuosi sitten.Sääolosuhteet kun eivät oletuksista piittaa.Uusia ydinvoimaloita tulee hankeasteelle varmaan monessa valtiossa,mutta sitä ennen on pärjättävä vanhoilla.Onkos muuten pitänyt kiireitä viime aikoina?

        Ydinvoimaa tarvitaan, koska sille ei ole mitään korvaavaa.
        Uniikki tehokas ja puhdas energia, kaikki sitä taas haluaa,
        yksikään maa ei peru yv käyttöä tai sulkee vanhoja laitoksia vasta
        kun uudet laitokset, isommat ja tehokkaammat korvaavat ikääntyneet ydinvoimalat.
        Uskomattoman kaun muuten voimalat tikuttavatkin sähköä! Siinä menee
        monen laskelmat ydinvoimalan kalleudesta lopullisesti pieleen. Halpaahan se on aina ollut ja halpenee
        vaan käyttöiän venyessä, näin rakennuskustannukset tuotettua voimalavuotta kohden minimoituvat.
        On se juupelin hyvä keksintä. Ydinvoima siis !


      • Härmän Gööring
        sähköteknisesti kirjoitti:

        Kyllä mediassa myös ns. ilmastouskovaisetkin pitivät ratkaisua hyvänä.Viime aikoina on havahduttu ympäri Eurooppaa näiden talvikelien myötä vähän joka valtiossa sähköenergian omavaraisuuteen.Ulkoa ostettu tuontisähkö ja sen saatavuus on pannut vastuuntuntoiset valtioiden päättäjät miettimään tarkemmin asioita.Uudet energiamuodot ei täytä sähkökulutuskapasiteettia käytännössä niinkuin olettivat muutama vuosi sitten.Sääolosuhteet kun eivät oletuksista piittaa.Uusia ydinvoimaloita tulee hankeasteelle varmaan monessa valtiossa,mutta sitä ennen on pärjättävä vanhoilla.Onkos muuten pitänyt kiireitä viime aikoina?

        ei pääse eroon,eikä liene tarvettakaan, ainakaan Suomessa. Ruotsiin menee noin suunnilleen sama määrä kuin Venäjältä tulee http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/. Halvemmalla venäläiset sähköä jauhavat kuin suomalaiset, joten tuonti ei lopu, business is business.

        Eipä enemmälti ole ollut kiireitä, "normaali hoppu", sulla tulee kohta linjojen kanssa mikäli lumi alkaa keräämään kosteutta. Pieni myrskynpoikanen tekisi hyvää nyt kun lumi on vielä kevyttä, tippuisi alas puista. Toisaalta tuulen mukana tähän aikaan vuodesta tulee yleensä luntakin...


      • sähköteknisesti
        Härmän Gööring kirjoitti:

        ei pääse eroon,eikä liene tarvettakaan, ainakaan Suomessa. Ruotsiin menee noin suunnilleen sama määrä kuin Venäjältä tulee http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/. Halvemmalla venäläiset sähköä jauhavat kuin suomalaiset, joten tuonti ei lopu, business is business.

        Eipä enemmälti ole ollut kiireitä, "normaali hoppu", sulla tulee kohta linjojen kanssa mikäli lumi alkaa keräämään kosteutta. Pieni myrskynpoikanen tekisi hyvää nyt kun lumi on vielä kevyttä, tippuisi alas puista. Toisaalta tuulen mukana tähän aikaan vuodesta tulee yleensä luntakin...

        jakeluverkosto on vain yksi osa,mutta talvella haavoittuvampi.Pitempiaikainen projekti tulee lähitulevaisuudessa jättämään vähemmälle erilaisia pienehköjä harrastuksia,yhtenä tämäkin palsta.Toivottavasti löytyisi "jalat maassa" tyyppisiä,realistisia kommentoijia tännekin.Myös asian vierestä kirjoittelu suivaannuuttaa (pohjoisessa opittua).Kohta alkavat suuret rakennushankkeet työllistävät kaikesta huolimatta Suomalaisia kun ydinvoiman lupahakemukset uusien osalta tulee käsittelyyn.Myös eristemestarilta on kysytty.


      • maakaapeleita
        Härmän Gööring kirjoitti:

        ei pääse eroon,eikä liene tarvettakaan, ainakaan Suomessa. Ruotsiin menee noin suunnilleen sama määrä kuin Venäjältä tulee http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/. Halvemmalla venäläiset sähköä jauhavat kuin suomalaiset, joten tuonti ei lopu, business is business.

        Eipä enemmälti ole ollut kiireitä, "normaali hoppu", sulla tulee kohta linjojen kanssa mikäli lumi alkaa keräämään kosteutta. Pieni myrskynpoikanen tekisi hyvää nyt kun lumi on vielä kevyttä, tippuisi alas puista. Toisaalta tuulen mukana tähän aikaan vuodesta tulee yleensä luntakin...

        Tännehän alkaa vähitellen tulla maakaapelit sähköasemien(kin) välille, joten nuo jäämyrskyt ja lumikuormat aiheuttavat periaatteessa vähemmän huolta. Kustannukset tosin nousevat (siirtomaksuihin korotuksia 10 % muutaman kerran).

        Venäjä nyt tekee omat suunnitelmat Suomesta riippumatta, Kuolan ylimääräisten reaktorien sähkö ja tulevan uuden voimalan sähkö siirretään joko Suomen kautta tai Norjaan.

        Myös uusi maakaasuputki on tulossa joko Suomen kautta "transitona" tai sitten Pietarin kautta ja Itämeren halki Keski-Eurooppaan. Ehkä kiertotienä (tosin epätodennäköinen) on Norjan ja Pohjanmeren tai Ruotsin halki Keski-Eurooppaan.


      • sähköteknisesti
        maakaapeleita kirjoitti:

        Tännehän alkaa vähitellen tulla maakaapelit sähköasemien(kin) välille, joten nuo jäämyrskyt ja lumikuormat aiheuttavat periaatteessa vähemmän huolta. Kustannukset tosin nousevat (siirtomaksuihin korotuksia 10 % muutaman kerran).

        Venäjä nyt tekee omat suunnitelmat Suomesta riippumatta, Kuolan ylimääräisten reaktorien sähkö ja tulevan uuden voimalan sähkö siirretään joko Suomen kautta tai Norjaan.

        Myös uusi maakaasuputki on tulossa joko Suomen kautta "transitona" tai sitten Pietarin kautta ja Itämeren halki Keski-Eurooppaan. Ehkä kiertotienä (tosin epätodennäköinen) on Norjan ja Pohjanmeren tai Ruotsin halki Keski-Eurooppaan.

        Siirtoverkkojen sähkönsiirto maakaapeleina maksaisi maltaita.Taajamissa kyllä yleistyy koko ajan osin muista syistä kuin lumikuormat.


      • rompetori
        sähköteknisesti kirjoitti:

        jakeluverkosto on vain yksi osa,mutta talvella haavoittuvampi.Pitempiaikainen projekti tulee lähitulevaisuudessa jättämään vähemmälle erilaisia pienehköjä harrastuksia,yhtenä tämäkin palsta.Toivottavasti löytyisi "jalat maassa" tyyppisiä,realistisia kommentoijia tännekin.Myös asian vierestä kirjoittelu suivaannuuttaa (pohjoisessa opittua).Kohta alkavat suuret rakennushankkeet työllistävät kaikesta huolimatta Suomalaisia kun ydinvoiman lupahakemukset uusien osalta tulee käsittelyyn.Myös eristemestarilta on kysytty.

        harmillista jos omakohtaisia kokemuksia voimaloista omaavat jäävät vähemmälle foorumilla ja keskustelu jää netin kautta pelkästään palstan aihetta tuntevien varaan.


    • Näin muuallakin

      rakentaa 2 uutta ydinvoimalaa.Haluavat lisätä energiaomavaraisuutta,koska lähinnä tuontiöljystä pysitään pääsemään eroon.

      • 45+8

        Jenkit tulee rakentamaan vuosien saatossa useampiakin uusia ydinvoimaloita.Osa nykyisistä vanhentuu ja toisaalta kova halu päästä tuontiöljystä eroon poliittisista syistä.


      • sähköteknisesti
        45+8 kirjoitti:

        Jenkit tulee rakentamaan vuosien saatossa useampiakin uusia ydinvoimaloita.Osa nykyisistä vanhentuu ja toisaalta kova halu päästä tuontiöljystä eroon poliittisista syistä.

        mallia,sillä onhan täälläkin haluttu energiatuotannon omavarisuutta ja tuontisähkön osuuden vähentämistä minimiin.Jenkeillä öljy on suurin ongelma.


    • rompetori

      käynnistää hankkeet uusien ydinvoimaloiden rakentamiselle.Järkiintyminen tapahtuu hitaasti mutta varmasti.Kun energiaa tarvitaan niin vaihtoehtoja ei ole,todellisessa käyttötarpeessa.

      • lisää tulee

        Kaliningradin alueelle tulee 2 yksikköä.Voimalan peruskiven muurasi Putin ja rakentaja on vielä avoin ,koska tarjouksia on vasta pyydetty.


      • Taalainmaa

        teksti-tv,ssä asiasta sillain,että parlamenttiin tulee esitys jota vielä muotoillaan.On kokonaan toinen asia meneekö ehdotus läpi,on ne ruotsalaiset sellaisia.


      • fff7fff

        haluaa mukaan kehityksen kelkkaan.Ei sitä öljyä ikuisesti riitä.


      • sähköteknisesti

        Venezuela ja Venäjä tekivät sopimuksen jonka mukaan Venäjä toimittaa ydinvoimalan Venezuelalle.Jälleen yksi valtio lisää ydinvoiman rakentajiin.Kehitys on maailmalla niin nopeaa ettei laskuissa pysy mukana.


    • 50+100

      rakenteilla maailmassa 50 ja suunnitteilla noin 100.Asiasta kerrottiin äsken a-plus ohjelmassa.Rakentamiskustannukset nousevat tulevina vuosina kun tulee paljon uusia rakennettavia kohteita.

      • ee4ee4

        myös aamulla tv-ssä.On tuo aikamoinen määrä lisäystä suunnittelijoille,rakentajille ja ennekaikkea laitetoimittajille.Suomella olis nyt hyvä sauma mennä mukaan osatoimituksiin alihankintoina.Auttais työllisyyteen tulevaisuudessa.Ehkä uusi nokia syntyisi tästä.


      • ydinvoimaa
        ee4ee4 kirjoitti:

        myös aamulla tv-ssä.On tuo aikamoinen määrä lisäystä suunnittelijoille,rakentajille ja ennekaikkea laitetoimittajille.Suomella olis nyt hyvä sauma mennä mukaan osatoimituksiin alihankintoina.Auttais työllisyyteen tulevaisuudessa.Ehkä uusi nokia syntyisi tästä.

        Jos vain Suomi ei olisi Masa-69:n takia mennyt hylkäämään uutta ydinvoimalaa 90-luvun alussa, niin meillä voisi olla hyvinkin toinen Nokia ydinvoimateknologiassa. Silloin kaikki muut pistivät pillit pussiin ja tuloksena oli vain osaamisen vähittäinen raippioituminen.

        Siinä vaiheessa olisi kannatanut koko ajan rakentaa vaikka pieniä voimaloita ympäri Suomea, että olisi saatu pidettyä ammattilaisten taitoja yllä. Samalla näillä pienvoimaloilla olisi voitu kehitellä kaukolämpötekniikkaa, kehitellä turvajärjestelmiäm, automaatioita jne. Suomi olisi ollut kovaa valuutta tulevassa buumissa.

        Tietysti ongelmana olisi ollut se kun Tawja saa paheksuvia katseita osakseen kansainvälisillä foorumeilla, kun Suomi olisi ollut ainoa länsimaa, joka rakentaa ydinvoimaa. Tätähän meidän muumimamma ei olisi kestänyt, pewkele.


      • ee4ee4
        ydinvoimaa kirjoitti:

        Jos vain Suomi ei olisi Masa-69:n takia mennyt hylkäämään uutta ydinvoimalaa 90-luvun alussa, niin meillä voisi olla hyvinkin toinen Nokia ydinvoimateknologiassa. Silloin kaikki muut pistivät pillit pussiin ja tuloksena oli vain osaamisen vähittäinen raippioituminen.

        Siinä vaiheessa olisi kannatanut koko ajan rakentaa vaikka pieniä voimaloita ympäri Suomea, että olisi saatu pidettyä ammattilaisten taitoja yllä. Samalla näillä pienvoimaloilla olisi voitu kehitellä kaukolämpötekniikkaa, kehitellä turvajärjestelmiäm, automaatioita jne. Suomi olisi ollut kovaa valuutta tulevassa buumissa.

        Tietysti ongelmana olisi ollut se kun Tawja saa paheksuvia katseita osakseen kansainvälisillä foorumeilla, kun Suomi olisi ollut ainoa länsimaa, joka rakentaa ydinvoimaa. Tätähän meidän muumimamma ei olisi kestänyt, pewkele.

        on kääntänyt monen mielipiteet tässä asiassa toisinpäin.Jollainhan ne CO 2 päästöt pitää saada kuriin ja ydinvoima on tällä hetkellä ainoa realistinen vaihtoehto suuruusluokka huomioiden.Eikä kuluta verorahoja tukiaismuodossa.Tekniikat kehittynee ja tilanne saattaa muuttua vuosikymmenten päässä,mutta nyt mennään näillä.Tuo ns. ilmastomuutos on luku sinänsä,mutta toisen palstan asia.


      • tää on tätä

        A-plus ohjelmassa sen,että 55 on rakenteilla.Kaikki menee ohi Suomesta kun täällä jahkaillaan asian kanssa.


      • sähköteknisesti
        tää on tätä kirjoitti:

        A-plus ohjelmassa sen,että 55 on rakenteilla.Kaikki menee ohi Suomesta kun täällä jahkaillaan asian kanssa.

        ja yli sataa suunnitellaan.Suurin kiitos hyvästä kehityksestä kuuluu ilmastomuutokselle.


      • sähköteknisesti
        ee4ee4 kirjoitti:

        on kääntänyt monen mielipiteet tässä asiassa toisinpäin.Jollainhan ne CO 2 päästöt pitää saada kuriin ja ydinvoima on tällä hetkellä ainoa realistinen vaihtoehto suuruusluokka huomioiden.Eikä kuluta verorahoja tukiaismuodossa.Tekniikat kehittynee ja tilanne saattaa muuttua vuosikymmenten päässä,mutta nyt mennään näillä.Tuo ns. ilmastomuutos on luku sinänsä,mutta toisen palstan asia.

        on ydinvoimaloiden lisääntynyt rakentaminen.Niin kovin ovat ajaneet ilmastomuutosta läpi kansainvälisellä tasolla,että ainoa todellinen vaihtoehto nykytiedoilla on ydinvoima.Kyllä he sen tietävät mutta ovat ikäänkuin kahden tulen välissä.Suomessakin heille on ilmastomuutos niin paljon tärkeämpää,että pysyivät hallituksessa mukana läpi koko prosessin tämän hallituskauden aikana.Näyteltiin toki hapanta naamaa julkisuudessa,mutta kuvio näyttää ennalta suunnitellulta tavalliselle veronmaksajalle.


      • Öljysheikki
        sähköteknisesti kirjoitti:

        on ydinvoimaloiden lisääntynyt rakentaminen.Niin kovin ovat ajaneet ilmastomuutosta läpi kansainvälisellä tasolla,että ainoa todellinen vaihtoehto nykytiedoilla on ydinvoima.Kyllä he sen tietävät mutta ovat ikäänkuin kahden tulen välissä.Suomessakin heille on ilmastomuutos niin paljon tärkeämpää,että pysyivät hallituksessa mukana läpi koko prosessin tämän hallituskauden aikana.Näyteltiin toki hapanta naamaa julkisuudessa,mutta kuvio näyttää ennalta suunnitellulta tavalliselle veronmaksajalle.

        tulla ilmastomuutoksen kärkimaaksi ja sen aikaansaaminen ydinvoimaloiden avulla hivelee varmaankin vihreitä täälläkin.Kun kelkat näin kääntyy niin mikähän on heidän uusi vastustuksen kohteensa kun nähtäv'ästi aina jotain pitää vastustaa.Olisko ydinvoiman tilalle öljyteollisuus?


      • Upeat visiot
        sähköteknisesti kirjoitti:

        ja yli sataa suunnitellaan.Suurin kiitos hyvästä kehityksestä kuuluu ilmastomuutokselle.

        olisi toiminnassa maailmassa n.1400 reaktoria eli määrä kasvaisi noin kolminkertaiseksi nykyiseen verrattuna.Onko kehityksestä kiittäminen ilmastomuutoksesta on makukysymys.Toisten mielestä ehdottomasti,toiset haluaa todisteita asiasta lisää.Afrikan ja Etelä-Amerikan ydinvoimaloiden vähäinen määrä verrattuna asukaslukuun saattaa muuttaa määrän vielä isommaksi.Silloin tulee mukaan käyttäjien koulutuksen järjestäminen.Tässä osaamisessa on Suomella hyvät mahdollisuudet hyödyntää tilannetta.


      • sähköteknisesti
        Upeat visiot kirjoitti:

        olisi toiminnassa maailmassa n.1400 reaktoria eli määrä kasvaisi noin kolminkertaiseksi nykyiseen verrattuna.Onko kehityksestä kiittäminen ilmastomuutoksesta on makukysymys.Toisten mielestä ehdottomasti,toiset haluaa todisteita asiasta lisää.Afrikan ja Etelä-Amerikan ydinvoimaloiden vähäinen määrä verrattuna asukaslukuun saattaa muuttaa määrän vielä isommaksi.Silloin tulee mukaan käyttäjien koulutuksen järjestäminen.Tässä osaamisessa on Suomella hyvät mahdollisuudet hyödyntää tilannetta.

        menee sekaisin jo noissa uusissa voimaloissa.Kehitys kulkee niin nopeasti eteenpäin ettei laskuissa perässä pysy.


      • 345+1
        sähköteknisesti kirjoitti:

        ja yli sataa suunnitellaan.Suurin kiitos hyvästä kehityksestä kuuluu ilmastomuutokselle.

        rakentavansa ydinvoimalan Iranin tuella! Tuo on hiukan epäilyttävä asia,mutta teksti-tv .ssä kun asia oli niin pitäähän se uskoa.


    • sähköteknisesti

      liittyi kerhoon eilisellä parlamentin päätöksellä.Näin kehitys kulkee sielläkin eteenpäin.

      • sähköteknisesti

        saanut energiaetua kun Suomikin teki kaksi myönteistä päätöstä.


      • tää on tätä
        sähköteknisesti kirjoitti:

        saanut energiaetua kun Suomikin teki kaksi myönteistä päätöstä.

        puuttunut että Ruotsi olisi saanut energiaedun Suomeen verrattuna.


    • 99+17

      Saksa päätti eilen aiemmasta päätöksestä poiketen lisätä ydinvoimaloidensa käyttöikää 8-14 vuotta voimalan iästä riippuen.Aiemman päätöksen mukaan ne piti pysäyttää 2021,joten nyt toimivat uudempien osalta vuoteen 2035. Asiasta kerrottiin aamu-tv uutisissa.Energiapulako oli uhkaamassa?

      • Sitähän sattuu

        että ilman ydinvoimaa olisivat olleet käytännössä energiapulassa.Tuli kiire korjata hätiköityjä päätöksiä.


      • laskutikku
        Sitähän sattuu kirjoitti:

        että ilman ydinvoimaa olisivat olleet käytännössä energiapulassa.Tuli kiire korjata hätiköityjä päätöksiä.

        tilanne.Jos ydinvoimalat pysäytetään joutuvat tuontilinjalle kun omat ei yksinkertaisesti riitä.


    • lLuvut sekaisin

      viimeisin saldo? Onko se vielä 57 rakenteilla?

      • 17+17

      • Luvut sekaisin
        17+17 kirjoitti:

        http://www.iaea.org/programmes/a2/
        Katso sieltä: Reactors undet construction
        Maailmassa on nyt rakenteilla 61 ydinreaktoria.

        Kyllä kehitys on nopeaa.


    • 99+17

      listalle.Venäjä rakentaa sinne ydinvoimalan ja Fortum on mukana asiantuntijana.Aiemminkin on ollut esillä nostaa Suomi-brändiä asiantuntija muodossa ja eiköhän tästä teemasta nouse uusi "Nokia" koska tuskin yksittäistä yhtiötä enään nousee vastaavaan asemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe