Millaista vertaistukea aikuinen adoptoitu kaipaa elämäänsä?!

Mervi H

Hei kaikki aikuiset adoptoidut!

Olen seurannut aikuisten adoptoitujen vilkasta keskustelua tällä foorumilla. Tästä johtuen päätinkin kysyä Teiltä suoraan vertaistuen tarvettanne. Vain sillä tavoin tarpeeseen voidaan vastata. Ensiksi täytyy olla tietoa ja kuten hyvin tiedämme, me aikuiset adoptoidut olemme tähän saakka maassamme olleet varjossa. Nyt siihen on tulossa muutosta Suomen ensimmäisen aikuisten adoptoitujen tapaamisen merkeissä, jolle toivomme jatkumoa. Pyydän siis teitä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Millaista vertaistukea ja toimintaa maahamme toivotte aikuisille adoptoiduille? Millaisten kysymysten kanssa itse aikuisena adoptoituna painitte?

Voitte vastata joko suoraan tähän viestiketjuun taikka sähköpostiini: [email protected]


kannustavin terveisin Mervi

19

2307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempi ottolapsi

      No esimerkiksi näitä: Auttava adoptoiduille tarkoitettu puhelin.
      Sitten tietoa medialle meidän adoptoitujen hylkäämiskokemuksesta ja miten se vaikuttaa meidän elämäämme koko elämän ajan.
      Samaa tietoa kaikille virkamiehille joilla on tekemistä adoption kanssa, esim Pelastakaa Lapset ry:lle.

      Oma ryhmä meille vanhemmille adoptoiduille, koska meillä on ilmeisestikin aivan erilaisia kokemuksia kuin nuorilla ja usein ulkomailta nykyajan adoptoituilla.

      Ottakaa yhteyttä nyt jo mediaan ja kertokaa tästä tapaamisesta ja näistä asioista niin että mahdollisimman moni adoptoitu saa tulla kuuluksi ja saa tietoa näistä tapaamisista.
      Paikallisyhdistyksiä jokapuolelle, niin ettei vain pääkaupunkiseudun adoptoidut saa apua.

      Antakaa jo nyt haastatteluja radioon televisioon ja lehdille hyvissä ajoin.

      • Ääni kuuluviin.

        Virtuaalinen yhteisö aikuisille adoptiolapsille.
        Kertomuksia meistä ja muista adoptoiduista
        Tutkimuksia meistä
        Kirjallisuusvinkkejä adoptiosta ja muuta. (muutakin infoa kuin Pelan maksulliset esitteet).

        Yhteyksiä kansainvälisiin vastaaviin järjestöihin, vinkkejä toiminnasta voisi saada sieltä. (esim.Ruotsi, Yhdysvallat)

        Ylipäätään informaatiota asioista jotka koskettavat meitä.

        Säännöllisiä tapaamisia.
        Luentoja kiinnostavista aiheista (asiantuntijoita) ja toisaalta myös adoptoitujen omat kertomukset kiinnostavat

        Julkisuutta meille. Me olemme olemassa.

        Meidän kokemuksista voisi ottaa opiksi nykyisissä adoptioprosesseissa.

        Ja ennen kaikkea tarvitsemme rahoittajia toiminnallemme, sitä pitäisi miettiä myös. Asiamme kaipaa julkisuutta.


      • millamatleena
        Ääni kuuluviin. kirjoitti:

        Virtuaalinen yhteisö aikuisille adoptiolapsille.
        Kertomuksia meistä ja muista adoptoiduista
        Tutkimuksia meistä
        Kirjallisuusvinkkejä adoptiosta ja muuta. (muutakin infoa kuin Pelan maksulliset esitteet).

        Yhteyksiä kansainvälisiin vastaaviin järjestöihin, vinkkejä toiminnasta voisi saada sieltä. (esim.Ruotsi, Yhdysvallat)

        Ylipäätään informaatiota asioista jotka koskettavat meitä.

        Säännöllisiä tapaamisia.
        Luentoja kiinnostavista aiheista (asiantuntijoita) ja toisaalta myös adoptoitujen omat kertomukset kiinnostavat

        Julkisuutta meille. Me olemme olemassa.

        Meidän kokemuksista voisi ottaa opiksi nykyisissä adoptioprosesseissa.

        Ja ennen kaikkea tarvitsemme rahoittajia toiminnallemme, sitä pitäisi miettiä myös. Asiamme kaipaa julkisuutta.

        Minustakin adoptoidut on jätetty aivan oman onnensa nojaan - joka usein ei ole ollut kaksinen.
        Aikuset adoptoidut, ainakin osa heistä siis, tarvitsisi mahdollisuutta vertaistukeen ja terapiapalveluihin esimerkiksi ryhmäterapian kautta. En ole ikinä nähnyt missään tällaista ryhmää! Ylipäätään terapiamahdollisuuksia, joihin on matala kynnys osallistua taloudellisestikin.

        Adoptoituna äidiksi kasvaminen on ollut oma haasteensa, mutta jossa on mahdollisuus onnistua. Joku tukiryhmä sopisi hyvin myös vanhemmaksi tuleville adoptoiduille, sitä kautta saisi valmiuksia miettiä kiintymyssuhteen muodostumista ja mitä erityishaasteita se tuo adoptoidulle, sillä oma tausta ja sen traumat kun helposti näkyvät myös vuorovaikutussuhteessa omaan lapseen. Mahdollisuus reflektoida jonkun opastuksella ja vaikka ryhmässä omia kokemuksia ja tunteita yms. olisi mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Useinhan juuri oman lapsen syntymä aktivoi adoptoidussa omat hylkäämistraumat pintaan.

        Tulossa ollaan Tiukulaan :)


      • vanhempi ottolapsi
        millamatleena kirjoitti:

        Minustakin adoptoidut on jätetty aivan oman onnensa nojaan - joka usein ei ole ollut kaksinen.
        Aikuset adoptoidut, ainakin osa heistä siis, tarvitsisi mahdollisuutta vertaistukeen ja terapiapalveluihin esimerkiksi ryhmäterapian kautta. En ole ikinä nähnyt missään tällaista ryhmää! Ylipäätään terapiamahdollisuuksia, joihin on matala kynnys osallistua taloudellisestikin.

        Adoptoituna äidiksi kasvaminen on ollut oma haasteensa, mutta jossa on mahdollisuus onnistua. Joku tukiryhmä sopisi hyvin myös vanhemmaksi tuleville adoptoiduille, sitä kautta saisi valmiuksia miettiä kiintymyssuhteen muodostumista ja mitä erityishaasteita se tuo adoptoidulle, sillä oma tausta ja sen traumat kun helposti näkyvät myös vuorovaikutussuhteessa omaan lapseen. Mahdollisuus reflektoida jonkun opastuksella ja vaikka ryhmässä omia kokemuksia ja tunteita yms. olisi mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Useinhan juuri oman lapsen syntymä aktivoi adoptoidussa omat hylkäämistraumat pintaan.

        Tulossa ollaan Tiukulaan :)

        Hyvä pointti tuo, miten ottolapsen oma vanhemmuus sujuu kiintymysvaikeuksineen hylkäämistuntoineen kaikkineen.
        Varmasti se vaikuttaa omaan vanhemmuuteen vaikkei sitä tiedostaisikaan.
        Olisi tosi tärkeää tuommonen ryhmä ottolapsille vanhempinakin.
        Ainakin keskusteua tästä aiheesta.


      • Vanha muistaa
        vanhempi ottolapsi kirjoitti:

        Hyvä pointti tuo, miten ottolapsen oma vanhemmuus sujuu kiintymysvaikeuksineen hylkäämistuntoineen kaikkineen.
        Varmasti se vaikuttaa omaan vanhemmuuteen vaikkei sitä tiedostaisikaan.
        Olisi tosi tärkeää tuommonen ryhmä ottolapsille vanhempinakin.
        Ainakin keskusteua tästä aiheesta.

        En ole adoptoitu, mutta olen hyvin iloinen siitä, että näen tällaisia viestejä. Suomen mediassa adoptiota on vuosikaudet käsitelty melkein pelkästään adoptioperheiden (=lue ulkomailta adoptoineiden perheiden, joissa hyvin pieniä tai korkeintaan alakouluikäisiä lapsia) näkökulmasta. Viime aikoina on toki ollut hieman juttua adoption suhteesta lapsikauppaan (esim. Kiina) ja humanitaariseen apuun (esim. Thaimaa, Haiti) sekä aikuisista adoptoiduista ja biosukulaisten etsimisestä. Muutama juttu bioäideistäkin on jo nähty. Silti erittäin monet adoptioon keskeisesti liittyvät asiat on Suomessa vielä täysin median suhteen neitseellisiä - jopa tabuja. Aikuisten adoptoitujen puolesta ei valitettavasti voi oikein kukaan muu puhua kuin he itse. Toivon aktiivisuutta ja jaksamista teille!


      • arvo aikuisena?
        Vanha muistaa kirjoitti:

        En ole adoptoitu, mutta olen hyvin iloinen siitä, että näen tällaisia viestejä. Suomen mediassa adoptiota on vuosikaudet käsitelty melkein pelkästään adoptioperheiden (=lue ulkomailta adoptoineiden perheiden, joissa hyvin pieniä tai korkeintaan alakouluikäisiä lapsia) näkökulmasta. Viime aikoina on toki ollut hieman juttua adoption suhteesta lapsikauppaan (esim. Kiina) ja humanitaariseen apuun (esim. Thaimaa, Haiti) sekä aikuisista adoptoiduista ja biosukulaisten etsimisestä. Muutama juttu bioäideistäkin on jo nähty. Silti erittäin monet adoptioon keskeisesti liittyvät asiat on Suomessa vielä täysin median suhteen neitseellisiä - jopa tabuja. Aikuisten adoptoitujen puolesta ei valitettavasti voi oikein kukaan muu puhua kuin he itse. Toivon aktiivisuutta ja jaksamista teille!

        Tällä palstalla koitti vuosia eräs adoptoitu tuoda esiin omaa kokemustaan ja adoption hänelle tuomia ongelmia, mutta hänet aina haukuttiin pataluhaksi, hulluksi ja ties miksi ja käskettiin poistumaan palstalta. Häntä haukuttiin mitä törkeimmin ja hänelle haluttiin aiheuttaa lisää vahinkoa. Ikään kuin hänellä adoptoituna ei olisi ollut mitään arvoa. Kukaan ei puolustanut, eikä edes kuunnellut hänen asiaansa.
        Kirjoitti nimimerkillä toinen tuleminen.


      • Suru-Ulla
        arvo aikuisena? kirjoitti:

        Tällä palstalla koitti vuosia eräs adoptoitu tuoda esiin omaa kokemustaan ja adoption hänelle tuomia ongelmia, mutta hänet aina haukuttiin pataluhaksi, hulluksi ja ties miksi ja käskettiin poistumaan palstalta. Häntä haukuttiin mitä törkeimmin ja hänelle haluttiin aiheuttaa lisää vahinkoa. Ikään kuin hänellä adoptoituna ei olisi ollut mitään arvoa. Kukaan ei puolustanut, eikä edes kuunnellut hänen asiaansa.
        Kirjoitti nimimerkillä toinen tuleminen.

        Erittäin hyvä pointti! Tiedän hänet ja vakuutan, että hän on Suomeen kauan sitten ulkomailta adoptoitu aikuinen ihminen. Hän on todella kärsinyt elämässään niinkuin moni adoptoitu on. (Tietty ei-adoptoidutkin kärsivät, mutta en nyt siitä kirjoita kun tämä on adoptiokeskustelupalsta.)

        Toisen tulemisen kohtelu täällä oli todellakin ala-arvoista ja aggressiivista. Tämä palsta on todella muuttunut niistä ajoista. Vanhoja viestejä löytyy varmaan arkistosta.


      • Katse eteenpäin
        arvo aikuisena? kirjoitti:

        Tällä palstalla koitti vuosia eräs adoptoitu tuoda esiin omaa kokemustaan ja adoption hänelle tuomia ongelmia, mutta hänet aina haukuttiin pataluhaksi, hulluksi ja ties miksi ja käskettiin poistumaan palstalta. Häntä haukuttiin mitä törkeimmin ja hänelle haluttiin aiheuttaa lisää vahinkoa. Ikään kuin hänellä adoptoituna ei olisi ollut mitään arvoa. Kukaan ei puolustanut, eikä edes kuunnellut hänen asiaansa.
        Kirjoitti nimimerkillä toinen tuleminen.

        Voi kamalaa miten hirvittävää, että tuo adoptoitu haukuttiin kun hän yritti puhua omista kokemuksistaan adoptoituna.
        Me ollaan vieläkin tabu ja kohtahan me ainakin 40-50-luvuilla adoptoidut jo ollaan toinen jalka haudassa ja niinpä meidät voidaan hyvällä omallatunnolla painaa täydelliseen'uunholaan.
        Mutta ehei, nyt se alkaa, meidän taistelu nökymättömyyttä vastaan ja kokemuksiamme tullaan vielä aktiivisesti käyttämään adoptioasioissa, me olemme varsinaisia asiantuntijoita siitä, miten meitä on kohdeltu ja miten meihin on suhtauduttu, niin adoptiovanhempien, biologisten vanhempien ja ympäristön taholta.
        Ei muuta ku pää pystyyn ja eteenpäin, tehdään näkymättömästä näkyvää!


    • tuulia32

      Katselin aamulla telkkarista Hillan ohjelmaa adoptiosta.Se sai minut kyyneliin,koska olen adoptioäiti monen kymmenen vuoden takaa.Tyttäreni on aina tiennyt juurensa,hän on kotimaasta Pelastakaa Lapset kautta saatu.Siinä oli niin paljon tuttua,kun kuunteli näitten naisten tarinoita,ei minunkaan tyttäreni biologinen äiti ole halunut mitään yhteyksiä.Mutta he ovat lopulta saaneet yhteyden,mikä tuntui hyvältä.Itse aikoinaan tunsin pudonneeni, sen jälkeen kun Pelastakaa Lapset seuranta loppui,niin jonkinlaiseen tyhjyyteen.Ei ollut mistään vertaistuesta mitään tietoa,eikä täällä ollut ketään joka olisi kokenut saman asian.Olisin halunut jakaa sitä iloa saman kokeneen naisen kanssa,koska se oli niin suuri ilo elämässämme.Vuodet ovat vierineet,ja tänä päivänä iloitsen lapsenlapsista.Aina on aihetta iloon.

      • adoptoitu

        Aamusydämellä ohjelmassa tosiaan mainittiin Aikuiset adoptoidut ry. Yhdistyksen perusti viime kesänä 8 aktiivista adoptoitua ja siihen ovat tervetulleita kaikki täysi-ikäiset adoptoidut. Adoptiovanhemmille on oma yhdistyksensä Adoptioperheet ry.

        Tämän aamuisen Aamusydämellä ohjelman voi katsoa YLE Areenasta. Siinä kaksi adoptoitua kertovat kokemuksistaan.


    • A-adoptoitu

      Virtuaalinen, rekisteröitymispakollinen mutta ei kokonaan suljettu yhteisö, sellaista olen kaivannut paljon.

    • taitamattomia

      Olen jäsenenä tässä Mervin ideasta syntyneessä yhdistyksessä. Nyt vaan tosi asiantuntematon hallitus ja puheenjohtaja. Olen tosi surullinen jos hyvä yhdistys kaatuu nyt taitamattomiin henkilöihin. Adoptoiduille tarvitaan vertaisuutta.

      • JonesHenry

        Tämä ei yllättänyt.



        Minä olen viettänyt Perhekodissa 3.5 vuotta. Olen hyvin tietoinen, että myös Suomalaislapsilla on tässä maasa vaikeaa. Itseasiassa HYVIN vaikeaa!



        En ole sokea enkä kuuro tälle asianlaidalle.



        Mielestäni kansainvälisten adoptiolasten ongelmia voitaisiin sekä Suomessa että Ruotsissa käsitellä peilattuna ja vertailussa niihin Suomalaislapsiin, jotka ovat joutuneet useiksi vuosiksi huostaanotetuiksi.



        Mutta...kotimaan adoptiolapset eivät ole tämmöisiä lapsia. Kotimaan adoptioon joutuneet lapset saavat yleensä hyvän ja tasapainopisen kodin. Sama maa, sama rotu. Ei siis LÄHELLEKÄÄN samoja ongelmia, kuin huostaan tai laitokseen joutuneet Suomalaislapset tai kansainväliset adoptiolapset.



        Eli...me emme kuulu samaan kerhoon. Lyhyesti sanoen. Olen pahoillani mutta tämä on karu totuus.



        Me kansainväliset ORJALAPSET oikeasti kuulumme enemmän siihen ryhmään täällä Suomessa, joka on syystä tai toisesta joutunut useaksi vuodeksi huostaan. Meitä EI voi verrata Somaleihin tai Romaneihin. Puhun tässä kokemuksen syvällä rintaäänellä.



        Sanon tämän vielä kerran;Romanit ja Somalit ovat sekä Suomessa että Ruotsissa suojeltuja väestöryhmiä. Suojeltuja, ja useassa rikoksessa mukana. Sana "rikollinen" tai "suojeltu" on oikeastaan väärää. Pitäisi sanoa "koskematon"



        Näihin väestöryhmiin ja heidän etuihinsa ei joko saa tai voi koskea. Ollaan vaan hyväksytty etteivät he varsinaisesti ikinä tule sulautumaan Suomeen tai Suomalaisiin.



        Kansainväliset adoptiolapset sen sijaan usein joutuvat erillaisen sekä henkisen että fyysisen pahoinpitelyn kohteeksi. Syynä on se, että meidät pitää ns "sopeuttaa talon tavoille" Neekeripojan pitää oppia että istuu kun valkoinen herra sanoo että ISTU! Mutta rikollisten Somalien ja Romanien ei ole pakko toimia näin. Heitä ei kukaan pakota sopeutumaan, eikä ketään kiinnosta, jos Somali siirtyy työkyvyttömyyselääkkeelle jo 18-vuotiaana.



        Tämä luo meissä katkeruutta ja vihaa. Jopa halua tappaa ja murhata orjanomistajamme.



        Koska järjestelmä ei ole reilu. On joitain vähemmistöjä jotka ovat lain ja kaiken virallisen yhteiskunnan ulkopuolella. Heihin ei kukaan...EI EDES POLIISI Uskalla koskea. Ja jos yritttää niin...

        http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2013/01/1697303/20-vuotias-hakkasi-poliisin-junassa---kaverit-kuvasivat-ja-nayttivat-voitonmerkkia



        Orjanomistajamme pahoinoitelevät meitä vedoten siihen että meidän täytyy "sopeutua" vallitsevan yhteiskunnan sääntyöihin. Olen nyt 30-vuotias ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Kukaan ei enää pakota minua sopeutumaan. Kukaan ei oikeastaan pakota minua tekmään MITÄÄN, ellen halua!



        Me olemme vihaisia. Me olemme katkeria, koska meidät on usein raahattu ihmiskoksieluihin VASTOIN meidän tahtoamme. Pikkuvauvat ja tuhannet vanhat Suomen markat ovat vaihtaneet omistajaa....mm tällaisten kavereiden toimesta;

        http://www.occidentaldissent.com/2012/02/13/black-history-month-2012-mengistu-haile-mariam-famine-red-terror



        Ja sitten tulee tänne Mervi ja tarjoaa meille yhteisöä joka ns "jakaa meidän arvomme" Tätä yhteisöä ylläpitää valkoinen nainen joka on adoptoitu Suomalaiseen perheeseen, ja luultavasti ei ole viettänyt yhtä ainoaa päivää laitoksessa.



        Hän ei ymmärrä. Eikä hän voikaan ymmärtää. Olen jutellut monen Suomalaisenuoren kanssa, jotka pääosin joutuivat laitokseen siksi että vanhemmat joivat, hakkasivat tai sitten vain tuli avioero.



        He ehkä JOTENKIN ymmärtävät meitä, mutta ei tämä valkoinen valtajärjestelmä, eikä sen etuoikeutetut erityisryhmät, Somalit ja Romanit. Ongelma on, että me olemme valtajärjestelmän ulkopuolelle. Teknisesti ottaen me emme ole valkoisia Suomalaisia, mutta teknisesti ottaen me emme myöskään ole vähemmistöjä. Siis suojeltuja erityisryhmiä niinkuin Somalit ja Romait. Me emme tämän takia saa näitä kaiken maailman vähemmistötukia. Olemme ns "kahden maailman välissä" Me emme tämän takia sovellu yhteen kotimaan adoptoitujen kanssa. Kokemukset eivät ole samanlaiset. Meidät "adoptoitiin" koska joku jossain kaukana kehitysmaassa(useimmiten ei edusta edes omaa kansaa tai heimoa. Ei ainakaan minun tapauksessani)katsoi, että tämä tapahtuu meidän "omaksi parhaaksi" Best interest of the child. Ja tietenkin siten, että tuhannet vanhat Suomen markat vaihtoivat omistajaa tässä pikku operaatiossa. Se ja valkoisten pahoinpitely luo katkeruutta ja vihaa. Ne ovat hyvin erillaisia tunteita mitä suojeltu ja pumpulissa kasvanut kotimaan adoptoitu kokee, tai suojelltu vähemmistöryhmät, eli Somalit ja Romanit. Ei voi verrata. Tämän takia ainoat ryhmä joka valitettavasti voi meitä täällä Suomessa ymmärtää ovat kotimaan huostaanotetut. Toisin sanoen siis muut syrjäytyneet. Kotimaan adoptoitu ei ole syrjäytynyt tapaus, eikä myöskään oman heimonsa ja yhteiskunnan pilalle lellimä Somali-Romani. He ovat ns "suojeltuja vähemmistöryhmiä" Me sen sijaan emme ole. Näin tämä siis Suomeksi sanottuna.


      • adoptoitu

        En todellakaan yhdy edellisen kommenttiin! Itsekin kuulun kyseiseen yhdistykseen ja käyn välillä myös jäsentapaamisissa, jotka ovat aina olleet hyvin järjestettyjä tarjoiluja myöten :) On ollut ihana päästä jakamaan kokemuksiaan toisten saman kokeneiden kanssa. Hallitus on mielestäni pätevä ja asialleen koko sydämestään vihkiytynyt. Ilman heidän ponnistelujaan Suomessa ei olisi vastaavaa verkostoitumista.


      • adoptoitu
        adoptoitu kirjoitti:

        En todellakaan yhdy edellisen kommenttiin! Itsekin kuulun kyseiseen yhdistykseen ja käyn välillä myös jäsentapaamisissa, jotka ovat aina olleet hyvin järjestettyjä tarjoiluja myöten :) On ollut ihana päästä jakamaan kokemuksiaan toisten saman kokeneiden kanssa. Hallitus on mielestäni pätevä ja asialleen koko sydämestään vihkiytynyt. Ilman heidän ponnistelujaan Suomessa ei olisi vastaavaa verkostoitumista.

        Tarkoitus oli siis vastata nimimerkin "taitamattomia" kommenttiin...


    • anu5

      Minäkin olen Aikuiset adotoidut yhdistyksen jäsen. Yhdistys järjestää keskusteluryhmiä meille samalaisille ja minä ainakin olen saanut niistä keskusteluista voimaa! Minun mielestäni asiat yhdistyksessä hoidetaan hyvin, en ole törmännyt nimimerkki taitamattomia mielipiteen mukaiseen asiantuntemattomiin vetäjiin -ihan päinvastoin!

    • hohhoijaa

      Monesta yhdistyksestä löytyy vastarangan kiiskiä, joiden mukaan he itse ovat aina joka asiassa oikeassa ja kaikki muut väärässä.

    • lähellämuttakaukana

      Pahoittelen jos menee ohi keskustelun varsinaisen aiheen, mutta onko jollain kansainvälisesti adoptoidulla kokemuksia jostain ONNISTUNEESTA vertaistuesta/terapiasta/tukihenkilöstä teinivuosien myllerryksessä? Osaisiko joku suositella jotain tiettyä tahoa/ihmistä tähän tarkoitukseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe