karua

kertomaa

Nämä autot hylätään herkimmin katsastuksessa - katso lista
10.02.2010 12:24

A-Katsastus julkaisi tänään malli- ja merkkikohtaisen tilaston viime vuonna katsastetuista henkilöautoista.

Tilastosta selviää, mitkä automallit ovat jääneet herkimmin katsastusmiehen seulaan. Samalla selviävät myös yleisimmät hylkäykseen johtaneet syyt.

A-Katsastus katsasti Suomessa yhteensä 1,1 miljoonaa henkilöautoa viime vuonna. Niistä ensimmäisellä katsastuskerralla hylättiin 24,8 prosenttia. Yleisimmät viat liittyivät jälleen jarruihin, pakokaasupäästöihin, etuakselistoon ja alustaan.

Yrityksen teknisen johtajan Hannu Pellikkan mukaan mallikohtaiset erot pysyivät suurina.

- Lisäksi huomionarvoista on myös, että uusien autojen hylkäysprosentit ovat vuodesta toiseen suhteellisen korkeita. Ajoneuvoilla on pitkät takuuajat ja niitä varmasti myös huolletaan, mutta silti luvut yllättävät, Pellikka kertoo.

Jenkkiautot uusien autojen
tilaston kärjessä

Esimerkiksi kolme vuotta vanhoista henkilöautoista hylättiin keskimäärin 5,41 prosenttia. Hylkäystilaston kärjessä olivat Dodge Caliber (35,55 % hylättiin), Chrysler 300 C (32,81 %) ja Renault Laguna (23,28 %). Näiden autojen yleisin vika löytyi ohjauslaitteista.

Tilaston perusteella Mitsubishi Outlander (0,78 %), Nissan Almera (1,5 %) ja Chevrolet Aveo (1,82 %) olivat laadukkaimpia vuonna 2006 käyttöön otettuja autoja.

Viisi vuotta vanhoista henkilöautoista keskimäärin 10,54 prosenttia hylättiin katsastuksessa. Katsastusmiehen seulaan jäivät etenkin Renault Laguna (37,09 %), Peugeot 807 (29,59 %) ja Chrysler Neon (28,04 %).

Renaultin yleisin vika oli ohjauslaitteissa, Peugeotin pakokaasupäästöissä ja Chryslerin etuakselistossa.

Laadukkaimpia viisivuotiaita olivat Honda HR-V:t (1,16 %), Toyota Land Cruiserit (2,05 %) ja Ford Fusionit (2,8 %).

Ranskasta on tullut hyvät hajuvedet,ja kunnon kuppa.

19

1158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LaguLagu

      Itse katsastin kahdeksanvuotiaan Lagunani tammikuussa.
      Hyväksytty ilman huomautuksia.

      Lagunoiden ohjauslaiteviat ovat poikkeuksetta väljiä raidetangonpäitä ja palloniveliä. Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta.

      • Laguunaani tyytyväin

        Ajoin autoni Joulukuussa suoraan merkkiliikkeen korjaamon katsastustarkistuksesta, katsastukseen ja auto hylättiin ! Syynä napsuva alapallonivel. Olin itse vieressä kun katsastusmies asian totesi ja ihmettelin että kuinka ei merkkiliike tuollaista asiaa huomaa ? Hän näytti kädestä pitäen kuinka nivel oli aivan OK käsin tutkimalla, mutta kun auto laskettiin tärinäpöydälle alkoi nivel naksua. Kastastusmiehen kommentti oli että ei merkkiliike pysty selvittämään ko. vikaa näin lievänä kun heillä ei ole täristintä. Merkkasi vielä katsastuspöytäkirjaan "todettu täristimellä".
        Merkkiliike otti itseensä, antoi kustannuksitta sijaisauton tilalle, korjasivat auton ja uusintakatsastivat sen puolestani. Jouduin tietenkin maksamaan nivelen ja työn, mutta uusintakatsastuksen he kustansivat.
        "Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta."
        Ei vain valitettavasti toimi noin, kuten esimerkkini todistaa. Olen yksi hylätty tuossa tilastossa vaikka yritin parhaani välttääkseni tuon kohtalon !


      • varma hylky
        Laguunaani tyytyväin kirjoitti:

        Ajoin autoni Joulukuussa suoraan merkkiliikkeen korjaamon katsastustarkistuksesta, katsastukseen ja auto hylättiin ! Syynä napsuva alapallonivel. Olin itse vieressä kun katsastusmies asian totesi ja ihmettelin että kuinka ei merkkiliike tuollaista asiaa huomaa ? Hän näytti kädestä pitäen kuinka nivel oli aivan OK käsin tutkimalla, mutta kun auto laskettiin tärinäpöydälle alkoi nivel naksua. Kastastusmiehen kommentti oli että ei merkkiliike pysty selvittämään ko. vikaa näin lievänä kun heillä ei ole täristintä. Merkkasi vielä katsastuspöytäkirjaan "todettu täristimellä".
        Merkkiliike otti itseensä, antoi kustannuksitta sijaisauton tilalle, korjasivat auton ja uusintakatsastivat sen puolestani. Jouduin tietenkin maksamaan nivelen ja työn, mutta uusintakatsastuksen he kustansivat.
        "Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta."
        Ei vain valitettavasti toimi noin, kuten esimerkkini todistaa. Olen yksi hylätty tuossa tilastossa vaikka yritin parhaani välttääkseni tuon kohtalon !

        Meillä on 2005 mallin Megane kakkosautona, eli tänä vuonna on toinen katsastus. Jo ensimmäisessä katsastuksessa inssi sanoi, että alapallossa on alkavaa väljyyttä, kannattaisi vaihtaa. No en tietenkään vaihdata, koitan meneekö läpi. Eli siinä ollaan taas tilastoissa, jos ei mene. En ikinä laittaisi rahaa mihinkään katsastustarkastuksiin, katsastajat kertokoon mitä vaihdetaan. Itsetuntoni kyllä kestää uusintakatsastuksen ja huonot sijoitukset tilastoissa.


      • sama ..

        "Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta."

        Niinpä varmaankin. On kuitenkin automerkkejä joilla voi ajaa pari-kolmasataatuhatta km tietämättä edes, mikä raidetanko tai pallonivel on. Miksi niitä pitäisi vaihtaa?


      • kuitenkin...
        sama .. kirjoitti:

        "Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta."

        Niinpä varmaankin. On kuitenkin automerkkejä joilla voi ajaa pari-kolmasataatuhatta km tietämättä edes, mikä raidetanko tai pallonivel on. Miksi niitä pitäisi vaihtaa?

        Voi olla, että joissakin autoissa kuluvat osat eivät kulu. Jostain sekin johtuu. Todennäköisesti kuitenkin nivelet tulevat pääsääntöisesti samoilta alihankkijoilta, joten ovat keskenään jokseenkin yhtä kestäviä.

        Toiset autot siis kuluttavat kuluvia osia osia enemmän. Tämä on varsinkin Lagunan osalta ymmärrettävää, koska jollakin tavalla ne hyvät ajo-ominaisuudet autoon tehdään. Todennäköisesti Lagunassa nivelissä tapahtuu jotain liikettäkin joskus, mikä aiheuttaa kulumista.

        Nivelten kuluminen ja niiden vaihto sadantuhannen kilometrin välein on pieni hinta hyvistä ajo-ominaisuuksista.


      • Meksu ykkönen
        Laguunaani tyytyväin kirjoitti:

        Ajoin autoni Joulukuussa suoraan merkkiliikkeen korjaamon katsastustarkistuksesta, katsastukseen ja auto hylättiin ! Syynä napsuva alapallonivel. Olin itse vieressä kun katsastusmies asian totesi ja ihmettelin että kuinka ei merkkiliike tuollaista asiaa huomaa ? Hän näytti kädestä pitäen kuinka nivel oli aivan OK käsin tutkimalla, mutta kun auto laskettiin tärinäpöydälle alkoi nivel naksua. Kastastusmiehen kommentti oli että ei merkkiliike pysty selvittämään ko. vikaa näin lievänä kun heillä ei ole täristintä. Merkkasi vielä katsastuspöytäkirjaan "todettu täristimellä".
        Merkkiliike otti itseensä, antoi kustannuksitta sijaisauton tilalle, korjasivat auton ja uusintakatsastivat sen puolestani. Jouduin tietenkin maksamaan nivelen ja työn, mutta uusintakatsastuksen he kustansivat.
        "Jos Lagunuistit vaihtaisivat näitä osia joskus muutenkin kuin pelkästään katsastusmiehen kehoituksesta, näyttäisivät listat hieman toislta."
        Ei vain valitettavasti toimi noin, kuten esimerkkini todistaa. Olen yksi hylätty tuossa tilastossa vaikka yritin parhaani välttääkseni tuon kohtalon !

        Itse uskon että kun katsastuksessa tiedetään jonkun auton vikaherkkyys, niin se myös tutkitaan tarkemmin.

        Kaverilla VAG-konsernin auto, piti vuosia kolahtelua takapäästä. Katsastusmieskin kysyi että mistä johtuu koska kolahti jarrutesterille ajaessa, ei löytänyt vikaa ja leima tuli. Jonkin ajan päästä auto alkoi pitää helvetillistä meteliä, jos suoraan ajaessa rattia käänsi hieman. Vika takapään puslat ihan lopussa. Takapäätä töniessä auton perä heilui tosi hervottomasti. Ilmeisesti ei ole kyseisen mallin tyyppivika, jolloin katsastuksessakaan siihen ei kiinnitetä huomiota.

        Katsastustilastoissakaan ei näy koko totuus.


      • heijaa ...
        kuitenkin... kirjoitti:

        Voi olla, että joissakin autoissa kuluvat osat eivät kulu. Jostain sekin johtuu. Todennäköisesti kuitenkin nivelet tulevat pääsääntöisesti samoilta alihankkijoilta, joten ovat keskenään jokseenkin yhtä kestäviä.

        Toiset autot siis kuluttavat kuluvia osia osia enemmän. Tämä on varsinkin Lagunan osalta ymmärrettävää, koska jollakin tavalla ne hyvät ajo-ominaisuudet autoon tehdään. Todennäköisesti Lagunassa nivelissä tapahtuu jotain liikettäkin joskus, mikä aiheuttaa kulumista.

        Nivelten kuluminen ja niiden vaihto sadantuhannen kilometrin välein on pieni hinta hyvistä ajo-ominaisuuksista.

        Pelastit päiväni, tää on hyvä! Kiitoksia!


      • pöljänen
        varma hylky kirjoitti:

        Meillä on 2005 mallin Megane kakkosautona, eli tänä vuonna on toinen katsastus. Jo ensimmäisessä katsastuksessa inssi sanoi, että alapallossa on alkavaa väljyyttä, kannattaisi vaihtaa. No en tietenkään vaihdata, koitan meneekö läpi. Eli siinä ollaan taas tilastoissa, jos ei mene. En ikinä laittaisi rahaa mihinkään katsastustarkastuksiin, katsastajat kertokoon mitä vaihdetaan. Itsetuntoni kyllä kestää uusintakatsastuksen ja huonot sijoitukset tilastoissa.

        Ja osa noist tilastohylyistä, Lagunassakin, on takuulla omasta tyhmyydestä johtuvia.
        Itse hölmöyksissäni tarjosin syksyllä sakkorenkailla omaa Laggea katsastukseen ja hylsy tuli tietenkin.
        Viduddi sairaasti seuraavalla viikolla käydä maksamassa uusintakatsastus, periatteassa turhasta.


    • sldqjvwkddnwek

      Jo on aikoihin eletty kun sama stoori jatkuu vuodesta toiseen. Pitääkö tässä Kepulandiassa viimeisenkin suomalaisen sopulimaisesti ostaa rupisen ruosteinen ja mahdollisimman masentavan harmaa ja änkyrämäisesti ylihinnoiteltu yli-ikäinen Toyota Corolla ilman mitään hienouksia, ilman ajo-ominaisuuksia, ilman tyylikästä muotoilua.

      Toimii varmaan kuin junan vessa, mutta itse valitettavasti VR:n työmatkalaisena en tykkää juuri tuosta vertauksesta. (Hyvin usein junan vessa ei toimi ja kusi ja paska suorastaan lainehtii kengille vessan oven aukaistessaan!)

      Varmuuden vuoksi otin tuosta nettiautolla haun ja laitoin hakukriteereillä niinkin alhainen hintahaitari kuin max 4000 eskoa, koska sen enempää en viitsisi käyttöautoon haaskata rahaa. Yksikään vastaan tullut Tojo ei miellytä silmää, esim. nuo 90-luvun CarinaE:t ovat jotenkin vaappuvan näköisiä "sämpylöitä". Tosin en tiedä niiden ajo-ominaisuuksista mitään. Kerran ajoin kaverin CarinaII:lla, vuosimalli jotain 89 tai 90, ja yksi kerta riitti. Se tuntui pikemminkin luistelulta tai surffaamiselta tai liirailulta. Rattia sai vääntää ja kääntää eikä lainkaan tiennyt minne auto seuraavaksi eksyy. Puistattava kokemus.

      Ja kun tässä vapaapäivinä on harrastanut autokaupoissa kävelyä ja ulkona katsellut noita taivasalla ruostuvia "käyttöautoja" niin järjestäen kaikkien Toyotien alle kun kyyristyy niin jälleen kerran palaa hyvissä mielin sen vanhan Meganen rattiin kun tietää, ettei sen alla ainakaan ole ruskean väristä "modernia taidetta".

      Tuolla neljällä tonnilla saisi jos jonkinlaista Rellua, toinen vaikkapa varaosa-autoksi. Ja tilavia.

      Eikä Meganeilla nyt niin paha tilanne ole: vuoden 2003 eli viimeiset faceliftatut ykköskoriset Meganet hylätään katsastuksessa vain 18-prosenttisesti.

      Laitettakoon tässä vielä kerran pari vanhaa linkkiä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8623685

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8195349

      • Puolustuspuheenvuoro

        Miksi aina tuodaan Toyota verrokiksi ja haukutaan sen ajo-ominaisuudet, muotoilu tai muuten vaan riisikupiksi? Jos valinnan vaakakupissa painaa korjaamolaskut tai hienompi ulkokuori (muuta parempaa ei taida rellussa ollakaan?), niin siitä vaan... Onhan se halvempikin, kuin hyvin arvonsa pitävä "tojota" :)

        Mutta kun halutaan vertailla ei japsiautoa, niin käyppäs kokeilemassa vaikka Passat. Ei ole sekään kärkipäässä vikatilastoissa, mutta hakkaa mennen tullen rellut myös vikatilastoissa ja tekniikka on varmasti kestävämpää!

        Mutta se vaan totuus, että paska mikä paska on keskimäärin laadultaan? Sen on Lagunan osalta itse tehdaskin myöntänyt...


      • tämäkään...
        Puolustuspuheenvuoro kirjoitti:

        Miksi aina tuodaan Toyota verrokiksi ja haukutaan sen ajo-ominaisuudet, muotoilu tai muuten vaan riisikupiksi? Jos valinnan vaakakupissa painaa korjaamolaskut tai hienompi ulkokuori (muuta parempaa ei taida rellussa ollakaan?), niin siitä vaan... Onhan se halvempikin, kuin hyvin arvonsa pitävä "tojota" :)

        Mutta kun halutaan vertailla ei japsiautoa, niin käyppäs kokeilemassa vaikka Passat. Ei ole sekään kärkipäässä vikatilastoissa, mutta hakkaa mennen tullen rellut myös vikatilastoissa ja tekniikka on varmasti kestävämpää!

        Mutta se vaan totuus, että paska mikä paska on keskimäärin laadultaan? Sen on Lagunan osalta itse tehdaskin myöntänyt...

        Turha tuollaista väitettä on tälle palstalle kirjoittaa, että Passsatin tekniikka on varmasti kestävämpää. Ei ole. Varsinkin Passateista liikkuu kauhutarinoita, joissa korjauskustannukset ovat nousseet pilviin - yksi tapaus jopa kaveripiirissänikin.

        Toyota verrokkina myöskän ei ole hyvä. Lähtökohta hankinnalle on eri. Renaultin hankkivat korostavat turvallisuutta, ajo-ominaisuuksia, muotoilua ja mukavuutta. Toyotalla merkittävin hankinta-argumentti on hyvä jälleenmyyntiarvo, mikä onkin ihan totta.




        '


      • 2233+3
        tämäkään... kirjoitti:

        Turha tuollaista väitettä on tälle palstalle kirjoittaa, että Passsatin tekniikka on varmasti kestävämpää. Ei ole. Varsinkin Passateista liikkuu kauhutarinoita, joissa korjauskustannukset ovat nousseet pilviin - yksi tapaus jopa kaveripiirissänikin.

        Toyota verrokkina myöskän ei ole hyvä. Lähtökohta hankinnalle on eri. Renaultin hankkivat korostavat turvallisuutta, ajo-ominaisuuksia, muotoilua ja mukavuutta. Toyotalla merkittävin hankinta-argumentti on hyvä jälleenmyyntiarvo, mikä onkin ihan totta.




        '

        Mielestäni ei ole mahdollista, että auto hylätään katsastuksessa, kun siihen oli edellis viikolla tehty 60 tkm:n huolto. Minkä takia käyttää auto säännöllisesti huollossa, jos siihen ei kuulu yleisten vikojen tutkiminen ja korjaus. Mielestäni muutamassa merkissä mättää merkki huolto.


      • ööäää
        2233+3 kirjoitti:

        Mielestäni ei ole mahdollista, että auto hylätään katsastuksessa, kun siihen oli edellis viikolla tehty 60 tkm:n huolto. Minkä takia käyttää auto säännöllisesti huollossa, jos siihen ei kuulu yleisten vikojen tutkiminen ja korjaus. Mielestäni muutamassa merkissä mättää merkki huolto.

        Olen samaa mieltä, että merkkihuolto mättää, jos autoa on huollettu 20 tkm välein ja se ei mene katsastuksesta lävitse. Katsokaa mistä maksatte ja kelle.


      • joojoomies+joojoo
        ööäää kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että merkkihuolto mättää, jos autoa on huollettu 20 tkm välein ja se ei mene katsastuksesta lävitse. Katsokaa mistä maksatte ja kelle.

        Itselläni on jo toinen ykköskopan Laguna käytössä ja tämän toisen ostin ihan siksi, että tykästyin ensimmäisen huolettomuuteen.

        Jos katsoo omien Rellujen faktoja niin en ymmärrä mihin perustuu ko. auton epäluotettavuus.
        Eka Laguna oli vm 96 1,6 automaatti. Ostohetkellä mittarissa oli n. 200 tkm ja itse ajoin kolmessa vuodessa mittariin 240 tkm lisää. Auto oli siis aika kovassa ajossa ja koskaan siinä ei ilmennyt mitään sellaista "vikaa" jota ei kuuluisi ollakaan paljon ajetussa autossa. Jakohihnan vaihto oli suurin korjaus mitä siihen piti tehdä. Sitä ei liene lasketa viaksi ja ainoa vika olikin vain se, että jostain syystä matkamittarin valot pimenivät parin päivän päästä aina vaihdon jälkeen, mutta ongelma ratkesi kun jätti koko vitun lampun vaihtamatta.
        Tämä toinen Laguna on vm 98 2,0 koneella, ostohetkellä 180tkm ja nyt lasissa 320tkm. Reilu parin vuoden ajon jälkeen katsastusmies hylkäsi auton... alapallonivel piti vaihtaa ja etupyörän laakeri, mutta en pidä sitä isona "vikana" verrattuna siihen miten käytän autoa. Vaihdan öljyt kun vaihdan ja pelkästään ajan. Tankkaan ja painan kaasua. Eihän Rellu mikään kallis ole mutta väitän, että on ajanut asian tuplasti tälläkin sen minkä olisin muka saavuttanut jollain kalliimmalla "paremmalla" autolla. Auto lähtee varmasti käyntiin vaikka olisi seisonut viikon lumihangessa ja ei tämä mun mielestä ole huono ajaa. Tilava hyväkäytöksinen tötterö jolla pääsee hyvin ja farmarina ei mitenkään edes pahannäköinen (joka tietenkin on makuasia).

        Ihmettelen siis mistä johtuu kaikki ihmeelliset viat joita luetellaan ikäänkuin tyyppivikoina. AINAKAAN omat kokemukset eivät ole kuin pelkästään hyviä ykköskopan Lagunasta.


      • minäkin.
        joojoomies+joojoo kirjoitti:

        Itselläni on jo toinen ykköskopan Laguna käytössä ja tämän toisen ostin ihan siksi, että tykästyin ensimmäisen huolettomuuteen.

        Jos katsoo omien Rellujen faktoja niin en ymmärrä mihin perustuu ko. auton epäluotettavuus.
        Eka Laguna oli vm 96 1,6 automaatti. Ostohetkellä mittarissa oli n. 200 tkm ja itse ajoin kolmessa vuodessa mittariin 240 tkm lisää. Auto oli siis aika kovassa ajossa ja koskaan siinä ei ilmennyt mitään sellaista "vikaa" jota ei kuuluisi ollakaan paljon ajetussa autossa. Jakohihnan vaihto oli suurin korjaus mitä siihen piti tehdä. Sitä ei liene lasketa viaksi ja ainoa vika olikin vain se, että jostain syystä matkamittarin valot pimenivät parin päivän päästä aina vaihdon jälkeen, mutta ongelma ratkesi kun jätti koko vitun lampun vaihtamatta.
        Tämä toinen Laguna on vm 98 2,0 koneella, ostohetkellä 180tkm ja nyt lasissa 320tkm. Reilu parin vuoden ajon jälkeen katsastusmies hylkäsi auton... alapallonivel piti vaihtaa ja etupyörän laakeri, mutta en pidä sitä isona "vikana" verrattuna siihen miten käytän autoa. Vaihdan öljyt kun vaihdan ja pelkästään ajan. Tankkaan ja painan kaasua. Eihän Rellu mikään kallis ole mutta väitän, että on ajanut asian tuplasti tälläkin sen minkä olisin muka saavuttanut jollain kalliimmalla "paremmalla" autolla. Auto lähtee varmasti käyntiin vaikka olisi seisonut viikon lumihangessa ja ei tämä mun mielestä ole huono ajaa. Tilava hyväkäytöksinen tötterö jolla pääsee hyvin ja farmarina ei mitenkään edes pahannäköinen (joka tietenkin on makuasia).

        Ihmettelen siis mistä johtuu kaikki ihmeelliset viat joita luetellaan ikäänkuin tyyppivikoina. AINAKAAN omat kokemukset eivät ole kuin pelkästään hyviä ykköskopan Lagunasta.

        Ennenkuin joku ehtii julistamaan, että ei ykköskoppainen olekaan huono vaan se Laguna II, niin puolustan Lagunaa minäkin.

        Itsellä on ollut neljä vuotta Laguna II, mittarissa nyt 230 000 km, joista itse ajettuja 170 000 km.

        Alapallot on vaihdettu joo, ja raidetangonpäät, mutta mitään "oikeaa vikaa" ei ole taka-akselin puslien lisäksi autossa ollut. Luotettavaa ja mukavaa kyytiä Lagu on tarjoillut.


      • erkki12
        minäkin. kirjoitti:

        Ennenkuin joku ehtii julistamaan, että ei ykköskoppainen olekaan huono vaan se Laguna II, niin puolustan Lagunaa minäkin.

        Itsellä on ollut neljä vuotta Laguna II, mittarissa nyt 230 000 km, joista itse ajettuja 170 000 km.

        Alapallot on vaihdettu joo, ja raidetangonpäät, mutta mitään "oikeaa vikaa" ei ole taka-akselin puslien lisäksi autossa ollut. Luotettavaa ja mukavaa kyytiä Lagu on tarjoillut.

        Itsellä neljäs laguna menossa ja nyt laguna2 vm 2004 . Ajomukavuus parasta laatua minkä takia ajan lagunalla. Ei haittaa mitää jos joskus vaihtaa pallonivelet . Minulle mukavuus ulkonäkö ja varustelu tärkeitä seikkoja.
        Ajan edelleen Lagunalla.


      • buj,mmn
        minäkin. kirjoitti:

        Ennenkuin joku ehtii julistamaan, että ei ykköskoppainen olekaan huono vaan se Laguna II, niin puolustan Lagunaa minäkin.

        Itsellä on ollut neljä vuotta Laguna II, mittarissa nyt 230 000 km, joista itse ajettuja 170 000 km.

        Alapallot on vaihdettu joo, ja raidetangonpäät, mutta mitään "oikeaa vikaa" ei ole taka-akselin puslien lisäksi autossa ollut. Luotettavaa ja mukavaa kyytiä Lagu on tarjoillut.

        Itsellä myös laguna II, MYÖS vaihdettu kaikki pallonivelet ja puslat, hyviä puolia turvallisuus, ajo-ominaisuuksissa, muotoilussa ja varustelussa en näe ja tunne mitään ERIKOISTA, mutta
        auto tuntuu hieman raskaalta ja kömpelöltä muuten HYVÄ AJAA. Japanilaisiin verrattuna
        sisustus ihan eri maailmasta nimittäin on paljon viehättävämpiä nää ranskalaiset SISÄLTÄ.


      • RXE
        buj,mmn kirjoitti:

        Itsellä myös laguna II, MYÖS vaihdettu kaikki pallonivelet ja puslat, hyviä puolia turvallisuus, ajo-ominaisuuksissa, muotoilussa ja varustelussa en näe ja tunne mitään ERIKOISTA, mutta
        auto tuntuu hieman raskaalta ja kömpelöltä muuten HYVÄ AJAA. Japanilaisiin verrattuna
        sisustus ihan eri maailmasta nimittäin on paljon viehättävämpiä nää ranskalaiset SISÄLTÄ.

        jos joutuu huolehtimaan autostaan ja vaihtamaan muutamia yleisiä kulutusosia myös Lagusta
        siinä missä monesta muusta automerkistä, itsellä oli Lagu 2,0 vm:98 mittarissa 300tkm josta
        ajoin 50tkm kolmessa vuodessa eikä tässä yksilössä ollut sen enempää vikoja kun jossain sa-
        manikäisessä Passatissa tai Volvossa, Laguna antoi komeata ison auton kyytiä.


      • Mustalla listalla
        RXE kirjoitti:

        jos joutuu huolehtimaan autostaan ja vaihtamaan muutamia yleisiä kulutusosia myös Lagusta
        siinä missä monesta muusta automerkistä, itsellä oli Lagu 2,0 vm:98 mittarissa 300tkm josta
        ajoin 50tkm kolmessa vuodessa eikä tässä yksilössä ollut sen enempää vikoja kun jossain sa-
        manikäisessä Passatissa tai Volvossa, Laguna antoi komeata ison auton kyytiä.

        Purkasin just katsastusmiehen kehtoituksesta vasemman raidetangonpään. Mitään välystä
        ei ollut, eli sellainen väkisin keksitty vika. Renault laitetaan heti hylkyyn, kun joka
        päivä pitää joku auto pakosta hyljätä. Vitutti vaihtaa turhaan ehjä osa, mutta en valita,
        kuuluu systeemiin, jossa rellu pitää useimmin laittaa uusintatarkastukseen.
        Paukkuva nivel on täyttä soopaa, tuosta ei ainakaan mitään ääntä kuulunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2168
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1416
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1267
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      253
      912
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      884
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      874
    Aihe