On kovin turha jauhaa 60-lukua uudelleen kuin kulunutta levyä, joka joillakin
näyttää jauhavan samaa raitaa. Yhtä turhaa yrittää jauhaa 70-lukua. Muutamien
katkeroituneiden jumituksia, joita he yhä uudelleen nostavat esiin.
Paljon mielenkiintoisempaa olisi kuulla tämän päivän lestadiolaisuudesta, joka
on maassamme erittäin iso ja voimakas kansanliike. Se ulottuu hyvin monille
yhteiskunnan osa-alueille ja sen kesäjuhla suviseurat on maan suurin hengellinen
kesätapahtuma. Kirkkomme suurin herätysliike. Hyvin monet yhteiskunnan merkkihenkilöt
kuuluvat liikkeeseen. Miksi tästä päivästä ei keskustella, ketä kiinnostaa asiat puoli vuosisataa
sitten?
Ei enää 60-lukua
49
714
Vastaukset
- kallion kaveri
en tunne vl.herätysliikettä tästä asiasta kovinkaan hyvin joten kerro miten teidän uskontonne mukaan virheet ja erehdykdet korjataan. Olet siis sitä mieltä että menneet pitää unohtaa ja keskittyä nykypäivään niinkö teidän uskonossa tehdää?.
Minun mielestäni oikeus tapahtuu vasta kun väärintekijä katuu tekojaan ja pyytää anteeksi siltä jota vastaan on rikkonut.
Voi olla että te teette nämä asia toisin.
Sitten tämä minkä sanoit (Kirkkomme suurin herätysliike.) miksi olette evlut kirkon sisällä vaikka ette tunnusta kirkon oppia? se on mielestäni kitsofreenistä
Eikö teidän pitäisi perustaa oma kirkko kun olette kerran ihan oma ja "se"oikea seurakunta eli ette pidä kirkon seurakuntaa minään.
(Hyvin monet yhteiskunnan merkkihenkilöt
kuuluvat liikkeeseen. Miksi tästä päivästä ei keskustella, ketä kiinnostaa asiat puoli vuosisataa
sitten?) Niinpä nämä merkittävät yhteiskunnan merkkihenkilöt ovat lähinnä osoitus vl.liikkeen toellisen selkärangan notkeudesta Esim kalliokoski ajaa viinejä k-kauppaan ja vl.liike on ollut aktiivinen mm. Alkojen vastustaja Eikö ole yhtenäinen linja!.
Nyt tämä pentikäinen hehkuttaa mm näin
"Hän sanoo, ettei lehden vapaata tiedonvälitystä, yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja suvaitsevuutta korostavaa periaatelinjaa ole mitään syytä muuttaa."
SUVAITSEVAISUUTTA korostava! no se olisi hyvä että hän merkkihenkilönä tekisi sitä myö vl liikkeessä josta se suvaitsevaisuus puuttuu täysin.
"Pentikäinen lupaa, että lehti kirjoittaa jatkossakin aiheista, joista ei ole kerrottu tai joista yhteiskunnassa pyritään vaikenemaan." niinpä missä sitä vaikenemista on ihan riittävästi!!!!
"”Journalismi on edelleen yksi länsimaisen yhteiskunnan olemassaolon ehto ja peruspilari”, Pentikäinen sanoo."
olisiko päivämiehen aika alkaa edistää journalismia miten olisi anonyymi keskustelu palsta pm:ssä vaika näin aluksi.
Pentikäisen puheet ja tausta ovat pahasti ristiriidassa mm vl.liikkeen kummalliset säännöt (kirjoittamatomat) ja synkkä historiat sekä koko lestaadio liikkeen monet hajaannuset eivät tietenkään mahdu hesarin ja hänen listaan vaikeat asiat.
Mutta rukoillaan ja toivotaan parasta että mies on sanojensa mittainen sen aika näyttää.- ,.,.,.
rukoillaan tämän puolesta.
Että kaksinaamaisuuden aikakausi päättyisi. Että jakomielisyyden aika loppuisi. Ei vain puheissa, vaan myös tekojen tasolla. - 44+76
"Eikö ole yhtenäinen linja!." Näin ei ole. Eikä sitä ole monessa muussakaan asiassa. Weha aina korostaa täällä, kuinka heidän seurakuntansa on niin yksimielinen ja sopuisa, mutta muut epäuskoiset seurakunnat ovat sekaoppisia. Kyllä on kirjavaa joukkoa niin opiltaan kuin seurakuntalaisistaan tämä vl:ien joukko. Ei sille mitään voi, eikä sitä enään lähdetä 70-luvun metodeilla muuttamaan.
- kokemusta...
44+76 kirjoitti:
"Eikö ole yhtenäinen linja!." Näin ei ole. Eikä sitä ole monessa muussakaan asiassa. Weha aina korostaa täällä, kuinka heidän seurakuntansa on niin yksimielinen ja sopuisa, mutta muut epäuskoiset seurakunnat ovat sekaoppisia. Kyllä on kirjavaa joukkoa niin opiltaan kuin seurakuntalaisistaan tämä vl:ien joukko. Ei sille mitään voi, eikä sitä enään lähdetä 70-luvun metodeilla muuttamaan.
rakentamisessa ne riidat ja eripuraisuus tulee hyvin esiin!
- puupappi
,.,.,. kirjoitti:
rukoillaan tämän puolesta.
Että kaksinaamaisuuden aikakausi päättyisi. Että jakomielisyyden aika loppuisi. Ei vain puheissa, vaan myös tekojen tasolla.Kristilliseen vapauteen ainut tie on Jeesus, ja, että jokainen vl alkaa lukemaan Raamattua oikeasti tutkien, (Uudessa liitossa = UT) mitä sanat tarkoittaa ja elämään enemmän sen mukaan ja antaa potkut omille 60-luvun säännöksille.
Mutta vaikeaa se on enää kääntymykseen jos on väärin tekojen varaan uskonsa väärin rakentanut jo vuosikymmeniä ja jopa lapsensa johtanut harhaan?! Vaatii todella suurta nöyryyttä alkaa uskoa Raamattuun terveesti sekä tunnustaa väärät tekoihin perustava oma väärä usko ja lakihenkisyys. Järkytys on varmasti, että on ollut uskomassa aivan väärin jopa vuosikymmeniä. Aiheellista on herätä kuitenkin nyt, vaikka vähän myöhään kuin vasta helvetissä oikeasti.
http://www.tv7.fi/vod/player.html?file=yliluonnollista-135-n.MP4&dir=yliluonnollista
- puupappi
Tieto olisi tärkeää. Uskotko kaikki oman sydämesi syytökset?
http://datauni.pp.fi/public_html/mauriviksten/MViksten_Galatalaiskirje_19.mp3 "On kovin turha jauhaa 60-lukua uudelleen kuin kulunutta levyä, joka joillakin näyttää jauhavan samaa raitaa. Yhtä turhaa yrittää jauhaa 70-lukua."
Ei voida puhua tämän päivän vanhoillislestadiolaisuudesta ilman, että puhutaan 1960- ja 1970- luvuista, jolloin nykyinen opetus juurrutettiin vanhoillislestadiolaisuuteen. Muutos silloin oli niin suuri ja perusteellinen. Samalla kun puhutaan vl-liikkeen nykyisyydestä, on pakko puhua samalla 1960- ja 1970- luvuista. Muutoin keskustelu on vailla sisältöä.- meni!
Kylläpä oletkin ymmärtänyt väärin meidän muistelukset! Minusta oli tosi mukava keskustella, miten ennen talosteltiin vl-liikkeessä. Siis ihan samalla tavalla koko Suomessa, paitsi että ihan selvästi asutuskeskuksissa (=kaupungeissa) meno on ollut aina vapaanpaa, mutta eihän se meitä haitannut, emmehän me edes tienneet siitä.
Tätä nykyä en haikaile vl-liikkeen perään, mutta koska olen vl-kodin kasvatti ja itsekin elin vl-liikkeessä yli 30 vuotta, enkö saisi muistella noita aikoja? Sinäkö siitä ahdistut? Älä ahdistu, pidä vain oma tekopyhä uskosi, se ei minua hetkauta alkuunkaan.
Ja nämä vl-liikkeen napahenkilöt (menestyjät), koka he sanovat olevansa vl? Mutta muista, että ennen ei saanut olla edes "menestyjä" vl-liikkeessä, ai mutta sinähän et sitä halua tietää. - uskominen
on juuri tuota puolustamaasi salaamista, kiistämistä ja valehtelemista.
Onnea valitsemallesi tielle. - ylpeä
herätysliikkeestäsi, mutta tutustu lähihistoriaanne, niin tiedät vähän taustoja.
Keskustelun kieltäminen ja lähihistorian kiistäminen ei ole tervettä. - 50-luvun lapsi
En minä ainakaan muistele katkeruudella entisiä aikoja, päinvastoin. Mielelläni niitä muistelen, koska 60-luvun tiukentuneista näkemyksistä huolimatta minusta oli yleensä kiva elää vl-liikkeessä.
Se ei estänyt silloin, eikä estä nytkään, näkemästä tapahtuneita muutoksia ja kritisoimasta niitä ja miettimästä niiden syitä.
Niinkuin Joosua sanoi, silloin luotiin tämän nykyisen opin perustaa, eikä tätä nykyistä vanhoillislestadiolaisuutta ymmärrä, jos ei tunne sen historiaa.- En ymmärrä
oppia luotiin, kun oppi jo oli ja on edelleen.
- 50-luvun lapsi
En ymmärrä kirjoitti:
oppia luotiin, kun oppi jo oli ja on edelleen.
Luotiin uudenlaista oppia: siirryttiin Kristus-keskeisyydestä seurakuntakeskeisyyteen. Toki seurakuntakeskeisyys ei ollut mikään uusi asia vl-uskossa, mutta nyt sitä ruvettiin viemään tosissaan Kristuksen ohi, kun oli saatu papit pihalle ja oli vapaat kädet toimia.
70-luvulla tuo oppi sitten runnottiin läpi lopullisesti ja väkivalloin. - 50-luvun lapsi
Tuohon sanon vielä, että 70-lukua vl-liikkeessä en nähnyt, koska olin lähtenyt omille teilleni ja elin maantieteellisestikin muilla mailla. Pahin jäi siis minulta näkemättä ja kokematta, ja siitä tiedän vain kuulopuheista.
Hengellinen kehitys vl-liikkeessä oli johdonmukaista: papit pois häiritsemästä "vääränlaisine" käsityksineen, tilalle oma oppi ja lopulta sen vakiinnuttaminen väkivaltaisesti. - EI ymmärrä
50-luvun lapsi kirjoitti:
Luotiin uudenlaista oppia: siirryttiin Kristus-keskeisyydestä seurakuntakeskeisyyteen. Toki seurakuntakeskeisyys ei ollut mikään uusi asia vl-uskossa, mutta nyt sitä ruvettiin viemään tosissaan Kristuksen ohi, kun oli saatu papit pihalle ja oli vapaat kädet toimia.
70-luvulla tuo oppi sitten runnottiin läpi lopullisesti ja väkivalloin.papit saatiin pihalle. Miten se käytässössä toteutettiin?
- 50-luvun lapsi
EI ymmärrä kirjoitti:
papit saatiin pihalle. Miten se käytässössä toteutettiin?
Sitä en tiedä. Olin silloin vielä lapsi, ja näin vain sen mitä ympärilläni tapahtui ja puhuttiin. Opillisista asioista metelöitiin ja kiivailtiin, ja sitten paikkakunnan "eriseuraan" menneisiin suhtauduttiin kuin ruttoon eli heitä kartettiin mahdollisuuksien mukaan.
Mopin palstalla on ollut pitkiä kirjoituksia pappishajaannuksen ajoilta. Niistä voi saada jotain käsitystä asioista.
Mutta en tosiaan edes tiedä, erosiko pappissiipi virallisesti omasta aloitteestaan vai erotettiinko heidät. Käytännössä sillä ei nähdäkseni ollut merkitystä. Heidät haluttiin pois. - lapsi!
Tuohon sanon vielä, että 70-lukua vl-liikkeessä en nähnyt, koska olin lähtenyt omille teilleni ja elin maantieteellisestikin muilla mailla. Pahin jäi siis minulta näkemättä ja kokematta, ja siitä tiedän vain kuulopuheista.
Hengellinen kehitys vl-liikkeessä oli johdonmukaista: papit pois häiritsemästä "vääränlaisine" käsityksineen, tilalle oma oppi ja lopulta sen vakiinnuttaminen väkivaltaisesti."Hengellinen kehitys vl-liikkeessä oli johdonmukaista: papit pois häiritsemästä "vääränlaisine" käsityksineen, tilalle oma oppi ja lopulta sen vakiinnuttaminen väkivaltaisesti."
Kyllä säästyit paljolta pahalta, kun et ollut enää hoitokokousvuosikymmeninä mukana = rääkättävänä. Sillon ihan todella moni rääkätty sekosi loppuelämäksi ja minäkin tiedän monta, jotka tappoivat itsensä hoitokokouksen jälkeen.
Ja ne kestivät todella vuosikymmeniä, koska minulle lähtöpassit tuli v. 1982.
Kuinka ollakaan, eräs heinähattu oli pääpäsmärinä jo ennen ns. pappiseriseuraa. Minulla on vakaa usko, että nimenomaan hän oli siinäkin asiassa primusmoottorina! Kun itsellä ei ollut teologista koulutusta ja luuli tietävän Raamatusta enemmän kuin ne, jotka olivat saaneet koulutusta, täytyihän ne raivata pois! - 50-luvun lapsi
lapsi! kirjoitti:
"Hengellinen kehitys vl-liikkeessä oli johdonmukaista: papit pois häiritsemästä "vääränlaisine" käsityksineen, tilalle oma oppi ja lopulta sen vakiinnuttaminen väkivaltaisesti."
Kyllä säästyit paljolta pahalta, kun et ollut enää hoitokokousvuosikymmeninä mukana = rääkättävänä. Sillon ihan todella moni rääkätty sekosi loppuelämäksi ja minäkin tiedän monta, jotka tappoivat itsensä hoitokokouksen jälkeen.
Ja ne kestivät todella vuosikymmeniä, koska minulle lähtöpassit tuli v. 1982.
Kuinka ollakaan, eräs heinähattu oli pääpäsmärinä jo ennen ns. pappiseriseuraa. Minulla on vakaa usko, että nimenomaan hän oli siinäkin asiassa primusmoottorina! Kun itsellä ei ollut teologista koulutusta ja luuli tietävän Raamatusta enemmän kuin ne, jotka olivat saaneet koulutusta, täytyihän ne raivata pois!Sellainen käsitys minullakin on, että se yksi primusmoottori siellä taustalla toimi. Hänellä ja monilla muillakin maallikoilla oli vähän vaikea suhde pappeihin, kun nämä olivat oppineita ja "parempaa väkeä" ja olivat sitoutuneet vahvasti kirkkoon. He olivat kivi kengässä paitsi opillisesti myös sosiaalisesti.
Olin tosiaan onnekas, kun säästyin tuolta pahalta ajalta. Luulen, että jos olisin ollut silloin vielä vl ja sinkku, olisin vain kävellyt ulos, mutta jos olisin ollut perheellinen...?
"Pojat" taisivat riehaantua 60-luvun alkupuolella, kun saivat liikkeen omiin käsiinsä, ja tuli touhuttua vähän sellaistakin, mikä ei oikein kestänyt päivänvaloa. Siitä rupesi liikkumaan huhuja, ja sitten tuli nimetön kirjekin, ja jotkut ehkä säikähtivät. Tuli pakonomainen tarve saada joukon suut tukittua. Mutta ihmisen alitajunta on ovela: ihminen rupeaa uskomaan vilpittömästi, että joukossa pesivät paholaisen henget ja ne täytyy saada raivatuiksi pois.
Omatekoinen oppi pelko olivat yhdistelmä, joka käynnisti hoitokokoukset. Näin arvelen. - lapsi!
Sellainen käsitys minullakin on, että se yksi primusmoottori siellä taustalla toimi. Hänellä ja monilla muillakin maallikoilla oli vähän vaikea suhde pappeihin, kun nämä olivat oppineita ja "parempaa väkeä" ja olivat sitoutuneet vahvasti kirkkoon. He olivat kivi kengässä paitsi opillisesti myös sosiaalisesti.
Olin tosiaan onnekas, kun säästyin tuolta pahalta ajalta. Luulen, että jos olisin ollut silloin vielä vl ja sinkku, olisin vain kävellyt ulos, mutta jos olisin ollut perheellinen...?
"Pojat" taisivat riehaantua 60-luvun alkupuolella, kun saivat liikkeen omiin käsiinsä, ja tuli touhuttua vähän sellaistakin, mikä ei oikein kestänyt päivänvaloa. Siitä rupesi liikkumaan huhuja, ja sitten tuli nimetön kirjekin, ja jotkut ehkä säikähtivät. Tuli pakonomainen tarve saada joukon suut tukittua. Mutta ihmisen alitajunta on ovela: ihminen rupeaa uskomaan vilpittömästi, että joukossa pesivät paholaisen henget ja ne täytyy saada raivatuiksi pois.
Omatekoinen oppi pelko olivat yhdistelmä, joka käynnisti hoitokokoukset. Näin arvelen."Tuli pakonomainen tarve saada joukon suut tukittua."
Olen täsmälleen samaa mieltä! Ja senhän me tiedämme, että ihminen, joka peittelee jotain luvatonta, käyttäytyy todella julmasti toisia alistaessaan ja hämää sillä kaikkia! Silloinhan kaikki luulevat, että siinä meillä raittiisi uskova ihminen. - 50-luvun lapsi
lapsi! kirjoitti:
"Tuli pakonomainen tarve saada joukon suut tukittua."
Olen täsmälleen samaa mieltä! Ja senhän me tiedämme, että ihminen, joka peittelee jotain luvatonta, käyttäytyy todella julmasti toisia alistaessaan ja hämää sillä kaikkia! Silloinhan kaikki luulevat, että siinä meillä raittiisi uskova ihminen.Niinpä. Tuota sanottaneen projektioksi. Ihminen uskoo, että paha on noissa muissa, eikä ajattele omaa syyllisyyttään. Se paha tuntuu uhkaavan Jumalan joukon turvallisuutta (lue: minun turvallisuuttani), ja se täytyy kitkeä pois. Jos ihminen on valta-asemassa, hän rupeaa kitkemään sitä kovin käsin.
Hyökättiinkö muuten hoitokokousten aikaan julkisesti esimerkiksi taloudellista epärehellisyyttä vastaan? Arvaan, että ei. "Puhdistusta" tehtiin vain sillä alueella, mikä oli itselle turvallinen. Vain ne asiat olivat tärkeitä. "Puhdistajat" olivat ilmeisesti itsekin suggeroituneet uskomaan, että vain ne asiat ovat tärkeitä. En usko, että he olisivat tahallaan pettäneet joukkoaan, eivätkä he olisi siihen pystyneetkään. He pettivät ensin itseään.
Ei saisi päästää ketään liian selvään valta-asemaan.
Miksi muuten kutsut minua 40-luvun lapseksi? Olen elänyt lapsuuteni 50-luvulla ja 60-luvun alkuvuosina. Luulin, että sanoit sen ensimmäisessä viestissäsi väärin vahingossa.
Tulee mieleen, että ehkä luulet minua joksikin tutuksesi. Silloin luulet väärin.
Miten suhtauduit silloin, kun elit vl-liikkeessä hoitokokousten aikoina? Toivoitko, ettei kukaan saisi tietää eriävistä näkemyksistäsi? Vai olitko myötäilijä, vai jotain muuta? - Muisto tikkusilimä
Sitä en tiedä. Olin silloin vielä lapsi, ja näin vain sen mitä ympärilläni tapahtui ja puhuttiin. Opillisista asioista metelöitiin ja kiivailtiin, ja sitten paikkakunnan "eriseuraan" menneisiin suhtauduttiin kuin ruttoon eli heitä kartettiin mahdollisuuksien mukaan.
Mopin palstalla on ollut pitkiä kirjoituksia pappishajaannuksen ajoilta. Niistä voi saada jotain käsitystä asioista.
Mutta en tosiaan edes tiedä, erosiko pappissiipi virallisesti omasta aloitteestaan vai erotettiinko heidät. Käytännössä sillä ei nähdäkseni ollut merkitystä. Heidät haluttiin pois.pappiseriseuran syynä olleetkaan pappien salaiset synnit? Kansanopistossa ollessani minunkin annettiin ymmärtää, että näillä "eriseuraan" menneillä oli tunnustamattomia syntejä tunnollaan.
Esim. kun Hannes Leinoselta oli kysytty mikä erotti hänet vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä, hän olisi sanonut: "mikäs muu kuin synti."
Minäkin olin lapsi 50-ja 60luvuilla. Vanhempieni mukana kulkiessani kuulin ja näin kaikenlaista. Muistelinpa 60-lukua minäkin tuolla toisessa ketjussa. - legendaa!
Muisto tikkusilimä kirjoitti:
pappiseriseuran syynä olleetkaan pappien salaiset synnit? Kansanopistossa ollessani minunkin annettiin ymmärtää, että näillä "eriseuraan" menneillä oli tunnustamattomia syntejä tunnollaan.
Esim. kun Hannes Leinoselta oli kysytty mikä erotti hänet vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä, hän olisi sanonut: "mikäs muu kuin synti."
Minäkin olin lapsi 50-ja 60luvuilla. Vanhempieni mukana kulkiessani kuulin ja näin kaikenlaista. Muistelinpa 60-lukua minäkin tuolla toisessa ketjussa.Vai että piispa Leinonen olisi noin vastannut? Luehan Leinosen muistelmat Moniaita muisteluksia I-II, niin eiköhän käsityksesi muutu.
Käy ilmi mm. kuinka tämä henkienkehittelijä, taulukauppias heinähattu huseerasi jo sillon SKR:n pääpäsmärinä ja kun hän ei ollut kouluja käynyt, toki vähätteli teologeja. Minulle jäi käsitys, että papit pakotettiin eroamaan. Mm. taisi HS panna pisteen vl:ien osallistumiselle kirkon lähetystyöhonkin. - oikaisua!
Niinpä. Tuota sanottaneen projektioksi. Ihminen uskoo, että paha on noissa muissa, eikä ajattele omaa syyllisyyttään. Se paha tuntuu uhkaavan Jumalan joukon turvallisuutta (lue: minun turvallisuuttani), ja se täytyy kitkeä pois. Jos ihminen on valta-asemassa, hän rupeaa kitkemään sitä kovin käsin.
Hyökättiinkö muuten hoitokokousten aikaan julkisesti esimerkiksi taloudellista epärehellisyyttä vastaan? Arvaan, että ei. "Puhdistusta" tehtiin vain sillä alueella, mikä oli itselle turvallinen. Vain ne asiat olivat tärkeitä. "Puhdistajat" olivat ilmeisesti itsekin suggeroituneet uskomaan, että vain ne asiat ovat tärkeitä. En usko, että he olisivat tahallaan pettäneet joukkoaan, eivätkä he olisi siihen pystyneetkään. He pettivät ensin itseään.
Ei saisi päästää ketään liian selvään valta-asemaan.
Miksi muuten kutsut minua 40-luvun lapseksi? Olen elänyt lapsuuteni 50-luvulla ja 60-luvun alkuvuosina. Luulin, että sanoit sen ensimmäisessä viestissäsi väärin vahingossa.
Tulee mieleen, että ehkä luulet minua joksikin tutuksesi. Silloin luulet väärin.
Miten suhtauduit silloin, kun elit vl-liikkeessä hoitokokousten aikoina? Toivoitko, ettei kukaan saisi tietää eriävistä näkemyksistäsi? Vai olitko myötäilijä, vai jotain muuta?"Miksi muuten kutsut minua 40-luvun lapseksi? Olen elänyt lapsuuteni 50-luvulla ja 60-luvun alkuvuosina. Luulin, että sanoit sen ensimmäisessä viestissäsi väärin vahingossa.
Miten suhtauduit silloin, kun elit vl-liikkeessä hoitokokousten aikoina? Toivoitko, ettei kukaan saisi tietää eriävistä näkemyksistäsi? Vai olitko myötäilijä, vai jotain muuta?"
Ensinnäkin tuo otsikko/nimimerkki 40-luvun lapsi on minun oma, olen syntynyt 40-luvun lopulla ja ajattelin, että siitä arvaat, että meillä on suunnilleen saman kauden muistoja vl-talostelusta. En kyllä edes kuvittele, että täällä ketään tuttua olisi, vaikka meillä paljon onkin "yhteisiä" muistoja!
En esittänyt eriäviä mielipiteitä enkä mitään muutakaan, mutta sillonhan yleensä kaikki "seulottiin" ja kun tiedettiin, etten ole ollut seulonnassa, tuli vain kylmästi kutsu tulla tekemään kososlaisesta hengestä parannus! Seuraava vaihe olikin sitten kun kuulin rakkaalta vl-ystävältä, että olen väärähenkinen, eikä minun kanssa saa olla missään tekemisessä! Minun ei siis tarvinnutkaan ns. valita puolta. Jos tätä kriteeriä käytettäisiin nykyään, montakohan jäisi ry:lle? No en kyllä enää minäkään sinne mene edes maksusta! - 50-luvun lapsi
Muisto tikkusilimä kirjoitti:
pappiseriseuran syynä olleetkaan pappien salaiset synnit? Kansanopistossa ollessani minunkin annettiin ymmärtää, että näillä "eriseuraan" menneillä oli tunnustamattomia syntejä tunnollaan.
Minäkin olin lapsi 50-ja 60luvuilla. Vanhempieni mukana kulkiessani kuulin ja näin kaikenlaista. Muistelinpa 60-lukua minäkin tuolla toisessa ketjussa.Mistähän syystä pappishajaannuksesta haluttiin antaa noin lapsellinen selitys? Mitä salattavaa siinä oli, että syynä olivat avoimet oppiriidat? Pelättiin kai, että nuoret kiinnostuvat opillisista asioista ja rupeavat kyselemään ja ajattelemaan. Samaa pelättiin kyllä aikuistenkin suhteen. Tärkeintä oli, etteivät ihmiset ajattelisi itse mitään.
- 50-luvun lapsi
oikaisua! kirjoitti:
"Miksi muuten kutsut minua 40-luvun lapseksi? Olen elänyt lapsuuteni 50-luvulla ja 60-luvun alkuvuosina. Luulin, että sanoit sen ensimmäisessä viestissäsi väärin vahingossa.
Miten suhtauduit silloin, kun elit vl-liikkeessä hoitokokousten aikoina? Toivoitko, ettei kukaan saisi tietää eriävistä näkemyksistäsi? Vai olitko myötäilijä, vai jotain muuta?"
Ensinnäkin tuo otsikko/nimimerkki 40-luvun lapsi on minun oma, olen syntynyt 40-luvun lopulla ja ajattelin, että siitä arvaat, että meillä on suunnilleen saman kauden muistoja vl-talostelusta. En kyllä edes kuvittele, että täällä ketään tuttua olisi, vaikka meillä paljon onkin "yhteisiä" muistoja!
En esittänyt eriäviä mielipiteitä enkä mitään muutakaan, mutta sillonhan yleensä kaikki "seulottiin" ja kun tiedettiin, etten ole ollut seulonnassa, tuli vain kylmästi kutsu tulla tekemään kososlaisesta hengestä parannus! Seuraava vaihe olikin sitten kun kuulin rakkaalta vl-ystävältä, että olen väärähenkinen, eikä minun kanssa saa olla missään tekemisessä! Minun ei siis tarvinnutkaan ns. valita puolta. Jos tätä kriteeriä käytettäisiin nykyään, montakohan jäisi ry:lle? No en kyllä enää minäkään sinne mene edes maksusta!Luulin, että otsikko-nimimerkkisi oli pötköön kirjoitettu puhuttelu minulle, kun sen lopussa oli huutomerkki!
On kiva lukea täältä 50- ja 60-luvulla eläneiden muisteluita ja verrata niitä omiinsa. Huomasitko sinä mitään eroa noiden vuosikymmenten välillä? Itse huomasin kai siksi, kun läheisyydessäni eli 50-luvulla paljon nuoria, ja vertasin heidän elämäänsä meidän 60-luvun nuorten elämään, sekä myös siksi, että vanhempieni suhde ympäröivään maailmaan muuttui selvästi.
En tarkoittanut kysyä, millä tavalla tai mistä syystä sinut erotettiin. Minua kiinnosti, miten suhtauduit siihen menoon sisällä ollessasi. Ehdit sentään olla siinä mukana niin kauan.
Haluaisin tietää, mitä vl:t todella henkilökohtaisesti ajattelivat siitä kaikesta. Siitä ei jostakin syystä paljon puhuta. Puhutaan tapahtumista sekä syistä ja seurauksista, mutta se kiinnostaa, mitä sisälläolijoiden mielissä liikkui noin ihan privaatisti. - lapsi!
Luulin, että otsikko-nimimerkkisi oli pötköön kirjoitettu puhuttelu minulle, kun sen lopussa oli huutomerkki!
On kiva lukea täältä 50- ja 60-luvulla eläneiden muisteluita ja verrata niitä omiinsa. Huomasitko sinä mitään eroa noiden vuosikymmenten välillä? Itse huomasin kai siksi, kun läheisyydessäni eli 50-luvulla paljon nuoria, ja vertasin heidän elämäänsä meidän 60-luvun nuorten elämään, sekä myös siksi, että vanhempieni suhde ympäröivään maailmaan muuttui selvästi.
En tarkoittanut kysyä, millä tavalla tai mistä syystä sinut erotettiin. Minua kiinnosti, miten suhtauduit siihen menoon sisällä ollessasi. Ehdit sentään olla siinä mukana niin kauan.
Haluaisin tietää, mitä vl:t todella henkilökohtaisesti ajattelivat siitä kaikesta. Siitä ei jostakin syystä paljon puhuta. Puhutaan tapahtumista sekä syistä ja seurauksista, mutta se kiinnostaa, mitä sisälläolijoiden mielissä liikkui noin ihan privaatisti.Tuo huutomerkki nimimerkin loppuun piti laittaa, kun kone herjasi, että täällä on jo 40-luvun lapsi -nimimerkki aikaisemmin käytössä.
Kyllä se pelko hallitsi tuohon aikaan ja kun meni seuroihin, ilmapiiri oli tyystin toinen kuin aikaisemmin. Kaikki muuttui. Minä opin katsomaan seurailmoituksesta sen, että kun oli maininta, että mukana veljiä keskusyhdistyksestä, en varmasti mennyt silloin paikalle. Tiesin, että siellä on sellaiset käräjät, joihin en halua sekaantua! Ja toisaalta me muutimme samaan aikaan uudelle asuinpaikalle, joten sekin "pitkitti" ulosjoutumista.
Sen muistan, että sitä vain odotettiin, että millon tämä loppuu ja palaa entiselleen tämä seuratouhu.
Olihan se outoa, kun seurojen aluksi puhuja saattoi tingata, että onko tullut ilmoituksia uusista vääristä hengistä tai mitä ne nyt lie olivatkaan, mutta kuitenkin, että olisi joku tullut vapaehtoisesti tekemään parannusta seurakunnan eteen! Ja auta armias, jos vapaaehtoisia ei löytynyt... - 50-luvun lapsi
lapsi! kirjoitti:
Tuo huutomerkki nimimerkin loppuun piti laittaa, kun kone herjasi, että täällä on jo 40-luvun lapsi -nimimerkki aikaisemmin käytössä.
Kyllä se pelko hallitsi tuohon aikaan ja kun meni seuroihin, ilmapiiri oli tyystin toinen kuin aikaisemmin. Kaikki muuttui. Minä opin katsomaan seurailmoituksesta sen, että kun oli maininta, että mukana veljiä keskusyhdistyksestä, en varmasti mennyt silloin paikalle. Tiesin, että siellä on sellaiset käräjät, joihin en halua sekaantua! Ja toisaalta me muutimme samaan aikaan uudelle asuinpaikalle, joten sekin "pitkitti" ulosjoutumista.
Sen muistan, että sitä vain odotettiin, että millon tämä loppuu ja palaa entiselleen tämä seuratouhu.
Olihan se outoa, kun seurojen aluksi puhuja saattoi tingata, että onko tullut ilmoituksia uusista vääristä hengistä tai mitä ne nyt lie olivatkaan, mutta kuitenkin, että olisi joku tullut vapaehtoisesti tekemään parannusta seurakunnan eteen! Ja auta armias, jos vapaaehtoisia ei löytynyt...Siis väki oli passiivista jä jätti vastuun pelkästään niille, jotka pyörittivät tuota karusellia? Toivottiin vain, että kaikki muuttuisi taas hyväksi? Kumma kun ei syntynyt edes mitään maanalaista vastarintaliikettä, niinkuin tuollaisissa tilanteissa usein syntyy.
Minulle tuli tuosta viestistäsi vähän ikävä mieli. Tuli mieleen, että jos ihmiset olivat noin lammasmaisia ja mukavuudenhaluisia, he ansaitsivatkin tuollaiset johtajat. Tämä ei ole kauniisti sanottu, mutta tuollainen ajatus tulee mieleen.
Kristinusko on yksilöuskoa. Uskoaan ja omaatuntoaan ei pidä antaa minkään johtajien tai joukon haltuun. Mikseivät ihmiset nousseet puolustamaan uskoaan?
Oliko vl-liikkeen karilleajon syynä yleinen tietämättömyys? Väki oli vielä tietämättömämpää luterilaisen uskon perusasioista kuin johtajat? - lapsi!
Siis väki oli passiivista jä jätti vastuun pelkästään niille, jotka pyörittivät tuota karusellia? Toivottiin vain, että kaikki muuttuisi taas hyväksi? Kumma kun ei syntynyt edes mitään maanalaista vastarintaliikettä, niinkuin tuollaisissa tilanteissa usein syntyy.
Minulle tuli tuosta viestistäsi vähän ikävä mieli. Tuli mieleen, että jos ihmiset olivat noin lammasmaisia ja mukavuudenhaluisia, he ansaitsivatkin tuollaiset johtajat. Tämä ei ole kauniisti sanottu, mutta tuollainen ajatus tulee mieleen.
Kristinusko on yksilöuskoa. Uskoaan ja omaatuntoaan ei pidä antaa minkään johtajien tai joukon haltuun. Mikseivät ihmiset nousseet puolustamaan uskoaan?
Oliko vl-liikkeen karilleajon syynä yleinen tietämättömyys? Väki oli vielä tietämättömämpää luterilaisen uskon perusasioista kuin johtajat?"Oliko vl-liikkeen karilleajon syynä yleinen tietämättömyys? Väki oli vielä tietämättömämpää luterilaisen uskon perusasioista kuin johtajat?"
Täytyy sanoa, että kyllä silloin joku jopa uskalsi avata suunsa, mutta kyllä hänet hoidettiin alle aikayksikön hiljaiseksi. Eihän se auta mitään, jos lähtökohta on se, että tämä toinen osapuoli on AINA väärässä! Kun esim. jotakuta syytettiin täysin tyhjästä ja keksityistä synneistä juorujen perusteella ja henkilö yritti puolustautua, ettei todella ole tehnyt tai sanonut niin, se oli kuin olisi nakannut vettä kiukaaseen, niin sairas tuo meno oli. Saman kohtalon koki myös se, joka yritti puolustaa jotakin syytettyä!
Monihan noissa nöyryytyksissä seurakunnan edessä kertakaikkiaan sekosi, jotkut jopa tappoivat sitten itsensä. Minäkin tiedän kaksi erittäin surullista tapausta, toinen liiankin läheltä.
Varmaan se perustui siihen, että ns. tavallinen vl-porukka ei edes ole kovin Raamattuun perehtynyttä ja se tietämys perustui vain, mitä oli seurapuheissa kuullut ja kyllä ne puheet olivat toisilla aika tyhjiä saman fraasin toistoa. Sitten se, että aina oli keikkeen kyselyyn vastaus, että "saat uskoa epäilykset anteeksi", ei siis saanut edes kysyä, eikä saa kyllä vieläkään!
Ja vielä se, että ennenvanhaan kyllä seuroissa suoraan sanottiin, ettei Raamattua kannata lukea yksin, se ei avaudu kuten saarnamiehille, siis oikein!
Mutta kyllä tuon vl-liikeen karilleajon syy oli pelkästään SRK:n johtohenkilöiden (työvaliokunta?) valtataistelu. - 50-luvun lapsi
lapsi! kirjoitti:
"Oliko vl-liikkeen karilleajon syynä yleinen tietämättömyys? Väki oli vielä tietämättömämpää luterilaisen uskon perusasioista kuin johtajat?"
Täytyy sanoa, että kyllä silloin joku jopa uskalsi avata suunsa, mutta kyllä hänet hoidettiin alle aikayksikön hiljaiseksi. Eihän se auta mitään, jos lähtökohta on se, että tämä toinen osapuoli on AINA väärässä! Kun esim. jotakuta syytettiin täysin tyhjästä ja keksityistä synneistä juorujen perusteella ja henkilö yritti puolustautua, ettei todella ole tehnyt tai sanonut niin, se oli kuin olisi nakannut vettä kiukaaseen, niin sairas tuo meno oli. Saman kohtalon koki myös se, joka yritti puolustaa jotakin syytettyä!
Monihan noissa nöyryytyksissä seurakunnan edessä kertakaikkiaan sekosi, jotkut jopa tappoivat sitten itsensä. Minäkin tiedän kaksi erittäin surullista tapausta, toinen liiankin läheltä.
Varmaan se perustui siihen, että ns. tavallinen vl-porukka ei edes ole kovin Raamattuun perehtynyttä ja se tietämys perustui vain, mitä oli seurapuheissa kuullut ja kyllä ne puheet olivat toisilla aika tyhjiä saman fraasin toistoa. Sitten se, että aina oli keikkeen kyselyyn vastaus, että "saat uskoa epäilykset anteeksi", ei siis saanut edes kysyä, eikä saa kyllä vieläkään!
Ja vielä se, että ennenvanhaan kyllä seuroissa suoraan sanottiin, ettei Raamattua kannata lukea yksin, se ei avaudu kuten saarnamiehille, siis oikein!
Mutta kyllä tuon vl-liikeen karilleajon syy oli pelkästään SRK:n johtohenkilöiden (työvaliokunta?) valtataistelu.Tuli mieleeni tällainen "kertomus".
Olipa kerran muuan keskusyhdistys ja siihen kuuluvat ry:t. Johtoporukalla oli valta, ja muut luottivat heihin sokeasti. Johtoporukalla oli vähän asiantuntemusta, mutta paljon sairasta itseluottamusta.
He päättivät rakentaa suuren avaruusraketin, jolla lennettäisiin suoraan taivaaseen. He selittivät ja uskoivat jo itsekin, että vain rakettiin mukaan tulevat pelastuvat.
Raketti tuli kalliiksi, ja siihen tarvittiin valtavasti rahaa. Niinpä ihmisiltä ruvettiin lypsämään rahaa, ja seurattiin tarkkaan, kuinka paljon kukin aina antaa. Jos ei antanut arvioijan mielestä tarpeeksi, ei kuulunut enää taivaaseenmenijöihin.
Ihmiset pelkäsivät, koska arvioijat olivat arvaamattomia. Koskaan ei voinut tietää, mikä summa oli heidän mielestään itse kunkin kohdalla riittävä.
Ihmiset köyhtyivät ja yrittivät hädissään repiä rahaa sieltä mistä saivat. He rupesivat varastelemaan toisiltaan, ja monet ryöstivät uskonystävänsä putipuhtaiksi taatakseen oman taivaspaikkansa.
Jotkut ottivat suuria lainoja ja joutuivat velkakierteeseen. Monet lapsiperheet menettivät kotinsa ja omaisuutensa. Joiltakin pettivät hermot ja mielenterveys, eivätkä he pystyneet enää maksamaan rakettimaksujaan. Monet yksinkertaisesti vain luovuttivat, kun sosiaaliluukulta ei annettu rakettirahoja ja syödäkin piti. Jotkut päätyivät sietämättömässä tilanteessaan itsemurhaan.
Mutta ei noustu joukolla kysymään, miksi me tähän suostumme, ja pääseekö sellaisella raketilla taivaaseen. Ei noustu, koska luotettiin johtajiin.
Noinko se meni?
Ajan takaa sitä, että ei vika ollut pelkästään johtajissa. Täytyy ihmisten itsensäkin tietää ja ymmärtää jotakin ja ottaa vastuuta. Muuten heitä viedään minne tahansa kuin sitä pässiä narussa. He olivat kai luottaneet laiskasti liian kauan ja passivoituneet, ja sitten tulikin RÄTS.
Karilleajolla tarkoitin hoitokokouksiin ja niiden oppeihin ajautumista. Johtuiko se mielestäsi SRK:n valtataistelusta, ja jos, niin miten? - lapsi!
Tuli mieleeni tällainen "kertomus".
Olipa kerran muuan keskusyhdistys ja siihen kuuluvat ry:t. Johtoporukalla oli valta, ja muut luottivat heihin sokeasti. Johtoporukalla oli vähän asiantuntemusta, mutta paljon sairasta itseluottamusta.
He päättivät rakentaa suuren avaruusraketin, jolla lennettäisiin suoraan taivaaseen. He selittivät ja uskoivat jo itsekin, että vain rakettiin mukaan tulevat pelastuvat.
Raketti tuli kalliiksi, ja siihen tarvittiin valtavasti rahaa. Niinpä ihmisiltä ruvettiin lypsämään rahaa, ja seurattiin tarkkaan, kuinka paljon kukin aina antaa. Jos ei antanut arvioijan mielestä tarpeeksi, ei kuulunut enää taivaaseenmenijöihin.
Ihmiset pelkäsivät, koska arvioijat olivat arvaamattomia. Koskaan ei voinut tietää, mikä summa oli heidän mielestään itse kunkin kohdalla riittävä.
Ihmiset köyhtyivät ja yrittivät hädissään repiä rahaa sieltä mistä saivat. He rupesivat varastelemaan toisiltaan, ja monet ryöstivät uskonystävänsä putipuhtaiksi taatakseen oman taivaspaikkansa.
Jotkut ottivat suuria lainoja ja joutuivat velkakierteeseen. Monet lapsiperheet menettivät kotinsa ja omaisuutensa. Joiltakin pettivät hermot ja mielenterveys, eivätkä he pystyneet enää maksamaan rakettimaksujaan. Monet yksinkertaisesti vain luovuttivat, kun sosiaaliluukulta ei annettu rakettirahoja ja syödäkin piti. Jotkut päätyivät sietämättömässä tilanteessaan itsemurhaan.
Mutta ei noustu joukolla kysymään, miksi me tähän suostumme, ja pääseekö sellaisella raketilla taivaaseen. Ei noustu, koska luotettiin johtajiin.
Noinko se meni?
Ajan takaa sitä, että ei vika ollut pelkästään johtajissa. Täytyy ihmisten itsensäkin tietää ja ymmärtää jotakin ja ottaa vastuuta. Muuten heitä viedään minne tahansa kuin sitä pässiä narussa. He olivat kai luottaneet laiskasti liian kauan ja passivoituneet, ja sitten tulikin RÄTS.
Karilleajolla tarkoitin hoitokokouksiin ja niiden oppeihin ajautumista. Johtuiko se mielestäsi SRK:n valtataistelusta, ja jos, niin miten?Hyvän tarinanpa kehittelit, vaikka en kaikkea kyllä allekirjoitakaan! Ihan piti nauraa näin aamutuimaan.
Mutta. En vieläkään kyllä ihan kokonaan ota syytä meidän tavallisten niskoille, vaikka varmasti silläkin oli ratkaiseva merkitys. Tottakait, eihän muuten olisi koko lafkaa olemassa jos kaikki älyäisivät, että nyt riittää kiitos.
Mutta vielä, ajatteleppa, että monet ottivat yhteyttä silloiseen Oulun piispaankin, mutta ei mitään merkitystä. Eivät saaneet edes vastausta. Ja sitten vielä se, että onhan SRK:n helmoissa pappejakin, olisiko peräti sadan paikkeilla lukumäärä. Eikö heidän olisi ollut jo teologisen koulutuksenkin vuoksi puututtava tuollaiseen menoon? Mutta vielä mitä, hehän olivat vain sahalla (ev.lut kirkko) töissä päivät ja illat/yöt sitten ry:llä puoskarina.
Kyllä tuo karilleajo johtui valtataistelusta SRK:n johdossa. Siellä kehiteltiin yöt näitä henkiä oikein luulotautiin asti ja niitä henkiä sitten seulottiin ry:n jäsenistä yöt. Ja tämä henkienhaistelukanta voitti, siksi nuo hoitokokoukset käynnistettiin.
Mutta ne (HS & ER ainakin) jotka käynnistivät hoitokokoukset eivät muistaneet ottaa hirttä omasta silmästä, kun rupesivat kaivelemaan malkaa toisten silmistä. - 50-luvun lapsi
lapsi! kirjoitti:
Hyvän tarinanpa kehittelit, vaikka en kaikkea kyllä allekirjoitakaan! Ihan piti nauraa näin aamutuimaan.
Mutta. En vieläkään kyllä ihan kokonaan ota syytä meidän tavallisten niskoille, vaikka varmasti silläkin oli ratkaiseva merkitys. Tottakait, eihän muuten olisi koko lafkaa olemassa jos kaikki älyäisivät, että nyt riittää kiitos.
Mutta vielä, ajatteleppa, että monet ottivat yhteyttä silloiseen Oulun piispaankin, mutta ei mitään merkitystä. Eivät saaneet edes vastausta. Ja sitten vielä se, että onhan SRK:n helmoissa pappejakin, olisiko peräti sadan paikkeilla lukumäärä. Eikö heidän olisi ollut jo teologisen koulutuksenkin vuoksi puututtava tuollaiseen menoon? Mutta vielä mitä, hehän olivat vain sahalla (ev.lut kirkko) töissä päivät ja illat/yöt sitten ry:llä puoskarina.
Kyllä tuo karilleajo johtui valtataistelusta SRK:n johdossa. Siellä kehiteltiin yöt näitä henkiä oikein luulotautiin asti ja niitä henkiä sitten seulottiin ry:n jäsenistä yöt. Ja tämä henkienhaistelukanta voitti, siksi nuo hoitokokoukset käynnistettiin.
Mutta ne (HS & ER ainakin) jotka käynnistivät hoitokokoukset eivät muistaneet ottaa hirttä omasta silmästä, kun rupesivat kaivelemaan malkaa toisten silmistä.Oli kysymys kristinuskosta ja vielä sen luterilaisesta versiosta. Sen mukaan ihminen ei voi sälyttää vastuuta uskostaan millekään ihmisauktoriteetille, vaan hän vastaa siitä Jumalan edessä yksin.
Syytät auktoriteetteja tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Johtohenkilöt, hoitajat, vl-papit, piispa sitä ja tätä.
Auktoriteetit olivat täsmälleen samalla viivalla jokaisen rivi-vl:n kanssa. Jokainen uskovainen on samanlainen Jumalan lapsi, siinä ei ole tasoeroja.
Jos ihmiset olisivat kuunnelleet omaatuntoaan, he eivät olisi lähteneet mukaan tuohon hullunmyllyyn.
Nyt he sen sijaan kuuntelivat ihmisiä enemmän kuin Jumalaa.
En oikein saanut kiinni tuosta valtataisteluasiasta. Ketkä siellä taistelivat vallasta keskenään, kun kerran HS ja ER:kin olivat silloin vielä samalla puolella? Ja mistä syystä se valtataistelu poiki hoitokokousopit? - suurin pöljä
legendaa! kirjoitti:
Vai että piispa Leinonen olisi noin vastannut? Luehan Leinosen muistelmat Moniaita muisteluksia I-II, niin eiköhän käsityksesi muutu.
Käy ilmi mm. kuinka tämä henkienkehittelijä, taulukauppias heinähattu huseerasi jo sillon SKR:n pääpäsmärinä ja kun hän ei ollut kouluja käynyt, toki vähätteli teologeja. Minulle jäi käsitys, että papit pakotettiin eroamaan. Mm. taisi HS panna pisteen vl:ien osallistumiselle kirkon lähetystyöhonkin.Maallikkolinja todellakin kaappasi vallan SRK:ssa 60-luvun hajaantumisen aikoihin ja sen jälkeen. Yleiseksi käsitykseksi tuli se, että pakanalähetystyötä ei kannata tehdä, koska herran henki lepää pohjoisessa maassa (Sak.6:8) Tarkasti ottaen se ei ollut puhujainkokousten (60-61) viraallinen päätös, mutta yllättävän harva varsinkaan 70-90-luvulla viittasi siihen. Sen sijaan olen kuullut sitäkin enemmän lukuisten vanhoillislestadiolaisten yhdistävän pakanalähetystyön turhuuden, lopun ajan ja Sak.6:8. Vaikka heille on kuinka yrittänyt selittää, ettei kyseisessä kohdassa puhuta lopun ajoista mitään, niin eivät usko sittenkään. Viittaavat aina johonkin (olemattomaan) vanhaan käännökseen, jos muka olisii viitteitäkin lopun aikak koskevin raamatunkohtiin.
Heikki Saarella oli todellakin keskeinen merkitys 70-luvun erityiskorostusten syntymisessä, mutta hän ei ollut yksin. Hänellä oli laaja samanmielisten kannattajajoukko.
Tosi on, etä 70-luvun vanhoillislestadiolaiudesas oli kyse erityiskorotuksista eli opeista eikä vain ns. vääristä hengistä kuten liike itse on yrittänyt mennyttä selittää.
- Rebekka*
Olen lestadiolaisena samaa mieltä, kun tässä ketjussa joku muukin, että menneitä ei voi unohtaa ja painaa villaisella, ennenkuin on tehty kaikki voitava niiden vääryyksien korjaamiseksi mitä aikoinaan on tehty.
Nyt ollaan sen suhteen oikeastaan vielä lähtöviivalla. Pallo on heillä, jotka niitä vääryyksiä junailivat ja ihmisiä kiduttivat henkihieveriin asti. Me, sen ajan lapset ja nuoret, emme voi olla niistä vastuussa, mutta tunnen vastuuta siitä, että en pitää korjata ja hoitaa niin hyvin kuin mahdollista.- Ei ymmärrä
sillä tapahtuneilla vääryyksillä on suuri merkitys koko opin uskottavuuden kanssa.
Jos Jeesus olisikin osoittautunut vain puheen tasolla Kristukseksi, mutta teon tasolla antikristukseksi, veisi se pohjan koko Kristus-uskolta. Jeesus ei tuolloin olisi ollut Herra. Hän olisi pettänyt meidät. - kellokkaitanne!
Muistuttakaa heitä korjaamattomista vääryyksistään. Eikö tuo olisi jo kristityn velvollisuuskin?
- 2000 lukua
Eräs nuori teki hiljattain itsemurhan. Hänen isänsä teki hoitokokousten seurauksena itsemurhan. Silloin jäi itkemään leski ja lapsilauma. Onneksi isä ei jäänyt nyt suremaan.
Tynkäperhe ei koskaan tullut hyväksytyksi piireissä isän poismenon jälkeen. Eivät olleet uskottomia eivätkä uskovaisia - jotain outoja matkalaisia.
Minulla ei ole tiedossa, että SRK tai paikallinen ry olisi mitenkään noita ihmisiä tukenut.
Tervetuloa 2000-luvulle.- Ei ymmärrä
tuntuu siltä, että SRKn usko ilmenee ainoastaan puheen tasolla, mutta ei toiminnan tasolla. Tällöin pohja koko opilta murenee.
Jos Jeesus olisi ollut Kristus vain puheen tasolla, mutta antikristus toiminnan tasolla, koko Kristus-uskolta murenisi pohja pois. Jeesus ei olisikaan ollut Herra, vaan pelkkä valehtelija. - kiillottamiseen!
Olisi ollut mahdollista auttaa, koska säännöissä sanotaan mm. kohdassa d) että "tekee diakoniatyötä erityisesti sairaiden, varattomien, vanhusten ja orpojen keskuudessa". Mutta sitten se iso mutta, nythän SRK oli tehnyt tästä perheestä orpoja, joten ei varmaan voinut sen vuoksi tukea ja auttaa!
En kyllä tiedä yhtään perhettä, en köyhää, enkä muutakaan, jota SRK olisi auttanut. - ei heitä kiinnosta
Ei ymmärrä kirjoitti:
tuntuu siltä, että SRKn usko ilmenee ainoastaan puheen tasolla, mutta ei toiminnan tasolla. Tällöin pohja koko opilta murenee.
Jos Jeesus olisi ollut Kristus vain puheen tasolla, mutta antikristus toiminnan tasolla, koko Kristus-uskolta murenisi pohja pois. Jeesus ei olisikaan ollut Herra, vaan pelkkä valehtelija."tuntuu siltä, että SRKn usko ilmenee ainoastaan puheen tasolla, mutta ei toiminnan tasolla. Tällöin pohja koko opilta murenee."
Yhteisöllisyys on puhetta pelkkä klise! käytännössä se on koettu kun yhteisöön kuulunut perhe hajosi ja mies lähti niin suuri perhe joutui vaikeuksiin ja auttajia kyllä lötyi mutta ei vl.yhteisöstä vaan "maailmasta".
- Hissi vie alaspäin
vielä elossa olevalta veli hoitomieheltä. Pian voi viikatemies niittää ja minne silloin veli hoitomies viedään...?
Muutamien katkeroituneiden jumituksia, joita he yhä uudelleen nostavat esiin. ** Vai muutamien, elitkö silloin. Kysymyksessä oli koko lahkon johtajien saatanallinen hyökkäys kristittyä seurakuntaa kohtaan, suurella saatanan voimalla.
Rikos ihmiskuntaa vastaan on sama kun persoona- kohtainen rikos. ONKO ASIA SOVITETTU LAIN JA ihmisten, sekä Jumalan edessä.
Se on teidän piikissänne ja pysyy. Missä on se parannus, josta puhutte.
Kysymys ei ollut vain muutamasta ylilyönnistä, sillä KOKO TYÖVALIOKUNTA JA JOHTO OLI ASIAN TAKANA.
Paljon mielenkiintoisempaa olisi kuulla tämän päivän lestadiolaisuudesta, joka
on maassamme erittäin iso ja voimakas kansanliike. ** Olisi todella hienoa kuulla, missä se on MUUTTUNUT – 60 LUVUN?
Se ulottuu hyvin monille yhteiskunnan osa-alueille** Tässä kohti se on, on todella kysymys Oulun alueella VL mafiasta, joka ulottuu jopa läänin tasolle.
ja sen kesäjuhla suviseurat on maan suurin hengellinen kesätapahtuma. ** Mistä johtuu se, että teillä on budjetti n 3 miljoonaa euroa, ja AIKUIS- MÄÄRÄTÄÄN SUUREMMAT muuta kokoukset toimivat alle 0,2 milj Euron budjetilla. Maksaako lapset teille niin paljon.
Hyvin monet yhteiskunnan merkkihenkilöt kuuluvat liikkeeseen. ** Niin mafianne ulottuu todella kauas.
Miksi tästä päivästä ei keskustella, ketä kiinnostaa asiat puoli vuosisataa
sitten? * No ei aivan puolta vuosisataa, joten ei ole täysin unohtunut, MUTTA AVAA SINÄ KESKUSTELU, mitä on uusi SRK.
Rauhaa.- ei ole,
siksi ei siitäkään saa keskustella. Samat vanhat äijät pyörittävät samaa salailuun ja valehteluun perustuvaa johtamiskulttuuria...
- Hoidetun poika
Kristillisyydessämme jauhetaan 2000 vuotta vanhoja perusasioita, eikä valmista vaan tule.
Jos edes 60- ja 70-lukujen vääryydet saataisiin hoidettua pois päiväjärjestyksestä anteeksipyynnöin, -annoin ja korvauksin, niin voisimme keskittyä muihin vuosikymmeniin.
Tämän päivän lestadiolaisuuden kieroutumista kyllä keskustellaan, mm. tällä palstalla. Huolesi on turha. - puoli siis
saattaa tosiaan esiintyä silloin tällöin "epäuskoisten" kirjoituksissa, mutta älä huoli, ei ikävistä asioista kukaan siellä Ry:llä puhu.
Ole vaan rauhassa ja nauti niin pitkään kun SRK jatkaa "rauhan aikaansa"!
Tyhmä tynnyrikasvatti.- vai tietämätön?
Lainaus:
kallion kaveri12.2.2010 08:03
en tunne vl.herätysliikettä tästä asiasta kovinkaan hyvin
Vai et tunne kovinkaan hyvin....
Sitten seuraa hyvin pitkä lista kaikennäköistä, mitä on hampaankolossa, eriteltyä tietoa, käsitystä vl:n liittyvistä asioista.
Jutun kuitenkin aloitat " tietämättömänä"...
Olisiko kuiteskin parempi olla avoimin kortein, rehellisesti liikkeellä, ettei olisi tarve kirjoittaa muunneltua totuutta , noin kauniiisti sanottuna.
Pitäisikö minunkin laittaa tähän loppuun että ole melko tietämätön tästä liikkeestä, vaikka oikeesti en sitä olekaan , en kuitenkaan laita niin , koska se oisi valetta, minun mielestäni .. - sama kallion kaveri
vai tietämätön? kirjoitti:
Lainaus:
kallion kaveri12.2.2010 08:03
en tunne vl.herätysliikettä tästä asiasta kovinkaan hyvin
Vai et tunne kovinkaan hyvin....
Sitten seuraa hyvin pitkä lista kaikennäköistä, mitä on hampaankolossa, eriteltyä tietoa, käsitystä vl:n liittyvistä asioista.
Jutun kuitenkin aloitat " tietämättömänä"...
Olisiko kuiteskin parempi olla avoimin kortein, rehellisesti liikkeellä, ettei olisi tarve kirjoittaa muunneltua totuutta , noin kauniiisti sanottuna.
Pitäisikö minunkin laittaa tähän loppuun että ole melko tietämätön tästä liikkeestä, vaikka oikeesti en sitä olekaan , en kuitenkaan laita niin , koska se oisi valetta, minun mielestäni ..josko luet ajatuksella niin ymmärrät!
Kirjoitin että en ymmärä tässä asiassa tarkoitan siis 60 luvun historiaa!.
tiedän entisenä v.lessuna yhtä sun toista tästä "harrastuksesta" mutta 60 luvulla olin kovin nuori että nippa nappa muistan hoitokokoukset en ymmärätänyt miksi ne kokoukset pidettiin lukkojentakana ja niistä ei saanut puhua missään.
No niin sitten se että niistä ei nykyään pitäisi veivata vaan unohtaa! se kai sitten on "oikean" seurakunnan merkki?!.
Ymmärrän/tiedän hyvin nykymenon ja ihmettelen miten ristiriitainen se on mm. kirkon loisena imee rahaa mutta haukuu työnantajansa helvettiin. Onko se sinusta ok?.
Tiedän että tämä kaksinaimoraalinen kuminauha selkäranka vaivaa monia rehtejä uskovaisia vaan ei löydy liikkeestä nykypäivänä tämän oudon menon vastustajia ja korjausta vaativia. Munatonta sakkkia.
olen vaan rehellien ja kirjoittelen näistä vl hörötyksistä täällä silloin tällöin.
- liinukkaharja
ovat päässeet niistä ajoista yli ja unohtaneet sen.
vain katkerat ja synnissä kierivät jaksavat jauhaa.- vanha vl
mieti nyt tarkoin, että oliko tuo kommenttisi sydämen uskovaisen kommentti.
- nimetön kirje
Tietysti onhan se niin, että joka menneitä muistaa, sitä tikulla silmään. Mutta kun juuri nuo 60- ja 70-luvun tapahtumat vanhoillislestadilaisuudessa asettavat tämän päivän vanhoillislestadiolaisuuden outoon valoon. Menneinä vuosikymmeninä sitä uskallettiin julistaa sellaisen henkilön eksyneen kauas jumalan valtakunnasta, joka uskalsi nimettömässä kirjeessä kyseenalaistaa srk:n oppeja mm. kuolleista kaloista ja Heikki Saaren ylivallasta. Nyt jos näistä muistuttaa, niin kommenti on: älä jauha menneitä. Ja sitten selitetään, että kaikki Päivämiehessä 70-luvulla kirjoitettu ei ollut ihan harkittua. Mutta jos silloin 70-luvulla uskalsi edes puoliääneen kyseeaalaista Päivämiehen kirjoituksia ja eräitä SRK:n erityiskorostuksia, niin sitä oli eksynyt kauas jumalan valtakunnasta. Kameleonttimaista sanoisin.
Tämän päivän vanhoillislestadiolaisuus on ihan toinen kuin tuo samanniminen liike 70-luvulla. Tuolloin tämän päivän vanhoillislestadiolaisuutta olsisi pidetty hempeyden hengen saastuttamana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591114Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11820Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75785- 53624
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83573Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45522Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36504Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43493Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40487Sinun kanssasi
Kahvilassa tapaaminen olisi jotakin niin outoa. Se ei olisi vain kavereiden tapaaminen, koska ei olla oltu oikeita kaver36476