Nuoret kuljettajat

'matyh

Erityisesti nuorilla kuljettajilla on muita suurempi riski jo alhaisilla veren alkoholipitoisuuksilla. Alkoholi vaikuttaa voimakkaimmin niihin kuljettajan taitoihin, jotka eivät ajokokemuksen myötä ole vielä
automatisoituneita.

Johnsonin tutkimuksessa (1996) kuvailtiin tilannetta USA:ssa, jossa 28 osavaltiossa nuorille oli säädetty muita alhaisempi promilleraja (0-0,2). Niissä osavaltioissa olivat seurantatutkimuksen mukaan yöaikana tapahtuneet kuolemaan johtaneet yksittäisonnettomuudet vähentyneet 20 prosentilla.

Adressi promillerajan laskemiseksi http://www.adressit.com/promillerajaa

6

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NÄin se on

      Ideaa, otetaan promillerajat KOKONAAN pois, koska ne ei välttämättä kerro AJOKUNNOSTA mitään, joka on paaaljon tärkeämpi asia kuin numerot, eikö vaan?

      Eli tehdään vaan tienpäällä muutama ajokykyä, tarkkuutta, ja reagointia mittaavaa koetta, tämä kertoo heti ajokunnon, ja palstaa esim liian väsyvyyden yms riskitekiät

      • Mies66_Vantaa

        Ajoin autollani suoralla tieosuudella, vastaan tullut auto ajautui kaistalleni (pakettiauto). Kolari seurasi.
        Olen nyt halvaantunut kaulasta alaspäin ja tuo humaltunut pakettiautonkuljettaja hädin tuskin loukkaantui.
        En enää koskaan tule ajamaan autoa kiitos hänen.

        Kyse ei ole sinun tai minun taidoistani. Kyse on hänen, rattijuopon, kontrolloimisesta.
        Poliisille lisää resursseja.


      • _:_:_:_:_:_:_:_:_:_:
        Mies66_Vantaa kirjoitti:

        Ajoin autollani suoralla tieosuudella, vastaan tullut auto ajautui kaistalleni (pakettiauto). Kolari seurasi.
        Olen nyt halvaantunut kaulasta alaspäin ja tuo humaltunut pakettiautonkuljettaja hädin tuskin loukkaantui.
        En enää koskaan tule ajamaan autoa kiitos hänen.

        Kyse ei ole sinun tai minun taidoistani. Kyse on hänen, rattijuopon, kontrolloimisesta.
        Poliisille lisää resursseja.

        Jaa, miten pystyt kirjottamaan jos olet kaulasta alaspäin halvaantunut? Kielelläkö? Ei pahalla, mutta näitä provoja vaan tuuppii oleen joka paikassa.


    • turhayritttää

      nimenomaan suurin riski ole nämä keski-ikäiset miehet jotka koheltavat liikenteessä joko promillet veressä tai vääristyneen omakuvan kanssa (kuvitellaan siis niiden ajovuosien tuoneen enemmän kokemusta kun todellisuudessa). Tuore autokoululainen tuskin haluaa kärähtää ratista ainakaan välivaiheen aikana.
      Toki yksi riskiryhmä ovat nämä nuoret, tuoreet korttilaiset, jotka eivät autokoulussa ymmärtäneet ettei liikenteessä ajeta raillia.

      • Miksi sitten vain nuorille laskettaisiin promille rajaa. Voi olla että tuossa tutkimuksessa on perääkin, mutta ei se liikenteessä auta. Juopunut kuski on aina riski oli se sitten 18v tai 80v. Reaktio kyky muuhun liikenteeseen on kuitenkin heikentynyt vaikka ajo taidot olisivatkin paremmat vanhemmalla.

        Eli omasta puolesta lasketaan se 0,2 kaikilla tai sitten ei lainkaan.


      • Miksi ihmeessä?
        sfinski80 kirjoitti:

        Miksi sitten vain nuorille laskettaisiin promille rajaa. Voi olla että tuossa tutkimuksessa on perääkin, mutta ei se liikenteessä auta. Juopunut kuski on aina riski oli se sitten 18v tai 80v. Reaktio kyky muuhun liikenteeseen on kuitenkin heikentynyt vaikka ajo taidot olisivatkin paremmat vanhemmalla.

        Eli omasta puolesta lasketaan se 0,2 kaikilla tai sitten ei lainkaan.

        Jotain promillerajoa, minua ei kiinnosta yhtään, vaikka joku ajaisi promillen tai puolentoista humalssa kadulla, kunhan hänellä olisi reaktiot, havainnot yms, "selvän" tasolla, eli ymärrätkö, ei ne promillet haittaa mitäänn, se hunalatila haittaa, eli ruvettaisiin vaan mittaamaan näitä asioita eri testein, ja annettaisiin niiden promillejen mittausten olla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1812
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1297
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      674
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      66
      638
    Aihe