2t-öljy

iso karvanen setä

edellisiä kirjoituksia palstalla lueskelin ja olikin johdannainen kysymykseeni että käyttääkö kukaan tankatessa lisäaineita,esim 2/4 tahtiöljyä nykydieselissä,paljonko ja kokemuksia?ennenvanhaan ainakin käytettiin ja kävi pehmeämmin diesel ja voiteli pumpun ym.ei tietenkään enää yhteispaineruiskussa tuohon tarvetta, mutta onhan 2000-luvulla tehty pitkäänkin jakajapumpullisiakin vehkeitä.perusrakenne sama kuitenkin.eli en kaipaile keskusteluun vastauksia tyyliin:ei tarvi,tehdas kieltää vaan ns. vanhojen automiesten kommentteja jotka ymmärtävätkin mistä kyse...

31

4952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silloin,

      tällöin laitan jakajapumpulliseen 2t öljyä, en ole kyllä mitään eroa huomannut olipa öljyä tai ei. Mutta kun ei siitä haittaakaan ole.

      • dieselguru

        Älä laita sinne tankkiin muuta kuin EN590 normin mukaista polttoainetta jos diedelillä ajat.
        Katso että tankkaat vilkkaasti liikennöidyltä asemalta ja vasta kolmen tunnin kuluttua tankkiauton käynnistä.
        Varo sittenkin ettei joku ole vaihtanut bensa ja diesel letkuja pumpussa keskenään.

        Älä missään tapauksessa laita dieselmoottorilla varustetun auton tankkiin mitään muuta kuin em normin mukaista polttoainetta. Jos ajat sellaisessa maassa, jossa on kaupan kahta eri versiota dieselistä, osta sitä kalliimpaa. Siinä on parempi lisäaineistus.

        Mitään muuta ei tarvita. Jos on joku käyntiongelma, on sinulla autossa jotain rikki. Jossain harvoissa tapauksissa on jollain puhdistusaineilla saatu jotain aikaiseksi, mutta harvinaista on. Yleensä joutuu jotain korjaamaan.
        Nykydieselit sisältävät niin paljon sähköisiä laitteita ettei korvakuulolta niiden vikoja pysty toteamaan.
        Ainoa tapa on käyttää oikeaa testeriä ja ammattitaitoista mekaanikkoa. HUOM! ammattitaitoista.

        Moottoriöljyn lisääminen dieselpolttoaineeseen aiheuttaa veden sitoutumisen öljyyn ja seoksen kertymisen suodattimeen.
        Talvilaadun aiheuttama terävämpi käyntiääni johtuu siitä että parafiinia on vähennetty dieselistä ja sen setaaniluku alenee (parafiini olisi parempi syttymään). Lisäaineistuksella tosin asiaa on pyritty parantamaan.

        Kun sinun rakas diesel autosi ei nyt talvella toimikaan kuin kesällä, on pakko ajatella että se voisi johtua sinun toiminnastasi tai auto on vain yksinkertaisesti korjauksen tarpeessa.


    • 000000000000

      dieselöljy on jo itsessään öljymäistä ja sillä on alhainen viskositeetti - alempi kuin tavallisella 2t-öljyllä. tämän vuoksi 2t öljy ei välttämättä mahdu pumpun välyksiin ja lisäksi 2t öljy palaa sotkuisesti. ei ole tarvetta lisäillä mitään ylimääräisiä.

      • kuivat paikat

        dieselöljy ei kyllä vähäisimmässä määrinkään ole öljymäistä meilläpäin.liekö sitten teillä eri toimittaja...


      • jos vertaat
        kuivat paikat kirjoitti:

        dieselöljy ei kyllä vähäisimmässä määrinkään ole öljymäistä meilläpäin.liekö sitten teillä eri toimittaja...

        jos vertaat dieseliä ihan bensaan se on öljymäistä. öljyvalmistajien polttoaineoppaissa ei yleensä suositella 2t/4t-öljyjen lisäämistä dieselpolttoaineisiin (tosin aloittajan mielestä alan valmistajaa paremmat tietäjät ovat nämä mielikuviin perustavat vanhat patut?).

        minä en ole milloinkaan lisäillyt 2t-öljyjä tai mitään tankkiin, eikä ole tarvinnut suuttimia vaihtaa tai muutakaan, mitä alempi "asiantuntija" jos sanoo...


      • menny sekaisin!

        Oletko kuullut TALVIkäyttöön tarkoitetusta SYNTEETTISESTÄ 2-T-öljystä? Talvilaadun dsl on "kuivempaa" lisäaineistuksensa johdosta, kuin kesälaatu ja tilannetta huonontaa vielä jos joutuu lisäämään Diesel-100:ta tankkiin! Ja talvilaaduissa on eroja eri toimittajilla, Nesteen on "rasvaisinta"...


    • hessu.

      pari kertaa vuodessa tulee litra täyteen tankkiin heitettyä 2-tahti öljyä vaikka onkin yhteispaine ruiskutus, (ihan vaan vihjeeksi) ei ole Mersusta tarvinnut suuttimia vaihtaa liekö öljy auttanut.

    • Dieselöljyn joukkoon on hyvä laittaa voitelevaa lisäainetta, etenkin talvilaatua käytettäessä. Talvilaatu on kuivempaa ja perinteisesti monet käyttäjät ovat lisänneet joukkoon 2-T öljyä. Se ei kuitenkaan ole suositeltavaa, etenkään tänä päivänä, esim. hiukkassuodattimien takia. 2-T öljy saattaa aiheuttaa karstaantumista ja hiukkassuodattimen ylimääräistä kuormittumista. Parempi vaihtoehto on tämä:
      http://www.monitoimi.org/diesel-power-ecomax-p-805.html
      Ei karstoita, vaan päinvastoin puhdistaa ja voitelee sekä lisäksi nostaa setaanilukua.

      • hellokitty++++

        tuollaista voisi harkita, mikä onkin juuri tarkoitukseen valmistettua ainetta, lisättäväksi nelitahtiseen dieselmoottoriin.


      • köyhä laulaja
        hellokitty++++ kirjoitti:

        tuollaista voisi harkita, mikä onkin juuri tarkoitukseen valmistettua ainetta, lisättäväksi nelitahtiseen dieselmoottoriin.

        hyvältä ainakin toi mainos näyttää,liekö vaan totta vai mainoshöpöä.kallista ja kun tilaushommiakin niin taidan pysytellä 2t-öljyssä.hiukkassuodatinta ei ole tai yhteispaineruiskua vaikka -02 diesel.liekö noihin enää passaakaan lisätä mitään,hajoavat kait.eturivissä pysyminen teknisesti aina arveluttanut,odottelen ja seuraan ensikäyttäjien murheet pois kuten tehtaiden parannetut versiot alkuperäisistä malleista.huollon kanssa viikottainen kaveeraaminen kun ei mun juttu..loppupään tekeleet kun murheetomimpia aina.kannattaa käytettyjäkin ostellessa muistaa,merkki kuin merkki.uusia en enää ostellut aikoihin...


      • jeppukeppu
        köyhä laulaja kirjoitti:

        hyvältä ainakin toi mainos näyttää,liekö vaan totta vai mainoshöpöä.kallista ja kun tilaushommiakin niin taidan pysytellä 2t-öljyssä.hiukkassuodatinta ei ole tai yhteispaineruiskua vaikka -02 diesel.liekö noihin enää passaakaan lisätä mitään,hajoavat kait.eturivissä pysyminen teknisesti aina arveluttanut,odottelen ja seuraan ensikäyttäjien murheet pois kuten tehtaiden parannetut versiot alkuperäisistä malleista.huollon kanssa viikottainen kaveeraaminen kun ei mun juttu..loppupään tekeleet kun murheetomimpia aina.kannattaa käytettyjäkin ostellessa muistaa,merkki kuin merkki.uusia en enää ostellut aikoihin...

        on PSA:lla ollut käytössä jo yli 15 vuotta. Ei mikään uusi keksintö enään, vaikka onkin edelleen eturivissä.


      • pösö 406hdi
        jeppukeppu kirjoitti:

        on PSA:lla ollut käytössä jo yli 15 vuotta. Ei mikään uusi keksintö enään, vaikka onkin edelleen eturivissä.

        toi HDI mikään yhteispaineruisku, vaan ihan tavallisella jakajapumpulla varustettu vielä vuosituhannen vaihteessakin?


      • hessu.
        pösö 406hdi kirjoitti:

        toi HDI mikään yhteispaineruisku, vaan ihan tavallisella jakajapumpulla varustettu vielä vuosituhannen vaihteessakin?

        Jos kyljessä komeilee HDI merkki niin on sata varmasti yhteispaineruisku.


      • öljyä
        hessu. kirjoitti:

        Jos kyljessä komeilee HDI merkki niin on sata varmasti yhteispaineruisku.

        neste oil info kielsi laittamasta 2-t öljyä nyky dieselin sekaan,koska kuitujen pituus on erillainen nyky naftassa ja 2-t öljy ei sekoonnu naftaan.


      • Mitä kuituja
        öljyä kirjoitti:

        neste oil info kielsi laittamasta 2-t öljyä nyky dieselin sekaan,koska kuitujen pituus on erillainen nyky naftassa ja 2-t öljy ei sekoonnu naftaan.

        Mitä kuituja? Jos polttonesteessäsi on seassa kuituja, nehän tukkii suodattimen alta aikayksikön!!!


      • partner1.9d
        Mitä kuituja kirjoitti:

        Mitä kuituja? Jos polttonesteessäsi on seassa kuituja, nehän tukkii suodattimen alta aikayksikön!!!

        tuhkautumatonta 2t öljyä dieselin sekaan, puolidesiä täyteen tankkiin kerrankuussa.


      • Elvis oli kala
        partner1.9d kirjoitti:

        tuhkautumatonta 2t öljyä dieselin sekaan, puolidesiä täyteen tankkiin kerrankuussa.

        Ainoa tilanne, jossa voi 2T-öljyä laittaa dieselin tankkiin on silloin, kun on tankattu bensaa.
        Jos on tankattu vähän bensaa. Esim. diesel/bensasuhde on 40/1 niin 1 dl 2T-öljyä tankkiin, niin sitä ei tarvitse tyhjentää (ei common-rail-kone, sen tankki pitää aina tyhjentää).
        Jos tankki on pitänyt tyhjentää, niin eka tankkauksen yhteydessä 0,5 dl 2T-öljyä tankkiin.


      • Kefiiri
        Elvis oli kala kirjoitti:

        Ainoa tilanne, jossa voi 2T-öljyä laittaa dieselin tankkiin on silloin, kun on tankattu bensaa.
        Jos on tankattu vähän bensaa. Esim. diesel/bensasuhde on 40/1 niin 1 dl 2T-öljyä tankkiin, niin sitä ei tarvitse tyhjentää (ei common-rail-kone, sen tankki pitää aina tyhjentää).
        Jos tankki on pitänyt tyhjentää, niin eka tankkauksen yhteydessä 0,5 dl 2T-öljyä tankkiin.

        Aina välillä, ehkä noin 5000km välein.
        Haitoista en tiedä, mutta nätemmin on kone käynyt.
        Mersu 240 650 000
        Toyota hiace 300 000
        golf variant 400 000
        Mersu 200 750 000

        Tässä on näitä ajettuja kilometrejä ja ilman kone/ suutin murheita vaikka öljyä on lisätty näihin firman autoihin.


      • vaihtovarat
        Kefiiri kirjoitti:

        Aina välillä, ehkä noin 5000km välein.
        Haitoista en tiedä, mutta nätemmin on kone käynyt.
        Mersu 240 650 000
        Toyota hiace 300 000
        golf variant 400 000
        Mersu 200 750 000

        Tässä on näitä ajettuja kilometrejä ja ilman kone/ suutin murheita vaikka öljyä on lisätty näihin firman autoihin.

        ihan tavallisia lukemia keskimäärin kaikissa vanhoissa autoissa suomessa? tuo ei todista vielä 2t öljyn "hyödyistä" mitään, kun asiantuntijat päin vastoin sanovat että siitä on haittaa palotapahtuman kannalta ja pa-järjestelmä on suunniteltu toimimaan polttoainevoitelulla se ei tarvitse mitään ylimääräistä.


      • pöljä__
        Kefiiri kirjoitti:

        Aina välillä, ehkä noin 5000km välein.
        Haitoista en tiedä, mutta nätemmin on kone käynyt.
        Mersu 240 650 000
        Toyota hiace 300 000
        golf variant 400 000
        Mersu 200 750 000

        Tässä on näitä ajettuja kilometrejä ja ilman kone/ suutin murheita vaikka öljyä on lisätty näihin firman autoihin.

        nyt on automieheltä mennyt nollat sekaisin. Eika sentään kahtasataa miljoonaa kilometria. Se on sentään 2 miljardia. Herranjestas


      • nilsiän öljysheikiks
        pöljä__ kirjoitti:

        nyt on automieheltä mennyt nollat sekaisin. Eika sentään kahtasataa miljoonaa kilometria. Se on sentään 2 miljardia. Herranjestas

        suomessa on asiantuntija joka asiaan:oli sitten kyse merirosvouksesta,kuukävelystä,maanjäristyksistä,somalian tilanteesta tai vaikka kahvinviljelystä=)kyllä luulisi ettei ole toista kansaa joka antanut asiantuntijan joka asiaan....se on sitten toinen juttu kuka uskoo näitä ns.asiantuntijoita.itse pistän lorauksen 2t öljyä silloin tällöin ja tiedän ihan järkeillen ettei siitä ainakaan haittaa ole.eikä muuten ole ollut=)


      • on 200 miljoonaa
        pöljä__ kirjoitti:

        nyt on automieheltä mennyt nollat sekaisin. Eika sentään kahtasataa miljoonaa kilometria. Se on sentään 2 miljardia. Herranjestas

        ei kahta miljardia. On meillä älykkökansa. Ja niin sivistynyt.


      • ööäää
        on 200 miljoonaa kirjoitti:

        ei kahta miljardia. On meillä älykkökansa. Ja niin sivistynyt.

        Mielestäni kaikkien lisäaineiden lisäys on turhaa. Kyllä ne olis Nesteellä laittaneet ja rahastaneet siitä 2T-öljystä, jos siitä olisi hyötyä


      • perattu
        Kefiiri kirjoitti:

        Aina välillä, ehkä noin 5000km välein.
        Haitoista en tiedä, mutta nätemmin on kone käynyt.
        Mersu 240 650 000
        Toyota hiace 300 000
        golf variant 400 000
        Mersu 200 750 000

        Tässä on näitä ajettuja kilometrejä ja ilman kone/ suutin murheita vaikka öljyä on lisätty näihin firman autoihin.

        olla aika vanha kun oot ajanut mersulla
        240.650.000km


      • muovi luo turvaa
        ööäää kirjoitti:

        Mielestäni kaikkien lisäaineiden lisäys on turhaa. Kyllä ne olis Nesteellä laittaneet ja rahastaneet siitä 2T-öljystä, jos siitä olisi hyötyä

        joopa joo.kuule jos neste sanoo että pistä risiiniöljyä,tervaa tai vaikka astianpesuainetta luraus silloin tällöin ,niin laitatko?Rengasmyyjäkin voi kehottaa laittamaan vaikka typpeä renkaisiin ja sanoa pidon paranevan,laitatko ja uskot?joka auto joka esitellään nykyään on:vallankumouksellinen,ennennäkemätöntä mukavuutta sekä luxusta ynnä tuplasti jäykempi sekä turvallisempi kuin aiempi malli....eli aiempi kait ala-arvoinen letku ja melupesäkö?toki nyt,ei silloin kuin pari vuotta sitten ylistettiin samoin sanoin=)istahtessasi koeajolle niin sama ahtaus,muovisuus ja melu vain uusissa munankuorissa ja entistä vikaherkempänä tekniikan ihmeenä korjaamokierteeseen ilman mitään järkeä vaihtaa.kulutus teoriassa ja mainoksissa jos vaikka mitä...älä usko!sen mahdollisen 2dl säästämiseen välirahojen ym kulujen kera=mahdoton yhtälö,eikä edes kestäisi moisia km lukemia moinen kertakäyttöinen muovipulkka alimitoitettuine osineen=)kaikkea ei siis kannata uskoa,vaikka jumalainen TM,tuulilasi tai automotorsport...mainosrahoitteisine testeineen näin vakuutteleekin.Se on esim se kolariturvallisuuskin niin kakspiippuinen juttu jos koko auto lunastuskunnossa peruuttaessasi polkupyörään tai osuessasi parkkipaikalla jäteastian kulmaan.


      • rönttäcdi
        perattu kirjoitti:

        olla aika vanha kun oot ajanut mersulla
        240.650.000km

        varmaan jokaisella 240d ja 200d mersulla on se 700 000 ajettu.. ongelmitta tai ilman.. oiskohan vaan puuttunu se d välistä


      • Anonyymi
        köyhä laulaja kirjoitti:

        hyvältä ainakin toi mainos näyttää,liekö vaan totta vai mainoshöpöä.kallista ja kun tilaushommiakin niin taidan pysytellä 2t-öljyssä.hiukkassuodatinta ei ole tai yhteispaineruiskua vaikka -02 diesel.liekö noihin enää passaakaan lisätä mitään,hajoavat kait.eturivissä pysyminen teknisesti aina arveluttanut,odottelen ja seuraan ensikäyttäjien murheet pois kuten tehtaiden parannetut versiot alkuperäisistä malleista.huollon kanssa viikottainen kaveeraaminen kun ei mun juttu..loppupään tekeleet kun murheetomimpia aina.kannattaa käytettyjäkin ostellessa muistaa,merkki kuin merkki.uusia en enää ostellut aikoihin...

        kokeile fairia se poistaa rasvat pumpusta ja on hellävarainen


    • old-men

      se oli sillon ennen kivisateita kun oli rivipumput ja arktinen tiisseli joka oli niin kuivaa että välillä piti volovosta nostaa hyttä ylös ja lunta syytää pumpun päälle kun oli ölökki loppuna ja meina männät takertuu kiinn pumpussa.....sillo 100 vuotta sitten....

    • käytin Mersun

      vanhoissa dieselautoissa lorauksen 2-tahtiöljyä polttoaineeseen sekoitettuna ja 90-luvun loppupuolella erityistä diesel-lisäainetta polttoaineen seassa (Volvon 2,5 l TDI).
      Molemmat toimivat samalla lailla pienentäen moottorin palotapahtuman aiheuttamaa kilinää ja kalinaa, varsinkin kylmänä. En huomannut mitään haittapuolia ja moottorien käyntiäänet muuttuivat molemmissa tapauksissa aivan olennaisesti hiljaisemmiksi ja muutenkin pehmeämmiksi.

    • Anonyymi

      miksi ihmeessä lisätä öljyä dieseliin ? kun se ilman sitäkin toimii , öljy sekoittuu huonosti dieseliin ja palaessaan savuttaa . kokemukseni mukaan jos sekoittaa vähän liikaa 2T öljyä bensaan "2 tahtimoottoriin se savuttaa ja öljyä kerääntyy moottorin eri osiin ja aiheuttaa lopulta käyntiongelmia saman tapaisesti käy myös dieselmoottorissa aiheuttaen esim hiukkas suodattimen tukkiutumisen eikä se suuttimissakaan hyvää tee no oli miten oli mutta idea on järjetön

      • Anonyymi

        Diiseliin saa virallista lisäpainetta joka paikasta.
        Voitele suuttimet ja venttiilit, nostaa setaanilukua,
        palaa puhtaasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe