ns. Esilääkitys

Sattuupelottaa

Hei. Kärsin melko suuresta hammaslääkäripelosta. Olen käynyt usean vuoden ajan yksityisellä hammaslääkärillä joka on todella asiallinen ja mukava ja ymmärtävä. Olen tuonut esille tämän pelkoni ja ahdistuneisuuteni ja pyytänyt että voisiko lääkäri määrätä jotain rauhoittavaa tjmv. mitä saisi ennen operaatiota.

Lekuri totesi vain että "ei ole tapana" ja että "jos toimenpiteeseen kuuluu niin sitten"... Eli ööö täh?
Hän tietää minun olevan pelkopotilas joka tahtoisi ja kokisi että rauhoittavasta tai vastaavasta lääkitysestä olisi apua, mutta ei "voi" tai tahdo määrätä?

Olen nyt sitten OMIN NOKKINENI joutunut ottamaan muihin tarkoituksiin määrättyä diapam-lääkettä ennen näitä operaatioita.

Mitä minun pitäisi oikein tehdä että lääkäri suostuisi määräämään tuota "esilääkitystä"?

Jätän hammaslääkärikammon takia aina visiitit viimetinkaan (eli siihen asti että en enää kestä kipua)

12

1678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen pelkuri

Miksi pelkäät? Jos kuitenkin olet jo vuosia käynyt samalla hammaslääkärillä joka on omien sanojesi mukaan asiallinen, mukava ja ymmärtävä. En käsitä, jos hän on ymmärtäväinen, niin miksi hän ei voi kuitenkaan määrätä esilääkitystä, jos koet sitä tarvitsevasi.

Itselläni oli vastaava tilanne,koska minulle tehtiin todella pahoja asioita kouluhammaslääkärin/hoitajien toimesta. Näin jälkeenpäin ajatellen vanhempien olisi pitänyt tehdä valitus tai ilmoitus jonnekin, mutta kun he eivät tienneet koko totuutta ja nyt se on myöhäistä. Elinikäiset traumat siitä kuitenkin jäi. Naishammaslääkärille en voisi vieläkään kuvitella varaavani aikaa. Jotenkin yhdistän nämä tapahtumat kaikkiin ko. ammatin naispuolisiin edustajiin. Kuitenkin kunhan kävin tuollaisella asiallisella, mukavalla, ymmärtävällä ja ennen kaikkea kärsivällisellä yksityisellä (mies)hammaslääkärillä, niin vuosien kuluessa siihen tottui. Jännitin kyllä aina hirveästi, mutta lopulta en enää pelännyt. Missään vaiheessa en saanut, enkä edes pyytänyt mitään esilääkitystä. Riitti, että lääkäri oli tosi varovainen ja kyseli vähän väliä, miltä tuntuu tarviiko lisää puudutusta, varoitti aina jos oli pienikin mahdollisuus, että voisi tuntua kipua puudutuksesta huolimatta, muistutti, että aina voi keskeyttää hetkeksi jne...

Voisiko hammaslääkärisi kutsua sinut tarkastukseen vuosittain? Sillä tavalla minä sain mentyä ajoissa tarkastuksiin. Se oli tosin sitä aikaa, kun asiat hoidettiin vielä SOITTAMALLA puhelimella. ;) Lääkärin tai hoitajan soittaessa ei vaan kehdannut olla varaamatta aikaa ;D En sitten tiedä, jos tulisi tekstiviestillä tms. vastaava kutsu. Varmaan jäisi helposti varaamatta se aika. Olisi helpompi mennä, kun menee ajoissa. Minulla oli parina ensimäisenä vuonna paljon korjattavaa aina tarkastuksen jälkeen, mutta sitkeästi kävin ja sen jälkeen olikin vain reikä tai pari. Joskus 0 reikää ja pääsin pelkällä hammaskiven poistolla ja fluorauksella. Ensimmäinen käynti tauon jälkeen oli ja on edelleen aina kaikista pahin ja jännittävin, vaikka olikin vain tarkastus.

Nykyään rahatilanteen ja muuton yms takia kunnallisessa jonossa, mutta onneksi sielläkin minulla on nyt hyvä ja ymmärtäväinen hammaslääkäri (edelleenkin miespuolinen sellainen ;D).

• Sattuupelottaa

En nyt osaa sanoa sinällään miksi pelottaa. Olen herkkä luonne, minulla on todella alhainen kipukynnys. Minulla on "herkät hampaat" eli saa puskea usein sen "maksimimäärän" puudutusainetta eikä siltikään lähde tunto. Minua on porattu tarhaikäisestä lähtien ilman puudutusta johonkin yläasteelle saakka. Julkisella puolella kaikki hoidot. Muistikuvat ovat jatkuva ahdistus ja pelko ja kipu sekä epäystävälliset lekurit.

Tämän yksityisen lääkärin kautta vihdoin huomasin että ei sen hammaslääkärikäynnin tarvitse AINA niin kauheaa olla, mutta tästä huolimatta stresaan ja pelkään käyntiä jo viikkoja etukätee ja paikanpäällä puristan tuolia rystyset valkoisena, koska aina välillä silti sattuu niin helvetisti (puudutuksista huolimatta).

Minut kutsutaan vuosittain tarkastukseen. Seuraava tarkastus olisi 2-3kk päästä, mutta eipä nuo hammaskivut aikataulua katso...

Joiduin viimevuonna työttömäksi ja rahatilanne on todella heikko. Olen täysin sossun armoilla, ja nehän ei yksityisiä korvaa...

Noh joka tapauksessa, esilääkitystä en ole saanut pelostani huolimatta.

• toinen pelkuri
        Sattuupelottaa kirjoitti:

En nyt osaa sanoa sinällään miksi pelottaa. Olen herkkä luonne, minulla on todella alhainen kipukynnys. Minulla on "herkät hampaat" eli saa puskea usein sen "maksimimäärän" puudutusainetta eikä siltikään lähde tunto. Minua on porattu tarhaikäisestä lähtien ilman puudutusta johonkin yläasteelle saakka. Julkisella puolella kaikki hoidot. Muistikuvat ovat jatkuva ahdistus ja pelko ja kipu sekä epäystävälliset lekurit.

Tämän yksityisen lääkärin kautta vihdoin huomasin että ei sen hammaslääkärikäynnin tarvitse AINA niin kauheaa olla, mutta tästä huolimatta stresaan ja pelkään käyntiä jo viikkoja etukätee ja paikanpäällä puristan tuolia rystyset valkoisena, koska aina välillä silti sattuu niin helvetisti (puudutuksista huolimatta).

Minut kutsutaan vuosittain tarkastukseen. Seuraava tarkastus olisi 2-3kk päästä, mutta eipä nuo hammaskivut aikataulua katso...

Joiduin viimevuonna työttömäksi ja rahatilanne on todella heikko. Olen täysin sossun armoilla, ja nehän ei yksityisiä korvaa...

" En nyt osaa sanoa sinällään miksi pelottaa."

Eiköhän tuossa kertomassasi ole jo tarpeeksi syytä pelätä?!

" Olen herkkä luonne, minulla on todella alhainen kipukynnys. Minulla on "herkät hampaat" eli saa puskea usein sen "maksimimäärän" puudutusainetta eikä siltikään lähde tunto. "

Sama täällä ja sitten vielä kun jännittää, niin varmaan tuntee sen pienimmänkin kivun 10 kertaa kovempana(luulisin).

" Minua on porattu tarhaikäisestä lähtien ilman puudutusta johonkin yläasteelle saakka. Julkisella puolella kaikki hoidot. Muistikuvat ovat jatkuva ahdistus ja pelko ja kipu sekä epäystävälliset lekurit. "

Samat muistikuvat itsellänikin. Ja lisäksi ne väkisin paikallaan pitämiset monen aikuisen voimin ja valehtelu/huijaaminen jne... En edes kaikkea viitsi kertoa tässä.

" Joiduin viimevuonna työttömäksi ja rahatilanne on todella heikko. Olen täysin sossun armoilla, ja nehän ei yksityisiä korvaa... "

Senpä takia minäkin siirryin kunnalliselle puolelle. Sossusta en saa mitään vaikka tarpeen olisi(on perintönä saatua omaisuutta, jota en voi/pysty myymään, mutta josta en itse hyödy mitenkään). Eikös sossun asiakkaat mene kunnallisella puolella jonon ohi? Mutta on se tietenkin vaikea vaihtaa hammaslääkäriä, kun ei ole luottamusta, kuin siihen yhteen. Itsellä ainakin oli ihan ylivoimaista, mutta muuton takia olisi kuitenkin pitänyt etsiä uusi yksityinen tai kunnallinen lekuri.

" Minut kutsutaan vuosittain tarkastukseen. Seuraava tarkastus olisi 2-3kk päästä, mutta eipä nuo hammaskivut aikataulua katso..."

Hyvä, että sinut kutsutaan tarkastuksiin. Luulisi niiden kivuista johtuvien ylimääräisten käyntien vähenevän aikaa myöten. Tai niin minulle ainakin kävi, kunhan vaan vuositarkastukset tuli ajallaan tehtyä.

" Noh joka tapauksessa, esilääkitystä en ole saanut pelostani huolimatta."

Kirjoittamasi perusteella väittäisin, että sinun pitäisi ehdottomasti saada esilääkitys pyytäessäsi sitä. En edelleenkään ymmärrä miksi sitä ei voisi sinulle määrätä. Ei se nyt niin vaarallista ainetta ole, eikä siihen jää edes koukkuun tuollaisella satunnaisella käytöllä johon on hyvä syy. Voisihan lääkäri vaikka antaa sinulle yhden pillerin mukaan, jos niin kovasti pelkää antaa reseptiä.

• toinen pelkuri
        Sattuupelottaa kirjoitti:

Mikähän tuon lääkärisi "maksimimäärä" on ollut? Onko todella maksimi kuitenkaan? 1-2 ampullia ei ole vielä paljonkaan vaikka jollekin se riittää hyvin riippuen tietysti siitä mitä tehdään.

Minulle nimittäin kerrottiin tänään, että aikuiselle voi antaa jopa 7 ampullia. Tänään meni vain yksi kahdessa erässä, mutta ei se kipua kokonaan vienyt. Ensi kerralla sitten saan enemmän. :)

• jooh..

Itsekin pelkään hammaslääkäreitä todella paljon ja todellakin Iso kammo, mutta kun tuon esilääkityksen otan niin kaikki menee sitten aivan loistavasti! Mutta saattaja ja turva minulla on aina mukana, koska esilääkityksen jälkeen minulla on olo aika hoiperteleva eli samanlainen kuin kännissä ku käkikellolla. :D Mutta se rauhoittaa ja auttaa pystymään olemaan siellä loppuun asti.

Tällä hetkellä olen 2 kertaa käyttänyt sitä ja se on auttanut minua todellakin siinä suhteessa. Ja 2 kertaa on revitty hampaat nii hyvin menny silti. Itse sain kaikki pillerit ihan paikanpäältä syystä ja toisesta, niin en tiedä noista apteekin lääkkeistä mitään. :)

• vaihda hll

Vaihda hammaslääkäriä, lääkärisi ei selvästi ymmärrä hammashoitopelkoisia (käytä mieluummin tätä sanaa koska et varmaan ketään ihmistä pelkää;) )

• toinen pelkuri

Hammashoitopelko on tosiaan parempi termi! En minä ainakaan sitä lääkäriä pelkää, päinvastoin. Ainakin nykyään voi näin sanoa, ne aikaisemmat hullut -jotka tämän ovat aiheuttaneet- nyt olivat asia erikseen.

Ei taida kyseinen hammaslääkäri ainakaan oikein ymmärtää ketjun aloittajan pelon tasoa.

Mutta ei ne kaikki, jotka niin kovin mainostaa hoitavansa nimenomaan hammashoitoa pelkääviä osaa suhtautua asiaan oikein. Olen muutamia kokeillut.

Toinen ei edes muistanut mitä oltiin peloista puhuttu edellisellä kerralla. Aina käytiin sama keskustelu hoidon päätyttyä siltä kerralta. Montaa kertaa en kestänyt sitä. Oli varannut tunnin ajan kertomatta siitä. Hänellä oli siis ajatuksena paikata kaksi reikää kerralla (eri puolilla suuta). Kun en suostunut, niin oli tosi vihainen. Meni hänen kallista aikaansa hukkaan. Pelkäsin, että tekee väkisin molemmat, jos suuni aukaisen. Teki kuitenkin vain yhden, oikein nopeasti, äkäisesti ja ilman taukoja tekikin. SATTUI paljon puudutuksesta huolimatta.

Toinen ei mistään peloista välittänyt antoi mennä vaan täysiä. Puudutti kyllä, mutta lisää ei saanut, vaikka olisi kuinka kipeää tehnyt. Ylimielinen asenne, kyllä minä tiedän kaiken paremmin. Hänen mielestään pelkopotilaan hoito = nukutuksessa tehtävä hoito. Sitä hän minullekin oli tyrkyttämässä.

• toinen pelkuri
        toinen pelkuri kirjoitti:

Hammashoitopelko on tosiaan parempi termi! En minä ainakaan sitä lääkäriä pelkää, päinvastoin. Ainakin nykyään voi näin sanoa, ne aikaisemmat hullut -jotka tämän ovat aiheuttaneet- nyt olivat asia erikseen.

Ei taida kyseinen hammaslääkäri ainakaan oikein ymmärtää ketjun aloittajan pelon tasoa.

Mutta ei ne kaikki, jotka niin kovin mainostaa hoitavansa nimenomaan hammashoitoa pelkääviä osaa suhtautua asiaan oikein. Olen muutamia kokeillut.

Toinen ei edes muistanut mitä oltiin peloista puhuttu edellisellä kerralla. Aina käytiin sama keskustelu hoidon päätyttyä siltä kerralta. Montaa kertaa en kestänyt sitä. Oli varannut tunnin ajan kertomatta siitä. Hänellä oli siis ajatuksena paikata kaksi reikää kerralla (eri puolilla suuta). Kun en suostunut, niin oli tosi vihainen. Meni hänen kallista aikaansa hukkaan. Pelkäsin, että tekee väkisin molemmat, jos suuni aukaisen. Teki kuitenkin vain yhden, oikein nopeasti, äkäisesti ja ilman taukoja tekikin. SATTUI paljon puudutuksesta huolimatta.

Toinen ei mistään peloista välittänyt antoi mennä vaan täysiä. Puudutti kyllä, mutta lisää ei saanut, vaikka olisi kuinka kipeää tehnyt. Ylimielinen asenne, kyllä minä tiedän kaiken paremmin. Hänen mielestään pelkopotilaan hoito = nukutuksessa tehtävä hoito. Sitä hän minullekin oli tyrkyttämässä.

Tilitystä.... Kävinpä sitten kunnallisessa päivystyksessä tuon yhden hampaan takia. "omalle" lääkärille pääsin onneksi. Muuten olis jäänyt menemättä ja särkylääkkeiden mussuttaminen jatkunut.

Aloitettiin juurihoito ja yritti delegoida loput juurihoito käynnit toiselle lääkärille, kun sillä olis kai ollut paremmin aikoja saatavilla ja tekee paljon juurihoitoja. Heillä on kuulemma sellainen työnjako. Mutta minäpä en suostunut vaihtokauppaan. Muutenkin tosi kurja kun joutuu uudelle lääkärille menemään, mutta sen lisäksi mulla on sen tason hammashoitopelko, että oksat pois. Vielä kun kammoan tuplasti enemmän naishammaslääkäreitä, eli ei olis hommasta kyllä tullut yhtään mitään.

Onneksi tajusi asian kun kerroin mitä on tapahtunut lapsuudessa, naislauman toimesta. Saan siis jatkaa hoitoa hänen tekemänä. :) En ole muuten kellekään ikinä aikaisemmin kertonut koko totuutta tapahtuneesta kidutuksesta. Huh! Oli vähän rankka käynti. Voihan sen talvilomapäivän näinkin viettää. ;D

• pelkääjä

minulla on tosi paha hammaslääkäri kammo ja aina otan rauhoittavia ennen hammaslääkäriin menoa,hae resepti vaikka terv.keskuksesta.

• v1hainen

arvauskeskuksessa sanotaan "ei ole tapana määrätä rauhoittavia, meillä on tämmönen käytäntö, tiedäthän, ne narkomaanit.."

että kiitti vitusti vaan narkkarit ett teidän takia saa "normaalit" ihmiset kärsiä ilman oikeita lääkkeitä.

• peikko33
        v1hainen kirjoitti:

arvauskeskuksessa sanotaan "ei ole tapana määrätä rauhoittavia, meillä on tämmönen käytäntö, tiedäthän, ne narkomaanit.."

että kiitti vitusti vaan narkkarit ett teidän takia saa "normaalit" ihmiset kärsiä ilman oikeita lääkkeitä.

mitä rauhottavia olette saaneet esilääkitykseksi?

• Hammaslääkärisi lienee tietoinen lääkityksistäsi? Jos on, niin ehkä hän ajattelee, että käytät Diapamia muutenkin, niin et tarvitse lisälääkitystä.

Silti lääkärilläsi tuntuu olevan jokin asenneongelma esilääkityksen suhteen. Jos kerran käyt kaiken lisäksi yksityisellä, niin aika oudolta kuulostaa.

Kerro hänelle, että aiot vaihtaa lääkäriä, koska et saa hoitoa pelkoosi. Katso miten siihen suhtautuu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      142
      3477
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      4
      2473
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      84
      2190
    4. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1845
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      129
      1812
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      28
      1729
    7. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1395
    8. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1329
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1196
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      157
      1103
    Aihe