Tietääkö kukaan, mistä johtuu ja mitä sille voi tehdä???
Narskutus
12
26907
Vastaukset
- NiiskuNIi
Päätä särkee. Leuat aristavat, niska ja ylävartalo ovat jäykät. Työ ja ihmissuhteetkin stressaavat. Vaivat saattavat selittyä hampaiden narskuttelulla eli bruksismilla, joka hoitamattomana voi tuhota hampaistoa.
Hampaidemme pitäisi olla toisiaan vasten vain silloin, kun puremme ja nielemme ja tällöinkin vain muutamia sekunteja kerrallaan. Periaatteessa hampaiden tarpeeton yhdessä pitäminen on narskuttelua. Ongelmia siitä aiheutuu silloin, kun kudokset eivät enää kestä narskutusta, hampaat halkeavat, lihakset kipeytyvät tai syntyy nivelrikko.
Syitä narskutteluun on haettu vuoroin suusta, vuoroin sielusta. Aikaisemmin uskottiin, että narskuttelu johtuu pelkästään purentavirheistä. Sitten on menty toiseen ääripäähän ja syitä alettu etsiä psykologiasta, keskushermostosta ja stressistä.
-Tässä on varmasti kyse molemmista, kuten monissa muissakin sairauksissa. Emme voi sulkea pois purentaa, muttemme unohtaa psyykkisiäkään seikkoja, purentafysiologiaan paneutunut professori Pentti Kirveskari Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta sanoo. Hän kertoo muutamista tuoreehkoista tutkimuksista, jotka ovat antaneet viitteitä siitä, että myös jotkut keskushermostolääkkeet lisäisivät bruksismia.
Narskuttajan uni on usein kevyttä
Päiväbruksismi ilmenee yleensä jännittävissä ja kireissä tilanteissa tai kun ihminen keskittyy tiukasti työhönsä. Huomattavasti yleisempää on kuitenkin öinen hampaiden narskuttelu.
Hampaiden narskutus häiritsee monesti enemmän ympäristöä kuin itse narskuttajaa, joka ei ehkä ole tietoinenkaan vaivastaan. Narskuttelu voi olla myös lähes täysin äänetöntä ja se paljastuu vasta vaivojen ilmaannuttua.
Narskutteluun on etsitty selitystä myös unilaboratorioissa. Bruksismia on todettu esiintyvän kaikissa unen vaiheissa. Narskuttelijan uni on kuitenkin tavallista kevyempää ja ääni tai kosketus saattavat laukaista narskuttelun. Narskuttaja myös liikehtii runsaasti unissaan.
Hampaitaan bruksaava kärsii usein jännittäjän päänsärystä. Sitä esiintyy usein aamuisin ja se tuntuu toisella puolella päätä voimakkaampana. Myös niska ja ylävartalo saattavat tuntua kivuliailta. Hampaissa narskuttelu näkyy selvinä kulumajälkinä.
Nivelrikko voi kiusata leukaa
-Normaalisti hampaat ovat yhdessä vain yhden sekunnin kerrallaan. Yönarskuttaja puree hampaitaan yhteen 10-20 sekuntia, joskus jopa minuutteja. Leukanivelet vaurioituvat, koska ne kestävät huonosti tällaista rasitusta. Vähitellen hampaat kuluvat tai niiden tukikudokset pettävät. Täysin tervekin hammas saattaa yhtäkkisesti jopa haljeta, Pentti Kirveskari kertoo.
Suun avaaminen voi narskuttajalle tuottaa kipua. Kipukohdat ovat yleensä korvan edessä, leukakulmassa ja ohimossa tai poskiluussa, joskus itse korvissakin. Näissä tapauksissa kyse on usein lihasperäisestä vaivasta.
Bruksismiin saattaa kuitenkin liittyä joskus myös leukanivelen toimintahäiriö. Nivelrikko leuassa on varsinkin alkuvaiheessa kivuton, mutta aiheuttaa kiusallista naksahtelua, jumiutumista tai rahinaa. Vaikeissa tapauksissa joudutaan poistamaan välilevy leuasta. Leukaan voidaan asentaa myös tekonivel. Kirurginen hoito leukanivelvaivoihin pn kuitenkin hyvin harvoin tarpeen.
Hiontaa, oikomista ja purentakiskoja
Narskuttajan hampaistoa voidaan suojata erityisillä purentakiskoilla. Yleensä kiskoa suositellaan pidettäväksi yöllä. Kiskot tehdään omista hampaista otetun muotin mukaan ja niiden valmistaminen ja etenkin sovittaminen vaativat tarkkuutta. Siksi ne maksavatkin noin 300 euroa. Tarjolla on myös edullisempia, valmiita kiskoja, mutta niistä voi olla enemmän hyötyä kuin haittaa.
Kiskot saattavat auttaa hyvinkin nopeasti, mutta ne eivät poista itse ongelmaa. Paras tulos saadaan yleensä korjaamalla purenta eli hiomalla häiritsevät kohdat ja tarvittaessa lisäämällä esimerkiksi paikka-ainetta sinne, mistä tarpeellinen hammaskosketus puuttuu. Tämä vaatii tarkkuutta ja taitoa, jonka vain asiaan perehtynyt hammaslääkäri osaa.
-Monia potilaita häiritsee jo yhden sadasosa millimetrin korotus hampaassa, Pentti Kirveskari sanoo ja korostaa paikkojen hionnan tärkeyttä. Hänen mielestään perinteinen värinauhatesti on korotuksen tarkistamisessa luotettava, mutta senkin käyttäminen vaatii taitoa.
Hampaiden oikominen ei pelasta narskuttelulta, mutta se auttaa suuresti ehkäisemään narskuttelun aiheuttamia vaurioita. Ilman oikomista hampaiden hienosäätöä on toisinaan vaikea tehdä.- Kolleegani
Lääketieteessä ja samoin kuin kokeneiden tervey-
denhuollon ammattihenkilöiden lausunnoissa käyte-
tään taudin määrityksissä sanaa: Diagnoossi.
Se kirjataan potilastietoihin niin kauan kuin
se todetaan käyttökelpoiseksi ja ajan tutkimus-
tietoihin soveltuvaksi.
Ja jos epävarmuutta on asiassa, niin vikaa voidaan arvailla vaikkapa potilaan päästä.
Kun diagnoossi on joskus hukassa tai sitä tarvi-
taan toisen kollegan lausunnon tueksi, niin tässäpä seuraa siitä patologian proffesorin
Leif C. Anderssorin oikeoppinen lausuma ja varmaa
tietoa asiasta:
Lähes 35 vuoden päivittäiset käynnit ruumiin-
avaussaleissa, missä usein nähdään lääketieteel-
lisen toiminnan tulokset,ovat minulle opettaneet,
ettei lääkäri koskaan osaa eikä tiedä liikaa
asiastaan.
- entinen narskuttaja
Itse en edes tiennyt narskuttelusta, ei siis aiheuttanut muita oireita kuin vieressänukkujan univelkaa... no, kulmahampaan olin itse "hionut" unissani samaan korkeuteen muiden kanssa.
Vaiva on poitunut kokonaan, kun purenta laitettiin kuntoon... ainakin vieressänukkuja väittää niin. - EX Narskutelia
Mä narskuttelin hampaita ja kärsin hartiakivuista sekä päänsärystä. Se alkoi vaikuttaa ryhtiinkin. Hampilääkärillä teetettiin purentatuki, jota aluksi pidin joka yö, nyttemmin vain kun tarvii. Jo loppui narskuttelu ja kivut :)
Leukalihaksetkin oli kuin bodatut ja naama näytti oudolta, no enää ei.- katariina75
Kuinka paljon purentakisko maksoi? Teetettiinkö se omien hampaiden mukaan vai oliko sellainen "yleinen" kisko?
Itselläni on ilmennyt hampaiden narskutusta ja aiemmin jo suosittelivat kiskoa mutta jätin sen hommaamatta koska oli niin kallis... - Narskuttelija
katariina75 kirjoitti:
Kuinka paljon purentakisko maksoi? Teetettiinkö se omien hampaiden mukaan vai oliko sellainen "yleinen" kisko?
Itselläni on ilmennyt hampaiden narskutusta ja aiemmin jo suosittelivat kiskoa mutta jätin sen hommaamatta koska oli niin kallis...Kyseinen kisko maksaa noin 100 - 200 euroa. Mutta vaikka se maksaakin, suosittelen sen ostamista. Oireet häviävät kokonaan ja on vielä hampaatkin suussa! Alle 18 vuotas saa ilmaiseksi ja jokaiselle teetetään purentakisko ihan oman hampaiston mukaan.
- Elina
Narskuttelija kirjoitti:
Kyseinen kisko maksaa noin 100 - 200 euroa. Mutta vaikka se maksaakin, suosittelen sen ostamista. Oireet häviävät kokonaan ja on vielä hampaatkin suussa! Alle 18 vuotas saa ilmaiseksi ja jokaiselle teetetään purentakisko ihan oman hampaiston mukaan.
Itse sain purentakiskon kun olin kärsinyt erilaisista oireista: hammassäryistä - juurihoitoja useampi, poskisärystä ja paineentunteesta ym. Särkylääkeitä tuli syötyä, mutta eihän ne oireita pois vienyt vain hetkellistä kivun lievitystä. Onneksi hammaslääkärini teki oikean diagnoosin. Kalliiksi tuli, mutta niin tuli juurihoidot, antibiootit ja särkylääkkeetkin.
Kelalta saa edes vähän hyvitystä hammaslääkärin osuudesta, mutta hammasteknikon osuudesta ei saa korvausta. Kisko itsessään maksoi n. 130 €. Kiskoa olen käyttänyt joka yö ja välillä vapaa-aikanakin.
Kipu poissa ja elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta. - Mikko Anders
Narskuttelija kirjoitti:
Kyseinen kisko maksaa noin 100 - 200 euroa. Mutta vaikka se maksaakin, suosittelen sen ostamista. Oireet häviävät kokonaan ja on vielä hampaatkin suussa! Alle 18 vuotas saa ilmaiseksi ja jokaiselle teetetään purentakisko ihan oman hampaiston mukaan.
Valitettavasti en itse voi sanoa, että kisko ois tehnyt olon autuaaks. Mulla on kisko viidettä vuotta ja käytän edelleen säännöllisesti. Välillä on edelleen naama hellänä, kun yöllä pureskelen. Toisaalta voin vaan kuvitella miltä tuntuis jos kiskoa ei ois!
- narskuttaja
Mikko Anders kirjoitti:
Valitettavasti en itse voi sanoa, että kisko ois tehnyt olon autuaaks. Mulla on kisko viidettä vuotta ja käytän edelleen säännöllisesti. Välillä on edelleen naama hellänä, kun yöllä pureskelen. Toisaalta voin vaan kuvitella miltä tuntuis jos kiskoa ei ois!
Kyllä hammassuojat auttaa, minulla on muutamat kulmahampaat kuluneet melkein hammasluuhun asti ja alkoi jo pahasti kuluttamaan etuhampaitakin, mutta onneksi huomasin hommata kiskot kun kysyin neuvoa hammaslääkäriltä. Mutta pääasiassa neuvoa kysyin vasta kun narskutus rupesi aiheuttamaan pahanlaatuista tinnitusta, aluksi luulin että se johtui musiikin kuuntelusta, mutta sitten luin jostain että korvien tinnitus voi myös johtua narskutuksesta ja kun sain hommattua kiskot tinnituskin onneksi hävisi. Eli ei kannata heittää kiskoja mäkeen vaikka saattaa tuntuakin ettei niistä mitään apua ole, mutta niillä saa pidettyä muut narskuttamisesta johtuvat vaivat kurissa.
- sdsfasfasfd
Mulla ei ole kiskot vieneet kipuja, ainoastaan ehkä 2% kivuista on helpottanut. Olisipa tähän olemassa joku parannuskeino.... :(
- jsssjsv
Kisko auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232