Virpominen

Kassialma

Hei kaikki!
Sain sätkyn kuunnellessani TV-uutisia tänään: noidat käyvät virpomassa! Kuinka on mahdollista, että monen vuoden valistuksen jälkeen yhä vain sekoitetaan luterilainen trulliperinne ja ort. virpominen. Luterilaiset muksut käyvät trullittamassa suurena lauantaina, mutta nyt Palmusunnuntaina noitiin pukeutuneina, virpovitsat käsissään.
Onneksi meidän seurakunnan muksut ovat tietoisia trullittamisen ja virpomisen eroista ja tavoista; he ovat juhlavaatteisiin olleet pukeutuneina kun ovat sunnuntaiaamuna käyneet virpomassa ja palkan ovat saaneet Pääsiäisenä.
Miten te muut reagoitte tähän asiaan?
Hyvää suurta viikkoa!
Kassialma

43

10829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponomari Jerma

      ... tiedetään, ort.kirkon jäseniä on tasavallassamme vain reilu prosentti väestöstä. Siksi ei ole mikään ihme, että trullit ja virpomiset menevät sekaisin. Nimittäin jos enemmistö päättää, että homma hoidetaan näin tai noin niin siten se sitten menee vikisipä vähemmistö sitten sitä tai tätä.

    • Priskilla

      Olin eilen palmusunnuntain liturgiassa ja minusta oli todella hellyttävää kun jo kirkon ovella oli vastassa parhaimpiinsa pukeutunut noin 3-4 -vuotias herrasmies joka siinä samassa reippaasti virpoi minut. Ei tulleet r:t ja s:t vielä ihan kohdalleen mutta sain vitsan kotiin tuomisiksi. "Virpoi varpoi tuoreeks terveeks, Jeesuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoks."

      • Kassialma

        Hei
        Hellyn aina kun kuulen ja näen vastaavaa!
        Ihanaa!
        Kassialma


      • lapsia kasvattanut

        Anna lasten olla lapsia ja lopeta tollainen säälittävä piipitys.


    • Johannes

      Olen työnikin puolesta seurannut virpomisessa tapahtunutta kehitystä lähes kymmenen vuotta. Myönteistä siinä on se, että virpominen on tapana todellakin levinnyt koko Suomeen. Periaatteessa ortodokseilla tuskin on mitään sitä vastaan että myös luterilaiset virpovat. Näin tapahtui muuten Karjalassa jo ennen sotia.

      Puurot ja vellit ovat kuitenkin menneet sekaisin.
      Noidat ja virpominen eivät todellakaan liity mitenkään toisiinsa. Virpominenhan on palmusunnuntain kristillinen tapa ja noidat pääsiäislauantain (pakanalliseen kansanperinteeseen) perustuva tapa. Opetustyössäni tuon joka vuosi tämän seikan palmuviikolla esille, mutten tietenkään voi mitään sille, että valtakulttuurin paine tässä asiassa on voimakkaampi.

      Olennaista nähdäkseni onkin se, että ortodoksit itse ovat kirkkaasti tietoisia alkuperäisen virpomisperinteen kirkollisesta perustasta, siunauttavat virpovitsansa kirkossa sekä pitävät aina asian ollessa ajankohtainen näkyvästi esillä tätä virpomistapojen kristillistä ydintä.

      • Kassialma

        Hei!
        Nimenomaan reagoin tuohon kun puurot ja vellit menevät sekaisin.
        Kassialma


      • _
        Kassialma kirjoitti:

        Hei!
        Nimenomaan reagoin tuohon kun puurot ja vellit menevät sekaisin.
        Kassialma

        ja trullit EIVÄT ole koskaan kuuluneet luterilaiseen perinteeseen. Jos puurot ja vellit olisivat erillään tietäisit niiden kuuluvat suomalaisiin pakanauskontoihin.


      • trullitus
        _ kirjoitti:

        ja trullit EIVÄT ole koskaan kuuluneet luterilaiseen perinteeseen. Jos puurot ja vellit olisivat erillään tietäisit niiden kuuluvat suomalaisiin pakanauskontoihin.

        on niin että pohjanmmaalla trullitettu kautta aikojen. Eli kukkua taas.. Pohjanmaalla trullit kulkevat suuren viikon lauantaina, eli ns. pääsiäislauantaina. Virpojat käyvät taas palmusunnuntaina.

        terveisin ex-luterilainen pohjanmaalta


      • Eipä huijata!
        trullitus kirjoitti:

        on niin että pohjanmmaalla trullitettu kautta aikojen. Eli kukkua taas.. Pohjanmaalla trullit kulkevat suuren viikon lauantaina, eli ns. pääsiäislauantaina. Virpojat käyvät taas palmusunnuntaina.

        terveisin ex-luterilainen pohjanmaalta

        Trulliteltiin satakunnassakin, jossa vietin ekat 25 v elämästäni. Umpi-luterilainen seutukunta! Niin että älkää viitsikö puhua puppua, kyllä on trullit/ pääsiäisnoidat luterilainen tapa ja perinne!


    • Mata

      oli kirjoitus siitä, kuinka ihanaa on kun lapset noudattavat vanhaa tapaa ja käyvät noidiksi pukeutuneena virpomassa suurena lauantaina!!!! Ja moitittiin niitä, jotka eivät enää edes viitsi pukeutua!!!!

      Ei voinut mitään, oli ihan pakko laittaa reilusti noita huutomerkkejä. Meillä virvottiin palmusunnuntaina kaikki kirkkoon tulijat ja jos joku halusi antaa palkan, neuvottiin laittamaan kuppiin Ortaidin paastokeräyksen hyväksi.

    • tettere

      Meilläpäin etelässä ollaan (minun aikanani) aina palmusunnuntaina pukeuduttu noidiksi (eikä trulleiksi) ja käyty virpomassa jolloin on saatu palkkaa, vasta pohjanmaalle muutettuani sain kuulla että heilläpäin käydään virpomassa pääsiäislauantaina, en sitten tiedä pukeudutaanko sitä varten ja saadanko palkka, kun en ole siellä pääsiäsiä viettänyt :)

      • justjust just

        Ensinnäkään trullit eivät virvo, he vain tuovat pajunoksia - siis Pohjanmaalla.

        Toiseksi: eikö täällä todellakaan kukaan tiedä virpomisen alkuperää??

        Haloo!!

        Sehän on se kun ihmiset tervehtivät palmunoksia heilutellen Jeesusta kuninkaana hänen ratsastaessaan Jerusalemiin.

        Virpominen on Jumalan siunauksen toivottamista - kuten Jeesukselle aikanaan toivotettiin. Siinä teille sitä virpomisen alkuperää.


    • Virpova velho

      Puurot ja vellit ovat ilmeisesti olleet sekaisin jo aika kauan; 90-luvun alussa kun itse olin virpomisiässä, niin oli ihan yleinen fakta, että käydään virpomassa ja nimenomaan noitina. Tai jos joskus harvoin kuuli sanan trulli, niin sen oletti tarkoittavan samaa asiaa. Itse asiassa koulussa, tv:ssä tai jossain opetettiin, että trullit ovat noitia.

      Ei kyllä ole enää mitään muistikuvaa minä viikonpäivänä tuota harrastettiin. Veikkaisin sunnuntaita.

      Tähän päivään saakka olen ollut edellämainitussa käsityksessa, joten kiitos sivistämisestä. Aika pienet siis ovat nuo teidän piirinne, jotka tietävät asian oikean laidan. Näin niin kun ulkopuolisen näkökulmasta vaan totean. (En ole ortodoksi - eksyin tänne vaan vahingossa.)

      • snvi

        Itse olen ollut virpomisiässä myöskin 90-luvun alussa, eikä tullut kuulokaan että kukaan olisi pukeutunut noidaksi. Näin meillä päin ensimmäisen noidaksi pukeutuneen virpojan pari vuotta sitten...


      • Ananas-Sanna

        Trullihan tarkoittaa noitaa, mutta trulli (noita) käy keräämässä lahjukset juuri tuolloin pääsiäislauantaina ja pukeutuneena noidaksi.

        Virpoja pukeutuu pyhävaatteisiin ja vie siunauksen (eikä vaadi lahjusta, sillä on paastoaika) palmusunnuntaina.

        Trullit/noidat ovat tosiaan länsisuomenperinne joka on luterilaista aluetta, vaan noitaperinne on paljon vanhempaa kerrosta pakanuuden ajoilta jolloin juhlittiin kevätpäivänseisausta. Katolinen kirkko sitten siirsi juhlan pääsiäiseen, jota vietetään kevätpäivänseisauksen jälkeisen täysikuun sunnuntaina, ja se muokkautui sellaiseksi kuin se oli 1940-luvulla. Sen jälkeen evakkoina karjalasta tulleiden perinteet sekaantuivat länsisuomalaiseen perinteeseen jonka johdosta trullit virpovat palmusunnuntaina.


    • Ahdistunut

      Kiitos reippaasta kommentistasi koskien virpojia ja etenkin siitä, että olette kertoneet asiasta seurakuntanne lapsille. Noidaksi pukeutuneet lapset käyvät noitumassa ja heille pitäisi siitä antaa vielä palkkaa??Kurjaa on kun eivät pienet lapset voi ymmärtää, mikä tässä nyt on väärin. Ottakaa vanhemmat vastuu lapsistanne. Jos naamiaisasu on se oleellisin, on olemassa nuuttipukki perinne ja karkkia ja rahaa on luvassa, tai sitten lähettäkää pikkutrullinne liikkeelle pääsiäislauantaina, lankalauantaina. Se on noitien juhlapäivä, kun Vapahtaja on "haudassa".Mikä tahansa ei ole perinnettä.

    • Ylpeä suomalaisesta perinne...

      Tätä alkuperäinen virpomiskulttuuri vs. trullit/noidat -keskustelua käydään Suomessa kaiketi läpi joka ikinen vuosi, eikä mielestäni oikeaa kaiken kattavaa vastausta siihen olekaan.
      Olen itse syntynyt 70 -luvun alussa, ja jo silloin osa lapsista pukeutui "noidiksi" virpoessaan, osa ei, osa sai palkkionsa saman tien palmusunnuntaina, osa sai virpomispalkkionsa vasta pääsiäislauantaina. En koskaan lapsenakaan tuntenut mitää ristiriitaa näissä käytännöissä. Lapset osaavatkin usein olla spontaanisti suvaitsevaisempia kuin me aikuiset, ja sopeutuvat helpommin.

      Siitä olen samaa mieltä, että perinteiden alkuperästä on hyvä keskustella lasten kanssa etukäteen, mutta toisen tapaa ja perinnettä ei silti pitäisi tuomita, vaikka itse toimisikin toisella tavalla.

      Kuulin juuri Amerikkalaiselta ystävältäni, että alueella mistä hän on kotoisin vietetään "Pyhän Urhon" päivää. Tuon päivän ovat luoneet sinne alkuperältään suomalaiset siirtolaiset aikanaan. Todennäköisesti kyseistä "Pyhää Urhoa" ei ole koskaan ollut olemassakaan, vaan suomalaissiirtolaiset synnyttivät itselleen "oman pyhimyksen", koska irlantilaislla "naapureilla" oli Pyhä Patrickinsa. Pyhän Urhon juhlapäivää on vietetty siitä lähtien ja vietetään yhä edelleen. Pitäsikö meidän siis tuomita esimerkiksi tällainen juhlapäivä jolla ei ole käytännössä alkuperää ollenkaan? Mielestäni ei.

      Koska asun ulkomailla olen vahvemmin ja vahvemmin havainnut että suomalaisten yksi rikkauksista on juuri se että perinteisiimme on päässyt niin vahvasti vaikuttamaan sekä idästä että lännestä tulleet perinteet. Vuosien saatossa itäpuolella idän perinteet ovat säilyneet "puhtaampina", ja lännessä taas läntiset, mutta suurimmassa osassa maata ne ovat eri asteittain kietoutuneet jonkin verran toisiinsa, ja kerrostuneet niin että joku tietty perinne tuntuu täysin luontevalta toiminnalta vaikka sen alkuperäinen tyyli ja tarkoitus olisikin sitten päässyt muuttumaan.

      Onhan joulupukkikin sekoiteperinne, eikä sitä silti niin usein paheksuta kuin näiden pääsiäisperinteiden sekoittumista. Noita tai trulli kai tuntuu meistä pelottavammalta ja pakanallisemmalta hahmolta, vaikkei se mitään "mustan magian pirullista okkultismi-velhoa" lasten perinteissä edustakaan. Nämä "pääsiäisnoidat" ovat mielestäni kuitenkin enemmänkin hyväntahtoista väkeä.

      Koska varsinkin juuri nämä pääsiäisen perinteet on Suomessa onnistuneet säilymään, osittain muokkaantuneina, mutta edelleen niin rikkaina moneen muuhun maahan verrattuna, olemme perheeni kanssa vaalineet niitä ulkosuomalaisuudestamme huolimatta erityisen paljon. Olemme kertoneet niistä tuttavillemme, ja huom. kertoneet sekä alkuperäisen itäisen virpomiskulttuurin tavoista että siitä että nykypäivänä tämä perinne on jonkin verran sekoittunut läntisen pakanallisperäisen "pääsiäistrulli/noita"-perinteen kanssa. Olemme tehneet virpomisvitsoja, kääntäneet virpomisloruja, ja virponeet toisinaan "noitina", toisinaan juhlavaatteissa. Palkkiota emme ole vaatineet, vaan olemme sanoneet esim. että koska tämä virpominen ei ole täläläinen perinne, palkkioksi riittää siis vallan mainiosti esim. lämmin halaus. Ihmiset joille olemme näistä perinteistä kertoneet ovat poikkeuksetta haltioituneita, ja ihastelleet sitä kuinka suomalaiset ovat onnistuneet säilyttämään niin hyvin näitä perinteitään aikana jolloin omat vanhat perinteet siellä ja täällä jäävät lähes kokonaan amerikkalisten "Halloweenien" ja "Valentinen päivien" jalkoihin. Niitä ei meidän perheessä koskaan olla vietetty, koska ne eivät kuulu omaan kulttuuriperinteeseemme, mutta jos sattuisin asumaan Pohjois-Amerikassa niin pitäisin niiden viettämistä "oikeana", vaikka suomalainen olisinkin. Suvaitaan toisiamme, ja valistetaan toisiamme, mutta ei tuomita :-)

      • trullitus

        kunnioittaa. Kaikkea ei tarvitse suvaitsevaisuuden nimissä hyväksyä. Joskus voi sanoa ihan suoraan EI. Lapsille voi kertoa että kristinuskon sanomaa eivät noidat levitä - eivät kai ne pystyisikään siunattua virpovitsaa koskemaan kädellään... ??


      • Pakanajumalatar
        trullitus kirjoitti:

        kunnioittaa. Kaikkea ei tarvitse suvaitsevaisuuden nimissä hyväksyä. Joskus voi sanoa ihan suoraan EI. Lapsille voi kertoa että kristinuskon sanomaa eivät noidat levitä - eivät kai ne pystyisikään siunattua virpovitsaa koskemaan kädellään... ??

        Tai voi juhlia omaa pakanaperinnettää ja häätää ne virpojat oveltaan saatuttamasta


    • Ylpeä suomalaisesta perinne...

      Löysin mielenkiintoisen linkin virpomisen "alkuperimmäisestä" historiasta! kannattaa tutustua tähän. Se selittääkin esim. hyvin miksi täällä päin koivun oksia koristellaan laskiaisena samaan tyyliin kuin Suomessa pajun oksia palmusunnuntaiksi -näillä laskiaisoksilla ei kuitenkaan virvota; eikä kukaan jolta olen kysynyt tiedä miksi he niitä laskiaisena koristelevat. Eli olen yhä vahvemmin sitä mieltä että "oikeita tapoja" vaalia tiettyjä perinteitä ei löydykään :-)

      http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/paasiainen/palmusunnuntai.htm

      • Kenen asialla?

        Itse Länsi-Suomalaisena olen jo lapsesta asti tiennyt, että karjalais-perheissä oli soma tapa virpoa oman talon väki Palmusunnuntaina ja naapuritkin saivat siitä osansa. Mitään palkkioita ei ajateltukaan, vaan saatiin hyvä mieli.Kauhistuin sitten 80-luvulla, kun kunnan päiväkotilaiset kulkivat kylällä noidiksi pukeutuneina ja kävivät kaupoissa ja pankeissa.Kukahan on alkanut tämän sotkun, jolla on ihan vissi alkuperä: Virpomisella muistellaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin. Häntä tervehdittiin palmunoksia heiluttamalla. Palmunoksa on vaihtunut pajunoksaan, mutta kohdetta ei ole muutettu. Älkää loukatko tapoja niin törkeästi muuttamalla, ottakaa selvää ja kertokaa lapsillenne, mistä on kyse. Se nimittäin on koko asian tarkoitus:Opettaa lapsille ymmärtämään ja noudattamaan Raamatun tapahtumat.Se taas puolestaan on Jumalan tahto.Ei siis ole kyse leikinasiasta.


      • Suomalaisesta perinnerikkau...
        Kenen asialla? kirjoitti:

        Itse Länsi-Suomalaisena olen jo lapsesta asti tiennyt, että karjalais-perheissä oli soma tapa virpoa oman talon väki Palmusunnuntaina ja naapuritkin saivat siitä osansa. Mitään palkkioita ei ajateltukaan, vaan saatiin hyvä mieli.Kauhistuin sitten 80-luvulla, kun kunnan päiväkotilaiset kulkivat kylällä noidiksi pukeutuneina ja kävivät kaupoissa ja pankeissa.Kukahan on alkanut tämän sotkun, jolla on ihan vissi alkuperä: Virpomisella muistellaan Jeesuksen ratsastamista Jerusalemiin. Häntä tervehdittiin palmunoksia heiluttamalla. Palmunoksa on vaihtunut pajunoksaan, mutta kohdetta ei ole muutettu. Älkää loukatko tapoja niin törkeästi muuttamalla, ottakaa selvää ja kertokaa lapsillenne, mistä on kyse. Se nimittäin on koko asian tarkoitus:Opettaa lapsille ymmärtämään ja noudattamaan Raamatun tapahtumat.Se taas puolestaan on Jumalan tahto.Ei siis ole kyse leikinasiasta.

        Toistan tässä jo aikaisemmin kirjoittamane lauseen, eli: Suvaitaan toisiamme, ja valistetaan toisiamme, mutta ei tuomita toisen tapaa toimia :-)


    • rutka

      Tänään kävi täällä Kuopion petosella Trulleja virpomassa.Oli mukava seurata,kuinka lapsen naama meni hymyyn pienen vaatimattoman palkan saadessa.Antakaa lasten elää.

      • Ylpeä suomalaisesta perinne...

        Kiitos, juuri näin haluan minäkin ajatella. Yksinkertaistit kauniisti pitkän vuodatukseni. Mukavaa pääsiäistä Sinulle!


      • trullitus

        eivät saa olla lapsia? Käydä virpomassa omissa siisteissä vaatteissaan? Miksi pitää pukeututa typeriin pupu-, noita- yms pukuihin? Kas kun ei pikkupiruja??

        antakaa lasten olla lapsia!


    • ei noidat

      Virvon varvon tuoreeks terveeks...

      • 10+16

        noidat, täälläkin korvessa niitä pellen näköisiä ovikellon rimputtelijoita, koura ojolla kinuamassa. Pidän oven kiinni, miksi viimeiset rahani tuhlaisin jotta typerien, perinteestä piittaamattomien vanhempien ylilihoneet lapset saisivat lisää karkkia, sipsiä, pitsaa, sitä tavanomaista herkkuaan, joka turvottaa heidät sokeritautiksi astmaisiksi ja herra ties miksi ennen kuin kolkytvuotispäivä koittaa.


      • haloo vanhemmat
        10+16 kirjoitti:

        noidat, täälläkin korvessa niitä pellen näköisiä ovikellon rimputtelijoita, koura ojolla kinuamassa. Pidän oven kiinni, miksi viimeiset rahani tuhlaisin jotta typerien, perinteestä piittaamattomien vanhempien ylilihoneet lapset saisivat lisää karkkia, sipsiä, pitsaa, sitä tavanomaista herkkuaan, joka turvottaa heidät sokeritautiksi astmaisiksi ja herra ties miksi ennen kuin kolkytvuotispäivä koittaa.

        Olet selväpuheinen kannanottaja, kyllä näin asiat tosiaan on.


      • Paijjula
        haloo vanhemmat kirjoitti:

        Olet selväpuheinen kannanottaja, kyllä näin asiat tosiaan on.

        Virpominen kuuluu myös länsisuomalaiseen kansankulttuuriin ja pikku noidat ovat peräisin ruotsalaisesta kulttuurista. Siis kun pikku noitia liikkuu teillä ja kujilla, niin niillä on ihan samalainen oikeus virpomiseen kuin muillakin.


      • ortodoksiuskovainen
        Paijjula kirjoitti:

        Virpominen kuuluu myös länsisuomalaiseen kansankulttuuriin ja pikku noidat ovat peräisin ruotsalaisesta kulttuurista. Siis kun pikku noitia liikkuu teillä ja kujilla, niin niillä on ihan samalainen oikeus virpomiseen kuin muillakin.

        Noidat - trullit - eivät olleet lännessäkään mitään "virpojia", vaan tekivät pahojaan pääsiäisyönä, sen vuoksi on poltettu ns. pääsiäisvalkeita (kokkoja), että saataisiin karkoitetuiksi nämä pahat noidat, jotka tekivät taikojaan ja pahoinpitelivät eläimiä, lentelivät luudalla jne. Eli silkkaa taikauskoa läntinen "virpominen"! Sekoitettu lahjakkaasti taikausko, pakanuus ja ortodoksinen kristillinen perinne. Tuo sekasotku pitäisi tykkänään lopettaa! Pois noidat meidän oviltamme rahaa ruinaamasta!


      • varvonvirvon
        ortodoksiuskovainen kirjoitti:

        Noidat - trullit - eivät olleet lännessäkään mitään "virpojia", vaan tekivät pahojaan pääsiäisyönä, sen vuoksi on poltettu ns. pääsiäisvalkeita (kokkoja), että saataisiin karkoitetuiksi nämä pahat noidat, jotka tekivät taikojaan ja pahoinpitelivät eläimiä, lentelivät luudalla jne. Eli silkkaa taikauskoa läntinen "virpominen"! Sekoitettu lahjakkaasti taikausko, pakanuus ja ortodoksinen kristillinen perinne. Tuo sekasotku pitäisi tykkänään lopettaa! Pois noidat meidän oviltamme rahaa ruinaamasta!

        perua on virpominen. Harjoitettu vanhastaan rajan taakse jääneen Karjalan puolella sekä myös muutamissa nykyisissä rajakunnissa kuten Tohmajärvellä ja Ilomantsissa. Esim. Laatokan_karjalassa virpoivat myös luterilaiset.
        Ilomantsissa on virvottu sotien jälkeenkin, ennen tätä uutta koko maahan levitettyä buumia. Muistan kouluajoiltani 1960-luvulta koulussa tehtiin aina virpomavitsat, yhtä hyvin luterilaiset kuin ortodoksit lapset virpoivat. Virpomaperinne on ollut katkeamaton täällä koko muistini ajan, kaikkina vuosikymmeninä on lapset värkänneet virpomavitsoja. Ehkä 90-luvulla alkoi täälläkin juoksennella pitkin kerrostaloja noidaksi pukeutuneita virpojia, jotka saalistavat erityisesti vanhustentaloilla.
        Mutta missään ei varmaan tehdä niin ihania ruusuvitsoja kuin jotkut tekee täällä (itse värkkään vitsoja lapsuudesta perinteisellä "narsissi"-mallilla.


      • kaunis perinne
        varvonvirvon kirjoitti:

        perua on virpominen. Harjoitettu vanhastaan rajan taakse jääneen Karjalan puolella sekä myös muutamissa nykyisissä rajakunnissa kuten Tohmajärvellä ja Ilomantsissa. Esim. Laatokan_karjalassa virpoivat myös luterilaiset.
        Ilomantsissa on virvottu sotien jälkeenkin, ennen tätä uutta koko maahan levitettyä buumia. Muistan kouluajoiltani 1960-luvulta koulussa tehtiin aina virpomavitsat, yhtä hyvin luterilaiset kuin ortodoksit lapset virpoivat. Virpomaperinne on ollut katkeamaton täällä koko muistini ajan, kaikkina vuosikymmeninä on lapset värkänneet virpomavitsoja. Ehkä 90-luvulla alkoi täälläkin juoksennella pitkin kerrostaloja noidaksi pukeutuneita virpojia, jotka saalistavat erityisesti vanhustentaloilla.
        Mutta missään ei varmaan tehdä niin ihania ruusuvitsoja kuin jotkut tekee täällä (itse värkkään vitsoja lapsuudesta perinteisellä "narsissi"-mallilla.

        Olen lapsuudessa Ilomantsin itä kylässä virponut.
        Koko perhe on luterilainen, meillä ei koskaan pukeuduttu noidiksi. Äiti teki meille virpovitsat, niitä ihania ruusuja. Emme saaneet käydä virpomassa kuin sukulaisissa ja muutama naapuri virvottiin. Silloin oli vallalla joillakin että pennut tulevat kerjäämään. Ja olihan sitä rahastuksen meininkiä joillakin.
        Kyllä se Ilomantsissakin alkoi 90-luvulla noidiksi pukeutuminen.
        Ja on se niin outoa että noita kävisi virpomassa.
        Oma lapseni ei ole koskaan pukeutunut noidaksi ja olen laskenut hänet virpomaan vain isovanhempia ja niitä tuttuja jotka tiedän varmasti että hyväksyvät ja ymmärtävät virpomisen.
        Meilläkään ei ole koskaan käynyt noita virpojaa.
        Virpojan otan erittäin mielelläni vastaan, se on niin kaunis hetki kun lapset virpovat ja saattavat vielä halata.


      • aksiosaksios
        10+16 kirjoitti:

        noidat, täälläkin korvessa niitä pellen näköisiä ovikellon rimputtelijoita, koura ojolla kinuamassa. Pidän oven kiinni, miksi viimeiset rahani tuhlaisin jotta typerien, perinteestä piittaamattomien vanhempien ylilihoneet lapset saisivat lisää karkkia, sipsiä, pitsaa, sitä tavanomaista herkkuaan, joka turvottaa heidät sokeritautiksi astmaisiksi ja herra ties miksi ennen kuin kolkytvuotispäivä koittaa.

        AKSIOS!!! Kerrankin asiaa!!!


      • Pääsiäistipu
        ortodoksiuskovainen kirjoitti:

        Noidat - trullit - eivät olleet lännessäkään mitään "virpojia", vaan tekivät pahojaan pääsiäisyönä, sen vuoksi on poltettu ns. pääsiäisvalkeita (kokkoja), että saataisiin karkoitetuiksi nämä pahat noidat, jotka tekivät taikojaan ja pahoinpitelivät eläimiä, lentelivät luudalla jne. Eli silkkaa taikauskoa läntinen "virpominen"! Sekoitettu lahjakkaasti taikausko, pakanuus ja ortodoksinen kristillinen perinne. Tuo sekasotku pitäisi tykkänään lopettaa! Pois noidat meidän oviltamme rahaa ruinaamasta!

        No lopeta sitten!

        Hyvää pääsiäistä, kuitenkin.


    • KATJA123

      MIELESTÄNI VIRPOMINEN EI OLE KERJÄÄMISTÄ VAAN LASTEN HAUSKAN PITOA. VAIKKA PALKKANI EI OLE KUMMOINEN ANNAN LAPSILLLE AINA 5euroa. PIENENÄ KÄVIN AINA VIRPOMASSA JA NIIN LAPSENIKIN KÄYVÄT. TOIVON ETTÄ HYVÄKSYYTTE VIRPOMISEN JA TEETTE LASTEN MIELEN ILOISEKSI. MUTTA EN YMMÄRRÄ NOITA JUTTUA EN KOSKAAN PUKEUTUNUT NOIDAKSI EIVÄTKÄ LAPSENIKAAN.

    • NAINEN321

      MIELESTÄNI OLET OIKEASSA KATJA123.

    • ort ja lut

      Virpominen ei ole ortodoksien yksinoikeus. Myös luterilaisessa perinteessä on virvottu palmusunnuntaina ja pääsiäisenä saatu mahdollinen palkka.

    • KATJA123

      NIIN MIELESTÄ OLENKIN NAINEN123. LASTEN PITÄISI ELÄÄ EDES HETKEN ILOISTA ELÄMÄÄNSÄ. ELÄMÄ ON JOKAISELLA LYHYT.

    • Noitavaino2

      Itse olen mies, syntynyt 1975, ja mekin käytiin virpomassa, noidiksi pukeutuneina.. (tais olla palmusunnuntaina tai pääsiäislauantaina, en muista minä päivänä mut joka tapauksessa) 70-luvun lopussa, 80-luvun alussa kun olin lapsi , Helsingissä, enkä ole ortodoksinen...

    • Noita nokinenä

      Olen 1980-luvun alussa syntynyt nainen ja virpomiskokemukseni ovat 1980-90-lukujen vaihteesta. Asuin alueella, jossa asui paljon ikäisiäni lapsia. Minä ja jotkut muut pihan lapsista kävimme virpomassa naapureita palmusunnuntaina noidiksi pukeutuneina. Palkaksi saimme heti markan tai karkin, eräältä taiteilijanaiselta sain pienen maalatun keramiikkalaatan, joka on minulla vieläkin tallessa. En muista, että kukaan olisi virpomisesta pahastunut. Vain yhdessä perheessä pidettiin ovi kiinni.

      Sukulaisia virvoin usein vasta pääsiäislauantaina tai 1. tai 2. pääsiäispäivänä, riippuen siitä, milloin pääsimme kyläilemään heillä. Silloin tosin tavallisissa vaatteissa, mutta uskoisin että myös käytännön syistä, koska eihän sitä voi koko viikkoa noitana liikkua. Omia vanhempiani virvoin palmusunnuntaina, mutta palkan sain vasta 1. pääsiäispäivänä. Yleensä palkkana oli pääsiäismuna, jonka "pääsiäispupu" oli piilottanut.

      Koko pääsiäisaika oli mielestäni jännää ja kivaa: koristelin itse pajunoksat kreppi- tai silkkipaperilla ja höyhenillä ja jokainen virvottava sai oksan. Kyse ei siis ollut kerjäämisestä, koska virvottavakin sai jotakin. Noidaksi pukeutuminen oli jännää. Pääsiäisen uskonnollisen merkityksen tunsin myös hyvin, koska puhuttiinhan siitä koulussa joka vuosi. Olen myös ollut ennen kouluikää seurakunnan kerhoissa, joissa raamatun tapahtumia käytiin myös läpi.

      Omia lapsia minulla ei vielä ole, mutta jos niitä joskus saan, niin toivon että hekin saavat kokea virpomisperinteen ilot. Virpojat - myös noidat - ovat nykyäänkin tervetulleita ovelleni, mutta harmikseni ovellani ei ole käynyt kuin kerran virpoja niiden 8 vuoden aikana, jotka minulla on oma koti ollut. Joka pääsiäinen ostan suklaamunat odottamaan ja aina joudun syömään ne itse pääsiäisen jälkeen.

      Virpominen on harvoja lasten perinteitä, ja mieluummin annan pääsiäisnoidille munia kuin syksyllä halloweenina kiertäjille. Virossa vastaavia perinteitä ovat Katrin ja Martin päivät, jolloin lapset kiertävät ovelta ovelle laulamassa. Katrin päivänä tytöt valkoisiin pukeutuneina, Martin päivänä mustanaamaiset martin santti -pojat. Perinteisiin on liittynyt mm. ohranjyvien heittämistä oven avanneiden eteisenlattialle, jotta tulevankin vuoden viljasato olisi taattu.

      Monilla nykyisilläkin kristillisiksi ajatelluilla perinteillä on pakanallisia piirteitä. Mm. vihkiryijy otettiin osaksi kristillistä vihkitilaisuutta, koska ihmiset olivat aikaisemmin käyttäneet ryijyä suojaamaan morsiusparia maasta nousevilta pahoilta hengiltä. Ihmiset oli helpompi saada hyväksymään uudet kristilliset tavat, kun heidän annettiin säilyttää omia vanhoja perinteitään siinä mukana.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miksi kaikki pitää muka kääntää "vitsiksi"?
        Mautonta tehdä ja onko ihan pakko lähettää.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      111
      2862
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2344
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1966
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1640
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1355
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      287
      1181
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1003
    Aihe