epilepsia, lääkkeet ja koulumenesty

satsa2

Vaikuttaako teillä epilepsia ja/tai lääkeet koulumenestykseen? Tytär on nyt seiskalla ja syö Orfirilia (valproaatti, kolmiolääke) ja Lamictalia. Lääkitystä muutettiin kesällä ja sen jälkeen koulu on alkanut mennä huonosti, osittain syynä on varmasti myös koulun vaihdos alakoulusta yläkouluun yms. Mikään asia ei tunnu pysyvän päässä ja keskittyminen esim. kokeisiin lukiessa on minimaalista.

18

6224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epileptikko

      Uskon että lääkkeet vaikuttavat ainakin itsellä lähimuistiin. Töissä ei meinaa millään kaikki asiat pysyä mielessä. Toisaalta informaatiota tulee joka tuutista aika kovaa kyytiä. Sitten jos lääkkeet vielä väsyttävät enemmän niin koulumenestys on takuulla heikompi kuin ilman lääkitystä.
      Itse syön neurotolia 150mg aamulla ja illalla. Eli todella pienellä lääkityksellä mennään.

    • se siitä

      Nyt lukiossa, lääkityksenä oli valproaatti, nyttemmin lopettu lääkitys kokonaan. Keskiarvo 9,4 lukioon mennessä. Yksilökohtaisia eroja tietysti on. Asiasta on muutama vuosi sitten tehty jopa väitöskirja Lueskelin sen netissä pääpiireittäin.

    • turhaa touhua

      Sairastuin 16 vuotta sitten 8.luokan hiihtolomalla aivovammaan (siitä ainoana selvänä oireena epilepsia)
      Keskiarvo tipahti vajaasta 9 tienoolta hieman päälle 5:n keskiarvoksi päästötodistukseen(opettajat anto säälistä 5:ia todistukseen)
      Sen jälkeen menin lukioon saamaan todistukseen nelosia parin vuoden ajaksi kunnes viimein pääsin ammattikouluun, josta en koskaan valmistunut, myöhemmin opiskelin kauppiksessa kahteen otteeseen yhtä huonoin tuloksin, Nyt pääsin harkinnanvaraisen kautta opiskelemaan Ammattikorkeakouluun tekniikan puolelle insinööriksi, ja yrityksestä huolimatta nollia tulee.
      En usko että lääkitys muuhun vaikuttaa kuin ehkä hidastaa aivojen toimintaa, itselläni on ollut useita eri lääkkeitä varsinkin tuolloin yläasteella, nykyinen lääkitys on ollut jo reilusti viime vuosituhannelta saakka.
      En ole juurikana oppinut mitään sairasrumisen jälkeen, tosin tutkimuksissa väitetään joka kerralla että missään ei ole mitään haitallisesti poikkeavaa(tosin nämä neuropsykologien tutkimukset on olleet lähinnä tyyliin ÄO testi.... sehän taas mittaa ainoastaan matemaattisloogista päättelykykyä(?))
      Eläkkeelle en ole päässyt, kuntoutuksista puhumattakaan, jos joku erehtyy töihin ottamaan niin koeaikaa pitempään en talossa ole.

      • my story

        itse olen sairastanu epiä pienestä lapsesta asti, oireet välillä pois, tuli 12-vuotiaana takasi. Yläaste meni hyvin oppimisen puolesta vaikka oli lääkitys päällä, karbamatsepiini. Keskiarvo siinä 8,5-8,7. Sitten lukioon, kirjotin laudaturin paperit. Sama lääkitys, poissaolokohtauksia tuli säännöllisesti, muutama tajunnanmenetyskohtaus. Lääkitys pysyi samana vuosia, sitten sitä alettiin muuttamaan kun kohtaukset ei pysyneet kurissa mut pystyin opiskelemaan ammattikorkeakoulussa tradenomiksi ja sitten luin maisteriksi.

        Eniten minua rassasi nuoruusiässä se että mulla oli JOKU TAUTI, se oli vaikeaa hyväksyä, tuntui pahalta ja aiheutti ongelmia enemminki ku ongelmat kognitiivisella puolella. Sitä kapinoi vastaan, jätti lääkkeitä ottamatta ja tuli valvottua, juotua ja eli teki sellasta mikä sai kohtauksia tulemaan.

        Mulla on paikallisalkunen ohimolohkoepi ja se lähtee pitkäkestosen muistin alueelta se kohtaus eli kai se sit jotain vaikuttaa muistiin ja kyl sen nyt vanhempana, 42-vuotiaana huomaa nimi- ja numeromuistin huonontumisena. Neuropsykologin testi tehty ekan kerran v. 1987 ja se menny ihan hyvin, nyt näkyy puutteita pitkäkestosen muistin alueella.


    • Äiti-73

      Meillä nyt 11-vuotias poika, jolla todettiin poissaoloepilepsia 3/09. Kyseessä muutenkin ylivikas ja oppimisvaikeuksista kärsivä, jolla oli käytössä Equasym Retard 20mg keskittymisvaikeuksiin (auttoi muuten ihan hyvin kolussa) No, lääke lopetettiin, kun epilespia diagnosoitiin. Aloitettiin Orfiril Long ja pari kuukautta myöhemmin lisättiin vielä Suxinutin. Pojalle tuli aikamoiset sivuoireet lääkkeistä (vaikkakin lääkäri sitä mieltä, ettei ne lääkkeistä tulisi) Ärtyneisyyttä, raivokohtauksia, keskittymättömyyttä,uhmaa, (käytös samanlainen kun 2-vuotiaalla uhmaikäisellä). Koulunkäynti alkoi mennä kärsiä, poika kulki kuin "sumussa" oli oikeastaan täysin valvottava ja ohjattava. Syksyllä koulun alkaessa lääkitys oli seuraava Orfiril Long 150mg 2 3 ja Suxinutin 50mg/ml 5 5 äitinä jännäsi kovasti, kuinka koulu alkaa sujua. Lääkäri kirjoitti uudelleen Equasym Retard 20mg, joka tuntui hiukan piristävän poikaa. (EEG näytti kohtauksettomalta) Joulua ennen purettiin Orfilir Long ja nostettiin Suxinutin 50mg/ml 8 8. Edelleen koulu sujuu heikonlaisesti, opettajat myös huomanneet muistamisessa vaikeuksia, levottomuutta ja impulsiivisuutta. Aamulla tosi vaikeaa saada poika hereille, vaikkakin nukkuu melkein 10 tunnin unet. Nyt ollaan sitten taas muuttamassa lääkitystä; tilalle tulee Petnidan 250mg aamu ja 500mg iltaan. Onko kenelläkään kokemuksia ko. lääkkeestä? vaikuttava ainehan sama kun Suxinutinissa, mutta lääkemuoto erilainen, liekkö tällä vaikutusta.

      • satsa2

        (Olen siis ekan viestin kirjoittaja.) Meilläkin on syöty vuosikausia Suxinutinia, joka sitten vaihdettiin Petnidaniksi. Nyt tämä lääke on purettu. En huomannut mitään eroa, samaa tavaraa kai ovat. Meidän tytölläkin diagnosoitiin aluksi lapsuusiän poissaolokohtausepilepsia, nyt diagnoosissa lukee lapsuusiän idiopaattinen epilepsiaoireyhtymä. Aikaisemmin oli vain poissaolokohtauksia, viime kesäloman alun kunniaksi tyttö sai yhtenä päivänä sarjan tajuttomuus-kouristuskohtauksia. Siitä alkoi tietysti lääkkeennostorumba, kolmella lääkkeellä mentiin syksyyn asti. On meilläkin ollut ärtyneisyyttä ja raivostumista mutta sehän voi liittyä myös murrosikään. Tällä hetkellä olen huomannut Orfiril Lamictal-yhdistelmän aiheuttavan käsien tärinää - noiden kouluongelmien lisäksi siis.


      • Äiti-73
        satsa2 kirjoitti:

        (Olen siis ekan viestin kirjoittaja.) Meilläkin on syöty vuosikausia Suxinutinia, joka sitten vaihdettiin Petnidaniksi. Nyt tämä lääke on purettu. En huomannut mitään eroa, samaa tavaraa kai ovat. Meidän tytölläkin diagnosoitiin aluksi lapsuusiän poissaolokohtausepilepsia, nyt diagnoosissa lukee lapsuusiän idiopaattinen epilepsiaoireyhtymä. Aikaisemmin oli vain poissaolokohtauksia, viime kesäloman alun kunniaksi tyttö sai yhtenä päivänä sarjan tajuttomuus-kouristuskohtauksia. Siitä alkoi tietysti lääkkeennostorumba, kolmella lääkkeellä mentiin syksyyn asti. On meilläkin ollut ärtyneisyyttä ja raivostumista mutta sehän voi liittyä myös murrosikään. Tällä hetkellä olen huomannut Orfiril Lamictal-yhdistelmän aiheuttavan käsien tärinää - noiden kouluongelmien lisäksi siis.

        Kovasti tuohon murrosikään meilläkin lääkäri vedonnut, mutta ei kaikki kyllä senkään piikkiin voi mennä. Tuota käsien vapinaa on meilläkin ollut, mutta nyt ehkä hiukan vähemmän. Kävin jo apteekista hakemassa tuon Petnidanin, mutta jäin vielä miettimään lääkkeen vaihtoa Suxinitinista. (Vaikuttava aine todellakin on ihan sama.) Muutin itse annostusta, niin että aamulla annostus on 6ml ja illalla 9ml, (vuorokausi annostus kuitenkin ihan sama) suurtakaan muutosta en vielä ole huomannut, tosin nyt talvilomaa ja lupa valvoa ja nukkua hiukan myöhempään. Onko epilepsia todellakin niin mystinen sairaus, että lääkäritkin hiukan hakoteillä lääkitysasioissa????


      • Nyk tasapainossa
        Äiti-73 kirjoitti:

        Kovasti tuohon murrosikään meilläkin lääkäri vedonnut, mutta ei kaikki kyllä senkään piikkiin voi mennä. Tuota käsien vapinaa on meilläkin ollut, mutta nyt ehkä hiukan vähemmän. Kävin jo apteekista hakemassa tuon Petnidanin, mutta jäin vielä miettimään lääkkeen vaihtoa Suxinitinista. (Vaikuttava aine todellakin on ihan sama.) Muutin itse annostusta, niin että aamulla annostus on 6ml ja illalla 9ml, (vuorokausi annostus kuitenkin ihan sama) suurtakaan muutosta en vielä ole huomannut, tosin nyt talvilomaa ja lupa valvoa ja nukkua hiukan myöhempään. Onko epilepsia todellakin niin mystinen sairaus, että lääkäritkin hiukan hakoteillä lääkitysasioissa????

        Mystinen sairaus olosuhteet voivat muuttua hyvin nopeasti eikä lääke tasapainoa löydetä edes kokeilemalla.Lääkärien mahd ovat monesti vähissä jos mistään lääkkeestä yhdistelmästä ei kunnolla sopivaa löydetä.


      • christan välimäki

        Olen sairastanut epilepsiaa kohta lapsesta asti ja minulla on ollut suxinutin ja deprakine muttta nyt kun suxinutin on pois käytöstä ja tilalla petnidan olen huomanut että petnidan Lisää ruokahaluani jossain määrin hieman liikaa tuntuu kuin popsi liikaa yhtenä päivänä ruokaa.Deprakine ja petnidan ovat muuten hyvä yhdistelmä lääke jotka pitävät kohtaukset kurissa mutta petnidan tai deprakine aiheuttaa hirveää näläntunnetta ja ruuan kasvattamis halua syödä.


      • lila

        meille kela kans oli apteekkiin ilmoittanut , että suxinutin täytyy lopettaa ja aloitta petnidan!
        minä en suostu sitä lapselleni vaihtamaan kelan määräyksestä. Haluan oikean lääkärin mielipiteet ja sähkökäyrä tutkimukset, että pojalla kaikki kunnossa. Mun pojal nimittäin unenaikainen epilepsia. Kelako se tulee istumaan pojan sängyn reunalle joka yö vahtimaan, että miten lääkevaihdos vaikuttaa yöllä unen aikana? Uskomatonta mihin kaikkeen epilepsia perheitä pakotetaan!


      • spektroliitti

        Hei minun poika nyt kasilla. Meillä on ollut samat lääkkeet ja ihan samat oireet kuin teillä!! Yritin lääkäreille selittää että lääkkeet aiheuttaa käytöksen koska koskaan ennen ei ollut tuollaista, meillä oli silloin suxinutinin tilalla lamictal, suxinutin hävitti oireet. Ja lastenklinikan lääkäri totesi saman asian että tuo lamictal ei sopinut pojalle vaan aiheutti sumussa elämistä ja huonoa käytöstä ja levottomuutta.
        Suxinutin vaihdettiin kelan toimesta petnidaniin, kun on kuulema halvempi ja aivosähkökäyrä alkoi taas heittelemään. Kela väittää että lääkkeet ovat identtiset, mutta ei ole. Suxinutinissa on 60% sakkaroosia ja juuri se on ollut meillä hyvä koska aivoissa on sokerin puutosta. Petnidanissa ei ole sokeria ja unen aikainen epi palasi pojalle ! Kannattaa oikeasti vanhempien pitää huoli noista lääkityksistä! vanhemmat tuntee omat lapsensa ja näkeee välittömästi lääkkeiden vaikutukset lapsessaan.


    • led

      itsella vaikuttaa lamictali ja deprakine ainakin muistiin tai ehkä enemmän keskittymiseen ja lamictal vaikuttaa itsellä illalla piristävästi ei meinee uni tulla millään eli siitä joutuu kohtaus kierteeseen. Mutta keskittymis ja muisti on ainakin oman työporukan kesken heikointa voi se kyllä olla ihan normaalia suvussa kulkevaa hajamielisyyttä mutta kovalla työllä on tähänki asti selvitty =)

    • Idiootti?

      Olen itse miettinyt viime aikoina näitä asioita. Lääkityksenä on Neurotol Slow 700 mg/pvä. Kolmas vuosi tulee lääkityksellä täyteen lähiaikoina. Yliopistossa opiskelen ja menestys on aika heikkoa. Tuntuu, että kun lukee tenttiin, ymmärtää asian ihan hyvin, mutta tentissä (tai myöhemmin) ei oikein muista mitään siitä mitä on lukenut. Myös muuten tuntuu että olen muuttunut hajamielisemmäksi, pikkuasioita tuppaa unohtumaan. Eli vasta viime aikoina olen alkanut miettimään, josko lääkityksellä olisi vaikutusta. Toisaalta joku muukin asia, esim. stressi, voisi vaikuttaa. Lukio aika meni minulla ihan hienosti, mutta onhan yliopisto-opiskelu kuitenkin vaativampaa. Varmaankin pitäisi seuraavalla neurotapaamisella puhua asiasta. Toisaalta ei yhtään innostaisi lääkityksen vaihtaminen, kun minulla muuten ei ole tuntunut olevan sivuvaikutuksia. Varsinkin kun täällä lukee kaikkia "kauhutarinoita" siitä, kuinka pahoja sivuvaikutuksia ihmisillä on. Ja jos nykyinen lääkitys vaikuttaa asiaan, ei sitä tiedä, auttaisiko siihen mikään muukaan lääke. =(

      • Peeth.

        Sama homma oli minulla kun opiskelin ammattikorkeassa liiketaloutta. Valmistuin tämän vuoden alussa, ja huomasin koko viiden vuoden aikana että kaikki ryhmätyöt, esseet sun muut menivät loistavasti, sekä kokeet jossa oli enemmänkin kyse omasta luovuudesta ja mielikuvituksesta, kuin muistista. Muistin käyttö koetilanteessa oli paha paikka. Jouduin uusimaan erittäin usein kokeita, ja tuntuikin välillä että olin istumassa jokaisessa uusintakoetilaisuudessa mitä koulu järjesti. Se taas laski itsetuntoa entisestään ja sai itseni tuntemaan erittäin tyhmäksi muihin verrattuna, vaikka tiesin että epilepsia ja lääkitys (Neurotol Slow 300 300) on taustalla. Neurologit joskus testasivat muistiani, mutta testit joilla he testasivat olivat ihan vääränlaisia, sillä kyllä minä hyvin muistan kaiken mitä olen lukenut parin tunnin sisällä. Pahimmat muistiongelmat ovat juuri ne jotka koskee asioita joita olen kuullut, nähnyt tai lukenut useampia päiviä tai viikkoja aiemmin, tai kuullut jotain asioita tunneilla. Olin varma puolessa välissä opiskeluja, että en tule valmistumaan ja olin aikeissa keskeyttää. Sinnittelin, kiitos kavereiden ja opinto-ohjaajan, joka järjesti jäljellä olevat opintoni ja antoi vuoden lisäaikaa opiskeluille. Näin en ollut hukkua kursseihin. Selväähän se on että jos joka toisen kokeen joutuu uusimaan, ei samaa vauhtia pääse eteenpäin, kuin monet muut.

        Ja mitä työelämään tulee, niin ei ongelmia. Johtunee post it-lappusista, kaavioista ja järjestelmällisyydestä, johon koulussa ei ole aina mahdollisuuksia.

        Pitää vaan pitää mielessä että lopussa sinnikkyys palkitaan. Pahimmissa tilanteissa pitää uskaltaa/muistaa pyytää apua. Kyllä opettajatkin haluavat että kaikki valmistuvat, oli se vauhdilla tai ei.


    • lila

      pojal oon orfiril long ja oli lamicral, mutta se vaikutti pojalla kouumenestykseen ja yleiseen hyvinvointiin niin pahasti, et jouduttiin purkaa pois lamictal. Sitten tas kokeilivat jotain muuta epäsopivaa lääkettä ja myös se jouduttiin purkaa pois. Lastenklinikalla sitten todettiin, että hällä onkin unenaikainen epilepsia ja oli syötetty vääriä epilepsia lääkkeitä ihan koko ajan. Nyt on orfiril ja suxinutin ja on menny hyvin, mutta nyt kela määräsi että suxinutin täytyy lopettaa seinään ja vaihdettava tilalle halvempi petnidin. Siihen en suostu ilman oikean lääkärin mielipidettä. Kela ei ole edes nähny poikaa saati tehny tutkimuksia, saati ilmoittanu edes mulle lääkevaiohdosta, olivat vain apteekkiin ilmoittaneet !!!

    • Anonyymi

      Kyllä minulla käytettiin orfiril long lääkitystä yläasteen ja lukion aikana muisti huononi valtavasti ja väsymys oli ainanen jotka vaikutti täysin koulun käyntiin eikä kyllä menny koulu hyvin nuien takia nyt oon lukion kolmannella lääke vaihettiin 2020 jouluna sen jälkeen kaikki ongelmat hävinny mitä orfiril aiheutti (loputon lista ongelmia) ja nyt koulu sujuu täysin moitteitta kuin myös elämä yleensäkkin

      • Anonyymi

        Mikä lääke nyt käytössä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe