Mikä on kitkavetopää ja miten se eroaa perinteisestä vetokidasta?
vetopää
5
8733
Vastaukset
- Uusvaanari
Kitkavetopäässä on normaalin vetokytkinvapauttimen lisäksi erillinen kahva, jolla vetokuulan ympärille vapautetaan jousikuormitteinen puristus. Käytännössä vaunun vetokita ei ole sen jälkeen pelkästään kiinni koukussa, vaan se myös puristaa koukkua ja pyrkii vastustamaan vaunu ja auton välisen kyköksen välisiä muutoksia. Tämän vuoksi vetokoukku pitää olla kuiva ja rasvaton, jotta kitkavetopää toimii mahdollisimman hyvin ja toivotulla tavalla.
Etuna tässä on se, että erityisesti pitkät yhdistelmät rauhoittuvat vedettäessä melkoisesti. Suoraa tietä ajettaessa sivuttaiset tuuliheilahtelut myös vähenevät ja kaikenlainen mutkittelu jää vähemmälle.
Haittana puolestaan on se, että koukku pitää melkoista nurinaa ja kolahtelua käännöksissa ja koukkuun puristuvat kitkapalat ovat kulutustavaraa. Kun palat ovat kuluneet riittävästi, ne on tarpeen vaihtaa. Haittoja voi helpottaa sillä, että ottaa kitkalukon pois päältä, kun tarvitsee manöveerata yhdistelmää vaikkapa leirintäalueella omaan ruutuun.
Useimmissa uudemmissa vaunuissa tuo kitkavetopää on vakiona.- vetopää
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
- Prestigeman
Eivät ne kitkapalat kovin helposti kulu, riippuu tietysti vetomääristä. Me ollaan uutena ostettua vaunua vedelty viisi vuotta, eikä se kitkojen osoitin ole juurikaan siirtynyt. Vaunu on huollettu säännöllisesti.
Kuulan ja kitkapään asianmukaisella hoidolla vedossa ei juuri mitään nurinoita kuulu. Jos vaunu on lastattu hieman etupainoisesti, saattaa ääniä kuulua.
Suosittelen kitkavetopäätä ehdottomasti! Asiallisissa vaunuissa (kuten Hobby) se onkin vakiovaruste.
Jotkut kauppiaat, joiden vaunuissa ei kitkaa löydy, väheksyvät sen olemassaoloa. Näin mm. Soliferin kauppias heidän noin viiden metrin vaunuistaan kommentoi: Ei tarvitse kitkavetopäätä, kun on noin lyhyt vaunu (!). Hyvä aerodynamiikka kuulemma korvaa kitkavetopään. Tiedä sitten tuon paikkaansa pitävyydestä, mutta minä suosin kitkoja! - Uusvaanari
Prestigeman kirjoitti:
Eivät ne kitkapalat kovin helposti kulu, riippuu tietysti vetomääristä. Me ollaan uutena ostettua vaunua vedelty viisi vuotta, eikä se kitkojen osoitin ole juurikaan siirtynyt. Vaunu on huollettu säännöllisesti.
Kuulan ja kitkapään asianmukaisella hoidolla vedossa ei juuri mitään nurinoita kuulu. Jos vaunu on lastattu hieman etupainoisesti, saattaa ääniä kuulua.
Suosittelen kitkavetopäätä ehdottomasti! Asiallisissa vaunuissa (kuten Hobby) se onkin vakiovaruste.
Jotkut kauppiaat, joiden vaunuissa ei kitkaa löydy, väheksyvät sen olemassaoloa. Näin mm. Soliferin kauppias heidän noin viiden metrin vaunuistaan kommentoi: Ei tarvitse kitkavetopäätä, kun on noin lyhyt vaunu (!). Hyvä aerodynamiikka kuulemma korvaa kitkavetopään. Tiedä sitten tuon paikkaansa pitävyydestä, mutta minä suosin kitkoja!Oikeassa olet Prestigeman, kitkapään kuluminen on hyvin hidasta. Olen myös siitä mieltä, että kitkavetopää on turvallisuutta lisäävä ratkaisu maantieajossa yhdistelmien kulun rauhoittamiseen.
Kovassakin käytössä palojen vaihto tulee kyseeseen hyvin harvakseltaan. Vaunu on kohta viisi vuotta vanha ja kitkapään puristuksen kulutusmittari on edelleen lähes alkuperäisessä asennossa. Mutta kun haittapuolia oli objektiivisesti haettava, alustan manuaalin perusteella asia pitää tiedostaa ja havaita, että vetokidan kitkapalat ovat kulutustavaraa.
Olen siinäkin samaa mieltä, että tieliikenteessä vaunua vedettäessä ei käytännössä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Yhdistelmä tuntuu olevan melkein "yhtä puuta" auton ja vaunun kanssa, eikä nurinoita esiinny. Mutta tiukempia mutkia hitaassa vauhdissa kääntäessä tai ruutuun äkseraamisessa rungon kautta kuuluvat narahtelut kuuluvat kitkapään toimintaan, edellyttäen että kitkalukko toimii kunnolla ja on päällä. Näin ainakin niissä tapauksissa kun kuula on uutuuttaan kuiva ja vetokytkimelle ei ole missään vaiheessa näytetty rasvaista koukkua.
Pienemmissä ja vähemmän sivutuulille herkissä vaunuissa kitkavetopää lienee tarpeeton, mutta omassa vaunussani olen nähnyt sen varsin hyödylliseksi. Metsästä aukkoon tullessa sivutuuli voi välillä olla hyvin pirullinen ja kaikki menetelmät mitkä lisäävät turvallisuutta ovat mielestäni harkinnan arvoisia lisävarusteita.
- Hannu 12345
Kitkapään nurinat ja voimakaskin parkuminen käännöksistä johtunee rasvasta jota on jäänyt vetokoukkuun normaalista peräkärryn kidasta.
Pienikin määrä rasvaa aiheuttaa ongelmia.
Jarrulaippoihin tarkoitettu rasvanpoistoairosoli vaientaa rutinat .
Vaunullani on takana 72 000 km . Kitkapalamerkki on hivenen ylitse puolenvälin.
Vuosimalli hobby 2004.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760